Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:Distorsion är bra. Annars skulle det inte funnits enligt Darwinismen.
IngOehman skrev:Det där var nog den mest extrema neddumning av verkligheten jag någonsin sett.
Vh, iö
JM skrev:Att distorsion i direktljudet är av ondo är självklart.
Distorsion i reflexljudet är svårt att undvika. Krokig frekvenskurva, fasfel, interferenser mm finns nästan alltid.
Dominanta reflexer o fel timing av reflexer är självklara problem men finns det reflexdistorsion i sig som bör undvikas?
JM
Svante skrev:(Här kommer det snart inlägg som innehåller frasen "linjär distorsion", det har vi diskuterat förr och jag säger redan nu att det är ett av de dummare begreppen jag vet.)
Svante skrev:
(Här kommer det snart inlägg som innehåller frasen "linjär distorsion", det har vi diskuterat förr och jag säger redan nu att det är ett av de dummare begreppen jag vet.)
PappaBas skrev:Man kan tänka sig olinjära fenomen pga reflexer t.ex något som hänger på väggen och börjar skallra men normalt borde det väl främst vara frågan om attenuering (lite olika för olika frekvenser) och det introduceras inte nya frekvenskomponenter.
Den förändring av amplitud och frekvensinnehåll som sker av reflexer i rummet är ibland dålig men ibland också helt nödvändig. Lyssnar TS i badrummet?
Piotr skrev:PappaBas skrev:Man kan tänka sig olinjära fenomen pga reflexer t.ex något som hänger på väggen och börjar skallra men normalt borde det väl främst vara frågan om attenuering (lite olika för olika frekvenser) och det introduceras inte nya frekvenskomponenter.
En ren sinus från en ljudkälla kan lätt sätta föremål i rörelse/resonans vilket ger upphov till skurar av högfrevent energi.. säkert ofta en blandning av harmoniska övertoner och icke harmoniska diton.
Piotr skrev:Den förändring av amplitud och frekvensinnehåll som sker av reflexer i rummet är ibland dålig men ibland också helt nödvändig. Lyssnar TS i badrummet?
Ja helt död-dämpat är väl normalt inte lyckat vid fåkanalsåtergivning.
IngOehman skrev:Nu misstänker jag att du kanske blandar ihop det linjära fenomenet resonans, med lekmannabegreppet skaller.
Kanske.
Resonans är som sagt ett linjärt fenomen, och att trigga resonanser betyder inte att det skapas några nya spektrala gubbar, varken harmoniska, inharmoniska eller icke harmoniska. Däremot kan rum och delar i rum ha inneboende olinjäriteter, t ex två glas som står emot varandra med nästan obefintligt tryck, på en lättrörlig hylla som sätts i vibration av ljudtrycket. Och i sådana fall så yttrar sig olinjäriteterna som regel tidigast vid de frekvenser där man hittar resonans (akustisk eller mekanisk, någonstans i systemet på väg från ljudkälla till glas).
Men skallret i sig är inte resonans. Det är en bieffekt av att amplituden hjälps upp av resonansen.
Piotr skrev:Jag är inte upprörd, om du är intresserad av mitt sinnestillstånd så fråga i stället för att berätta för mig hur det ligger till, det blir lite märkligt annars.
Jag tycker du ofta har ett ytterst märkligt sätt att resonera med andra, där du i princip behandlar folk som.. idioter är väl ett väl starkt uttryck men något åt det hållet.
IngOehman skrev:Jag tror möjligen att jag bättre förstår hur du menar, men måste vända mig emot att kalla det för en distorsion.
Reflektioner från lyssningsrummet är i förekommande fall störande, men det gäller ju långt ifrån alltid. De flesta reflektioner från ett välägnat lyssningsrum är snarare komplement till direktljudet, och ger ljudbilden en akustisk förankring.
Vh, iö
paa skrev:Tidigare var det en person som ofta och ihärdigt menade att smårumsakustik inte var en riktigt förstådd företeelse här på Faktiskt.
Kanske lite av den kritiken kan appliceras på ämnet för denna tråd?
paa skrev:Tidigare var det en person som ofta och ihärdigt menade att smårumsakustik inte var en riktigt förstådd företeelse här på Faktiskt.
Kanske lite av den kritiken kan appliceras på ämnet för denna tråd?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster