Varför inga feta skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Harryup » 2018-01-24 15:08

Ja, Hifi-klubben borde kunna hantera Denon i Sverige. Och de nya SL-1200 skall ju tydligen vara något helt annat än de äldre så de kan säkert vara bra. Nya SP-1000 eller vad den heter kommer ju kosta runt 150' som en höftning så då är det väl typ 5 handlare som kan sälja en sådan. Eller i vart som jag skulle vilja köpa en av. Att köpa den för 130' på Elgiganten är inte ett val.
Men andra japanska leverantörer har det nog tuft att få ut något. Kanske Yamaha kan, men i övrigt tror jag inte att de har säljorganisationer för att hantera det. EN lös spelare ifrån ett japanskt företag lär man knappast hitta i en HiFi-butik utan krav på att butiken skall sälja resten av sortimentet. Tror marknaden vad gäller japaner skulle i princip vara fylld av Technics, Denon och Yamaha.

/Harryup

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2018-01-24 17:10

Harryup skrev:Ja, Hifi-klubben borde kunna hantera Denon i Sverige. Och de nya SL-1200 skall ju tydligen vara något helt annat än de äldre så de kan säkert vara bra. Nya SP-1000 eller vad den heter kommer ju kosta runt 150' som en höftning så då är det väl typ 5 handlare som kan sälja en sådan. Eller i vart som jag skulle vilja köpa en av. Att köpa den för 130' på Elgiganten är inte ett val.
Men andra japanska leverantörer har det nog tuft att få ut något. Kanske Yamaha kan, men i övrigt tror jag inte att de har säljorganisationer för att hantera det. EN lös spelare ifrån ett japanskt företag lär man knappast hitta i en HiFi-butik utan krav på att butiken skall sälja resten av sortimentet. Tror marknaden vad gäller japaner skulle i princip vara fylld av Technics, Denon och Yamaha.

/Harryup


Men kolla Sony som helt plötsligt får ut ett par hörlurar på marknaden i 20 000 kronors-klassen. De går väl i otakt med övriga sortimentet också? Kanske inte är helt uteslutet med en skivspelare i övre prisklass som en statement-pryl?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav petersteindl » 2018-01-24 17:18

I slutet på 60-talet och början på 70-talet var det Thorens TD 125 och SONY TTS3000 som gällde som det bästa.

Bild

SONY var den första servostyrda skivspelaren. http://www.thevintageknob.org/sony-TTS-3000.html

Så SONY har gamla anor på skivspelarfronten.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:39

Conan skrev:
Harryup skrev:Ja, Hifi-klubben borde kunna hantera Denon i Sverige. Och de nya SL-1200 skall ju tydligen vara något helt annat än de äldre så de kan säkert vara bra. Nya SP-1000 eller vad den heter kommer ju kosta runt 150' som en höftning så då är det väl typ 5 handlare som kan sälja en sådan. Eller i vart som jag skulle vilja köpa en av. Att köpa den för 130' på Elgiganten är inte ett val.
Men andra japanska leverantörer har det nog tuft att få ut något. Kanske Yamaha kan, men i övrigt tror jag inte att de har säljorganisationer för att hantera det. EN lös spelare ifrån ett japanskt företag lär man knappast hitta i en HiFi-butik utan krav på att butiken skall sälja resten av sortimentet. Tror marknaden vad gäller japaner skulle i princip vara fylld av Technics, Denon och Yamaha.

/Harryup


Men kolla Sony som helt plötsligt får ut ett par hörlurar på marknaden i 20 000 kronors-klassen. De går väl i otakt med övriga sortimentet också? Kanske inte är helt uteslutet med en skivspelare i övre prisklass som en statement-pryl?


Faktum är att hörlursbusinessen har gått helt bananas. Det säljs massor med dyra hörlursförstärkare och massor med riktigt dyra hörlurar också. Personligen så tycker jag hörlurar är helt värdelösa. Men kommer inte säga till nån lycklig ägare att dom är lurade för det ;)

Sony kanske skulle lyckas få till en bra spelare men det kräver mer i form av seriösa förstärkare också likt som Technics gjort så att dom fått till ett helt system av förmodligen ganska bra kvalité.
Pioneer med sina billigare TAD-högtalare kan säkert få till ett bra system. Och Yamaha har ju sina NS-10 och kanske något annat också, och har ju gjort stabila tangentialspelare historiskt.

Men tufft att konkurrera med Project och liknande.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Morello » 2018-01-24 17:44

Hur kom NS10 in i bilden när vi pratar kvalitetsaudio? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Harryup » 2018-01-24 17:45

Tyckte det skulle pigga upp och det gjorde det ju.

/Harryup

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Magnuz och 13 gäster