Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mats
 
Inlägg: 560
Blev medlem: 2008-07-31
Ort: Stockholm

Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Mats » 2016-01-31 23:05

http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-35250557

Vad säger ni, har professor Cox rätt?

"The move from downloading tracks and buying CDs, to listening to streaming services such as Spotify, seems likely to change things for the better.
Streaming services are usually set so that every music track appears to be equally loud. This means that if a music track is overly compressed while it is being recorded, to make it seem louder, once it is passed through the streaming service, the loudness advantage will be gone, and all that would be left is the nasty distortion.
The incentive for ever louder tracks may soon disappear."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Morello » 2016-01-31 23:53

Problemet är att den yngre generationen vant sig vid att skiftningar i styrka ersatts med skiftningar i graden av distorsion. (lyssna på godtycklig radiopop)

Jag tror det kommer ta ganska lång tid att avvänja folk vid detta okynne.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav darkg » 2016-02-01 00:16

Tror att just detta har varit uppe i en tråd..? Nån hittar?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Svante » 2016-02-01 02:11

Morello skrev:Problemet är att den yngre generationen vant sig vid att skiftningar i styrka ersatts med skiftningar i graden av distorsion. (lyssna på godtycklig radiopop)

Jag tror det kommer ta ganska lång tid att avvänja folk vid detta okynne.


Sant. Och det är på ett sätt praktiskt att det är så. När jag var ung ropade mina föräldrar ofta till mig: "DRA NER!". Jag har aldrig ropat det till mina barn. De lyssnar tystare, och "modernt producerad" musik vill man inte dra på starkt.

Samtidigt så tror jag att medelnivånormerade medier kommer att få folk att återupptäcka det sköna i att spela transientrikt material starkt. Kanske mina barn kommer att ropa "DRA NER" till mina barnbarn :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 09:11

Svante skrev:[är jag var ung ropade mina föräldrar ofta till mig: "DRA NER!". Jag har aldrig ropat det till mina barn. De lyssnar tystare, och "modernt producerad" musik vill man inte dra på starkt.


Precis, modernt producerad musik vill inte jag heller dra på med!

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Conan » 2016-02-01 17:46

Stora problemet är väl att en streamingtjänst inte kan normalisera till för låg nivå dBFS för då räcker inte krämen i bärbara apparater till för att det ska låta tillräckligt högt i lurarna. Det måste till en lösning på den fronten innan vi kan hoppas på normalisering som en lösning på loudness war.

kusling
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2015-07-23

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav kusling » 2016-02-02 02:40

Mats skrev:http://www.bbc.com/news/entertainment-arts-35250557

Vad säger ni, har professor Cox rätt?

"The move from downloading tracks and buying CDs, to listening to streaming services such as Spotify, seems likely to change things for the better.
Streaming services are usually set so that every music track appears to be equally loud. This means that if a music track is overly compressed while it is being recorded, to make it seem louder, once it is passed through the streaming service, the loudness advantage will be gone, and all that would be left is the nasty distortion.
The incentive for ever louder tracks may soon disappear."


Jag gissar, och hoppas, att han har rätt. Många har lärt sig om loudnesswar nu också, det är ingen liten dirty secret längre som bara mastringsansvariga vet om. Detta sätter åtminstone lite press på dem att bättra sig!

Conan skrev:Stora problemet är väl att en streamingtjänst inte kan normalisera till för låg nivå dBFS för då räcker inte krämen i bärbara apparater till för att det ska låta tillräckligt högt i lurarna. Det måste till en lösning på den fronten innan vi kan hoppas på normalisering som en lösning på loudness war.


Man kan ju hoppas att loudnessfunktionen isåfall sker i mjukvaran, och att den går att stänga av. Precis som loudnessknappen på gamla förstärkare :)
:)


Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Conan » 2016-03-29 14:38

Men det är ju fortfarande ett stor knäckfråga att uteffekten i många portabla spelare inte räcker till för att spela så högt användaren vill, om nivån på musiken sänks för långt från full scale.

Dom där två sakerna (ned med medelnivån och upp med "krämen" i spelarna) måste gå hand i hand. Streamingtjänsterna kan ju inte vända sig från en stor del av användarna som lyssnar med portabla enheter i lurar, och tillverkarna av de portabla spelarna får ju inte styra ut volymen tillräckligt för det finns (tror jag) lagkrav som styr detta.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav ottovonkopp » 2016-03-29 14:42

Conan skrev:Men det är ju fortfarande ett stor knäckfråga att uteffekten i många portabla spelare inte räcker till för att spela så högt användaren vill, om nivån på musiken sänks för långt från full scale.

Dom där två sakerna (ned med medelnivån och upp med "krämen" i spelarna) måste gå hand i hand. Streamingtjänsterna kan ju inte vända sig från en stor del av användarna som lyssnar med portabla enheter i lurar, och tillverkarna av de portabla spelarna får ju inte styra ut volymen tillräckligt för det finns (tror jag) lagkrav som styr detta.



Finns väl sk "ljudförbättrare" i de flesta mobiler. Bara att slå på.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav IngOehman » 2016-03-29 14:44

Njae... Även om man kan hävda att uteffekten inte räcker till så är det inte det stora problemet.

Det stora problemet är att gain inte räcker till. Det gör att man inte kan välja volym som man vill. Och problemet med otillräcklig gain än i de flesta fall faktiskt en programmeringsgfråga, så även om det kan vara lite småknepigt att rätta till förefintliga apparater så är det väldigt lätt att börja producera apparater med tillräcklig gain.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav joakimfors » 2016-03-29 14:47

Conan skrev:Men det är ju fortfarande ett stor knäckfråga att uteffekten i många portabla spelare inte räcker till för att spela så högt användaren vill, om nivån på musiken sänks för långt från full scale.

Dom där två sakerna (ned med medelnivån och upp med "krämen" i spelarna) måste gå hand i hand. Streamingtjänsterna kan ju inte vända sig från en stor del av användarna som lyssnar med portabla enheter i lurar, och tillverkarna av de portabla spelarna får ju inte styra ut volymen tillräckligt för det finns (tror jag) lagkrav som styr detta.


Är ju närmast trivialt att dynamikkomprimera. Dessutom vet ju streamingtjänsterna vilken platform de kör på så att bara skruva upp volymen digitalt internt i appen är ju enkelt, kan t.o.m. vara standardinställning att köra DRC på mobila plattformar om de är oroliga. Däremot är det omöjligt att återskapa klippta toppar så ursprungsfilerna borde följa EBU R 128. Då kan de som tycker att dyrkantvåg och ~6 dB crest är bra grejjer få det medan folk som vill ha energirika transienter faktiskt kan få det. Som det är nu tillgodoses ju bara den ena gruppens "önskemål".

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Conan » 2016-03-29 17:38

joakimfors skrev:Är ju närmast trivialt att dynamikkomprimera. Dessutom vet ju streamingtjänsterna vilken platform de kör på så att bara skruva upp volymen digitalt internt i appen är ju enkelt, kan t.o.m. vara standardinställning att köra DRC på mobila plattformar om de är oroliga. Däremot är det omöjligt att återskapa klippta toppar så ursprungsfilerna borde följa EBU R 128. Då kan de som tycker att dyrkantvåg och ~6 dB crest är bra grejjer få det medan folk som vill ha energirika transienter faktiskt kan få det. Som det är nu tillgodoses ju bara den ena gruppens "önskemål".


Jomen, nämen... om syftet med att införa medelvärdes-normalisering är att få hejd på loudness race så måste ju en dynamiksvag och en dynamikstark inspelning kunna få låta lika upplevt starkt. Om det finns sätt att komma runt frågan så att dynamiksvag musik ändå kan upplevas spela starkare än dynamikstark, så är vi ju tillbaka där vi är i dag och det kan finnas konkurrensfördelar med att tokkomprimera för att inte lika snart slå i taket på toppnivå. Enklast är ju om man ger uppspelarna tillräcklig "kräm" (gain) för att kunna styra ut materialet så stark som man vill lyssna trots att det har plockats ner i normaliseringen.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav joakimfors » 2016-03-29 21:31

Visst, men det kommer ju att bli en övergångsperiod oavsett hur man gör. Om nu inte någon MasVisian råkar bli diktator över hela världen vill säga. ;)

Annars, om man vet att medelnivån är lika på alla filer så är det ju enkelt att höja så alla låter lika starkt med DRC också. Klippta toppar och sånt med DRC gör väl inget eftersom det är kutym i dagsläget. Sen kan ju stremingföretagen hålla reda på vilka telefoner[1] som sen får tillräcklig gain så man kan slå av DRC automatiskt.

[1] Borde vara relativt trivialt för dom med tanke på vilka summor de har att röra sig med. Betydligt mindre företag klarar nämligen av det.

JBjorkman
 
Inlägg: 61
Blev medlem: 2016-01-30

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav JBjorkman » 2016-03-29 21:58

joakimfors skrev:Visst, men det kommer ju att bli en övergångsperiod oavsett hur man gör. Om nu inte någon MasVisian råkar bli diktator över hela världen vill säga. ;)


Det borde finnas en extremt stor tröghet i systemet med tanke på just övergångsperioden. Att byta ut befintlig uppspelningsmetodik (eller vad man ska kalla det) till exempelvis EBU R-128 kommer av många uppfattas som att man sänker musikkvaliteten och en form av förmynderi: "vi vet vad som är bäst så nu bestämmer vi att all musik som producerats de senaste 20 åren kommer låta (mer?) skit ... det kommer att bli bättre längre fram när skivbolagen skärpt sig, vi lovar ... "

Jag tänkte på det när jag lyssnade på P2-dokumentären "Vad är det som låter" som någon här på forumet har varit vänlig att göra (kommer inte ihåg vem just nu)*. När han demonstrerade vad som händer när man spelar upp en komprimerad pop-låt på medelnivå, hur illa det lät.
Varför skulle människor acceptera det?




*Kan den inte säljas in till P3-dokumentär med i lite redigerad variant med mer fininspelad pop-/rock-musik och mindre klassiskt, öka genomslaskraften :)
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Conan » 2016-03-30 07:44

Precis huvet på spiken! Klart nästan alla lyssnare kommer att säga; "tusan vad lågt det har blivit på Spotify nu!". Alla streamingtjänster måste ju göra detta samtidigt annars kommer många bara att hoppa över till den som låter högre (och den tjänsten kommer säkert att marknadsföra sig därefter: "Tidal - här låter det som det var tänkt från början. :) ).

Det måste lösa sig på apparatsidan före eller samtidigt som streamingtjänsterna sänker nivån.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav hcl » 2016-03-30 08:21

Conan skrev:Precis huvet på spiken! Klart nästan alla lyssnare kommer att säga; "tusan vad lågt det har blivit på Spotify nu!". Alla streamingtjänster måste ju göra detta samtidigt annars kommer många bara att hoppa över till den som låter högre (och den tjänsten kommer säkert att marknadsföra sig därefter: "Tidal - här låter det som det var tänkt från början. :) ).

Det måste lösa sig på apparatsidan före eller samtidigt som streamingtjänsterna sänker nivån.

Alltså kommer det inte ske, inte på det viset i varje fall. "Alla skall komma överens, samtidigt" - snacka om utopi.

Jag tror att enda vägen fram är att visa - med goda exempel - på hur det blir när dynamik används och det gör verken bättre än om dynamiken inte använts på det sättet utan komprimeras bort. Det kan man bäl konstatera att man inte lyckats med, men å andra sidan har kvalitet inte legat i första rummet på mycket länge. Kvantitiet (antal låtar per tillgängligt minnesutrymme) och ett nytt musikaliskt uttryck "fett crunchat ljud" har varit det som gällt vilket öppnat upp för en gradvis medelnivåhöjning. Automatiska shuffle-låtlistor (eller liknande hantering i etermedia) utan medelnivåreglering har också drivit på.

Det måste börja i inspelningsleden. Så länge som musiker, producenter, mixare och mastrare inte "vågar" släppa den höga medelnivån så kommer ingen förändring. Dessvärre är det så många inblandade att det är svårt att trycka på vem som vill ha den höga medelnivån. Det har blivit norm, ingen är ensamt skyldig och man tenderar att peka på någon annan när man ifrågasätts. Det är dessutom så att man, precis som någon var inne på ovan, nu ofta lyssnar med utrustning som inte klarar av dynamisk musik. Antingen fattas gain eller så fattas headroom. Fattas det gain så går det inte spela så starkt som man vill och det upplevs som trist. Fattas headroom så går det inte heller spela tillräckligt starkt, för då låter det illa, vasst och trasigt. Olika apparater klarar att hålla ett anständigt ljud trots klippning, olika bra.

Vi har vandrat snett under lång tid och kan förvänta oss att det kommer ta viss tid att rätta till.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Bill50x » 2016-03-30 08:34

hcl skrev:
Conan skrev:Precis huvet på spiken! Klart nästan alla lyssnare kommer att säga; "tusan vad lågt det har blivit på Spotify nu!". Alla streamingtjänster måste ju göra detta samtidigt annars kommer många bara att hoppa över till den som låter högre (och den tjänsten kommer säkert att marknadsföra sig därefter: "Tidal - här låter det som det var tänkt från början. :) ).

Det måste lösa sig på apparatsidan före eller samtidigt som streamingtjänsterna sänker nivån.

Alltså kommer det inte ske, inte på det viset i varje fall. "Alla skall komma överens, samtidigt" - snacka om utopi.

Jag tror att enda vägen fram är att visa - med goda exempel - på hur det blir när dynamik används och det gör verken bättre än om dynamiken inte använts på det sättet utan komprimeras bort. Det kan man bäl konstatera att man inte lyckats med, men å andra sidan har kvalitet inte legat i första rummet på mycket länge. Kvantitiet (antal låtar per tillgängligt minnesutrymme) och ett nytt musikaliskt uttryck "fett crunchat ljud" har varit det som gällt vilket öppnat upp för en gradvis medelnivåhöjning. Automatiska shuffle-låtlistor (eller liknande hantering i etermedia) utan medelnivåreglering har också drivit på.

Det måste börja i inspelningsleden. Så länge som musiker, producenter, mixare och mastrare inte "vågar" släppa den höga medelnivån så kommer ingen förändring. Dessvärre är det så många inblandade att det är svårt att trycka på vem som vill ha den höga medelnivån. Det har blivit norm, ingen är ensamt skyldig och man tenderar att peka på någon annan när man ifrågasätts. Det är dessutom så att man, precis som någon var inne på ovan, nu ofta lyssnar med utrustning som inte klarar av dynamisk musik. Antingen fattas gain eller så fattas headroom. Fattas det gain så går det inte spela så starkt som man vill och det upplevs som trist. Fattas headroom så går det inte heller spela tillräckligt starkt, för då låter det illa, vasst och trasigt. Olika apparater klarar att hålla ett anständigt ljud trots klippning, olika bra.

Vi har vandrat snett under lång tid och kan förvänta oss att det kommer ta viss tid att rätta till.

Kloka tankar HCL!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav shifts » 2016-03-30 11:12

hcl skrev:Kvantitiet (antal låtar per tillgängligt minnesutrymme) och ett nytt musikaliskt uttryck "fett crunchat ljud" har varit det som gällt vilket öppnat upp för en gradvis medelnivåhöjning.


Det är inte så snyggt att torpedera ett inlägg som innehöll så mycket mer än det jag citerar, men vill ändå kommentera enbart detta. De två har ju inget (väldigt lite i alla fall) med varandra att göra. Det första handlar datakomprimering. När det i nyhetsmedia talas om hur dåligt modern musik låter blandas detta friskt ihop, vilket känns väldigt synd.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Bill50x » 2016-03-30 11:23

shifts skrev:
hcl skrev:Kvantitiet (antal låtar per tillgängligt minnesutrymme) och ett nytt musikaliskt uttryck "fett crunchat ljud" har varit det som gällt vilket öppnat upp för en gradvis medelnivåhöjning.
Det är inte så snyggt att torpedera ett inlägg som innehöll så mycket mer än det jag citerar, men vill ändå kommentera enbart detta. De två har ju inget (väldigt lite i alla fall) med varandra att göra. Det första handlar datakomprimering. När det i nyhetsmedia talas om hur dåligt modern musik låter blandas detta friskt ihop, vilket känns väldigt synd.

Jag tror inte HCL blandar ihop detta, snarare att han menar att det är vad "man" koncentrerat sig på. Alltså att få in så många låtar som möjligt på sin spelare och få ett så "fett" ljud som möjligt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav shifts » 2016-03-30 11:57

Så är det säkert i och med meningen innan, men kommenterar ändå, iom att det även på hififorum då och då dyker upp inlägg som visar att de inte vet skillnaden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav joakimfors » 2016-03-30 12:03

shifts skrev:Så är det säkert i och med meningen innan, men kommenterar ändå, iom att det även på hififorum då och då dyker upp inlägg som visar att de inte vet skillnaden.


Vem vet, kanske de är så finurliga så de väljer att toppklippa för att på så sätt få bättre Huffmankodning. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Bill50x » 2016-03-30 12:17

joakimfors skrev:
shifts skrev:Så är det säkert i och med meningen innan, men kommenterar ändå, iom att det även på hififorum då och då dyker upp inlägg som visar att de inte vet skillnaden.
Vem vet, kanske de är så finurliga så de väljer att toppklippa för att på så sätt få bättre Huffmankodning. :mrgreen:

Hur hänger det ihop?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav joakimfors » 2016-03-30 12:25

Bill50x skrev:
joakimfors skrev:
shifts skrev:Så är det säkert i och med meningen innan, men kommenterar ändå, iom att det även på hififorum då och då dyker upp inlägg som visar att de inte vet skillnaden.
Vem vet, kanske de är så finurliga så de väljer att toppklippa för att på så sätt få bättre Huffmankodning. :mrgreen:

Hur hänger det ihop?

/ B


Egentligen inte alls då det bara var ett skämt, men rent teoretiskt skulle man kunna få bättre kompression av PCM data (ej applicerbart på frekvensbaserad kodning) om flera sampel hade samma värde vilket är fallet då man toppklipper. ;)

Så mao, snålkodning och dynamisk kompression har inget med varandra att göra i praktiken.

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Zeeall » 2016-03-30 17:54

Känns lite som ett sisyfosarbete att få bort loudness war.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320


Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Max_Headroom » 2017-06-08 10:05

ottovonkopp skrev:https://octo.hku.nl/octo/repository/getfile?id=qLlZPGSVXFM


Någon som orkar läsa och kan ge en kort sammanfattning?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!


Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav hcl » 2017-06-09 20:57

Zeeall skrev:Känns lite som ett sisyfosarbete att få bort loudness war.


Lite åt det hållet, men det är ändå värt det (tycker jag).

Det hade varit trevligt om man när man köper musik fick ett par olika utgåvor; lågkomprimerad, för lyssning i kapabla anläggningar och under goda lyssningsförhållanden och en något mer komprimerad version för de tillfällen då de mer dynamiska utgåvorna är svåravnjutna (t.ex. i bilen, i bullrig miljö eller i apparater med för dåligt med gain (eller på annat sätt begränsande).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Svante » 2017-06-10 00:56

hcl skrev:
Zeeall skrev:Känns lite som ett sisyfosarbete att få bort loudness war.


Lite åt det hållet, men det är ändå värt det (tycker jag).

Det hade varit trevligt om man när man köper musik fick ett par olika utgåvor; lågkomprimerad, för lyssning i kapabla anläggningar och under goda lyssningsförhållanden och en något mer komprimerad version för de tillfällen då de mer dynamiska utgåvorna är svåravnjutna (t.ex. i bilen, i bullrig miljö eller i apparater med för dåligt med gain (eller på annat sätt begränsande).


Lite läskigt att du inte skrev okomprimerad. Det alternativet verkar liksom inte finnas bland producenterna.

Själv ser mitt idealscenario ut som så att all musik distribueras utan tak (-23 dBLUFS är väl en vettig kompromiss, dock) och att det är spelarnas uppgift att komprimera när spelarnas effektkapacitet inte räcker till, eller om man sitter och nattlyssnar.

Annars, I väntan på det skulle jag gärna se att alla album även släpptes utan masteringsprocessning, ungefär som du säger. Fallet Witherscape visar dock att problemet är större än bara masteringsprocessning och att det behöver produceras utan gröt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster