Bort med 3,5 mm?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Bort med 3,5 mm?

Inläggav TCM » 2016-01-05 14:13

Rent spontant låter det här inget vidare

http://www.factmag.com/2016/01/05/apple ... ng-rumour/
When routine bites hard

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Re: Bort med 3,5 mm?

Inläggav ChristianAndersson » 2016-01-05 14:27

De har tidigare inidirekt skyllt på att kontakten inte stöder högupplöst musik och att man då dessutom behöver deras lurar...bussit med trådlöst istället för rådlöst. Men köper vanligt folk konceptet?

Ska det vara nytta med dynamiskt ljud för hen på stadens gator krävs bullerdämpande lurar.

i o f s nämner högre samplingsfrekvens, inte bitdjup?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-01-05 14:54

Snacka om att inte ha koll på proportioner på felen. Högupplöst ljud i samma mening som trådlös överföring och hörlurar. Jojo.

Det blir en sak till att ladda, lurarna måste ju strömförsörjas. Ytterligare ett skäl att inte byta till Apple då.
:D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2016-01-05 14:57

ChristianAndersson skrev:De har tidigare inidirekt skyllt på att kontakten inte stöder högupplöst musik och att man då dessutom behöver deras lurar...bussit med trådlöst istället för rådlöst. Men köper vanligt folk konceptet?

Ska det vara nytta med dynamiskt ljud för hen på stadens gator krävs bullerdämpande lurar.

i o f s nämner högre samplingsfrekvens, inte bitdjup?

Jag hakade mest upp mig på
proprietary Lightning technology

Vad gör det med utbudet av/priset på lurar?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2016-01-05 17:00

Är det någonstans man vill ha trådlösa lurar är det väl till telefonen. Det dumma är förstås att man inte längre kan koppla in telefonen som ljudkälla i vad som helst.

TCM skrev:

Fast
Apple seems committed to making Lightning a standard for audio connection. In 2014 Apple introduced specifications that allow third-party manufacturers to create headphones that use the technology

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-05 17:02

Magnuz skrev:Är det någonstans man vill ha trådlösa lurar är det väl till telefonen. Det dumma är förstås att man inte längre kan koppla in telefonen som ljudkälla i vad som helst.

TCM skrev:

Fast
Apple seems committed to making Lightning a standard for audio connection. In 2014 Apple introduced specifications that allow third-party manufacturers to create headphones that use the technology

Mot en licenskostnad så klart.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2016-01-05 17:29

AndreasArvidsson skrev:
Magnuz skrev:Är det någonstans man vill ha trådlösa lurar är det väl till telefonen. Det dumma är förstås att man inte längre kan koppla in telefonen som ljudkälla i vad som helst.

TCM skrev:

Fast

Mot en licenskostnad så klart.

Precis! Det antar jag att det kommer att bli
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2016-01-05 17:30

Magnuz skrev:
Fast

Sen har jag ingen koll på vad "Lightning" skulle innebära. Det kanske är kanon, men det var inte det jag reagerade på
When routine bites hard

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-01-06 16:21

Vore ett enklare lifehack om platta telefoner så länge fick plats med 2,5mm stereo uttag.

Lysande med strömförsörnjning till lurar dock.

Icke hipster-kocher att använda 2,5->3,5mm adapter.

OT:Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2016-01-07 00:38

Men för h-e. *Dropping Apple*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-07 13:59

Jag kan tänka mig att det är för svårt att ha en 3,5mm kontakt när man skall göra telefonerna mera slimmade.
Apple tog bort disketten, ramaskri men ingen saknade den särskilt länge. Apple tog bort CD-läsare och ramaskri men ingen saknade den i någon större utsträckning. Kan tänka mig det blir samma med detta efter ett litet tag så vill ingen ha sladd till lurar.

/Harryup

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2016-01-07 14:49

Harryup skrev:Jag kan tänka mig att det är för svårt att ha en 3,5mm kontakt när man skall göra telefonerna mera slimmade.
Apple tog bort disketten, ramaskri men ingen saknade den särskilt länge. Apple tog bort CD-läsare och ramaskri men ingen saknade den i någon större utsträckning. Kan tänka mig det blir samma med detta efter ett litet tag så vill ingen ha sladd till lurar.

/Harryup

Behöver vi mer slimmade telefoner? Jag använder redan ett tunt skal på min telefon för att få bättre grepp. Skulle faktiskt kunna tänka mig något tjockare istället, men då med ett större batteri
When routine bites hard

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2016-01-07 15:30

Är själv väldigt pro apple och visst har de varit pionjärer både till att ta bort tex diskettstation och det får sägas vara lyckat. Samtidigt så har de ju haft koll på de teknikskiften som gläntat på dörren och därmed tagit kalkylerade risker med vetskap eller åtminstone uppfattningen om att det som ersätter är mycket bättre. Jag tror de flesta håller med om att ersätta ex en diskettstation á 1,44Mb med 650Mb cdspelare är en nobrainer. Öppet mål? Ta bort cds/dvdspelarna för att få lägre vikt (när man ändå laddar ner, streamar eller kör från molnet) osv var väl också rätt sjäklart, egentligen om vi ska vara lite sunt kritiska?

När jag fick höra detta om att ta bort 3,5:an täntke jag ok mina nuvarande lär bli mina sista appleprylar på ett bra tag. Hur tänker dom?? Att behöva använda adapter á la nya macbook känns inte så lockande. Har man schyssta lurar är knappast uttaget något större problem. Känns mer som marknadsföringsfolket har fått lite väl mycket att säga till om på det bolaget. Får känslan att apple "Post-Steve" mer och mer tar de enkla vägarna. Lite mindre tanke, mer gimmick. Hur är t ex denna produkt ens möjlig undrar vän av ordning? Bild

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2016-01-07 15:39

Svante skrev:Snacka om att inte ha koll på proportioner på felen. Högupplöst ljud i samma mening som trådlös överföring och hörlurar. Jojo.

Det blir en sak till att ladda, lurarna måste ju strömförsörjas. Ytterligare ett skäl att inte byta till Apple då.
:D

Tror dom pratar om att använda lightning kontakten för lurarna, inte trådlöst således. Nu finns det ju mängder av 3:e partstillverkare av lightningprylar så man är ju inte låst till Apple heller.

Det behöver ju inte vara för att slimma telefonen ytterligare, tar man bort 3,5an så får man ju plats med t ex. större batteri vilket jag hade uppskattat. Tror borttaget kan göra att man kan få telefonen vattentät också.

Tror 3,5mm jacket är en av dom äldsta standardarna fortfarande i bruk, det mesta andra har uppgraderats så jag kommer nog inte sakna den. Sprakar och glappar ju bara ändå :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-07 17:08

Vattentätt telefon har varit på rykte ett tag så det är definitivt en orsak också.

Användarvisningsbild
bluetrain

Inläggav bluetrain » 2016-01-07 17:36

Harryup skrev:Vattentätt telefon har varit på rykte ett tag så det är definitivt en orsak också.

Aldrig fel att kunna ta sig ett dopp med telefonen. Ericsson "hajen" är ju en klassiker för er som var med.. :) Lite intressant i sammanhanget är kanske att tester på tuben ger att 6s verkar vara "hyggligt" vattentät, flera videos där de tex spolat av den, legat i vatten runt en halvtimme utan att den dog. Det är ju bra iaf.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-01-07 19:25

bluetrain skrev:
Harryup skrev:Vattentätt telefon har varit på rykte ett tag så det är definitivt en orsak också.

Aldrig fel att kunna ta sig ett dopp med telefonen. Ericsson "hajen" är ju en klassiker för er som var med.. :) Lite intressant i sammanhanget är kanske att tester på tuben ger att 6s verkar vara "hyggligt" vattentät, flera videos där de tex spolat av den, legat i vatten runt en halvtimme utan att den dog. Det är ju bra iaf.

Finns massvis med Android mobiler och plattor (främst från Sony) som har 3,5 mm hörlursutgång och ändå är vattentäta, 3,5 mm porten är helt enkelt avskärmad från resten av enheten, även USB porten är helt fri utan lucka framför på vissa nyare lurar medans dom fortfarande är vattentäta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-08 21:45

Den stora skillnaden är att i 3,5 mm överförs analog signal medans i de nya formaten överförs digital. Det betyder att DA-omvandlaren då sitter i luren. Den behöver ström. Då kan man ta strömmen från mobilen eller ladda ett batteri i luren från mobilen.

