Musik butiker ?? Finns dom?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe

Musik butiker ?? Finns dom?

Inläggav nuffe » 2015-12-21 20:29

Hej forumet.

Var idag i Göteborgs trakten för att köpa ett par CD skivor i julklapp till kärestan. Hamnade på Frölunda torg
där det fanns en bluetoth enhet hos Hifiklubben som jag också behövde. Sen blev det jakt på en muskik affär.
Det visades ej finnas det minsta lilla CD skiva i hela detta stora komplex (förutom en halv hyllmeter hos Åhlens
bortgömt i ett hörn).
Samtidigt var sonen inne i Gbg centrum så jag kontakade honom också. Han ringde tillbaks en bra stund senare,
helt upprörd, "det finns inga affärer med CD". Imorgon blir det en tur till Bengan på Stigbergs torget hoppas de
finns kvar.

Har nät-musiken helt tagit död på fysikt medium? En del av oss vill ju inte bara spela utan även äga och hålla i
skivorna. Hur ser det ut i övriga landet?

Skivbolagen gör ju ungerfär samma vinster nu som på gammla goda tiden så helt fel kan det inte vara, enl säker källa.

Henrik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Musik butiker ?? Finns dom?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-12-21 20:32

Ja distribution av digital media på fysiska kopior är ganska döende. De går fortfarande att köpa på nätbutiker, men butiker som säljer CD är inte det vanligaste idag.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-12-21 20:44

Du får nog helt enkelt ge din fru ett Spotify abonnemang istället =P

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-12-21 20:51

Eller åka till Hallstahammar, där finns det visst 2 skivbutiker 8O
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-21 20:53

I Malmö finns det fortfarande ett antal ställen kvar. Folk å rock löste det genom att starta ett café i butiken och även ha framträdanden där - själv hört Edda där t.ex. Men visst var det bättre förr här också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-21 21:03

Jo, det börjar bli svårt med CD. Personligen skulle jag uppskatta om det funnes möjlighet att köpa nedladdningar av albummen i losslessformat, oftast är det bara MP3 som står till buds. Att hålla på att distriburera plastbitar börjar kännas lite gammalmodigt.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-21 21:05

JB skrev:Du får nog helt enkelt ge din fru ett Spotify abonnemang istället =P

Har hon redan! Men hon tillhör dem som vill ha i handen och äga skivan. Jag klandrar henne inte.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-21 21:06

FBK skrev:Eller åka till Hallstahammar, där finns det visst 2 skivbutiker 8O

Lite långt...., men vad gör man inte för frun :D

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-21 21:11

RogerGustavsson skrev:Jo, det börjar bli svårt med CD. Personligen skulle jag uppskatta om det funnes möjlighet att köpa nedladdningar av albummen i losslessformat, oftast är det bara MP3 som står till buds. Att hålla på att distriburera plastbitar börjar kännas lite gammalmodigt.

Håller med, men då vore det ju VÄLDIGT bra om det vore O-mastrat man kunde köpa. Jag jobbar ju med "plastbitar" men jag är nog beredd att hålla med om det också.

Henrik

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-12-21 21:57

RogerGustavsson skrev:Jo, det börjar bli svårt med CD. Personligen skulle jag uppskatta om det funnes möjlighet att köpa nedladdningar av albummen i losslessformat, oftast är det bara MP3 som står till buds. Att hålla på att distriburera plastbitar börjar kännas lite gammalmodigt.

Då är jag gammalmodig då jag vill ha en fysisk skiva, bok, tidning eller vad det nu är och inte nå´t nedladdat krafs :wink: . Tyvärr är skivbutiker på utdöende, tragiskt men sant.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-21 22:07

Jo jag har konstaretat det. I Götet verkar bara Bengans hålla ut, hur länge det varar? Sen finns det några som handlar med beganat också.

Nåja jag ska dra mitt strå till Bengas imorgon, hoppas det är till lite nytta. Så frun får en julklapp.

Henrik

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-12-21 22:19

I Gävle finns "Allatiders skivhandel" som förutom CD även kan erbjuda BD, SACD, DVD-audio och vinyl.
http://www.skivhandeln.se/

I Uppsala finns "Örat" där även lite smalare musik finns.
Båda är lugna butiker med trevlig personal.

Jag tror att ett litet register över butiker med försäljning av fonogram i Sverige kunde vara av värde för rätt många. Handlar man inte i butikerna försvinner dom garanterat.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-21 22:53

Panelguy skrev:

Då är jag gammalmodig då jag vill ha en fysisk skiva, bok, tidning eller vad det nu är och inte nå´t nedladdat krafs :wink: . Tyvärr är skivbutiker på utdöende, tragiskt men sant.

Jo, bara lugn, jag är också gammalmodig! Fast ibland måste man hänga på tidens tåg. Jag började lite motvilligt med gratis Spotify och nu har Spotify Premium och Wimp/Tidal Hifi... Det ersätter inte "plastbitarna" men det får man ta. Synd bara att söndermastringen är totalt utbredd. Har ofta blivit besviken på nyinköpta CD.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-21 22:57

Inga problem. Jag föreslår att du åker till New York eller till LA. Då kan du köpa massor med cd.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-21 23:06

petersteindl skrev:Inga problem. Jag föreslår att du åker till New York eller till LA. Då kan du köpa massor med cd.

Japp en snabbis nu före jul :twisted:

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-21 23:10

petersteindl skrev:Inga problem. Jag föreslår att du åker till New York eller till LA. Då kan du köpa massor med cd.

Fast då blir det nog inte så mycket europeiskt musik utanför det breda spåret och "frakten" (resan) kostar ju...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-21 23:19

RogerGustavsson skrev:

Fast då blir det nog inte så mycket europeiskt musik utanför det breda spåret och "frakten" (resan) kostar ju...

Pengar är bara världsligt och spelar aldrig någon roll vad det än vara må. Man hittar massor med europeiskt på Amoeba.

@ nuffe: Åk till Arlanda och ta första bästa flyg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-21 23:21

Nja det blir nog Bengans....

"kan man få en kopp kaffe"

Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-21 23:44

:D Alternativet är Amazon.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-12-22 00:01

Får jag vara lite motvalls här och tycka att butiker faktiskt har spelat ut sin roll. Inte CD-mediet, men butikerna. Det finns inte en chans att varje butik kan lagerhålla det som ens den genomsnittliga musikbrukaren vill ha.

På sikt tror jag dock att även mediet försvinner, men jag hoppas på något distributionsformat även för det fysiska konstverk som en skiva ändå är. Både bildmässigt och textmässigt. Det fina med det är att det skulle öppna för olika utgåvor, tex mastrat och omastrat utan att mastrarna skulle behöva bli arbetslösa. I första skedet. :twisted: :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-22 00:04

Är det inte någon restriktion med import från USA numera? Amazon finns förstås även inom EU.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-22 00:53

RogerGustavsson skrev:Är det inte någon restriktion med import från USA numera? Amazon finns förstås även inom EU.

Jag har aldrig haft problem med Amazon.com.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-22 01:06

nuffe skrev:

Henrik

Kolla in

http://www.amoeba.com/our-stores/video-tour/hollywood/

Där kan du även se och höra CODY. Han jobbar där och kommer in efter ung 1:30.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2015-12-22 01:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-12-22 01:06

FBK skrev:Eller åka till Hallstahammar, där finns det visst 2 skivbutiker 8O

Njae, i grannbyn har vi två riktiga skiv-hökare, dvs i Västerås. De ligger i samma kvarter, så går man bara runt hittar man båda två. Jays och Skivbörsen. Jag försöker fördela gracerna mellan dem för att känna att det inte är mitt fel den dag någon av dem får ge upp. De har det nog tufft båda två. Ett litet utbud av topplisteskivor finns också hos Mediamarkt, men där köper jag inga skivor trots att det skulle kosta mig några tior mindre per skiva.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-12-22 07:23

Svante skrev:Får jag vara lite motvalls här och tycka att butiker faktiskt har spelat ut sin roll. Inte CD-mediet, men butikerna. Det finns inte en chans att varje butik kan lagerhålla det som ens den genomsnittliga musikbrukaren vill ha.

Håller med. Skivbutiker av det traditionella slaget ger mig inget mervärde kontra att sitta hemma i soffan med laptopen på magen och undersöka ny musik på Spottan, AllMusic eller Youtube, och sen handla på CDON, Discogs eller Amazon. Nackdelen är ju leveranstiden, men eftersom fysiska skivbutiken knappast heller hade haft skivan på hyllan så...

För begagnat finns det ju ett värde med skivbutiker, och kan man kombinera med kafé / liveframträdanden så visst, men för min huvudsakliga skivkonsumtion passar näthandel bättre. Sen att det inte finns enkla sätt att handla musik nedtankat i FLAC är ju huvudlöst av branschen, men en annan fråga som det heter.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2015-12-22 09:41

Kan ju nämna Ginza då. Har mycket musik på cd. Har 138329 st cd skivor och 128907 vinylskivor f.n. Brukar vara snabba att leverera.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-12-22 09:54

Ja, man vill gärna ha ett fysiskt medium (?) att hålla i handen... :) .
Själv brukar jag handla några gånger per år via Naxosdirect (klassiskt och jazz) eller CDON. Eftersom butiksdöden redan är ett faktum har jag inte dåligt samvete för det.

Däremot handlar jag inte hos Amazon, då jag hört och läst mycket om hur illa de behandlar sin personal. Svårt att veta vad som är sanning och det förekommer förstås i många branscher. Så här kan det t.ex. låta:
http://www.ehandel.se/nya-rapporter-om- ... ,3333.html

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-22 09:57

petersteindl skrev:
nuffe skrev:

Henrik

Kolla in

http://www.amoeba.com/our-stores/video-tour/hollywood/

Där kan du även se och höra CODY. Han jobbar där och kommer in efter ung 1:30.

Mvh
Peter

Var det han den "fule" :D

Henrik

Edit. Den butiken är super mysig. Verkar vara ett måste när man är i närheten.
Eller som Guide Michelin säger "värd en omväg" :D
Senast redigerad av nuffe 2015-12-22 10:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-12-22 10:02

Ja det är väl bara "Bengans" som har ett seriöst utbud kvar när vi pratar fysiska butiker i Gbg. Visst Coop Forum/ ICA Maxi el Mediamarkt har väl lite topplistan och kramgoalåtarspecialbox att erbjuda men det är rätt skralt.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-12-22 10:12

Kalejdokom skrev:Ja, man vill gärna ha ett fysiskt medium (?) att hålla i handen... :) .
Själv brukar jag handla några gånger per år via Naxosdirect (klassiskt och jazz) eller CDON. Eftersom butiksdöden redan är ett faktum har jag inte dåligt samvete för det.

Däremot handlar jag inte hos Amazon, då jag hört och läst mycket om hur illa de behandlar sin personal. Svårt att veta vad som är sanning och det förekommer förstås i många branscher. Så här kan det t.ex. låta:
http://www.ehandel.se/nya-rapporter-om- ... ,3333.html

Ska verkligen undvika dem, slavdriveri :!: Hur är det CDON, lika illa?

Henrik

Nästa

Återgå till Generellt om hifi