Telefunken S500/S600

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Telefunken S500/S600

Inläggav Gigas » 2016-04-07 22:50

Är det någon som har erfarenhet av denna skivspelare?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-08 00:04

Har haft en sådan men lyssnade aldrig på den. Gediget byggd och med goda ambitioner är den. Det sitter en Ortofon AS-212 arm på den, som skall vara riktigt riktigt bra. Hittar du en för rimliga pengar så är bara armen värd det.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-08 01:16

Fjonkalicious skrev:Har haft en sådan men lyssnade aldrig på den. Gediget byggd och med goda ambitioner är den. Det sitter en Ortofon AS-212 arm på den, som skall vara riktigt riktigt bra. Hittar du en för rimliga pengar så är bara armen värd det.


Är dock några små skillnader på armarna vad jag förstått, om inte annat liften. Många som plockar av armarna och försöker sälja dyrt. Men en riktig Ortofonist ser skillnad :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav Fjonkalicious » 2016-04-08 07:01

Vinylcalle skrev:
Fjonkalicious skrev:Har haft en sådan men lyssnade aldrig på den. Gediget byggd och med goda ambitioner är den. Det sitter en Ortofon AS-212 arm på den, som skall vara riktigt riktigt bra. Hittar du en för rimliga pengar så är bara armen värd det.


Är dock några små skillnader på armarna vad jag förstått, om inte annat liften. Många som plockar av armarna och försöker sälja dyrt. Men en riktig Ortofonist ser skillnad :mrgreen:

MvH Carl


Stämmer. Men jag menar att ur ren prestandasynpunkt så är det nog inte astronomiska skillnader. Vad ligger en original i pris calle?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Gigas
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2015-04-15
Ort: Sveriges Lustgård Katrineholm

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav Gigas » 2016-04-08 09:42

Ja jag har sett att det slaktas många fina skivspelare. Liften är ju en med en spak framtill på spelaren. Möjligt att man i så fall kan ersätta den med annan lift. Jag missade en för 1200:- vilket kanske är ett hyggligt pris. Armarna som säljs separat är oftast från denna typ av spelare S500 och S600 och kommer för det mesta utan lift. Hade en tanke på att montera denna Ortofonarm AS-212 på en Thorens TD-150 i stället för TP13a men den kanske blir för tung på tonarmsplattan. Annars kan man nöja sig med att behålla Telefunkenspelaren original med sitt autostop som man behöver numera.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav KentLindqvist » 2016-04-08 11:15

Jag kör min dagligen. (nåja)

Jag är nöjd med både ljud och funktion.
Hastighetspotarna är dock av plastigare sort, så de funderar jag på att byta ut. Nån gång.

Själv tycker jag den är snygg, på nåt litet deutschland sätt!

Bild
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav Vinylcalle » 2016-04-09 01:18

Fjonkalicious skrev:
Vinylcalle skrev:
Fjonkalicious skrev:Har haft en sådan men lyssnade aldrig på den. Gediget byggd och med goda ambitioner är den. Det sitter en Ortofon AS-212 arm på den, som skall vara riktigt riktigt bra. Hittar du en för rimliga pengar så är bara armen värd det.


Är dock några små skillnader på armarna vad jag förstått, om inte annat liften. Många som plockar av armarna och försöker sälja dyrt. Men en riktig Ortofonist ser skillnad :mrgreen:

MvH Carl


Stämmer. Men jag menar att ur ren prestandasynpunkt så är det nog inte astronomiska skillnader. Vad ligger en original i pris calle?


Skulle gissa på 2000-3000 kr drygt.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav olaume » 2020-11-12 22:24

Jag har en S500 som jag haft sedan 1975, men som stått i garderoben i 20 år, samt en S600 som jag köpte begagnad i nyskick på tyska Ebay och nu fått pickup monterad på och börjat spela efter många år med andra spelare. I princip är S500 och S600 samma spelare. Ortofon-tonarmen är i SME-klass. Här är armen dessutom försedd med autostopp och lyft, vilket jag tycker är en stor fördel så att man inte behöver vara orolig för nål och skivor om man råkar lämna musiken en stund. En annan stark sida är den rejält tunga skivtallriken i zink som är individuellt balanserad. Baksidan är att den tunga tallriken gör spelaren rätt långsam i starten, så den är inget för diskobruk. En annan nackdel är att man inte kan låta bli att beundra det vackra stroboskopet, och med minsta spänningsvariation på nätet måste man då tvunget upp och pilla på hastighetsjusteringen för avvikelser som man annars omöjligt skulle kunna höra och vara lyckligt ovetande om. Totalt sett är det en häftig spelare både att lyssna och titta på. Väldigt mycket 70-talskänsla.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav RJohan » 2020-11-13 09:43

Angående snabbstart:

På 70-talet kände jag en discjockey (skivkusk?) som hemma hade två Unamcospelare. Han hade löst snabbstarten genom att ha tunna, överdimensionerade filtmattor. Han 'cuade' in starten med stillastående tallrik, grep tag i filtmattan och startade spelaren så den gick upp i varv. När låten på den andra spelaren tog slut släppte han bara filtmattan. Snabbstart.
Jag har fortfarande en kassett med några såna övergångar som han gjorde åt mej (med go 70-talsdisco).

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav olaume » 2020-11-13 10:43

Det är få spelare idag som kommer upp i 70-talets höjder. Det är inte bara nostalgi utan faktiskt också ren logik. Då gjorde volymen att det fanns pengar att tjäna på vinylspelare, vilket ledde till investeringar och teknikutveckling. Idag är marknaden för bättre spelare så oerhört liten att det inte lönar sig att konstruera enligt annat än formulär 1A. Telefunken S500/600 är som en orgie i 70-tal med sitt fladdrande stroboskop, tunga skivtallrik, S-formade ortofonarm och inte minst sina gröna touchkontroller. Rolig att både lyssna på och titta på.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav oa51 » 2020-11-17 00:18

Jag har en S600 som jag köpte för att slakta och ta armen ifrån och sätta på min Lenco L75. Då jag såg byggkvaliteten och den typiskt tyska överarbetade ingenjörstekniken behöll jag den i original. En originell finess är en liten lampa som talar om när nålen är jäms med spårets början på 33- eller 45-varvare. Faktisk användbar finess. Underbar 70- talskänsla, kan väl närmast jämföras med thorens TD 160 som dock saknar all automatik!
Se dock upp med att den plastbaserade delen i mitten på tonarmen ofta torkar och släpper: https://www.google.com/search?q=as212&client=firefox-b-d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=gB8ZXWHMZ_KefM%252CYXsrvwrFlxrWGM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kT9oSgaotiwRQulLSv3ue648NhosQ&sa=X&ved=2ahUKEwiV_Jz2hojtAhWpxIsKHcleCmwQ9QF6BAgKEEg#imgrc=QW2sL2Gsys9HIM

Finns dock reservdelar att köpa på ebay.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
olaume
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-05-14

Re: Telefunken S500/S600

Inläggav olaume » 2020-11-17 13:01

Jag har nu kört min nyservade S600 med Ortofon 2M blue i en vecka. Och jag kommer på mig själv om dagarna med att intensivt längta hem till att spela skivor. Har återfunnit vinylglädjen efter ett långt uppehåll. För att krångla till det hela har jag dessutom min jättegamla S500 nyservad i garderoben med V15 III som jag ska försöka ställa upp och jämföra med. I princip är det bara pickuperna som skiljer. Av någon anledning envisades Telefunken på 70-talet med att utrusta spelarna med Shure-pickup. För all del inget dåligt val, men det känns som att Ortofon vore mer logiskt på Ortofon-arm så det blir kul att jämföra.
Jag vet att det finns de som hävdar att all slags automatik påverkar ljudet negativt, eftersom det är något som belastar tonarmslagret. Men jag måste säga att jag tar hellre den lilla teoretiska försämringen än risken att spelaren ska mala i evigheter om man glömmer att slå av, med risk för att skada både skiva och nål, så halvautomatik känns idealiskt. På Telefunken är det dessutom inte en mekanisk utan en optisk styrning av när tonarmen ska lyfta, vilket borde minska risken för ljudpåverkan. Ett extra plus med denna arm är att den vilar i det övre läget. Det går alltså inte att fumla med att lägga ned pickupen med bara fingrarna, utan man tvingas vackert använda tonarmslyftet.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster