hcl skrev:goat76 skrev:Jag vill nog förtydliga att när jag talar om normalisering förutsätter jag att det handlar om
album-normalisering, allt annat än det är bara dumt.
Håller helt med.
Eftersom en album-normalisering endast utgår ifrån den låt på albumet med högst medelnivå så är en nivå på -17,5 LUFS i realiteten en lägre satt nivå än vad siffran antyder, därav är även Tidals nivå på -14 LUFS en nivå som dödar Loudness War med råge.
Dödar knappast, men det är ett stort steg i rätt riktning. Det är trist att det verkar som att utöver de som håller på med mastring så tycks upplysningen inte sevärts välspridd i branschen.
Om alla musikproduktioner skulle börja anpassa sig till normaliseringsnivån på -14 LUFS (album-normalisering) så skulle det självklart döda Loudness War, vilket jag anser först börja vid den gräns där komprimering/limitering skett på det färdiga stereospåret. Vad som dynamikreducerats i själva mixen vet både du och jag hör till de konstnärliga penseldragen och vissa anpassningar för att de mer "spretiga" ljudinslagen ska passa in med övriga ljudinslag i mixen. Dessa åtgärder lämnar iallafall jag utanför pratet om Loudness War.
Den kommersiella musiken som har ambitionen att "sälja" ingår i regel inom musiktyper där den med sin fulla dynamik (icke komprimerat/limiterat stereospår) i regel sträcker sig från ungefär -11 till -18 LUFS. Med tanke på att denna musik i de flesta fall ingår i ett album där den starkaste låten med nästan garanti mer lutar åt -11 LUFS än åt det andra hållet så kommer de flesta skivor även i detta framtida "önskescenario" att behöva sänkas för att nå normaliseringsgränsen på nuvarande -14 LUFS.
hcl skrev:goat76 skrev:Det är väl möjligt att något spår i eran produktion har legat nere på - 30 LUFS, men det viktigaste är vilken nivå det starkaste spåret på samma album ligger på då det är det spåret som avgör albumets nivå.
Kanske blandar du ihop produktioner, men det är inte ovanligt med musik med slagverk, som är relativt gles eller med få instrument där dynamiken är mycket hög även efter användning av kompressorer vid mix. Jag har tyvärr inte något jag kan peka på på någon streaminsite. Det har rört sig om andra produktioner.
Även om du skulle lyckas hitta något enstaka exempel på ett ljudspår med LUFS-nivåer ner mot -30 så kommer det spåret med största sannolikhet ändå ingå i ett album vars andra låtar har LUFS-värden på betydligt högre nivåer.
När vi pratar om önskad album-normaliseringsnivå så måste vi hela tiden tänka på att nästan alla album innehåller några spår med klart lägre LUFS-värden än de med de lägsta, och det är ju som vi båda vet dessa starkare spår som då "bestämmer" vad som ska ske med albumet vid normalisering.
Du kan ju försöka hitta åtminstone några exempel på sådana album. När du letat relativt länge så inser du att de är så ovanliga att vi knappast bör basera valet av normaliseringsnivå efter dessa enstaka verk. Och eftersom normaliseringen inte bör ha någon form av "positive gain" så kommer dessa enstaka verk inte heller ta skada på något vis och kommer bara låta svagare än genomsnittet av all icke stympad musik vars normaliseringsgränsen förhoppningsvis är bättre anpassad till. För än en gång, varför anpassa normaliseringen efter mindre än 1 % av all musik då inget ändå tar någon skada?
hcl skrev:goat76 skrev:Får jag fråga varför ni dynamik-reducerar era produktioner inom klassisk musik, det kan väl knappast finnas någon kommersiell orsak till det?
Det gör vi inte och har inte heller skrivit att vi gör. Vad får dig att undra något sådant?
Jag missuppfattade säkert det du menade när du tidigare skrev följande:
"Just stråkkvartett hör inte heller till det mest dynamiska man kan spela in... Vi har dock andra album med originaldynamik (efter mix d.v.s. med inkl. kompression) bortåt -30 dB LUFS."Jag misstolkade ovanstående som att just detta album inte har sin originaldynamik intakt, men att ni har andra album där ni inte reducerat dynamiken. Jag misstänker dock grundat på ordvalet "bortåt" att du fortfarande talar om enskilda spår och att det inte är det starkaste spåret som ingår i det albumet. Det är inte alls svårt att hitta enskilda spår med medelnivåer på -23 till -30 LUFS, men att hitta album vars starkaste låt ligger på dessa nivåer hör till ovanligheterna.
--------------------------------------------------------------------------
Jag forsätter hävda att en normaliseringsnivå på -17/-18 representerar merparten av alla icke-stympade album i världen och att en sådan normaliseringsnivå därmed är bättre anpassad för musik i stort. Troligtvis ligger detta medelvärde uppe vid -15/-16 LUFS om vi skulle ha mätt på precis alla goda musikproduktioner för att hitta den exakta siffran.
Den nuvarande nivån på -14 LUFS tar helt kål på Loudness War ifall alla produktioner skulle börja hålla sig under denna gräns, det mesta inom den kommersiella musiken som har varit mån om att låta högst/starkast har i sin oförstörda natur ändå inte någon större dynamik än så i de flesta fall, och någon större vinst i att "pressa" mixen från omkring -15/-17 LUFS till -14 existerar inte.