Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav distad » 2015-12-19 22:51

Har helt i blindo :oops: bestämt mig för att köpa en begagnad Oppo BDP-93 EU då jag behöver en CD-transport, DVD och bluray-spelare. Och eftersom det kommer dröja några år innan det blir TV byte ifrån en äldre skärm så bör denna duga rätt bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav -Palle- » 2015-12-20 00:50

Jag tycker den är helt fantastisk, jag har faktiskt inget alls negativt att säga om den. Använder den uteslutande för blu-ray.
Skapligt snabb på att ladda skivor är den också. :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav hifikg » 2015-12-20 00:54

Den är väl rekommenderad av LTS, låter som ett säkert köp ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav n-puh » 2015-12-20 05:38

BDP-93 EU har väl inte rekommenderats av LTS. Tror inte den har testats alls av LTS, Däremot storebror -95 EU med noter om störande fläktljud och bristfällig kanalhantering. Men BDP-93 ägare verkar vara nöjda.

Brister i kanaladministration handlar om att Oppo-spelarna kastar bort basljud från kanaler där högtalare angivits som 'small' om subwoofer sätts till 'off'. Bas från .1 kastas också helt sonika bort om sw sätts till 'off'. Det gäller förstås bara de analoga utgångarna, Oppo håller envist fast vid detta.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav distad » 2015-12-20 14:05

hifikg skrev:Den är väl rekommenderad av LTS, låter som ett säkert köp ;)

Om det är så, så är det ju säkert köp. :wink:
Och magkänslan sade att det skulle vara en vettig maskin.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav Tarzan » 2015-12-20 15:56

FBK skrev:
hifikg skrev:Den är väl rekommenderad av LTS, låter som ett säkert köp ;)

Om det är så, så är det ju säkert köp. :wink:
Och magkänslan sade att det skulle vara en vettig maskin.

Det är tydligen inte bara på ljudsidan som den är något att ha. När jag försökte ta reda på hur bra en htpc egentligen är på att spela upp film så förklarade Perra (eller om det var Ringblixt?) på component.se hur värdelös en htpc är på att återge rätt färger jämfört med en oppo som är i princip perfekt.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav distad » 2015-12-20 18:08

Tarzan skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:Den är väl rekommenderad av LTS, låter som ett säkert köp ;)

Om det är så, så är det ju säkert köp. :wink:
Och magkänslan sade att det skulle vara en vettig maskin.

Det är tydligen inte bara på ljudsidan som den är något att ha. När jag försökte ta reda på hur bra en htpc egentligen är på att spela upp film så förklarade Perra (eller om det var Ringblixt?) på component.se hur värdelös en htpc är på att återge rätt färger jämfört med en oppo som är i princip perfekt.

Och dom herrarna brukar ha stenkoll. Jag har faktiskt aldrig varit någon bildtok och därmed inte tagit in så mycket info, :oops: men man bör klara sig ruggigt bra med denna maskin tills man skaffar en ny TV med 4K Ultra HD-upplösning om jag fattat allt någolunda rätt och det inköpet får vänta något år tills priserna på dem har sjunkit lite till.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-20 18:20

Det går absolut att få korrekta färger med en htpc. Självklart är det dock lättare men en blu-ray spelare; med en dator har du alla möjligheter att göra dåliga inställningar.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav distad » 2015-12-20 18:32

Jag vet inte, men jag gissar på att det är det här inlägget som Tarzan täkte på.
En HTPC kan inte ge bättre bildkvalitet än en Oppo BD-spelare. I sådana fall talar vi om att något är felinställt vid jämförelsen eller att man subjektivt upplever en inkorrekt återgivning som "bättre", till exempel att klippta nivåer kan te sig "bättre" för den som är omedveten om att skuggdetaljer och/eller högdagrar är borta ur bilden. Några steg av klippt signal mot vitt gör till exempel att hela bilden blir ljusstarkare, vilket kan upplevas som mer "popp"

Ungefär som att jämföra ljudsystem där en spelar på högre volym och fysiskt flyttar mer luft. Då kanske man inte tänker på distorsionen...

Oppo:s spelare lämnar signal på referensnivå, något jag bekräftat med två separata signalgeneratorer. Så upplever man att en HTPC ger "bättre kontrast" eller "klarare färger" etc. så är alltså någonting väldigt fel i jämförelsen. :)

Jag har också haft möjlighet att mäta en del mediaspelare med AVSHD709/mp4 mot signalgenerator och det har hittills varit minimala avvikelser - kan lika gärna vara displayen som driver. Inga produktnamn i huvudet men i alla fall Dune och Popcorn hour som senast.

Jag har också haft "glädjen" att mäta mot en del HTPC-lösingar (och Macar) och där är det satans kaos i helvetet fel hela tiden. Precis alla varianter av fel man kan tänka sig och även fel man inte visste fanns. Därför är jag numera väldigt restriktiv med att kalibrera en HTPC därför att det kan ta en timme att ratta in displayen perfekt och fem timmar att jaga fram varför det är skit ut från HTPC:n.

Och även när man rattar in rätt på HTPC:n så är det fortfarande olika bild från olika program, VLC ger inte samma nivåer som Media Player till exempel. Har också haft möjligheten att kalibrera där ägaren bytt grafikkort och endast grafikkort: resultatet är andra nivåer ut ur systemet.

Så talar vi rent objektivt om signalnivåer och korrekt återgivning har ingen HTPC jag träffat på varit rätt utan det blir alltid kompromisser och extralösningar som att kliva in med färgprofiler och programspecifika inställningar. Däremot har mediaspelarna faktiskt legat som de ska och oftast med minimal justering - reglagen orörda eller kanske -1 på kontrast eller liknande.

Sedan kan det förstås finnas andra anledningar till att köra HTPC, men bildkvalitet är inte en av dessa utan rent objektivt kan det endast bli lika bra som en Oppo.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav Tarzan » 2015-12-20 21:31

Japp, precis det var det jag tänkte på.

Användarvisningsbild
Spacebug
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-09-17

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav Spacebug » 2015-12-20 21:53

Ska något negativt sägas om de vore det nog att spelarens bass management har lite klent med marginal på sub kanalen ifall flera kanaler med kraftig bas summeras ihop med en kraftigt utstyrd LFE kanal.
Vill minnas att oppo spelarna har marginal för fullt utstyrd LFE + en till kanal fullt utstyrd.
Är det fler kanaler med kraftig bas som ska summeras riskerar man att klippa sub signalen rejält, något som händer lite titt som tätt med nyare filmer...

Men det är bara ett problem ifall man använder dess interna bass management, bitstreamar man ljudet till en reciever rör spelaren inte ljudet...

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav JB » 2015-12-20 22:25

Tarzan skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:Den är väl rekommenderad av LTS, låter som ett säkert köp ;)

Om det är så, så är det ju säkert köp. :wink:
Och magkänslan sade att det skulle vara en vettig maskin.

Det är tydligen inte bara på ljudsidan som den är något att ha. När jag försökte ta reda på hur bra en htpc egentligen är på att spela upp film så förklarade Perra (eller om det var Ringblixt?) på component.se hur värdelös en htpc är på att återge rätt färger jämfört med en oppo som är i princip perfekt.


Fast tänk även på att många grafikdrivisar har "bildförbättringsfunktioner" påslagna som standard, så det gäller att stänga av iaf några av dom om man vill få bra bild (dynamisk kontrast tex som ställer till med en hel del)
Jag köpte en billig 32" TV till sovrummet tex som jag byggde en liten AMD HTPC till, och jag var ganska missnöjd från början och tyckte att TVn hade lite halvtaskig bildkvalite, men man får väl vad man betalar för tänkte jag.

Sedan en dag upptäckte jag videoinställningarna i AMD kontrollpanelen av misstag, så jag testade att avaktivera några av dom, och det blev som en helt ny TV! :o

Man går in på Video, och sedan Quality i CCC om man har AMD grafikkort iaf:
http://user.faktiskt.io/JB/AMD_video.png

Nvidia har säkert liknande inställningar aktiverade som standard också.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav distad » 2015-12-20 22:56

n-puh skrev:BDP-93 EU har väl inte rekommenderats av LTS. Tror inte den har testats alls av LTS, Däremot storebror -95 EU med noter om störande fläktljud och bristfällig kanalhantering. Men BDP-93 ägare verkar vara nöjda.

Brister i kanaladministration handlar om att Oppo-spelarna kastar bort basljud från kanaler där högtalare angivits som 'small' om subwoofer sätts till 'off'. Bas från .1 kastas också helt sonika bort om sw sätts till 'off'. Det gäller förstås bara de analoga utgångarna, Oppo håller envist fast vid detta.

Läst någonstans här att Hembiostärkare bara är onödigt pga att man använder Oppos 5.1 och 7.1 utgångar direkt in i slutsteg, låter ju inget vidare att göra om de har ett sådant problem. Men det kan ju också vara så att de inte vill tro att en Hembiostärkare kan göra det bättre, jag vet inte. Ska i alla fall bli kul när jag får hem spelaren och både se och höra hur pass bra den är.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hennnkee
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2012-04-21

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav hennnkee » 2015-12-20 23:37

Man kan ju köpa relativt billiga kalibrerings-kit (Ex ColorMunki Display), som även funkar även för projektorer.
Stänger man då av alla "bildförbättringsfunktioner" på datorn och kalibrerar. Så rättar man ju till både dator OCH skärm/projektor.

Så då borde HTPC'n lägga sig på samma nivå som en Oppo + att även skärmen, i sig, visar rätt färger. Så gott som panelen förmår att visa rätt färger... Borde inte det vara ett win/win alternativ?

Så länge mediaspelaren inte ändrar bildsignalen dvs.

Användarvisningsbild
n-puh
 
Inlägg: 1057
Blev medlem: 2005-03-11
Ort: Sundbyberg

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav n-puh » 2015-12-21 03:16

FBK skrev:
n-puh skrev:BDP-93 EU har väl inte rekommenderats av LTS. Tror inte den har testats alls av LTS, Däremot storebror -95 EU med noter om störande fläktljud och bristfällig kanalhantering. Men BDP-93 ägare verkar vara nöjda.

Brister i kanaladministration handlar om att Oppo-spelarna kastar bort basljud från kanaler där högtalare angivits som 'small' om subwoofer sätts till 'off'. Bas från .1 kastas också helt sonika bort om sw sätts till 'off'. Det gäller förstås bara de analoga utgångarna, Oppo håller envist fast vid detta.

Läst någonstans här att Hembiostärkare bara är onödigt pga att man använder Oppos 5.1 och 7.1 utgångar direkt in i slutsteg, låter ju inget vidare att göra om de har ett sådant problem. Men det kan ju också vara så att de inte vill tro att en Hembiostärkare kan göra det bättre, jag vet inte. Ska i alla fall bli kul när jag får hem spelaren och både se och höra hur pass bra den är.


Fast det ska påtalas att oppo-spelaren faktiskt gör det den ska göra enligt DTS och Dolby, dvs mixa bas från högtalare som anges som 'small' till subwooferutgång med LFE. Men många önskar sig att möjligheten till att tex kunna mixa ner bas från surround i frontkanalerna. Antingen för att man inte har en välintegrerad sub men väl baskapabla frontar eller för att man vill dela frontar till basmoduler med toppar.

Om man vill använda bdp-93s utgångar direkt till slutsteg så är man begränsad till att utöver att spela upp skivor med spelaren bara kan välja på ansluten usb mass-storage disk eller att använda den som dlna media renderer i hemmanätverket. Efterföljaren bdp-103 har även hdmi-ingång och storebror bdp-105 erbjuder även koaxial och optiskt ingång utöver det. Men några analoga källor kan inte anslutas. Så några fullödiga försteg utgör inte dessa spelare.

Volymregleringen är ett måste för att spelarna ska kunna agera dlna media renderer. Det är därför funktionen finns. Men kombinationen av ingångar och volymreglering gör förstås att en och annan ser en möjlighet att skrota ett mellansteg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav Harryup » 2015-12-21 10:52

Nej, 93 och 95 är inte DNLA Renderer, de är DNLA Player vilket är lägsta nivån.
Du måste styra 93:an för att hitta musik på nätverket, det går inte att ifrån en valfri DNLA app skicka musik till 93:an som den skall spela upp.
Enligt vad jag tidigare läst någonstans så är det inte firmware utan hårdvara som är begränsningen.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav Morello » 2018-01-14 13:26

Klarar maskinen alla regioner?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav -Palle- » 2018-01-14 13:58

Med ett enkelt installerat extrakort ja!

http://bluraychip.dk/product.php?id_product=17
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav Evil_Homer » 2018-01-14 17:15

Har faktiskt kvar min 93:a, den står och sover i källaren sen openelec hittat in i huset.
Den har fortfarande kvar FW versionen som gör att den kan spela br.iso, så skall den göras av med så får det vara till någon som slantar för just den funktionen annars får den snällt stå kvar i sin låda 8)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav Harryup » 2018-01-14 20:47

Finns EU versioner av alla generationer spelare som är multi-region för all media.

/Harryup

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav Evil_Homer » 2018-01-14 22:11

Harryup skrev:Finns EU versioner av alla generationer spelare som är multi-region för all media.

/Harryup


Oppo satte stopp för br.iso uppspelning iom en uppdatering av FW.

Så nej all media spelar inte alla 93:or, eller missuppfattar jag dig?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav KarlXII » 2018-01-14 23:50

Jag har en sån där 93:a, med EU-fix och till och med Oppos originaldongel.
Det är något fel på den, den läser inte skivan, inte Blu-Ray iaf. Har inte undersökt problemet något vidare.

Är det någon som vill ha den?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Oppo BDP-93 EU Vad tycks om den ?

Inläggav Kraniet » 2018-01-15 14:51

Ingen som provat en Xbox One som Blu-Ray spelare? Den klarar också 4k.
Går att köpa en One S (som är mindre och tystare) begagnat från ca 2000 kr. Kan ju även användas som mediecenter. Sen går den ju att spela spel på också.
Mvh
Magnus


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dewpo, Froggy, matssvensson och 19 gäster