Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Frisk » 2020-06-25 20:37

jansch skrev:
hcl skrev:
Morello skrev:
Framförallt en musikalisk klassresa utan dess motstycke - till Gessles fördel.

Men även ljudkvaliteten från respektive album är varandras diamtrala motsats.


Underligt. Kent tycker jag är mycket välgjort. Knappt ett ljud som inte sitter exakt där det skall. Om det är bra eller dåligt ljud kan man kanske diskutera, men jag gissar att de (Kent) fick till det så att ljudet berättade den historia de ville berätta (eller hur man nu skall utrycka det). Det är dock kraftigt upptryckt i dynamiktaket, men det hör mer till den trend som rått.


Jag har varit med vid några Kent-inspelningar. En viktig del i deras sätt att spela in och "sätta ljud" är olika studiomonitors för att simulera lyssnarens anäggning - ett par små moniorer med fullregisterelement , såg ut som små Fostex skulle också ge bra ljudbild.
Det skulle alltså låta rätt även i "budgetstereos"

Tyvärr verkar det ju inte funkar hela vägen:(
Jag umgicks ett tag med vänner som var väldigt stora Kent-fan och lyssnade mycket på de själv också och har varit på flera konserter.Jag gillar fortfarande musiken men kan inte slå på en skiva släckta ner och sätta mig till rätta och njuta, efter max två tre låtar blir jag rastlös och byter spår eller skiva.
Nu var det visserligen ett tag sen jag testade och har bättre både anläggning och rum nu än sist, blev lite sugen på att göra ett nytt försök. Tror det är dynamikbristen som för mig gör det oinspirerande.

För att svara på trådrubriken händer det nu och då att jag slår mig ner och förundras över hur bra det låter.

Korrigering: lyssnat igen, lät lite bättre än jag mindes, men fångas inte direkt av musiken. Vissa låtar låter rätt diskanthöjt och trummorna låter lite konstigt. B-sidor som snurrar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Harryup » 2020-06-25 22:32

Strmbrg skrev:Popmusik kan väl bara låta bra, mindre bra eller dåligt? Åtminstone om det rör sig om studioinspelningar.
Någon illusion av realism går det ju inte att tala om.


Personligen så skulle jag dela in att det kan låta kul, mindre kul och dåligt. Bra återgivningen spar jag till akustiska inspelningar.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav goat76 » 2020-06-25 23:00

Jag förundras ofta över hur mycket min egen sinnesstämmning påverkar hur jag tycker att det låter, eller är det dagsformen/statusen på hörseln förändras p.g.a att den utsatts för diverse ansträngande ljud under dagens lopp?
Det vanligaste är att jag tycker min anläggning låter riktigt bra, vissa dagar kan man bli helt förtrollad över hur fantastiskt bra det låter medans det finns andra dagar då man inte alls blir lika trollbunden.

Vad ska man tro om detta, hur låter det egentligen för det kan ofta handla om precis samma låtar från dag till dag?
Låter anläggningen så som jag oftast uppfattar den eller är den egentligen så bra som jag upplever den under de bästa lyssningsstunderna, eller är det min sinnesstämmning som lägger till något som egentligen inte finns där???

Samma sak är det med min gitarrförstärkare, jag kan ena dagen tycka att jag hittat helt och hållet rätt med EQ-inställningarna på min externa förförstärkare, bara för att nästa dag uppfatta det som aningen tunnt och inte så där fylligt som jag uppfattade det dagen innan. Konstigt det där... :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav gopnik » 2020-06-25 23:26

hcl skrev:Underligt. Kent tycker jag är mycket välgjort.

Med tanke på hur extremt olika de olika skivorna låter både klangligt, rumsligt och avseende artikulation känns det vanskligt med så generella påståenden. De tidiga skivorna kan jag över huvud taget inte lyssna på. De senare är förvisso fortfarande dynamikfattiga, men rent klangligt väsentligt bättre.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Tell » 2020-06-26 01:14

goat76 skrev:Jag förundras ofta över hur mycket min egen sinnesstämmning påverkar hur jag tycker att det låter, eller är det dagsformen/statusen på hörseln förändras p.g.a att den utsatts för diverse ansträngande ljud under dagens lopp?
Det vanligaste är att jag tycker min anläggning låter riktigt bra, vissa dagar kan man bli helt förtrollad över hur fantastiskt bra det låter medans det finns andra dagar då man inte alls blir lika trollbunden.

Vad ska man tro om detta, hur låter det egentligen för det kan ofta handla om precis samma låtar från dag till dag?
Låter anläggningen så som jag oftast uppfattar den eller är den egentligen så bra som jag upplever den under de bästa lyssningsstunderna, eller är det min sinnesstämmning som lägger till något som egentligen inte finns där???

Samma sak är det med min gitarrförstärkare, jag kan ena dagen tycka att jag hittat helt och hållet rätt med EQ-inställningarna på min externa förförstärkare, bara för att nästa dag uppfatta det som aningen tunnt och inte så där fylligt som jag uppfattade det dagen innan. Konstigt det där... :)


Sinnesstämningen påverkar mer än vad många tror. Mycket mer. Tror det är bl a det som gör att folk får för sig att t ex en streamer låter bättre efter att man fått "lyssna in sig" ett tag, alltså att man nån dag råkar vara på bättre humör o tycker nog att "jorå, det här låter riktigt bra!" o lägger det på att man nyligen köpt sig en dyr pryl. Hjärnan kan lura en till så mycket, på gott o ont!
Men ja, mitt humör påverkar garanterat, att vissa dagar är musik så förbannat bra, o andra dagar så låter det oengagerat o tråkigt. T ex abra att få i sig en stadig lunch o en kopp kaffe kan få musiken att låta betydligt roligare :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav goat76 » 2020-06-26 01:45

Tell skrev:
goat76 skrev:Jag förundras ofta över hur mycket min egen sinnesstämmning påverkar hur jag tycker att det låter, eller är det dagsformen/statusen på hörseln förändras p.g.a att den utsatts för diverse ansträngande ljud under dagens lopp?
Det vanligaste är att jag tycker min anläggning låter riktigt bra, vissa dagar kan man bli helt förtrollad över hur fantastiskt bra det låter medans det finns andra dagar då man inte alls blir lika trollbunden.

Vad ska man tro om detta, hur låter det egentligen för det kan ofta handla om precis samma låtar från dag till dag?
Låter anläggningen så som jag oftast uppfattar den eller är den egentligen så bra som jag upplever den under de bästa lyssningsstunderna, eller är det min sinnesstämmning som lägger till något som egentligen inte finns där???

Samma sak är det med min gitarrförstärkare, jag kan ena dagen tycka att jag hittat helt och hållet rätt med EQ-inställningarna på min externa förförstärkare, bara för att nästa dag uppfatta det som aningen tunnt och inte så där fylligt som jag uppfattade det dagen innan. Konstigt det där... :)


Sinnesstämningen påverkar mer än vad många tror. Mycket mer. Tror det är bl a det som gör att folk får för sig att t ex en streamer låter bättre efter att man fått "lyssna in sig" ett tag, alltså att man nån dag råkar vara på bättre humör o tycker nog att "jorå, det här låter riktigt bra!" o lägger det på att man nyligen köpt sig en dyr pryl. Hjärnan kan lura en till så mycket, på gott o ont!
Men ja, mitt humör påverkar garanterat, att vissa dagar är musik så förbannat bra, o andra dagar så låter det oengagerat o tråkigt. T ex abra att få i sig en stadig lunch o en kopp kaffe kan få musiken att låta betydligt roligare :)


Saken är den att det spelar faktiskt inte så stor roll vilken den verkliga orsaken är, inbillning eller reell förbättring, för sedan jag skaffade mig min första Linn streamer för ca 9 år sen så ökade min konsumtion av musik med säkert det dubbla, allt låter i genomsnitt klart bättre. Du borde faktiskt testa någon streamer av hög kvalitet, för jag tycker du ibland bestämt dig på förhand om saker och ting endast grundat på ren teori och inte egen praktisk erfarenhet. :)

P.S. Många anser att en riktigt mörkröd blodapelsin smakar bättre än en blek sådan. Är den mörkröda apelsinen verkligen godare eller lurar ens sinne att tro det bara på grund av färgen, spelar det ens någon roll om den inte skulle smaka bättre vid ett stressigt blindtest som kräver svar där och då, om man ändå med öppna ögon njuter mycket mer av att äta den mörkröda apelsinen? :D

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Tell » 2020-06-26 02:29

goat76 skrev:
Tell skrev:Sinnesstämningen påverkar mer än vad många tror. Mycket mer. Tror det är bl a det som gör att folk får för sig att t ex en streamer låter bättre efter att man fått "lyssna in sig" ett tag, alltså att man nån dag råkar vara på bättre humör o tycker nog att "jorå, det här låter riktigt bra!" o lägger det på att man nyligen köpt sig en dyr pryl. Hjärnan kan lura en till så mycket, på gott o ont!
Men ja, mitt humör påverkar garanterat, att vissa dagar är musik så förbannat bra, o andra dagar så låter det oengagerat o tråkigt. T ex abra att få i sig en stadig lunch o en kopp kaffe kan få musiken att låta betydligt roligare :)


Saken är den att det spelar faktiskt inte så stor roll vilken den verkliga orsaken är, inbillning eller reell förbättring, för sedan jag skaffade mig min första Linn streamer för ca 9 år sen så ökade min konsumtion av musik med säkert det dubbla, allt låter i genomsnitt klart bättre. Du borde faktiskt testa någon streamer av hög kvalitet, för jag tycker du ibland bestämt dig på förhand om saker och ting endast grundat på ren teori och inte egen praktisk erfarenhet. :)

P.S. Många anser att en riktigt mörkröd blodapelsin smakar bättre än en blek sådan. Är den mörkröda apelsinen verkligen godare eller lurar ens sinne att tro det bara på grund av färgen, spelar det ens någon roll om den inte skulle smaka bättre vid ett stressigt blindtest som kräver svar där och då, om man ändå med öppna ögon njuter mycket mer av att äta den mörkröda apelsinen? :D


Vet inte vad exakt din streamer funkar, men din konsumtion beror antagligen på mer än bara eventuell ljudkvalitetsförbättring; en ny pryl gör allt lite roligare, är den dessutom smidigare o bättre att använda än den förra blir der ännnu roligare!
Jag skulle kunna testa en streamer av "hög kvalitet" (vad det nu innebär?) om jag fick den levererad åt mig. Har ju nämligen tusen andra saker jag hellre gör än att jaga ljudkvalitetsförbättringar som jag är tämligen säker på inte finns ;)

PS. Jupp, det är precis så placebo funkar, o inget fel med det i apelsinens fall. När det kommer till hifi så är däremot mitt problem att folk slänger pengar på placebon, pengar som hade kunnat gå till så mycket bättre saker, samt att det då också är företag som tjänar massa pengar på samma placebo. Vissa företag göder ju tillomed på placebon på diverse oärliga sätt. Det är både onajs o ineffektivt som fan o i slutändan tjänar ingen på det.
Meen det är väl just en PS bara, inget vi behöver diskutera vidare på imo :)

För min del så slås jag rätt ofta hur bra det låter både hemma hos mig o i mina Sennheiser-lurar inkopplade i min Android när jag är ute på stan. Jag sitter tämligen nöjd, precis som en viss hifikg ^^

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-26 07:04

Såhär ser jag på saken:
Anläggningen låter inte alls. Den sänder enbart ut lufttrycksvariationer.
Inget ljud.
Utan mottagare, inget ljud. Enbart lufttrycksvariationer.
Mottagaren, lyssnaren alltså, tar emot lufttrycksvariationerna och processar dem till en förnimmelse som vi kallar ljud. Processen kunde teoretiskt lika gärna resultera i en förnimmelse av ljus. Eller en förnimmelse av smärta. Eller vad sjutton som helst. Kroppsrörelse brukar ju för övrigt bli en bieffekt av de emottagna lufttrycksvariationerna. Så kallad dans.
En konvertering av en energiform till en annan.
På samma sätt som att ett skivspår inte låter, en elektrisk pickupsignal inte låter eller en digitalsignal processas till en analogsignal.

Vi som håller på med Hifi är till mycket stor del intresserade av teknik. Inte bara, men till stor del. Jag inkluderar även mer eller mindre otekniskt apparat- och prylintresse i detta.
Eftersom vi är intresserade av tekniken och/eller apparaterna, så faller det sig naturligt att vi fokuserar på detta när vi tar oss an att åtgärda fel, brister och distraktioner i det som vi förnimmer med våra hörselsinnen. Egentligen är det som vi förnimmer där framför högtalarna så långt ifrån verkligheten att det måste till mer än bara en omvandling från lufttrycksvariationer till nervimpulser i hörselsinnet. Vi måste dessutom addera en förlåtande och på-traven-hjälpande process. Varför "ser" vi en gubbe när det bara är några streck med en ring överst på ett papper? Association, hjälp på traven, fantasi, vilja...

Anläggningen levererar i sämsta fall en streckgubbe, i bästa fall ett fint foto. Låter det inte bra så är det anläggningens fel. Inte vårt.
Vi vill optimera anläggningen. Inte oss själva.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-26 07:25

Jag har aldrig lyssnat på Kent. Inte varit medveten om att jag gjort det i alla fall.
Vad ska jag lyssna på? Ge mig gärna Tidal-länkar till ett par låtar, tack.
Min förutfattade mening är att jag kommer att bli rastlös och tröttna ganska omgående, men den förutfattade meningen kan självklart vara fel.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Morello » 2020-06-26 09:53

Kent-albumen är populärmusik producerad efter 1990 och låter fruktansvärt illa. Jag har fått med ett gäng Kent-album då jag köpt begagnade samlingar. Jag har slängt samtliga i runda arkivet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-26 10:00

Morello skrev:Kent-albumen är populärmusik producerad efter 1990 och låter fruktansvärt illa. Jag har fått med ett gäng Kent-album då jag köpt begagnade samlingar. Jag har slängt samtliga i runda arkivet.

Så bra! Då kan jag strunta i Kent och njuta av Ravels "La Valse" med Haitink istället. Fantastiskt ljud!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Perfector » 2020-06-26 10:06

En låt med Kent jag kan lyssna på många gånger är "Kärleken väntar"
Det mesta annat är mest ljud som går mig spårlöst förbi.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav goat76 » 2020-06-26 10:30

Tell skrev:
goat76 skrev:
Tell skrev:Sinnesstämningen påverkar mer än vad många tror. Mycket mer. Tror det är bl a det som gör att folk får för sig att t ex en streamer låter bättre efter att man fått "lyssna in sig" ett tag, alltså att man nån dag råkar vara på bättre humör o tycker nog att "jorå, det här låter riktigt bra!" o lägger det på att man nyligen köpt sig en dyr pryl. Hjärnan kan lura en till så mycket, på gott o ont!
Men ja, mitt humör påverkar garanterat, att vissa dagar är musik så förbannat bra, o andra dagar så låter det oengagerat o tråkigt. T ex abra att få i sig en stadig lunch o en kopp kaffe kan få musiken att låta betydligt roligare :)


Saken är den att det spelar faktiskt inte så stor roll vilken den verkliga orsaken är, inbillning eller reell förbättring, för sedan jag skaffade mig min första Linn streamer för ca 9 år sen så ökade min konsumtion av musik med säkert det dubbla, allt låter i genomsnitt klart bättre. Du borde faktiskt testa någon streamer av hög kvalitet, för jag tycker du ibland bestämt dig på förhand om saker och ting endast grundat på ren teori och inte egen praktisk erfarenhet. :)

P.S. Många anser att en riktigt mörkröd blodapelsin smakar bättre än en blek sådan. Är den mörkröda apelsinen verkligen godare eller lurar ens sinne att tro det bara på grund av färgen, spelar det ens någon roll om den inte skulle smaka bättre vid ett stressigt blindtest som kräver svar där och då, om man ändå med öppna ögon njuter mycket mer av att äta den mörkröda apelsinen? :D


Vet inte vad exakt din streamer funkar, men din konsumtion beror antagligen på mer än bara eventuell ljudkvalitetsförbättring; en ny pryl gör allt lite roligare, är den dessutom smidigare o bättre att använda än den förra blir der ännnu roligare!
Jag skulle kunna testa en streamer av "hög kvalitet" (vad det nu innebär?) om jag fick den levererad åt mig. Har ju nämligen tusen andra saker jag hellre gör än att jaga ljudkvalitetsförbättringar som jag är tämligen säker på inte finns ;)

PS. Jupp, det är precis så placebo funkar, o inget fel med det i apelsinens fall. När det kommer till hifi så är däremot mitt problem att folk slänger pengar på placebon, pengar som hade kunnat gå till så mycket bättre saker, samt att det då också är företag som tjänar massa pengar på samma placebo. Vissa företag göder ju tillomed på placebon på diverse oärliga sätt. Det är både onajs o ineffektivt som fan o i slutändan tjänar ingen på det.
Meen det är väl just en PS bara, inget vi behöver diskutera vidare på imo :)

För min del så slås jag rätt ofta hur bra det låter både hemma hos mig o i mina Sennheiser-lurar inkopplade i min Android när jag är ute på stan. Jag sitter tämligen nöjd, precis som en viss hifikg ^^


Så här är det, jag är ganska säker på att min streamer är så pass mycket bättre än annat jag tidigare hört att det faktiskt också verkligen är så. MEN, om det trots den upplevda stora skillnaden jag hör/upplever inte finns där på riktigt så har jag ändå njutit av musik dubbelt så mycket i hela 9 år(!), det är det jag försöker säga. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Harryup » 2020-06-26 10:40

Perfector skrev:En låt med Kent jag kan lyssna på många gånger är "Kärleken väntar"
Det mesta annat är mest ljud som går mig spårlöst förbi.


Jag inkluderar alla Kents låter i gruppen slumpvisa ljud. Alla låter ju snarlika och har aldrig gett mig den minsta hårresning på armarna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-26 10:48

Perfector skrev:En låt med Kent jag kan lyssna på många gånger är "Kärleken väntar"
Det mesta annat är mest ljud som går mig spårlöst förbi.

Slog på den låten. Huvva! Monotont, pretentiöst och gnälligt.
Obs! Åsikt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Perfector » 2020-06-26 10:54

Strmbrg skrev:
Perfector skrev:En låt med Kent jag kan lyssna på många gånger är "Kärleken väntar"
Det mesta annat är mest ljud som går mig spårlöst förbi.

Slog på den låten. Huvva! Monotont, pretentiöst och gnälligt.
Obs! Åsikt.

Kanske därför jag står ut med den :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster