Akut stress påverkar spatial perception?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Akut stress skapar försämrad spatial ljudperseption?

Instämmer helt
9
69%
Instämmer delvis
2
15%
Instämmer lite
0
Inga röster
Instämmer inte alls
2
15%

Antal röster : 13

JM

Akut stress påverkar spatial perception?

Inläggav JM » 2016-01-28 20:20

Det är allmänt känt att vid lyssnande till självvald avslappande musik sänks "objektiva" stressrelaterade hormoner och psykologiska test visar minskad stress.

Nypublicerad studie visar att akut stress sänker den visuella spatiala förmågan.

Hur påverkar akut stress den spatiala perceptionen av ljud som du uppfattar det.
Ge gärna exempel.

Music listening as a means of stress reduction in daily life
Alexandra Linnemann, Beate Ditzen, Jana Strahler, Johanna M. Doerr, Urs M. Natercorrespondenceemail

Highlights
•We examined the stress-reducing effect of music listening in daily life.
•Only music that was listened to for the reason ‘relaxation’ reduced stress.
•Music listening differentially affected the endocrine and autonomic stress system.
•Music-based stress reduction interventions should be evaluated in everyday life.

Summary
The relation between music listening and stress is inconsistently reported across studies, with the major part of studies being set in experimental settings. Furthermore, the psychobiological mechanisms for a potential stress-reducing effect remain unclear. We examined the potential stress-reducing effect of music listening in everyday life using both subjective and objective indicators of stress. Fifty-five healthy university students were examined in an ambulatory assessment study, both during a regular term week (five days) and during an examination week (five days). Participants rated their current music-listening behavior and perceived stress levels four times per day, and a sub-sample (n = 25) additionally provided saliva samples for the later analysis of cortisol and alpha-amylase on two consecutive days during both weeks. Results revealed that mere music listening was effective in reducing subjective stress levels (p = 0.010). The most profound effects were found when ‘relaxation’ was stated as the reason for music listening, with subsequent decreases in subjective stress levels (p ≤ 0.001) and lower cortisol concentrations (p ≤ 0.001). Alpha-amylase varied as a function of the arousal of the selected music, with energizing music increasing and relaxing music decreasing alpha-amylase activity (p = 0.025). These findings suggest that music listening can be considered a means of stress reduction in daily life, especially if it is listened to for the reason of relaxation. Furthermore, these results shed light on the physiological mechanisms underlying the stress-reducing effect of music, with music listening differentially affecting the physiological stress systems.
http://www.psyneuen-journal.com/article/S0306-4530(15)00212-7/abstract
Psychoneuroendocrinology October 2015

Acute stress influences the discrimination of complex scenes and complex faces in young healthy men
M. Paul, R.K. Lech, J. Scheil, A.M. Dierolf, B. Suchan, O.T. Wolf

Highlights
•Stress is known to influence the hippocampus.
•The hippocampus is involved in the perception of complex scenes.
•Acute stress tended to impair the discrimination of complex scenes.
•Acute stress had no significant effect on the discrimination of faces.

Abstract
The stress-induced release of glucocorticoids has been demonstrated to influence hippocampal functions via the modulation of specific receptors. At the behavioral level stress is known to influence hippocampus dependent long-term memory. In recent years, studies have consistently associated the hippocampus with the non-mnemonic perception of scenes, while adjacent regions in the medial temporal lobe were associated with the perception of objects, and faces. So far it is not known whether and how stress influences non-mnemonic perceptual processes.
In a behavioral study, fifty male participants were subjected either to the stressful socially evaluated cold-pressor test or to a non-stressful control procedure, before they completed a visual discrimination task, comprising scenes and faces. The complexity of the face and scene stimuli was manipulated in easy and difficult conditions. A significant three way interaction between stress, stimulus type and complexity was found. Stressed participants tended to commit more errors in the complex scenes condition. For complex faces a descriptive tendency in the opposite direction (fewer errors under stress) was observed. As a result the difference between the number of errors for scenes and errors for faces was significantly larger in the stress group. These results indicate that, beyond the effects of stress on long-term memory, stress influences the discrimination of spatial information, especially when the perception is characterized by a high complexity.
http://www.psyneuen-journal.com/article/S0306-4530(16)30006-3/abstract -
Psychoneuroendocrinology 2016

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
roggaro

Re: Akut stress påverkar spatial perception?

Inläggav roggaro » 2016-01-28 21:54

har idag besökt en professor/lärare/docent i klinisk bettfysiologi (sista chansen) fanns inga ömma smärtsamma punkter till trots att högra käkleden spökar med knäppningar och knastrande ljud. men påverkar bihålor med inflammation som följd.
ingen åtgärd alltså. så klart har jag varit en hel del stressad över samtalet med denne man.... men blivit luttrad av sjukvården allmänt.
så hem igen och sätter på trion Al di Meola - John Mclaughlin - Paco deLucia olika versioner och blir hyperkoncentrerad och 'glömmer' bort mig totalt.

thank you for the musik!

Oops! kanske vände på frågeställningen men likväl
burning in the eyes of the maker

JM

Inläggav JM » 2016-01-28 22:27

roggaro skrev:har idag besökt en professor/lärare/docent i klinisk bettfysiologi (sista chansen) fanns inga ömma smärtsamma punkter till trots att högra käkleden spökar med knäppningar och knastrande ljud. men påverkar bihålor med inflammation som följd.
ingen åtgärd alltså. så klart har jag varit en hel del stressad över samtalet med denne man.... men blivit luttrad av sjukvården allmänt.
så hem igen och sätter på trion Al di Meola - John Mclaughlin - Paco deLucia olika versioner och blir hyperkoncentrerad och 'glömmer' bort mig totalt.

thank you for the musik!

Oops! kanske vände på frågeställningen men likväl

Jag tycker du gjorde helt rätt!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-29 00:17

Absolit helt rätt då det var vad du själv kände att du behövde och också gjorde det ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-31 10:52

Normalt när jag är stressad lyssnar jag inte aktivt på hur jag upplever ljud. Då "kopplar" jag bort ljudet för att fokusera på det som stressar mig. Det tolkar jag som noll ljudperception under stress, dvs instämmer helt. I blindlyssningstillfällen där jag blivit stressad av att försöka hitta och beskriva skillnader har jag upplevt att stressen försämrar min förmåga att särskilja skillnader. Bäst låter det när jag är totalt avslappnad, utvilad och öppen för njutning.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM

Inläggav JM » 2016-01-31 12:18

Överlevnadsmässigt har de människor som inte hört dödligfara inte överlevt. Vi som är bärare av överlevarnas DNA har ett hormon som ökar örat ljudkänslighet när vi sover.
Synen har naturligt inte någon ökad känslighet när vi sover vad jag vet.
Möjligen är det skillnad på högre spatial perception och överlevnadsperception spatialt?
Det ligger i själva överlevandet att ha hyffsad spatial perception för att höra/se var faran finns. Har svårt att tänka mig högre stress än när livet är potentiellt hotat.

Personligen blev jag nyligen maxstressad när jag upptäckte en flock på ca 20 vattenbufflar som rå-stirrade på ca 20 meters avstånd. Mitt synminne av vattenbufflarna är tämligen diffust med spatialt var deras position och rörelsemönster glasklart. På kullen ovan utan förflyttning. Kan inte påstå att jag direkt studerade vattenbufflarna under någon längre tid. Inte kan jag minnas några ljud.

Håller med Mats att jag inte kan tillgodogöra mig artificiell musik generellt vid stress. Oklar om detta har med spatialperception att göra eller ej?

JM

JM

Inläggav JM » 2016-01-31 21:50

I en i dagarna publicerad artikel i Neuron visar att vid intakta hårceller i innerörat ger vid upp till 97 % permanent skadade hörselnerver ingen mätbar sänkning av tonkurvan!
Att endast ha 3 % av hörselcellerna intakta borde vara en uttalad stress.
"Speech intelligibility" (talförståelsen) är då helt borta även om tonkurvan (i vid bemärkelse) ser normal ut.
Dvs det finns en central "förstärkare" av ljudet i hjärnan som delvis kompenserar för skadade hörselnerver. Den spektrala uppdelningen, 20 - 20 000 Hz sker först i hjärnstammen och inte som många tror redan i hörselnerven.
Vi har ca 3500-4000 inre hårceller som via synapser stimulerar ca 30000 hörselnerver. Varje inre hårcell är relativt bredbandig med betydande överlappande frekvenskänslighet så några få kan tydligen räcka.
Kompensationen av skadan förefaller ligga på en lägre nivå i hjärnan än talförståelsen och har möjligen med överlevnadsfunktioner att göra.

http://www.cell.com/neuron/abstract/S0896-6273(15)01169-1#

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-31 22:04

JM skrev:I en i dagarna publicerad artikel i Neuron visar att vid intakta hårceller i innerörat ger vid upp till 97 % permanent skadade hörselnerver ingen mätbar sänkning av tonkurvan!
Att endast ha 3 % av hörselcellerna intakta borde vara en uttalad stress.
"Speech intelligibility" (talförståelsen) är då helt borta även om tonkurvan (i vid bemärkelse) ser normal ut.
Dvs det finns en central "förstärkare" av ljudet i hjärnan som delvis kompenserar för skadade hörselnerver.
Vi har ca 3500-4000 inre hårceller som via synapser stimulerar ca 30000 hörselnerver. Varje inre hårcell är relativt bredbandig med betydande överlappande frekvenskänslighet så några få kan tydligen räcka.
Kompensationen av skadan förefaller ligga på en lägre nivå i hjärnan än talförståelsen och har möjligen med överlevnadsfunktioner att göra.

http://www.cell.com/neuron/abstract/S0896-6273(15)01169-1#

JM

Fixade länken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Generellt om hifi