Buchardt, små, danska, tvåvägare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-17 09:59

Bilden rättvänd!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav sprudel » 2019-06-17 22:07

Tangband skrev:
DanNorman skrev:Hur har han konstruerat in tydligare instrumentseparation? Och varför valt en sämre baskapacitet i en dyrare högtalare?


Kanske imponatorfaktorn för s400, liten låda och trots det bas tack vara slaven ? Dyrare än basreflex...

Jag tycker s400 i smoked oak är skitsnygg. ( blev bilden rättvänd ?)


Jättefina! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Glebster » 2019-12-19 20:34

Jaha, då har man visst blivit med S400. Låter för övrigt förträffligt. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Tangband » 2019-12-19 21:21

Grattis :)

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Beakungen » 2019-12-20 14:32

Du får gärna ge en liten recension sen! Har själv varit lite sugen på att testa dem :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Glebster » 2019-12-23 22:29

Det finns många recensioner på nätet (youtube) och mina åsikter avviker inte nämnvärt.

Högtalarnas främsta egenskap är avsaknaden på direkta svagheter. Det märks att tidigare Dynaudioanställda varit involverade och scanspeakbasen behöver väl inte någon närmare presentation. För att sammanfatta styrkorna; basen, stereobilden, breeed sweetspot, frånvaron av dist och som delvis redan nämnts, helhetsbilden! Man kan mangla på bra och även tråkiga inspelningar och dåliga produktioner är inga problem utan man sitter glatt kvar och lyssnar vidare även vid bra ljudtryck.

Negativt då? Tja, det är ingen fysiskt liten stativhögtalare och är du ute efter någon överanalytisk historia som får öronen att blöda redan vid moderata ljudnivåer, gör dig inget besvär. Någon recensent nämnde att man behöver lite ljudtryck för att högtalaren ska vakna och jag kan inte annat än hålla med. En annan sak jag lagt märke till är att de definitivt behöver längre inspelningstid än tidigare högtalare jag haft.

Frågor på det? :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Glebster » 2019-12-24 01:35

Måste rätta mig själv angående baselementet. Det är inte från Scanspeak men väl designat av samma person som designat ett visst revelatorelement...

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-03-22 16:08

Glebster skrev:Det finns många recensioner på nätet (youtube) och mina åsikter avviker inte nämnvärt.

Högtalarnas främsta egenskap är avsaknaden på direkta svagheter. Det märks att tidigare Dynaudioanställda varit involverade och scanspeakbasen behöver väl inte någon närmare presentation. För att sammanfatta styrkorna; basen, stereobilden, breeed sweetspot, frånvaron av dist och som delvis redan nämnts, helhetsbilden! Man kan mangla på bra och även tråkiga inspelningar och dåliga produktioner är inga problem utan man sitter glatt kvar och lyssnar vidare även vid bra ljudtryck.

Negativt då? Tja, det är ingen fysiskt liten stativhögtalare och är du ute efter någon överanalytisk historia som får öronen att blöda redan vid moderata ljudnivåer, gör dig inget besvär. Någon recensent nämnde att man behöver lite ljudtryck för att högtalaren ska vakna och jag kan inte annat än hålla med. En annan sak jag lagt märke till är att de definitivt behöver längre inspelningstid än tidigare högtalare jag haft.

Frågor på det? :D


Jag har en fråga, om än lite sen. :)

I vissa recensioner av dessa högtalare så näms det lite försiktigt att mellanregistret är aningen återhållsamt, exempelvis så sägs det att sång och virveltrumma tar ett steg tillbaka i ljudbilden, är det något även du upplever?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Glebster » 2020-07-02 19:57

Helt missat frågan.

Jag skulle nog vilja säga att de generellt sätt är lite återhållsamma och upplever inte att mellanregistret är mer återhållsamt. Man kan spela starkt utan dist och med bibehållen ljudbild som inte gör ont i öronen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Tangband » 2020-07-02 20:37

Glebster skrev:Helt missat frågan.

Jag skulle nog vilja säga att de generellt sätt är lite återhållsamma och upplever inte att mellanregistret är mer återhållsamt. Man kan spela starkt utan dist och med bibehållen ljudbild som inte gör ont i öronen.


Goat76:
Den där ” återhållsamheten ” beror nog inte enbart på den lilla dippen i midden på A400 som en del recensenter skrivit om, utan är nog ett kännetecken för hur det ofta låter med en waveguide . Mina jbl 530 ( som har en stor waveguide ) och Hybriddist slänger inte fram detaljerna mot lyssnaren utan snarare ” bär ” fram ljudet . Det är svårt att förklara hur ljud låter, men min lilla erfarenhet av waveguides är att den speciella karaktären , att inte kasta detaljer mot lyssnaren utan istället bära fram detaljerna, är ganska vanebildande på ett positivt sett vid akustiska inspelningar , men det kan upplevas som att ljudet är ” lite för snällt ” och saknar detaljer och häftighet med rock/pop och musik som processats mycket.

Den där SB 17 NBAC-4 som både S400 och Revel m106 verkar använda är, om man får tolka mätningarna , en av de bästa 6-tummarna oavsett pris.

http://www.audioexcite.com/?page_id=7311

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-02 22:45

Tangband skrev:
Glebster skrev:Helt missat frågan.

Jag skulle nog vilja säga att de generellt sätt är lite återhållsamma och upplever inte att mellanregistret är mer återhållsamt. Man kan spela starkt utan dist och med bibehållen ljudbild som inte gör ont i öronen.


Goat76:
Den där ” återhållsamheten ” beror nog inte enbart på den lilla dippen i midden på A400 som en del recensenter skrivit om, utan är nog ett kännetecken för hur det ofta låter med en waveguide . Mina jbl 530 ( som har en stor waveguide ) och Hybriddist slänger inte fram detaljerna mot lyssnaren utan snarare ” bär ” fram ljudet . Det är svårt att förklara hur ljud låter, men min lilla erfarenhet av waveguides är att den speciella karaktären , att inte kasta detaljer mot lyssnaren utan istället bära fram detaljerna, är ganska vanebildande på ett positivt sett vid akustiska inspelningar , men det kan upplevas som att ljudet är ” lite för snällt ” och saknar detaljer och häftighet med rock/pop och musik som processats mycket.

Den där SB 17 NBAC-4 som både S400 och Revel m106 verkar använda är, om man får tolka mätningarna , en av de bästa 6-tummarna oavsett pris.

http://www.audioexcite.com/?page_id=7311


Jag är ganska övertygad om att både S400 och Revel M106 är riktigt fina högtalare. S400 verkar dock aningen hajpad, Buchardt "hänga med i tiden" och verkar veta precis hur man går till väga för att bygga upp försäljningen genom att förse alla trendiga recensenter på Youtube med ett exemplar. :)
Revel M106 är nästan alltid med bland de rekommenderade högtalarna när personer på diverse audioforum är ute efter en stativare.

Själv har jag nog lämnat funderingarna på en stativare (tror jag), jag vill nog främst ha det "större" ljudet från ett par golvare. Men om någon intressant stativare dyker upp på begagnatmarknaden så kanske jag slår till bara för skojs skull.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-02 22:51

Glebster skrev:Helt missat frågan.

Jag skulle nog vilja säga att de generellt sätt är lite återhållsamma och upplever inte att mellanregistret är mer återhållsamt. Man kan spela starkt utan dist och med bibehållen ljudbild som inte gör ont i öronen.


Jag tror inte det där med återhållsamhet rimmar riktigt rätt med den relativt aggresiva typen av musik jag främst lyssnar på, men annars verkar de vara riktigt fina högtalare det där.
Buchardt är föresten på väg med en aktiv golvhögtalare som jag ser fram emot att se lite recensioner på, jag tror de kommer i september.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Nattlorden » 2020-07-02 22:59

goat76 skrev: S400 verkar dock aningen hajpad, Buchardt "hänga med i tiden" och verkar veta precis hur man går till väga för att bygga upp försäljningen genom att förse alla trendiga recensenter på Youtube med ett exemplar. :)


Nu tycker jag du är en aning hård. Jag kände inte till dem ett dugg första mässan jag sprang på dem då - så det klarar det utmärkt att tala för sig själva.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-02 23:31

Nattlorden skrev:
goat76 skrev: S400 verkar dock aningen hajpad, Buchardt "hänga med i tiden" och verkar veta precis hur man går till väga för att bygga upp försäljningen genom att förse alla trendiga recensenter på Youtube med ett exemplar. :)


Nu tycker jag du är en aning hård. Jag kände inte till dem ett dugg första mässan jag sprang på dem då - så det klarar det utmärkt att tala för sig själva.


Jag skrev även att jag tror det är riktigt fina högtalare. :)

Däremot så blir jag trots det aningen skeptisk när det blir en så pass stor hajp från en massa Youtubers på samma gång, jag har sett så många exempel på hur det i dessa tider går till för att sälja grejer. Den gamla linjen med vanlig reklam biter inte längre, det är viktigare att se till att rätt personer med trendiga bloggar eller många följare på Youtube får sig ett exemplar att recensera. Gör en sökning på Buchardt S400 på Youtube så ser du dock ett visst mönster.

Min dotter har genom åren tittat mycket på videos på nätet där folk leker med diverse leksaker som hon sedan velat ha, och jag kan då säga att de som leker med dessa prylar i dessa videos är alldeles för gamla för att vara genuint intresserade av dessa leksaker. Det här sättet att locka till köp är nog i dagsläget det mest kostnadseffektiva sättet att få rulle på försäljningen.

Som sagt, jag tror dessa är bra högtalare, dock var inte Amir på audiosciencereview speciellt imponerad. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12844/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Nattlorden » 2020-07-03 11:48

Du menade alltså (i min tolkning) egentligen att de är i takt med tiden på hur man bör marknadsföra sig 2020, snarare än att man hajpar (vilket i min bok betyder att man framställer något bättre dager än vad det är)?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-03 12:45

Nattlorden skrev:Du menade alltså (i min tolkning) egentligen att de är i takt med tiden på hur man bör marknadsföra sig 2020, snarare än att man hajpar (vilket i min bok betyder att man framställer något bättre dager än vad det är)?


Ja, jag menar det mer på det sättet du beskriver det, ordet hajp kan nog klinga onödigt negativt. :)

Om jag säger så här, jag blir aningen skeptisk när marknadsföringsknep verkar överrösta "vanliga" användares rekommendationer.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Glebster » 2020-07-03 14:13

Jag anser dem inte vara mer hypeade än någon annan högtalare, att internet fått upp ögonen för dem hänger snarast ihop med deras koncept om att testa dem gratis i 30 dagar.

Faktum kvarstår dock; de är väldigt välkonstrueade och väldigt kompletta. Tänk ett par Dynaudio med slavbas och waveguide.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Glebster » 2020-07-03 14:17

goat76 skrev:Som sagt, jag tror dessa är bra högtalare, dock var inte Amir på audiosciencereview speciellt imponerad. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12844/


?

"EDIT: on further reflection, I think I did not do a good job of highlighting what the Buchardt S400 does well. And that is excellence in a lot of the objective measurements. Indeed its performance there is better than some speakers I have liked and recommended! As usual, objective data is much more reliable than any subjective impressions I have of a speaker. So I would say put the S400 on your target list of speakers to evaluate as it certainly passes the bar of being objectively good."

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-03 14:41

Glebster skrev:
goat76 skrev:Som sagt, jag tror dessa är bra högtalare, dock var inte Amir på audiosciencereview speciellt imponerad. https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12844/


?

"EDIT: on further reflection, I think I did not do a good job of highlighting what the Buchardt S400 does well. And that is excellence in a lot of the objective measurements. Indeed its performance there is better than some speakers I have liked and recommended! As usual, objective data is much more reliable than any subjective impressions I have of a speaker. So I would say put the S400 on your target list of speakers to evaluate as it certainly passes the bar of being objectively good."


Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter. :)

Amir var inte jätteimponerad över S400 i jämförelse med den hälften så dyra Revel M16 (som även den mäter bra) när det kom till själva lyssningen, vilket kan visa hur fel det kan bli ifall man stirrar sig blind på bara de objektiva mätningarna som väl ser riktigt bra ut på S400.

Speaker Listening Tests
The first impression was not very positive. Going through my track list, not much excited me. I put in a filter at the resonance point and that helped fair but but I was still left empty. My reference tracks all sounded good but hardly any sounded great.

I physically examined the speaker and boy does this cabinet breath. It is constantly being excited by whatever it plays. On other speakers, only a few frequencies excited them but here, the cabinet is more like how a music instrument acts, being part of the show. Researching online, it seems the cabinet has no bracing and is only using half inch MDF?

Upper bass delivery was good (e.g. in techno music) but deep bass at elevated levels would cause severe bottoming out of the woofer. I swapped the S400 for the Revel M16 and found it having the same issue. But otherwise, it sounded excellent and much better performer on my reference tracks. The M16 costs half as much so this did not bode well for the S400.

I no longer have the JBL HDI-1600 but from memory it did a lot better than the Revel M16 in handling deep bass. In addition, the JBL aced all of my reference tracks as well.

I should say that overall sound of the S400 is pleasant and warm. And often times I would admire mid to high frequency transient notes. So there is merit here.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Griff » 2020-07-03 19:47

goat76 skrev:Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter. :)

Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Är det bara Linnhögtalare som du har möjlighet att lyssna på utan större besvär?
Eller finns där andra alternativ?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-03 21:02

Griff skrev:
goat76 skrev:Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter. :)

Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Är det bara Linnhögtalare som du har möjlighet att lyssna på utan större besvär?
Eller finns där andra alternativ?


Bara Linn-högtalare, vart har du fått det ifrån? :)

Takt & Ton är en hyfsat stor butik med hela 5 demo-rum och ett relativt stort sortiment av allehanda fabrikat, kolla in deras hemsida om du vill. https://taktoton.com/om-butik
En bra butik med trevlig personal.

Jag har dock fått för mig att jag vill ha ett par ATC-högtalare och de har tyvärr en ganska gles skara återförsäljare i landet, bara tre stycken.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Glebster » 2020-07-03 22:03

Beställ hem ett par och prova istället för att läsa vad andra tycker, vetja. :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-03 22:05

Glebster skrev:Beställ hem ett par och prova istället för att läsa vad andra tycker, vetja. :D


Japp, får väl göra det istället för att hålla på och svamla så här! :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav sprudel » 2020-07-04 07:12

goat76 skrev:
Glebster skrev:Beställ hem ett par och prova istället för att läsa vad andra tycker, vetja. :D


Japp, får väl göra det istället för att hålla på och svamla så här! :D


Nja, du är väl i rätt sällskap om du har bestämt dig för sakernas tillstånd utan att ge dig på det empiriskt. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Tangband » 2020-07-04 08:54

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:Du menade alltså (i min tolkning) egentligen att de är i takt med tiden på hur man bör marknadsföra sig 2020, snarare än att man hajpar (vilket i min bok betyder att man framställer något bättre dager än vad det är)?


Ja, jag menar det mer på det sättet du beskriver det, ordet hajp kan nog klinga onödigt negativt. :)

Om jag säger så här, jag blir aningen skeptisk när marknadsföringsknep verkar överrösta "vanliga" användares rekommendationer.


Angående testen i audiosciencereview :
Amirm lyssnar bara på en enda högtalare i ett stort garage :D . Det säger bara hur det låter med just en enda högtalare i ett garage, utan stöd från vägg bakom :)

Så jag ser numera Amirms lyssningsintryck som helt oväsentliga egentligen. Visst är det kul att jbl 305 mkII ( som jag själv äger ) mäter bra enligt audiosciencereview , men den låter betydligt sämre än många högtalare kring 10000:- som enligt Amirms tester skulle få sämre mätresultat.
Din Majik 140 låter i passivt utförande med två högtalare i ett normalt rum betydligt bättre än tex jbl 305 mkII.
I exakt-utförande i stereo låter den ( majik 140 ) troligen bättre på alla sätt än Revel m106 i stereo.

Bara för att ta ett exempel .
Det krävs lyssningserfarenhet och att man lånar hem grejor för att dra slutsatser om ljudet.
Jag ser audiosciencereview som intressant läsning men bortser numera helt från lyssningsintrycken eftersom de görs i ett garage i mono.

Vad gäller Buchardt s400 så verkar största konstruktionsmissen vara ett enkelt stag mellan L och R vägghalva. Det kan troligen göras något åt enkelt själv, genom att öppna lådan bakifrån ( ta bort slavbasen ) och sätta en tillkapad rundstav 3 cm i diameter som är 1 mm längre än avståndet på insidan mellan höger och vänster vägg. Fixera med trälim på rundstaven mot väggen . Sätta tillbaka slavbasen och var noggrann att sätta dit ny tätlist ( från hifikit ) .
Kan en sådan mod höras som en förbättring ? Högst troligt- ja.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Tangband » 2020-07-04 09:31

goat76 skrev:
Griff skrev:
goat76 skrev:Jag är en sån där konstig kille som lägger lika stor eller ibland t.o.m större vikt vid de lyssningsintryck som beskrivs av både vanliga användare och recensenter. :)

Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Är det bara Linnhögtalare som du har möjlighet att lyssna på utan större besvär?
Eller finns där andra alternativ?


Bara Linn-högtalare, vart har du fått det ifrån? :)

Takt & Ton är en hyfsat stor butik med hela 5 demo-rum och ett relativt stort sortiment av allehanda fabrikat, kolla in deras hemsida om du vill. https://taktoton.com/om-butik
En bra butik med trevlig personal.

Jag har dock fått för mig att jag vill ha ett par ATC-högtalare och de har tyvärr en ganska gles skara återförsäljare i landet, bara tre stycken.


Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14519/
Största kritiken är att det saknas bas. Inte konstigt eftersom han lyssnar i ett garage utan nån vägg bakom högtalaren.
I själva verket är basen från denna modell kanske välbalanserad med två högtalare i ett mindre rum.

Jag är säker på att Amirm skulle såga Ino piP och Carlsson oa52 pga lyssningsuppställningen.

Amirm jobbar i ett företag som säljer Revel m106. Något han skriver i början av testet. Kanske en tankeställare .
”NOTE: our company, Madrona Digital is a dealer for Harman which includes Revel speakers. So please feel free to read as much bias as you like in this review.”
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14363/

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-04 11:00

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Griff skrev:Utan att lägga några värderingar i dina inlägg; det måste vara jobbigt att med ditt intresse för musik och återgivning inte ha möjlighet att inte utan vidare kunna lyssna på de högtalare som marknaden erbjuder?
Är det bara Linnhögtalare som du har möjlighet att lyssna på utan större besvär?
Eller finns där andra alternativ?


Bara Linn-högtalare, vart har du fått det ifrån? :)

Takt & Ton är en hyfsat stor butik med hela 5 demo-rum och ett relativt stort sortiment av allehanda fabrikat, kolla in deras hemsida om du vill. https://taktoton.com/om-butik
En bra butik med trevlig personal.

Jag har dock fått för mig att jag vill ha ett par ATC-högtalare och de har tyvärr en ganska gles skara återförsäljare i landet, bara tre stycken.


Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14519/
Största kritiken är att det saknas bas. Inte konstigt eftersom han lyssnar i ett garage utan nån vägg bakom högtalaren.
I själva verket är basen från denna modell kanske välbalanserad med två högtalare i ett mindre rum.

Jag är säker på att Amirm skulle såga Ino piP och Carlsson oa52 pga lyssningsuppställningen.

Amirm jobbar i ett företag som säljer Revel m106. Något han skriver i början av testet. Kanske en tankeställare .
”NOTE: our company, Madrona Digital is a dealer for Harman which includes Revel speakers. So please feel free to read as much bias as you like in this review.”
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14363/


Synd att han testar den äldre modellen, den har väl enligt de flesta en ganska skrikig diskant.
Jag hade gärna sett ett test av golvmodellen SCM40 v2, men han verkar mest testa stativare då dessa är lättare att skicka och lyfta. :)

Den nya SCM19 v2 ser ut så här i mätningarna, hyfsat olik den SCM19 v1 Amir mätte.
Bild

Om det finns ett mönster/en tendens att han ofta i sina recensioner lyfter fram högtalare som hans företag säljer, så kanske vi får börja ana oråd?

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-11 01:20

Tangband skrev:Goat76:
Den där ” återhållsamheten ” beror nog inte enbart på den lilla dippen i midden på A400 som en del recensenter skrivit om, utan är nog ett kännetecken för hur det ofta låter med en waveguide . Mina jbl 530 ( som har en stor waveguide ) och Hybriddist slänger inte fram detaljerna mot lyssnaren utan snarare ” bär ” fram ljudet . Det är svårt att förklara hur ljud låter, men min lilla erfarenhet av waveguides är att den speciella karaktären , att inte kasta detaljer mot lyssnaren utan istället bära fram detaljerna, är ganska vanebildande på ett positivt sett vid akustiska inspelningar , men det kan upplevas som att ljudet är ” lite för snällt ” och saknar detaljer och häftighet med rock/pop och musik som processats mycket.


Måste nog svara på ditt inlägg en gång till. :)

Om den där återhållsamheten är ett kännetecken för hur högtalare med lite större waveguides oftast låter, så kommer nog inte en sådan högtalare passa mig och min huvudsakliga musiksmak speciellt bra, vilket till största del består utav Post Rock, Noise Rock och välspelad Punk. Ett "lite för snällt" och återhållsamt ljud kommer knappast kunna återge dessa genres så som de är tänkta att låta.
Nu vet jag inte vad du menar med "processats mycket", men denna musik jag främst lyssnar på består oftast av väldigt råa och nakna produktioner där efterhands-bearbetningen av de inspelade instrumenten hålls till ett minimum.


Jag snubblade över en intressant jämförelse mellan Buchardt S400 och ATC SCM11, precis allt i hans beskrivning talar för att högtalaren från ATC skulle passa mig och min musiksmak bättre.
Killen i videon är aningen svamlig, men om man bortser från vissa saker han pratar om så är det ganska intressant med den här typen av direkta jämförelser mellan två högtalare med olika ljudkaraktärer. :)


Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Nattlorden » 2020-07-11 10:16

Tangband skrev:Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14519/
Största kritiken är att det saknas bas. Inte konstigt eftersom han lyssnar i ett garage utan nån vägg bakom högtalaren.
I själva verket är basen från denna modell kanske välbalanserad med två högtalare i ett mindre rum.

Jag är säker på att Amirm skulle såga Ino piP och Carlsson oa52 pga lyssningsuppställningen.

Amirm jobbar i ett företag som säljer Revel m106. Något han skriver i början av testet. Kanske en tankeställare .
”NOTE: our company, Madrona Digital is a dealer for Harman which includes Revel speakers. So please feel free to read as much bias as you like in this review.”
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14363/


Han lyssnar inte i ett garage - han kör en automatiserad mätutrustning i garaget. Samma för alla. Skulle ditt påstående vara korrekt så skulle samtliga sakna bas, så det är inte det som är problemet här.

Ja, han är ärlig med sin bias till skillnad från många andra. Men jag kan lova dig att hans tankesätt och målsättning är mycket mer åt LTS-hållet än det är att promota eget. ( Speciellt som att 99% av alla som kollar hans reviews inte skulle handla lokalt av honom ändå! )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav goat76 » 2020-07-11 10:27

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:Amirm har idag total-sågat en ATC högtalare för 40000 :- .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14519/
Största kritiken är att det saknas bas. Inte konstigt eftersom han lyssnar i ett garage utan nån vägg bakom högtalaren.
I själva verket är basen från denna modell kanske välbalanserad med två högtalare i ett mindre rum.

Jag är säker på att Amirm skulle såga Ino piP och Carlsson oa52 pga lyssningsuppställningen.

Amirm jobbar i ett företag som säljer Revel m106. Något han skriver i början av testet. Kanske en tankeställare .
”NOTE: our company, Madrona Digital is a dealer for Harman which includes Revel speakers. So please feel free to read as much bias as you like in this review.”
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14363/


Han lyssnar inte i ett garage - han kör en automatiserad mätutrustning i garaget. Samma för alla. Skulle ditt påstående vara korrekt så skulle samtliga sakna bas, så det är inte det som är problemet här.

Ja, han är ärlig med sin bias till skillnad från många andra. Men jag kan lova dig att hans tankesätt och målsättning är mycket mer åt LTS-hållet än det är att promota eget. ( Speciellt som att 99% av alla som kollar hans reviews inte skulle handla lokalt av honom ändå! )


Jag tycker också det verkar helt orimligt att tro att han skulle lyssna på en ensam högtalare uppställd på det sättet han mäter den. :)

Tangband, har Amir sagt att han gör så?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster