A/D => D/A omvandling i receiver

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

A/D => D/A omvandling i receiver

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 08:57

Hej hopp !

Jag kom att tänkte på en sak i och med alla dessa D/A trådar dom ploppar upp som svampar en regnig sen sommar ! :)

Jag har testat hemma med att använda extern DAC trots att jag har en hembio receiver Marantz nr1604 och jag upplevde en förbättring när jag kört analogt in i receivern framför att köra digitalt in.
Till saken hör den att i en hembio receiver så omvandlas väl alltid signalen via en A/D för att eventuellt digitalt behandlas men framförallt ändras ljudnivå på och sedan D/A igen för att skickas ut analogt.
Detta borde ju betyda att jag egentligen bara har tillfört ett en extra D/A OCH en extra A/D omvandlig i kedjan... kan det vara så att dom fel som blir har upplevts som en förbättring ?

Det jag har tyckt tidigare (var över 2 år sedan jag testade) är att med den externa DAC'en (en Camebridge Dacmagic) så blir det tydligare och upplevs mer upplöst.
Men frågan är om det kommer att upplevas på samma sätt om jag jämför med att köra digitalt direkt till receivern nu... det ska testas och spänningen är olidlig ;)

Vad tror ni, vad har ni för erfarenheter av liknande testar ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: A/D => D/A omvandling i receiver

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-26 08:59

Jag är tämligen säker på att de flesta receivers INTE har digitalt implementerad volymkontroll. Undersöker du en vanlig denon eller maranz receiver så finner du att alla DSP funktioner är inaktiva på analoga källor.

När jag testade att köra med DAC i min oppo eller i receivern så hörde jag ingen uppenbar skillnad.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 09:16

Men att alla DSP funktioner är satta åt sidan, betyder det att inga A/D D/A komvandlingar görs på den analoga in signalen ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-26 09:18

DVD-ai skrev:Men att alla DSP funktioner är satta åt sidan, betyder det att inga A/D D/A komvandlingar görs på den analoga in signalen ?

Ja DSP är ju inaktiv pga att ingen digital signal finns. Volymen är analogt implementerad.

EDIT: Implementation av en analog volymkontroll som styrs digital kan göras med tex dessa:
http://www.ti.com/lsds/ti/audio-ic/volume-control-product.page

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 09:22

Okey, jag kan bara säga att jag har inte forskat så noga :)

Men jag har redan kopplat om till digital in i receivern och det känns som att ljudet är "hesare" då med receiverns DAC än med DACmagic.
Lite ljusare men samtidigt en upplevelse av grötigare på något vis, nu bara lyssnande på låg ljudnivå och ej nivåmatchat ;)

Men ändå kul å testa, det känns som att det hände saker med ljudets karaktär som gav en heshet och som gör att t.ex. cymbaler låter på ett helt annat sätt och detta oavsett ljudnivå svagare/ starkare än innan.
Kan något vara trasigt eller ska det vara så pass tydlig skillnad ?! :lol:
Senast redigerad av DVD-ai 2016-01-26 09:24, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-26 09:24

Det må så vara, ment då jämför du ju bara 2 olika DACar. Det har inget med en A/D omvandling att göra.

Ta det som låter bäst föreslår jag ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-26 09:26

AndreasArvidsson skrev:Det må så vara, ment då jämför du ju bara 2 olika DACar. Det har inget med en A/D omvandling att göra.

Ta det som låter bäst föreslår jag ;)

Ja nej om det inte är någon A/D inblandad på dom analoga ingångarna så blir det ju så :)

Jag ska testa och lyssna på Receiverns DAC ett tag och sedan koppla in Dacmagic igen så får vi se vad jag tycker bäst om!
Mvh//David

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-26 21:51

AndreasArvidsson skrev:Undersöker du en vanlig denon eller maranz receiver så finner du att alla DSP funktioner är inaktiva på analoga källor.

Fast så är det väl inte? Jag har bestämt för mig att jag kan lyssna på alla analoga källor (utom Ext. In) i typ "Rock Arena"- eller "Jazz"-mode (vilket jag är måttligt intresserad av). Jag har en Denon kanske ska tilläggas. Jag tror att för att kunna gå helt förbi DSP'n så behöver man använda den analoga 5.1/7.1-ingången. Antagligen också därför man i MoLT rekommenderade att ens 668 skulle vara inkopplad på detta vis när man lyssnar på cd (fast det var nog nånting med stereoutgångarna på 668:an också, det var helt enkelt så längesen att jag har glömt allt väsentligt :) ). Ev kanske det finns nåt "Pure Direct"-läge som by-pass:ar DSP'n?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-26 23:38

Tror också det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-01-26 23:55

niklas skrev:
AndreasArvidsson skrev:Undersöker du en vanlig denon eller maranz receiver så finner du att alla DSP funktioner är inaktiva på analoga källor.

Fast så är det väl inte? Jag har bestämt för mig att jag kan lyssna på alla analoga källor (utom Ext. In) i typ "Rock Arena"- eller "Jazz"-mode (vilket jag är måttligt intresserad av). Jag har en Denon kanske ska tilläggas. Jag tror att för att kunna gå helt förbi DSP'n så behöver man använda den analoga 5.1/7.1-ingången. Antagligen också därför man i MoLT rekommenderade att ens 668 skulle vara inkopplad på detta vis när man lyssnar på cd (fast det var nog nånting med stereoutgångarna på 668:an också, det var helt enkelt så längesen att jag har glömt allt väsentligt :) ). Ev kanske det finns nåt "Pure Direct"-läge som by-pass:ar DSP'n?

Mycket tro, kanske, nog, och liknande i detta inlägg. :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2016-01-27 00:01

Johan_Lindroos skrev:
niklas skrev:

Mycket tro, kanske, nog, och liknande i detta inlägg. :)

Jamen nu är ju du här! Berätta hur det ligger till istället! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-27 07:18

Hahah :lol:

Jag kan ju fortsätta på frågeställningen som tråden hanterar:

Anledningen till att jag undrade hur det ligger till "nu för tiden" med hur tillverkarna gör med den analoga signalen i hembiogrunkor är för att jag testat lite här hemma med och utan separat DAC innan min Marantz nr1604.
Nu har testerna slutförts och det är glasklart att det låter bättre med min Camebridge Dacmagic som separat DAC och att sedan mata Marantz med analog signal, bättre än att peta in den digitala signalen direkt i nr1604 och låta den ta hand om D/A konverteringen.
Vilket var synd för jag hade gärna sluppit en extra låda, som ju DAC'en utgör.

Detta test gjorde jag för ca 2 år sedan också och resultatet jag kom fram till va det samma, alltså att jag föredrog den externa DAC'en :)
Men jag mindes inte vad det va som jag tyckte va bättre med den inkopplad och kände mig därför tvingad att fräsha upp minnet.

Resultatet var att jag väldigt snabbt insåg att kände igen förändringen på ljudet, det uppstår en "heshet" i ljudet när Marantz nr1604 får ta hand om D/A biten, jämfört med Dacmagic och analogt in i nr1604.
En kombination av heshet och spretighet i ljudet, minskat djup in i inspelningen, minskad naturlighet i hur ljudet kommer fram som helhet !
Och detta är en tydlig förändring som följer med oavsett ljudnivå, jag kan alltså spela svagare och/ eller starkare och det påverkar inte karaktärs skillnaden som jag upplever.

Att skillnaden är så pass stor förvånade mig en aning... 8O

Och då är min undran alltså, hur många recivers kan man inte testa detta med separat DAC på ?
Utan att det blir en extra D/A och A/D omvandling bara... Pga att dom har valt att hantera signalen digitalt även på dom analoga ingångarna ?
Jag började att fundera på detta och att jag läst tidigare om receivers som hanterat signalen på detta sättet och det är ju riktigt dum ! (man får hoppas att deras DAC'ar är oerhört mycket bättre än Marantz nr1604 som uppenbarligen är n död fisk i jämförelse med Dacmagic...)

Se detta är vad som födde frågan :)
Vore kul om någon hade mer erfarenhet av receivers idag och hur dom hanterar den analoga signalen!
Mvh//David

Lennart

Inläggav Lennart » 2016-01-27 12:02

Har samma funderingar och länge sökt information hur mitt bioförsteg Integra dhc-80.2 hanterar analog in? Men jag har inte hittat någon säker information. Har också en "gammal Pioneer DV-668 och det känns inte riktigt optimalt att dess analoga insignal i försteget ska omvandlas till A/D och sedan åter till D/A ?
/Lennart

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-01-27 13:26

Borde väl vara ganska säkert att om man kan slå på DSP funktioner som HALL, och allt vad det heter så är signalen digital under sin gång genom apparaten.
Går det inte så är dte troligt att den inte är digital, men misstänker att det bara gäller 5.1 eller 7.1 ingången iaf.

/Harryup

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-28 08:12

Ja det är ju bla sådana saker som jag funderar på !

Om jag kör min receiver i pure direct och matar den med analog 2kanal via t.ex. CD ingången.
Hur vet jag att inte receivern har några "hyss" för sig ?!
Som då att omvandla signalen till digital för att sedan omvandla den igen till analog, allt detta bara för att KUNNA lägga på diverse onödiga ljud mode's... ?!
Jag ska kolla om det ens går att lägga på liknande ljudeffekter med pure direct aktiverat, jag är lite tveksam till det men innan jag har testat så kan jag ju inte säga varesig bu eller bä om den saken. :)

Någon som har "inside information" ( :lol: :wink: ) om detta och hur det är upplagt inne i apparaterna som vi sitter och tillförtror vår analoga signal ?!
Mvh//David

Återgå till Generellt om hifi