MEASUREMENTS: Chromecast Audio: Analogue/Digital Output

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nusse

MEASUREMENTS: Chromecast Audio: Analogue/Digital Output

Inläggav Nusse » 2016-04-05 17:30

"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Piotr

Re: MEASUREMENTS: Chromecast Audio: Analogue/Digital Output

Inläggav Piotr » 2016-04-05 18:31

Jag saknar redogörelse för mätutrustningen.

Det publicerade resultatet för 1kHz fyrkant ser suspekt ut. Tittar man på "impulse response" så ser man en sinc som väntat.. motsvarande vågning före och efter flankerna på fyrkanten är att förvänta sig men de finns inte där.

Texten anger "0dBFS" vilket kan betyda att DAC'en klipper. Isf. klipper den förvisso rätt snyggt... en fyrkant som överstyr en DAC brukar se ruskig ut.. totalt bananas! :)

I texten anges att man kontrollerat med sinus och fann 2.8V peak, 2Vrms. Fyrkantens trigger ligger på 2.8V och detta indikerar nån form av snygg klippning vilket förklarar avsaknaden av vågning.

Annars ser det väl ok ut och det är imponerande vad bra prestanda man får idag för så rimliga pengar.

p.s. Pono, WTF.. 4.5dB ner vid 20kHz!?

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2016-04-05 18:45

Piotr skrev:Jag saknar redogörelse för mätutrustningen.

Det publicerade resultatet för 1kHz fyrkant ser suspekt ut. Tittar man på "impulse response" så ser man en sinc som väntat.. motsvarande vågning före och efter flankerna på fyrkanten är att förvänta sig men de finns inte där.

Texten anger "0dBFS" vilket kan betyda att DAC'en klipper. Isf. klipper den förvisso rätt snyggt... en fyrkant som överstyr en DAC brukar se ruskig ut.. totalt bananas! :)

I texten anges att man kontrollerat med sinus och fann 2.8V peak, 2Vrms. Fyrkantens trigger ligger på 2.8V och detta indikerar nån form av snygg klippning vilket förklarar avsaknaden av vågning.

Annars ser det väl ok ut och det är imponerande vad bra prestanda man får idag för så rimliga pengar.

Bra synpunkter. Jag tror nog han uppskattar och svarar om du vill kommentera längst ned på sidan.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-05 18:57

Krävs konto vilket jag inte har.

Översätt gärna en kortare variant av vad jag skrev och posta om du har möjlighet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-04-07 14:25

Piotr skrev:Annars ser det väl ok ut och det är imponerande vad bra prestanda man får idag för så rimliga pengar.

Ja, Chromecast kan man väl inte förvänta sig varken mer eller mindre av, men Pono... Var det inte de som skulle vara så jävla Hi-rez & Hi-end?
Senast redigerad av Almen 2016-04-07 15:18, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-04-07 14:28

Bar att köpa Mark Levinssons mediaspelare för 6 000 CHF och vrida upp 4-5 dB med EQ'n. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-07 16:06

Almen skrev:
Piotr skrev:Annars ser det väl ok ut och det är imponerande vad bra prestanda man får idag för så rimliga pengar.

Ja, Chromecast kan man väl inte förvänta sig varken mer eller mindre av, men Pono... Var det inte de som skulle vara så jävla Hi-rez & Hi-end?

Jo det snackades som det.. Kan det vara så illa (om uppgiften nu stämmer) att dom tagit ner responsen hörbart i toppen med 16/44.1 för att deras "hi rez masters" skall framstå som bättre? Dvs. att avrullningen endast finns med redbook och inte när man kör högre samplingsfart. Skulle inte förvåna mig och det vore kul att mäta på en.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-07 16:20

Fanns mätningar hos Stereophile. Minns inte om jag tittat på dom tidigare, känns bekant.

Hursom har dom prioriterat impulsresponsen på bekostnad av en tidig avrullning i det hörbara spektrat. Det ser ju snyggt ut på ett scope..

Vidare är responsen helt rak förbi 20kHz med högre samplingsfart... såklart.

En hel del skräp kan ses på utgången pga. det "bristande" rekonstruktionsfiltret.

Distortionen är något hög också. Gissningsvis högre än tex. iPhone. Argumentet är att Charles Hansen på Ayre inte tror på motkoppling. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-04-11 11:24

Hmm.. min kritik för Pono ovan ang. fyrkantvågen brister då den faktiskt går i linje med den impulsrespons man ser för bapparaten. Fick för mig att jag sett en typisk IR med linjär fas men det kan handla om en brain-fart.

Sorry för det!

Återgå till Generellt om hifi