Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Spelar man två toner på tex 21 och 23 kHz tillräckligt starkt uppstår det bla en skillnadsfrekvens på 2 kHz. Därför är det i princip viktigt att en DAC dämpar vikningsprodukten till 21 kHz (=44100/2-21000+44100/2=23100Hz) så mycket som möjligt.
paa skrev:Svante skrev:Spelar man två toner på tex 21 och 23 kHz tillräckligt starkt uppstår det bla en skillnadsfrekvens på 2 kHz. Därför är det i princip viktigt att en DAC dämpar vikningsprodukten till 21 kHz (=44100/2-21000+44100/2=23100Hz) så mycket som möjligt.
Tillräckligt starkt är ett ganska diffust värde, men denna skillnadsfrekvens, uppstår den pga olinjäriteter i diskanten eller pga olinjäriteter i luften?
Svante skrev:Spelar man två toner på tex 21 och 23 kHz tillräckligt starkt uppstår det bla en skillnadsfrekvens på 2 kHz. Därför är det i princip viktigt att en DAC dämpar vikningsprodukten till 21 kHz (=44100/2-21000+44100/2=23100Hz) så mycket som möjligt.
Morello skrev:Det bör tilläggas att det i de lätt dogmatiska kretsar det är populärt att plocka bort rekonstruktionsfiltret, även är populärt att hoppa över översamplingen.
JM skrev:Morello skrev:Det bör tilläggas att det i de lätt dogmatiska kretsar det är populärt att plocka bort rekonstruktionsfiltret, även är populärt att hoppa över översamplingen.
Ditt svar andas en hel del underförstått. Med min begränsade kunskap anar jag att det inte är bra. Är det så?
JM
Morello skrev:Det bör tilläggas att det i de lätt dogmatiska kretsar det är populärt att plocka bort rekonstruktionsfiltret, även är populärt att hoppa över översamplingen.
Svante skrev:Morello skrev:Det bör tilläggas att det i de lätt dogmatiska kretsar det är populärt att plocka bort rekonstruktionsfiltret, även är populärt att hoppa över översamplingen.
Är det inte i ungefär samma kretsar som det hävdas att en digital signal aldrig kan återge det som finns emellan samplen? Det gör det ju nästan sant.
JM skrev:Svante skrev:Spelar man två toner på tex 21 och 23 kHz tillräckligt starkt uppstår det bla en skillnadsfrekvens på 2 kHz. Därför är det i princip viktigt att en DAC dämpar vikningsprodukten till 21 kHz (=44100/2-21000+44100/2=23100Hz) så mycket som möjligt.
Att vikningsfenomen kan förekomma i den digitala världen har jag själv erfarenheter av i mitt arbete.
Men hur sker det i den analoga världen?
Har svårt att förstå med min begränsade kunskap att resonanstoppar på 21 resp 23 kHz i ett diskantelement blir hörbara.
JM
JM skrev:Svante skrev:Spelar man två toner på tex 21 och 23 kHz tillräckligt starkt uppstår det bla en skillnadsfrekvens på 2 kHz. Därför är det i princip viktigt att en DAC dämpar vikningsprodukten till 21 kHz (=44100/2-21000+44100/2=23100Hz) så mycket som möjligt.
Att vikningsfenomen kan förekomma i den digitala världen har jag själv erfarenheter av i mitt arbete.
Men hur sker det i den analoga världen?
Har svårt att förstå med min begränsade kunskap att resonanstoppar på 21 resp 23 kHz i ett diskantelement blir hörbara.
JM
paa skrev:Höll inte Bosse Bengtsson på med något system där flera ultraljuds-strålare tillsammans skulle skapa hörbart ljud, nån som minns?
paa skrev:av paa » sön jun 14, 2009 6:09 pm
Hade inte Bo Bengtsson uppfunnit nåt liknande för ganska länge sedan??
paa skrev:Det verkar nästan som vi kör rundgång på faktiskt numera, kanske dags att hitta på något annat att göra?
IngOehman skrev:Svante skrev:Spelar man två toner på tex 21 och 23 kHz tillräckligt starkt uppstår det bla en skillnadsfrekvens på 2 kHz. Därför är det i princip viktigt att en DAC dämpar vikningsprodukten till 21 kHz (=44100/2-21000+44100/2=23100Hz) så mycket som möjligt.
"I princip viktigt" är inte så tydligt.
Hur viktigt eller oviktigt det är beror ju på massor av olika saker.
Den som har en gammal icke översamplad CD-spelare från säg första året som CD-spelare fanns att köpa, kan roa sig med att ta bort LP-filtret efter DACen. Jag tror många som lånar en sådan lyssning sina öron skulle bli förvånade över det de hör, eller inte hör.
Med det sagt håller jag med dig. Men inte riktigt av samma skäl. Det vill säga, mitt argument för att göra DA-omvandlingen rätt är att det finns så mycket man som tillverkare av en DAC inte vet, om vilka olika anläggningar och deras egenskaper, som DACen kommer att användas tillsammans med.
Vh, iö
darkg skrev:Jag tycker att Svante sade det tydligare.
paa skrev:Det verkar nästan som vi kör rundgång på faktiskt numera, kanske dags att hitta på något annat att göra?
Morello skrev:paa skrev:Det verkar nästan som vi kör rundgång på faktiskt numera, kanske dags att hitta på något annat att göra?
Ja, det händer ju inte så mycket i hifi-branschen. Vad av relevans har hänt sedan CD'n kom tidigt 1980-tal?
AndreasArvidsson skrev:Och streaming. Jag påstår att det hänt en hel del, men inte på alla områden.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Och streaming. Jag påstår att det hänt en hel del, men inte på alla områden.
Streaming har ju de facto sänkt ljudkvaliteten pga. snålkodning så det är knappast något av relevans.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Och streaming. Jag påstår att det hänt en hel del, men inte på alla områden.
Streaming har ju de facto sänkt ljudkvaliteten pga. snålkodning så det är knappast något av relevans.
Inte nödvändigtvis, men oftast ja. Är dock väldigt relevant för väldigt många oavsett.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:
Inte nödvändigtvis, men oftast ja. Är dock väldigt relevant för väldigt många oavsett.
Vad jag menar är att när CD'n kom så var det ett reellt, stort steg framåt i alla avseenden. För konsumenten innebar det att gå från något som kanske motsvarar 10-11-12 bitars upplösning (men med synnerligen begränsad livslängd) till något man kan spela praktiskt taget oändligt många gånger med bibehållen upplösningh om 16 bitar. Det var ett gigantiskt steg framåt. Streaming är bara ett annat sätt att distribuera - i bästa fall - samma data. I många fall med sämre kvalitet och dessutom med oförutsägbar tillgång. Jag tycker inte riktigt ett sådant skifte kan jämföras med det paradigmskifte som skedde under 1980-talet.