Buchardt, små, danska, tvåvägare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav hifikg » 2015-11-07 11:41

Fick in en annons för Buchardt Audio i mitt flöde, tusan vet varför, men skapelserna påminde en hel del om ett par andra välkända små tvåvägare. Lyssnade nog på dem i Jönköping en gång i tiden, men kan inte påminna mig att de gjorde något större intryck (men vad kan göra det när man är inkörd på OA-52?). Snygga kan jag tycka att de är i varje fall.

Bild

http://www.buchardt-audio.com/products/s300-walnut

Funderar på att växla mina ESL 63 mot något att ha i arbetsrummet, vad tror sakkunskapen om ett par danskar?
Sitter nöjd :)

Kevin_Mitnick
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Västerås

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-11-07 13:31

hifikg skrev:Fick in en annons för Buchardt Audio i mitt flöde, tusan vet varför, men skapelserna påminde en hel del om ett par andra välkända små tvåvägare. Lyssnade nog på dem i Jönköping en gång i tiden, men kan inte påminna mig att de gjorde något större intryck (men vad kan göra det när man är inkörd på OA-52?). Snygga kan jag tycka att de är i varje fall.

[ Bild ]

http://www.buchardt-audio.com/products/s300-walnut

Funderar på att växla mina ESL 63 mot något att ha i arbetsrummet, vad tror sakkunskapen om ett par danskar?


Nej, danskarna kan inget om högtalare.
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav hifikg » 2015-11-07 15:42

Kevin_Mitnick skrev:
hifikg skrev:Fick in en annons för Buchardt Audio i mitt flöde, tusan vet varför, men skapelserna påminde en hel del om ett par andra välkända små tvåvägare. Lyssnade nog på dem i Jönköping en gång i tiden, men kan inte påminna mig att de gjorde något större intryck (men vad kan göra det när man är inkörd på OA-52?). Snygga kan jag tycka att de är i varje fall.

[ Bild ]

http://www.buchardt-audio.com/products/s300-walnut

Funderar på att växla mina ESL 63 mot något att ha i arbetsrummet, vad tror sakkunskapen om ett par danskar?


Nej, danskarna kan inget om högtalare.


Dåså, då hoppar jag över de här :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav gflar » 2015-11-07 16:28

Det finns ju dom som gillar högtalarna..

http://www.ljudochbild.se/test/hogtalar ... dio-s200-2

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav hifikg » 2015-11-07 18:24

Där ser man och det handlar om den lilla modellen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Max_Headroom » 2015-11-07 18:33

Snygga. Bra pris också. Ganska mycket baffel ovanför diskanten vilket kanske kan vara bra spridningsmässigt. Svårt att säga säkert, men jag vibbar att det är bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav momus » 2015-11-07 18:55

Högtalarna är egentligen indonesiska. Kommer från en ganska stor och (i asien) känd högtalartillverkare, Sinar Baja. Görs vad jag förstår inte alls i Danmark. Troligen inte ens utvecklade där. Ett sätt att marknadsföra högtalare i väst. Men dom kan säkert vara bra för det.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav momus » 2015-11-07 19:05

Ser också att det här dansk/indonesiska samarbetsprojektet ligger bakom mina älskade Satori-högtalare. Utvecklade av SB och tillverkade i, just det, Indonesien.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26676
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav hifikg » 2015-11-07 19:09

I slutändan är det säkert Klasse Möllberg som bygger alla högtalare!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Max_Headroom » 2015-11-07 19:42

I reklamen står "Design and Engineering : Kasper Raun". Fast han kan ju vara jätte-indonesisk, det vet ju inte jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav genstruktur » 2017-10-26 08:38

Jag hörde dem på mässan i Jönköping i våras och gillade vad jag hörde! :)

Men är de verkligen från Indonesien alltså och inte Danmark?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Perfector » 2017-10-26 10:24

Kevin_Mitnick skrev:
hifikg skrev:Fick in en annons för Buchardt Audio i mitt flöde, tusan vet varför, men skapelserna påminde en hel del om ett par andra välkända små tvåvägare. Lyssnade nog på dem i Jönköping en gång i tiden, men kan inte påminna mig att de gjorde något större intryck (men vad kan göra det när man är inkörd på OA-52?). Snygga kan jag tycka att de är i varje fall.

[ Bild ]

http://www.buchardt-audio.com/products/s300-walnut

Funderar på att växla mina ESL 63 mot något att ha i arbetsrummet, vad tror sakkunskapen om ett par danskar?


Nej, danskarna kan inget om högtalare.

Det är du som inte kan nå't om danskarna tror jag :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-26 13:18

Är lite förvånad över att hifikg inte lagt på minnet att det är rätt bra återgivare. Jag har hört dem vid flera tillfällen och gillat dem även om de kanske inte riktigt når upp till några andra välkända mindre svenska högtalare... Att de skulle vara Indonesiska är nytt för mig. Stämmer det verkligen? Att det tillverkas mängder med audio- och dataprylar med européiska eller amerikanska namn borta i Asien är ju inget nytt. En hel massa brittiska audioprodukter t.ex. Emotiva har nyligen hämtat hem produktionen till USA. Flera danska elementtillverkare har flyttat sin produktion dit och att det är billigare att göra lådorna där är heller inget nytt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav petersteindl » 2017-10-26 14:36

SB-Acoustics är ett varumärke som ägs av SB Electric Ltd som är ett Indonesiskt ganska stort företag. All deras utveckling gällande högtalare och högtalarelement sker i Danmark av Danesian Audio som ägs och består av de bästa som tidigare jobbade på Vifa och Scan Speak som tillsammans med Peerless ingick i DST koncernen men som hoppade av kring år 2007/8 då hela DST köptes av amerikanska Tymphany och produktionen av Vifa och Peerless flyttades till Kina. Då blev Tymphany snarast Mickey Mouse och projektet kraschade sista december 2009. Sedan blev Tymphany ägt av tidigare VD som är från Kanada och hela bolagets HQ stationerades i Hongkong med ägande av fabrikerna i Kina. De tycks driva bolaget på ett betydligt mer seriöst sätt.

Scan Speak i Videbaek köptes i den vevan loss av ekonomichefen och Scan Speak blev eget men extremt försvagat på kunnig personal i jämförelse med tiden före Tymphany. Ägaren tog rollen som VD. År 2014 såldes Scan Speak till ett Taiwanesiskt företag och efter en del turer fick tidigare ägare och VD avgå. År 2015 dog Birger Jörgensen sorgligt nog, den i princip ende kvarvarande klippan inom R&D på Scan Speak. Tippar att 80 till 90 % av all kunnig personal som fanns år 2007 försvann åt alla håll och kanter varav en del startade Danesian Audio.

De som äger SB Electric i Indonesien har jag träffat och de ger ett mycket varmt, ödmjukt inför uppgiften, kunnigt, förtroendeingivande och seriöst intryck. De verkar även gilla och glädjas åt produkterna de tillverkar. Helt i linje med de som äger och jobbar i Danesian Audio i Herning och utvecklar de högtalarelement som tillverkas av SB Electric Ltd och säljs under varumärket SB-Acoustic.

Buchardt vet jag inget om.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Nattlorden » 2017-10-26 15:05

Buchardt var bland det som lät bäst nu på mässan i Malmö och väger man in priset, så var de nog det prisvärdaste. En sådan där högtalare man letar efter dold sub när man hör. Spelades inte med något avancerat i förstärkeri heller.

Ny version med slavbas (?) bak och mindre kabinett torrvisades som kommande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav RMA » 2017-10-26 16:35

Har också gillat Buchardt dom gånger jag hört dom.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav distad » 2017-10-26 16:38

hifikg skrev:
Kevin_Mitnick skrev:
hifikg skrev:Fick in en annons för Buchardt Audio i mitt flöde, tusan vet varför, men skapelserna påminde en hel del om ett par andra välkända små tvåvägare. Lyssnade nog på dem i Jönköping en gång i tiden, men kan inte påminna mig att de gjorde något större intryck (men vad kan göra det när man är inkörd på OA-52?). Snygga kan jag tycka att de är i varje fall.

[ Bild ]

http://www.buchardt-audio.com/products/s300-walnut

Funderar på att växla mina ESL 63 mot något att ha i arbetsrummet, vad tror sakkunskapen om ett par danskar?


Nej, danskarna kan inget om högtalare.


Dåså, då hoppar jag över de här :-)

Och då säger jag att du inte ska hoppa över dem, köper du då ? De är det mest prisvärda jag hört många år när jag lyssnade för några år sedan på dem. Och jag är inte ensam om det, såg nattis inlägg. I mina öron så låter de bättre är piP.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Nattlorden » 2017-10-26 19:09

De är väldigt mycket större än piP också, pi25 vore kanske en rimligare jämförelse baserat på lådstorleken även om formfaktorn skiljer?

Den kommande modellen hamnar storleksmässigt betydligt nämre piP, skall bli spännande att höra den någon gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Harryup » 2017-10-26 20:19

Hörde dom som hastigast på mässan i februari i Stockholm och tyckte att dom lät ovanligt bra.

/Harryup

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Kraniet » 2017-10-26 20:56

här är det en som gjort en mätning. Framgår inte exakt hur han gjort mätningen. men kurvan ser ju väldigt lovande ut

https://www.gearslutz.com/board/so-much ... -mkii.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav bassman » 2017-10-26 21:45

Jag har också haft trevligt möte med Buchardt, dom kanske inte bara hade tur med rummet den gången utan vad man kan läsa här har fler än jag upplevt dom som riktigt trevliga grunkor.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav genstruktur » 2017-10-26 21:53

Jag tyckte de spelade rikgit bra!

Hade jag inte redan ägt ett par väldigt bra högtalare så hade jag med största sannolikhet köpt dem :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav distad » 2017-10-26 22:00

Lovorden bara haglar in hifikg, hur ska du kunna avstå ett köp ? :o (om du nu inte bara hade tid över och ville starta en tråd som görs ibland när folk har tråkigt :wink: )
Inte ofta som en icke erkänd produkt här får sådan beröm, kul för ovanlighetens skull och de förtjänar verkligen en bra försäljning.
Ps. Såg att dem fått mycket beröm av många tidningar, bla. din och min favvo tidning. https://www.buchardt-audio.com/pages/hifi-musik *missat den testen*
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav paa » 2017-10-26 23:26

Har HiFi & Musik missuppfattat betydelsen av mineralfyllning i basreflexporten, eller är den verkligen viktig för att kunna använda ett kraftfullt motorsystem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav ChristianAndersson » 2017-10-27 09:23

De ställer ut på helgens mässa i Köpenhamn, även SAM är där.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Perfector » 2017-10-27 09:54

paa skrev:Har HiFi & Musik missuppfattat betydelsen av mineralfyllning i basreflexporten, eller är den verkligen viktig för att kunna använda ett kraftfullt motorsystem?

Det kanske är deras tanke om hur man kan styra, dvs. belasta konen.
Min är att räkna fram ett rör som gör det automatiskt, så som jag tidigare blivit motsagd att det skulle fungera vilket det ju faktiskt gör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav ante_77 » 2017-10-27 09:56

Perfector skrev:
paa skrev:Har HiFi & Musik missuppfattat betydelsen av mineralfyllning i basreflexporten, eller är den verkligen viktig för att kunna använda ett kraftfullt motorsystem?

Det kanske är deras tanke om hur man kan styra, dvs. belasta konen.
Min är att räkna fram ett rör som gör det automatiskt, så som jag tidigare blivit motsagd att det skulle fungera vilket det ju faktiskt gör.


Hmm,
Du räknar ju inte ens....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Perfector » 2017-10-27 09:57

ante_77 skrev:
Perfector skrev:
paa skrev:Har HiFi & Musik missuppfattat betydelsen av mineralfyllning i basreflexporten, eller är den verkligen viktig för att kunna använda ett kraftfullt motorsystem?

Det kanske är deras tanke om hur man kan styra, dvs. belasta konen.
Min är att räkna fram ett rör som gör det automatiskt, så som jag tidigare blivit motsagd att det skulle fungera vilket det ju faktiskt gör.


Hmm,
Du räknar ju inte ens....

hehehe.
Jodå, jag började med mätningar för att få fram formeln.
Men när den var gjord så började jag räkna hur stor diameter och längd som behövdes.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Kraniet » 2017-10-27 10:50

paa skrev:Har HiFi & Musik missuppfattat betydelsen av mineralfyllning i basreflexporten, eller är den verkligen viktig för att kunna använda ett kraftfullt motorsystem?


Hehe vilken rolig felskrivning. De måste ha diskuterat membranmaterial och basreflexrör i samma mening och sedan blandat ihop det.. :)
Mvh
Magnus

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Termos_friend » 2018-03-03 11:29

Fick också upp ögonen för dessa. Intressant att deras kommande s400 har en slavbas-princip som elac adante också har. Iof så spelar mellanregistret i adante'n, i lådan och alltså egentligen inte på samma sätt men som i s400.

Tycker den verkar högintressant. Snygga är de också.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MorganM och 13 gäster