Det innebär i alla fall good bye till passiva lurar. Det blir DSP och DA i lurarna hädanefter.

Så har jag förstått situationen. Skall en lur enligt ny standard även kunna ta emot 3,5 mm så behövs nog i så fall även en AD i luren.

I adapter från 3,5 mm till ny standard måste det även finnas AD. Det är mer än en vanlig adapter.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-01-09 02:05

På iPhone 4 som hade den äldre modelen av digitalkontakt så var det via den möjligt att ta ut signalen analogt. Man kunde t.o.m få ut video analogt (komposit). På iPhone 5 och senare med den nya sk. "Lighning" kontakten så har Apple tagit bort chipet för att konvertera till analog video. Hurvida det är möjilgt att få ut analogt ljud via lighning-kontakten vet jag inte, men Apple kan antagligen lägga till den funktionen i kommande versioner av iPhone om det inte redan finns.
Det blir i och för sig lite klumpigt med en lightning till 3.5 adapter om man vill använda gamla lurar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-09 04:28

arkman skrev:På iPhone 4 som hade den äldre modelen av digitalkontakt så var det via den möjligt att ta ut signalen analogt. Man kunde t.o.m få ut video analogt (komposit). På iPhone 5 och senare med den nya sk. "Lighning" kontakten så har Apple tagit bort chipet för att konvertera till analog video. Hurvida det är möjilgt att få ut analogt ljud via lighning-kontakten vet jag inte, men Apple kan antagligen lägga till den funktionen i kommande versioner av iPhone om det inte redan finns.
Det blir i och för sig lite klumpigt med en lightning till 3.5 adapter om man vill använda gamla lurar.

Jag skulle bli mycket förvånad och t.o.m. besviken om de skulle införa analogt ljud ut i den nya standarden. På CES, där jag är nu, visar Audeze lurar kopplade med lightningkabel. I kabeln finns DA-omvandlare och slutsteg som drivs med mobilens batteri. Det är nya tider. Glöm allt det gamla junket. Nu är det nytt junk som gäller. Jo, en sak till, samma lur driven analogt med riktiga hörlursförstärkare sopar gatan med deras lightningkabel. En lur med inbyggd ny Bremen-DAC + DSP kanske skulle kunna komma till sin rätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-09 09:47

Gillar frasen "nu är det nytt junk som gäller". ;)

Själv tycker jag det är helt idiotiskt att ta bort en utgång som inte bara är analog utan även en effektförstärkarutgång således att luren kan vara helt passiv. Matning för mikrofon finns ju i samma kontakt. Analogtär helt enkelt bäst. Det vill säga att flytta ut en massa digital funktionalitet utanför själva telefonen är utomordentligt dumt.

Min Iphone 6+ blir nog min sista äppeltelefon.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-01-09 10:37

Detta är ju som tur är bara ett rykte än så länge. Jag ställer mig lite tveksam till att det blir verklighet inom de närmsta åren. Vem vill ha en telefon där man inte kan prata i headset och ladda telefonen samtidigt utan nån typ av kedjekoppling eller förgrening? Tror inte att så många konsumenter önskar sig en ännu tunnare iphone heller. Den är väl nästan för tunn redan som det är nu? Måste ha ett skal/bumper på den för att den ska ligga skönt i handen.

OM det skulle bli verklighet, finns det ju dock inget som hindrar att de behåller DAC och förstärkare inne i telefonen och helt enkelt låter dessa ligga på ett par pinnar på lightning-kontakten. Pinnar som kan ha flera funktioner. Dvs när man pluggar i en hörlur så används pinnarna på ett sätt, när man pluggar i nåt annat som arbetar på annat vis så har pinnarna andra digitala funktioner. Då kan man använda en vanlig "dum" adapter för att koppla in sina 3,5mm-lurar.

Jag hoppas såklart att de behåller 3,5mm-jacket.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2016-01-09 12:21

Hoppas många skickar feedback till Apple om att detta är en dålig idé. Man ska kunna välja själv vilken lösning man vill ha. Digitala lurar som också måste laddas, dyra adaptrar osv? Tvingas köpa nytt, nytt, nytt hela tiden i en tid när vi ska värna om resurserna? Nej tack.

Hur länge kan man använda gamla telefoner i nätet framöver tror ni?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2016-01-09 12:52

phloam skrev:Hoppas många skickar feedback till Apple om att detta är en dålig idé. Man ska kunna välja själv vilken lösning man vill ha. Digitala lurar som också måste laddas, dyra adaptrar osv? Tvingas köpa nytt, nytt, nytt hela tiden i en tid när vi ska värna om resurserna? Nej tack.

Hur länge kan man använda gamla telefoner i nätet framöver tror ni?

Bättre att rösta med fötterna. Köp inte telefonen. Det är det enda som biter.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-09 20:24

Xenod skrev:Detta är ju som tur är bara ett rykte än så länge. Jag ställer mig lite tveksam till att det blir verklighet inom de närmsta åren. Vem vill ha en telefon där man inte kan prata i headset och ladda telefonen samtidigt utan nån typ av kedjekoppling eller förgrening? Tror inte att så många konsumenter önskar sig en ännu tunnare iphone heller. Den är väl nästan för tunn redan som det är nu? Måste ha ett skal/bumper på den för att den ska ligga skönt i handen.

OM det skulle bli verklighet, finns det ju dock inget som hindrar att de behåller DAC och förstärkare inne i telefonen och helt enkelt låter dessa ligga på ett par pinnar på lightning-kontakten. Pinnar som kan ha flera funktioner. Dvs när man pluggar i en hörlur så används pinnarna på ett sätt, när man pluggar i nåt annat som arbetar på annat vis så har pinnarna andra digitala funktioner. Då kan man använda en vanlig "dum" adapter för att koppla in sina 3,5mm-lurar.

Jag hoppas såklart att de behåller 3,5mm-jacket.

Audeze har inbyggd mikrofon i lightningkabeln mellan mobil och lur. Att det finns mikrofon i kabeln verkar vara standard.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-01-09 23:19

Javisst, men även om man har hörlurar med inbyggd mikrofon kan man få problem att ladda telefonen samtidigt som detta används eftersom det är i telefonens lightning-port som man ploppar in laddaren! Därmed behöver man kunna kedjekoppla laddare+hörlur eller ha nån form av förgrening för att kunna lyssna/prata och ladda samtidigt. Eller så får de stoppa in fler lightningportar. Men som sagt jag hoppas detta bara är dumma rykten som visar sig vara felaktiga. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2016-01-09 23:21

Om de plockar bort 3,5mm-jacket så kommer det nog inte bli några fler telefoner från Apple för min del.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-10 08:42

ChristianAndersson skrev:De har tidigare inidirekt skyllt på att kontakten inte stöder högupplöst musik...

Om apple har någon idiot anställd som häver ur sig sådana dumheter så hoppas jag att de gör sig av med personen ifråga så snabbt som möjligt. Kontakten har ingenting med upplösningen att göra överhuvudtaget.

Om de kan göra en telefon som kan spela upp och med hög kvalitet DA-omvandla HD-ljudfiler så kommer kontakten inte att sätta upp några hinder för spelningen. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-10 16:08

Kontakten är ju analog. Vad är en högupplöst analog signal?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2016-01-10 21:37

Oerhört dumt att utsätta lightning-kontakten (som är livsviktig för hela telefonen) för ytterligare mekanisk stress genom att dessutom ha den som hörlurskontakt.

Kan inte komma på en enda vettig anledning - ännu tunnare telefon är ju - som sagt - inte ens nåt eftersträvansvärt!

Har försökt vara lojal mot Apple i alla år, men de här "proprietary"-skiten håller på att förstöra allt. Är t.ex. så j-ä trött på lightning-sladdar som glappar och kostar skjortan att byta. Plus att det är för jobbigt och dyrt att meka en Mac-dator.

/grinig gubbe

Nästa

Återgå till Generellt om hifi