Kraniet skrev:Ett klass A/ klass D slutsteg med extra 2a ton distorsion för att ge ett rörliknande ljud. Det är ju som tre önskningar i ett

Visst finns det rörförstärkare som låter som rörförstärkare. Precis som det finns transistorförstärkare som låter som transistorförstärkare, dvs hårt, distat och allmänt odynamiskt.
Vad jag vill åt är att det är lika fel att bunta ihop alla rörsteg som att bunta ihop alla transistorsteg! En riktigt bra rörförstärkare låter inte som gängse uppfattning om vad rörsteg representerar. Att det sedan finns ett antal (välmenande?) konstruktörer som menar sig kunna rekonstruera det bättre ljudet från en rörförstärkare i sina transistorkonstruktioner är en annan sak.
Men jag menar att det ofta lite mer insmickrande mjuka ljudet som karakteriserar ett antal rörsteg inte är det positiva, utan det är förstärkarnas förmåga att återge komplexa signaler (utan att krokna), givet att det finns effekt nog att klara av detta. 3 W "enpetare" är inte bra till modern rockmusik oavsett lättdrivna hornsystem.
Jag har själv vid ett par tillfällen försökt mig på rörsteg men inte lyckats speciellt bra, mest för att de varit osäkra i sin användning. Alltid var det något som var trasigt, bland annat med mina Lumley 100-wattare. Men jag har en kamrat som sedan mitten på 70-talet envisats med att använda rörförstärkning och han har lyckats bättre, han är en mästare på att kräma välljud ur dessa tingestar. Och det handlar inte om
ljudet, det handlar om hur man förstår musiken. Min första omtumlande upplevelse var när jag lyssnade på en tidig Zappa-platta, i slutet på 70-talet. Plötsligt förstod jag vad Zappa ville säga med sin musik, musik som bara lät kaos hemma hos mig, trots på papperet bättre grejor.
Motsvarande hemma hos samma grabb för ett par år sedan, vi lyssnade på Red Hot Chilli Peppers och min kamrat ville entusiastisk beskriva skillnaden mellan deras förra och nuvarande basist. Detta alltså med superkomprimerade/limiterade moderna rockproduktioner, skivor som jag helst inte lyssnar på för de är så trista ljudmässigt. Jag ska inte påstå att det lät så mycket bättre hos honom (än hos mig) men det var en helt annan sak hur jag uppfattade
musiken! Det var mycket lätt att uppfatta hur olika de två basisterna spelade, något som jag inte alls uppfattat/noterat hemma hos mig.
Slående också att det bästa ljudet/musiken på High-End-mässan i Stockholm kom från Audio Research rör-elektronik och Sonus Faber högtalare. Men de senare högtalarna lät också fantastiskt bra med de små platta klass-D förstärkarna som jag inte minns namnet på, Devialet kanske?
Så, att påstå att rörförstärkare låter "bättre" pga sin distorsion är kanske snarare att de låter bättre
trots sin dist?
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.