Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-26 09:56

JM skrev:Högt på min lista på intressanta principiella meningsfulla jämförelser ligger förförstärkare av internationellt erkänt absolut bästa sorten. En med transistorer och en med rör.

Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.

Testet borde starta med trippelblind lyssningstest med certifierade lyssnare enligt Harmans kriterier.
Försökspersonen bör lyssna individuellt enligt Harmans metodik.
Testet bör innehålla bla "gles" musik för att försöka fånga eventuella maskeringseffekter av eventuell andratons distorsion.
Utvärderingsmusik och röster bör vara internationellt etablerade och relevant validerade.
Utvärderingsvariablerna skall vara internationellt etablerade och relevant validerade.
Minst 2 var för sig principiellt olika erkänt extremt lågdistorderande högtalare, ej hörlurar, i mono bör användas. Sannolikheten att upplevda tonkurvan med hörlurar är rak är lika med 0 och har för stora individuella variationer.
Lyssningstestet bör följas upp med relevanta mätdata enligt internationellt etablerad relevant standard.
Jag är gärna med som testassistent om testet sker i Stockholmstrakten.
Bedömer risken/chansen att testet kan genomföras till i praktiken 0.

JM


Lustigt du vill alltså ha ett test som inte kommer att genomföras?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-26 10:05

paa skrev:Jag skulle vilja läsa en test där man jämför en uppsättning seriösa subwoofers med basreflex med en uppsättning seriösa slutna subwoofers i ett normalt (men ganska bra) lyssningsrum, och om man verkligen kan höra någon skillnad mellan inspelade musikinstrument för dessa system med sina olika grupplöptider.
Eller om det visar sig att rummets resonanser tar över och döljer alla skillnader.


Den där skulle man kunna spinna vidare på. Att ställa in olika subwoofrar i ett vanligt vardagsrum kommer garanterat att ge hörbar skillnad, men det blir ruskigt svårt att veta om det är just grupplöptiden* som ger den hörbara skillnaden. Intressantare vore att ha ett system med låga grupplöptider och sedan spela upp filer där enbart grupplöptiden skiljer.

Frågan om "vanliga rum" är också komplicerad. Jag kan tänka mig att man först gör testet i ett behandlat, optimerat rum för att hitta en gräns för hörbarhet och sedan gör samma lyssning i olika "vanliga rum" (som nog inte är så vanliga utan inbördes väldigt olika).

Kommer LTS att göra sådana tester? Jag vet inte, jag skulle tycka att det vore kul, annars har vi ju fokus på att testa apparater och inte företeelser.

*Alltså grupplöptidens frekvensberoende.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2017-07-26 11:30

Svante skrev:
JM skrev:Högt på min lista på intressanta principiella meningsfulla jämförelser ligger förförstärkare av internationellt erkänt absolut bästa sorten. En med transistorer och en med rör.

Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.

Testet borde starta med trippelblind lyssningstest med certifierade lyssnare enligt Harmans kriterier.
Försökspersonen bör lyssna individuellt enligt Harmans metodik.
Testet bör innehålla bla "gles" musik för att försöka fånga eventuella maskeringseffekter av eventuell andratons distorsion.
Utvärderingsmusik och röster bör vara internationellt etablerade och relevant validerade.
Utvärderingsvariablerna skall vara internationellt etablerade och relevant validerade.
Minst 2 var för sig principiellt olika erkänt extremt lågdistorderande högtalare, ej hörlurar, i mono bör användas. Sannolikheten att upplevda tonkurvan med hörlurar är rak är lika med 0 och har för stora individuella variationer.
Lyssningstestet bör följas upp med relevanta mätdata enligt internationellt etablerad relevant standard.
Jag är gärna med som testassistent om testet sker i Stockholmstrakten.
Bedömer risken/chansen att testet kan genomföras till i praktiken 0.

JM


Lustigt du vill alltså ha ett test som inte kommer att genomföras?

Nu får du läsa o tänka lite mer så kanske du förstår.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav DVD-ai » 2017-07-26 12:36

JM skrev:
Svante skrev:
JM skrev:Högt på min lista på intressanta principiella meningsfulla jämförelser ligger förförstärkare av internationellt erkänt absolut bästa sorten. En med transistorer och en med rör.

Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.

Testet borde starta med trippelblind lyssningstest med certifierade lyssnare enligt Harmans kriterier.
Försökspersonen bör lyssna individuellt enligt Harmans metodik.
Testet bör innehålla bla "gles" musik för att försöka fånga eventuella maskeringseffekter av eventuell andratons distorsion.
Utvärderingsmusik och röster bör vara internationellt etablerade och relevant validerade.
Utvärderingsvariablerna skall vara internationellt etablerade och relevant validerade.
Minst 2 var för sig principiellt olika erkänt extremt lågdistorderande högtalare, ej hörlurar, i mono bör användas. Sannolikheten att upplevda tonkurvan med hörlurar är rak är lika med 0 och har för stora individuella variationer.
Lyssningstestet bör följas upp med relevanta mätdata enligt internationellt etablerad relevant standard.
Jag är gärna med som testassistent om testet sker i Stockholmstrakten.
Bedömer risken/chansen att testet kan genomföras till i praktiken 0.

JM


Lustigt du vill alltså ha ett test som inte kommer att genomföras?

Nu får du läsa o tänka lite mer så kanske du förstår.

JM


Om du vet vad du själv har skrivit och läser Svantes fråga så borde det vara tydligt vad han syftar på.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav paa » 2017-07-26 13:29

När det gäller förstärkare så ser jag f/e lyssningar som medel att göra just det som efterfrågas. Om man kan hitta en rörförstärkare som man inte kan detektera i lyssningen så är det ingen hörbar skillnad mot en transistorförstärkare som inte heller detekteras. Men jag vet inget rörsteg som gått odetekterat genom f/e och inte många transistorsteg heller så att de är nog bäst att låta varje förstärkare stå för sina egna meriter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

SuperA
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-07-10

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav SuperA » 2017-07-26 14:16

Jag vill inte att något alls testas av LTS för att tala om för mig vad jag ska tycka. Jag föredrar att prova själv.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav darkg » 2017-07-26 14:27

SuperA skrev:Jag vill inte att något alls testas av LTS för att tala om för mig vad jag ska tycka. Jag föredrar att prova själv.


Mer musiktips, mindre teknik således? Eller känner du att även musikrecensioner skriver dig på näsan och föredrar att LTS byter inriktning alldeles?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav paa » 2017-07-26 14:37

SuperA skrev:Jag vill inte att något alls testas av LTS för att tala om för mig vad jag ska tycka. Jag föredrar att prova själv.

Dom testar väl inte för att du ska läsa det ena eller det andra, utan för att dom som vill ska få läsa.
Eller hur menar du?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav darkg » 2017-07-26 14:39

Ett annorlunda sorts test: Några personers väl uppmätta hörselkurva och deras uppfattning om sitt eget hörande, lyssnande och preferenser. Det skulle väl vara en intressant bakgrund.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Harryup » 2017-07-26 14:48

paa skrev:När det gäller förstärkare så ser jag f/e lyssningar som medel att göra just det som efterfrågas. Om man kan hitta en rörförstärkare som man inte kan detektera i lyssningen så är det ingen hörbar skillnad mot en transistorförstärkare som inte heller detekteras. Men jag vet inget rörsteg som gått odetekterat genom f/e och inte många transistorsteg heller så att de är nog bäst att låta varje förstärkare stå för sina egna meriter.


Jag tycker att det skulle vara intressant om man vid ett testtillfälle testade olika "F/E-godkända" apparater mot varandra i en vanlig anläggning. Hur stor är kombinationseffekten? Är bioreceivrar så särskilt bra som försteg som många tror? Misstänker att det skulle bli en väldigt jobbig jämförelse mot Pre-25 eller vad den nu heter för alla receivers.

/Harryup

SuperA
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-07-10

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav SuperA » 2017-07-26 14:53

Var lite brysk, menar bara att jag föredrar att prova själv. Men visst det går inte att ha tid till att prova allt så jag förstår syftet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav music4ever » 2017-07-27 02:07

paa skrev:O ja, man kan läsa inlägg om sådant på Faktiskt.se.

Ja, det finns många påståenden på forum. Hur mycket sanning det ligger i de går alltid att diskuteras.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-27 11:37

music4ever skrev:
paa skrev:
music4ever skrev:Finns det verkligen någon som tror de verkligen kan höra en skillnad?

O ja, man kan läsa inlägg om sådant på Faktiskt.se.

Ja, det finns många påståenden på forum. Hur mycket sanning det ligger i de går alltid att diskuteras.


Så vilka är det som ingår i mängden "någon"?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2017-07-27 11:52

Svante skrev:
music4ever skrev:
paa skrev:O ja, man kan läsa inlägg om sådant på Faktiskt.se.

Ja, det finns många påståenden på forum. Hur mycket sanning det ligger i de går alltid att diskuteras.


Så vilka är det som ingår i mängden "någon"?

På individnivå finns nästan alltid någon som hör skillnad.
Om alla dessa någons hörselintryck slås samman till ett vetenskapligt korrekt sammanvägt slutresultat som inte påvisar skillnad är det detta slutresultat som är intressant.
Vi är alla denna någon som sitter hemma och lyssnar subjektivt.
Att som SuperA gör att appellera till subjektiva upplevelser som vägledning för beslut och förkasta vetenskapliga studier är bedrägligt med uppsåt att lura folk att det går att höra faktiska skillnader som faktiskt inte finns i verkligheten. Som gammal säljare av hifi vet jag att detta sker dagligen i butiker och hem.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

SuperA
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-07-10

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav SuperA » 2017-07-27 12:24

JM: du påstår att jag har uppsåt att lura folk, hur i h-vete kan du veta det?????? Förtal lång väg. Jag kommer lämna detta forum.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Adhoc » 2017-07-27 12:52

Gör inte det pga av JM.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav PerStromgren » 2017-07-27 18:01

SuperA skrev:JM: du påstår att jag har uppsåt att lura folk, hur i h-vete kan du veta det?????? Förtal lång väg. Jag kommer lämna detta forum.


JM menade nog inte att det är du som luras, utan de som säljer produkterna. Och att det förekommer är nog inte så märkligt, försäljning innebär ofta att säga saker om sina produkter som kanske inte alltid är helt sant. Den klassiska bilförsäljaren är inte död. :)
... tycker jag!

Per

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav rajapruk » 2017-07-27 19:25

Jag skulle vilja läsa ett test av olika DSP-processorer för EQ och delningsfilter.
Typ MiniDSP, Behringer, dbx, bss, xilica, etc.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav IngOehman » 2017-07-28 16:33

JM skrev:Högt på min lista på intressanta principiella meningsfulla jämförelser ligger förförstärkare av internationellt erkänt absolut bästa sorten. En med transistorer och en med rör.

Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.

Testet borde starta med trippelblind lyssningstest med certifierade lyssnare enligt Harmans kriterier.
Försökspersonen bör lyssna individuellt enligt Harmans metodik.
Testet bör innehålla bla "gles" musik för att försöka fånga eventuella maskeringseffekter av eventuell andratons distorsion.
Utvärderingsmusik och röster bör vara internationellt etablerade och relevant validerade.
Utvärderingsvariablerna skall vara internationellt etablerade och relevant validerade.
Minst 2 var för sig principiellt olika erkänt extremt lågdistorderande högtalare, ej hörlurar, i mono bör användas. Sannolikheten att upplevda tonkurvan med hörlurar är rak är lika med 0 och har för stora individuella variationer.
Lyssningstestet bör följas upp med relevanta mätdata enligt internationellt etablerad relevant standard.
Jag är gärna med som testassistent om testet sker i Stockholmstrakten.
Bedömer risken/chansen att testet kan genomföras till i praktiken 0.

JM

Det låter som ett nästan helt meningslöst test.

Det saknar ju vetenskapligt värde.

Att det går att hitta en transistormojäng som ingen som finns tillgänglig kan skilja från en motsvarande rörpryttel är ju en självklarhet och dessutom något som testats många gånger. Att inte lyckas detektera någon skillnad är heller (första vetenskapliga tesen) ingenting som utesluter att hörbar skillnad finns.

Men så är det ju alltid när man får nollresultat. Även vid F/E-lyssning. Problemet med den studie du föreslår är dock mångfaldigt värre. Största problemet är att den (oavsett resultat!) inte säger någonting om hur varken transistorförstärkaren låter, hur "transistorförstärkare" låter (en är ju inte representant för alla andra) eller hur rörförstärkaren låter eller hur "rörförstärkare" låter (igen - en är inte representant för alla).

Den säger alltså inte heller någonting om hur de "båda två" låter eftersom båda jämförs med en meninglös luddig referens - den andra. Sämre upplägg är svårt att göra.

Poängen med ett istället F/E-lyssna tycks ha gått dig förbi. Det är i varje fall det intryck jag får nör jag läser ditt förslag. När man F/E-lyssnar så får man information om hur båda förstärkarna defacto påverkar musiksignalen. Om ingen har detekterats är det ingen 100%ig garanti för att de inte kommer att kunna skiljas i en jämförelselyssning, men det är troligt, och skillnaden kommer definitivt att vara minimal.

- - -

Så sammanfattningsvis är mitt råd till LTS att undvika att slösa tid på deb sortens ovetenskapligt meningslösa tester. De kan visa att det hörs skillnad (vilket inte säger att det måste vara skillnad mellan alla transistor/rör-apparater) eller de kan visa att man inte hör skillnad (vilket inte visar att alla transistor/rör-apparater är likadana).

Den enda avlägsna meningen med en sådan test är att visa för någon som tror att ALLA transistorförstärkare skiljer sig från alla rörförstärkare, att de inte behöver göra det, elle att vida för dem som tror att alla elektronikapparater låter identiskt, att det inte behöver vara så.

Och nog måste väl MoLts läsare vara fria från sådana vanföreställningar?

- - -

Och slutligen; "...internationellt erkänt absolut bästa sorten"? Menar du att sådant kan användas som kvalitetskriterier? Hyllade apparater kan färga allt från ganska lite till väldgt mycket. Det beror på branschens i grunden oventenskapliga inställning, som råder i majoriteten av både hifi-butiker, hos journalister och även hos förvånansvärt många tillverkare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-28 16:58

IngOehman skrev:Och nog måste väl MoLts läsare vara fria från sådana vanföreställningar?


Nä, det måste de inte, men man kan hoppas att de blir med tiden ;) . Hursomhelst så är det ett svårt pedagogiskt problem när val av konstruktion (tex rör eller trissor)påverkar ljudkvaliteten. Den oinsattes första fråga blir inte helt orimligt "hur låter rör resp. trissor då?". Om den oinsatte får fortsätta vara oinsatt så urartar det där lätt i en serie tester som syftar till att visa hur rör och transistorer låter.

Och inte blir det bättre när konstruktörer (helt begripligt) vill berätta hur de har gjort för att komma fram till sina fina apparater. Det är lätt att peka på synliga saker då. sådana som ger en one-liner i reklambladet.

Möjligen kan man efter undersökning av en stor del av marknaden ge något sorts statistiskt underlag på hur den genomsnittliga rör- resp. trisseförstärkaren låter. Men då kan man lägga krutet på annat, kan jag tycka.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav PerStromgren » 2017-07-28 18:03

JM skrev ju att man skulle testa de bästa ( "internationellt erkänt absolut bästa sorten") i respektive värld, inte vilka dussinapparater som helst.

Det vore inte helt ointressant, tycker jag. Vetenskapligheten är nog inte MoLTs viktigaste uppdrag, i alla fall är det inte därför jag är medlem i LTS.
... tycker jag!

Per

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2017-07-28 18:24

Jag vidhåller att ett realistiskt begränsat jämförande lyssnings/mättest av en bra rörförstärkare och en bra transistorförstärkare kan vara av värde. Förutsatt att metodiken är transparent.
Min bestämda uppfattning var att rörförstärkare lät bättre och transistorförstärkare lät tråkigt utom i basen. Detta var för många år sedan. Sannolikt har ljudet förändrats.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-28 20:01

PerStromgren skrev:JM skrev ju att man skulle testa de bästa ( "internationellt erkänt absolut bästa sorten") i respektive värld, inte vilka dussinapparater som helst.

Det vore inte helt ointressant, tycker jag. Vetenskapligheten är nog inte MoLTs viktigaste uppdrag, i alla fall är det inte därför jag är medlem i LTS.


Fast han skrev ju att
JM skrev:Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.


...och det är trivialt. Alltså bestämmer man sig för en hypotes bör den vara välformulerad så att man kan testa dess bokstavliga lydelse. Dessutom brukar man snarare formulera en nollhypotes, som i det här fallet skulle vara att det INTE gär att höra skillnad på dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-28 20:05

JM skrev:Jag vidhåller att ett realistiskt begränsat jämförande lyssnings/mättest av en bra rörförstärkare och en bra transistorförstärkare kan vara av värde. Förutsatt att metodiken är transparent.
Min bestämda uppfattning var att rörförstärkare lät bättre och transistorförstärkare lät tråkigt utom i basen. Detta var för många år sedan. Sannolikt har ljudet förändrats.

JM


Men hur i hela friden ska ett sådant test kunna säga något om rör vs trissor? Hur vet du att det inte är guldpläterade kontakter du testar (eftersom den ena råkade ha det) eller närvaron av utgångstrafo, eller frånvaron av motkoppling, eller matningsspänning över 100 volt eller... Varför skulle det vara just RÖREN som gör skillnaden du lyckas detektera?

Ett jämförande test mellan två apparater kan inte gälla konstruktionsprinciper, utan bara just de två apparaterna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2017-07-28 20:06

Bild

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2017-07-28 20:10

Försökte begränsa till två apparater - förförstärkare. Klart att det är orealistiskt med en vetenskaplig test. Testet skulle säkert ge fler frågor än svar.
Diskussionen efteråt kan möjligen bli behållningen.

JM
Senast redigerad av JM 2017-07-28 20:15, redigerad totalt 2 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2017-07-28 20:12

Morello har byggt transistor förförstärkare av dyrare sort och om jag minns rätt är på väg att bygga en rör dito.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-28 23:02

JM skrev:Morello har byggt transistor förförstärkare av dyrare sort och om jag minns rätt är på väg att bygga en rör dito.

JM


Ja och bägge skulle man kunna testa. Var för sig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2017-07-29 07:23

Svante skrev:
JM skrev:Morello har byggt transistor förförstärkare av dyrare sort och om jag minns rätt är på väg att bygga en rör dito.

JM


Ja och bägge skulle man kunna testa. Var för sig.

Misstänker jag förstår varför du vill testa apparaterna var för sig. Min avsikt är mer att sticka ut hakan och skapa en kreativ diskussion kring frågan rör eller transistor än att göra en helt vetenskaplig jämförelse.
Bland LTS medlemmar borde det gå att vaska fram bra rör resp transistorförförstärkare till testning.

Ett alternativt test kan vara att lyssnings/mättesta rörförstärkare med snarlika uppbyggnad men med hög respektive låg andratons distorsion för undersöka maskeringseffektens betydelse för ljudupplevelsen.

Sannolikt är dessa studier redan gjorda. Hittar tyvärr inga.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-29 08:48

JM skrev:
Svante skrev:
JM skrev:Morello har byggt transistor förförstärkare av dyrare sort och om jag minns rätt är på väg att bygga en rör dito.

JM


Ja och bägge skulle man kunna testa. Var för sig.

Misstänker jag förstår varför du vill testa apparaterna var för sig. Min avsikt är mer att sticka ut hakan och skapa en kreativ diskussion kring frågan rör eller transistor än att göra en helt vetenskaplig jämförelse.


Ok, men den ska vara trippelblind? Varför undersöka en slafsigt formulerad hypotes med överstrikt metodologi?

JM skrev:Bland LTS medlemmar borde det gå att vaska fram bra rör resp transistorförförstärkare till testning.


Säkert, och sådana är ju intressanta att testa. Var för sig. Man kan säkert hitta många svarta och silvriga apparater också, men det kommer inte att bli något jämförande test mellan en svart och silvrig apparat för att se vilket som är bäst av svart och silvrigt.

JM skrev:Ett alternativt test kan vara att lyssnings/mättesta rörförstärkare med snarlika uppbyggnad men med hög respektive låg andratons distorsion för undersöka maskeringseffektens betydelse för ljudupplevelsen.


Ja, så kan man testa förstärkare var för sig. Ska man uttala sig om GRUPPEN rörförstärkare jämfört med GRUPPEN trisseförstärkare behöver man ett representativt urval från grupperna av rimlig storlek. Här talar vi om kanske 25-50 apparater från vardera gruppen innan det blir intressant att göra någon vetenskapligt värdefull spekulation kring gruppernas egenskaper.

JM skrev:Sannolikt är dessa studier redan gjorda. Hittar tyvärr inga.


...kanske för att frågeställningen i kombination med metoden inte är vettig?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster