HDCD-analys

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Re: HDCD-analys

Inläggav Audix » 2016-01-26 17:37

Almen skrev:Jag har tänkt att jag framöver skall rippa HDCD-fonogrammen sålunda, att jag avkodar till 24 bitars PCM som jag lagrar som FLAC på hårddisk. Någon som vet hur man enklast gör det?


Chris skrev:Attached is a 'reference decoder', which reads a 16-bit wav from from stdin, upconverts it to 24-bit using embedded hdcd information where present, and writes the output to stdout. To use, simply run:

hdcd.exe < 16bit.wav > 24bit.wav

If embedded hdcd information is detected, a notification will be written to stderr. Non hdcd's will also work, although the only result will be to halve their volume.
Bilagor
hdcd.zip
(31.18 KiB) Nerladdad 39 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HDCD-analys

Inläggav Morello » 2016-01-26 17:45

sprudel skrev:Vilken Mark Knopfler är det du lyssnar på Morello?


Albumet "Sailing to philadelphia", spår 1 samt "Wag the dog", spår 1

Dessa är mastrade med "peak extension" aktiverad.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: HDCD-analys

Inläggav Max_Headroom » 2016-01-26 18:44

Morello skrev:
sprudel skrev:Vilken Mark Knopfler är det du lyssnar på Morello?


Albumet "Sailing to philadelphia", spår 1 samt "Wag the dog", spår 1

Dessa är mastrade med "peak extension" aktiverad.


Hmm, då måste jag kolla när jag kommer hem. Det är troligen den enda HDCD-skiva jag har, om jag har kvar den. Jag har bara spelat den en gång, rena sömnpillret.

Min CD-spelare har med största säkerhet inte HDCD-avkodare. Men det kan ju vara kul att kolla om jag har i alla fall en HDCD skiva att snobba med.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: HDCD-analys

Inläggav Almen » 2016-01-26 19:49

Audix skrev:
Almen skrev:Jag har tänkt att jag framöver skall rippa HDCD-fonogrammen sålunda, att jag avkodar till 24 bitars PCM som jag lagrar som FLAC på hårddisk. Någon som vet hur man enklast gör det?


Chris skrev:Attached is a 'reference decoder', which reads a 16-bit wav from from stdin, upconverts it to 24-bit using embedded hdcd information where present, and writes the output to stdout. To use, simply run:

hdcd.exe < 16bit.wav > 24bit.wav

If embedded hdcd information is detected, a notification will be written to stderr. Non hdcd's will also work, although the only result will be to halve their volume.

Sweet, tack! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: HDCD-analys

Inläggav Almen » 2016-01-26 19:53

Morello skrev:
sprudel skrev:Vilken Mark Knopfler är det du lyssnar på Morello?


Albumet "Sailing to philadelphia", spår 1 samt "Wag the dog", spår 1

Dessa är mastrade med "peak extension" aktiverad.

Hemma hos mig är det ett antal CDs med Joni Mitchell, Neil Young och King Crimson som är HDCD, dock vet jag inte i vilken utsträckning peak extension är aktiverat. Dessutom är en utgåva av Time Out HDCD-mastrat, har du den Morello?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: HDCD-analys

Inläggav Michael » 2016-01-26 21:02

Det nämns 24 bitar ovan. Blir HDCD'n 24 bitar? Jag har för mig det är 20 bitar och 88,2kHz. Det är väl 6dB extra så det borde väl räcka med 17 bitar, men något görs väl i frekvens också.

Finns det mjukvara för 'packa upp' HDCD?
Annars får man ju köra igenom ett HDCD chip. Det skulle varit möjligt med detta kort (som skulle bli bestyckat med PMD-100)...
Bild
För länge sedan hade jag ju ideer om digitalt delningsfilter med DSP. Detta kort var dock tänkt att jobba med en PC. Men det blev inget av det, eller de andra påbörjade schemorna med DSPer. Det bidde en .. istället, men det är en annan historia.

PS. Morello kör du med "Digital Gain Scaling Mode"? (och förlorar en bits upplösning vid vanliga CD... eller med tanke på kvaliten på DA och analoga delen, så förloras nog inget)

EDIT: Oj, såg nu ett svar ovan som gav svar på min fråga om mjukvaru HDCD avkodning, så nu vet jag att det finns.

//Michael
Senast redigerad av Michael 2016-01-26 21:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Re: HDCD-analys

Inläggav Mats » 2016-01-26 21:26

Dbpoweramp fixar ju rippningsbiten lätt som en plätt https://www.dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm, se längst ner under rubriken Configuring DSP Effects:

"Depending upon which audio player is used, if the player can handle 24 bit audio files, then adding the DSP effect HDCD is useful, in that any HDCD audio CDs (a special encoded audio CD with 20 bits of encoded audio information) will be detected and encoded to a 24 bit audio file, non HDCDs are left at 16 bit."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: HDCD-analys

Inläggav sprudel » 2016-01-26 22:51

Mats skrev:Dbpoweramp fixar ju rippningsbiten lätt som en plätt https://www.dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm, se längst ner under rubriken Configuring DSP Effects:

"Depending upon which audio player is used, if the player can handle 24 bit audio files, then adding the DSP effect HDCD is useful, in that any HDCD audio CDs (a special encoded audio CD with 20 bits of encoded audio information) will be detected and encoded to a 24 bit audio file, non HDCDs are left at 16 bit."


Tack! Får nog rippa om den skivan då.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: HDCD-analys

Inläggav Vinylcalle » 2016-01-27 00:40

Jag tycker det hela har varit intressant (likaså trådarna om DAC:ar). Är inte fullt så tekniskt bevandrad i digitaltekniken som t.ex. skivspelare. Men att även äldre CD-spelare kan låta bra har jag varit medveten om länge.

Spelar själv på en Luxman D-600S som använder dubbla PCM1702 samt HDCD filtrer PMD100. Kanske är den mer "up to date" än jag trott. Använder den sällan men när jag gör det konstaterar jag att det inte är ovanligt att HDCD lampan tänds.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: HDCD-analys

Inläggav music4ever » 2016-01-27 01:54

När sker HDCD avkodningen? Om man skickar signalen digitalt ut till en en DAC så har signalen redan kodas av?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HDCD-analys

Inläggav Morello » 2016-01-27 10:20

music4ever skrev:När sker HDCD avkodningen? Om man skickar signalen digitalt ut till en en DAC så har signalen redan kodas av?


Den sker i digitalfiltret.

Har du en SPDIF-utgång på CD-maskinen så följer HDCD-koden med ut och du kan avkoda med en extern, HDCD-utrustad DA-omvandlare.

Flaggskeppen från 1990-talet hade inte sällan HDCD-filter (Pacific microsinics PMD-100)
Detta filter är i många stycken - så när som på HDCD-avkodnigen) - jämförbart med Burr Brown DF1700.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: HDCD-analys

Inläggav imac » 2016-01-28 00:32

Har förutsättningarna att spela upp HDCD, får se om jag har några..

Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5784
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: HDCD-analys

Inläggav Michael » 2016-01-28 10:59

Titta där en 200-krets, i vilken apparat sitter den?

PS. Det är en Motorola DSP, med specifik mjukvara.

//Michael

Användarvisningsbild
imac
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 2007-07-02
Ort: Ciderbältet

Re: HDCD-analys

Inläggav imac » 2016-01-28 19:50

Det är en Classe CD/DVD-1.

Användarvisningsbild
guldfisk
 
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2005-10-11
Ort: Stockholm

Re: HDCD-analys

Inläggav guldfisk » 2016-02-05 22:46

För intresseklubben kan jag meddela att min NAD C542 har HDCD-avkodning. Kanske en procent av min skivsamling är HDCD-kodad.
...perspektiv...

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Re: HDCD-analys

Inläggav Nagrania » 2016-02-06 18:01

När man bränner en HDCD skiva i datorn, då följer HDCD flaggan med på kopian. Man kan enbart lyssna på en avkodad HDCD analogt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: HDCD-analys

Inläggav Morello » 2016-02-07 00:39

Nagrania skrev:När man bränner en HDCD skiva i datorn, då följer HDCD flaggan med på kopian. Man kan enbart lyssna på en avkodad HDCD analogt.


HDCD identifieras inte med en flagga i egentlig mening, utan HDCD modulerar själva audiodatat (dock bara LSB) för att avkodaren skall kunna identifera hur datat skall avkodas. Observera att det minst tre olika tänkbara HDCD-koder.

Vidare sker avkodningen i det digitala domänet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kralle
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 2018-01-07

Re: HDCD-analys

Inläggav Kralle » 2018-10-03 19:29

Morello skrev:
music4ever skrev:När sker HDCD avkodningen? Om man skickar signalen digitalt ut till en en DAC så har signalen redan kodas av?

Den sker i digitalfiltret.
Har du en SPDIF-utgång på CD-maskinen så följer HDCD-koden med ut och du kan avkoda med en extern, HDCD-utrustad DA-omvandlare.


Har kommit över en h/k HD 755 CD-spelare med HDCD-kompetens. Den har S/PDIF ut och HDCD-koden borde alltså finnas med där enligt ovan.
Från CD-spelarens digitalutgång går det till en NAD D 1050 USB DAC. Hittar ingen uppgift om huruvida den kan hantera HDCD. Vad ska man tro om det?
Kanske säkrast att köra analogt ut från CD-spelaren?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: HDCD-analys

Inläggav Almen » 2018-10-03 20:21

Kralle skrev:Från CD-spelarens digitalutgång går det till en NAD D 1050 USB DAC. Hittar ingen uppgift om huruvida den kan hantera HDCD. Vad ska man tro om det?

Då gör den nog inte det.

Kanske säkrast att köra analogt ut från CD-spelaren?

Japp. Du kan väl växla så att du kör analogt ut enbart vid HDCD, men det kanske var så du tänkte.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], sammel och 9 gäster