Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Goldfinger » 2021-04-21 15:36

Hur är det med pickuper egentligen, finns det en rimlig pris/prestanda relation eller är det att läsa på och förstå specar på ett adekvat sätt som gäller, nån som har förkovrat sig i ämnet?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav juanth » 2022-10-23 23:20

MiniDSP SHD skulle vara väldigt spännande om LTS gjorde ett test kring.
Jag kan bidra med att hämta SHD hos Bellsnwhistles och leverera till Johan Lindroos, samt även lämna tillbaka efter test.

viewtopic.php?f=16&t=46012&hilit=MiniDSP

BellsnWhistles skrev:
DVD-ai skrev:Men jag vill ändå försöka att bidra, och jag är så pass säker på det jag hört här att jag med total övertygelse skulle ta det o ett F/E test.
Jag skulle väldigt gärna få in denna i ett LTS test för att få det på papper där också, jag kan inte ha hört fel. :)


Jag lånar gladeligen ut min till LTS för test.
@Johan_Lindroos?




DVD-ai skrev:Jag köpte en MiniDSP SHD för att testa om denna kunde ersätta CR80es med eq m.m. samt separat PEQ och min DAC.
Det hade varit en fantastisk smidig lösning, tänkte jag!
:)

Testandet pågick i 3dagar, totalt ca 16-18h lyssnande och redogörs här nedan väldigt förkortat.

Dag 1:
Jag riggade om och wips så var MiniDSP hjärnan i anläggningen, all delning, eq, nivå och ingångar skulle den sköta.

Jag började med att konfigurera filter och eq för att vara så nära min tidigare injustering som möjligt, till att börja med!
Däremot så gjordes lite experiment med att justera delningsfrekvensen både upp och ner, men nej, sedan tidigare fastslagna 125Hz var den ultimata. :)

Men någonting smög sig på när jag lyssnade på musik, en känsla av att jag vill sänka volymen, och att det var något som inte stämde med diskanten.
Detta resulterade i en serie tester där jag körde MiniDSP både med dess egna DAC men även med Benchmark DAC3 som DAC och lät MiniDSP enbart hantera digital domän.
Jag konfigurerade så att jag med ett knapptryck kunde växla mellan att spela upp från dator till Benchmark eller från dator till MiniDSP och Benchmark som DAC.
Nivåerna kalibrerades, men jag testade även att medvetet ha högre nivå på dem ena och sedan den andra, för att höra hur tendensen ändras med nivå.
Men samma resultat fanns oavsett ljudnivå på dom respektive källorna...
Jag testade att spela upp med Roon direkt på MiniDSP, och senare med USB från dator och ASIO.
Fenomenet höll i sig, det låter inte som jag är van vid, någonting har hänt ...
Jag kopplar in Benchmark DAC3 dom DAC och det löser inte problemet helt, även om jag nog inbillar mig att det hände något positivt där, men inte nog att vara det intressanta här.

Så, tillslut ser alltså Signalkedjorna ut som följande:
Dator med ASIO ->USB till MiniDSP -> digitalt coax -> Benchmark DAC3 - > slutsteg till toppar i fullrange.
Eller:
Dator med ASIO -> USB till Benchmark DAC3 -> slutsteg till toppar i fullrande.

Jag kom fram till följande:
MiniDSP påverkar trots att denna enbart arbetade i digital domän, oklart hur och varför...
Men det som kunde höras var att snabba transienter i diskanten blev försämrade, mindre "snärt".
Samt att ljudbilden upplevdes mera "på" och saknade lite av den tidigare övertygande naturligheten.
Detta gjorde att jag gång på gång fann mig manad att spela svagare med MiniDSP än utan, det var helt enkelt inte lika njutbart...

Denna upptäckt gjorde mig så tveksam att jag fick lov att ge upp testandet och sova lite och låta hjärna och öron vila.
Så sagt och gjort så gick jag och lade mig för att med nya och fräscha öron kunna lyssna mer nästkommande dag.


Dag2:
Jag vaknade kl7, upp och göra kaffe, starta stereon och lyssna !
För jag var så oerhört sugen på att försöka hitta vad jag har gjort fel, varför låter det såhär med MiniDSP ?!
Två vänner och ljudnördar (Ronnie och Juanth) kommer över på dagen och lyssnar, detta då dom är intresserade av vad denna grunka kan göra.
Och även dom upplever samma påverkan som jag då vi växlar mellan enheterna....
Hmm ingenting är påslaget i mjukvaran, MiniDSP borde bara vara en digital och helt transparent länk mellan dator och DAC.
Men den är inte det...

Jag var så besviken, jag ville verkligen att denna skulle få vara min moderna lösning på alla funktioner jag behöver.
Jag kopplar ur denna och besviket får jag maila om ett återköp, för jag kan tyvärr inte ha denna i min anläggning.
Den låter inte dåligt nog att vara en kass produkt, men bara inte bra nog att få vara med i min anläggning där jag har satt ribban på minimal kompromiss.


Dag3:
Jag kan inte ge upp, in ska den igen och testas, vafan jag måste ju ha gjort något knas ...

Men nej, samma resultat hur jag än gör, vad jag än stänger av/sätter på i mjukvaran....
Ja Nej nu får den åka tillbaka så är det bra med det.

Nedslagen, uppgiven och lite ledsen så går jag tillbaka med lådan till Hemköp och lämnar in den för retur. :(

Övriga upplevelser:
Dirac!
Roligt, kan vara super bra i rum som har sämre förutsättningar, hos mig gjorde den föga nytta <300Hz jämfört med manuella injusteringar.
Det den gjorde skötte den bra vid dessa låga frekvenser.
Vid högre frekvenser så blir ljudet dåligt på alla andra platser än i mitten, så inget för mig.
Men för lyssning ensam så kan det fungera, där så lyckas dirac ge mig upplevelsen av att rummet är mindre hörbart.
Dock på ytterligare bekostnad av självklarhet i ljudbilden, något blir helt enkelt inte "rätt" här.
Mycket mer ingående än så bryr jag mig inte om att testa Dirac.

Jag tror att dirac på multikanal till film skulle kunna vara häftigt :D

Det var det :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3284
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Calleberg » 2022-10-23 23:23

Ja, ett SHD test vore mycket uppskattat. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster