Jag kom att tänkte på en sak i och med alla dessa D/A trådar dom ploppar upp som svampar en regnig sen sommar !
Jag har testat hemma med att använda extern DAC trots att jag har en hembio receiver Marantz nr1604 och jag upplevde en förbättring när jag kört analogt in i receivern framför att köra digitalt in.
Till saken hör den att i en hembio receiver så omvandlas väl alltid signalen via en A/D för att eventuellt digitalt behandlas men framförallt ändras ljudnivå på och sedan D/A igen för att skickas ut analogt.
Detta borde ju betyda att jag egentligen bara har tillfört ett en extra D/A OCH en extra A/D omvandlig i kedjan... kan det vara så att dom fel som blir har upplevts som en förbättring ?
Det jag har tyckt tidigare (var över 2 år sedan jag testade) är att med den externa DAC'en (en Camebridge Dacmagic) så blir det tydligare och upplevs mer upplöst.
Men frågan är om det kommer att upplevas på samma sätt om jag jämför med att köra digitalt direkt till receivern nu... det ska testas och spänningen är olidlig
Vad tror ni, vad har ni för erfarenheter av liknande testar ?!