Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav goat76 » 2021-01-10 02:39

I-or skrev:
goat76 skrev:
I-or skrev:Ett något modernare exempel som den ostympade versionen (DSD) av Daft Punks Random Access Memories uppvisar en toppfaktor runt 18-20 dB för de olika låtarna.


Kan du göra en LUFS-mätning på alla låtarna från det albumet?
https://youlean.co/file-loudness-meter/
Tryck på "Analyze From File" och kopiera sedan resultatet och lägg upp det här i tråden.


Matlab har tydligen implementerat beräkning av LUFS fr.o.m. den release jag använder (2016b - jag borde förstås ha kollat detta tidigare), så nu är det lätt gjort att plocka fram dessa nivåer. Oftast är skillnaden liten mellan inverterad toppfaktor och LUFS, men för enstaka låtar kan det skilja ca 3 dB.

Give Life Back To Music -19.75 LUFS
The Game Of Love -21.56 LUFS
Giorgio by Moroder -19.48 LUFS
Within -21.86 LUFS
Instant Crush -19.21 LUFS
Fragments Of Time -19.02 LUFS
Lose Yourself To Dance -18.76 LUFS
Touch -21.03 LUFS
Get Lucky-20.25 LUFS
Beyond -19.55 LUFS
Motherboard -21.88 LUFS
Doin' It Right -19.48 LUFS
Contact -18.27 LUFS
Horizon -23.42 LUFS


Vid en album-normalisering hos Tidal och ifall deras gräns låg vid -17,5 LUFS så hade den starkaste låten på albumet ("Contact") nätt och jämt klarat sig undan en sänkning, den klarar sig med 0,77 dB.
Med Tidals nuvarande normalisering på -14 LUFS skulle detta albumets starkaste låt inte ha legat mer än 4,27 dB lägre än de absolut starkaste albumen i deras musikbibliotek.

Synd dock att inte DSD-versionen är den officiella releasen, tyvärr ser CD-versionen ut så här:

01 - Give Life Back to Music.flac Integrated = -12.08 LUFS
02 - The Game of Love.flac Integrated = -12.16 LUFS
03 - Giorgio by Moroder.flac Integrated = -10.63 LUFS
04 - Within.flac Integrated = -12.30 LUFS
05 - Instant Crush.flac Integrated = -10.52 LUFS
06 - Lose Yourself to Dance.flac Integrated = -10.41 LUFS
07 - Touch.flac Integrated = -11.66 LUFS
08 - Get Lucky.flac Integrated = -10.87 LUFS
09 - Beyond.flac Integrated = -11.45 LUFS
10 - Motherboard.flac Integrated = -13.22 LUFS
11 - Fragments of Time.flac Integrated = -10.52 LUFS
12 - Doin' it Right.flac Integrated = -10.66 LUFS
13 - Contact.flac Integrated = -9.29 LUFS

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav hcl » 2021-01-10 10:15

goat76 skrev:Jag vill nog förtydliga att när jag talar om normalisering förutsätter jag att det handlar om album-normalisering, allt annat än det är bara dumt. :)

Håller helt med.

Eftersom en album-normalisering endast utgår ifrån den låt på albumet med högst medelnivå så är en nivå på -17,5 LUFS i realiteten en lägre satt nivå än vad siffran antyder, därav är även Tidals nivå på -14 LUFS en nivå som dödar Loudness War med råge.

Dödar knappast, men det är ett stort steg i rätt riktning. Det är trist att det verkar som att utöver de som håller på med mastring så tycks upplysningen inte sevärts välspridd i branschen.

Det är väl möjligt att något spår i eran produktion har legat nere på - 30 LUFS, men det viktigaste är vilken nivå det starkaste spåret på samma album ligger på då det är det spåret som avgör albumets nivå.

Kanske blandar du ihop produktioner, men det är inte ovanligt med musik med slagverk, som är relativt gles eller med få instrument där dynamiken är mycket hög även efter användning av kompressorer vid mix. Jag har tyvärr inte något jag kan peka på på någon streaminsite. Det har rört sig om andra produktioner.

Får jag fråga varför ni dynamik-reducerar era produktioner inom klassisk musik, det kan väl knappast finnas någon kommersiell orsak till det?

Det gör vi inte och har inte heller skrivit att vi gör. Vad får dig att undra något sådant?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav hcl » 2021-01-10 10:30

goat76 skrev:Vid en album-normalisering hos Tidal och ifall deras gräns låg vid -17,5 LUFS så hade den starkaste låten på albumet ("Contact") nätt och jämt klarat sig undan en sänkning, den klarar sig med 0,77 dB.
Med Tidals nuvarande normalisering på -14 LUFS skulle detta albumets starkaste låt inte ha legat mer än 4,27 dB lägre än de absolut starkaste albumen i deras musikbibliotek.

Synd dock att inte DSD-versionen är den officiella releasen, tyvärr ser CD-versionen ut så här:

01 - Give Life Back to Music.flac Integrated = -12.08 LUFS
02 - The Game of Love.flac Integrated = -12.16 LUFS
03 - Giorgio by Moroder.flac Integrated = -10.63 LUFS
04 - Within.flac Integrated = -12.30 LUFS
05 - Instant Crush.flac Integrated = -10.52 LUFS
06 - Lose Yourself to Dance.flac Integrated = -10.41 LUFS
07 - Touch.flac Integrated = -11.66 LUFS
08 - Get Lucky.flac Integrated = -10.87 LUFS
09 - Beyond.flac Integrated = -11.45 LUFS
10 - Motherboard.flac Integrated = -13.22 LUFS
11 - Fragments of Time.flac Integrated = -10.52 LUFS
12 - Doin' it Right.flac Integrated = -10.66 LUFS
13 - Contact.flac Integrated = -9.29 LUFS

Varför tror du de valt att trycka upp medelnivån på den officiella streamingmetoder- och CD-versionen?

4dB lägre nivå är mer än nog för att något skall framstå som inte lika engagerande och därmed riskera att få mindre uppmärksamhet.

Det är uppenbart bättre med en mer förlåtande standard (d.v.s. som föreskriver en lägre medelnivå), att den bör tillämpas på album och inte enskilda spår samt att det även behöver erbjuda viss marginal för minst hälften av albumen. Därav anser jag att det hade varit bättre om de anammade -23 dB LUFS än -14 dB eller -17-5 dB LUFS (där -17.5 dB LUFS givetvis är att föredra).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav goat76 » 2021-01-10 12:56

hcl skrev:
goat76 skrev:Jag vill nog förtydliga att när jag talar om normalisering förutsätter jag att det handlar om album-normalisering, allt annat än det är bara dumt. :)

Håller helt med.

Eftersom en album-normalisering endast utgår ifrån den låt på albumet med högst medelnivå så är en nivå på -17,5 LUFS i realiteten en lägre satt nivå än vad siffran antyder, därav är även Tidals nivå på -14 LUFS en nivå som dödar Loudness War med råge.

Dödar knappast, men det är ett stort steg i rätt riktning. Det är trist att det verkar som att utöver de som håller på med mastring så tycks upplysningen inte sevärts välspridd i branschen.


Om alla musikproduktioner skulle börja anpassa sig till normaliseringsnivån på -14 LUFS (album-normalisering) så skulle det självklart döda Loudness War, vilket jag anser först börja vid den gräns där komprimering/limitering skett på det färdiga stereospåret. Vad som dynamikreducerats i själva mixen vet både du och jag hör till de konstnärliga penseldragen och vissa anpassningar för att de mer "spretiga" ljudinslagen ska passa in med övriga ljudinslag i mixen. Dessa åtgärder lämnar iallafall jag utanför pratet om Loudness War.

Den kommersiella musiken som har ambitionen att "sälja" ingår i regel inom musiktyper där den med sin fulla dynamik (icke komprimerat/limiterat stereospår) i regel sträcker sig från ungefär -11 till -18 LUFS. Med tanke på att denna musik i de flesta fall ingår i ett album där den starkaste låten med nästan garanti mer lutar åt -11 LUFS än åt det andra hållet så kommer de flesta skivor även i detta framtida "önskescenario" att behöva sänkas för att nå normaliseringsgränsen på nuvarande -14 LUFS.

hcl skrev:
goat76 skrev:Det är väl möjligt att något spår i eran produktion har legat nere på - 30 LUFS, men det viktigaste är vilken nivå det starkaste spåret på samma album ligger på då det är det spåret som avgör albumets nivå.

Kanske blandar du ihop produktioner, men det är inte ovanligt med musik med slagverk, som är relativt gles eller med få instrument där dynamiken är mycket hög även efter användning av kompressorer vid mix. Jag har tyvärr inte något jag kan peka på på någon streaminsite. Det har rört sig om andra produktioner.


Även om du skulle lyckas hitta något enstaka exempel på ett ljudspår med LUFS-nivåer ner mot -30 så kommer det spåret med största sannolikhet ändå ingå i ett album vars andra låtar har LUFS-värden på betydligt högre nivåer.

När vi pratar om önskad album-normaliseringsnivå så måste vi hela tiden tänka på att nästan alla album innehåller några spår med klart lägre LUFS-värden än de med de lägsta, och det är ju som vi båda vet dessa starkare spår som då "bestämmer" vad som ska ske med albumet vid normalisering.

Du kan ju försöka hitta åtminstone några exempel på sådana album. När du letat relativt länge så inser du att de är så ovanliga att vi knappast bör basera valet av normaliseringsnivå efter dessa enstaka verk. Och eftersom normaliseringen inte bör ha någon form av "positive gain" så kommer dessa enstaka verk inte heller ta skada på något vis och kommer bara låta svagare än genomsnittet av all icke stympad musik vars normaliseringsgränsen förhoppningsvis är bättre anpassad till. För än en gång, varför anpassa normaliseringen efter mindre än 1 % av all musik då inget ändå tar någon skada?

hcl skrev:
goat76 skrev:Får jag fråga varför ni dynamik-reducerar era produktioner inom klassisk musik, det kan väl knappast finnas någon kommersiell orsak till det?

Det gör vi inte och har inte heller skrivit att vi gör. Vad får dig att undra något sådant?


Jag missuppfattade säkert det du menade när du tidigare skrev följande:

"Just stråkkvartett hör inte heller till det mest dynamiska man kan spela in... Vi har dock andra album med originaldynamik (efter mix d.v.s. med inkl. kompression) bortåt -30 dB LUFS."

Jag misstolkade ovanstående som att just detta album inte har sin originaldynamik intakt, men att ni har andra album där ni inte reducerat dynamiken. Jag misstänker dock grundat på ordvalet "bortåt" att du fortfarande talar om enskilda spår och att det inte är det starkaste spåret som ingår i det albumet. Det är inte alls svårt att hitta enskilda spår med medelnivåer på -23 till -30 LUFS, men att hitta album vars starkaste låt ligger på dessa nivåer hör till ovanligheterna.


--------------------------------------------------------------------------


Jag forsätter hävda att en normaliseringsnivå på -17/-18 representerar merparten av alla icke-stympade album i världen och att en sådan normaliseringsnivå därmed är bättre anpassad för musik i stort. Troligtvis ligger detta medelvärde uppe vid -15/-16 LUFS om vi skulle ha mätt på precis alla goda musikproduktioner för att hitta den exakta siffran.

Den nuvarande nivån på -14 LUFS tar helt kål på Loudness War ifall alla produktioner skulle börja hålla sig under denna gräns, det mesta inom den kommersiella musiken som har varit mån om att låta högst/starkast har i sin oförstörda natur ändå inte någon större dynamik än så i de flesta fall, och någon större vinst i att "pressa" mixen från omkring -15/-17 LUFS till -14 existerar inte.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav hcl » 2021-01-10 14:47

goat76 skrev:
hcl skrev:
goat76 skrev:Jag vill nog förtydliga att när jag talar om normalisering förutsätter jag att det handlar om album-normalisering, allt annat än det är bara dumt. :)

Håller helt med.

Eftersom en album-normalisering endast utgår ifrån den låt på albumet med högst medelnivå så är en nivå på -17,5 LUFS i realiteten en lägre satt nivå än vad siffran antyder, därav är även Tidals nivå på -14 LUFS en nivå som dödar Loudness War med råge.

Dödar knappast, men det är ett stort steg i rätt riktning. Det är trist att det verkar som att utöver de som håller på med mastring så tycks upplysningen inte sevärts välspridd i branschen.


Om alla musikproduktioner skulle börja anpassa sig till normaliseringsnivån på -14 LUFS (album-normalisering) så skulle det självklart döda Loudness War, vilket jag anser först börja vid den gräns där komprimering/limitering skett på det färdiga stereospåret. Vad som dynamikreducerats i själva mixen vet både du och jag hör till de konstnärliga penseldragen och vissa anpassningar för att de mer "spretiga" ljudinslagen ska passa in med övriga ljudinslag i mixen. Dessa åtgärder lämnar iallafall jag utanför pratet om Loudness War.

Den kommersiella musiken som har ambitionen att "sälja" ingår i regel inom musiktyper där den med sin fulla dynamik (icke komprimerat/limiterat stereospår) i regel sträcker sig från ungefär -11 till -18 LUFS. Med tanke på att denna musik i de flesta fall ingår i ett album där den starkaste låten med nästan garanti mer lutar åt -11 LUFS än åt det andra hållet så kommer de flesta skivor även i detta framtida "önskescenario" att behöva sänkas för att nå normaliseringsgränsen på nuvarande -14 LUFS.

hcl skrev:
goat76 skrev:Det är väl möjligt att något spår i eran produktion har legat nere på - 30 LUFS, men det viktigaste är vilken nivå det starkaste spåret på samma album ligger på då det är det spåret som avgör albumets nivå.

Kanske blandar du ihop produktioner, men det är inte ovanligt med musik med slagverk, som är relativt gles eller med få instrument där dynamiken är mycket hög även efter användning av kompressorer vid mix. Jag har tyvärr inte något jag kan peka på på någon streaminsite. Det har rört sig om andra produktioner.


Även om du skulle lyckas hitta något enstaka exempel på ett ljudspår med LUFS-nivåer ner mot -30 så kommer det spåret med största sannolikhet ändå ingå i ett album vars andra låtar har LUFS-värden på betydligt högre nivåer.

När vi pratar om önskad album-normaliseringsnivå så måste vi hela tiden tänka på att nästan alla album innehåller några spår med klart lägre LUFS-värden än de med de lägsta, och det är ju som vi båda vet dessa starkare spår som då "bestämmer" vad som ska ske med albumet vid normalisering.

Du kan ju försöka hitta åtminstone några exempel på sådana album. När du letat relativt länge så inser du att de är så ovanliga att vi knappast bör basera valet av normaliseringsnivå efter dessa enstaka verk. Och eftersom normaliseringen inte bör ha någon form av "positive gain" så kommer dessa enstaka verk inte heller ta skada på något vis och kommer bara låta svagare än genomsnittet av all icke stympad musik vars normaliseringsgränsen förhoppningsvis är bättre anpassad till. För än en gång, varför anpassa normaliseringen efter mindre än 1 % av all musik då inget ändå tar någon skada?

hcl skrev:
goat76 skrev:Får jag fråga varför ni dynamik-reducerar era produktioner inom klassisk musik, det kan väl knappast finnas någon kommersiell orsak till det?

Det gör vi inte och har inte heller skrivit att vi gör. Vad får dig att undra något sådant?


