Hjälp med felsökning av högtalare, felaktig ljudbild

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa

Hjälp med felsökning av högtalare, felaktig ljudbild

Inläggav Empa » 2015-12-17 09:29

Har nyligen flyttat in, gamla stereon är såld sedan 6 månader och jag har köpt lite nya grejer.
Fick det mesta inkopplat igår och spelade lite musik på ganska hög volym, so far so good.

När vi senare på kvällen satt och kollade lite tv så märkte jag att ljudbilden drogs till höger, liksom att vänster högtalare fick mycket lägre volym.
Då all utrustning är ny för mig så började jag med att kontaktera om Wago 215 bananerna utan framgång, höjer jag volymen så låter det som det ska, sänker jag så försvinner ljudbilden.

Provade då helt enkelt att byta plats på högtalarna, mycket riktigt nu försvann ljudbilden på höger sida vid lägre volymer och volymen från höger var lägre.

Jag har haft mycket på jobbet och mycket pysslande hemma så huvudet hänger inte med riktigt, men visst kan man tolka ovan resultat att något är galet med ena högtalaren? Det borde väl inte vara kablarna eller förstärkaren då borde problemet varit kvar på samma sida.

Användarvisningsbild
Xenod

Re: Hjälp med felsökning av högtalare, felaktig ljudbild

Inläggav Xenod » 2015-12-17 09:39

Ja, det låter ju som att nåt är knas med ena högtalaren tycker jag.

Har du REW + mätmic? Testa att köra svep på höger och vänster kanal och jämför kurvorna.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-17 09:47

Byt plats på högtalarkablarna. Följer felet högtalarna eller kablarna/elektroniken?

Är det en receiver eller liknande digital grunka med någonstans? Isf skulle jag kolla upp inställningarna för nivå och avstånd.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-12-17 09:51

REW har jag installationen till samt en kjell decibelmätare, har ingen ingång på datorn dock :(

Ska prova att ha kvar högtalarna där de är nu och bara byta högtalarkablarna får vi se. Grunkan är lite halvdigital men med väldigt lite inställningar, ska se över dom.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-17 10:09

Empa skrev:REW har jag installationen till samt en kjell decibelmätare, har ingen ingång på datorn dock :(

Leta fram ett brusspår på spottan och mät bägge högtalare på nära håll, så har du fakta att grunda din felsökning på!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-17 10:33

Empa skrev:REW har jag installationen till samt en kjell decibelmätare, har ingen ingång på datorn dock :(

Ska prova att ha kvar högtalarna där de är nu och bara byta högtalarkablarna får vi se. Grunkan är lite halvdigital men med väldigt lite inställningar, ska se över dom.

Vill du ha sällskap vid felsökningen så hör av dig, så kan jag ta med UMIK-1. Fast jag kan inte idag eller imorrn.

Vill du felsöka idag så kan du få låna en UMIK av mig, bara att svänga förbi o plocka upp den.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-12-17 11:55

Xenod skrev:

Vill du ha sällskap vid felsökningen så hör av dig, så kan jag ta med UMIK-1. Fast jag kan inte idag eller imorrn.

Vill du felsöka idag så kan du få låna en UMIK av mig, bara att svänga förbi o plocka upp den.

Ja men det hade ju varit riktigt schysst, jag hör av mig :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-12-17 18:14

Själv så skulle jag nog/kanske börja med att mata in en sinus på säg 440Hz(A)* å mäta spänningen över
högiskontakterna(multimeter). Får du samma spänning så är chansen inte helt obefintlig att dä ä högisen
som felar . . . typ. :)

*Eller vitt/rosa brus om du har tillgång till dä.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-17 23:10

Flyttar du högtalarna och felet ligger kvar är det förstärkaren som spökar.
Om ljudet följer med högtalaren vid sidbyte har du nåt i högtalaren
eller eventuellt kablaget till densama
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-17 23:26

Njae... om man bara flyttar (byter plats på) högtalarna (allt annat lika) och felet följer högtalarna kan det vara precis vad som helst fram till och med högtalarna, även förstärkaren och CD-spelaren eller vad som nu är källan.

Empa skrev:Har nyligen flyttat in, gamla stereon är såld sedan 6 månader och jag har köpt lite nya grejer.
Fick det mesta inkopplat igår och spelade lite musik på ganska hög volym, so far so good.

När vi senare på kvällen satt och kollade lite tv så märkte jag att ljudbilden drogs till höger, liksom att vänster högtalare fick mycket lägre volym.
Då all utrustning är ny för mig så började jag med att kontaktera om Wago 215 bananerna utan framgång, höjer jag volymen så låter det som det ska, sänker jag så försvinner ljudbilden.

Provade då helt enkelt att byta plats på högtalarna, mycket riktigt nu försvann ljudbilden på höger sida vid lägre volymer och volymen från höger var lägre.

Problemet med din beskrivning är att det inte framgår av din beskrivning om du när du bytte plats på högtalarna, även bytte plats på kablarna i förstärkaränden. Om du inte gjorde det så kan felet fortfarande ligga i vilken del som helst i kedjan, fram till (men inte med) rummet. Rummet (och framåt) är det enda du uteslutit.

Och av det du skriver så verkar felet vara en volympotentiometer med lite obalans. Sådan märks nästan undantagslöst med på låg volym där det finns volympotentiometrar som felar med är 10 dB(!) även om man med samma pot har fel mindre än 2 dB vid högre nivåer.

Empa skrev:Jag har haft mycket på jobbet och mycket pysslande hemma så huvudet hänger inte med riktigt, men visst kan man tolka ovan resultat att något är galet med ena högtalaren? Det borde väl inte vara kablarna eller förstärkaren då borde problemet varit kvar på samma sida.

Ja, kanske, men det beror på vad du menar med att du bytt plats på högtalarna. Om du gjort det, och bara det, så har du bara eliminerat de delar som kommer efter högtalarna, alltså rummet och din hörsel.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-12-18 09:31

IngOehman skrev:Njae... om man bara flyttar (byter plats på) högtalarna (allt annat lika) och felet följer högtalarna kan det vara precis vad som helst fram till och med högtalarna, även förstärkaren och CD-spelaren eller vad som nu är källan.

Utveckla gärna lite lagomt, jag hänger inte med. Följer den lägre volymen en högtalare så tänker inte jag att det är källan.

IngOehman skrev:
Empa skrev:Har nyligen flyttat in, gamla stereon är såld sedan 6 månader och jag har köpt lite nya grejer.

Problemet med din beskrivning är att det inte framgår av din beskrivning om du när du bytte plats på högtalarna, även bytte plats på kablarna i förstärkaränden. Om du inte gjorde det så kan felet fortfarande ligga i vilken del som helst i kedjan, fram till (men inte med) rummet. Rummet (och framåt) är det enda du uteslutit.

Jag växlade bara plats på högtalarna, inga andra kablar eller kontakter. Det är ganska stor skillnad i volym mellan höger och vänster när felet uppenbaras, jag har svårt att se att det är rummet eller framåt(?).

IngOehman skrev:Och av det du skriver så verkar felet vara en volympotentiometer med lite obalans. Sådan märks nästan undantagslöst med på låg volym där det finns volympotentiometrar som felar med är 10 dB(!) även om man med samma pot har fel mindre än 2 dB vid högre nivåer.

Det kan mycket väl vara obalans där, jag vet faktiskt inte, men borde inte det vara konstant till en kanal?

IngOehman skrev:Ja, kanske, men det beror på vad du menar med att du bytt plats på högtalarna. Om du gjort det, och bara det, så har du bara eliminerat de delar som kommer efter högtalarna, alltså rummet och din hörsel.

Vh, iö

Utveckla gärna igen, jag bytte som sagt bara plats på höger och vänster högtalare (inga kablar) och den lägre volymen följde högtalaren, är det rummet eller min hörsel?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-18 09:48

Om ljudet följde högtalarna(med andra kanalens kabel) så är det iaf inte elektroniken utan högtalare som påverkar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-18 09:55

Koppla om kablaget så du sas. byter kanal utan att flytta högtalarna fysiskt.
Ligger felet kvar är det högtalaren
Om ljudet flyttar till andra högtalaren är det kablaget.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-12-18 10:12

Tack grabbar!

Jag ska prova att ställa högtalarna bredvid varandra och även att byta plats på L & R i förstärkaren :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-18 10:32

Perfector skrev:Om ljudet flyttar till andra högtalaren är det kablaget.

Varför tror du det? Det är väl mer sannolikt att det är förstärkaren eller signalkällan.
Kablaget förbinder ju bara förstärkaren med högtalarna. Skillnad uppstår väl i regel bara om det är väldigt olika längd på kabeln till resp högtalare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-18 10:37

Kalejdokom skrev:

Varför tror du det? Det är väl mer sannolikt att det är förstärkaren eller signalkällan.
Kablaget förbinder ju bara förstärkaren med högtalarna. Skillnad uppstår väl i regel bara om det är väldigt olika längd på kabeln till resp högtalare.

Han skrev ju att felet följde med högtalaren när han bytte plats på dom.
då är det inte ljudkällan som spökar, så vida inte förstärkaren kan skifta kanal för felets uppkomst.
Jag står vid min tanke.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-18 10:48

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:

då är det inte ljudkällan som spökar, så vida inte förstärkaren kan skifta kanal för felets uppkomst.
Jag står vid min tanke.

Att byta plats på högtalarna visar ju bara att det inte är fel på rummet eller hörseln (som IÖ redan påpekat). Vi förutsätter förstås att empa låtit kablarna sitta kvar i högtalarna när han bytte plats på dem. Annars borde han ju skrivit att han växlade kablaget mellan högtalarna.
Och om han hade växlat kablage så betyder det väl ändå inte att felet måste sitta i kablarna...
Tänk om - tänk rätt :) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-18 10:52

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Varför tror du det? Det är väl mer sannolikt att det är förstärkaren eller signalkällan.

Jag står vid min tanke.

Att byta plats på högtalarna visar ju bara att det inte är fel på rummet eller hörseln (som IÖ redan påpekat). Vi förutsätter förstås att empa låtit kablarna sitta kvar i högtalarna när han bytte plats på dem. Annars borde han ju skrivit att han växlade kablaget mellan högtalarna.
Och om han hade växlat kablage så betyder det väl ändå inte att felet måste sitta i kablarna...
Tänk om - tänk rätt :) .

Det kallas för felsökning och uteslutningsprincipen, och då finns inga tänk om, tänk rätt.
Dessutom tror jag knappast att man flyttar högtalarna med kablage så man ofta drar dessa så att det blir så lika längd som möjligt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-18 11:17

Empa skrev:jag bytte som sagt bara plats på höger och vänster högtalare (inga kablar) och den lägre volymen följde högtalaren

Svårt att tolka hur du gjorde. Om du inte flyttade med högtalarkablarna utan kopplade ur högtalarna, bytte plats och kopplade in andra sidans kablage (alltså växlade både högtalare och kablage) så är ju saken biff - då är det "fel" på högtalarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-19 02:09

Exakt.

Och just dessa förhållanden hade jag ju även med i mitt inlägg (vilket jag ser att du läst och förstått, men kanske ingen annan?) just för att klargöra att man - om man bara byter plats på högtalarna men utan att koppla om någonting och finner att felet följer högtalarna - har visat att felet sitter någonstans före rummet.

Det kan inte vara rummet eller våra öron, eftersom det är dessa två saker så vi "bytt" vid platsbytningen av högtalarna.

Men det kan vara högtalarna, kablarna till högtalarna, förstärkaren, förförstärkaren, kabeln till käll-apparaten, källapparaten, eller möjligen till och med själva källan - musiken.

Det som talar emot de flesta av förslagen är att felet beskrivits som kraftigt olinjärt - det märks mycket mera på låg volym än på hög - men detta utan att någon beskrivning av hörbar distorsion har funnits. Det talar för att felet ligger i volymkontrollen. Det finns flera saker som pekar mot det, här är två:

1. Det är den som vridits på när volymen ändrats från svagt till starkt till svagt...

2. Det är ett vanligt problem hur potentiometrar (att kanalbalansen är dålig vid inställning till låg volym).

Vh, iö

- - - - -

PS. Med det sagt påstår jag inte att felet ligger i volymkontrollen, bara att det är den troligaste orsaken om det är riktigt som det beskrivits att bara högtalarna bytts plats på. Alltså att inga omkopplingar gjorts.

Det språkligt knepiga är att det inte är helt entydigt vad det betyder att inga omkopplingar gjorts. Någon (t ex jag) kan mena att "inga omkopplingar har gjorts" betyder att den högtalare som från början spelade vänster kanal fortfarande gör det, men från den högra positionen i rummet. Någon annan (t ex TS) kan mena att "inga omkopplingar har gjorts" betyder att högtalarkabelns som från början var kopplad till högtalaren som stod till vänster, men att den sedan kopplades bort, högtalarna bytte plats, och sen kopplades kabeln till högtalaren som från början stod till höger! Jag menar att det definitivt har skett en omkoppling då, men jag kan även förstå att någon kan tycka att så inte är fallet.

Så min förhoppning är att TS kan fundera på frågan och försöka få ihop lite ord som berättar hur det egentligen skedde. Innan vi får veta det är det svårt att arbeta vidare på analysen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-19 02:12

Står ju i trådtiteln att ngn av högtalarna är trasig.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-19 02:48

Ja, men i förstainlägget ställer han även frågan: "...visst kan man tolka ovan resultat att något är galet med ena högtalaren?"

Tror det är denna fråga som de som skriver i tråden försöker besvara. Och för att man skall kunna göra det behöver man veta mera om EXAKT vilka experiment som gjorts och vilka resultat som de olika experimenten har givit.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-21 19:09

Om man har obalans mellan kanalerna och vill felsöka en receiver, ett filter eller ett slutsteg: hur gör man enklast då?

Oscilloskåp och ett gäng sinustoner? Fast då kanske man missar de frekvensområden som är påverkade....

Oscilloskåp med FFT-funktion samt vitt brus som mätsignal?

Är det något speciellt man ska tänka på när man handhar oscilloskåpet för att mäta på sin anläggning?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-21 19:53

Är det lågnivå så kan man koppla in ett mätljudkort och köra ett svep. Så gör jag själv. För slutsteg så behövs nog ett skåp helst.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-21 23:51

Ja såklart! Tack för tipset. :)

Om man behöver kolla källan så antar jag att man kan spela in den logaritmiskt svepta sinusen som REW kör med och spela upp den från källan istället för från REW vid en mätning. Om man bara är lite flink och lyckas starta svepet i någorlunda rätt tid. Ska prova det!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-12-22 00:07

Varför automatiskt svep? Jag tycker att det är mycket enklare att manuellt skruva upp och ned,och mäta med en bra multimeter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-22 00:23

För att få en grafisk bild över hela hörbara området i REW. Det blir överskådligt och lätt att spara ner som dokumentation för framtiden. Samt att man slipper fundera på om man missat att kolla nån frekvens :)

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-12-22 11:49

Nu har jag provat lite mer. För att förtydliga, i första inlägget så skrev jag att jag bytte plats på högtalarna, det innebar att också koppla ur högtalarkablarna och bära högtalarna till motsatt sida och sedan koppla in högtalarkablarna. Alltså var kablaget oförändrat i hänseende höger och vänster.

Igår så provade jag att byta plats på högtalarkablaget i förstärkaren (switcha mellan L & R) och det blir ingen skillnad, fortfarande lägre volym i högtalaren som det var lägre volym i innan. Har även provat olika källor med samma resultat, så det spelar ingen roll hur jag kopplar om kablage och källa.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-22 11:50

Utifrån vad du berättat så säger jag att det utan tvekan är högtalaren som det är fel på.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-22 11:58

Instämmer.
Om det inte blir kanalskillnad vid byte av kablaget vid förstärkaren har du fel i högtalaren.
Dags att kolla filter och kanske byta lite komponenter på kortet samt kolla lödningar.
Julpyssel! :-)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi