Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav sprudel » 2016-03-11 10:51

pinnen skrev:
Vet fler som gjort blindrester på kablar och funnit skillnad.


Har du länkar/källor på detta och har verkligen testerna varit blinda, tom dubbelbinda. Det vore kul att ta del av det i så fall.
När jag var som mest hifinördig så gjorde jag och några polare flera försök med nivåmatchning och blint med elektroniken bakom ett draperi och med anteckningar.
Vi hade åtminstone 4 såna tillfällen ser jag i min gamla anteckningsbok. Vid ett av tillfällena var det högtalarkablar som testades men testen sa tyvärr inget då ingen skillnad kunde uppvisas.

Vi hade ett par dyra monster kablar och sedan kablar från Supra (sword) samt EKK och det sista paret var från Audioquest.

Vi gjorde samma resa med cd-spelare och med samma resultat.

Det var jättekul och avslutades med god mat och dryck. Tyvärr kändes det rätt meningslöst och det var då min skepsis mot dyr hifi började och har inte slutat än :)


Vet vad du håller på med så kan du ju designa kablar att ge en viss karaktär åt ljudet genom att variera de elektriska parametrarna.
Det är ju inget hokus pokus med detta, och det är troligtvis dessa skillnader som lyser igenom, och visst blir det skillnad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav ante_77 » 2016-03-11 11:08

sprudel skrev:
pinnen skrev:
Vet fler som gjort blindrester på kablar och funnit skillnad.


Har du länkar/källor på detta och har verkligen testerna varit blinda, tom dubbelbinda. Det vore kul att ta del av det i så fall.
När jag var som mest hifinördig så gjorde jag och några polare flera försök med nivåmatchning och blint med elektroniken bakom ett draperi och med anteckningar.
Vi hade åtminstone 4 såna tillfällen ser jag i min gamla anteckningsbok. Vid ett av tillfällena var det högtalarkablar som testades men testen sa tyvärr inget då ingen skillnad kunde uppvisas.

Vi hade ett par dyra monster kablar och sedan kablar från Supra (sword) samt EKK och det sista paret var från Audioquest.

Vi gjorde samma resa med cd-spelare och med samma resultat.

Det var jättekul och avslutades med god mat och dryck. Tyvärr kändes det rätt meningslöst och det var då min skepsis mot dyr hifi började och har inte slutat än :)


Vet vad du håller på med så kan du ju designa kablar att ge en viss karaktär åt ljudet genom att variera de elektriska parametrarna.
Det är ju inget hokus pokus med detta, och det är troligtvis dessa skillnader som lyser igenom, och visst blir det skillnad.


Ja visst!
Monterar man en spole eller kondensator på kabeln så hör man garanterat skillnad.
Men nu är det väl tänkt att filter och dylikt bör sitta inne i högtalaren.
Kabeln bör väl bara vara någonting som leder elektriciteten oförvanskad mellan förstärkare till högtalare eller andra källor.
Eventuella skärmar kan väl påverka att man slipper störningar.

Tar vi nätkabeln så kan man undra hur stor skillnad den utgör.
Då du kanske har 100m skitkabel som går från säkringsskåpet, genom tak och vägg, till vägguttaget. Vilka under gör den sista halvmetern? Vad innehåller den för aktiv elektronik som fixar bort 100m "levererad skräpström"?

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav ottovonkopp » 2016-03-11 11:10

Hur blev detta en kabel-diskussion? :roll:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-03-11 12:41

ante_77 skrev:
sprudel skrev:
pinnen skrev:
Har du länkar/källor på detta och har verkligen testerna varit blinda, tom dubbelbinda. Det vore kul att ta del av det i så fall.
När jag var som mest hifinördig så gjorde jag och några polare flera försök med nivåmatchning och blint med elektroniken bakom ett draperi och med anteckningar.
Vi hade åtminstone 4 såna tillfällen ser jag i min gamla anteckningsbok. Vid ett av tillfällena var det högtalarkablar som testades men testen sa tyvärr inget då ingen skillnad kunde uppvisas.

Vi hade ett par dyra monster kablar och sedan kablar från Supra (sword) samt EKK och det sista paret var från Audioquest.

Vi gjorde samma resa med cd-spelare och med samma resultat.

Det var jättekul och avslutades med god mat och dryck. Tyvärr kändes det rätt meningslöst och det var då min skepsis mot dyr hifi började och har inte slutat än :)


Vet vad du håller på med så kan du ju designa kablar att ge en viss karaktär åt ljudet genom att variera de elektriska parametrarna.
Det är ju inget hokus pokus med detta, och det är troligtvis dessa skillnader som lyser igenom, och visst blir det skillnad.


Ja visst!
Monterar man en spole eller kondensator på kabeln så hör man garanterat skillnad.
Men nu är det väl tänkt att filter och dylikt bör sitta inne i högtalaren.
Kabeln bör väl bara vara någonting som leder elektriciteten oförvanskad mellan förstärkare till högtalare eller andra källor.
Eventuella skärmar kan väl påverka att man slipper störningar.

Ja men inte alltid.
En kort kommentar innan vi går tillbaks till topic..tex Naim designar sina slutsteg så de behöver egna kablar av särskild design och en särskild längd.
Men skillnader finns ju även mellan "vanliga" kablar med.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav 2-ch » 2016-03-11 13:41

ottovonkopp skrev:Hur blev detta en kabel-diskussion? :roll:

För att vi befinner oss på faktiskt

Se så åter nu till hur vi slås (eller inte) av hur bra det låter.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav bassman » 2016-03-11 13:47

Ofta sitter jag nöjd. Men ibland dras jag av hifi-nevrosa tar en stänker när det sätter in och då blir allt bra igen :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav hifikg » 2016-03-11 16:24

Min enda neurosa drabbar mig när jag lyfter ner ESL 63 för att bjuda ut dem till försäljning. Jag bara kan inte göra mig av med dem. De är ju också sköna att lyssna till. Och så behåller jag dem "ett tag" till. Kan det vara fyra år sedan jag tog hem dem för att "bara prova" efter ett tips från Per och ett vagt ljudminne från en mässa i Västerås på tidigt 80-tal. Hade jag köpt dem före Carlsson hade jag kanske aldrig lyssnat på OA-52 och sannolikt suttit nöjd ändå. Så bra är de, i varje fall när de får lira ihop med subbarna från Audiopro. Nyss sprätte det till lite extra här i lyssningsrummet när Adrian von Ziegler rev av något requiem. Så hur domesticerad jag än blir med mina grejor så finns det ofta stycken som slår mig med hur bra de låter. Och jag har inga kablar. Eh. Jo. Men inga dyrkablar. Eh. Jo. Men jag tror inte alls att de gör ljudet bättre än skruttkablar.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav shaft » 2016-03-11 18:42

Fast Prapaganda A Secret Wish låter ju faktiskt hinmla bra. Den tyska original CD'n som jag snurrar är mycket bra. Sen har ju säkert perfektionisten och producenten Trevor Horn med saken att göra. Musiken står sig bra också.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav MichaelG » 2016-03-12 08:11

Jag tillhör förmodligen de mer audiofila delarna av Faktiskt. Visst älskar jag musik; det "spelas" alltid musik inne i mitt huvud, jag spelar och sjunger själv och jag lyssnar i princip dagligen på musik - oftast via ljudanläggning, men ibland live. Men jag älskar också välljud. Att lyssna på välinspelad musik som är bra återgiven, ger mig en fysisk känsla av välbefinnande. Och ett "bra" ljud kan väcka intresse för musik som jag annars inte skulle lyssnat på. Det krävs nog att jag av någon anledning är borta ett par dar från min anläggning för att jag ska slås av hur bra det låter när jag väl lyssnar igen, men känslan av välbefinnande finns i princip alltid när jag lyssnar. Och jag lyssnar aldrig på extremt dåligt inspelad - eller återgiven - musik, därtill stör jag mig alltför mycket på dålig ljudkvalitet. Vissa fel har jag svårare för än andra; tokkomprimering, överstyrning, för mycket loudnesseffekt (höjd diskant och bas). Därför lyssnar jag aldrig på reklamradion, även om jag skulle kunna gilla musiken. Ibland känner jag ett sug (lika starkt som röksug, eller godissug) efter viss musik och då försöker jag lyssna på denna. Men jag kan lika gärna känna ett sug efter att bara njuta av välljud. Då lägger jag på i princip vilken musik som helst som jag vet är välinspelad och bara njuter av hur det låter. Så´n är jag. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav darkg » 2016-03-12 12:59

Jag hittade en internetradiokanal som spelar 40-talsmusik. Musiken är förstås svårt skadad redan vid upptagningen, men det är ofta fascinerande hur väl sången går fram! Det blir som gitarrdist, det är så det ska låta... nästan. Som stumfilm och svartvitt foto. Nästan. Efter ett tag blir det mindre njutbart (subjektivt) men det är intressant, tycker jag, hur kvaliteter bevaras och förmeras genom brister utifrån ett transparensperspektiv. En annan liknelse är bio, där illusionen är värdelös med tanke på bildvinkeln, och... böcker. Det kan ändå vara en omslutande upplevelse, det är en deal man gör med mediet, liksom. Så jag är inte hifi-are, direkt. Illusionen är bara svagt kopplad till trohet och tillfredsställelsen bara delvis beroende av illusion.

Jag tycker ändå att det gärna kunde få låta bättre :-/
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Xenod » 2016-03-15 17:44

Som svar på trådfrågan: ja - vid kanske var tredje film jag tittar på i snitt. Nästan aldrig när jag spelar musik, men ibland när jag får tag på någon riktigt bra inspelningen där även musiken är intressant. Men då aldrig i samma grad som filmerna som ligger över medelnivå i ljudkvalitet.

Det är en förbaskat grym dynamik och riktigt tuffa baseffekter som filmerna stoltserar med. Brukar få haksläpp när man känner helvetet braka lös, eller när mäktig bakgrundsmusik drar igång på stark volym som från ingenstans, när allt tidigare varit så tyst och lugnt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Max_Headroom » 2016-03-15 17:52

Har lyssnat en del på Yello - Motion Picture på sistone. Låter också väldigt bra. Grymt bra produktion, genomgående, även om kompositionen är ojämn.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Morello » 2016-03-15 18:39

sprudel skrev:
pinnen skrev:
Vet fler som gjort blindrester på kablar och funnit skillnad.


Har du länkar/källor på detta och har verkligen testerna varit blinda, tom dubbelbinda. Det vore kul att ta del av det i så fall.
När jag var som mest hifinördig så gjorde jag och några polare flera försök med nivåmatchning och blint med elektroniken bakom ett draperi och med anteckningar.
Vi hade åtminstone 4 såna tillfällen ser jag i min gamla anteckningsbok. Vid ett av tillfällena var det högtalarkablar som testades men testen sa tyvärr inget då ingen skillnad kunde uppvisas.

Vi hade ett par dyra monster kablar och sedan kablar från Supra (sword) samt EKK och det sista paret var från Audioquest.

Vi gjorde samma resa med cd-spelare och med samma resultat.

Det var jättekul och avslutades med god mat och dryck. Tyvärr kändes det rätt meningslöst och det var då min skepsis mot dyr hifi började och har inte slutat än :)


Vet vad du håller på med så kan du ju designa kablar att ge en viss karaktär åt ljudet genom att variera de elektriska parametrarna.
Det är ju inget hokus pokus med detta, och det är troligtvis dessa skillnader som lyser igenom, och visst blir det skillnad.


Visst, men även kablar med hyggligt extrema egenskaper (med avseende på resistans, induktans och kapacitans) renderar mycket små klangliga skillnader - givet då att inte kabeln och/eller använt slutsteg är så vansinnigt att slutsteget börjar oscillera tex.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav ante_77 » 2016-03-15 18:58

sportbilsentusiasten skrev:
ante_77 skrev:
sprudel skrev:
Vet vad du håller på med så kan du ju designa kablar att ge en viss karaktär åt ljudet genom att variera de elektriska parametrarna.
Det är ju inget hokus pokus med detta, och det är troligtvis dessa skillnader som lyser igenom, och visst blir det skillnad.


Ja visst!
Monterar man en spole eller kondensator på kabeln så hör man garanterat skillnad.
Men nu är det väl tänkt att filter och dylikt bör sitta inne i högtalaren.
Kabeln bör väl bara vara någonting som leder elektriciteten oförvanskad mellan förstärkare till högtalare eller andra källor.
Eventuella skärmar kan väl påverka att man slipper störningar.

Ja men inte alltid.
En kort kommentar innan vi går tillbaks till topic..tex Naim designar sina slutsteg så de behöver egna kablar av särskild design och en särskild längd.
Men skillnader finns ju även mellan "vanliga" kablar med.


Ja, det är jag mycket väl medveten om då jag själv har Naim.
Det bör egentligen betyda att Naim kabel inte passar en Yamaha förstärkare och således är dessa vidunderkablar ej bra till alla slags förstärkare, när man ser det ur den synpunkten.

Kommer inte ihåg riktigt hur det var med induktansen, impedansen eller kabellängder.

Men man kan kanske se det som så att Naim har undermålig konstruktion, vilket kräver ett slags filter i kabeln.
Själv kör jag med vanliga kablar.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav ante_77 » 2016-03-15 19:02

Morello skrev:
sprudel skrev:
pinnen skrev:
Har du länkar/källor på detta och har verkligen testerna varit blinda, tom dubbelbinda. Det vore kul att ta del av det i så fall.
När jag var som mest hifinördig så gjorde jag och några polare flera försök med nivåmatchning och blint med elektroniken bakom ett draperi och med anteckningar.
Vi hade åtminstone 4 såna tillfällen ser jag i min gamla anteckningsbok. Vid ett av tillfällena var det högtalarkablar som testades men testen sa tyvärr inget då ingen skillnad kunde uppvisas.

Vi hade ett par dyra monster kablar och sedan kablar från Supra (sword) samt EKK och det sista paret var från Audioquest.

Vi gjorde samma resa med cd-spelare och med samma resultat.

Det var jättekul och avslutades med god mat och dryck. Tyvärr kändes det rätt meningslöst och det var då min skepsis mot dyr hifi började och har inte slutat än :)


Vet vad du håller på med så kan du ju designa kablar att ge en viss karaktär åt ljudet genom att variera de elektriska parametrarna.
Det är ju inget hokus pokus med detta, och det är troligtvis dessa skillnader som lyser igenom, och visst blir det skillnad.


Visst, men även kablar med hyggligt extrema egenskaper (med avseende på resistans, induktans och kapacitans) renderar mycket små klangliga skillnader - givet då att inte kabeln och/eller använt slutsteg är så vansinnigt att slutsteget börjar oscillera tex.


Resistansen lär väl inte skilja så mycket.
Jag tycker däremot att högtalare bör kunna hantera induktans och kapacitans. Det är väl inget som en kabel ska behöva syssla med.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-25 10:53

Alltså, det där om att musiken skall finnas där utan att man förnimmer ett par högtalare och var de står... Det var väldigt länge sedan jag upplevde problem med detta,
Brukar det ens vara ett vanligt problem att det känns som att man sitter och lyssnar på ett par högtalare? Jag läser även recensioner där det skrivs att de olika högtalarelementen inte riktigt samarbetar utan att man hör dem mer eller mindre som enskildheter. Och alltså att vissa högtalare beröms för att de låter just homogena...
Även det är förvånande.
Den nivån på problem i hifi-lyssnandet ligger väl snarast långt UNDER vad som borde klassas som ens acceptabelt.
Finns det hifi-intresserade som sitter kvar med sådana problem?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav goat76 » 2020-06-25 11:01

Strmbrg skrev:Alltså, det där om att musiken skall finnas där utan att man förnimmer ett par högtalare och var de står... Det var väldigt länge sedan jag upplevde problem med detta,
Brukar det ens vara ett vanligt problem att det känns som att man sitter och lyssnar på ett par högtalare? Jag läser även recensioner där det skrivs att de olika högtalarelementen inte riktigt samarbetar utan att man hör dem mer eller mindre som enskildheter. Och alltså att vissa högtalare beröms för att de låter just homogena...
Även det är förvånande.
Den nivån på problem i hifi-lyssnandet ligger väl snarast långt UNDER vad som borde klassas som ens acceptabelt.
Finns det hifi-intresserade som sitter kvar med sådana problem?


Det där med att höra de olika elementen måste väl vara inbillning, jag har aldrig hört enskilda element utan att gå väldigt nära och i princip lägga örat till ett av elementen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-25 11:14

Det kan ju såklart handla om hur man fungerar som lyssnare och inte uteslutande vara ett teknik-problem.
Vissa kanske ”tänker bort” sådana fel medans andra inte tänker bort dem.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-06-25 11:55

Strmbrg skrev:Alltså, det där om att musiken skall finnas där utan att man förnimmer ett par högtalare och var de står... Det var väldigt länge sedan jag upplevde problem med detta,
Brukar det ens vara ett vanligt problem att det känns som att man sitter och lyssnar på ett par högtalare? Jag läser även recensioner där det skrivs att de olika högtalarelementen inte riktigt samarbetar utan att man hör dem mer eller mindre som enskildheter. Och alltså att vissa högtalare beröms för att de låter just homogena...
Även det är förvånande.
Den nivån på problem i hifi-lyssnandet ligger väl snarast långt UNDER vad som borde klassas som ens acceptabelt.
Finns det hifi-intresserade som sitter kvar med sådana problem?


Min uppfattning är att ungefär 99,9% av s.k. HiFi-anläggningar i lyssningsrum låter just ”högtalare”. Då har jag även i mitt eget huvud integrerat studiors kontrollrum. Ja, ungefär så illa tycker jag det är.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Morello » 2020-06-25 11:58

Att det låter "högtalare" tycker inte jag säger så mycket mer än att det låter taffligt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav petersteindl » 2020-06-25 12:47

Johan_Lindroos skrev:
Strmbrg skrev:Alltså, det där om att musiken skall finnas där utan att man förnimmer ett par högtalare och var de står... Det var väldigt länge sedan jag upplevde problem med detta,
Brukar det ens vara ett vanligt problem att det känns som att man sitter och lyssnar på ett par högtalare? Jag läser även recensioner där det skrivs att de olika högtalarelementen inte riktigt samarbetar utan att man hör dem mer eller mindre som enskildheter. Och alltså att vissa högtalare beröms för att de låter just homogena...
Även det är förvånande.
Den nivån på problem i hifi-lyssnandet ligger väl snarast långt UNDER vad som borde klassas som ens acceptabelt.
Finns det hifi-intresserade som sitter kvar med sådana problem?


Min uppfattning är att ungefär 99,9% av s.k. HiFi-anläggningar i lyssningsrum låter just ”högtalare”. Då har jag även i mitt eget huvud integrerat studiors kontrollrum. Ja, ungefär så illa tycker jag det är.

+1 jag vill dock lägga till ytterligare en eller 2 nior eller fler nior. Av 1 miljon anläggningar kan man vara glad om ens en enda inte låter högtalare. Jag kan faktiskt sträcka mig till 1 miljard stereoanläggningar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Perfector » 2020-06-25 13:03

petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Strmbrg skrev:Alltså, det där om att musiken skall finnas där utan att man förnimmer ett par högtalare och var de står... Det var väldigt länge sedan jag upplevde problem med detta,
Brukar det ens vara ett vanligt problem att det känns som att man sitter och lyssnar på ett par högtalare? Jag läser även recensioner där det skrivs att de olika högtalarelementen inte riktigt samarbetar utan att man hör dem mer eller mindre som enskildheter. Och alltså att vissa högtalare beröms för att de låter just homogena...
Även det är förvånande.
Den nivån på problem i hifi-lyssnandet ligger väl snarast långt UNDER vad som borde klassas som ens acceptabelt.
Finns det hifi-intresserade som sitter kvar med sådana problem?


Min uppfattning är att ungefär 99,9% av s.k. HiFi-anläggningar i lyssningsrum låter just ”högtalare”. Då har jag även i mitt eget huvud integrerat studiors kontrollrum. Ja, ungefär så illa tycker jag det är.

+1 jag vill dock lägga till ytterligare en eller 2 nior eller fler nior. Av 1 miljon anläggningar kan man vara glad om ens en enda inte låter högtalare. Jag kan faktiskt sträcka mig till 1 miljard stereoanläggningar.

Mvh
Peter

Så rart. :-)
Hos mig låter det musik hela vägen
Högtalarna syns men hörs inte
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav petersteindl » 2020-06-25 13:19

Perfector skrev:
petersteindl skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Min uppfattning är att ungefär 99,9% av s.k. HiFi-anläggningar i lyssningsrum låter just ”högtalare”. Då har jag även i mitt eget huvud integrerat studiors kontrollrum. Ja, ungefär så illa tycker jag det är.

+1 jag vill dock lägga till ytterligare en eller 2 nior eller fler nior. Av 1 miljon anläggningar kan man vara glad om ens en enda inte låter högtalare. Jag kan faktiskt sträcka mig till 1 miljard stereoanläggningar.

Mvh
Peter

Så rart. :-)
Hos mig låter det musik hela vägen
Högtalarna syns men hörs inte


Japp, det är bara att stänga av stereon så hörs inte högtalarna eller att det rör sig om ljudåtergivning via högtalare. :) Enkelt knep. Jag inkluderar all form av högtalaråtergivning i jämförelse med att vara på plats och då handlar det exempelvis om att återge en livekonsert från Konserthuset så att man inte kan åtskilja om man befinner sig i konserthuset eller hemma. Det måste naturligtvis höras som en exakt replika/kopia/avtryck. Jag inkluderar därmed all så kallad loge-lyssning bland stereoåtergivning som ej kan återge livekonserten i Konserthuset eller livekonserten med orgel i någon kyrka av rang. Notre Dame är ju tyvärr nedbrunnen just nu så den får vänta tills den öppnas igen. Den egna logen får under inga som helst villkor finnas med. Lycka till.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav 2-ch » 2020-06-25 13:48

Strmbrg skrev:Finns det hifi-intresserade som sitter kvar med sådana problem?

Det gör det med all säkerhet. Själv har jag t.ex lågt ställda krav när jag myser i trädgården på ljudåtergivningen.
Då är sittplatsen, temperaturen, tillgång till kall dryck och många andra saker klart överordnade högtalarnas brist på kvalitet där.

Sen har vi alla hifi-intresserade som inte (just nu) har råd att åtgärda rummet. Högtalarens kanske viktigaste komponent.

Dessutom finns de som tycker att dom är hifi-intresserade (med all rätt) och skaffar dyra men för behovet illa anpassade högtalare.

Det finns säkert många fler, take your pick.

gcs
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-04-01

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav gcs » 2020-06-25 14:33

Ja jag slås av hur bra det låter. :D Kan inte önska mig bättre men möjligen skulle det kunna vara intressant att jämföra det jag har med ett par TAD Reference

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-06-25 16:42

Max_Headroom skrev:Har lyssnat en del på Yello - Motion Picture på sistone. Låter också väldigt bra. Grymt bra produktion, genomgående, även om kompositionen är ojämn.


Tack för tipset nu i efterskott nu när tråden vaknade till! :) Jag spelade skivan och den är bättre än man tror. Jag ser den som ett lite bortglömt alster i Yellos katalog. Några av låtarna kan man spela väldigt starkt, andra inte, så som jag tycker. Kanske därför som jag upplever den lite ojämn jag också.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav hifikg » 2020-06-25 17:17

Lyssnar på Dylans senaste epos o det låter inte alls så bra som i Scandinavium för ett år sedan. Det låter mycket bättre. Men jag saknar hans sprudlande glädje-gester (jodå, han tog av sig hatten!)

O så är det svalt o skönt i lyssningsrummet :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav hcl » 2020-06-25 19:05

Morello skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, så särskilt välljudande var väl inte Propaganda när jag provade i går morse. Däremot var det väldigt trevligt att spela den svenska jazzplattan med Summit Meeting inspelad av Gert Palmcrantz.

Förr om åren brukade jag gå från Kent till Gyllene Tider för att påvisa hur olika det kan låta nu respektive förr. Klasskillnad!

Med vänlig hälsning

Pekka


Framförallt en musikalisk klassresa utan dess motstycke - till Gessles fördel.

Men även ljudkvaliteten från respektive album är varandras diamtrala motsats.


Underligt. Kent tycker jag är mycket välgjort. Knappt ett ljud som inte sitter exakt där det skall. Om det är bra eller dåligt ljud kan man kanske diskutera, men jag gissar att de (Kent) fick till det så att ljudet berättade den historia de ville berätta (eller hur man nu skall utrycka det). Det är dock kraftigt upptryckt i dynamiktaket, men det hör mer till den trend som rått.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16423
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav Strmbrg » 2020-06-25 19:21

Popmusik kan väl bara låta bra, mindre bra eller dåligt? Åtminstone om det rör sig om studioinspelningar.
Någon illusion av realism går det ju inte att tala om.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Slås av hur bra det låter... Gör ni det också?

Inläggav jansch » 2020-06-25 19:37

hcl skrev:
Morello skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, så särskilt välljudande var väl inte Propaganda när jag provade i går morse. Däremot var det väldigt trevligt att spela den svenska jazzplattan med Summit Meeting inspelad av Gert Palmcrantz.

Förr om åren brukade jag gå från Kent till Gyllene Tider för att påvisa hur olika det kan låta nu respektive förr. Klasskillnad!

Med vänlig hälsning

Pekka


Framförallt en musikalisk klassresa utan dess motstycke - till Gessles fördel.

Men även ljudkvaliteten från respektive album är varandras diamtrala motsats.


Underligt. Kent tycker jag är mycket välgjort. Knappt ett ljud som inte sitter exakt där det skall. Om det är bra eller dåligt ljud kan man kanske diskutera, men jag gissar att de (Kent) fick till det så att ljudet berättade den historia de ville berätta (eller hur man nu skall utrycka det). Det är dock kraftigt upptryckt i dynamiktaket, men det hör mer till den trend som rått.


Jag har varit med vid några Kent-inspelningar. En viktig del i deras sätt att spela in och "sätta ljud" är olika studiomonitors för att simulera lyssnarens anäggning - ett par små moniorer med fullregisterelement , såg ut som små Fostex skulle också ge bra ljudbild.
Det skulle alltså låta rätt även i "budgetstereos"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster