Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-12-01 09:02

rolfzetterberg skrev:Flera gissningstävlingar?
Made by Axel Holstensson.
Modell kan kanske vara 4295 eller någonting däråt.Har för mig att de alla delar samma chassie.Hade ett sånt för ett antal år sedan,men det är sålt.
Snyggaste varianten i mitt tycke är den med grön skala.


Det får du så klart för rätt för! Jag tror att om min radio hade varit från 1962 så hade den hetat just 4295W.

Utan att veta med säkerhet veta så tycker jag det verkar som att andra siffran i modellnummret på många av denna radiotillverkare från Motalas modeller bara talar om vilket modellår maskinen är ifrån. Modellen verkar ha kommit 1961 som Symfoni 4195W men 4295W, 4395W och 4495W är så vitt jag kan se identiska. 1962 kom även "Royal 4296W" som är samma modell fast med ett par diskanter utöver de två 16 cm bredbandshögtalarna. Modellserien verkar ha börjat med modellen 4095W 1960 men den har bara mono-slutsteg och skiljer därför en del från övriga. Det finns även maskiner från Dux som är mer eller mindre identiska med 4x95W serien.







darkg skrev:Apropå radioreklam. Det slår mig att själva avbrotten möjligen inte är så förkastliga - vad säger egentligen att en obruten räcka låtar passar mänskan bäst! Små avbrott präglar väl många framgångsrikt genomlevda aktiviteter.

Bara innehållet inte var så dumt, repetitivt eller påfluget.

Så med en datoriserad uppspelning skulle man kunna ta kontrollen över avbrotten! De kanska kan bjuda på tystnad, eller någon intressant åsikt, en poetisk juvel eller torr fakta om någonting vetvärt.

Så går tankarna denna årets allra sista novembernatts sista darrande timma.


Nu avbryter radiosporten sändningen från den spännande matchen i 60 sekunder för pisspaus, *Benny Hill "theme" spelas*.

Man skulle kunna dra parallellen med film. Man kan ställa in mediaspelaren att pausa filmen i 5 minuter var 20e minut och istället visa rörliga bilder från Kikki Danielssons och Leif Loket Olssons gemensamma semesterresa till kanarieholmarna. Med trevligare eller ingen/inget paus-bild/ljud så blir det så klart inte lika läskigt men det är så jag känner för reklam i radio och TV vilket är en av anledningarna till att jag valt att inte ha TV.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2017-12-01 10:47

jonaz81a skrev:
rolfzetterberg skrev:Flera gissningstävlingar?
Made by Axel Holstensson.
Modell kan kanske vara 4295 eller någonting däråt.Har för mig att de alla delar samma chassie.Hade ett sånt för ett antal år sedan,men det är sålt.
Snyggaste varianten i mitt tycke är den med grön skala.


Det får du så klart för rätt för! Jag tror att om min radio hade varit från 1962 så hade den hetat just 4295W.

Utan att veta med säkerhet veta så tycker jag det verkar som att andra siffran i modellnummret på många av denna radiotillverkare från Motalas modeller bara talar om vilket modellår maskinen är ifrån. Modellen verkar ha kommit 1961 som Symfoni 4195W men 4295W, 4395W och 4495W är så vitt jag kan se identiska. 1962 kom även "Royal 4296W" som är samma modell fast med ett par diskanter utöver de två 16 cm bredbandshögtalarna. Modellserien verkar ha börjat med modellen 4095W 1960 men den har bara mono-slutsteg och skiljer därför en del från övriga. Det finns även maskiner från Dux som är mer eller mindre identiska med 4x95W serien.







darkg skrev:Apropå radioreklam. Det slår mig att själva avbrotten möjligen inte är så förkastliga - vad säger egentligen att en obruten räcka låtar passar mänskan bäst! Små avbrott präglar väl många framgångsrikt genomlevda aktiviteter.

Bara innehållet inte var så dumt, repetitivt eller påfluget.

Så med en datoriserad uppspelning skulle man kunna ta kontrollen över avbrotten! De kanska kan bjuda på tystnad, eller någon intressant åsikt, en poetisk juvel eller torr fakta om någonting vetvärt.

Så går tankarna denna årets allra sista novembernatts sista darrande timma.


Nu avbryter radiosporten sändningen från den spännande matchen i 60 sekunder för pisspaus, *Benny Hill "theme" spelas*.

Man skulle kunna dra parallellen med film. Man kan ställa in mediaspelaren att pausa filmen i 5 minuter var 20e minut och istället visa rörliga bilder från Kikki Danielssons och Leif Loket Olssons gemensamma semesterresa till kanarieholmarna. Med trevligare eller ingen/inget paus-bild/ljud så blir det så klart inte lika läskigt men det är så jag känner för reklam i radio och TV vilket är en av anledningarna till att jag valt att inte ha TV.

En själsbroder, helt klart.
Jag reste mig och gick ifrån TV'n när reklamen kom och har inte gått tillbaks till den sedan dess.
Min fru har monopol på den och brukar diska när reklamen kommer
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-12-03 13:48

Perfector skrev:En själsbroder, helt klart.
Jag reste mig och gick ifrån TV'n när reklamen kom och har inte gått tillbaks till den sedan dess.
Min fru har monopol på den och brukar diska när reklamen kommer


Ja vad som helst (nästan) är bättre än att genomlida TV/radioreklam! :)






Det har inte blivit så mycket musik de senaste dagarna men idag tänka jag lyssna på lite julskivor eftersom det är första advent. Jag har däremot tagit mig tid att plocka isär det senaste rörradio fyndet för att se om jag kunde se något akut som behöver åtgärdas. Jag kan med stor säkerhet säga att denna maskin aldrig har fått någon annan service än eventuellt utbytta EL84 rör om nu inte Siemensrören är orginal.






Min första reflektion har att göra med bristande kvalitet och service vänlighet. Genom att skuva loss serviceluckan i botten så kommer man åt en del men knappast tillräckligt för att ens få en bra överblick så chassit måste ur. För att få ur chassit så måste man lossa ena högtalaren, inget konstigt med det med tanke på maskinens formfaktor med högtalare på var sida. Att däremot både luckan i botten och högtalarna är "limmade" mot trälådan med skum som nu efter 55 år förvandlas till damm känns som en mindre optimal lösning. Att komma åt och få ur rören för rengöring av socklarna med deoxit utan att ta ur chassit kräver viss gynekologisk fallenhet. ECC85 röret går inte ens att byta utan att skruva loss fästet för ferritantennen vilket i sin tur kräver att man skruvar ur hela chassit.


Luxor Brilliant 7" -154 högtalare med spår av limmad skumpackning som nu istället flyger omkring som fint damm i min lägenhet.

Luxor Briljant 7tum -154 small.jpg
Luxor Briljant 7tum -154 small.jpg (410.27 KiB) Visad 11728 gånger





Med chassit ur är det lättare eller snarare mindre omöjligt att få en överblick över hur saker är kopplade. Jag saknar tyvärr kopplingschema, de finns på den tyska sidan radiomuseum.org men dessa kommer jag så klart inte åt. Om någon är medlem där och kan ladda ner de 5 bilderna med scheman jag länkar nedan åt mig så skulle jag bli glad.

Länkt till kopplingsscheman https://www.radiomuseum.org/r/luxor_sym ... w4095.html




Jag tycker det ser ut som att det sitter två (blå) elektrolyter som "cathode bypass capacitors" och två "Farad" papperskondensatorer som "coupling capacitors", om jag inte ser fel så går de via ett motstånd till gridden på EL84. Eftersom kablarna löper under saker och även upp och ner genom hål i chassit är det lite svårt att följa exakt hur det är kopplat. Dessa Farad papperkondensatorer har tydligen ett än värre rykte än en del andra märken av papperskondensatorer och Luxor har i denna maskin varit omtänksamma nog att använda (minst) 16 av dessa.


Här är en bild som visar undersidan av EL84 rören (nedre vänster) och ECC83 rören (övre vänster och mitten) samt div kondingar och motstånd. Lägg märke till den gula ledaren som ligger emot benet på motståndet som går till gridden på det övre av de två EL84 rören, plasten var nästan avskavd rakt igenom, som tur är bara nästan. Jag är glad att jag valde att skruva ur chassit...

Kondensatorer small.jpg
Kondensatorer small.jpg (534.49 KiB) Visad 11728 gånger


Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Kondensatorer.jpg




Med alla dessa Farad papperskondingar så borde det läcka mängder av likström till ställen där man inte vill ha sådan. EL84 rören ser dock ut att hålla sig i skinnet. Ursäkta fingeravtrycken, jag tog ur rören för att spraya deoxit i socklarna innan jag skruvade ur chassit och det var trångt och jävligt så det krävdes mycket lirkande och jag hade nog lite deoxit på fingrarna. Eftersom texten på rören verkar vara målad med extra utspädd vattenfärg så är det tyvärr lättare att torka bort denna än fingeravtrycken. På bilden (bakom EL84) rören syns också en Farad papperskondensator som inte ser så väldigt glad ut.

Siemens EL84 small.jpg
Siemens EL84 small.jpg (411.57 KiB) Visad 11728 gånger





Vill man promt få vatten på kvarnen angående att EL84 rören går för hårt på grund av att läckande likström ger fel bias så får man dämpa belysningen och öka slutartiden... Radion är dock inställd för 220V nätspänning och får 235V så om rören går lite för varmt är det inte säkert att det är läckande kondingar som är orsaken. Jag har inte erfarenhet nog att säga varken bu eller bä när det gäller detta utan att mäta och jag saknar som sagt kopplingschema. Det är dessutom svårt att mäta eftersom jag inte kan koppla in högtalarna med chassit på högkant och jag inte vill bränna utgångstransformatorerna genom att koppla in ström utan att ha högtalare inkopplade. Detta ger mig ytterligare en anledning att bygga en ställning att skruva fast chassit i eller så är jag lat och kopplar högtalarna med hjälp av krokodilklämmor...

Siemens EL84 mörkt small.jpg
Siemens EL84 mörkt small.jpg (366.19 KiB) Visad 11728 gånger
Senast redigerad av jonaz81a 2017-12-03 14:00, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2017-12-03 13:58

Har du provat denna?
https://www.radiomuseum.org/dsp_guest_s ... id=1768319
Där kan du hämta gratis 3 om dan efter vad jag kan se.
annars fick jag lite bilder som kanske inte är hela schemat.
Bilagor
symfoni_4395w_1768321.png
symfoni_4395w_1768321.png (17.43 KiB) Visad 11726 gånger
symfoni_4395w_1767814.png
symfoni_4395w_1767814.png (140.53 KiB) Visad 11726 gånger
symfoni_4395w_1768320.png
symfoni_4395w_1768320.png (18.46 KiB) Visad 11726 gånger
symfoni_4395w_1767813.png
symfoni_4395w_1767813.png (105.51 KiB) Visad 11726 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-12-03 14:13

Perfector skrev:Har du provat denna?
https://www.radiomuseum.org/dsp_guest_s ... id=1768319
Där kan du hämta gratis 3 om dan efter vad jag kan se.
annars fick jag lite bilder som kanske inte är hela schemat.



Jag provade nu! Man verkar få en slumvis utvald bild, jag fick komponent listan... 3 gånger... :)

Med lite tur dyker en som är medlem på radiomusem upp och räddar mig.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2017-12-03 14:28

Om du tar fram en sida enligt bilderna jag klistrade in och sedan går till downloaden så kanske du får den sida du vill ha?
Jag tar fram en bild på en del och dubbelklickar på den stora bilden man ser.
Då kommer det fram en downloadsida som man kan ladda ner.
Sedan får du antagligen dra ner en sida i taget på en lilla till höger och dubbelklicka på den stora bilden så kommer den sidan till nerladdning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-12-03 14:32

Perfector skrev:Om du tar fram en sida enligt bilderna jag klistrade in och sedan går till downloaden så kanske du får den sida du vill ha?
Jag tar fram en bild på en del och dubbelklickar på den stora bilden man ser.
Då kommer det fram en downloadsida som man kan ladda ner.
Sedan får du antagligen dra ner en sida i taget på en lilla till höger och dubbelklicka på den stora bilden så kommer den sidan till nerladdning.



Så enkelt är det nog, jag använde länken du postade.

Jag får prova imorgon när jag har tre nya försök.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2017-12-03 15:04

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Om du tar fram en sida enligt bilderna jag klistrade in och sedan går till downloaden så kanske du får den sida du vill ha?
Jag tar fram en bild på en del och dubbelklickar på den stora bilden man ser.
Då kommer det fram en downloadsida som man kan ladda ner.
Sedan får du antagligen dra ner en sida i taget på en lilla till höger och dubbelklicka på den stora bilden så kommer den sidan till nerladdning.



Så enkelt är det nog, jag använde länken du postade.

Jag får prova imorgon när jag har tre nya försök.

Du har pm.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav rolfzetterberg » 2017-12-03 16:46

Tror att det här schemat till 4101W ska passa rätt bra.
Bilagor
Luxor 4101 vä.jpg
Luxor 4101 vä.jpg (264.25 KiB) Visad 11670 gånger
Luxor 4101W hö.jpg
Luxor 4101W hö.jpg (355.61 KiB) Visad 11670 gånger

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-12-03 17:40

rolfzetterberg skrev:Tror att det här schemat till 4101W ska passa rätt bra.


Tack! Nu har jag två scheman att jämföra mot.

Det du postade är dessutom mindre suddigt! :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-09-30 18:18

Efter 10 månader i Kumlabunkern (kanske inte) så var det dags att ta tag i den här tråden igen.


I December förra året så åkte jag som normalt aldrig är sjuk på ett otrevligt förkylningsvirus. På grund av att min arbetsplats inte "fungerar" utan mig så fortsatte jag att jobba och förkylningen med följande (obehandlade) lunginflammation drogs jag med tills slutet på Januari. Totalt var jag inte hemma från jobbet mer än en och en halv dag och feber hade jag bara en dryg vecka men igensatta bihålor och hosta drogs jag med konstant vilket gjorde att sugen efter att lyssna på musik uteblev.

Andra hobbys och aktiviteter tog under förkylningstiden över och när jag väl blev frisk så var det mesta vad gäller ful-Hifi bortstädat, vardagsrummet upptaget av ett projekt och arbetsbelastningen på jobbet än mer extrem. Summa summarum, det blev inte mycket tid över för Faktiskt. När jag väl fann en ledig stund och tänkte logga in så visade det dig att mitt lösenord "distar" helt plötsligt efter 10 år inte dög. Kanske blev jag hackad av en porrbot, kanske så tyckte "systemet" att det var dags att byta lösenord, vad vet jag. Jag tog detta som ett tecken och tog en Faktiskt-paus.

Nu när grannarna snett under (studenter av festerist-typ) har haft röjarfester i snitt fyra kvällar (läs nätter) i veckan sedan höstterminen startade samtidigt som jag konstant jobbar sjudagars-vecka och går upp klockan 06:00 så kändes det som ett lägligt tillfälle att ta tag i den här tråden. Jag har ingen skivspelare inkopplad i datorrummet så dagen till ära spelas musiken i vardagsrummet och på öronbedövande volym för att överrösta student-grannarnas skrålande.



Första skivan blev så klart en Boney M platta - "Take the heat off me" vilken jag tydligen har två pressningar av.


Double Boney.jpg
Double Boney.jpg (397.54 KiB) Visad 10564 gånger



Boney M - Take The Heat Off Me spelar.jpg
Boney M - Take The Heat Off Me spelar.jpg (330.79 KiB) Visad 10564 gånger




Studenterna spelar Botten Anna, det överröstar man lätt med "Boney M - Daddy Cool"









Som andra skiva blev det Frank Valdor - Tropical Dancing (sida 2 spelar nu)


Frank Valdor - Tropical Dancing.jpg
Frank Valdor - Tropical Dancing.jpg (406.04 KiB) Visad 10564 gånger



Frank Valdor - Tropical Dancing spelar.jpg
Frank Valdor - Tropical Dancing spelar.jpg (371.47 KiB) Visad 10564 gånger





Grannen rakt under mig som hatar oväsen och hetsar upp sig över minsta ljud har de senaste två månaderna varit på konstant kanonhumör. Att höra hans bataljer med festprissarna väger nästan upp för nätterna utan sömn... nästan...
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2018-09-30 18:47

Välkommen tillbaks.
Det har känts som om många tappat faktiskt sedan efternamnet ändrades till .io
Kul med glada grannar, men lagom e bäst.
Kan vara vettigt att ta ett ordentligt snack med dom om vad man kan göra före klockan 10 på vardagskvällar och efter.
Eller så skaffar du en trombon och lära dig spela edelweiss på den så tystnar dom nog :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-09-30 21:25

Perfector skrev:Välkommen tillbaks.
Det har känts som om många tappat faktiskt sedan efternamnet ändrades till .io
Kul med glada grannar, men lagom e bäst.
Kan vara vettigt att ta ett ordentligt snack med dom om vad man kan göra före klockan 10 på vardagskvällar och efter.
Eller så skaffar du en trombon och lära dig spela edelweiss på den så tystnar dom nog :-)



Tack!

En kanske är mera nöjd med namnbytet än en del andra?! :D

Jag tycker nog att de bästa grannarna är de man inte har! Flytta till hus har jag pratat om länge men med nuvarande priser... är att skaffa en trombon ett klart mera realistiskt projekt.




I vilket fall drar kriget vidare.

Min del av slagfältet ser ut så här för tillfället. Inget har egentligen hänt med vardagsrums-anläggningen det senaste året.

The Boppers - Keep On Boppin spelar.JPG
The Boppers - Keep On Boppin spelar.JPG (373 KiB) Visad 10539 gånger




Skivan som spelas är The Boppers - Keep On Boppin

The Boppers - Keep On Boppin.JPG
The Boppers - Keep On Boppin.JPG (440.83 KiB) Visad 10539 gånger







The Boppers - Tick Tock

Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2018-09-30 22:20

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Välkommen tillbaks.
Det har känts som om många tappat faktiskt sedan efternamnet ändrades till .io
Kul med glada grannar, men lagom e bäst.
Kan vara vettigt att ta ett ordentligt snack med dom om vad man kan göra före klockan 10 på vardagskvällar och efter.
Eller så skaffar du en trombon och lära dig spela edelweiss på den så tystnar dom nog :-)



Tack!

En kanske är mera nöjd med namnbytet än en del andra?! :D

Jag tycker nog att de bästa grannarna är de man inte har! Flytta till hus har jag pratat om länge men med nuvarande priser... är att skaffa en trombon ett klart mera realistiskt projekt.




I vilket fall drar kriget vidare.

Min del av slagfältet ser ut så här för tillfället. Inget har egentligen hänt med vardagsrums-anläggningen det senaste året.

The Boppers - Keep On Boppin spelar.JPG




Skivan som spelas är The Boppers - Keep On Boppin

The Boppers - Keep On Boppin.JPG







The Boppers - Tick Tock

[ YouTube ]

Vilka Gamma 12'or det på högtalarna?
Jag vet hur man får dom att skrämmas ordentligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-09-30 22:29

Perfector skrev:Vilka Gamma 12'or det på högtalarna?
Jag vet hur man får dom att skrämmas ordentligt.


Gamma BK - 3013 A (4ohm-varianten)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2018-09-30 23:22

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Vilka Gamma 12'or det på högtalarna?
Jag vet hur man får dom att skrämmas ordentligt.


Gamma BK - 3013 A (4ohm-varianten)

Mums i 93 liter basreflex.
Vill du kan jag berätta hur du gör.
Det är väl värt besväret, och effekttåligheten räcker mycket väl.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-10-01 10:44

Härligt att du är tillbaks igen! Har saknat dina inlägg.

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-01 19:02

Perfector skrev:
jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Vilka Gamma 12'or det på högtalarna?
Jag vet hur man får dom att skrämmas ordentligt.


Gamma BK - 3013 A (4ohm-varianten)

Mums i 93 liter basreflex.
Vill du kan jag berätta hur du gör.
Det är väl värt besväret, och effekttåligheten räcker mycket väl.



Jag har inte riktigt plats för att bygga stora högtalare, när jag skaffat hus ska jag bygga! :)




nuffe skrev:Härligt att du är tillbaks igen! Har saknat dina inlägg.

Henrik


Det ska med lite tur bli bra fart på tråden igen!







Under den tid jag varit inaktiv har jag hunnit med att återupptäcka en hel del ljudrelaterade prylar jag totalt glömt att jag äger, jag har också skaffat lite nya prylar. Jag har som jag redan nämnt i tråden en relativt stor lägenhet på ~100 kvadrat, 12 av dessa kvadrat har jag dock under en längre tid hyrt ut för att få ner hyreskostnaden. Min inneboende studerade till någon typ av programmerare / systemtestare, han är nu klar, har skaffat jobb och flyttat. Att bo helt för mig själv igen är en stor lättnad, dels för att jag störde mig på det jämt stökiga köket, dels för att jag själv tar stor plats och kan använde den extra golvytan. Jag behövde egentligen aldrig de extra pengar att ha en inneboende gav så det var mest ett stort irritationsmoment trots att personen i fråga höll sig på sitt rum framför sin dator.

Nu fick jag i alla fall för första gången på länge en chans att helt röja ur och omorganisera det stora vinds/varmförråd som hör till lägenheten. Senare ska jag också göra motsvarade insats i kallförrådet vars främre del en tid varit helt blockerad av min inneboendes 3! cyklar och lite annan bråte.








Dagens objekt kommer inte från något av mina förråd. Det kommer från en "second hand"-affär.


Jag har tidigare letat efter det perfekta kassettdäcket eftersom vi alla vet att kassettband är det optimala formatet om välljud är prio nummer ett. Förra året hittade jag en av Sonys instegsmodeller från mitten av 90-talet för en billig peng. Sony bandaren fungerade klanderfritt mekaniskt, skapar välljudande inspelningar för min Walkman och spelar med gott resultat upp band jag hittat i handskfack, dörrfickor, under stolar och till och med på fram vid vindrutan eller på hatthyllan i olika bilvrak jag köpt. Jag är en sån som vanligtvis kör bilar jag inhandlat för en summa mindre än en typisk kväll på krogen betingar så jag har hunnit avverka en del skrothögar genom åren. Sonyspelaren saknar dock HX PRO, man kan ju inte leva utan HX PRO... för att... jakten gick i vilket fall vidare.




För en tid sedan såg jag en Pioneer CT-S420 bandare hos en av de lokala "second hand"-affärerna. "Testad, fungerar fint. 125kr" lät ju bra... men för dyrt tyckte inte bara jag utan även alla andra. Några veckor senare sattes priset ner till 75:- och jag slog till.


Så här ser enheten ut. Världen är aningen mindre gul i verkligheten man jag orkade tydligen inte pilla på kameran. Bilden är tagen ett par minuter efter bilden nedan.


Pioneer CT-S420.JPG
Pioneer CT-S420.JPG (285.21 KiB) Visad 10437 gånger






Vid ett snabbt test fungerade kassettdäcket fint... i cirka 30 sekunder sen började det tjuta något fruktansvärt. Efter att ha stannat bandet och sen börjat spela igen så tog det kanske 15 sekunder innan det åter igen började tjuta, tredje gången inte ens fem sekunder. Slirande rem? Efter att ha öppnat upp och tittat vad som händer när det börjar tjuta så kunde jag inte se något uppenbart fel. Remmen såg inte ut och slira och tog man händerna från öronen kunde man ana att musiken fortfarande spelades i normal takt även om den så gott som helt överröstades av det hiskliga tjutandet.

Om det inte är remmen måste det vara "bromsen" för snabbspolningen som ligger på eller motorn som kärvar. Efter att ha kollat spolningsmekaniken var jag tämligen säker på att det var motorn. Att lossa motorn för att komma åt att rikligt smörja axeln var egentligen inte så svårt. Att få dit motorn igen var däremot klurigt värre på grund av att skruvarna som fäster motorn skruvas från andra sidan av "transporten" och man måste pricka de gängade hålen på motorn i blindo... Jag tog fram kameran och tog den här bilden när jag redan fått motorn på plats igen, jag var ju tvungen att dokumentera bedriften!


Pioneer CT-S420 i bitar.JPG
Pioneer CT-S420 i bitar.JPG (443.88 KiB) Visad 10437 gånger




Slutligen kan vi se och lyssna på resultatet (video i zip-filen)! Bruset som hörs härstammar inte från kassettdäcket utan från datorer och annan elektronisk utrustning en armlängds avstånd till vänster ur bild.

Pioneer CT-S420.zip
(1.97 MiB) Nerladdad 134 gånger
Senast redigerad av jonaz81a 2018-10-01 19:37, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2018-10-01 19:31

Om det ändå tjuter kan man ana att kassetten suger sig fast mot tonhuvudet.
Det drabbade mig med ett FSX huvud från Philips med mycket skarpa vinklar och Track tape's nya beläggning av fin oxid som var tunnare och därmed kunde statisk elektricitet bildas och bandet sög fast mot tonhuvudet med ett väldigt gnissel.
Det gick tom ut med musiken i högtalarna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav STDI » 2018-10-01 19:40

Att bandet suger fast mot huvudet har jag inte hört förr. Men tjutet har jag mycket väl hört. Tyvärr. Jag har fått uppfattningen att det beror på att oxiden släpper från bandet och fastnar på huvudet och ger vibrationer.
Se https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=34363&p=871361
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-01 19:45

Perfector skrev:Om det ändå tjuter kan man ana att kassetten suger sig fast mot tonhuvudet.
Det drabbade mig med ett FSX huvud från Philips med mycket skarpa vinklar och Track tape's nya beläggning av fin oxid som var tunnare och därmed kunde statisk elektricitet bildas och bandet sög fast mot tonhuvudet med ett väldigt gnissel.
Det gick tom ut med musiken i högtalarna.



Bra tips!

I det här fallet var det nog motorn som skrek. Skrikandet var oberoende av volymen på förstärkaren och upphörde efter jag generöst oljat upp motorn via motoraxeln som inte gick särskilt trögt men inte heller mjukt om du förstår vad jag menar. :)

Jag har använt kassettdäcket ungefär 5 timmar sammanlagt utan att problemet återkommit.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-02 20:35

Ikväll talar vi om en C.E.C skivspelare, Sanyo TP-625.






Denna Sanyo TP-625 fick jag span på i somras under en skivjakt i en av byns inte allt för många "second hand"-affärer. Skivspelaren var testad och enligt affären utan fel. Vid en snabb inspektion såg pickup och nål ut att vara i fint skick. Priset 595:- är inte mer än vad man får betala för en billig middag för två utan dricka men jag behöver inte fler skivspelare och det var en stor spricka i locket. Jag gick vidare glad över att någon annan kunde få en duglig skivspelare för en rimlig peng. Det är annars mest trasiga plastvrak men ser för liknande pengar i denna affär.

Två veckor senare besökte jag samma "second hand"-butik igen, skivspelaren var fortfarande kvar. Skivspelarens arm vilade nu på pickupen som hamnat nedsänkt på metallen vid sidan av gummimattan. Sprickan i locket hade växt med plasten "om lott" men priset var nedsatt till 295:-. Nu fick det vara nog, behovet av en räddningsinsats var uppenbar!



Sanyo TP-625 tillverkad av det japanska företaget C.E.C (C.D.C/Chuo Denki) precis som så många andra liknande skivspelare.


Sanyo TP 625.jpg
Sanyo TP 625.jpg (372.92 KiB) Visad 10388 gånger







Den här skivspelaren såldes vanligen med Sanyo (Shure) MG-28 pickup och ST 28 D stylus. Ersättnings-stylus från Tonar (Jico) är billig och lätt att få tag i. Av någon anledning kom den här spelaren med Sanyo MG-2 pickup som nog är en äldre modell, stylus från Tonar finns även för denna.


Shure MG-2.jpg
Shure MG-2.jpg (242.01 KiB) Visad 10388 gånger






Nu är ju inte jag den som spenderar 235:- (Svelander) om jag inte måste! Jag böjde helt enkelt tillbaka den kraftigt böjda nålarmen... lite för långt så det blev att börja åt andra hållet också med en fin S-kurva som resultat. Tittar man noga på bilden ser man kanske att nålen är sned åt mer än ett håll!

Shure MG-2 sned stylus.jpg
Shure MG-2 sned stylus.jpg (203.79 KiB) Visad 10388 gånger




Slutresultatet ändå blev klart bättre än förväntat!






Men vad var det för skiva på skivspelaren? "Walt Disney Productions - Musse Pigg Disco" så klart!

https://www.discogs.com/Various-Musse-P ... se/8155266


Walt Disney Productions - Musse Pigg Disco sida 1.jpg
Walt Disney Productions - Musse Pigg Disco sida 1.jpg (451.05 KiB) Visad 10388 gånger



Walt Disney Productions - Musse Pigg Disco sida 2.jpg
Walt Disney Productions - Musse Pigg Disco sida 2.jpg (435.96 KiB) Visad 10388 gånger



Detta är en toppenskiva med texter som kanske inte skulle accepteras på en barnskiva idag. Jag hittar inte de svenska versionerna på Youtube så jag måste nästan digitalisera den och dela med mig... senare...


Här är i alla fall låten Macho Duck på engelska. Den svenska versionen är "bättre".







Egentligen skulle jag berättat om en annan remdriven skivspelare med roterande tallrik idag, en CD-skivspelare. Den råkade dock haverera så jag återkommer till den senare i veckan, kanske imorgon.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-03 20:03

Idag har jag pysslat med en Pioneer PD-S601 CD spelare jag köpte tidigare i år.




Pioneer PD-S601 är en sån där konstig CD-spelare med en tallrik CD-skivan ligger på. Laser-pickupen sitter på ovansidan precis som en vinyl pickup. :D

Efter jag köpte CD-spelaren testade jag den grundligt och den fungerade fint. Igår när jag igen skulle använda enheten så vägrade den läsa skivor och plötsligt efter lite lätt knackande för att få den att spotta ut skivan igen hördes ljudet av någonting som lossnade och rasslade ner mot spelarens botten. Nu gick det helt plötsligt bra att mata ut CD-skivan men spelaren vägrade fortfarande att läsa skivor vilket också känns nödvändigt. Detta krävde så klart en närmare undersökning!



Pioneer PD-S601

Pioneer PD-S601.jpg
Pioneer PD-S601.jpg (372.53 KiB) Visad 10322 gånger





Efter att ha demonterat "tillräckligt mycket" var det en enkel sak att se vad som var fel, linsen ligger i botten på enheten och skramlar runt :D

Pioneer PD-S601 Finn ett fel!.jpg
Pioneer PD-S601 Finn ett fel!.jpg (404.4 KiB) Visad 10322 gånger





Nåja, det är väl bara att montera den igen. Trälim är väl rätt typ av lim för montering av optiska linser?

Trälim är bra lim.jpg
Trälim är bra lim.jpg (355.53 KiB) Visad 10322 gånger





Linsen på plats!

Linsen på plats.jpg
Linsen på plats.jpg (397.87 KiB) Visad 10322 gånger





Men fungerar det? Nu läser spelaren i alla fall skivor...

Pioneer PD-S601 kanske fixad.jpg
Pioneer PD-S601 kanske fixad.jpg (352.75 KiB) Visad 10322 gånger





För att se (och eventuellt höra?) resultatet finns här åter igen en liten zippad filmsnutt. Ljudkvaliteten är lite begränsad, 2MB som max filstorlek är lite snålt!*

Test Pioneer PD-S601.zip
(1.92 MiB) Nerladdad 128 gånger





*Ryktet säger att vissa andra konkurrerande teknikforum har 8MB per fil som gräns
Presentation kommer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2503
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav STDI » 2018-10-04 08:30

Klassiskt fel på Pioneers Stable Platter spelare. Jag har själv limmat linsen på en PD-77 som jag hade fått eftersom den inte längre fungerade.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-06 20:03

STDI skrev:Klassiskt fel på Pioneers Stable Platter spelare. Jag har själv limmat linsen på en PD-77 som jag hade fått eftersom den inte längre fungerade.


Man undrar lite hur Pioneer lyckades med en sådan kvalitetsmiss. Vi limmar med jordnötssmör, så sparar vi 0.031 yen per enhet...










Nu när jag hittat tillbaka till Faktiskt så blev jag sugen på att ge mig ut på en runda och spana efter nya skivor. I torsdags eftermiddag fick jag tid att ta en tur runt i affärerna där man kan fynda billiga LP-skivor. Rundan resulterade inte i ett enda skivköp men väl ett riktigt fynd!




Torsdagens fynd bestod av en Panasonic RX-DT75 bergsprängare från 1994, d.v.s en sån här! Kanske inte den "boombox" med bäst ljud genom tiderna men troligen i alla fall den mest spektakulära.


Panasonic RX-DT75 Ebay.jpg
Panasonic RX-DT75 Ebay.jpg (180.92 KiB) Visad 10135 gånger






Exemplaret jag hittade var dock lite billigare... På prislappen stod det "Kassett höger sida fungerar inte, 95:-" Jag grabbade genast tag i det tunga aset och skyndade mot kassan.


Panasonic RX-DT75.jpg
Panasonic RX-DT75.jpg (383.85 KiB) Visad 10135 gånger





Som man kan ana på bilden ovan fungerar "Kassett höger sida" fint, om man bara fattar vilken knapp som gör vad... Den vänstra bandspelaren fungerar, CD och radio fungerar, vad jag kan se fungerar precis allt. Ett vanligt fel på denna Panasonic boombox är ruttna skumma kanter på de 8 cm element som hanterar de lägsta frekvenserna och dessa är svåra att ersätta eftersom de är av en aningen udda modell. På nätet kan man läsa skräckhistorier om hur dessa skumkanter smulade sönder några år efter att garantin hade gått ut.

Panasonic RX-DT75 woofer.jpg
Panasonic RX-DT75 woofer.jpg (10.56 KiB) Visad 10135 gånger





Som tur är verkar skumkanterna på basarna i detta exemplar friska. Enheten har också också ett par 8 cm bredbandshögtalare och ett par små diskanter. Ska man leta efter fel så är högtalargallren lite buckliga, fjärrkontrollen saknas och de medföljande batterierna som är till för att maskinen ska komma ihåg inställningar och tiden har sätt bättre dagar.


Bättre begagnade batterier.jpg
Bättre begagnade batterier.jpg (325.92 KiB) Visad 10135 gånger






När jag var 11 år gammal dreglade jag över den här modellens föregångare som heter Panasonic RX-DT707, jag har fortfarande kvar en katalog där den finns med. Jag fick istället en Hitachi i samma storleksklass och med jämförbar ljudkvalitet men som kanske inte riktigt gav samma "street cred".


Porr från en svunnen tid.jpg
Porr från en svunnen tid.jpg (357.16 KiB) Visad 10135 gånger






På Youtube kan man se någon hantera en Panasonic RX-DT75.






Eftersom de filmsnuttar jag laddat upp visat sig vara så populära... :lol: så kommer här en till som lite snabbt visar min nya Panasonic RX-DT75.

Panasonic RX-DT75_.zip
(1.92 MiB) Nerladdad 120 gånger





Här på Faktiskt står inte bergsprängare särskilt högt i kurs men jag tror att en maskin som denna skulle duga för de flesta, både för P1,P2 och P4 i köket och som stämningshöjare på altanen.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-13 17:31

Det är lika bra att vi går igenom alla vinterns, vårens, sommarens och höstens nyinköp innan vi åter igen undersöker mer eller mindre usla skapelser ur gömmorna.





Jag har skaffat (minst) en till rör-radio. Den var testad defekt och såldes i befintligt skick men var inte gratis, 395:- står det på prislappen. Anledningen till köpet var att den är i så gott som perfekt optiskt skick och borde vara en modell med bra ljud och om inte annat så gör den sig bra bland övriga gamla radioapparater ovanpå bokhyllorna i vardagsrummet.

ERO papperskondensatorer är djävulens påfund! Denna radio har ett 20-tal sådana papperskondensatorer i olika grader av förfall, vissa har spillt ur innehållet vilket är ganska anmärkningsvärt för en papperskondensator.

När jag testade radion (innan jag fick syn på hur illa det var ställt med nämnda papperskondensatorer) så noterade jag att att alla rören glödde, att utgångsröret troligen fick sin matningsspänning för att radion sprakade en hel del när man hanterade de olika reglagen och sprakandets styrka var beroende av volymen men att radio mottagningen var helt död på alla band. Alla knappar och övrig mekanik fungerar som tänkt men en del lampor behöver bytas. När jag vred upp volymen till max för att se om jag i alla fall kunde hitta något tecken på liv från radion annat än skiftande statiskt brus och sprakande så började radion att låta som en fiskebåt, dags att ta en närmre titt under chassit...




När jag öppnade och tittade under radiochassit såg jag följande.



Detta ser ju bra ut...

ERO papperskondensatorer är djävulens påfund.jpg
ERO papperskondensatorer är djävulens påfund.jpg (409.14 KiB) Visad 9974 gånger





Hur fan har de tänkt att man ska komma åt att byta dessa?

Mer ERO papperskondensatorer.jpg
Mer ERO papperskondensatorer.jpg (511.47 KiB) Visad 9974 gånger





Här är det också lite trångt men i alla fall inte omöjligt att komma åt.

Och ännu mer äckliga ERO papperskondensatorer.jpg
Och ännu mer äckliga ERO papperskondensatorer.jpg (387.25 KiB) Visad 9974 gånger






Nåja radion var ju redan testad utan större missöden så som eld eller explosioner. Någonstans fanns en kortslutning, kortslutningar är lättast att hitta genom att peta runt med strömmen inkopplad... Inte allt för förvånande så var det andra sidan (som inte är kopplad till jord) av den urblåsta papperskondensatorn på första bilden som kortslöt mot chassit (på bilden redan åtgärdat). Så fort jag fixade kortslutningen så hoppade FM-mottagningen igång , jag har ännu inte testat de andra radiobanden. Med tanke på hur många kondensatorer som troligen är helt tokslut är det imponerande att något alls fungerar.




Åter igen finns det en liten filmsnutt (som ingen vill titta på) visandes radion efter den vaknat till liv. :D

Nu blev det liv i den.zip
(1.91 MiB) Nerladdad 140 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav darkg » 2018-10-13 20:44

Jag hade tittat om den låg på typ Youtube :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-13 20:57

darkg skrev:Jag hade tittat om den låg på typ Youtube :-)


Youtube är också Satans verk precis som ERO papperskondensatorer.

(Här menas Satan i en strikt icke religiös talspråksmening, precis som djävulen i förra inlägget. Bara för att tydliggöra!)







Nu är maskinen tillbaka på rätt ledd så nu ser vi bättre hur den ser ut!


Grundig Konzertgerät 4066 i all sin prakt! Den avskavda färgen runt "G R U N D I G" är bara målad vit färg på mässingen och borde gå lätt att återställa om jag i framtiden får för mig att det är viktigt.


Grundig Konzertgerät 4066.jpg
Grundig Konzertgerät 4066.jpg (450.19 KiB) Visad 9943 gånger






Här ser man maskinen bakifrån. Högtalarna är 1 st. 10x7" och två st. 7x5", frekvensomfånget är mycket bra.

Grundig Konzertgerät 4066 chassi och högtalare.jpg
Grundig Konzertgerät 4066 chassi och högtalare.jpg (461.67 KiB) Visad 9943 gånger






Här är ett filmklipp som kanske visar maskinen lite bättre. :lol: Jag borde valt en bättre kanal när jag pillade på tonkontrollerna men för att hålla klippet under en minut (2MB, typ acceptabel kvalitet) så behövde det gå undan.

Grundig Konzertgerät 4066.zip
(1.91 MiB) Nerladdad 123 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2338
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-10-15 18:39

Jag har också tittat o lyssnat, kanske inget under av välljud genom dator högtalare...

Henrik

Användarvisningsbild
ErikAndersson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2006-04-02

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav ErikAndersson » 2018-10-15 18:58

jonaz81a skrev:Det är lika bra att vi går igenom alla vinterns, vårens, sommarens och höstens nyinköp innan vi åter igen undersöker mer eller mindre usla skapelser ur gömmorna.





Jag har skaffat (minst) en till rör-radio. Den var testad defekt och såldes i befintligt skick men var inte gratis, 395:- står det på prislappen. Anledningen till köpet var att den är i så gott som perfekt optiskt skick och borde vara en modell med bra ljud och om inte annat så gör den sig bra bland övriga gamla radioapparater ovanpå bokhyllorna i vardagsrummet.

ERO papperskondensatorer är djävulens påfund! Denna radio har ett 20-tal sådana papperskondensatorer i olika grader av förfall, vissa har spillt ur innehållet vilket är ganska anmärkningsvärt för en papperskondensator.

När jag testade radion (innan jag fick syn på hur illa det var ställt med nämnda papperskondensatorer) så noterade jag att att alla rören glödde, att utgångsröret troligen fick sin matningsspänning för att radion sprakade en hel del när man hanterade de olika reglagen och sprakandets styrka var beroende av volymen men att radio mottagningen var helt död på alla band. Alla knappar och övrig mekanik fungerar som tänkt men en del lampor behöver bytas. När jag vred upp volymen till max för att se om jag i alla fall kunde hitta något tecken på liv från radion annat än skiftande statiskt brus och sprakande så började radion att låta som en fiskebåt, dags att ta en närmre titt under chassit...




När jag öppnade och tittade under radiochassit såg jag följande.



Detta ser ju bra ut...

ERO papperskondensatorer är djävulens påfund.jpg





Hur fan har de tänkt att man ska komma åt att byta dessa?

Mer ERO papperskondensatorer.jpg





Här är det också lite trångt men i alla fall inte omöjligt att komma åt.

Och ännu mer äckliga ERO papperskondensatorer.jpg






Nåja radion var ju redan testad utan större missöden så som eld eller explosioner. Någonstans fanns en kortslutning, kortslutningar är lättast att hitta genom att peta runt med strömmen inkopplad... Inte allt för förvånande så var det andra sidan (som inte är kopplad till jord) av den urblåsta papperskondensatorn på första bilden som kortslöt mot chassit (på bilden redan åtgärdat). Så fort jag fixade kortslutningen så hoppade FM-mottagningen igång , jag har ännu inte testat de andra radiobanden. Med tanke på hur många kondensatorer som troligen är helt tokslut är det imponerande att något alls fungerar.




Åter igen finns det en liten filmsnutt (som ingen vill titta på) visandes radion efter den vaknat till liv. :D

Nu blev det liv i den.zip





Inget ont om papperskondensatorer typ Farad, ERO, Vima mfl de gav mig en stadig inkomst på den tiden när jag var Radio & TV-reparatör! Då blev det fel på apparaterna flera gånger per år. Små småningom började fabrikanterna med plastfilmskondensatorer som nästan aldrig krånglade. De tog maten ur mun på mig! En annan bra inkomstkälla var kolmassamotstånd från div fabrikanter.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster