100% dämpning betyder att absorbenten beter sig som ett hål kan man lite förenklat säga, där ljudet går in, försvinner och inte reflekteras. Men talar man om lågfrekvensdämpning så har man en sorts virtuell yta för absorbenten, som kan sättas nästan godtyckligt av någon som inte har så mycket skrupler...
Det är ett problem när det används marknadsföringsmässigt eftersom en tillverkare som föreställer sig att konsumenten inte vet något om frågan, kan godtyckligt välja vilket absorptionstal de vill (men helt glömma att ange absorptionsytan...). Uppgiften om absorptionskoefficient ensam är rätt så ointressant, men ändå tror säkert den som väljer att ange den som 100% att det får konsumenten att bli imponerad.
En rätt så dålig absorbent (absorberar lite i absoluta tal) kan alltså påstås absorbera 100 % (från en väldigt liten yta). Eller också kan man påstå att de absorberar rätt så dåligt, men har stor yta.
Hur märkligt det än kan verka så är det faktiskt som regel riktigare att ange en lägre absorptionskoefficient men en yta som är mycket större än absorbenten själv. Skälet är att lågfrekvensabsorbenter fungerar väldigt olika beroende på hur tätt packade de är, så optimal funktion får man alltsom oftast när man låter var och en av dem täcka en yta väsentligt större än dess egen utbredning.
Men det är inte alltid så. Det beror på, och det beror på mycket. Bara så ingen försöker skapa några tumregler från det jag just skrev.

En specifik absorbents absorptionsimpedans blir bara rätt när en mycket stor yta täcka av likadana absorbenter, vars avstånd från varandra i två dimensioner INTE kan väljas godtyckligt. Närhet till akustiska ljudkällor i rummet ifråga kan förvisso påverkan optimum i absorptionsdensitet, så riktigt så enkelt som att det finns ett svar på vad som är optimal densitet är det inte.
JM skrev:IngOehman skrev:Presentationen (talar bara om det jag ser i förstainläggat, jag har inte brytt mig om att läsa mera) är av nonsenstyp.
Att göra en absorbent som kan påstås ha nära 100% absorption är i sig ingenting märkvärdigt, men det säger ju inget om hur många metriska sabine den genererar. Texten ser ut att vara riktad till dem som inte vet knappt någonting om akustik.
Vh, iö
Ingvar din trovärdighet sjunker. Omdömeslöst att uttala sig om en forskningsartikel publicerad i Applied Physics Letters där du inte har läst hela innehållet.
JM
Ehhh... Såhär skrev du själv i förstainlägget: "Tyvärr har jag inte möjlighet för närvarande att läsa hela artikeln."
Så DU får ha starta tråd som antyder att produkten kan vara intressant, men andra får inte kommentera?
Om du har någon sakkommentar till det jag skrev så lyssnar jag gärna på den, men avstå vänligen från flera oförskämdheter.
Igen - absorptionen på små objekt i förhållande till våglängden, kan åsättas absorptionstal tämligen godtyckligt, allt beror på hur stor absorptionsarea man tillskriver dem. Det intressanta är därför inte absorptionskoefficienten utan
produkten mellan denna och nämnd absorptionsarea. Produkt är nämligen absorptionen i metriska sabine.
Du har chansen att lära dig något här JM, varför inte ta den istället för att vara otrevlig?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).