Jag missuppfattade säkert det du menade när du tidigare skrev följande:

"Just stråkkvartett hör inte heller till det mest dynamiska man kan spela in... Vi har dock andra album med originaldynamik (efter mix d.v.s. med inkl. kompression) bortåt -30 dB LUFS."

Jag misstolkade ovanstående som att just detta album inte har sin originaldynamik intakt, men att ni har andra album där ni inte reducerat dynamiken. Jag misstänker dock grundat på ordvalet "bortåt" att du fortfarande talar om enskilda spår och att det inte är det starkaste spåret som ingår i det albumet. Det är inte alls svårt att hitta enskilda spår med medelnivåer på -23 till -30 LUFS, men att hitta album vars starkaste låt ligger på dessa nivåer hör till ovanligheterna.


--------------------------------------------------------------------------


Jag forsätter hävda att en normaliseringsnivå på -17/-18 representerar merparten av alla icke-stympade album i världen och att en sådan normaliseringsnivå därmed är bättre anpassad för musik i stort. Troligtvis ligger detta medelvärde uppe vid -15/-16 LUFS om vi skulle ha mätt på precis alla goda musikproduktioner för att hitta den exakta siffran.

Den nuvarande nivån på -14 LUFS tar helt kål på Loudness War ifall alla produktioner skulle börja hålla sig under denna gräns, det mesta inom den kommersiella musiken som har varit mån om att låta högst/starkast har i sin oförstörda natur ändå inte någon större dynamik än så i de flesta fall, och någon större vinst i att "pressa" mixen från omkring -15/-17 LUFS till -14 existerar inte.

Jag pratar också om normalisering av album och är med på allt du skriver utom att jag tycker det hade varit bäst att gå direkt till grundstandarden -23 dB LUFS istället för att hitta på mellansteg. Anpassning inapparaterna är i stort sett bara en mjukvaruuppdatering bort.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav goat76 » 2021-01-10 15:11

hcl skrev:
goat76 skrev:
hcl skrev:Håller helt med.


Dödar knappast, men det är ett stort steg i rätt riktning. Det är trist att det verkar som att utöver de som håller på med mastring så tycks upplysningen inte sevärts välspridd i branschen.


Om alla musikproduktioner skulle börja anpassa sig till normaliseringsnivån på -14 LUFS (album-normalisering) så skulle det självklart döda Loudness War, vilket jag anser först börja vid den gräns där komprimering/limitering skett på det färdiga stereospåret. Vad som dynamikreducerats i själva mixen vet både du och jag hör till de konstnärliga penseldragen och vissa anpassningar för att de mer "spretiga" ljudinslagen ska passa in med övriga ljudinslag i mixen. Dessa åtgärder lämnar iallafall jag utanför pratet om Loudness War.

Den kommersiella musiken som har ambitionen att "sälja" ingår i regel inom musiktyper där den med sin fulla dynamik (icke komprimerat/limiterat stereospår) i regel sträcker sig från ungefär -11 till -18 LUFS. Med tanke på att denna musik i de flesta fall ingår i ett album där den starkaste låten med nästan garanti mer lutar åt -11 LUFS än åt det andra hållet så kommer de flesta skivor även i detta framtida "önskescenario" att behöva sänkas för att nå normaliseringsgränsen på nuvarande -14 LUFS.

hcl skrev:Kanske blandar du ihop produktioner, men det är inte ovanligt med musik med slagverk, som är relativt gles eller med få instrument där dynamiken är mycket hög även efter användning av kompressorer vid mix. Jag har tyvärr inte något jag kan peka på på någon streaminsite. Det har rört sig om andra produktioner.


Även om du skulle lyckas hitta något enstaka exempel på ett ljudspår med LUFS-nivåer ner mot -30 så kommer det spåret med största sannolikhet ändå ingå i ett album vars andra låtar har LUFS-värden på betydligt högre nivåer.

När vi pratar om önskad album-normaliseringsnivå så måste vi hela tiden tänka på att nästan alla album innehåller några spår med klart lägre LUFS-värden än de med de lägsta, och det är ju som vi båda vet dessa starkare spår som då "bestämmer" vad som ska ske med albumet vid normalisering.

Du kan ju försöka hitta åtminstone några exempel på sådana album. När du letat relativt länge så inser du att de är så ovanliga att vi knappast bör basera valet av normaliseringsnivå efter dessa enstaka verk. Och eftersom normaliseringen inte bör ha någon form av "positive gain" så kommer dessa enstaka verk inte heller ta skada på något vis och kommer bara låta svagare än genomsnittet av all icke stympad musik vars normaliseringsgränsen förhoppningsvis är bättre anpassad till. För än en gång, varför anpassa normaliseringen efter mindre än 1 % av all musik då inget ändå tar någon skada?

hcl skrev:Det gör vi inte och har inte heller skrivit att vi gör. Vad får dig att undra något sådant?


Jag missuppfattade säkert det du menade när du tidigare skrev följande:

"Just stråkkvartett hör inte heller till det mest dynamiska man kan spela in... Vi har dock andra album med originaldynamik (efter mix d.v.s. med inkl. kompression) bortåt -30 dB LUFS."

Jag misstolkade ovanstående som att just detta album inte har sin originaldynamik intakt, men att ni har andra album där ni inte reducerat dynamiken. Jag misstänker dock grundat på ordvalet "bortåt" att du fortfarande talar om enskilda spår och att det inte är det starkaste spåret som ingår i det albumet. Det är inte alls svårt att hitta enskilda spår med medelnivåer på -23 till -30 LUFS, men att hitta album vars starkaste låt ligger på dessa nivåer hör till ovanligheterna.


--------------------------------------------------------------------------


Jag forsätter hävda att en normaliseringsnivå på -17/-18 representerar merparten av alla icke-stympade album i världen och att en sådan normaliseringsnivå därmed är bättre anpassad för musik i stort. Troligtvis ligger detta medelvärde uppe vid -15/-16 LUFS om vi skulle ha mätt på precis alla goda musikproduktioner för att hitta den exakta siffran.

Den nuvarande nivån på -14 LUFS tar helt kål på Loudness War ifall alla produktioner skulle börja hålla sig under denna gräns, det mesta inom den kommersiella musiken som har varit mån om att låta högst/starkast har i sin oförstörda natur ändå inte någon större dynamik än så i de flesta fall, och någon större vinst i att "pressa" mixen från omkring -15/-17 LUFS till -14 existerar inte.

Jag pratar också om normalisering av album och är med på allt du skriver utom att jag tycker det hade varit bäst att gå direkt till grundstandarden -23 dB LUFS istället för att hitta på mellansteg. Anpassning inapparaterna är i stort sett bara en mjukvaruuppdatering bort.


Alla former av normalisering är ett steg i rätt riktning, jag tycker som sagt att normaliseringen bör anpassas musik mot musik och då är inte -23 LUFS något representativt medelvärde när man ser vilka nivåer icke söndermastrad musik i snitt hamnar på. -23 LUFS är dock en bra balans mellan musik och prat då det sistnämnda har ett rejält sving från låga till höga ljud, det blir därmed svårt med anpassningen mellan musik och prat så därav kom de fram till att -23 LUFS var en passande nivå för den blandningen.

Att ha ett högre LUFS-värde för rena musiktjänster utan mellanprat och som istället är mer representativt för musik mot musik är inte ett mellansteg, det är en balanserad beräkning för det material som det för den kanalen handlar om.

Och som bör påpekas vid varje tillfälle, den musik som håller en icke genomsnittlig medelnivå och ligger lägre kommer ju ändå inte ta skada då den ligger orörd kvar på den lägre medelnivån, så som skaparna av verket valt och/eller där den ligger av oförstörd natur.
Att pricka rätt nivå för musik överlag ger en jämnare nivå mellan olika verk i de starkare partierna, samt bibehåller den förväntade lägre medelnivån som vissa glesare verk bör ligga på.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav I-or » 2021-01-10 16:08

Man måste dock vara medveten om att med -17,5 LUFS kommer marknaden att anpassa sig och lägga sig just här, även om det skulle låta betydligt bättre med ett större dynamikområde för många musikgenrer. Det är helt enkelt dumt att ge loudnessracet en möjlighet att komma igång även om det blir på en mindre skadlig nivå. -23 LUFS täcker i praktiken upp dynamikområdet för nästan alla någorlunda normala produktioner och man vinner mycket på att utnyttja en heltäckande defacto-standard enligt EBU R 128 som sträcker sig hela vägen från produktionsledet till återgivningsledet i allehanda sammanhang (alltså inte bara för streamingtjänster). Detta förhindrar effektivt alla dumheter vi har sett här de senaste 30 åren eller så och hela audioområdet kommer att transformeras från det träsk det är idag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav hcl » 2021-01-10 16:39

I-or skrev:Man måste dock vara medveten om att med -17,5 LUFS kommer marknaden att anpassa sig och lägga sig just här, även om det skulle låta betydligt bättre med ett större dynamikområde för många musikgenrer. Det är helt enkelt dumt att ge loudnessracet en möjlighet att komma igång även om det blir på en mindre skadlig nivå. -23 LUFS täcker i praktiken upp dynamikområdet för nästan alla någorlunda normala produktioner och man vinner mycket på att utnyttja en heltäckande defacto-standard enligt EBU R 128 som sträcker sig hela vägen från produktionsledet till återgivningsledet i allehanda sammanhang (alltså inte bara för streamingtjänster). Detta förhindrar effektivt alla dumheter vi har sett här de senaste 30 åren eller så och hela audioområdet kommer att transformeras från det träsk det är idag.

Håller helt med. En gemensam standard skulle förenkla och därmed snabba upp övergången. Jag ser ingen relevant fördel med att mellanlanda på någon högre nivå.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav goat76 » 2021-01-10 18:56

hcl, jag förstår mycket väl varför du argumenterar för den lägre nivån på -23 LUFS, det är ganska enkelt att förstå att den nivån medför en större "säkerhetsmarginal" mot komprimerad och limiterad musik.

Men frågan är om du har förstått att jag tagit tanken ett steg vidare från det och belyser problematiken som uppstår när en nivå på -23 LUFS gör att det istället "kantrar över", vilket medför att den glesare och tunnare musikens starkaste partier kommer överrösta de tätare låtarnas starkaste partier?



Om man tar ett extremt exempel:
Låt A är ett elektroniskt stycke som består av en relativt tjock massa ljud, den är dock inte förstörd vid mastring men den ligger på -12 LUFS p.g.a att den är uppbyggd av dessa ljud i mixen av konstnärliga skäl och ligger nära 0 dB i de starkaste partierna.

Låt B är också ett elektroniskt stycke som är väldigt lågmält och glest genom 90% av låten, men i det sista partiet av låten dundrar det på rejält och håller sig nära 0 dB, denna del av låten påminner starkt om kompaktheten i det starkaste partiet i låt A men denna låt har en medelnivå på -23 LUFS.

Vid en normaliseringsnivå som är satt till -23 LUFS kommer låt B bli helt opåverkad och de starkaste partierna kommer kvarstå nära nollgränsen, men låt A kommer sänkas med hela 11 dB trots att den har sin fulla dynamik intakt och de starkaste partierna i denna låt kommer då ligga på 11 dB under nollgränsen, detta trots att den delen rimligtvis borde ligga nära nollgränsen.

Om normaliseringsgränsen hade legat på en nivå mittemellan dessa två låtar så hade inte skillnaden blivit lika stor i de starkaste delarna, kanske knappt märkbar och man hade knappast behövt kasta sig på volymkontrollen för sänka när den glesare låtens starkaste parti helt plötsligt dundrar på med 11 dB starkare nivå.
Och skulle skaparna av det glesare stycket helt plötsligt få för sig att de absolut måste pressa sitt verk till -17,5 LUFS? Nä, jag skulle inte tro det, annars hade de väl gjort det för länge sen då det inte fanns någon normaliseringsgräns alls. :D

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav I-or » 2021-01-11 01:15

Jo, åtminstone för mig har det varit uppenbart att du resonerar på det sättet i ganska många inlägg ovan. Du har en poäng, men s.k. integrated loudness (vilket även om det inte uttryckligen framgår, är den nivå som uttrycks i LUFS för låtarna ovan) behöver i praktiken inte bli riktigt så låg som du förutsätter.

Låt B i ditt exempel kommer sannolikt att erhålla en högre nivå för integrated loudness än vad man skulle kunna tro. Om crescendot brakar på med i snitt -8 LUFS under 10 % av låtens speltid, så landar integrated loudness på ca -19 LUFS. Detta är ett teoretiskt exempel, men ändå inte orimligt, jag testade en högdynamisk låt (toppfaktor 26 dB) med liknande egenskaper som visade sig ligga på just -19 LUFS.

För övrigt delar algoritmen in signalen i överlappande block om 400 ms och sorterar bort allting under -70 LUFS. På detta sätt kommer partier med brus eller riktigt låga nivåer inte att minska integrated loudness.
Denna beräkningsmetod har implementerats eftersom man klokt nog har insett att partier av enbart brus i signalen eller partier av låga nyttosignalnivåer lätt skulle kunna leda till en opåkallad säkning av integrated loudness. Som jag skrev tidigare så är det här en mycket väl genomarbetad metod.

Hur man än gör kommer förfarandet ändå alltid att bli en kompromiss och det är inte svårt att plocka fram exempel när upplägget haltar, oavsett hur man implementerar normaliseringen. Det viktiga är dock att få en rimligt funktionell lösning och framförallt att avhålla alla inblandade från att återgå till the loudness war.

https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1770-4-201510-I!!PDF-E.pdf
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav goat76 » 2021-01-11 07:19

Det som är synd är att branschen inte tagit till sig detta med normalisering än, jag var hoppfull för några år sen men än så länge har jag inte sett någon större tendens till mer dynamiska produktioner. Tyvärr är det nog så illa att allmänheten förväntar sig och faktiskt tycker om det sound komprimerad musik ger. :?

Hoppas jag har fel och att det de närmaste åren brakar lös och börjar rassla in bättre produktioner.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav hcl » 2021-01-11 08:43

goat76 skrev:Det som är synd är att branschen inte tagit till sig detta med normalisering än, jag var hoppfull för några år sen men än så länge har jag inte sett någon större tendens till mer dynamiska produktioner. Tyvärr är det nog så illa att allmänheten förväntar sig och faktiskt tycker om det sound komprimerad musik ger. :?

Hoppas jag har fel och att det de närmaste åren brakar lös och börjar rassla in bättre produktioner.

Ja. Det är verkligen synd. Det kommer nog, men tar tid och förståelsen är inte jättestor och de metoder som anammats under loudnes-war eran har både musiker, producenter och lyssnare vant sig vid och inkluderat som en del av det konstnärliga uttrycket. Man tycker helt enkelt att det skall låta SÅ.

Med mer tillåtelse för högre dynamik kommer det konstnärliga uttrycket berikas och åter igen kunna innehålla dynamik som ett uttryck d.v.s. ett återtagande av något som varit till följd av loudness-war samt att de nya metoderna alltjämt kommer vara tillgängliga. Trist bara att detta drabbat årtionden av musikskapande.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav hcl » 2021-01-11 08:52

goat76 skrev:Men frågan är om du har förstått att jag tagit tanken ett steg vidare från det och belyser problematiken som uppstår när en nivå på -23 LUFS gör att det istället "kantrar över", vilket medför att den glesare och tunnare musikens starkaste partier kommer överrösta de tätare låtarnas starkaste partier?


Nej, det beror ju på hur man räknar och precis som I-or skriver så blir det inte riktigt som du antagit. Ett försök att exploatera algoritmen kommer dels påverka det musikaliska uttrycket och knappast på något positivt sätt. Långa avsnitt med extremt låg nivå lär inte uppfattas som att det skulle öka musikstyckets attraktivitet. Förmodligen tvärt om, i synnerhet som den korta andel av stycket skulle framstå som tämligen off - om det gjordes av just denna anledning. Om det passar musiken är det en helt annan sak och knappast något som skulle dra lyssnare för den sakens skull. Ett vettig mätmetod (dit nog integrerad LUFS ändå bör räknas) tar hänsyn till detta på ett adekvat sätt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav ottovonkopp » 2021-01-11 09:05

goat76 skrev:Det som är synd är att branschen inte tagit till sig detta med normalisering än, jag var hoppfull för några år sen men än så länge har jag inte sett någon större tendens till mer dynamiska produktioner. Tyvärr är det nog så illa att allmänheten förväntar sig och faktiskt tycker om det sound komprimerad musik ger. :?

Hoppas jag har fel och att det de närmaste åren brakar lös och börjar rassla in bättre produktioner.


Ett tag såg jag en svag tendens åt rätt håll då det var lite snack om Loudness penalty.

https://www.loudnesspenalty.com/

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav goat76 » 2021-01-11 10:18

hcl skrev:
goat76 skrev:Men frågan är om du har förstått att jag tagit tanken ett steg vidare från det och belyser problematiken som uppstår när en nivå på -23 LUFS gör att det istället "kantrar över", vilket medför att den glesare och tunnare musikens starkaste partier kommer överrösta de tätare låtarnas starkaste partier?


Nej, det beror ju på hur man räknar och precis som I-or skriver så blir det inte riktigt som du antagit. Ett försök att exploatera algoritmen kommer dels påverka det musikaliska uttrycket och knappast på något positivt sätt. Långa avsnitt med extremt låg nivå lär inte uppfattas som att det skulle öka musikstyckets attraktivitet. Förmodligen tvärt om, i synnerhet som den korta andel av stycket skulle framstå som tämligen off - om det gjordes av just denna anledning. Om det passar musiken är det en helt annan sak och knappast något som skulle dra lyssnare för den sakens skull. Ett vettig mätmetod (dit nog integrerad LUFS ändå bör räknas) tar hänsyn till detta på ett adekvat sätt.


Nu var ju inte mitt lilla exempel någon exakt uträkning, det behöver ju inte vara 10% av den glesare låten som behöver ha ett starkt parti, det kan lika gärna vara 5, 3 eller 2% av låten, ja det räcker med 10 sekunder för att det partiet kommer låta väldigt mycket högre än allt annat. :)

Jag menar inte att någon börjar forma sin musik för att nyttja det, det vore väl ytterst konstigt. Själv lyssnar jag mycket på genren Post Rock och där är låtarna ofta väldigt lågmälda uppbyggnader för att sedan totalt explodera, en sån låt kan mycket väl skrämma slag på lyssnaren om volymen är för hög i den svaga delen.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Conan » 2021-01-11 12:13

Här rekommendationerna från Eelco Grimm på HKU University som (om jag fattade rätt) Tidal anlitade för att få normaliseringen studerad.

https://octo.hku.nl/octo/repository/get ... LlZPGSVXFM

Eelco Grimm skrev:Recommendations to Music Streaming Services
1. Turn album normalization ON by default. With album
normalization, the loudest tracks of all albums are adjusted to the
same loudness during playback.
2. Use the industry standard ITU BS1770-4 measurement so that
mastering engineers can predict the result of their work for all
services at once.
3. In mobile devices, use a target level of -14 LUFS for the loudest
track of an album.
4. In a living room setting, lower target levels such as -18 LUFS to
-20 LUFS are preferred. The advantage is that albums of more
dynamic genres such as classical and jazz will also become loudness
normalized.
5. To avoid clipping, only attenuate tracks, never apply positive gain.
If the loudest track of an album is softer than target level, all tracks of
the album will play soft.
6. In the preferences, loudness normalization should optionally be
turned off, for people who are concerned about automatic changes to
the data, or for research purpose.
7. Although it seems attractive to add the third option of “track
normalization” in the preference to satisfy all users, this can
potentially confuse many people. It is not recommended.
8. Provide playback device manufacturers with the option to merge
loudness normalization with playback gain, since this offers the
highest possible loudness normalization and sound quality. In this
case the loudness meta data information of a track is sent downstream
all the way to the final gain stage of the system. The playback device
manufacturer then merges the normalization data with the user set
playback gain and applies just a single gain change. (Mark that if the
system is floating point throughout, both gains can also be set
independently). The advantage is that over a large range of playback
levels, both very dynamic and compressed albums will be perfectly
aligned in loudness, and there is no need to select a ‘target level’
anymore.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav I-or » 2021-01-11 12:56

Crescendo-låten som jag refererade till ovan, Flim & The BB's - Born To Love You, är värd en genomlyssning på full spätta. Bas ned till 17 Hz, en toppfaktor på 26 dB och med ett otroligt tryck på slutet, dock med några aningen klippta toppar. Hur som helst, den finns oskruvad på Spotify och är garanterat en av de mest dynamiska inspelningar som man hittar där.


borntoloveyou.jpg
borntoloveyou.jpg (20.98 KiB) Visad 1817 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav Zappa » 2021-01-11 13:15

I-or skrev:Crescendo-låten som jag refererade till ovan, Flim & The BB's - Born To Love You, är värd en genomlyssning på full spätta. Bas ned till 17 Hz, en toppfaktor på 26 dB och med ett otroligt tryck på slutet, dock med några aningen klippta toppar. Hur som helst, den finns oskruvad på Spotify och är garanterat en av de mest dynamiska inspelningar som man hittar där.


borntoloveyou.jpg


Ja, högdynamiskt med maffig djupbas, däremot var klippningen rejält ful!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav BellsnWhistles » 2021-01-11 13:23

I-or skrev:Crescendo-låten som jag refererade till ovan, Flim & The BB's - Born To Love You, är värd en genomlyssning på full spätta. Bas ned till 17 Hz, en toppfaktor på 26 dB och med ett otroligt tryck på slutet, dock med några aningen klippta toppar. Hur som helst, den finns oskruvad på Spotify och är garanterat en av de mest dynamiska inspelningar som man hittar där.


För mig har Flim & The BB's varit borttaget från Spotify rätt länge och hittar det inte nu heller?
Finns dock på Tidal.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav I-or » 2021-01-11 13:37

Det lustiga är att klippningen hörs ganska tydligt, men den är inte jättelätt att se i tidsdata. Den lär dock gå att reparera ganska bra (och därmed höja den redan skyhöga toppfaktorn någon dB eller så), här ser vi hur det klipper en aning både på den positiva och negativa sidan:


borntoloveyou1.jpg
borntoloveyou1.jpg (24.99 KiB) Visad 1795 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav I-or » 2021-01-11 13:40

BellsnWhistles skrev:För mig har Flim & The BB's varit borttaget från Spotify rätt länge och hittar det inte nu heller?
Finns dock på Tidal.


Märkligt, jag hittar alla deras album på Spotify.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav BellsnWhistles » 2021-01-11 15:44

I-or skrev:
BellsnWhistles skrev:För mig har Flim & The BB's varit borttaget från Spotify rätt länge och hittar det inte nu heller?
Finns dock på Tidal.


Märkligt, jag hittar alla deras album på Spotify.


...och det gör jag också, nu, väldigt konstigt. Tänker inte skylla på något annat är sbs upprepade gånger (jag) just när det gäller Flim då jag letat efter dem flertalet gånger tidigare.
Case closed.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3626
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav juanth » 2022-03-25 20:24

https://www.meterplugs.com/blog/2022/03 ... pA1ZLd96Ro

Apple switches to Lufs, enables soundcheck by default
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav hcl » 2022-03-25 22:15

I-or skrev:Det lustiga är att klippningen hörs ganska tydligt, men den är inte jättelätt att se i tidsdata. Den lär dock gå att reparera ganska bra (och därmed höja den redan skyhöga toppfaktorn någon dB eller så), här ser vi hur det klipper en aning både på den positiva och negativa sidan:


borntoloveyou1.jpg


Det kan mycket väl vara något tidigare i kedjan som drivs för hårt vid dessa höga nivåer?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav music4ever » 2022-03-26 02:13

I-or skrev:Crescendo-låten som jag refererade till ovan, Flim & The BB's - Born To Love You, är värd en genomlyssning på full spätta. Bas ned till 17 Hz, en toppfaktor på 26 dB och med ett otroligt tryck på slutet, dock med några aningen klippta toppar. Hur som helst, den finns oskruvad på Spotify och är garanterat en av de mest dynamiska inspelningar som man hittar där.


Bilagan borntoloveyou.jpg finns inte längre


Den skivan har jag inte. Har en tidig CD-press av Tricycle som jag vill minnas går att spisa på rejält.
tricycle.jpg
tricycle.jpg (15.25 KiB) Visad 1339 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6250
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Streamingtjänster bidrar till end of loudness war?

Inläggav I-or » 2022-03-26 03:11

Det är trummorna som klipper på Born To Love You och det är nog mest avsaknad av maskering som gör att detta hörs så tydligt. I en mer kompakt mix hör man klippningen mer som en konstant hårdhet/spetsighet, medan trummorna låter spräckta här. Man blir ofta förvånad över hur det hela låter när man tittar på tidssignaler, vilka är oerhört svåra att tolka med ögonen. Stora konstigheter hörs ibland inte alls och små dito kan framträda enormt tydligt.

För övrigt är samtliga inspelningar med Flim & the BB's på audiofilbolaget DMP ovanligt högdynamiska och välljudande. Det första albumet på DMP, Tricycle, en helt digital inspelning från 1982, är en gammal audiofildemofavorit även om det via en väl tillbakalutad klangbalans nog är det minst välljudande av gruppens inspelningar för bolaget. Flim & the BB's gjorde ganska udda musik som huvudsakligen utgörs av någon form av modern jazz med vissa symfoniska inslag ibland, speciellt på nedanstående två album.

Albumet Big Notes med låten Born To Love You:

Big Notes.jpg
Big Notes.jpg (53.74 KiB) Visad 1326 gånger


Albumet Neon uppvisar dock den högsta ljudkvaliteten och är i mitt tycke också bäst musikaliskt:

Neon.jpg
Neon.jpg (42.86 KiB) Visad 1326 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster