Varför inga feta skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-12 21:56

Undrar om någon här har någon bra förklaring till varför de stora drakarna inom hifi-branschen, som tidigare sålde stora, maffiga skivspelare (Sony, Pioneer, Yamaha, Denon mm), numera endast har plastiga spelare i programmet? Jag menar försäljningen av vinylplattor går som tåget och det finns gott om kvalitetspickuper att välja på, men tillverkningen av bra skivspelare i "mellansegmentet" har helt lagts över på tillverkare som nästan endast gör just detta (Dual, Pro-Ject, Thorens, Rega).

Kikade på Denons hemsida och man har pickuper i sortimentet som kostar mer än det dubbla vad de ska ha för den dyraste kompletta skivspelaren. Lite konstigt tycker jag nog. Är man intresserad av en estetiskt tilltalande apparat som dessutom har åtminstone halv-automatik (kom igen - det är 2015!! Man ska väl kunna få nålen lyft från skivan efter sista spåret!! :) ) så är det vintage-avdelningen man får vända sig till.

Så varför tror inte stor-företagen att det skulle gå att sälja snygga, välljudande skivspelare med automatisk betjäning? Just det där med automatik eller halv-automatik verkar heller inte vara dagens tillverkares grej riktigt heller av nån underlig anledning? Jag kan ju förstå att många la ner utveckling & tillverkning åren efter CD:ns introduktion när det såg nattsvart ut för vinylspelarna, men nu ser ju marknaden annorlunda ut och det är kanske dags att vakna och lukta på kaffet!? Tror t.ex. inte Pioneer skulle få problem att sälja t.ex. en sån här nytillverkad :P :

pl-30l.jpg
pl-30l.jpg (132.24 KiB) Visad 8768 gånger


Är det feghet och lite dåligt självförtroende man anar hos de stora drakarna, eller finns det andra förklaringar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-12 22:01

De är nog förståndiga nog att veta exakt hur mycket bättre CD är och därför ställer sig undrande till att producera något undermåligt. Krävs nog lite tid till innan de inser att mediabranschen inte lär ändra nuvarande kvalité i brådrasket...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Jansson » 2015-12-12 22:34

@ Conan. Det här är stora bolag som styrs av kvartalsrapporter.
Varför skulle de vilja satsa på en produkt som är dyr att tillverka och som har en marginell vinstpotential?

@Nattlorden.
Du får gärna utveckla ditt resonemang här.
Jag lyssnar.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-12 23:36

Jansson - det enda som vinylspelare är bättre på är att det för tillfället läggs mindre mastringskomprimerade utgåvor på mediat än utgåvan på CD. Formatet i sig har INGET att hämta mot CD om CD-mastern behandlas lika väl. CD-mediat nyttjat fullt ut är fantastiskt, men det är få som kommit i närheten av att testa gränserna ännu. Mycket som läggs på CD idag behöver inte 16 bitar, snarare hade 12 räckt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-12 23:57

Nattlorden skrev:De är nog förståndiga nog att veta exakt hur mycket bättre CD är och därför ställer sig undrande till att producera något undermåligt. Krävs nog lite tid till innan de inser att mediabranschen inte lär ändra nuvarande kvalité i brådrasket...


Ja alltså de producerar ju i.s.f. redan "undermåliga" produkter (dvs de billiga plastspelarna). Varför inte då försöka konkurrera lite högre upp i näringskedjan? Jag tror nämligen det finns ett övre mellanprissegment att ta marknadsandelar i; där Rega, Thorens och Pro-Ject har pinkat in reviret, men dessa är ju totalt genomtråkiga skapelser.

Jansson skrev:@ Conan. Det här är stora bolag som styrs av kvartalsrapporter.
Varför skulle de vilja satsa på en produkt som är dyr att tillverka och som har en marginell vinstpotential?


Jag vet inte jag, men andra skivspelartillverkare i övre mellanprissegmentet verkar ju klara sig, så om nån kunde erbjuda en snygg och användarvänlig skivspelare för samma pengar som t.ex. en Rega så tror jag den skulle sälja rätt fint. Nu vänder sig dessa kunder kanske till begagnatmarknaden, för om jag själv räknar snålvattennivån för nåt som liknar den Pioneer PL-30 som visades i första inlägget och kanske en Rega P5 så vinner ju vintage-pioneeren alla dar i veckan.

Bytte i somras själv en Pro-Ject (som ändå är en av de snyggare spelarna):

pro-ject_2-xperience_acryl.jpg
pro-ject_2-xperience_acryl.jpg (50.75 KiB) Visad 8681 gånger


...mot en Pioneer PL-505:

Pioneer PL-505.jpg
Pioneer PL-505.jpg (40.41 KiB) Visad 8681 gånger


Fick en läckrare spelare som dessutom är helautomatiskt, så nu behöver jag inte sitta och vänta på att sista låten ska klinga ut för att lyfta tonarmen, utan lugnt lyssna till det knäpper till i högtalarna och armen är på väg tillbaka till hållaren. 8) Det har gett mig ett avsevärt mervärde i lyssningen av vinyl.

Men det är säkert så att de stora drakarna är för nödiga för att våga satsa på vinylspelare på allvar igen; fast då kanske de skulle ha satsat på nåt annat än audioåtergivning helt & hållet... :wink:

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Laila » 2015-12-13 00:00

Är nog inte helt gratis att ta fram tex en ny direktdriven spelare(de med rem finns ju redan), men
här finns ett bolag som i alla fallen försöker . . . typ. Vad priset kommer att bli vetitusan . . . ? :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Laila » 2015-12-13 00:24

@Conan,

Själv så köper jag inte steriopryttlar för utseendets skull, å speciellt då inte skivspelare, där kommer
användarbarhet, funktion(dit räknar just jag inte automatisk avstängning) å framförallt avspelningskvalitet i första rummet . . . vidare så ogillar jag förförstärkare som saknar balanskontroll å
monoreglage . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Jansson » 2015-12-13 02:03

Nattlorden skrev:Jansson - det enda som vinylspelare är bättre på är att det för tillfället läggs mindre mastringskomprimerade utgåvor på mediat än utgåvan på CD. Formatet i sig har INGET att hämta mot CD om CD-mastern behandlas lika väl. CD-mediat nyttjat fullt ut är fantastiskt, men det är få som kommit i närheten av att testa gränserna ännu. Mycket som läggs på CD idag behöver inte 16 bitar, snarare hade 12 räckt...


Jag invänder mot " för tillfället".
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Jansson » 2015-12-13 02:06

@ Conan.
Det finns ingen ekonomisk drivkraft varför de stora bolagen skulle ha det minsta intresset att producera en grammofon med topprestanda.
Den tiden är förbi.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav petersteindl » 2015-12-13 02:23

Jansson skrev:
Nattlorden skrev:Jansson - det enda som vinylspelare är bättre på är att det för tillfället läggs mindre mastringskomprimerade utgåvor på mediat än utgåvan på CD. Formatet i sig har INGET att hämta mot CD om CD-mastern behandlas lika väl. CD-mediat nyttjat fullt ut är fantastiskt, men det är få som kommit i närheten av att testa gränserna ännu. Mycket som läggs på CD idag behöver inte 16 bitar, snarare hade 12 räckt...


Jag invänder mot " för tillfället".

Vad vill du att det skall stå istället?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav darkg » 2015-12-13 02:40

Jag tänker på teknikporraspekten, marknadsföringspotentialen, med stiliga skivspelare i sortimentet. HiFi konkurrerar antagligen rätt hårt med prestige & attityd, inte verkliga hårda data utan uppfattad excellens... Och när allt annars är gömt och obegripligt under skalet tycker jag att det skulle vara lockande att bygga skivspelare, om så mest för mässa och glansig katalog.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav DorreN » 2015-12-13 08:38

Marantz TT-15S1 är ganska fet. Tillverkad av clearaudio dock.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Perfector » 2015-12-13 10:56

Den här har ni glömt.
En riktig feting.
Bilagor
sl1000.jpg
sl1000.jpg (38.03 KiB) Visad 8349 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-13 11:01

Nattlorden skrev:...det enda som vinylspelare är bättre på är att det för tillfället läggs mindre mastringskomprimerade utgåvor på mediat än utgåvan på CD.


Njae.. det område där vinylspelare verkligen excellerar i förhållande till CD-spelare är ju förmågan att kunna spela vinylskivor. :)

Och när det gäller vinylmediet så håller jag i princip med dig (mindre elakt mastrade utgåvor) men det finns också en trevlighetsfaktor att ta med i ekvationen. Det är en annan sak att välja en skiva ur hyllan, plocka ur den ur konvolutet, lägga på tallriken och borsta skiva & nål och sen lyssna på hela sidan utan att enkelt kunna skippa ett spår ... kontra att klicka igång en spellista i Spotify.

Sen är ju en maffig vinylspelare med en läcker pickup och ett bra RIAA-steg en väldigt mycket läckrare kombo än en aldrig så högpresterande Oppo BDP. Tycker jag...

Och ljudet är väldigt, väldigt bra... nästan lika bra som det skulle kunna vara på en riktigt bra överföring på CD, FLAC eller Bluray.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-13 11:10

Laila skrev:Själv så köper jag inte steriopryttlar för utseendets skull, å speciellt då inte skivspelare, där kommer
användarbarhet, funktion(dit räknar just jag inte automatisk avstängning) å framförallt avspelningskvalitet i första rummet . . .


Varför räknar du inte semi-automatik som en nödvändig funktion? Jag ser det som en lika "bra-att-ha-funktion" som öppningsbara dörrar på en sportbil - det går att leva utan men gör användaandet så mycket bökigare.

På samma sätt undrar jag varför man gör många exklusiva spelare utan plexilock på gångjärn. Ungefär som att samma sportbil var utan vindrutetorkare & spolare. Visst, man behöver ju bara köra när det är torrt och fint, men ändå...

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-13 11:22

Jansson skrev:@ Conan.
Det finns ingen ekonomisk drivkraft varför de stora bolagen skulle ha det minsta intresset att producera en grammofon med topprestanda.
Den tiden är förbi.


Det fanns ingen drivkraft fram till för kanske 10 år sen men jag tror det gör det nu. Dom kanske inte kan räkna med samma försäljningsvolymer som på glada 70-talet, men den målgruppen som köper 180 grams vinyler kan också slanta upp för en fin spelare. Många av drakarna har ju dyra BR-spelare och hemmabioförsteg i programmet, och där har du samma typ av målgrupp.

Skivspelare är ju dessutom mer av "sällanköpsvara" än en hemmabiopryl, så säkert finns det utrymme att lägga en slant där för en vinylentusiast. Det finns ju många väldigt dyra, fina skivspelare på marknaden redan i dag, så jag tror säkert att det skulle finnas plats för modeller liknande drakarnas topp-modeller från 70-/80-talet.

Den där nya Panasonic/Technics-spelaren såg ju t.ex. fin ut, men prislappen kommer säkert att hamna helt åt he***te. Av nån anledning tar man fram nästan som koncept-apparater som man egentligen inte räknar med att sälja till nån nån normal människa... :cry:

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-13 11:25

DorreN skrev:Marantz TT-15S1 är ganska fet. Tillverkad av clearaudio dock


Jag vet inte det ja... Inget lock på gångjärn, ingen automatik och ingen direktdrift. :)

Det spelaren har väl funnits med ett tag, men kanske främst att ha att visa upp på mässor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Perfector » 2015-12-13 11:26

Sl1000 kostar sisådär 23000:-
Sveriges radio köpte massor en gång med 600 par Högtalare av 1000 serien som kom med 3 långtradare direkt från Japan.
Vridmomentet gör att den startar på 1/12 dels varv med en tonarm i titan om jag minns rätt.
Vikt?
Larviga 26 kilo
En blandning av vulkansten gummimellanlägg och teak på toppen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Laila » 2015-12-13 11:36

Conan skrev:
Laila skrev:Själv så köper jag inte steriopryttlar för utseendets skull, å speciellt då inte skivspelare, där kommer
användarbarhet, funktion(dit räknar just jag inte automatisk avstängning) å framförallt avspelningskvalitet i första rummet . . .


Varför räknar du inte semi-automatik som en nödvändig funktion? Jag ser det som en lika "bra-att-ha-funktion" som öppningsbara dörrar på en sportbil - det går att leva utan men gör användaandet så mycket bökigare.

På samma sätt undrar jag varför man gör många exklusiva spelare utan plexilock på gångjärn. Ungefär som att samma sportbil var utan vindrutetorkare & spolare. Visst, man behöver ju bara köra när det är torrt och fint, men ändå...


Därför att jag inte ser något problem(för mig) med att lyfta tonarmen efter avspelad skiva . . .
Att däremot äntra en sportis utan dörrar är/blir nog en helt annan femma . . . typ. :D
(Så den analogin ger jag inte mycket för :wink: ).

Att vissa tillverkare inte erbjuder lock med gångjärn kan ju ha med insikten att påsatt lock under avspelning ev. kan försämra ljudkvaliteten . . . själv så har jag inget att invända mot lock med gångjärn bara de är lätt avtagbara innan avspelning.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-13 11:36

Perfector skrev:Den här har ni glömt.
En riktig feting


Nä´rå... det är ju egentligen inte en tråd att lista feta skivspelare, men Technics SL-1000 är ju läcker (fast utan automatik väl?).

Syftet med tråden är att diskutera varför det inte görs såna spelare i dag av de gamla stora drakarna (Sony, Technics, Pioneer, Yamaha, Denon mm) när de hade så fina spelare på programmet som försvann tillsynes över en natt när CD:n kom... :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Perfector » 2015-12-13 11:40

Conan skrev:
Perfector skrev:Den här har ni glömt.
En riktig feting


Nä´rå... det är ju egentligen inte en tråd att lista feta skivspelare, men Technics SL-1000 är ju läcker (fast utan automatik väl?).

Syftet med tråden är att diskutera varför det inte görs såna spelare i dag av de gamla stora drakarna (Sony, Technics, Pioneer, Yamaha, Denon mm) när de hade så fina spelare på programmet som försvann tillsynes över en natt när CD:n kom... :(

Deprimerade tillverkare som inte hade de pengareserver som behövs för att producera till en krympande skara entusiaster kantänka.
Men det verkar som om det trots allt finns några som fortfarande tillverkar.
dock blir det uschligt dyra saker och "svensson" har inget musiköra att bedöma pris mot kvalitet.
Se'n räcker ju en bra spelare nästan hur länge som helst, så det blir inte samma omsättning som tex tvättmaskiner som brakar efter några år.
Eller är jag ute och cyklar här?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-13 11:41

Laila skrev:Att vissa tillverkare inte erbjuder lock med gångjärn kan ju ha med insikten att påsatt lock under avspelning ev. kan försämra ljudkvaliteten . . . själv så har jag inget att invända mot lock med gångjärn bara de är lätt avtagbara innan avspelning.


Locket på under avspelningen kan också potentiellt förbättra ljudkvaliteten genom att minska påverkan från ljudvågorna som når pickup-systemet direkt, samt det uppenbara att minska dammängden på skivan. Vilket som är bäst mellan lock av och lock på kan nog variera, men jag skulle inte lira utan lock.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-13 11:42

Och ovanstående vart inlägg 2000 - tog sin tid...

Tjohooo... :D

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-13 11:50

Perfector skrev:Deprimerade tillverkare som inte hade de pengareserver som behövs för att producera till en krympande skara entusiaster kantänka.


Deprimerade och ängsliga kanske ska sägas. Och det är möjligt att dom tror att det är en krympande skara vinyl-entusiaster, men där tror jag faktiskt dom har fel. Ta Denon igen; varför säljer dom pickuper som kostar dubbelt så mycket som deras finaste kompletta skivspelare? Hål i huvet om du frågar mig! Dom är nog kanske så rädda att "göra fel" att dom inte vågar chansa på att "göra rätt"...

Istället gör dom TV-apparater med "4k" när det varken finns spelare eller filmer på marknaden! 8O

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Perfector » 2015-12-13 11:53

Conan skrev:
Perfector skrev:Deprimerade tillverkare som inte hade de pengareserver som behövs för att producera till en krympande skara entusiaster kantänka.


Deprimerade och ängsliga kanske ska sägas. Och det är möjligt att dom tror att det är en krympande skara vinyl-entusiaster, men där tror jag faktiskt dom har fel. Ta Denon igen; varför säljer dom pickuper som kostar dubbelt så mycket som deras finaste kompletta skivspelare? Hål i huvet om du frågar mig! Dom är nog kanske så rädda att "göra fel" att dom inte vågar chansa på att "göra rätt"...

Istället gör dom TV-apparater med "4k" när det varken finns spelare eller filmer på marknaden! 8O

Dom gör nog pickup'er till en redan existerande skara finsmakare.
Grado gör det i alla fall
Tyvär har många japanska MC-pickup tillverkare lagt ned
kostseu (stavas det så?) har jag inte sett på årtionden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Vallejos
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Vallejos » 2015-12-13 12:37

Den enda fördelen jag kan se med en skivspelare, är det rent estetiska. En skivspelare kan vara en otroligt vacker del av ett hifi-system. Dock finns det inget vinylmediet är bättre på än cd-mediet.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Harryup » 2015-12-13 13:22

Jag är helt övertygad om att japanska drakars återförsäljare i Sverige inte kan hantera försäljning av bättre spelare och så har det alltid varit. Ser man i gamla japanska Stereo Sound hade alla märken stora pjäser och i princip inget av det kom till Sverige. Personligen så vill jag absolut inte ha någon automatik i en skivspelare och vill kunna byta arm på den fritt.
Dessutom brukar inställningsmöjligheter av armen begränsas då man har fasta armar med automatik.

/Harryup


SR o SVT köpte inte SL-1000 utan SP-1000 som är radiostationsutförande. Har en själv som får stå i förrådet.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Conan » 2015-12-13 13:44

Harryup skrev:Jag är helt övertygad om att japanska drakars återförsäljare i Sverige inte kan hantera försäljning av bättre spelare och så har det alltid varit. Ser man i gamla japanska Stereo Sound hade alla märken stora pjäser och i princip inget av det kom till Sverige. Personligen så vill jag absolut inte ha någon automatik i en skivspelare och vill kunna byta arm på den fritt.
Dessutom brukar inställningsmöjligheter av armen begränsas då man har fasta armar med automatik.


Men då är du väl rätt tillfreds med utbudet av verk & tonarmar i dag? Förstår fortfarande inte varför automatik skulle vara en sån styggelse...

Vi andra krakar får fortsätta leta bland begagnade objekt. Vore fint om nåt företag kunde specialisera sig på att köpa in och renovera fina, japanska verk från 70- och 80-talet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Harryup » 2015-12-13 14:02

Conan skrev:
Harryup skrev:Jag är helt övertygad om att japanska drakars återförsäljare i Sverige inte kan hantera försäljning av bättre spelare och så har det alltid varit. Ser man i gamla japanska Stereo Sound hade alla märken stora pjäser och i princip inget av det kom till Sverige. Personligen så vill jag absolut inte ha någon automatik i en skivspelare och vill kunna byta arm på den fritt.
Dessutom brukar inställningsmöjligheter av armen begränsas då man har fasta armar med automatik.


Men då är du väl rätt tillfreds med utbudet av verk & tonarmar i dag? Förstår fortfarande inte varför automatik skulle vara en sån styggelse...

Vi andra krakar får fortsätta leta bland begagnade objekt. Vore fint om nåt företag kunde specialisera sig på att köpa in och renovera fina, japanska verk från 70- och 80-talet.


Har inget behov något nytt för skivspelare idag. Förutom att det kanske kunde vara kul att få igång min Pink Triangle igen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav Harryup » 2015-12-13 14:06

Automatiken i sig är väl bekvämt men det brukar vara så att den sitter inte på de bästa armarna och att man kanske har sneglat på att kunder som vill ha automatik inte har kraven att kunna ställa in en skivspelare perfekt heller. När det gäller det gamla fina skivspelarna ifrån Japan så var nog de största som kom till Sverige mera fina att titta på.

/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster