Vad har du för DA-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-09 19:39

sprudel skrev:
Johan_Lindroos skrev:
sprudel skrev:Oppon i setupen igen. Gäsp!

Får ta hem Lavryn från Mollösund igen, bättre att kolla Utube-klipp på off-piste äventyr i Dolomiterna. :)

Här finns också lite puder:
http://Www.johanlindroos.blogspot.com

Hälsingar från Monterosa, närmare bestämt Staffal. Vi åker över runt i Gressoney och Alagna. På fredag blir det Courmayer. På lördag Les Arcs. Har även varit en dag i La Rossiere/La Thuile. :D


Ha det så himla gött o njut av en fantastisk vårsäsong! Jag får Powderalarm från Canazei o Cortina hela tiden, förskräckligt att inte vara där. Såg att Gressoney också hade det fint. :)

Jag gillar ju bäst när det är snöstorm; det kommer snö, åkningen blir grym, och alla andra bara försvinner. Sedan att man inte ser så bra få man ta, man få liksom känna sig fram under fotsulan. Eller ta sig ner till skogen, och bara POW!

För övrigt kan det meddelas att här i Monterosa är det tyvärr bara strålande sol och vindstilla. Ett plus är att det är minusgrader varje dag. Vi få knata lite för att hitta schyssta puderrepor.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-03-09 19:41

Laila skrev:Verkar nästan som om att sprudel bör revidera sin högisplacering något . . . typ. :?


Naee! De e la bra nu, om man lutar sig tillbaka i soffan o inte trycker fram huvudet 1m som Lennart gjorde. Då blir det inga 1,2 ggr längre stapel på T. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-03-09 19:43

Alagna-sidan och Punta Indre har ju en del fina skuggpartier som inte solen saboterat. Annars hyr ni en guide, de vet! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Piotr » 2016-03-09 20:13

För att fortsätta lite off topic..

Cervinia.. är det bra för en on-pist-åkare?

Har kört Kitzbuhel, Bad Gastein, Saas Fee, Val d'Isere och en dag i Zermatt.. utöver pulkbackarna i norra Sverige skall tilläggas.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-09 20:34

sprudel skrev:Alagna-sidan och Punta Indre har ju en del fina skuggpartier som inte solen saboterat. Annars hyr ni en guide, de vet! :)

Vi har en guide hela veckan! :P (vi är åtta pers)
Punte Indre är avverkad några gånger åt olika håll, fin åkning. :) Vi har åkt flera specialare också, bl.a. ned till höger som ändade i en trevlig refuge-lunch och bil tillbaks till Alagna. Det var en nedlagd lift där.

Du har koll, helt klart!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-09 23:30

Piotr skrev:För att fortsätta lite off topic..

Cervinia.. är det bra för en on-pist-åkare?

Har kört Kitzbuhel, Bad Gastein, Saas Fee, Val d'Isere och en dag i Zermatt.. utöver pulkbackarna i norra Sverige skall tilläggas.

Jag har inte varit där. Annars har jag mest varit i franska Alperna. Annars är ju Val di'Sere och kanske i synnerhet Tignes ett pistparadis. Inga köer men det är ganska mycket folk i backarna. Polarna här säger att det är fina och många pister i Cervinia. Det hänger tydligen ihop med Zermatt.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-03-10 07:38

Piotr skrev:För att fortsätta lite off topic..

Cervinia.. är det bra för en on-pist-åkare?

Har kört Kitzbuhel, Bad Gastein, Saas Fee, Val d'Isere och en dag i Zermatt.. utöver pulkbackarna i norra Sverige skall tilläggas.


Har bara kört en dag i Cervinia, vi åkte över från Zermatt som däremot är riktigt bra för egna spår. I Cervinia ska man definitivt åka pist! Bättre kan det inte bli om man gillar stor-carving! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5179
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav rqu » 2016-03-10 09:26

Johan_Lindroos skrev:
Piotr skrev:För att fortsätta lite off topic..

Cervinia.. är det bra för en on-pist-åkare?

Har kört Kitzbuhel, Bad Gastein, Saas Fee, Val d'Isere och en dag i Zermatt.. utöver pulkbackarna i norra Sverige skall tilläggas.

Jag har inte varit där. Annars har jag mest varit i franska Alperna. Annars är ju Val di'Sere och kanske i synnerhet Tignes ett pistparadis. Inga köer men det är ganska mycket folk i backarna. Polarna här säger att det är fina och många pister i Cervinia. Det hänger tydligen ihop med Zermatt.
Var i Sainte Foy, nära Val di'Sere och Les Arcs för många år sedan. Fin offpiståkning i en mysig by. http://thewhitechaletcollection.com/resorts/sainte-foy-france/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-05-29 21:54

Nu har jag skaffat ett försteg.
Skillnaderna mellan Oppo BDP105 och Lavry har minimerats avsevärt i och med detta. Förstegsdelen i resp apparat spelar alltså stor roll som jag misstänkte. Det är fortfarande mer kropp och engagemang via Lavry och jag föredrar den helt klart.
Vet inte hur jag ska uttrycka det utan att någon missförstår men Oppon är lite mer "trasig", en svag svag skugga av fnissel på röster o instrument.
Snart ska Chord Hugo in, den behöver ett försteg är min gissning, ensam var den lite vek.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav darkg » 2016-05-29 22:52

petersteindl skrev:
darkg skrev:
petersteindl skrev:Menar du att observationerna inte var upplevda?


"Jag tog nån tablett och provade nya dansgolvet. Extremt lovely! Känslan var helt klart speciell. Svante var där i en klänning av ekk."

Hans redogörelse är trovärdig!

Men...

Jo, för det är en upplevelse.

Jaha, men alltså jag tror inte...

Ekkobservationen är upplevd, så redogörelsen är trovärdig.
-----
Så här menar du nog inte. Hur menar du?


Egentligen undrar jag vad du menar? I varje utsaga kan man använda logikens regler och man kan ofta även använda sig av formell logik. Du uttalar följande påståenden:
1.) Jag tog nån tablett. (Sant eller Falskt?)
2.) och provade nya dansgolvet. (Sant eller Falskt? Egentligen finns här två påståenden.)
3.) Extremt lovely! (Sant eller Falskt?)
4.) Känslan var helt klart speciell. (Sant eller Falskt?)
5.) Svante var där (Sant eller Falskt?)
6.) i en klänning (Sant eller Falskt?)
7.) av ekk. (Sant eller Falskt?)

På var och en av dessa påståenden kan man applicera valet mellan Sant eller Falskt. För att hela texten skall vara sann så måste samtliga påståenden vara sanna.
Påståendet 3 och påståendet 4 är utsagor av upplevda känslor d v s av subjektiv karaktär.
Frågeställningen är om de subjektiva upplevelserna är sanna eller falska oberoende av övriga utsagor. Svante kan ha varit där men i en kjol av ekk. Det kan ha varit så att du inte tog nån tablett. Det kan ha varit så att du provade dansgolvet men det var inte ett nytt dansgolv.

Men oberoende av påståendena av objektiv karaktär så kan båda eller ena påståendet av subjektiv karaktär vara sant.

Du kan göra samma slags analys av Sprudels påståenden.

Mvh
Peter


Min upplevelse är att det var vad jag gjorde. Jag vände mig mot att sakpåståenden tycktes kunna vara okränkbara om de härrörde från en upplevelse, eller hur det nu var.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Svante » 2016-05-29 23:06

"Kjol av EKK". Vilken syn... :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Morello » 2016-05-30 01:09

sprudel skrev:Nu har jag skaffat ett försteg.
Skillnaderna mellan Oppo BDP105 och Lavry har minimerats avsevärt i och med detta. Förstegsdelen i resp apparat spelar alltså stor roll som jag misstänkte. Det är fortfarande mer kropp och engagemang via Lavry och jag föredrar den helt klart.
Vet inte hur jag ska uttrycka det utan att någon missförstår men Oppon är lite mer "trasig", en svag svag skugga av fnissel på röster o instrument.
Snart ska Chord Hugo in, den behöver ett försteg är min gissning, ensam var den lite vek.


Vad har du anskaffat för försteg?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-05-30 07:01

Ett Conrad 17 LS. Har det på öppet köp 1 vecka. Det är bra, och nu har berondet av försteget i mina DA-omvandlare eliminerats betydligt. Fjärr också :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Morello » 2016-05-30 09:00

Jag tycker det är snyggt, men tekniskt sett är det tiopotenser sämre än de DA-omvandlare du talat om. (Lavry, MSB osv)

Det mest alarmerande är frekvensgångens volyminställningsberoende samt den ganska excessiva distorsionen (även med rörmått mätt).
Det distar ju faktiskt mer än ett halvtaskigt transistorslutsteg!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-05-30 09:04

Morello skrev:Jag tycker det är snyggt, men tekniskt sett är det tiopotenser sämre än de DA-omvandlare du talat om. (Lavry, MSB osv)

Det mest alarmerande är frekvensgångens volyminställningsberoende samt den ganska excessiva distorsionen (även med rörmått mätt).
Det distar ju faktiskt mer än ett halvtaskigt transistorslutsteg!


Gäller samma här som de andra förstegen från Conrad. Den höga gainen i både försteg och slutsteg gör att du i princip aldrig passerar 50 på volympoten.
Så ska du granska stegets egenskaper ska du kolla på hur det beter sig där.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Morello » 2016-05-30 10:02

Jag tycker inte det finns utrymme att ursäkta sådant konstruktionsslarv i en apparat i den prisklassen.

Kolla ARC om du ska köpa hel- eller halvrör - dom gubbarna håller en helt annan klass.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-05-30 10:06

Morello skrev:Jag tycker inte det finns utrymme att ursäkta sådant konstruktionsslarv i en apparat i den prisklassen.

Kolla ARC om du ska köpa hel- eller halvrör - dom gubbarna håller en helt annan klass.


Beror på klassningen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Morello » 2016-05-30 10:07

Ingenjörsmässig klass.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-05-30 11:43

Morello skrev:Jag tycker det är snyggt, men tekniskt sett är det tiopotenser sämre än de DA-omvandlare du talat om. (Lavry, MSB osv)

Det mest alarmerande är frekvensgångens volyminställningsberoende samt den ganska excessiva distorsionen (även med rörmått mätt).
Det distar ju faktiskt mer än ett halvtaskigt transistorslutsteg!


Lavry har väldigt fina mätvärden, förstegsdelen är kompetent och hela apparaten låter mycket bra. Fin kombo av det mesta.
Dock inget som hindrar att man leker med en annan typ av försteg också, som kanske inte representerar lika högt på mätvärdesskalan men som har en rolighetsfaktor, eller gåshudsgenerator. :)
Behöver lyssna mer på CJ Premier 17, intrycket från igår är att det kändes lite vekt i basen. Det har stått still i ett halvår och behöver väl väckas upp kanske. Så var det med Premier 350, som också stått still. Efter ett antal veckor så hände det grejor. Teflonkondingar brukar man skylla på.
Det tar ett bra tag innan man lyssnat igenom en ny apparat, avtrycken i själen kommer långsamt, och när jag går tillbaka till det ursprungliga förtydligas skillnaderna. Oftast.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Rydberg » 2016-05-30 12:05

Audio Research Reference 5se ser ut att prestera mycket bra!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-05-30 12:11

Rydberg skrev:Audio Research Reference 5se ser ut att prestera mycket bra!


Japp, det är nog ett ruskigt bra steg.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Morello » 2016-05-30 13:17

Rydberg skrev:Audio Research Reference 5se ser ut att prestera mycket bra!


Ja, det är som sagt en helt annan klass än CJ-försteget det talas om i tråden.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav lennartj » 2016-06-04 02:17

Du kanske glömmer citatet under sprudels streck?

När jag provar en apparat, tweak, whatever och upplever en skillnad frågar jag mig först,
kan jag avgöra vilken som är mest rätt, därefter
gagnar skillnaden min musikaliska upplevelse?

Mitt svar på andra frågan blir ganska ofta nej, av varierande orsaker.
Jag är inte intresserad av att försöka öka upplösningen i min anläggning,
den är alldeles lagom, just nu.
med högre upplösning blir de tekniska bristerna hos alltför många inspelningar så uppenbara att de stör, mer än gagnar min musikaliska upplevelse.
Dåliga inspelningar ska låta dåligt, men de medelbra ska vara njutbara,
om anläggningar där bara utvalda audiofilinspelningar, ofta av tvivelaktigt musikaliskt värde, låter bra tycker jag inte.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Hifi-Perra
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2008-11-15
Ort: Grannen!

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Hifi-Perra » 2016-07-10 03:32

Jag kör med min Thor Mk3 Novitas dac, men även en IFI Audio AMR IDSD tror jag den heter, mer som hörlursförstärkare för att min port på min laptop la av. Thor dacen är jag mycket nöjd med. Thor Evolution saknar ju helt inbyggd dac så den skaffade jag aldrig. Blir nog att jag behåller gamla Bettan istället ett bra tag framöver om ingen tjomme kommer å köper den vill säga. Men man får ju inget vidare för sakerna nuförtiden så det blir nog inget med det. Min Thor har ju ändå ett antal år på nacken. Jag köpte den i ungefär samma veva som den kom. 2011. Jag orkar ändå inte hålla på å sälja något som man kanske får användning för något senare. Har ju mest en massa hifi som bara står ändå och inte spelas på, så då får väl den vara ifred den med kan tänkas. Om det inte kommer nån Evo med inbyggd dac så kan det lika gärna vara. Jag tror att jag mejlade Minja Bladelius om den saken.. Minns ej nu när jag tänker på det. Hon visste ju det mesta så henne kunde man prata en del Bladelius med. Hur det ligger till med Evo det har jag glömt tyvärr. Men om jag nu minns rätt så kommer det inte att dyka upp nån med inbyggd dac i alla fall utan i så fall ska man få köpa sig en separat. Så var det nog ja....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Svante » 2016-07-10 09:37

lennartj skrev:Du kanske glömmer citatet under sprudels streck?

När jag provar en apparat, tweak, whatever och upplever en skillnad frågar jag mig först,
kan jag avgöra vilken som är mest rätt, därefter
gagnar skillnaden min musikaliska upplevelse?

Mitt svar på andra frågan blir ganska ofta nej, av varierande orsaker.
Jag är inte intresserad av att försöka öka upplösningen i min anläggning,
den är alldeles lagom, just nu.
med högre upplösning blir de tekniska bristerna hos alltför många inspelningar så uppenbara att de stör, mer än gagnar min musikaliska upplevelse.
Dåliga inspelningar ska låta dåligt, men de medelbra ska vara njutbara,
om anläggningar där bara utvalda audiofilinspelningar, ofta av tvivelaktigt musikaliskt värde, låter bra tycker jag inte.


Det låter som att du vill ha en anläggning som lägger en grå matta över allt som gör att du inte hör någon skillnad på olika inspelningar. För mig vinner alla inspelningar på en bra återgivningskvalitet, men skillnaden mellan bra och dålig inspelning ökar förstås, vilket kan öka irritationen över hur inspelningar förstörs vid produktionen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav distad » 2016-07-10 11:36

Vet inte om jag skrivit i den här tråden, men jag har idag och för lång tid framöver Hegel HD20
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9600
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav sprudel » 2016-07-10 15:01

Svante skrev:
lennartj skrev:Du kanske glömmer citatet under sprudels streck?

När jag provar en apparat, tweak, whatever och upplever en skillnad frågar jag mig först,
kan jag avgöra vilken som är mest rätt, därefter
gagnar skillnaden min musikaliska upplevelse?

Mitt svar på andra frågan blir ganska ofta nej, av varierande orsaker.
Jag är inte intresserad av att försöka öka upplösningen i min anläggning,
den är alldeles lagom, just nu.
med högre upplösning blir de tekniska bristerna hos alltför många inspelningar så uppenbara att de stör, mer än gagnar min musikaliska upplevelse.
Dåliga inspelningar ska låta dåligt, men de medelbra ska vara njutbara,
om anläggningar där bara utvalda audiofilinspelningar, ofta av tvivelaktigt musikaliskt värde, låter bra tycker jag inte.


Det låter som att du vill ha en anläggning som lägger en grå matta över allt som gör att du inte hör någon skillnad på olika inspelningar. För mig vinner alla inspelningar på en bra återgivningskvalitet, men skillnaden mellan bra och dålig inspelning ökar förstås, vilket kan öka irritationen över hur inspelningar förstörs vid produktionen.


Tror ni missförstår varandra i användandet av begreppet hög upplösning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 956
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Lassej » 2016-07-10 17:33

Kör med Bryston BDA-3 och är mycket nöjd.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Morello » 2016-07-10 20:10

Det verkar vara en fin apparat! Mkt ingångar till på köpet. Vad använder du för primär signalkälla till den?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-10 20:30

sprudel skrev:
Svante skrev:
lennartj skrev:Du kanske glömmer citatet under sprudels streck?

När jag provar en apparat, tweak, whatever och upplever en skillnad frågar jag mig först,
kan jag avgöra vilken som är mest rätt, därefter
gagnar skillnaden min musikaliska upplevelse?

Mitt svar på andra frågan blir ganska ofta nej, av varierande orsaker.
Jag är inte intresserad av att försöka öka upplösningen i min anläggning,
den är alldeles lagom, just nu.
med högre upplösning blir de tekniska bristerna hos alltför många inspelningar så uppenbara att de stör, mer än gagnar min musikaliska upplevelse.
Dåliga inspelningar ska låta dåligt, men de medelbra ska vara njutbara,
om anläggningar där bara utvalda audiofilinspelningar, ofta av tvivelaktigt musikaliskt värde, låter bra tycker jag inte.


Det låter som att du vill ha en anläggning som lägger en grå matta över allt som gör att du inte hör någon skillnad på olika inspelningar. För mig vinner alla inspelningar på en bra återgivningskvalitet, men skillnaden mellan bra och dålig inspelning ökar förstås, vilket kan öka irritationen över hur inspelningar förstörs vid produktionen.


Tror ni missförstår varandra i användandet av begreppet hög upplösning.


Många verkar översätta hög upplösning med diskanthöjd tonal balans, så tycker inte jag det är. Med högre upplösning behövs ingen förtydligande diskantbetoning. Det är lätt att diskanthöja mindre välupplösta inspelningar men efterhand märker man att det är fel väg. Givetvis kommer brister att höras bättre om upplösningen är hög, det blir inte överslätat som i en mellanvågsradio. Riktigt dåliga inspelningar kan trots allt kräva en sämre anläggning.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: HerrD, Neanderthal och 16 gäster