Olika högtalare och rum för yngre resp äldre lyssnare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Olika högtalare och rum för yngre resp äldre lyssnare?

Inläggav JM » 2015-11-05 16:51

Med åldern ökar cocktaileffekten känner vi alla till. Med tilltagande hörselnedsättning, oberoende av ålder, ökar kraven för bibehållen tydlighet i ljudet på allt högre kvot direktljud/reflexljud.
Reflexljudet står ffa för den spatiala upplevelsen. Överstiger reflexljudet direktljudet med >12 dB är ljudet oidentifierbart även för en normalhörande.
Vid jämförelse av samma musikstycke i ett "normalrum" och ett tämligen "ekofrittrum" upplevde de normalhörande musiken som konstig i det ekofriarummet. De med relativt lindrig hörselnedsättning fördrog det "ekofria" rummet tvärtemot de normalhörande.
Så relativt mer direktljud står för tydligheten för både hörselskadade och normalhörande.

Personligen har jag efter lyssnade med lågdist närfältshögtalare, dvs mycket direktljud, upptäckt att gamla CD skivor har betydligt fler detaljer i musiken än när jag lyssnade för 20 år sedan på vanliga högtalarlådor med betydligt högre andel reflexljud.

Detta faktum är något att beakta vid val av högtalare och rum för optimalt lyssnande.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Olika högtalare och rum för yngre resp äldre lyssnare?

Inläggav Bill50x » 2015-11-05 17:37

Vet inte med mig att jag ändrat preferens under åren när det gäller efterklang men vad som stör mig mer/minskar tydligheten är störande ljud vid sidan om det som jag verkligen vill höra. Detta trots att jag fortfarande har en bra hörsel. Kan det vara mentalt tro?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM

Re: Olika högtalare och rum för yngre resp äldre lyssnare?

Inläggav JM » 2015-11-05 18:02

Bill50x skrev:Vet inte med mig att jag ändrat preferens under åren när det gäller efterklang men vad som stör mig mer/minskar tydligheten är störande ljud vid sidan om det som jag verkligen vill höra. Detta trots att jag fortfarande har en bra hörsel. Kan det vara mentalt tro?

/ B

Vid stressituation ökar selektiviteten på det viktigaste. Fysiologiskt för att överleva.
Detta gäller även hörseln. Med åldern minskar förmågan att uppta bla stresshormonet kortisol. Kortisol medverkar till ett funktionellt selektivt hörande.
En normalhörande ungdom kan inte hur länge som helst aktivera ett selektivt hörande så efter en viss tid minskar kortisolpåslaget.

Nej du är inte knäpp. Men det är helt normalt att bli störd av ovidkommande ljud med stigande åldern. Oklart om hörselskador tidigarelägger ett minskat selektivt hörande.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Återgå till Generellt om hifi