Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Bill50x » 2018-05-19 13:43

AndreasArvidsson skrev:Jag håller inte med. Min telefon har bara 16GB lagring. Det behövs inte många ljudböcker i flac för att fylla den. Även med 32GB hade det inte vart mycket bättre.

Jag skulle aldrig lagra snålkodat på min stationära dator med vilje, men för strömning och mobila enheter så behövs absolut snålkodning. Att majoriteten av befolkningen dessutom inte hör någon skillnad är ju ännu mer anledning till att inte slösa resurser i onödan.

Nu är det ju lite skillnad på att lyssna på ljudböcker och musik. För de allra flesta ljudböcker (med en uppläsare) räcker ju mono, redan där har man sparat i halva storleken. Likaså borde en kvalitet motsvarande telefonens vid samtal räcka i de flesta fall. Men även böcker kan ju broderas ut, a la radioteater med effekter i stereo och rumsliga miljöer och då blir ju kravet ett helt annat.

Att det finns gamla smartphone's på marknaden med 16 GB minne och inga möjligheter till komplettering med minneskort är å andra sidan knappast en anledning att lyssna på sunkiga mp3:or. Hur ska vi få en utveckling mot bättre ljud om vi alltid ska vara kompatibla med obsoleta produkter?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-19 13:58

Bill50x skrev:Nu är det ju lite skillnad på att lyssna på ljudböcker och musik. För de allra flesta ljudböcker (med en uppläsare) räcker ju mono, redan där har man sparat i halva storleken. Likaså borde en kvalitet motsvarande telefonens vid samtal räcka i de flesta fall. Men även böcker kan ju broderas ut, a la radioteater med effekter i stereo och rumsliga miljöer och då blir ju kravet ett helt annat.

Att det finns gamla smartphone's på marknaden med 16 GB minne och inga möjligheter till komplettering med minneskort är å andra sidan knappast en anledning att lyssna på sunkiga mp3:or. Hur ska vi få en utveckling mot bättre ljud om vi alltid ska vara kompatibla med obsoleta produkter?

/ B

Ja men argumentet var att inget behov av snålkodning finns och där säger jag att det är fel. Var man får väl definiera sina egna behov. Strömningstjänsterna(och andra ljudtjänster) bör således erbjuda både snålkodat och förlustfritt anser jag.

Gammal och gammal, det är en galaxy s6. Den är ca 2.5 år gammal. Jag anser mig inte behöva byta telefon varje år.

Kompabilitet behåller man om man vill behålla sina kunder. Det betyder inte att man inte kan erbjuda olika tjänster som passar fler personer, men det är inte heller det vi diksuterar. Ponera att man inte kan höra någon skillnad. Varför slösa resurer på att strömma förlustfritt? och oavsett storlek(givet vad som finns på marknaden idag) på minneskortet så kan jag inte lagra hela min musiksamling på en telefon. Med snålkodning kan du alltid öka kvantiteten ellere minska resursförbrukningen. Det är liksom ett faktum. Jag ser inget fel i sig med det.

Det viktiga är att orginalet lagras förlustfritt så man alltid kan nå denna vid behov. Samma som med dynamikkomprimering. Jag ser ett behov av detta, men inte i orginalet. Jag förespråkar valmöjligheter helt enkelt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-19 14:22

jonasp skrev:Hur mycket plats FLAC tar betor ju på källmaterialet. Nu har jag inte provat att packa en talbok, men det är inte omöjligt att den blir betydligt mindre än normal musik. Då kan det vara så att skillnaden blir rätt liten mellan 320 kbit/s och FLAC. Normal musik packad från CD blir väl typ 800-900 kbit/s.

Men jag håller med om att det är slöseri att koda talböcker förlustfritt. Håller också med om att 320 kbit Ogg Vorbis förefaller räcka långt.

Med det sagt vidhåller jag ändå att jag tycker man kan lagra allt i lossless idag. En lågpris smartphone kan utan vidare ha 64 GB lagring idag. Toppmodeller har 256 GB. SD-kort är billiga.



Tog en ljudfil i wav och så här blir skillnaden i storlek vid olika format:

wav 83.1 MB
flac 37.1 MB
ogg 350 20.7 MB
mp3 256 15 MB

Personligen går jag inte omkring med mängder av ljudfiler i mobilen (har sällan ens lurar med ) men jag har ett 32GB microSD-kort istoppat mest för att ha diverse datafiler tillgängliga, inte så mycket musik. 32GB räcker för ca 60 timmar i wav eller 135 i flac. Måste man ha hela arkivet med i fickan?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Bill50x » 2018-05-19 14:27

AndreasArvidsson skrev:
Bill50x skrev:Nu är det ju lite skillnad på att lyssna på ljudböcker och musik. För de allra flesta ljudböcker (med en uppläsare) räcker ju mono, redan där har man sparat i halva storleken. Likaså borde en kvalitet motsvarande telefonens vid samtal räcka i de flesta fall. Men även böcker kan ju broderas ut, a la radioteater med effekter i stereo och rumsliga miljöer och då blir ju kravet ett helt annat.

Att det finns gamla smartphone's på marknaden med 16 GB minne och inga möjligheter till komplettering med minneskort är å andra sidan knappast en anledning att lyssna på sunkiga mp3:or. Hur ska vi få en utveckling mot bättre ljud om vi alltid ska vara kompatibla med obsoleta produkter?

Ja men argumentet var att inget behov av snålkodning finns och där säger jag att det är fel. Var man får väl definiera sina egna behov. Strömningstjänsterna(och andra ljudtjänster) bör således erbjuda både snålkodat och förlustfritt anser jag.

Gammal och gammal, det är en galaxy s6. Den är ca 2.5 år gammal. Jag anser mig inte behöva byta telefon varje år.

Kompabilitet behåller man om man vill behålla sina kunder. Det betyder inte att man inte kan erbjuda olika tjänster som passar fler personer, men det är inte heller det vi diksuterar. Ponera att man inte kan höra någon skillnad. Varför slösa resurer på att strömma förlustfritt? och oavsett storlek(givet vad som finns på marknaden idag) på minneskortet så kan jag inte lagra hela min musiksamling på en telefon. Med snålkodning kan du alltid öka kvantiteten ellere minska resursförbrukningen. Det är liksom ett faktum. Jag ser inget fel i sig med det.

Det viktiga är att orginalet lagras förlustfritt så man alltid kan nå denna vid behov. Samma som med dynamikkomprimering. Jag ser ett behov av detta, men inte i orginalet. Jag förespråkar valmöjligheter helt enkelt.

Du har så rätt så. Man har originalet i full sving och så komprimerar man när det behövs. Men har inte din S6:a plats för ett extra SD-kort?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-19 14:34

Bill50x skrev:Du har så rätt så. Man har originalet i full sving och så komprimerar man när det behövs. Men har inte din S6:a plats för ett extra SD-kort?

/ B

Nej inget SD-kort.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav HenrikTornquist » 2018-05-19 16:50

RogerGustavsson skrev:
jonasp skrev:Hur mycket plats FLAC tar betor ju på källmaterialet. Nu har jag inte provat att packa en talbok, men det är inte omöjligt att den blir betydligt mindre än normal musik. Då kan det vara så att skillnaden blir rätt liten mellan 320 kbit/s och FLAC. Normal musik packad från CD blir väl typ 800-900 kbit/s.

Men jag håller med om att det är slöseri att koda talböcker förlustfritt. Håller också med om att 320 kbit Ogg Vorbis förefaller räcka långt.

Med det sagt vidhåller jag ändå att jag tycker man kan lagra allt i lossless idag. En lågpris smartphone kan utan vidare ha 64 GB lagring idag. Toppmodeller har 256 GB. SD-kort är billiga.



Tog en ljudfil i wav och så här blir skillnaden i storlek vid olika format:

wav 83.1 MB
flac 37.1 MB
ogg 350 20.7 MB
mp3 256 15 MB

Personligen går jag inte omkring med mängder av ljudfiler i mobilen (har sällan ens lurar med ) men jag har ett 32GB microSD-kort istoppat mest för att ha diverse datafiler tillgängliga, inte så mycket musik. 32GB räcker för ca 60 timmar i wav eller 135 i flac. Måste man ha hela arkivet med i fickan?

Personligen har jag det så här: internminne på 64GB är till hälften fullt med foton. Mobilbilder tagna genom åren och med olika lurar. SD-kort på 128GB med 30GB ledigt, resten är musik .Nej, man behöver inte ha med sig hela arkivet, det får jag inte plats med, men jag gillar att ha tillgång till variation när jag sitter i antingen bilen eller bussen (på jobb). En telefon utan kortplats är en nono för min egen del.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Bill50x » 2018-05-20 05:20

HenrikTornquist skrev:En telefon utan kortplats är en nono för min egen del.

Har man krav på att bära med sig en massa filer är det självklart att man har apparater som klarar det. Och tycker denne någon det är kul att lyssna på 128k mp3 så är det väl ok - så länge jag slipper.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav n3mmr » 2018-05-23 20:02

Casting devices tillsammans med olika surfplattor och telefoner.

Digitala+analoga försteg/mediaplayers.

AVR-lådor. Alltså mångkanalare.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav jonasp » 2018-05-23 20:58

n3mmr skrev:Casting devices tillsammans med olika surfplattor och telefoner.

Digitala+analoga försteg/mediaplayers.

AVR-lådor. Alltså mångkanalare.


Håller med om allt!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav AndersP » 2018-05-27 17:14

Bra förslag tycker jag också.
Förstår jag det rätt när jag uppfattade telefontestet som så att enbart streamer/dac testades i dom och inte telefonernas hörlursförstärkare?
Skulle vara intressant att se en test på rena streamers spelande med samma dac. Många har ju dac utan streamer. Streamers finns från småpengar till fantasibelopp. Har dyra streamers ett mervärde eller är det ormolja eller ohörbar prestanda det handlar om?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Michael » 2018-05-27 22:39

AndersP skrev:Förstår jag det rätt när jag uppfattade telefontestet som så att enbart streamer/dac testades i dom och inte telefonernas hörlursförstärkare?

Du menar att det finns telefoner med lineout :? och hörlursutgång!

...har jag aldrig sett.

//Michael

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav AndersP » 2018-05-28 10:53

I vårt test har vi kopplat ljudutgången direkt till studions utrustning. Det är altså inte frågan om att testa den inbyggda hörlursförstärkarens egenskaper med hörlursliknande belastning.

Semantik kanske, men när jag läst testen några gånger förstår jag. Man har en belastning på typ 50 kOhm istället för en riktig hörlur.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav mrGaskill » 2018-05-28 10:58

Det här? https://www.fyndborsen.se/Hemmabio/slut ... s-slutsteg
Billigt, inte helt välkänt multikanalslutsteg för ganska få kr.
Har de någonsin testat multikanalsteg, om de duger bra för stereolyssning? Eventuella konstruktionsmässiga implikationer?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav darkg » 2018-05-28 11:05

mrGaskill skrev:Det här? https://www.fyndborsen.se/Hemmabio/slut ... s-slutsteg
Billigt, inte helt välkänt multikanalslutsteg för ganska få kr.
Har de någonsin testat multikanalsteg, om de duger bra för stereolyssning? Eventuella konstruktionsmässiga implikationer?


Den verkar rätt najs!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav mrGaskill » 2018-05-28 11:19

Ja, 30 kg visserligen, men 7x110W vid 8 Ohm. Gör man lite avkall på effekt skulle det kunna ersätta slutsteg för basmoduler och några surroundkanaler i AVR i 7.2.4-system. :) Heavysmutt. :D

Edit: schysst logo också
Senast redigerad av mrGaskill 2018-05-28 12:35, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav goat76 » 2018-05-28 11:56

Michael skrev:
AndersP skrev:Förstår jag det rätt när jag uppfattade telefontestet som så att enbart streamer/dac testades i dom och inte telefonernas hörlursförstärkare?

Du menar att det finns telefoner med lineout :? och hörlursutgång!

...har jag aldrig sett.

//Michael


Kanske jag missförstår frågan för jag har inte sett testerna ni pratar om, men på iPhone 5 och 6 så kom man förbi telefonens interna hörlursförstärkare om man kopplade från lightning-uttaget till usb. vet inte hur det blev med det när apple tog bort 3,5mm uttaget på de nyare modellerna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Michael » 2018-05-30 23:45

goat76 skrev:Kanske jag missförstår frågan för jag har inte sett testerna ni pratar om, men på iPhone 5 och 6 så kom man förbi telefonens interna hörlursförstärkare om man kopplade från lightning-uttaget till usb.

Ännu konstigare... jag har inte hört talas om analoga signaler i usb... det är rätt säkert (100%) ingen standard och mycket konstigt. Och varför i sjutton ha de i usb kontakt om de kommer från lightning-uttaget?! Då tas de ju bättre direkt från lightning-uttaget! och däri är det väl hörlursutgång - tror jag efter snabb googling.

//Michael

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav goat76 » 2018-05-31 09:22

Michael skrev:
goat76 skrev:Kanske jag missförstår frågan för jag har inte sett testerna ni pratar om, men på iPhone 5 och 6 så kom man förbi telefonens interna hörlursförstärkare om man kopplade från lightning-uttaget till usb.

Ännu konstigare... jag har inte hört talas om analoga signaler i usb... det är rätt säkert (100%) ingen standard och mycket konstigt. Och varför i sjutton ha de i usb kontakt om de kommer från lightning-uttaget?! Då tas de ju bättre direkt från lightning-uttaget! och däri är det väl hörlursutgång - tror jag efter snabb googling.

//Michael


Förlåt Michael, ser nu att jag hade läst lite slarvigt vad AndersP skrev och har själv inte sett testerna. Fick uppfattningen att telefonerna enbart hade testats som streamers till extern dac. :oops:

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Bagaget » 2018-06-01 17:16

Michael skrev:
goat76 skrev:Kanske jag missförstår frågan för jag har inte sett testerna ni pratar om, men på iPhone 5 och 6 så kom man förbi telefonens interna hörlursförstärkare om man kopplade från lightning-uttaget till usb.

Ännu konstigare... jag har inte hört talas om analoga signaler i usb... det är rätt säkert (100%) ingen standard och mycket konstigt. Och varför i sjutton ha de i usb kontakt om de kommer från lightning-uttaget?! Då tas de ju bättre direkt från lightning-uttaget! och däri är det väl hörlursutgång - tror jag efter snabb googling.

//Michael


Apples lilla Lightning->3,5-adapersladd har inbyggd DAC och hörlursförstärkare.
Med Lightning->USB adaptersladd får du digital signal och behöver en annan DAC och förstärkare.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Piotr » 2018-06-03 15:42

sprudel skrev:
Fostex skrev:Jag skulle vilja att LTS testade XTZ's Edge-förstärkare: https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

Billiga, små och svala. Hoppas bara att de kompletterar den nuvarande A2-300 med en kralligare variant. 8)

De verkar innehålla ICEpower-modulerna 300AS1 (en kanal + nätdel) och 300A1 (en kanal).


Bra förslag och kan gärna kompletteras med hur mycket eller lite skräp den skickar tillbaka ut i nätet.


Det är intressant men svårt att mäta och svårt för en hifi-entusiast att värdera och använda resultatet.

Man kan naturligtvis titta på vågformer och även mäta störeffekter över viss bandbredd osv men det kräver utrustning som inte föreningen har. Och som sagt svårt för den vanlige användaren att tyda och använda sig utav av denna data.

Mycket att mäta också, differentiella galvaniska störningar, common mode galvaniska störningar samt luftburna störfält som alla är mer eller mindre beroende på kringtrustningen. Störningar kan vidare ses på alla in och utgångar i varierande grad.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9566
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sprudel » 2018-06-04 06:56

Piotr skrev:
sprudel skrev:
Fostex skrev:Jag skulle vilja att LTS testade XTZ's Edge-förstärkare: https://www.xtz.se/product/edge-a2-300

Billiga, små och svala. Hoppas bara att de kompletterar den nuvarande A2-300 med en kralligare variant. 8)

De verkar innehålla ICEpower-modulerna 300AS1 (en kanal + nätdel) och 300A1 (en kanal).


Bra förslag och kan gärna kompletteras med hur mycket eller lite skräp den skickar tillbaka ut i nätet.


Det är intressant men svårt att mäta och svårt för en hifi-entusiast att värdera och använda resultatet.

Man kan naturligtvis titta på vågformer och även mäta störeffekter över viss bandbredd osv men det kräver utrustning som inte föreningen har. Och som sagt svårt för den vanlige användaren att tyda och använda sig utav av denna data.

Mycket att mäta också, differentiella galvaniska störningar, common mode galvaniska störningar samt luftburna störfält som alla är mer eller mindre beroende på kringtrustningen. Störningar kan vidare ses på alla in och utgångar i varierande grad.


Njae, så svårt är det väl inte på ett sätt, antingen stör den, eller inte. Stör den mycket eller lite och det är också beroende på hur immun resten av utrustningen i kedjan är för dessa störningar.
En ”HiFi-entusiast” utvärderar via lyssning gissar jag. Målet är väl så opåverkad ström som möjligt till alla apparater.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Piotr » 2018-06-04 16:40

sprudel skrev:Njae, så svårt är det väl inte på ett sätt, antingen stör den, eller inte.


Ok. Så du önskar att LTS "kompletterar med hur mycket eller lite skräp den skickar tillbaka ut i nätet" genom att konstatera om "den stör eller inte" i deras set up.. och du menar att denna uppgift (dvs. stör eller stör inte) hjälper dig i val av apparater i din set up?

Hur föreslår du att det rent praktiska testet skall gå till? En ren lyssning som de redan gör? Det säger ju isf. inte något om "hur mycket eller lite skräp den skickar tillbaka ut i nätet".

Stör den mycket eller lite och det är också beroende på hur immun resten av utrustningen i kedjan är för dessa störningar.


Jag är inte säker på att jag förstår meningen ovan, men.. Först skrev du att "antingen stör den, eller inte" och sen skriver du "stör den mycket eller lite". Vill du veta om "den" stör "mycket eller lite" elller nöjer du dig med "stör eller stör inte"? Eller alla alternativ nämnda?

Är detta isf. skalan i testet? Dvs. tre nivåer 1) stör inte 2) stör lite 3) Stör mycket..?

En ”HiFi-entusiast” utvärderar via lyssning gissar jag.


Utvärderar man EMC eller störningar som en apparat genererar genom att lyssna?

Målet är väl så opåverkad ström som möjligt till alla apparater.


Målet med vad?


Jag förstår inte riktigt vad du önskar, ej heller vad du invänder mot i det jag inledningsvis skrev.

Kan du kanske berätta vad du vill att LTS skall göra och vidare hur du tänker dig att du/gemene man skall använda denna info i val av utrustning?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9566
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sprudel » 2018-06-04 17:28

Ditt inlägg tyder på att det saknas ac.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Piotr » 2018-06-04 17:35

Här finns både ac, dc och EMC.

Men det ville du kanske inte diskutera? :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9566
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sprudel » 2018-06-04 17:39

Piotr skrev:Här finns både ac, dc och EMC.

Men det ville du kanske inte diskutera? :)


Nej, vill inte diskutera alls med dig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Morello » 2018-06-04 17:39

Det blir helt orimligt att LTS skall göra test med avseende på kabelburna störningar - det är en ideell förening. :)

Är apparaten CE-märkt så skall den uppfylla tillämpliga standarder med avseende på immunitet och avstrålning.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9566
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sprudel » 2018-06-04 17:40

sprudel skrev:
Piotr skrev:Här finns både ac, dc och EMC.

Men det ville du kanske inte diskutera? :)


Nej, vill inte diskutera alls med dig.


I alla fall inte nu.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9566
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sprudel » 2018-06-04 17:42

Morello skrev:Det blir helt orimligt att LTS skall göra test med avseende på kabelburna störningar - det är en ideell förening. :)

Är apparaten CE-märkt så skall den uppfylla tillämpliga standarder med avseende på immunitet och avstrålning.


Så är det nog.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Piotr » 2018-06-04 18:13

Jo, och som jag skrev så ÄR det intressant. Men det är också mycket komplext och tidskrävande.

Och som Morello skriver, är apparaten CE-märkt och det gått rätt till med ackrediterad aktör aka "notified body" så ingår bla. lågvoltsdirektivet för elsäkerhet samt EMC-direktivet för störningsbiten.

Nu finns det naturligtvis ingen hänsyn till spitzenklasse audio i dessa direktiv och att en apparat har blivit godkänd innebär inte nödvändigtvis att den är helt problemfri ljudmässigt i alla situationer.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Belker » 2019-01-12 18:54

sprudel skrev:Streamers av olika kvalitet, med sk femticlock reps utan. Har en Auralic Aries och leker med nu. Någonting händer definitivt med ljudet. 8O


Det vore verkligen intressant att få dessa heldigitala mellanhänder utredda. Hör man skillnad jämfört med dacen direkt kopplad till dator i ett Roonbaserat system? Gör dessa apparater någon nytta, eller är det bara något branschen hittat på för att sälja en låda till nu när cd-spelare och annan hårdvara försvinner?
Den här t.ex, om vi bortser från ev. nytta av streamingmöjliheter och enbart synar de ljudförbättrande påståendena: https://www.project-audio.com/en/product/stream-box-s2-ultra/

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Calleberg och 12 gäster