Buchardt, små, danska, tvåvägare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav gflar » 2018-04-17 11:57

Fick en "sneak peak" på en aktiv golvare (S50A) som är på G.


mmexport1523352390490.jpg

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Tangband » 2018-04-17 12:22

Denna modell tycker jag verkar cool .
Metallbas från SB och en slavbas på baksidan

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav gflar » 2018-04-17 14:36

Jag lade in en pre-order på ett par vita S400 innan nyår. Men det dröjer några veckor innan jag får dem.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav hifikg » 2018-04-18 00:31

FBK skrev:Lovorden bara haglar in hifikg, hur ska du kunna avstå ett köp ? :o (om du nu inte bara hade tid över och ville starta en tråd som görs ibland när folk har tråkigt :wink: )
Inte ofta som en icke erkänd produkt här får sådan beröm, kul för ovanlighetens skull och de förtjänar verkligen en bra försäljning.
Ps. Såg att dem fått mycket beröm av många tidningar, bla. din och min favvo tidning. https://www.buchardt-audio.com/pages/hifi-musik *missat den testen*


He, he, var det jag som startade den här tråden!? Nåja, när jag erbjöd mig att kastbyta mina ESL så visste jag inte hur bra de skulle bli efter senaste genomgången. Men visst är det kul med lovord som haglar in.
Sitter nöjd :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Kraniet » 2018-04-18 08:11

Ser ju väldigt lovande ut.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav sladdbarn » 2018-04-18 12:08

gflar skrev:Jag lade in en pre-order på ett par vita S400 innan nyår. Men det dröjer några veckor innan jag får dem.


Nåååå? :)

jinithin
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-05-12

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav jinithin » 2018-04-18 12:15

gflar skrev:Fick en "sneak peak" på en aktiv golvare (S50A) som är på G.


mmexport1523352390490.jpg

Jäklar va läckra :o kanske ska avvakta med att fixa ett par S400 och vänta på dessa istället :mrgreen:

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav gflar » 2018-04-18 12:42

sladdbarn skrev:
gflar skrev:Jag lade in en pre-order på ett par vita S400 innan nyår. Men det dröjer några veckor innan jag får dem.


Nåååå? :)


Får återkomma med utlåtande. Leveransen var ursprungligen ni i Mars tror jag.
Men har på grund av leverantörsproblem blivit uppskjuten. Får spela på mina MB1:or så länge, funkar det oxå :)

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav gflar » 2018-04-18 12:45

jinithin skrev:
gflar skrev:Fick en "sneak peak" på en aktiv golvare (S50A) som är på G.


mmexport1523352390490.jpg

Jäklar va läckra :o kanske ska avvakta med att fixa ett par S400 och vänta på dessa istället :mrgreen:


Ingen aning om prislapp på ett par sådana.De lär ligga en stund in i framtiden.
Annars tycker jag Buchardt har hyfsade priser på sina stativare.

jinithin
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-05-12

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav jinithin » 2018-04-18 14:51

gflar skrev:
jinithin skrev:
gflar skrev:Fick en "sneak peak" på en aktiv golvare (S50A) som är på G.


mmexport1523352390490.jpg

Jäklar va läckra :o kanske ska avvakta med att fixa ett par S400 och vänta på dessa istället :mrgreen:


Ingen aning om prislapp på ett par sådana.De lär ligga en stund in i framtiden.
Annars tycker jag Buchardt har hyfsade priser på sina stativare.

Njae, det dröjer nog som sagt ett tag innan de kommer.
Vet att de har otrolig prestanda för pengarna då jag nästan alltid har de som favorit på mässorna.
Saknar dock lite punch i låg/mellan-bas vilket får mig att tro att dessa är perfekta för mig!
Sålänge de aktiva kostar under 60 lakan är jag nöjd :mrgreen:

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav nuffe » 2018-04-18 15:25

Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
Allt är lika bra eller bäst, luktar väldigt mycket den hädangångna Danska High fidelity om hela budskapet.

Det betyder ju inte att Buchardts högtalare är dåliga hifikg, bara att man ska det det man läser där
med en stor nypa salt.

Henrik

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav distad » 2018-04-18 21:45

nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
Allt är lika bra eller bäst, luktar väldigt mycket den hädangångna Danska High fidelity om hela budskapet.

Det betyder ju inte att Buchardts högtalare är dåliga hifikg, bara att man ska det det man läser där
med en stor nypa salt.

Henrik

För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Nattlorden » 2018-04-18 22:26

FBK skrev:
nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
Allt är lika bra eller bäst, luktar väldigt mycket den hädangångna Danska High fidelity om hela budskapet.

Det betyder ju inte att Buchardts högtalare är dåliga hifikg, bara att man ska det det man läser där
med en stor nypa salt.

Henrik

För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.


+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav genstruktur » 2018-04-18 22:31

Nattlorden skrev:
FBK skrev:
nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
Allt är lika bra eller bäst, luktar väldigt mycket den hädangångna Danska High fidelity om hela budskapet.

Det betyder ju inte att Buchardts högtalare är dåliga hifikg, bara att man ska det det man läser där
med en stor nypa salt.

Henrik

För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.


+1


+2
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav ante_77 » 2018-04-19 10:31

FBK skrev:
nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
Allt är lika bra eller bäst, luktar väldigt mycket den hädangångna Danska High fidelity om hela budskapet.

Det betyder ju inte att Buchardts högtalare är dåliga hifikg, bara att man ska det det man läser där
med en stor nypa salt.

Henrik

För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.


Precis
Och då är det ju synd att dom skapar ”inflation” i deras tester.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav distad » 2018-04-19 10:40

ante_77 skrev:
FBK skrev:
nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
Allt är lika bra eller bäst, luktar väldigt mycket den hädangångna Danska High fidelity om hela budskapet.

Det betyder ju inte att Buchardts högtalare är dåliga hifikg, bara att man ska det det man läser där
med en stor nypa salt.

Henrik

För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.


Precis
Och då är det ju synd att dom skapar ”inflation” i deras tester.

Men det är inte hela sanningen att Ljud och Bild tokhyllar allt, jag har sett många grejer genom åren som bara få sådär intryck. Gäller för övrigt Hifi &Musik och Hembiotidningen, allt är inte bra jämnt även om en del hävdar det. Men Jag har också läst de Svenska genom alla år så man lär sig att läsa "igenom" testerna så det kan vid en första anblick se bra ut men läser man mellan raderna så är det inte så bra. Men Buchardts högtalare är bra shit oavsett vad som står i någon tidning! De förtjänar verkligen framgång.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav ante_77 » 2018-04-19 12:40

FBK skrev:
ante_77 skrev:
FBK skrev:För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.


Precis
Och då är det ju synd att dom skapar ”inflation” i deras tester.

Men det är inte hela sanningen att Ljud och Bild tokhyllar allt, jag har sett många grejer genom åren som bara få sådär intryck. Gäller för övrigt Hifi &Musik och Hembiotidningen, allt är inte bra jämnt även om en del hävdar det. Men Jag har också läst de Svenska genom alla år så man lär sig att läsa "igenom" testerna så det kan vid en första anblick se bra ut men läser man mellan raderna så är det inte så bra. Men Buchardts högtalare är bra shit oavsett vad som står i någon tidning! De förtjänar verkligen framgång.


Tokhyllar är väl en överdrift.
Kanske skalan bör ändras till en 100-gradig sådan och man bör i tillägg köra jämförelse med en referensprodukt lite oftare.
Det jag har läst om Bucharts högtalare har bara varit lovord även om jag försökt läsa mellan raderna och det tror jag är korrekt bedömning.
Men som vanligt bör man ju inte lita blint på en test från ett håll, utan man bör nog göra lite mer research.
Till syvende och sist så är det ens egna test som bör styra och inte något som en tidning har kommit fram till.
Men omaket att beställa hem och skicka tillbaka produkter är något som jag tror de flesta drar sig för, så man filtrerar nog rätt friskt innan det är dags för hemtest.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Nattlorden » 2018-04-19 13:49

Alla sifferskalor är löjliga... även på en hundraskala så behöver man upp till 80 minst...

Jämför man t.ex. med Malt Manics...

Kod: Markera allt
90 POINTS & MORE      Really EXCEPTIONAL whiskies. (So, that's a very small minority of maybe 1 or 2%.)
85-89 POINTS          The HIGHLY RECOMMENDABLE whiskies, usually saved for special occasions.
80-84 POINTS          The RECOMMENDABLE whiskies, perfect as a 'daily dram' if the price is right.
75-79 POINTS          Whiskies that are (BETTER THAN) AVERAGE - compared to other malt whiskies.
70-74 POINTS          Whiskies that are BELOW AVERAGE - compared to other (single) malt whiskies.
LESS THAN 70          Very good for a blended whisky, but NOT VERY GOOD for a (single) malt whisky.


Och hur sätter man på en femgradig? 1&2 är rena sågningar.... 5 kräver exceptionellt.... kvar finns 3&4 i princip.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Bagaget » 2018-04-19 15:00

Det som är inflationen ju. Om du sätter 1 som godkänt och även lägger ”perfekt” utanför skalan så får du tillbaka fem betyg för bedömning.

Men det utgår ju från att man inte är intresserad av att rangordna underkända produkter.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Tangband » 2018-04-19 15:03

FBK skrev:
ante_77 skrev:
FBK skrev:För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.


Precis
Och då är det ju synd att dom skapar ”inflation” i deras tester.

Men det är inte hela sanningen att Ljud och Bild tokhyllar allt, jag har sett många grejer genom åren som bara få sådär intryck. Gäller för övrigt Hifi &Musik och Hembiotidningen, allt är inte bra jämnt även om en del hävdar det. Men Jag har också läst de Svenska genom alla år så man lär sig att läsa "igenom" testerna så det kan vid en första anblick se bra ut men läser man mellan raderna så är det inte så bra. Men Buchardts högtalare är bra shit oavsett vad som står i någon tidning! De förtjänar verkligen framgång.

Roliga konstruktioner med intressanta slavbaslösningar. Men för oss som kör aktiva basmoduler så är det kanske bättre utan slavbas i fronthögtalarna. Deras billigaste har ingen slav

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Tangband » 2018-04-19 15:05

FBK skrev:
nuffe skrev:Sen ett antal år tillbaks, kanske 8-10 år, har Ljud & Bild helt saknat all kunskap om kritik.
Allt är lika bra eller bäst, luktar väldigt mycket den hädangångna Danska High fidelity om hela budskapet.

Det betyder ju inte att Buchardts högtalare är dåliga hifikg, bara att man ska det det man läser där
med en stor nypa salt.

Henrik

För oss som lyssnat på märket kan jag säga att de är bättre än det mesta i samma prisklass, man blev lite förvånad över att de inte kostar mer än de gör.

SB acoustics är , med de element buchardt använder, generellt billigare än tex Seas motsvarigheter. Så priset blir ju lägre i den färdiga högtalaren.
Därmed inte sagt att ljudet skulle vara billigt. Ljud och bild är antagligen beroende av sina annonsörer så det är klart att recensionerna blir positiva :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav genstruktur » 2018-04-21 18:29

Hörde dem igen nu på mässan i Jönköping. Tror det var en ny modell. Lät bättre än jag minns. Dvs skitbra :). Tror att jag gillade dem bäst. Speciellt eftersom de inte kostar som en ny bil.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav sladdbarn » 2018-04-24 12:02

genstruktur skrev:Hörde dem igen nu på mässan i Jönköping. Tror det var en ny modell. Lät bättre än jag minns. Dvs skitbra :). Tror att jag gillade dem bäst. Speciellt eftersom de inte kostar som en ny bil.


Det verkar som att alla gillar dom, börjar bli sugen på ett par...

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav genstruktur » 2018-04-24 12:17

sladdbarn skrev:
genstruktur skrev:Hörde dem igen nu på mässan i Jönköping. Tror det var en ny modell. Lät bättre än jag minns. Dvs skitbra :). Tror att jag gillade dem bäst. Speciellt eftersom de inte kostar som en ny bil.


Det verkar som att alla gillar dom, börjar bli sugen på ett par...


Det förstår jag :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav gflar » 2018-04-24 15:32

Synd bara att tillverkaren har lite problem med underleverantörer, jag får vänta tills i Juni innan jag får mina som jag "preordrade" (till bra pris) innan nyår.
Då var priset bättre än det är nu.

adagio
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav adagio » 2018-04-29 07:56

Har lyssnat hos Buchardt några år i rad. De brukar ha rummet bredvid oss. Det är för priset välljudande lådhögtalare men jag har ett frågetecken. De spelar alltid samma 5-6 låtar, låtar som är producerade på ett sätt som får syrrans kompaktaanläggning från JVC att låta hiend? Stockfisk och liknande, låter ju lika dant i princip alla anläggningar.
Man undrar bara stilla, hur låter de utanför sin comfort zone? Sen är det ju alltid imponerande när små högtalare spelar högt o djupt, men man förstår ju att man på något sätt gör våld på fysikens lagar. Ofta låter små högtalare....små på låg volym. Det är först vid en viss nivå de expanderar och spelar ut. Innan dennna gräns är de totalt ointressanta att lyssna på. Buchart spelar alltid rejält högt, de borde lära sig stänga dörren på mässor när de krämar på tycker jag.
Prissättningen blir ju låg när man säljer direkt till kund och förlägger tillverkning i fjärran östern ,host kina host.
Därför ska man nog jämföra Buchardt med högtalare som kostar 60-70 procent mer, ännu mer om tillverkningen sker i tex Sverige. Bra för konsumenter iofs men att säga en dansk produkt är att överdriva lite. Engineered in Danmark built in China kanske är mer rätt.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-29 09:13

adagio skrev:Har lyssnat hos Buchardt några år i rad. De brukar ha rummet bredvid oss. Det är för priset välljudande lådhögtalare men jag har ett frågetecken. De spelar alltid samma 5-6 låtar, låtar som är producerade på ett sätt som får syrrans kompaktaanläggning från JVC att låta hiend? Stockfisk och liknande, låter ju lika dant i princip alla anläggningar.
Man undrar bara stilla, hur låter de utanför sin comfort zone? Sen är det ju alltid imponerande när små högtalare spelar högt o djupt, men man förstår ju att man på något sätt gör våld på fysikens lagar. Ofta låter små högtalare....små på låg volym. Det är först vid en viss nivå de expanderar och spelar ut. Innan dennna gräns är de totalt ointressanta att lyssna på. Buchart spelar alltid rejält högt, de borde lära sig stänga dörren på mässor när de krämar på tycker jag.
Prissättningen blir ju låg när man säljer direkt till kund och förlägger tillverkning i fjärran östern ,host kina host.
Därför ska man nog jämföra Buchardt med högtalare som kostar 60-70 procent mer, ännu mer om tillverkningen sker i tex Sverige. Bra för konsumenter iofs men att säga en dansk produkt är att överdriva lite. Engineered in Danmark built in China kanske är mer rätt.


Fast det du skriver stämmer in på många demonstrationer. Att det ofta spelas låtar som inte alltid säger så mycket mer än att det låter trevligt, gärna med inte speciellt mycket dynamik så att det låter fett. För många år sedan var det någon som pikade mig för att de musikexempel jag hade på en CD var för dynamiska. Det var de inte men jämfört med det mesta som spelades stack de ut. Högt är det många som spelar, inte minst gjorde Agile det. Bryston krämade på med nästan bara rock av hårdare slag, kvantitet kan man säga. Personligen tycker jag inte om när akustiska gitarrer låter galet stora men det får man ofta höra på ljudmässor. Kina-tillverkat eller ej men när så mycket av det som sitter i högtalare numera har sitt ursprung där är det svårt att komma runt det där. Inte ens Magnepan (som du och jag har) kan svära sig fria att deras underleverantörer finns i Kina...

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav gflar » 2018-04-29 09:21

Tycker oxå att små högtalare ofta låter just små vid låg volym, men oxå att det beror på storlek på rummet. I små rum tycker jag småttingar gör sig bättre både ljudmässigt och visuellt.

Vad gäller att framställa produkter i Asien så gör ju så många andra samma sak, NAD, Primare och många andra har sin tillverkning i Kina/Indonesien eller andra länder i Asien.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav Kralle » 2018-04-29 11:54

Ur konsumentperspektiv vore det bra med ett "standardiserat" musikurval på HiFi-mässor. Gärna tidssynkroniserat så alla utställare köra samma musik samtidigt. Spellistan upprepar sig var 30:e minut eller så. Under dessa 30 minuter är det en varierat utbud, valt med omsorg för att tillfredsställa olika smakriktningar.

adagio
 
Inlägg: 927
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Buchardt, små, danska, tvåvägare

Inläggav adagio » 2018-04-29 12:43

Du får ursäkta mig krelle. Men fy så trist det skulle bli. Under mina demo spelar jag gärna lite rolig musik från olika gengre vilken jag älskar av olika anledningar. Jag berättar gärna lite om musiken o så. Det skapar stämning och fokus på musikupplevelse vilket är det viktigaste enl min mening.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Magnuz och 12 gäster