Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav HenrikTornquist » 2020-09-15 12:25

Morello skrev:
Belker skrev:
Bill50x skrev:+111 (framför allt varför)

/ B

Japp, fast det riktiga snusket får vi nog bara om vi flyttar oss från Studio Blue, till någon av major-bolagens produktionsanläggningar.


Är det bolag som drivs av militär personal och/eller av slarvmajor?

Med tanke på den krossade dynamiken är det nog Krösa-major.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Large
 
Inlägg: 141
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Large » 2020-09-15 19:30

PerStromgren skrev:Detta är väl att sträcka trådfrågan litet långt, men jag skulle vilja höra någon, eller några, berätta hur en inspelning och dess CD kommer till!

Jag tror att flera med mig har väldigt naiva tankar av typen: upp med några mikar i studion, in i datorn, ut till ett brännverk för CD, klart! Men att det inte går till så, vet jag ju egentligen...

Claes kan till exempel berätta om hur en popproduktion i Studio Blue går till och en mastrare kan berätta om vad som händer sedan och varför. Jag vill ha alla snaskiga detaljer! :D


Denna kanal av Stockholm Mastering kan vara en bra startpunkt för att få en bättre förståelse av mastering: https://www.youtube.com/channel/UCQo3i3 ... TpsMcj245Q
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Ted_B » 2020-09-17 00:43

HenrikTornquist skrev:
Morello skrev:
Belker skrev:Japp, fast det riktiga snusket får vi nog bara om vi flyttar oss från Studio Blue, till någon av major-bolagens produktionsanläggningar.


Är det bolag som drivs av militär personal och/eller av slarvmajor?

Med tanke på den krossade dynamiken är det nog Krösa-major.


Det är ju ofta rena skitproduktioner så jag tror det är bajamajor som avses.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav petersteindl » 2020-09-17 01:16

Ted_B skrev:
HenrikTornquist skrev:
Morello skrev:
Är det bolag som drivs av militär personal och/eller av slarvmajor?

Med tanke på den krossade dynamiken är det nog Krösa-major.


Det är ju ofta rena skitproduktioner så jag tror det är bajamajor som avses.


Nej, det är bolag som går i dur.
Moll-bolag heter minor-bolag. De brukar sprängas i luften.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav PekkaJohansson » 2020-10-09 18:21

HenrikTornquist skrev:Pioneer PD-X 520 i klassiska cd-spelare. En spelare som på sin tid sades vara något utöver det vanliga ljudmässigt, trots att det var en ganska enkel midsize-modell.


Vi skulle mäta på PD-X 530 men det bar sig inte bättre än att linsen till lasern lossnade på väg till studion. Jag lyckades senare limma fast den med Karlssons klister så spelaren kan få en ny chans.

Om någon skulle vilja låna ut en Okto DAC8 Stereo för grundlig test inklusive F/E-lyssning går det bra att kontakta undertecknad.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav distad » 2020-10-10 21:56

Har LTS testat något av Emotivas två billigaste slutsteg ? Emotiva BasX A-150 och A-300.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Tangband » 2021-04-16 06:05

Jag skulle skicka in en helårsprenumeration direkt om LTS skulle testa en Rasberry pi4 med volumeo, med topping D10s.

Jag skulle vilja veta hur transparent den är som streamer, med tanke hur bra topping 10s verkar vara som usb-spdif bridge. Det ser på pappret väldigt lovande ut. Jag tror många ljudtekniker undrar över samma fråga som jag.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Conan » 2021-04-16 06:32

Jag skulle med stor behållning läsa ett reportage som med lyssning i ett riktigt kvalificerat system försöka utreda frågorna:

1. Går det att höra skillnad i DBT mellan en originalinspelning i PCM 24/192 och CDDA 16/44.1?

2. Går det att höra skillnad i DBT mellan en originalinspelning i PCM 24/192 och Ogg/Vorbis -q9?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Harryup » 2021-04-16 15:39

Ja, det kan ju vara intressant ifs, men inte utan en koppling till om det är så typ 25 random låtar beter sig på de olika strömningskällorna. Om det inte finns någon koppling mellan hur en codec egentligen låter på eget inspelat material jämfört med hur det låter då man skall spela av det som man inte spelat in själv så skulle det inte ge mig något alls. Om jag skulle spela upp det som jag själv spelar så finns det ingen codec i galaxen som kan rädda det.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Conan » 2021-04-16 16:26

Harryup skrev:Ja, det kan ju vara intressant ifs, men inte utan en koppling till om det är så typ 25 random låtar beter sig på de olika strömningskällorna. Om det inte finns någon koppling mellan hur en codec egentligen låter på eget inspelat material jämfört med hur det låter då man skall spela av det som man inte spelat in själv så skulle det inte ge mig något alls. Om jag skulle spela upp det som jag själv spelar så finns det ingen codec i galaxen som kan rädda det.


Man kan kanske dela upp det i separata frågor:

- går det ”på labbänken” att göra Vorbis och CDDA som är så lika ett PCM 24/192-original att det svårligen går att höra skillnad?

- skiljer sig låtar på Tidal, Spotify eller Apple Music (eller CD) från ”det optimala”?

- varför är det isf så?

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav hcl » 2021-04-17 08:56

Conan skrev:Jag skulle med stor behållning läsa ett reportage som med lyssning i ett riktigt kvalificerat system försöka utreda frågorna:

1. Går det att höra skillnad i DBT mellan en originalinspelning i PCM 24/192 och CDDA 16/44.1?

2. Går det att höra skillnad i DBT mellan en originalinspelning i PCM 24/192 och Ogg/Vorbis -q9?

Jag skulle vilja veta hur olika DBT-metoder påverkar detektionsprestanda eller vilken förlust olika varianter av DBT har, d.v.s. hur mycket diskrepans det är avs. faktisk gräns mellan vår fysio-psykoakustiska förmågegräns relativt motsvarande precision, eller detektionsförmåga under olika DBT-test. när det gäller just genomförande av DBT i ljudåtergivningssammanhang.

Utan att veta det betyder inte dessa båda frågor något alls, för mig.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Baffel » 2021-04-17 09:03

De får väl intervjua någon forskare som håller på med DBT i sin profession. Kan bli ett intressant reportage. :)

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Belker » 2021-04-17 09:10

Testmetoder och snålkodnings hörbarhet måste det ju finnas hyllmeter akademisk forskning om. Är det verkligen rätt användande av LTS knappa resurser att servera sammanställningar av det?

Jag skulle vilja se appartattester, för det är där jag tycker LTS briljerar. Morellos båda slutsteg och Eigentakt i vettig implementation vore mumma att få lyssningstestade!

Uppskalning med Chord eller Signalyst vore också intressant att få utrett mha kontrollerad lyssning, även om LTS testsektion är skeptiska.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Belker » 2021-04-17 09:12

Baffel skrev:De får väl intervjua någon forskare som håller på med DBT i sin profession. Kan bli ett intressant reportage. :)

Ja, det skulle ju kunna vara en genomförbar genväg. Men skulle det accepteras som ett fullödigt svar?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Baffel » 2021-04-17 09:14

Belker skrev:
Baffel skrev:De får väl intervjua någon forskare som håller på med DBT i sin profession. Kan bli ett intressant reportage. :)

Ja, det skulle ju kunna vara en genomförbar genväg. Men skulle det accepteras som ett fullödigt svar?


Typ, som ett komplement till någon artikel , eller DBT sett ur ett generellt perspektiv. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Harryup » 2021-04-17 14:15

Conan skrev:
Harryup skrev:Ja, det kan ju vara intressant ifs, men inte utan en koppling till om det är så typ 25 random låtar beter sig på de olika strömningskällorna. Om det inte finns någon koppling mellan hur en codec egentligen låter på eget inspelat material jämfört med hur det låter då man skall spela av det som man inte spelat in själv så skulle det inte ge mig något alls. Om jag skulle spela upp det som jag själv spelar så finns det ingen codec i galaxen som kan rädda det.


Man kan kanske dela upp det i separata frågor:

- går det ”på labbänken” att göra Vorbis och CDDA som är så lika ett PCM 24/192-original att det svårligen går att höra skillnad?

- skiljer sig låtar på Tidal, Spotify eller Apple Music (eller CD) från ”det optimala”?

- varför är det isf så?


Det kan jag gå med på.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav hcl » 2021-04-17 14:58

Harryup skrev:
Conan skrev:
Harryup skrev:Ja, det kan ju vara intressant ifs, men inte utan en koppling till om det är så typ 25 random låtar beter sig på de olika strömningskällorna. Om det inte finns någon koppling mellan hur en codec egentligen låter på eget inspelat material jämfört med hur det låter då man skall spela av det som man inte spelat in själv så skulle det inte ge mig något alls. Om jag skulle spela upp det som jag själv spelar så finns det ingen codec i galaxen som kan rädda det.


Man kan kanske dela upp det i separata frågor:

- går det ”på labbänken” att göra Vorbis och CDDA som är så lika ett PCM 24/192-original att det svårligen går att höra skillnad?

- skiljer sig låtar på Tidal, Spotify eller Apple Music (eller CD) från ”det optimala”?

- varför är det isf så?


Det kan jag gå med på.

Man kan alltid göra en rent teknisk analys även om en uppfattbarhetsanalys vore mer intressant, dock med brasklapp enl. ovan inlägg om DBT.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Magnuz » 2021-04-17 19:56

hcl skrev:Jag skulle vilja veta hur olika DBT-metoder påverkar detektionsprestanda eller vilken förlust olika varianter av DBT har, d.v.s. hur mycket diskrepans det är avs. faktisk gräns mellan vår fysio-psykoakustiska förmågegräns relativt motsvarande precision, eller detektionsförmåga under olika DBT-test. när det gäller just genomförande av DBT i ljudåtergivningssammanhang.


Det blir svårt att jämföra eftersom jämförelsen inte är dubbelblind och således säger den inte så mycket. Jag kan i alla fall inte komma på något vettigt sätt. Möjligen om man introducerar lurendrejeri, d.v.s. att man tror att man vet vad man lyssnar på men i själva verket är det något annat.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Kralle » 2021-04-17 20:25

Är det någon från LTS som läser den här tråden?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2021-04-17 20:44

Jag har publicerat dubbel blindstudier och är utbildad att göra/utvärdera dubbel blindstudier inom medicin och psykologi på forskarnivå. Har över 40 års erfarenhet i ämnet. Ämnet är svårt och allt för många beskriver skillnader som inte finns.
Glöm att LTS skall klara av att göra dubbelblind studier. För kostsamt och tidskrävande.
LTS lyssningstest bör undvikas pga multipla metodfel. Se mitt inlägg i molt. LTS svar avslöjade kompetensnivån. Svårt att påvisa verkliga skillnader. Bortkastad tid.
LTS fysikaliska mätningar på apparater har stort värde i sig.
Möjligen finns ett värde i om några återkommande auktoriteter (guldöron?) spekulerar runt sina subjektiva lyssningsintryck i relation till sin tydligt uttryckta referens. En systematisk rundabords diskussion styrd kring vissa i förväg bestämda parametrar kan ge en viss värdefull subjektiv information.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav PekkaJohansson » 2021-04-17 21:13

Kralle skrev:Är det någon från LTS som läser den här tråden?


Jo då, det händer.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Kralle » 2021-04-17 23:55

PekkaJohansson skrev:
Kralle skrev:Är det någon från LTS som läser den här tråden?


Jo då, det händer.

Med vänlig hälsning

Pekka


Vilken tur. Annars hade hela tråden varit meningslös.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav hcl » 2021-04-18 22:07

Magnuz skrev:
hcl skrev:Jag skulle vilja veta hur olika DBT-metoder påverkar detektionsprestanda eller vilken förlust olika varianter av DBT har, d.v.s. hur mycket diskrepans det är avs. faktisk gräns mellan vår fysio-psykoakustiska förmågegräns relativt motsvarande precision, eller detektionsförmåga under olika DBT-test. när det gäller just genomförande av DBT i ljudåtergivningssammanhang.


Det blir svårt att jämföra eftersom jämförelsen inte är dubbelblind och således säger den inte så mycket. Jag kan i alla fall inte komma på något vettigt sätt. Möjligen om man introducerar lurendrejeri, d.v.s. att man tror att man vet vad man lyssnar på men i själva verket är det något annat.

Om det inte går utreda ev. inverkan på testresultaten p.g.a. testförfarandet så minskar onekligen värdet hos de tester där detektion ej kan påvisas, vid DBT. Lite som att ställa en fråga till en färgblind om två personer på ett foto har olika färg på sina tröjor och lita på svaret att tröjorna de bär har samma färg med hänvisning till att personen inte ser någon skillnad.

Dock bör det gå utmärkt att testa detta, t.ex. genom att genomföra tester där deltagarna ö.h.t. inte är medvetna om att det pågår ett test och därefter låta (kanske helst) samma deltagare testa samma sak, men under vetskapen om att ett test pågår.

Anledningen att jag tycker frågan är intressant är att det ofta hänvisas till att utsagor inte är trovärdiga eller relevanta om de inte framkommit vid DBT. Samtidigt är det uppenbart att öppen bedömning är oerhört lättrubbat. En vanlig anekdot i studiosammanhang är att man rattar på någon apparat och tycker att det har effekt för att därefter inse att apparaten f.n. ej varit inkopplad. Motsatsen är ändå vanligare d.v.s. att man rattar på en apparat utan att höra effekten av rattandet och något senare upptäcka att apparaten ej varit inkopplad... Det händer även att man ändrar något som inte bör ha någon som helst påverkan, men som senare visar sig ha det och att detta avslöjats vid lyssning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Ogjort » 2021-04-19 03:23

Ett fullödigt test av portabla inspelare från olika tillverkare.
Särskilt jämförelser mellan dyra och billiga - t.ex. Zoom H1 och Nagra Ares.
Och kanske extra gärna jämförande test mellan "gamla" Zoom H1 och "nya" Zoom H1 n.

Det skulle troligen vara en ynnest för t.ex. alla radiojournalister därute.

Tackar!

/Anders O.
Senast redigerad av Ogjort 2021-04-19 03:26, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 784
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Ogjort » 2021-04-19 03:25

Och när man ändå håller på... Varför inte ett test av olika "in-ear-mikar" för binaural inspelning..?

Tack igen :-)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Tangband » 2021-04-19 06:40

Ogjort skrev:Ett fullödigt test av portabla inspelare från olika tillverkare.
Särskilt jämförelser mellan dyra och billiga - t.ex. Zoom H1 och Nagra Ares.
Och kanske extra gärna jämförande test mellan "gamla" Zoom H1 och "nya" Zoom H1 n.

Det skulle troligen vara en ynnest för t.ex. alla radiojournalister därute.

Tackar!

/Anders O.


Audiosciencereview har redan påbörjat en insats där de testat en del spelare.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15668/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.15672/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Baffel » 2021-04-19 07:04

Finns mycket kul LTS kan testa och mäta. :)

Pröva mäta ljusets hastighet , vilket ingen lyckats mäta hitintills . LTS kanske lyckas. :mrgreen:
Kan ni lura på här:
viewtopic.php?f=11&t=71967

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Rydberg » 2021-04-19 10:43

Baffel skrev:Finns mycket kul LTS kan testa och mäta. :)

Pröva mäta ljusets hastighet , vilket ingen lyckats mäta hitintills . LTS kanske lyckas. :mrgreen:
Kan ni lura på här:
viewtopic.php?f=11&t=71967

Vi mätte ljusets hastighet redan på gymnasiet, det var ingalunda svårt :!:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Baffel » 2021-04-19 10:51

Ta det i den tråden, i länken jag klistrade in så behöver det inte bli OT i denna tråd. . Ljusets hastighet, en väg, är hastigheten densamma eller osv.

Obs ljusets hastighet, inte ljudets.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav music4ever » 2021-04-20 00:38

Personligen så har jag svår att bli upphetsad av recension på prylar som kräver specialsignaler för ev kunna höra en extremt lite skillnad. Då är det roligare och intressant med prylar som verkligen skiljer sig åt, som hörlurar och pick-uper, t ex.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster