Är osäker på vad du menar med "nu för tiden". Siffran finns nämnd i många sammanhang, och en av de kanske mest väldokumenterade är den mångåriga studie som Atkinson på Stereophile sammanställt från alla högtalartester som gjort genom åren. Det syns så vitt jag vet ingen sjunkande trend. Högklassiga högtalare har alltid legat i den häraden.
En annan intressant sak är att de få "högkänsliga" högtalare som samma tidning testat, nästan undantagslöst har visat sig ljuga (mycket mer än tillverkarna av mera normalkänsliga högtalare gör) om känsligheten. Samtidig har högtalarna i fråga oftast avsevärt mycket ojämnare tonkurva och sämre bandbredd.
Problemet är fysikaliskt. Om man skall göra en högtalare med väldigt hög känslighet så finns det bara tre vägar dit:
1. Usel bandbredd/låg ljudkvalitet.
2. Extremt låg belastningsimpedans (vilket kan ökar känsligheten utan att verkningsgraden behöver öka, så extremt mycket effekt behövs likt förbaskat).
3. Kollossalformat. Det finns inga genvägar till hög verkningsgrad vid låga frekvenser. Vill man nå ned till säg 25 Hz med en verkningsgrad på över 95 dB så behöver högtalare bli extremt stora.
Så snarare än att handla om "nuförtidighet" så är det formatet det handlar om. Biografhögtalare av idag har hög känslighet, men de är också rejält stora.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Flint skrev:IngOehman
Du trodde väl inte att jag menade allvar. Har du helt tappat humorn.

Jag håller det ofta öppet att det folk säger eller skriver är avsett som humor, även när det roliga i så fall bara är att det inte är som påståtts utan tvärtom.
Men jag håller det även öppet att folk menar det de säger, brukar till och med utgå ifrån det. För även om det inte är menat så utan som humor, så kan ju någon som läser det tro att det är riktigt. Då är det bra att klargöra att så inte är fallet. Oavsett om den som skrev det redan vet det alltså.
Kort sagt: Bästa responsen på skriven potentiell ironi är oftast att ta det på allvar.

I det här fallet är det heller inte alldeles självklart att det var ironi av även ett annat skäl - det finns nämligen exempel på upptagningar av raketuppskjutningar som ÄR gjorde relativt nära. Men det är väldigt ovanligt att man gör så, eftersom utrustningen som regel inte överlever då.
Därför skrev jag "knappast" och "nästan alla", istället för att påstå att det inte kan vara så.
Flint skrev:Eller den här versionen.
Jo, jag tyckte att jag såg en sån där Sony slipsmygga på en av utblåstrattarna när raketen pös iväg.
Den var så tydlig att den inte behöver tas på allvar.
Sådan ironi fungerar även i skriven form.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).