Åtgärda orsakerna o inte symptomen => fixar basproblemen.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Åtgärda orsakerna o inte symptomen => fixar basproblemen.

Inläggav JM » 2016-01-30 11:21

-
Bild

Kolla hur Ethan Winer, författare till boken The Audio Expert, med bredbandiga absorbenter fixar den stationära rumsinducerade tryckgradientditorsionen under 300 Hz.

Bild

Bild

Bild
Notera hur luftspalterna utnyttjas för att ta bort de lägsta frekvenserna. Lite plywood, en tunn glasfiberskiva och lite luft ger diskreta kraftfulla basabsorbenter.

Ethan betonar speciellt vikten av identifieringen av tryckminima och hur åtgärder av tryckminima ger avsevärt mindre distorderad frekvenskurva.

Bild
Före eq.

Återigen ett bevis som jag ser det att det gäller att primärt identifiera tryckgradientdistorsionen samt att behandla stationära tryckminimum och tryckmaximum för att få en rakare frekvenskurva och bredare sweetspot. Eq korrigering är endast symptomatisk behandling att ta till när åtgärderna mot orsakerna är uttömda.

Bra sekundärt komplement till Floyd Tools multisubbaslösningar för att minimera rumsinducerade tryckproblem och sekundärt få en mindre distorderad frekvenskurva.

Genom att se basproblemen i det lilla rummet som ett tryckgradientproblem blir multisubbaslösningar och diskreta bredbandiga absorbenter självklara verktyg.
Sannolikt räcker det att börja med multisubbasmetoden. Finns vissa problem kvar kan sannolikt komplementering med några få diskreta slugt efter mätningar placerade bredbandiga absorbenter avsevärt sänka basdistorsionen.

Som jag ser det är detta som en mindre rumsförstörande åtgärd än de frekventa ombyggnader som figurerar på faktiskt. Med denna metod undviks "mancave" förstörelse av rummet och sannolikt blir resultatet akustiskt bättre.

Kul inslag där han förklarar hur det akustiskt går att förklara hur personer faktiskt kan ha olika ljud perception av olika kablar.

Bra förklaring till varför RT60 vanligen saknar betydelse i det lilla rummet.

Ethan Winer finns omnämnd i många tidigare trådar. Har någon testat att de ovan beskrivna absorbenterna.

Sista 20 min ger kärnan i hans tänk.
https://twit.tv/shows/home-theater-geek ... tart=false
http://ethanwiner.com/acoustics.html
http://realtraps.com/index.htm

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Xenod

Re: Åtgärda orsakerna o inte symptomen => fixar basproblemen

Inläggav Xenod » 2016-01-30 13:13

JM skrev:-
...
Som jag ser det är detta som en mindre rumsförstörande åtgärd än de frekventa ombyggnader som figurerar på faktiskt. Med denna metod undviks "mancave" förstörelse av rummet och sannolikt blir resultatet akustiskt bättre.
...

Frekventa ombyggnader? Det är väl snarare så att de flesta bygger en gång och så är det klart sen. Ser heller inte vad som skulle vara speciellt med denna lösning?

De flesta som har byggt om sina rum har gjort det med åtgärder som ägaren till rummet trivs med. Och vad är det som säger att "denna metod" (vilken metod är det? Att bygga exakt så som vi ser på bilden med pianot?) skulle ge ett akustiskt bättre resultat? Jag tror att man måste titta på varje rum för sig och anpassa åtgärden efter en massa olika saker. Rummet i sig självt har ju redan en hög med egenskaper som ger vissa problem eller avsaknad av problem. Har man t.ex. en halvvågsresonans med extremhögt Q-värde mellan två väggar som står en 6-7m isär så kommer man behöva en oerhörd mängd av de där panelerna för att få ner den till något som jag skulle vara nöjd med.

Du får utveckla din förklaring av "metoden" och fylla på med argument om varför den skulle vara bättre än allt annat innan det blir intressant...

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2016-01-30 13:41

Tygklädda tavlor tycker jag inte är så snyggt att ha på väggar. Inte ens med ett vackert tyg.
Det akustilistiska med det hela förstår jag för lite av för att kommentera, men sänker de där fem tavlorna verkligen basen vid fyrtio hertz med hela 5 dB, eller vad visar grafen?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-30 13:54

Förvisso trevliga byggbeskrivningar av vad som framstår rimligt traditionella absorbenter för olika frekvensområden. Inget unikt men väl exempel på lämpliga metoder att åtgärda akustiska problem. Håller fullständigt med om att dessa metoder, rätt dimensionerade, inklusive fler ljudkällor (subwoofers) är bättre taktik än dsp peq kompensering för välljud hemma. Låt vara med en större insats.

mvh, mats

PS. Frekvensmätningarna med och utan bass traps ser ut att vara gjorda med olika integrationstid (utjämning). Det brukar vara ett vanligt förekommande fultrick när man vill visa god effekt av något. Eller är det bara jag som inbillar mig det?
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Återgå till Generellt om hifi