Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Alexi » 2020-06-24 23:19

Molt skrivs som sagt av ideella krafter, i princip samma personer i varje nummer. Pekka gillar gamla CD-spelare så han skriver om det. Jörgen gillar klassisk musik osv.

Själv hade jag allt för höga ambitioner under de år jag ledde tekniksektionen, jag ville ha två test per nummer och att det skulle vara en stor bredd på vad vi testade. Allt från hörlurar och högtalare, till försteg och RIAA.

Tyvärr blir det snabbt inte bara ett ideellt heltidsjobb, det blir dessutom en kostnad. Jag tror tex Pekka betalar privat för de spelare han köper för test.

Så här gick testprocessen till för mig:

1. Skapar en lista på potentiella testobjekt.
2. Lyckas få engagemang hos övriga styrelsen för något av objekten på listan.
3. Prata med den som är distributör i Sverige om att få låna apparat för test. Detta var ofta många veckor av tjat.
4. Ta ledigt från jobbet för att kunna åka till distributören och hämta objektet.
5. Hitta en lämplig vardagkväll där studion är ledig och tillräckligt många kan vara med för att genomföra F/E lyssning, samt mätning, inom den korta tid som man får ha apparaten till låns. Ofta föll det redan här så att det aldrig blev något, tex Benchmark slutsteget AHB2 hade efter lång dialog med Benchmark i USA fått låna av distributören i Danmark. Trotts att jag hade slutsteget i över en månad, så lyckades vi aldrig hitta någon tid som passade för test.
6. Test på Studion en vardagkväll höll nästan alltid på fram till midnatt. Mycket intensivt mätande och lyssnande. Ibland var vi tvungna att köra två kvällar för att bli klara.
7. Diskutera intryck från F/E-lyssning
8. Fotografera testobjekt
9. Granska mätresultat.
10. Svante skriver mätartikel
11. Testar hemma under några kvällar
11b. Köra testobjekt till någon annan för fler intryck.
12. Skriver artikel om användarupplevelsen
13. Tar ledigt från jobbet för att köra tillbaks apparaten.

Vissa punkter kan komma i annan ordning.

Vi pratar om över 100 h./test
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav 2-ch » 2020-06-25 07:43

Bra sammanfattat Alexi.
Många förstår nog inte hur mycket jobb som ligger bakom en test.

Att vara medlem kostar idag 330kr/år.
Personligen ser jag det som en investering i att det fortfarande finns intressen som jobbar för välljudets bevarande.

Sen ska man naturligtvis kunna kritisera och ge konstruktiva förslag.
Jag bara tyckte att det gick lite överstyr.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav distad » 2020-06-27 22:29

Morello skrev:Det är inte kommunen som visat prov på fasoner som kännetecknar nyrika ryssar - det taffliga omdömet stod Ek för alldeles själv. Det har tyvärr blivit ett alltför vanligt inslag i Djursholms villastad, att nyrika människor utan känsla för kultur och tradition flyttar in och förstör den anrika bebyggelsen.
Kommunen gav honom för övrigt ett initialt nej.

Jag håller helt med Edward Blom i frågan:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... eks-beslut

nyrika ryssar ? Har du svårt för att en del tjänar pengar eller gäller det bara nyrika ? Passar dåligt då du är blåare än blått.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Morello » 2020-07-01 10:47

Mer blå än blått blir violett.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-08-01 22:55

HenrikTornquist skrev:Pioneer PD-X 520 i klassiska cd-spelare. En spelare som på sin tid sades vara något utöver det vanliga ljudmässigt, trots att det var en ganska enkel midsize-modell.


Slumpen gjorde att jag under dagens skivinköpsrunda hittade efterföljaren Pioneer PD-X 530 och köpte den. Spelaren skulle eventuellt kunna vara aktuell i artikelserien om klassiska cd-spelare. Vi har ytterligare några kandidater till hands.

Coronapandemin innebär att föreningsverksamhet kompliceras. Det gäller för LTS del såväl mötesverksamhet som tester och tidningsproduktion. Ambitionen att ha minst en F/E-test per tidning är under rådande omständigheter svår att uppfylla eftersom lyssningen kräver att människor sitter nära varandra under flera timmar. Vi hoppas förstås att situationen normaliseras så snart som möjligt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav hcl » 2020-08-01 23:57

Tangband skrev:Lts Molt skulle kunna lanseras som vilken dagstidning som helst på nätet.
De som betalar får läsa .

Jag skulle betala ( swischa ) en årsprenumeration direkt om den möjligheten fanns.
Varför skannar man inte äldre tidningar och lägger ut dessa mot att man betalar sin medlemsavgift ?
Varför måste man köpa tidningen i pappersform ? Måste kosta mycket att trycka upp den ?

De flesta läser numera sin dagstidning eller läser sin bok på sin iPad .

Nu är jag inte längre prenumerant (jag slutade prenumerera på (*) papperstidningar för 18 år sedan...), men jag håller med.

En undran; Hur stor del av tidningskostnaden utgörs av tryck och distribution?


(*) Köpte en Lap-top i väntan på att det skulle komma ngt mer praktiskt (iPad etc). Det var ju tämligen uppenbart att det skulle dyka upp något åt det hållet. Fick dock vänta åtta år, men det kom ju till slut 8). Underhållande nog (eller inte) fick jag skäll för att jag gått och köpt något så "onödigt" 8O. Det tog dock inte mer än ett par dagar så var det nära nog slagsmål om tingesten :roll:.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-08-02 01:21

En av fördelarna med att vara aktiv i en ideell förening är att man kan bortse från rådande trender och i stället, genom samverkan och diskussioner entusiaster emellan, besluta sig för att göra sådant som är roligt, meningsfullt och klokt. LTS verkar för god ljudkvalitet från inspelning till lyssning i hemmet, flera av oss föredrar på goda grunder fysiska och goda lagringsformat som kompaktskivan och föreningen ger sedan 60 år ut en tidning som är vår viktigaste kanal till medlemmarna. Att den även framgent ska ges ut som papperstidning är klart som korvspad. Som alla LTS medlemmar känner till har vi också börjat att digitalisera tidigare utgångar av tidningen. Hur och i vilka former filerna ska distribueras återstår att bestämma. Webbpublicering är ett alternativ men det finns många aspekter på samexistens mellan pappers- och digitalt format. Diskussionen om hur saker och ting ska göras i framtiden förs löpande mellan medlemmar, aktiva och förtroendevalda i föreningen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Belker » 2020-08-02 09:02

Pekka, var hittar jag dessa digitaliserade utgåvor? Jag ser bara några utvalda artiklar på hemsidan.
Sen ser jag inte varför det är klart som korvspad att MoLT ska ges ut på papper. För att styrelsen föredrar fysiska format på musik? Det är ju en tidsfråga i så fall tills det inte finns ny musik att lyssna på, med den inställningen.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav goat76 » 2020-08-02 09:10

Belker skrev:Pekka, var hittar jag dessa digitaliserade utgåvor? Jag ser bara några utvalda artiklar på hemsidan.
Sen ser jag inte varför det är klart som korvspad att MoLT ska ges ut på papper. För att styrelsen föredrar fysiska format på musik? Det är ju en tidsfråga i så fall tills det inte finns ny musik att lyssna på, med den inställningen.


Precis, det där såg mer ut som en dödsruna än något med en framtid. Fysiska format har ingen framtid, lika så med de som håller sig fast vid historiska format.

Jag tror tyvärr att den äldre generationen inte förstått att det man äger inte längre behöver vara i fysisk form.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Tangband » 2020-08-02 09:11

goat76 skrev:
Belker skrev:Pekka, var hittar jag dessa digitaliserade utgåvor? Jag ser bara några utvalda artiklar på hemsidan.
Sen ser jag inte varför det är klart som korvspad att MoLT ska ges ut på papper. För att styrelsen föredrar fysiska format på musik? Det är ju en tidsfråga i så fall tills det inte finns ny musik att lyssna på, med den inställningen.


Precis, det där såg mer ut som en dödsruna än något med en framtid. Fysiska format har ingen framtid, lika så med de som håller sig fast vid historiska format.

Jag tror tyvärr att den äldre generationen inte förstått att det man äger inte längre behöver vara i fysisk form.


Jag betalar 330:- direkt om jag får tillgång till en digital utgåva och kan ladda hem detta idag.
Skicka PM hur jag går tillväga om det är möjligt

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11473
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-08-02 11:13

PekkaJohansson skrev:Som alla LTS medlemmar känner till har vi också börjat att digitalisera tidigare utgångar av tidningen. Hur och i vilka former filerna ska distribueras återstår att bestämma. Webbpublicering är ett alternativ men det finns många aspekter på samexistens mellan pappers- och digitalt format. Diskussionen om hur saker och ting ska göras i framtiden förs löpande mellan medlemmar, aktiva och förtroendevalda i föreningen.

Med vänlig hälsning

Pekka


Läs gärna ovanstående igen! Den som vill vara med och driva verksamheten samt bestämma inriktningen för framtiden är välkommen att engagera sig.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav hcl » 2020-08-02 14:55

PekkaJohansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Som alla LTS medlemmar känner till har vi också börjat att digitalisera tidigare utgångar av tidningen. Hur och i vilka former filerna ska distribueras återstår att bestämma. Webbpublicering är ett alternativ men det finns många aspekter på samexistens mellan pappers- och digitalt format. Diskussionen om hur saker och ting ska göras i framtiden förs löpande mellan medlemmar, aktiva och förtroendevalda i föreningen.

Med vänlig hälsning

Pekka


Läs gärna ovanstående igen! Den som vill vara med och driva verksamheten samt bestämma inriktningen för framtiden är välkommen att engagera sig.

Med vänlig hälsning

Pekka

Under premisserna att CD anses vara det ultimata musikformatet och att det alltid skall tryckas papperskopior är jag tveksam. Båda anser jag hör till forntiden redan nu.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Bill50x » 2020-08-02 14:56

goat76 skrev:Jag tror tyvärr att den äldre generationen inte förstått att det man äger inte längre behöver vara i fysisk form.

För min de handlar det om kontrollen i första hand. För själva musiken handlar det inte om fysisk form såsom CD, vinyl eller så utan kan lika gärna vara en fil i min dator. Men jag har ingen kontroll på det som ligger på Tidal eller Spotify, det kan vara borta imorgon.

Att fysiska albumomslag har ett visst värde i sig är för mig självklart, men kanske inte för dem som ser musik som ren konsumtion. Den som lyssnade på Lady Gaga igår kanske lyssnar på något annat idag, omslaget till albumen betyder nada och om Lady Gaga fösrvinner från Spottan, so what? Det står hundratals tillfixade flicksnärtor i kö, alla med lika sköna stämmor och med kompetenta musikmakare i bakgrunden.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav goat76 » 2020-08-02 15:24

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag tror tyvärr att den äldre generationen inte förstått att det man äger inte längre behöver vara i fysisk form.

För min de handlar det om kontrollen i första hand. För själva musiken handlar det inte om fysisk form såsom CD, vinyl eller så utan kan lika gärna vara en fil i min dator. Men jag har ingen kontroll på det som ligger på Tidal eller Spotify, det kan vara borta imorgon.

Att fysiska albumomslag har ett visst värde i sig är för mig självklart, men kanske inte för dem som ser musik som ren konsumtion. Den som lyssnade på Lady Gaga igår kanske lyssnar på något annat idag, omslaget till albumen betyder nada och om Lady Gaga fösrvinner från Spottan, so what? Det står hundratals tillfixade flicksnärtor i kö, alla med lika sköna stämmor och med kompetenta musikmakare i bakgrunden.

/ B


Jag förstår inte varför vi ens ska blanda in en streamingtjänster i debatten, vad har det med formatet att göra?

En motsvarighet till en streamingtjänst fast med skivor i CD-format istället hade varit en hyrtjänst där man får låna ett album i exempelvis en månad, men man kan inte bli garanterad att den finns i utbudet nästa gång man vill hyra just det albumet.

En direkt motsvarighet till CD som format är en digital fil på en egen hårddisk, inget annat. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32023
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Bill50x » 2020-08-02 15:47

goat76 skrev:
Bill50x skrev:
goat76 skrev:Jag tror tyvärr att den äldre generationen inte förstått att det man äger inte längre behöver vara i fysisk form.

För min de handlar det om kontrollen i första hand. För själva musiken handlar det inte om fysisk form såsom CD, vinyl eller så utan kan lika gärna vara en fil i min dator. Men jag har ingen kontroll på det som ligger på Tidal eller Spotify, det kan vara borta imorgon.

Att fysiska albumomslag har ett visst värde i sig är för mig självklart, men kanske inte för dem som ser musik som ren konsumtion. Den som lyssnade på Lady Gaga igår kanske lyssnar på något annat idag, omslaget till albumen betyder nada och om Lady Gaga fösrvinner från Spottan, so what? Det står hundratals tillfixade flicksnärtor i kö, alla med lika sköna stämmor och med kompetenta musikmakare i bakgrunden.

Jag förstår inte varför vi ens ska blanda in en streamingtjänster i debatten, vad har det med formatet att göra?

En motsvarighet till en streamingtjänst fast med skivor i CD-format istället hade varit en hyrtjänst där man får låna ett album i exempelvis en månad, men man kan inte bli garanterad att den finns i utbudet nästa gång man vill hyra just det albumet.

En direkt motsvarighet till CD som format är en digital fil på en egen hårddisk, inget annat. :)

Du har rätt. Streaming har inte med format att göra (förutom då att streaming kan ske i olika format).

Jag bara såg diskussionen (med rätt eller fel) på vilket sätt vi ska ha tillgång till musiken. Jag är uppvuxen med valen att antingen lyssna live eller på en sändning i radio/tv - eller att köpa ett fonogram. Att spela in ljud gick att göra på 60-talet, video var knepigare.
Ville man "äga" sin musik var det fysiska fonogram som gällde. Att sitta och vänta på Kvällstoppen (tisdagar kl 20) eller Tio-i-topp (lördagar kl 13 typ) för att lyssna på lite pop/rock var inte att tänka på. Det var vinyl som gällde om man ville kunna välja tid och plats själv. Ett faktum som gällde långt in på 90-talet med först kassett och sedan CD. Först på 2000-talet kom streaming-tjänsterna som har förändrat medialandskapet rejält. Men fortfarande är det så att om du vill ha full kontroll över ditt tillgängliga musikinnehav är det fysiska fonogram eller fil på hårddisk som gäller.

Rent ljudmässigt föredrar jag 24/96 eller 24/192 som grundmaterial vilket än så länge bara kan realiseras via fil på hårddisk. Inte för att jag direkt kan höra skillnad mellan 16/44 och 24/96 men för att jag inbillar mig att en rak transfer från formatet som används i studio borde vara bättre än ett nersamplat format. Eftersom lagring blir allt billigare och kapaciteten höjs vartefter kan man lika gärna lagra i ett ursprungligt format.

Formatet vinyl har fortfarande fördelen med den bifogade informationen (omslaget) och den tyvärr bättre ljudkvaliteten beroende på en bättre master.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav shifts » 2020-08-27 08:11

NAD M33: https://www.hifiklubben.se/nad-m33-digi ... /nadm33si/

“Det som rent grundläggande gör Purifis plattform annorlunda är frånvaron av förvrängning, samt förmågan att driva vilken högtalarbelastning som helst utan att någonsin ändra förstärkarens uteffekt och dess egenskaper.”

“... lägre förvrängning och brus än de allra bästa D/A-omvandlarna som finns på marknaden – och det när du mäter vid 100 watt. För att illustrera vad det här innebär i siffror, så är THD+N mätt vid 100 W lika med 0,00017 % – mätt över hela frekvensområdet.”

Har konstruktören Bruno Putzeys lyckats lösa distproblemen med klass D? Det som är intressant här är att Purifi Eigentakt-förstärkarmodulerna ska gå att få tag i för DIY-bygg.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Morello » 2020-08-27 08:34

hcl skrev:
PekkaJohansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Som alla LTS medlemmar känner till har vi också börjat att digitalisera tidigare utgångar av tidningen. Hur och i vilka former filerna ska distribueras återstår att bestämma. Webbpublicering är ett alternativ men det finns många aspekter på samexistens mellan pappers- och digitalt format. Diskussionen om hur saker och ting ska göras i framtiden förs löpande mellan medlemmar, aktiva och förtroendevalda i föreningen.

Med vänlig hälsning

Pekka


Läs gärna ovanstående igen! Den som vill vara med och driva verksamheten samt bestämma inriktningen för framtiden är välkommen att engagera sig.

Med vänlig hälsning

Pekka

Under premisserna att CD anses vara det ultimata musikformatet och att det alltid skall tryckas papperskopior är jag tveksam. Båda anser jag hör till forntiden redan nu.


Givetvis hade DVD-A varit bättre, men istället fick vi ljudnivåkrig och sedermera tveksamma internettjänster.


Red: Förtydligande
Senast redigerad av Morello 2020-08-27 10:12, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Belker » 2020-08-27 09:14

Morello skrev:
hcl skrev:
PekkaJohansson skrev:
Läs gärna ovanstående igen! Den som vill vara med och driva verksamheten samt bestämma inriktningen för framtiden är välkommen att engagera sig.

Med vänlig hälsning

Pekka

Under premisserna att CD anses vara det ultimata musikformatet och att det alltid skall tryckas papperskopior är jag tveksam. Båda anser jag hör till forntiden redan nu.


Givetvis hade DVD-A varit bättre, men istället fick vi ljudnivåkrig och tveksamma internettjänster.

Fast ljudnivåkriget är väl knappast "tveksamma internettjänster" orsak till. Tvärt om - de är ju de ljuset i tunneln på den fronten, eftersom CD-standarden inte klarade att hantera problemet, utan snarare skapade det, tillsammans med kommersiell radio. Streaming/nedladdning är ju dessutom tekniskt obegränsat bra om man vill. Bara att välja rätt tjänst och rösta med plånboken.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav goat76 » 2020-08-27 09:41

Morello skrev:
hcl skrev:
PekkaJohansson skrev:
Läs gärna ovanstående igen! Den som vill vara med och driva verksamheten samt bestämma inriktningen för framtiden är välkommen att engagera sig.

Med vänlig hälsning

Pekka

Under premisserna att CD anses vara det ultimata musikformatet och att det alltid skall tryckas papperskopior är jag tveksam. Båda anser jag hör till forntiden redan nu.


Givetvis hade DVD-A varit bättre, men istället fick vi ljudnivåkrig och tveksamma internettjänster.


Det riktiga ljudnivåkriget startade i.o.m att CD-formatet saknade Loudness-begränsningar, försök inte ens påskina något annat. Varför sitta och förvrida verkligheten bara för att du har en förkärlek till dessa plastbitar?

Har DVD-A någon Loudness-begränsning implementerad i format-specifikationen?
Om inte så är inte heller det formatet bra ifall vi vill komma ifrån Loudness War-racet, det enda hopp vi har för att råda bot för denna sjukdom är alla dessa internettjänster som nu har infört normalisering.

Tyvärr kan det dock redan vara försent, i.o.m dagens form av lyssningsvanor så kan det vara så illa att den sönderkomprimerade musiken har blivit en norm som folk faktiskt föredrar, det finlyssnas sällan numera och musiken konsumeras ofta i bullriga miljöer i hörlurar eller under bilfärder. Högdynamisk musik kommer bort i dessa sammanhang och blir tyvärr svårlyssnat, så även om normaliseringsnivån sänker allt till samma eller liknande nivå så tycker nog de flesta icke-audiofiler att det låter bättre med den söndermosade musiken under dessa lyssningsförhållanden.

Ditt kära CD-format är en av de bästa saker som skett ur en teknisk synpunkt, men tyvärr samtidigt det sämsta som skett ur loudness-synpunkt då formatet saknar någon form av loudness-begränsning.


P.S. Belker hann före att påpeka de uppenbara felen i Morellos resonemang. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Morello » 2020-08-27 09:57

goat76 skrev:
Det riktiga ljudnivåkriget startade i.o.m att CD-formatet saknade Loudness-begränsningar, försök inte ens påskina något annat. Varför sitta och förvrida verkligheten bara för att du har en förkärlek till dessa plastbitar? Sluta med sånt trams är du snäll.



Vad bluddrar du om? Det går utmärkt att ge ut vansinneskomprimerat programmaterial på såväl rullband som vinylskiva - om så önskas.
Kompaktskivan introducerades i oktober 1982 - det var ännu cirka åtta kvar till ljudnivåkriget började.

Jag har för övrigt ingen förkärlek till just kompaktskivan, men av de format som fått stor spridning är kompaktskivan det format som bjuder på bäst återgivning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Morello » 2020-08-27 09:58

Belker skrev:
Morello skrev:
hcl skrev:Under premisserna att CD anses vara det ultimata musikformatet och att det alltid skall tryckas papperskopior är jag tveksam. Båda anser jag hör till forntiden redan nu.


Givetvis hade DVD-A varit bättre, men istället fick vi ljudnivåkrig och tveksamma internettjänster.

Fast ljudnivåkriget är väl knappast "tveksamma internettjänster" orsak till. Tvärt om - de är ju de ljuset i tunneln på den fronten, eftersom CD-standarden inte klarade att hantera problemet, utan snarare skapade det, tillsammans med kommersiell radio. Streaming/nedladdning är ju dessutom tekniskt obegränsat bra om man vill. Bara att välja rätt tjänst och rösta med plånboken.


Nej, det skrev jag inte heller. Det är väl ingen här i kanalen som tror något sådant?

Jag nämnde nivåkrig och tveksamma internettjänster i samma mening av den enkla anledning att det är två företeelser jag helst inte hade sett.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav shifts » 2020-08-27 10:10

Vad tror ni om NAD M33 då?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Morello » 2020-08-27 10:11

Den kan nog inte spela kompaktskivor! :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav goat76 » 2020-08-27 10:26

Morello skrev:
goat76 skrev:
Det riktiga ljudnivåkriget startade i.o.m att CD-formatet saknade Loudness-begränsningar, försök inte ens påskina något annat. Varför sitta och förvrida verkligheten bara för att du har en förkärlek till dessa plastbitar? Sluta med sånt trams är du snäll.



Vad bluddrar du om? Det går utmärkt att ge ut vansinneskomprimerat programmaterial på såväl rullband som vinylskiva - om så önskas.
Kompaktskivan introducerades i oktober 1982 - det var ännu cirka åtta kvar till ljudnivåkriget började.


Rullband kan vi lägga åt sidan i debatten eftersom det under det formatets storhetstid var ett sekundärt format under det dominerande formatet vinyl, samt att det länge hade varit helt utdött när Loudness-racet startade på allvar.

Klart att det går att ge ut vansinneskomprimerad musik på vinyl, dock helt utan någon direkt ljudnivå-vinning så denna jakt efter att låta starkast hade antagligen inte uppstått ifall vinyl fortfarande var det rådande dominerande formatet.

Du som fortfarande lyssnar på CD får helt enkelt sätta allt hopp till att den nuvarande dominerande lyssningsformen i form av streamingtjänster råder bot på Loudness War med tiden, och att detta medför mindre förstörda mastringar som du sedermera får ta del av på dina plastbitar. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Morello » 2020-08-27 10:33

Det går utmärkt att gravera vansinneskomprimerat programmaterial på vinyl och vinna medelnivå.
Låt oss ta ett konkret exempel: Hifi news & RR's testskiva: +18dB (rel 5 cm/s) och spetsfaktorn är 3 dB (sinuston).

Det finns ingenting som pekar på att internettjänster är lösningen på ljudnivåproblemet. Internettjänsterna har funnits sedan 2008, problemen började cirka 1990 och nu är det anno 2020.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav goat76 » 2020-08-27 10:57

Morello skrev:Det går utmärkt att gravera vansinneskomprimerat programmaterial på vinyl och vinna medelnivå.
Låt oss ta ett konkret exempel: Hifi news & RR's testskiva: +18dB (rel 5 cm/s) och spetsfaktorn är 3 dB (sinuston).

Det finns ingenting som pekar på att internettjänster är lösningen på ljudnivåproblemet. Internettjänsterna har funnits sedan 2008, problemen började cirka 1990 och nu är det anno 2020.


Försöker du missförstå saker med flit eller? :)

Den normalisering streaming-tjänsterna introducerat på bara de senaste åren, är en möjlig lösning på sikt för att råda bot på Loudness War. Något annat hopp finns inte, och med DVD-A som huvudsaklig distribution av musik hade absolut ingenting kunna ändras på den punkten.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Morello » 2020-08-27 11:04

Missförstå vad? Du svävar ju uppenbarligen i tron att man inte kan gravera vinyl med ordentligt stark medelnivå - det är helt enkelt inte sant.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav goat76 » 2020-08-27 11:51

Morello skrev:Missförstå vad? Du svävar ju uppenbarligen i tron att man inte kan gravera vinyl med ordentligt stark medelnivå - det är helt enkelt inte sant.


Jaha, så du finner den delen av den rådande diskussionen som mest intressant, ifall "Loudness War" som den kom att bli ändå hade skett ifall vinyl fortfarande hade varit det rådande dominanta formatet, kanske har du rätt i det?

Vilken tur då att ingen av dessa två format (eller för den delen rena digitala filer, eller DVD-A) kan påverka den rådande dominerande uppspelningssformen, där normalisering har kunnat implementeras för att möjligtvis kunna råda bot på problemet. Något som mest troligtvis inte hade införts om de fysiska formaten inte dött ut.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav 2-ch » 2020-08-27 12:19

shifts skrev:NAD M33: https://www.hifiklubben.se/nad-m33-digi ... /nadm33si/

“Det som rent grundläggande gör Purifis plattform annorlunda är frånvaron av förvrängning, samt förmågan att driva vilken högtalarbelastning som helst utan att någonsin ändra förstärkarens uteffekt och dess egenskaper.”

“... lägre förvrängning och brus än de allra bästa D/A-omvandlarna som finns på marknaden – och det när du mäter vid 100 watt. För att illustrera vad det här innebär i siffror, så är THD+N mätt vid 100 W lika med 0,00017 % – mätt över hela frekvensområdet.”

Har konstruktören Bruno Putzeys lyckats lösa distproblemen med klass D? Det som är intressant här är att Purifi Eigentakt-förstärkarmodulerna ska gå att få tag i för DIY-bygg.

M33:an var ju rätt högt prissatt.

För DIY kan den köpas här för 7035kr. + frakt, utan kapsling och nätdel.
https://purifi-audio.com/eigentakt/
Om jag förstår det rätt handlar det om 2*200W.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Tangband » 2020-08-27 13:04

shifts skrev:NAD M33: https://www.hifiklubben.se/nad-m33-digi ... /nadm33si/

“Det som rent grundläggande gör Purifis plattform annorlunda är frånvaron av förvrängning, samt förmågan att driva vilken högtalarbelastning som helst utan att någonsin ändra förstärkarens uteffekt och dess egenskaper.”

“... lägre förvrängning och brus än de allra bästa D/A-omvandlarna som finns på marknaden – och det när du mäter vid 100 watt. För att illustrera vad det här innebär i siffror, så är THD+N mätt vid 100 W lika med 0,00017 % – mätt över hela frekvensområdet.”

Har konstruktören Bruno Putzeys lyckats lösa distproblemen med klass D? Det som är intressant här är att Purifi Eigentakt-förstärkarmodulerna ska gå att få tag i för DIY-bygg.


Audiosciencereview har testat lillebror med tyvärr halvbra resultat .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15535/

Texas instruments leder utvecklingen med sina nya tpa -enchippare med motkoppling som inkluderar filtreringen, så strax får vi klass D förstärkare för 3000:- som mäter som nuvarande 10000:- apparater från Hypex och ICE . Mina 5 cents.
Topping kommer snart med en game-changer, Linn går nu över helt till tekniken.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster