Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Kraniet » 2016-01-20 14:49

Dyker upp lite mer och mer DSP-högtalare

Här är en intressant liten högtalare med kontrollerad spridning ned till ca 40 Hz (cardioid utstrålning) och återgivning ned till 20 Hz (-3dB 19 Hz, 93 dB/1m 4pi).
http://kiiaudio.com/en/prod-life.html
http://kiiaudio.com/en/tech-acou.html

Här är ett test.
http://kiiaudio.com/phocadownload/AUDIO ... nglish.pdf

Priset på ca 10 000 euro avskräcker ju dock..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav KarlXII » 2016-01-20 14:59

Tror jag hoppar faktiskt
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav matssvensson » 2016-01-20 15:00

En spännande nyhet till. Kan vi hoppas få se den också på HEM? /mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Piotr » 2016-01-20 15:28

KarlXII skrev:Tror jag hoppar faktiskt


Vaddå.. trivs du inte på faktiskt längre? :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav paa » 2016-01-20 15:38

:D
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav PerStromgren » 2016-01-20 16:43

Piotr skrev:
KarlXII skrev:Tror jag hoppar faktiskt


Vaddå.. trivs du inte på faktiskt längre? :D


:mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav nuffe » 2016-01-20 20:35

Piotr skrev:
KarlXII skrev:Tror jag hoppar faktiskt


Vaddå.. trivs du inte på faktiskt längre? :D


+1

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Laila » 2016-01-20 21:52

Får ja ent en körv . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav bakerman22 » 2016-01-20 22:33

Laila skrev:Får ja ent en körv . . . typ. :D


Fönt ja en körv, går den väl? :lol:

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Laila » 2016-01-20 23:05

bakerman22 skrev:
Laila skrev:Får ja ent en körv . . . typ. :D


Fönt ja en körv, går den väl? :lol:


Petimäter där . . . :evil: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav KarlXII » 2016-01-20 23:59

ahmevaff....! 8O :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Kalejdokom » 2016-01-21 00:45

Vän av ordning...
"Vårt" forum heter faktiskt.se och inget annat (om det nu är något oklart kring namnfrågan) :roll:

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav JM » 2016-01-21 07:49

Kraniet skrev:Dyker upp lite mer och mer DSP-högtalare

Här är en intressant liten högtalare med kontrollerad spridning ned till ca 40 Hz (cardioid utstrålning) och återgivning ned till 20 Hz (-3dB 19 Hz, 93 dB/1m 4pi).
http://kiiaudio.com/en/prod-life.html
http://kiiaudio.com/en/tech-acou.html

Här är ett test.
http://kiiaudio.com/phocadownload/AUDIO ... nglish.pdf ..

Intressantaste högtalarprodukten på många år!

Bild

Äntligen en högtalartillverkare med både teknik och psykoakustik kompetens.
Detta är ett embryo till hur högtalarna i framtidens flerkanals anläggningar bör se ut.

Cardioidliknande ljudutbredning likt ett horn under 1000 Hz (?) mha 6 DSP minskar ljudförstörande reflexer i det lilla rummet.

Common speaker ........................................ Active Wave Focusing speaker
Bild

MFB liknande återkoppling för bla lägre lågbasdistorsion. MFB återkopplingen verkat vara både ström och spänningsstyrd.
Enligt bilden sker återkopplingen x6 ???? Två gånger/bashögtalare? Eller?

Bild

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav IngOehman » 2016-01-21 08:34

Tja, men inget av detta är ju nyheter på något sätt. Varken tekniken som sådan eller kunskapen om psykoakustik som ger önskan att undvika vissa reflexer från rummet.

Både rörelseåterkoppling och njurstrålning är ju liksom skåpmat. MÅNGA årtionden gammalt. Och iden att det är bra att på olika sätt motarbeta rummets destruktiva verkan är också skåpmat.


Men just lågfrekvent njurstrålning har de flesta valt att avstå ifrån, och skälen till att de flesta kunniga konstruktörer väljer att undvika njurstrålning vid lite lägre frekvenser är ju flerfaldiga:

1. Det ger dålig mekanisk verkningsgrad - man förlorar massor av maximal ljudtrycksförmåga om inte högtalare är kolossalt stor.

2. Det gör att man förlorar den hjälp som rummet potentiellt ger i lågfrekvensområdet, så det blir dubbel förlust.


Så andra lösningar, som t ex att integrera högtalarna i lågfrekvensområdet med väggen bakom dem (övergångsfrekvensen avgörs av avståndet) och att vid högre frekvenser dämpa väggen bakom högtalarna, är som regel fördelaktiga. De ger mycket mindre stympad förmåga.

Väggen bakom högtalaren bör ju dessutom vara dämpad av flera skäl än för att mota förstareflexen. Så njurstrålning men odämpad vägg lämnar situationen med senare reflexer oadresserad.

Stig Carlsson löste detta problem på ett sällsynt sätt i sitt eget hem - han dämpade med en barriär bakom lyssnaren istället, således att högtalarna inte speglade sig i framväggen via bakväggen. Och detta var även en av de saker som gjorde att Stig såg en fördel med låga högtalare, eftersom de förbättrade chansen att en sådan lösning skulle fungera.

- - -

Bygger man riktigt stora högtalare, som t ex stora dipoler, så är nackdelarna med att erbjuda riktverkan mycket mindre, av minst två skäl - de drabbas mindre av utsläckning vid en given frekvens när de är stora, och den stora ytan ger dessutom utrymme för massor av membranarea (vilket i förlängningen även ger förutsättningar för att kunna pumpa stora volymer trots rimliga slaglängd), vilket alltså behövs.

Men små ljudkällor med lågfrekvent njurstrålning är verkligen ingen problemfri ide - högtalaren spelar mot sig själv i hög grad. Och mera så ju längre våglängden är i förhållande till högtalarens storlek. :?

Det har dock funnits njurstrålare för bas i PA-världen i många, många år, men då är det väldigt stora (oftast djupa, både en och två meter) baslådor det handlar om, så stora att konceptet fungerar utan att högtalaren mest sysslar med att motarbeta sig själv.


Vh, iö (som konstruerade njurstrålande bassystem redan för decennier sedan, tillbörligt stora, har skrivit om dem några gånger här på faktiskt)

- - - - -

PS. Inget i ovanstående inlägg skall ses som en kommentar till de faktiska högtalarna. Det är bara kommentarer om koncepten och svårigheterna med att få det att fungera. Den faktiska högtalarens egenskaper vet jag inget om, bara vilka svårigheter de behöver tampas med om de skall vara njurstrålande i basregistret.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Piotr » 2016-01-21 09:50

Kalejdokom skrev:Vän av ordning...
"Vårt" forum heter faktiskt.se och inget annat (om det nu är något oklart kring namnfrågan) :roll:


Sant.. och dussin som inte ens avslutade sin mening med en punkt..

*suck*

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav nuffe » 2016-01-23 11:37

Siegfried Linkwitz lyssnade på dem på "Rocky Mountain Audio Fest" den 6 oktober.
Han var inte helt nöjd med vad han hörde.

Läs kommentar nästan längst ner sidan,
http://www.linkwitzlab.com/RMAF2015/rma ... photos.htm

Kan det vara dyrkablarnas fel :twisted:

Henrik

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Piotr » 2016-01-23 13:27

Rummet kanske spökade (direktiviteten i ljudkällorna till trots) och högtalarnas klang kanske inte matchar SL's preferens. Är ju mycket möjligt att lite skruvande på klang (och kanske strålningsmönster) leder till något som får SL att dra på smilbanden.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav JM » 2016-01-23 15:10

nuffe skrev:Siegfried Linkwitz lyssnade på dem på "Rocky Mountain Audio Fest" den 6 oktober.
Han var inte helt nöjd med vad han hörde.

Läs kommentar nästan längst ner sidan,
http://www.linkwitzlab.com/RMAF2015/rma ... photos.htm

Kan det vara dyrkablarnas fel :twisted:

Henrik


Tack Hendrik för länken till Siegfried Linkwitz åsikter om Kii-Three. Jag hade lyckats missa länken. Mycket intressant.
Kul att både jag o SL ser denna högtalare som högintressant och en lovande högtalarlösning även om han måste ju framhäva sina egna dipoler. SL är ju självklart lika partisk som andra kommersiella aktörer här på faktiskt.

Återigen framhåller Siegfied L cardioiden och dipolens överlägsenhet över omnipolära vanliga lådhögtalare i små rum.

Hendrik på DYI-mässan nyligen i Jönköping är min uppfattning att dina dipoler var den klart mest välljudande högtalarlösningen. Tom bättre än Solhagas AMT-dipoler inte bara i basen utan även för övrigt. Visserligen hade Solhaga sämre rumsplaserng o nybytta ej intrimmade "membran". Så fortsätt med dina dipolprojekt - du är på rätt väg.

And here for my curiosity and technical interest ...

I looked forward to the Kii Three loudspeaker's US Premiere, because of its cardioid acoustic design and electronic features. I have claimed that omni, cardioid and dipole radiators are optimal for acoustically small rooms. Omnis are maximally interactive with the room and least desirable of the three. Cardioid and dipole set up a 4.8 dB lower reverberant sound field for the same on-axis SPL.
But the spatial rendering and the tonal balance in the demo here were not as I hear them in a live performance, though clarity was outstanding. The musical magic of an LX521 or LXmini was missing. I still believe that it should be obtainable because of the Three's radiation pattern. I hope to get another chance to hear this otherwise very promising speaker and to settle in my mind its auditory benefits or disadvantages over a dipole.


JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav nuffe » 2016-01-25 14:32

Tackar JM, jag :oops: lite.

Nu med MiniDSP 4x10 har jag en del kvar att justera innan det är bra.

De kraftiga "smällar" som kom vid ibland djup bas berodde på miniDSP 2x4,
den gick i taket med bara 0,9V in o ut. Så nu med 2V har jag det som krävs
för att utnyttja för och slutsteg fullt ut, om det behövs.

Henrik

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Helmut » 2016-01-25 21:32

Vet inte varför jag kommer att tänka på Bose 901 var det 1968

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Morello » 2016-01-25 22:24

Klart festligt när folk förser gammal skåpmat med nya, fikonspråksmässiga namn: "active wave......."
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bongo
 
Inlägg: 1235
Blev medlem: 2006-05-01
Ort: Örebro

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Bongo » 2016-01-26 14:59

Här är en PA-högtalare (subwoofer) modell gigantisk (har fingrat på en i verkligheten, den är verkligen stor...som en större frysbox ungefär) som jobbar efter samma principer fast utan en massa konstigt språk.
http://www.dbaudio.com/en/systems/category/series/detail/loudspeakers/subwoofers/j-infra-subwoofer.html

Enligt han som drev företaget som hade såna så var det fantastiskt hur tyst det var bakom högtalaren (alltså på scen) jämfört med framför, vilket såklart
gynnar musikerna då dom får en chans att höra sig själva, åtminstone i medhörningen, istället för att höra dunderbasdån.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav paa » 2018-09-27 14:43

Kalejdokom skrev:Vän av ordning...
"Vårt" forum heter faktiskt.se och inget annat (om det nu är något oklart kring namnfrågan) :roll:

Ok?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
thiel
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2006-02-23
Ort: Gotland

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav thiel » 2018-09-27 18:05

https://dutchdutch.com/8c/ Är väl en liknande konstruktion :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav AndersP » 2018-09-27 18:52

Det är väl Hypex-Bruno Putzeys som ligger bakom företaget så vitt jag kan förstå.
Han är ju en förstklassig elektronikkonstruktör, men kanske inte lika vass inom akustikrelaterade discipliner.
Kul i alla fall med nån som provar ovanliga lösningar även om dom kanske inte är nya.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Tangband » 2018-09-28 07:49

Jag skulle gärna lyssna till denna :)
Men...
Jag är lite skeptisk till aktiva konstruktionen som krymper lådan , bara för att det är möjligt med EQ. Min erfarenhet är att en sådan lösning ofta blir sämre än en helt passiv lösning med element i optimal ( läs större ) låda.
Vet inte hur de gjort här, men det verkar vara många element i liten låda.
Det verkar vara 4 aktiva baselement på 6 1/2 tum som ska dela på 23 liter . Hmm...

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-09-28 08:15

Anledningen till de många elementen är för att kunna styra utstrålningsmönstret, så den lilla volymen behöver inte ha den inverkan den skulle ha i normalfallet.
Mvh
Magnus

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav mawes » 2018-09-28 10:44

Jag skulle också vilja lyssna på den där högtalaren, Dutch&Dutch också för den delen. Variabel fördröjning beroende på frekvens mellan bakre woofrar, mitten och front antar jag är nyckeln i konstruktionen för att styra spridning. End fire array-ish i flera steg + variabel fördröjning https://www.youtube.com/watch?v=nddK_zsGraM

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Tangband » 2018-09-28 11:53

Kraniet skrev:Anledningen till de många elementen är för att kunna styra utstrålningsmönstret, så den lilla volymen behöver inte ha den inverkan den skulle ha i normalfallet.


Nej det har du kanske rätt i. Jag tillåter mig dock att vara lite skeptisk till klass D modulerna som finns till systemet. Det känns som att kommersiella aktiva lösningar nästan alltid ska innebära kompromisser i slutstegen alltför oftast.
En prisfråga ?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Kii-Three, kompakt fullrange högtalare

Inläggav Kraniet » 2018-09-28 13:00

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Anledningen till de många elementen är för att kunna styra utstrålningsmönstret, så den lilla volymen behöver inte ha den inverkan den skulle ha i normalfallet.


Nej det har du kanske rätt i. Jag tillåter mig dock att vara lite skeptisk till klass D modulerna som finns till systemet. Det känns som att kommersiella aktiva lösningar nästan alltid ska innebära kompromisser i slutstegen alltför oftast.
En prisfråga ?


Ja kanske, men det är ju också en stor platsbesparing. I denna högtalare är det väl 6 förstärkarkanaler.

B&O använder ju klass-D i sina högtalare också.
Devialet är en annan tillverkare som har väldigt dyra klass-D stärkare.
Så det verkar ju också vara så att det finns de som anser att det är tillräckligt bra ljud med klass-D.
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster