Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Morello » 2020-05-07 19:22

Tektronix 465 - snyggt skåp! Vi har ett gammalt 466 på jobbet, men magasinerat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav peterh » 2020-05-07 19:43

Morello skrev:Tektronix 465 - snyggt skåp! Vi har ett gammalt 466 på jobbet, men magasinerat.

tek 465 är det första riktiga skåpet som är transportabelt. Jag släpade själv ett på flyget under några år,
från köpenhamn till luleå. Det fick sina törnar men triggade alltid perfekt !
( det jag hade var med dvm readout på "taket" men antar att det heter 465 ändå)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Max_Headroom » 2020-05-07 20:01

jonaz81a skrev:
xeizo skrev:En hel del dist.

Fina kurvor.jpg


Juste vågform, den övre av dom. Hur får man till den? Är det 3e ton (ev i motfas) som göra att man får "stegen" och dom spetsiga topparna? Dom tjocka linjerna räknar jag med bara är riktigt höga övertoner, eller mer brusaktiga saker av hög frekvens. Borde låta fräsigt om man spelar in det och stoppar in i en sampler.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Bill50x » 2020-05-07 20:24

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Bill, när du läst den första artikeln, fyller du på kaffe och läser nästa:

http://www.cordellaudio.com/papers/anot ... tim_II.pdf

OK, ska ta mig tid. Sedan :-)

Disciplin, Bill! :D

Du kunde väl berättat att man inte behövde läsa alla 10 sidorna utan att det räckte med sammanfattningen på sista sidan :-)

Jag har läst och (nästan) förstått. Artikeln är förstås rätt gammal, nog har det väl hänt en del sedan dess?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Morello » 2020-05-07 21:04

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:OK, ska ta mig tid. Sedan :-)

Disciplin, Bill! :D

Du kunde väl berättat att man inte behövde läsa alla 10 sidorna utan att det räckte med sammanfattningen på sista sidan :-)

Jag har läst och (nästan) förstått. Artikeln är förstås rätt gammal, nog har det väl hänt en del sedan dess?

/ B


Fysikens lagar har inte förändrats sedan 1980. :) Däremot har förutsättningarna för att göra fina förstärkare förbättrats avsevärt, men det har inte med frågan att göra. Jag syftar givetvis på tillgången till relevanta effekttransistorer. Däremot har tillgången på JFET-trissor för audio nästan upphört - några steg framåt och ett bakåt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-07 22:47

SD_Card skrev:
Hej!
Angående distorsionen hos Philips CD-spelaren, tycker jag också att siffrorna egentligen inte är så höga.
Modell CD692 du visar ser ut att vara från tidigt 1990-tal? Kanske att inuti då finns D-A:n TDA1543, Philips egen. Jag har haft deras spelare CD140 (köpt 1991) som använde nämnda krets. Kollade databladet, kretsen beskrevs som "economy model" och i någon del av bladet stod "relaxed specification" (!)
Blev nyfiken.

Kopplade CD140:s analog ut till ett oscilloskop. Insatt testskiva (Denon) med lågamplituds sinusvåg (-60 db) visade synlig övergångsdist. vid nollgenomgångarna. Dessa "rätades upp" till bättre vid högre nivåer.
Vid musiklyssning tyckte jag att spelaren lät - trevligt -.

Kul att din gamla Philips-spelare tydligen "spårar" felfritt i skivorna! Jag har helt nyligen haft att göra med två från samma epok som inte spårar. Efter c:a trettio år får man väl också säga att felfrihet inte är självklart. En var modell CD610. Hoppade plötsligt i tidslägena, eller kom ur "fas" så det blev hörbara glitchar. Efter mycket undersökningar fick jag ge upp och lämna den till elektronikskroten.

/ SD_Card


Oroa dig inte, den kommer inte hamna i soprummet. Jag tycker dock man kan kräva att en CD-spelare håller sig under 0.01% THD.

DACen i denna Philips CD 692 från 1993 är SAA7341GP vilket är en 1-bit DAC.

SAA7341.zip
(925.65 KiB) Nerladdad 104 gånger

TDA1543 är väl en budget variant av TDA1541(A) som av många är ansedd att vara en av de bättre DAC-chippen eller i alla fall det bästa av andra generationen.



Max_Headroom skrev:Juste vågform, den övre av dom. Hur får man till den? Är det 3e ton (ev i motfas) som göra att man får "stegen" och dom spetsiga topparna? Dom tjocka linjerna räknar jag med bara är riktigt höga övertoner, eller mer brusaktiga saker av hög frekvens. Borde låta fräsigt om man spelar in det och stoppar in i en sampler.


Ingen aning! :D



Morello skrev:Tektronix 465 - snyggt skåp! Vi har ett gammalt 466 på jobbet, men magasinerat.


Det är inte riktigt samma känsla i rattar och knappar på ett nytt leksaksoscilloskop från Rigol eller liknande.



peterh skrev:tek 465 är det första riktiga skåpet som är transportabelt. Jag släpade själv ett på flyget under några år,
från köpenhamn till luleå. Det fick sina törnar men triggade alltid perfekt !
( det jag hade var med dvm readout på "taket" men antar att det heter 465 ändå)


Jag är inte avis på dig som fick släpa på denna betongsugga på flyget. Det är väldigt välbyggt oscilloskop.

Jag har haft problem med störningar på mitt exemplar men det är nu till synes löst.






Nu har jag testat funktionsgeneratorn i Keithley 2015 THD, den fungerar fint.

Mitt exemplars funktionsgenerator verkar i praktiken ge en THD på 0.03% - 0.035% vilket är okej och verkar vara runt genomsnittet för denna maskin. En del användare med guldexemplar har rapporterat 0.015% - 0.02% THD. Jag lyckas inte få några bra siffror på THD+N från den inbyggda funktionsgeneratorn utan det pendlar mellan 0.11% - 0.16% vilket är lite för högt för att vara användbart. Många mätinstrument verkar hata min lägenhet och jag gissar att RF-störningar kan vara en orsak.


1000Hz 1VRMS Sinus "loopback" från och till Keithley 2015 THD. Kameran får sinuskurvan att se fet och suddig ut, i verkligheten är den knivskarp.

Keithley 2015 THD function generator 1000Hz Sinus 1VRMS THD.jpg
Keithley 2015 THD function generator 1000Hz Sinus 1VRMS THD.jpg (638.43 KiB) Visad 8764 gånger

Ett mätverktyg som tidigare verkligen hatat min lägenhet och lidit av fantastiska mängder störningar är mitt Tektronix 465B oscilloskop. Igår försvann alla störningar som genom magi och även idag visar oscilloskopet perfekta stabila kurvor. Jag är lite nyfiken på om det är någon grannes "störelement" som åkt på tippen eller om det är oscilloskopets nätkondingar som helt plötsligt funnit ny kraft och faktiskt börjat filtrera den långt ifrån störningsfria strömmen.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-08 19:55

Idag har jag gjort lite nyttiga sysslor.

Som man kan misstänka från bilderna har mätande och skruvande de senaste veckorna skett på köksbordet. Inte för att det spelar någon roll i Corona-tider med få besök och ätande som sker framför datorn eller i vardagsrummet. Man kan ändå fråga sig varför skruvandet inte sker i arbetsrummet om det nu finns ett sådant.

För några år sedan så hittade jag en förstärkare som såg ut att vara framgrävd ur en så kallad "land fill". Det är en Hitachi HA-7700 och den innehåller bland annat (om fungerande) eftertraktade och dyra MOSFETS samt två rejäla transformatorer. Förstärkaren var så klart ur funktion så planen var att se om den gick att fixa och om inte slakta den för delar.

Någon gång förra hösten tog jag tag i det hela men insåg snabbt att jag behövde min avlödnings-station. Problemet var att min avlödnings-station desperat behövde ett nytt filter och en ordentlig rengöring. Extra filter förvarar jag smart nog i kartongen enheten kom i. Den lilla kartongen minns jag att jag lagt i en större kartong tillsammans med andra elektronikförpackningar, där slutar spåret.

Jag tänkte att jag kommer säkert snart stöta på kartongen med filter m.m i jakten på något annat och tog en paus, den pausen har varat till nutid. Jag har fortfarande inte hittat något filter men jag får helt enkelt beställa nya eller tillverka själv. Om jag orkar böka med Hitachi-förstärkaren just nu är tveksamt men mätutrustningen har i alla fall flyttat till där den hör hemma.


Hitachi båtankare och avlödnings-station.

Båtankare och avlödningsstation.jpg
Båtankare och avlödningsstation.jpg (811.96 KiB) Visad 8710 gånger






Oscilloskopet är fortfarande på bra humör efter flytten tack och lov! På bilden syns även en del datorbråte som ska städas bort.

Arbetsrum.jpg
Arbetsrum.jpg (796.48 KiB) Visad 8710 gånger






Den inbyggda funktionsgeneratorn i min Keitley 2015 THD bänkmultimeter skickar ut för mycket "noise" även på sin nya plats i arbetsrummet för att vara optimal som signalkälla för mätningar på förstärkare.

Jag har inte riktigt plats för en fullstor CD-spelare ovanför arbetsbänken så lösningen blev att använda en bärbar. Drygt 0.02% THD+N vid 1000Hz och mellan 0.005% och 0.01% THD 20Hz-20KHz mätte jag med Keitley-multimetern när den lilla Technics-maskinen spelande "Binks audio test"-skivan. Resultatet är bra nog för mina ändamål.


Keithley 2015 THD mäter Technics SL-XP150. Mätningen är THD + N och den mätta signalen är 1000Hz sinus från "Binks audio test".

Keithley 2015 THD mäter Technics SL-XP150.jpg
Keithley 2015 THD mäter Technics SL-XP150.jpg (707.77 KiB) Visad 8710 gånger


Jag har nu listat ut varför jag fick så spännande kurvor när jag mätte på Philips-mikrostereon. Jag hade helt missat att det var en "Klass-D"-maskin. Klass-D förstärkare har ofta bryggade utgångar. Med två oscilloskop-jord-krokodiler på vad jag trodde var en för kanalerna gemensam jord bryggade jag bryggningen, därav de fina kurvorna.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-10 01:35

Då var det dags för den första distorsionsmätningen på en eventuellt "lagom distande" mikrostereo.




Vid lyssningstest kunde jag inte hitta några fel på denna JVC CA-MXS5RMD CD/MD-mikrostereo alls. Vad säger då de betydligt mer pålitliga apparaterna?

Jag använde den interna CD-spelaren som signalkälla då den faktiskt visade sig ge lägre värden än om jag använde en extern källa i form av den bärbara lilla Technics-spelaren.

Jag tror fortfarande att jag har problem med RF-störningar och av den anledningen mäter jag THD+N vid 8VRMS istället för 2VRMS, annars är det risk att jag mest mäter aktuella störningar i omgivningen. När jag mäter vid en viss spänning så blir spänningen så nära jag kommer med den stegade volymkontrollen.




JVC CA-MXS5RMD. 1000Hz sinus vid ~2VRMS båda kanalerna drivna, mätningen avser THD. Keitley-multimetern pendlade mellan 0.000% och 0.002%! 8O

JVC MD System CA-MXS5RMD 1000Hz 2VRMS THD båda kanalerna drivna.jpg
JVC MD System CA-MXS5RMD 1000Hz 2VRMS THD båda kanalerna drivna.jpg (671.61 KiB) Visad 8639 gånger







JVC CA-MXS5RMD. 1000Hz sinus vid 15VRMS (28W) båda kanalerna drivna, mätningen avser THD. Resultatet är ~0.01%

JVC MD System CA-MXS5RMD 1000Hz 15VRMS 2x28W THD båda kanalerna drivna.jpg
JVC MD System CA-MXS5RMD 1000Hz 15VRMS 2x28W THD båda kanalerna drivna.jpg (809.06 KiB) Visad 8639 gånger







JVC CA-MXS5RMD. 20000Hz sinus vid ~2VRMS båda kanalerna drivna, mätningen avser THD. Resultatet är ~0.03%.

JVC MD System CA-MXS5RMD 20000Hz 2VRMS THD båda kanalerna drivna.jpg
JVC MD System CA-MXS5RMD 20000Hz 2VRMS THD båda kanalerna drivna.jpg (693.06 KiB) Visad 8639 gånger







JVC CA-MXS5RMD. 1000Hz sinus vid ~8VRMS båda kanalerna drivna, mätningen avser THD+N. Resultatet är ~0.025%.

JVC MD System CA-MXS5RMD 1000Hz 8VRMS THD+N båda kanalerna drivna.jpg
JVC MD System CA-MXS5RMD 1000Hz 8VRMS THD+N båda kanalerna drivna.jpg (703.56 KiB) Visad 8639 gånger



Jag vet inte riktigt vad jag kan tillägga. Den här mikrostereon mäter lika bra som en skaplig "riktig förstärkare". Jag tror att det kommer krävas mätningar av bra många sunkiga budgetförstärkare och mikro/kompakt-stereos innan jag hittar något som mäter bättre. Det var kanske lite tråkigt att jag så att säga började i fel ände och hittade vad som mycket kan visa sig vara den bästa mikro/kompakt-stereon i min ägo direkt men inte kunde jag tro att den här plastiga prylen skulle visa sig vara så bra...

Hatten av för JVC CA-MXS5RMD som ger minst 2x28W rena och fina watt vid 8ohm och som vid lyssningstestet med JBL TLX8 nästan fick mig att glömma att det är världens sämsta högtalare...



Joe Esposito - You're The Best Around

Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-13 23:52

Idag tittar vi lite snabbt på några Technics-spelare för kompaktskivor.



Eftersom jag har ett par travar med CD och DVD-spelare i varmförrådet så tänkte jag att det kan vara en ide att mäta på dessa för att försäkra mig om att de spelare som är i bruk står sig bra.

Efter att ha mätt på den till hörandes välljudande men uselt mätande Philips CD692 så försvann min illusion om att eftersom det är så enkelt att tillverka en CD-spelare som inte distar så tillverkar ingen distande CD-spelare. Trots att det i det här fallet är enkelt och billigt att göra något bra så finns det tydligen ändå en glädje i att lyckas prestera någonting mindre bra.



Först ett par om ord om begränsningar i dagens mätningar.

Jag har förutom THD mätt THD+N men problemet är att olika störningar tar sig in på olika ställen i mätkedjan. Min Keithley 2015 är inte helt fri från störningar vilket kanske görs värre av att den delar säkring med ett gäng lysrörsarmaturer. Det är ofta inte helt enkelt att veta var uppmätt "noise" kommer ifrån.

Med en förstärkare i mätkedjan får jag logiskt nog bättre värden genom att förstärka signalen mer och på så sätt skapa avstånd till brusgolvet. Den bärbara Technics CD-spelaren som drivs av batterier är föga förvånande inte lika känslig och ger bättre THD+N värden vid de låga 0.7VRMS den har på utgången jämfört med andra CD-spelare trots att de har högre signalnivåer.

Vid 1000Hz så ger samtliga de CD-spelare jag mätte på idag ett THD+N värde från linjeutgången som hoppar mellan 0.05% och 0.07% varav kanske 0.015% - 0.02% är störningar från Keitley 2015. Gissningsvis är en stor del av övriga störningar sånt som tränger igenom CD-spelarnas nätdelar. Det är troligt att nya glättningskondensatorer i de olika apparaterna skulle minska problemet men eftersom så gott som allt jag mäter på är drabbat så kan det även vara så att nätströmmen här är riktigt usel.

Jag har en radiomast som sänder närradio 150 meter från lägenheten och en inbyggd antenn i en laptop hittar ~100 W-LAN. Som anekdot när det gäller RF-störningar kan jag nämna att när jag som barn hemma hos mina föräldrar använde 27MHz kom-radio för att med hjälp ev en extern halvvågs-antenn kommunicera med kompisar så försvann bilden på TV:n både hos mina föräldrar och hos alla grannar så fort jag tryckte in "send-knappen", detta var väldigt uppskattat.










Först ut är en DVD-spelare som är testad och helt okej försäkrar "TP".

DVD-spelare Testad OK klisterlapp.jpg
DVD-spelare Testad OK klisterlapp.jpg (421.85 KiB) Visad 8523 gånger






Vad är det för "DVD-spelare"? ... Det är en Technics SL-PG490 från 1998... Jag är intresserad av hur "TP"s test genomfördes.

DVD-spelare Testad OK.jpg
DVD-spelare Testad OK.jpg (664.79 KiB) Visad 8523 gånger






SL-PG490 är den spelare jag trodde skulle prestera bäst av dagens maskiner. Vid 1000Hz var THD 0.003% mätt med de 12 första övertonerna inkluderade från maskinens 2,33VRMS linjesignal.

Technics SL-PG490 1000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG490 1000Hz sinus THD.jpg (607.56 KiB) Visad 8523 gånger






Vid 20000Hz faller tyvärr SL-PG490 igenom. Ett bättre resultat än 0.023% THD bör man kunna förvänta sig.

Technics SL-PG490 20000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG490 20000Hz sinus THD.jpg (595.96 KiB) Visad 8523 gånger








Nästa maskin är en Technics SL-PG100 som var instegsmodellen 1991. Vid 1000Hz mäter den 0.005% THD och ger 2.22VRMS på linjeutgången.

Technics SL-PG100 1000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG100 1000Hz sinus THD.jpg (577.32 KiB) Visad 8523 gånger






Även Technics SL-PG100 presterar betydligt sämre än förväntat vid 20000Hz och uppvisar helt oacceptabla 0.05% THD.

Technics SL-PG100 20000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG100 20000Hz sinus THD.jpg (660.87 KiB) Visad 8523 gånger









Den sista CD-spelaren i dagens uppställning är en Technics SL-PG420A från 1992. Vid 1000Hz mäter den identiskt med SL-PG490, d.v.s 0.003% THD och 2.34VRMS på utgången.

Technics SL-PG420A 1000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG420A 1000Hz sinus THD.jpg (590.46 KiB) Visad 8523 gånger






Till skillnad från de andra två maskinerna så presterar SL-PG420A fint även vid 20000Hz, 0.005% THD!

Technics SL-PG420A 20000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG420A 20000Hz sinus THD.jpg (693.65 KiB) Visad 8523 gånger





Av detta drar jag förvånad slutsatsen att utan att mäta har man ingen aning om hur något presterar för att när tillverkare anger specifikationer gör de alltid det på ett sätt som får produkten att se bra ut.

Medan jag dragit lärdomar har jag samtidigt gjort två stycken CD-spelare som jag i framtiden planerar att avyttra i min slumrande presentationstråd betydligt svårare att sälja...







Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - She Won't



Hela albumet "Nancy & Lee 3" från 2004 är väl värt en genomlyssning eller fem.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLc4NxDAjUWeBbj1yu0_loInlGZ1WNLyFz
Senast redigerad av jonaz81a 2020-05-14 00:36, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
SD_Card
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-10-31

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav SD_Card » 2020-05-14 00:33

jonaz81a skrev:Idag tittar vi lite snabbt på några Technics-spelare för kompaktskivor.



Eftersom jag har ett par travar med CD och DVD-spelare i varmförrådet så tänkte jag att det kan vara en ide att mäta på dessa för att försäkra mig om att de spelare som är i bruk står sig bra.


Den sista CD-spelaren i dagens uppställning är en Technics SL-PG420A från 1992. Vid 1000Hz mäter den identiskt med SL-PG490, d.v.s 0.003% THD och 2.34VRMS på utgången.


Till skillnad från de andra två maskinerna så presterar SL-PG420A fint även vid 20000Hz, 0.005% THD!



Av detta drar jag förvånad slutsatsen att utan att mäta har man ingen aning om hur något presterar för att när tillverkare anger specifikationer gör de alltid det på ett sätt som får produkten att se bra ut.

Medan jag dragit lärdomar har jag samtidigt gjort två stycken CD-spelare som jag i framtiden planerar att avyttra i min slumrande presentationstråd betydligt svårare att sälja...



Hej!
Kan det magiska vara "A" som SL-PG420(A) är ensam om i typbeteckningen av de tre testade :)
Kanske tillverkaren anser att "A" förpliktigar...

/SD_Card

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav UrSv » 2020-05-14 14:28

Morello skrev:Jag rekommenderar verkligen Cordells artikel ovan - läs och njut, gärna i sällskap med en kopp gott kaffe. :D

För den som verkligen vill förkovra sig i ämnet rekommenderar jag varmt Cordells bok "Designing audio amplifier" .


Fika@Hemmakontoret?
Bilagor
Cordell2.jpg
Cordell2.jpg (101.74 KiB) Visad 8478 gånger
Cordell1.jpg
Cordell1.jpg (145 KiB) Visad 8478 gånger
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-15 00:17

SD_Card skrev:Hej!
Kan det magiska vara "A" som SL-PG420(A) är ensam om i typbeteckningen av de tre testade :)
Kanske tillverkaren anser att "A" förpliktigar...
/SD_Card


Jag vet inte vad "A" betyder i Technics produktnamn men bevisligen är det bra! :wink:

Det kan vara så enkelt att det betyder att det är en uppdaterad modell.

Annars tyder jag t.ex SL-PG490 så här. "4" är platsen i produkt hierarkin, "9" identifierar produktserien den tillhör och nollor är fina. :D




UrSv skrev:
Fika@Hemmakontoret?


Det ser ut som hemmaarbete är bra för produktiviteten!






Jag testade ytterligare ett gäng Technics MASH CD-spelare idag för att se om jag kan urskilja ett mönster när det gäller vilka modeller som mäter bättre och vilka som mäter sämre.

Allt som gällde från förra mätningen med problem med "noise" gäller fortfarande. Resultaten vid THD+N mätning var varje gång cyklist pendlande mellan 0.05% och 0.07% så jag presenterar inga enskilda THD+N resultat eftersom det är oklart vad det egentligen är som plockats upp och varför.

THD-resultaten som åter igen är mätta med de 12 första övertonerna inkluderade är däremot konsekventa och antagligen så gott som korrekta.






Vi börjar åter igen med en SL-PG490. THD på detta ex. är exakt samma som för den andra. 0.003% vid 1000Hz och signalnivån är 2.34VRMS.

Technics SL-PG490 1000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG490 1000Hz sinus THD.jpg (651.39 KiB) Visad 8428 gånger






För Technics SL-PG490 #2 noterar vi 0.020% THD vid 20000Hz men sista decimalen rör på sig lite så värdet kan sägas vara samma som för #1.

Technics SL-PG490 20000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG490 20000Hz sinus THD.jpg (657.82 KiB) Visad 8428 gånger






Lillebror till ovanstående spelare heter SL-PG390. THD är åter igen 0.003% vid 1000Hz och signalnivån är 2.35V.

Technics SL-PG390 1000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG390 1000Hz sinus THD.jpg (644.93 KiB) Visad 8428 gånger






Vid 20000Hz ligger värdet för SL-PG390 pendlar värdet mellan 0.022% och 0.023%.

Technics SL-PG390 20000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG390 20000Hz sinus THD.jpg (647.9 KiB) Visad 8428 gånger






Lillebror till SL-PG420A heter logiskt nog SL-PG320A. Vid 1000Hz mäter den föga förvånande 0.003% THD och signalnivån är 2.35V.

Technics SL-PG320A 1000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG320A 1000Hz sinus THD.jpg (640.24 KiB) Visad 8428 gånger






Precis som sin storebror så mäter SL-PG320A fint även vid 20000Hz. Resultatet är samma 0.005% THD.

Technics SL-PG320A 20000Hz sinus THD.jpg
Technics SL-PG320A 20000Hz sinus THD.jpg (647.06 KiB) Visad 8428 gånger




Det ser ut som Technics budgetspelare i modellserien från 1992 presterar bättre än de som kom efter. Jag har bara MASH-spelare ur de lägre produktsegmenten så jag vet så klart inte om det är sant även för toppmodellerna.


För att få lite perspektiv jämför vi Technics MASH-spelare med 1bit DACar med en Denon DCD-1100 från 1985. Denon-spelaren en har Burr Brown PCM53 DAC som lanserades 1983. PCM53 är en konventionell 16bit DAC som tillhör den första generationen av DACar för CD-spelare.



Denon DCD-1100 har även den 0.003% THD vid 1000hz och en signalnivå på 2.22VRMS.

Denon DCD-1100 1000Hz sinus THD.jpg
Denon DCD-1100 1000Hz sinus THD.jpg (672.75 KiB) Visad 8428 gånger






Vid 20000Hz pendlade värdet runt 0.01% men då och då kom det spikar som var högre.

Denon DCD-1100 20000Hz sinus THD.jpg
Denon DCD-1100 20000Hz sinus THD.jpg (625.5 KiB) Visad 8428 gånger




Jag tror jag vill mäta på flera CD-spelare och kanske lite DVD-spelare.

Jag tycker nog att det egentligen bara är Technics SL-PG320A och SL-PG420A som har mätt bra nog av de spelare jag testat hittills. Inte för att det spelar någon roll, jag hör ingen skillnad men jag har ändå svårt att acceptera att man tillverkar CD-spelare som inte klarar att hålla sig under 0.01% THD 20Hz-20KHz när det är ett av mediets paradnummer.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav peterh » 2020-05-15 08:55

Är det någon sorts test-cd du stoppar in i apparaten ?
Var skaffar man den ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-15 09:10

peterh skrev:Är det någon sorts test-cd du stoppar in i apparaten ?
Var skaffar man den ?


Bink's audio test CD.

Den har nästan allt så om man inte vill köpa en svindyr lågdistande funktionsgenerator eller använda en PC med bra ljudkort så är den ett alternativ.

Jag laddade en gång ner den i FLAC-format som torrent men nu när jag sökte så hittade jag den som direkt-nerladdning. Den bör vara helt okej att ladda ner eftersom det bara är testtoner skapade ev någon som kallade sig Bink på ett forum för länge sedan.

[EDIT] Det verkar som skaparen heter Michael Knowles och är en ingenjör från Kalifornien som skapade skivan för eget professionellt bruk och sen delade med sig av spåren på ett forum där han gick under namnet Bink. [/EDIT]



Klicka uppe i högra hörnet och välj direkt-nerladdning.

https://www.dropbox.com/sh/vhtje97km4m7 ... 6LzHa?dl=0


Mitt brännarprogram vill inte bränna de två spåren med 4-kantsvåg men det är bara brännarprogrammet som strular.
Senast redigerad av jonaz81a 2020-05-15 09:48, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav peterh » 2020-05-15 09:23

jonaz81a skrev:
peterh skrev:Är det någon sorts test-cd du stoppar in i apparaten ?
Var skaffar man den ?


Bink's audio test CD.

Den har nästan allt så om man inte vill köpa en svindyr lågdistande funktionsgenerator eller använda en PC med bra ljudkort så är den ett alternativ.

Jag laddade en gång ner den i FLAC-format som torrent men nu när jag sökte så hittade jag den som direkt-nerladdning. Den bör vara helt okej att ladda ner eftersom det bara är testtoner skapade ev någon som kallade sig Bink på ett forum för länge sedan.


Klicka uppe i högra hörnet och välj direkt-nerladdning.

https://www.dropbox.com/sh/vhtje97km4m7 ... 6LzHa?dl=0


Mitt brännarprogram vill inte bränna de två spåren med 4-kantsvåg men det är bara brännarprogrammet som strular.

Tack, har laddat ner. Bränner lite senare.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav peterh » 2020-05-15 22:02

Bränt och klart
( bara att dra filerna in i itunes, lägga i en cd och välja "bränn" )

Allt går mycket lättare med Mac !
Jag har en pioneer pds 604 att testa på. Återkommer.
Senast redigerad av peterh 2020-05-15 22:24, redigerad totalt 2 gånger.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Tangband » 2020-05-15 22:10

Detta är en mycket intressant tråd, tack för att du orkar testa så många apparater . :) det är kul läsning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Bill50x » 2020-05-15 22:35

peterh skrev:Bränt och klart
( bara att dra filerna in i itunes, lägga i en cd och välja "bränn" )
Allt går mycket lättare med Mac !

Funkar hur bra som helst med Nero på PC, sådetså ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Bill50x » 2020-05-15 23:04

jonaz81a skrev:https://www.dropbox.com/sh/vhtje97km4m713j/AABEFdcsEKGVQRj4SwOi6LzHa?dl=0

Intressant. Varför presenterar vissa personer musik (eller i detta fall testsignaler) i form av "Track01" osv och sedan bifogar en spellista i form av en textfil? Varför inte lika gärna döpa filerna direkt. Kostar ingen extra tid men besparar alla nedladdare tid att döpa om filerna.

Speciellt vanligt bland dem som lägger upp live-upptagningar av (kända) artister.

Varför?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-16 00:05

Tangband skrev:Detta är en mycket intressant tråd, tack för att du orkar testa så många apparater . :) det är kul läsning.


Jag är ju själv nyfiken! Vad som finns inuti apparaterna och hur de fungerar och presterar har alltid intresserat mig sen jag var ett barn.


När det gäller "high end" så räknar man med att prylarna mäter och låter bra (undantag för högtalare, där finns inga garantier) om de inte designats just för att mäta dåligt (men kanske ändå låta bra enligt någons preferens).

När det gäller vanliga konsumentprodukter för den stora massan så vet man aldrig vad man kan förvänta sig. Spannet spänner från prylar som är mer eller mindre perfekta i alla avseenden till prylar som är så usla att man måste nypa sig i armen för att kolla att man inte drömmer.

När det gäller "high end" så kan man bara bli besviken när produkten som oftast inte uppfyller de högt uppskruvade förväntningarna men när det gäller skräp från stormarknaden finns det även en möjlighet att bli positivt överraskad så som jag blev av det plastiga JVC-mikrosystemet som figurerat på de senaste sidorna. En annan skillnad är att den ena produktkategorin ofta återfinns på återvinningsstationen eller i elektronik-bingen i soprummet, den andra kostar månadslöner.

En del av CD-spelarna kommer från en secondhandbutik som för ett 10-tal år sedan när vanligt folk helt slutade att lyssna på CD fick in så många spelare att ett oräkneligt antal gick direkt i containern eftersom de de redan hade framme inte sålde. När jag fick nys om detta köpte/räddade jag under en period ett antal eftersom de ändå var så gott som gratis. Idag verkar CD-spelare ha börjat sälja igen precis som mycket annat som varit passe men åter kommit i ropet. Jag köper fortfarande gärna spännande spelare från CD:s begynnelse när jag springer på dem och priset är rätt.




Bill50x skrev:Intressant. Varför presenterar vissa personer musik (eller i detta fall testsignaler) i form av "Track01" osv och sedan bifogar en spellista i form av en textfil? Varför inte lika gärna döpa filerna direkt. Kostar ingen extra tid men besparar alla nedladdare tid att döpa om filerna.

Speciellt vanligt bland dem som lägger upp live-upptagningar av (kända) artister.

Varför?
/ B


Den FLAC-torrent med skivan som jag laddade ner för en herrans massa år sedan har spåren namngivna precis så som de heter i textfilen. :)








När vi ändå är igång så är det lika bra att titta på ett par till CD-spelare. Den ena har figurerat tidigare i tråden och den andra rotades nyligen fram eftersom jag vill förenkla byte av förstärkare och högtalare i lekanläggningen.



Först tittar vi på JVC-XL-M306 som är från cirka 1990 och som har "PEM DD converter" 1-bit DAC. Vid 1000Hz är THD ~0.003%, signalnivån är 2.05VRMS.

JVC XL-M306 1000Hz sinus THD.jpg
JVC XL-M306 1000Hz sinus THD.jpg (527.59 KiB) Visad 8297 gånger







Vid 20000 Hz är THDn låg, 0.006%.

JVC XL-M306 20000Hz sinus THD.jpg
JVC XL-M306 20000Hz sinus THD.jpg (571.5 KiB) Visad 8297 gånger


Den här JVC-spelaren mäter sämre när det gäller THD+N jämfört med de tidigare testade spelarna så vad det än nu är för "noise" som jag har problem med så är den här spelaren extra känslig. Jag har försökt se om jag kan hitta något med hjälp av Oscilloskopet men kurvorna ser kanonfina ut vid 20000Hz där mätresultatet antyder att det borde finnas nog med skräp för att det verkligen ska synas.






Lekanläggningens "nya" CD-spelare är en Yamaha CDX-E100. Vid 1000Hz mäter den ... ... ... 0.003% THD och singalnivån är 2.08VRMS.

Yamaha CDX-E100 1000Hz sinus THD.jpg
Yamaha CDX-E100 1000Hz sinus THD.jpg (663.29 KiB) Visad 8297 gånger







Vid 20000Hz är resultatet inte perfekt men bra nog för lekhörnan, 0.014% THD. Denna maskin mätte som flertalet när det gäller THD+N.

Yamaha CDX-E100 20000Hz sinus THD.jpg
Yamaha CDX-E100 20000Hz sinus THD.jpg (652.42 KiB) Visad 8297 gånger









Som avslutning på kampen att hitta en bättre 3-vägshögtalare i bokhylleformat än världens sämsta högtalare så gör vi ett sista desperat försök med 3 modeller 3-vägshögtalare från större kompaktsystem.


Sony SS-BX5 hittade jag ju tillsammans med huvudenheten i soprummet. Anledningen till kasseringen var kanske de CD-skivor som fastnat i CD-växlaren, i vilket fall ett enkelt löst problem. Vid lyssningstest var jag inte imponerad men var lite osäker på om det var högtalarna eller förstärkardelen som var usel. Nu kan jag riktigt riktigt säkert säga att högtalarna är bland det sämsta jag hört. Distorsionen när det gäller mellanregister och diskant är något i hästväg utan att jag för den sakens skull tror att något är defekt. Basen är också tämligen oren men kan skapa ett för storleken imponerande ljudtryck. Jag ser framför mig hur produktchefen uttryckte sig på mötet med ingenjörerna... "Phat base, nothing else matters".

Sony SS-BX5.jpg
Sony SS-BX5.jpg (712.87 KiB) Visad 8297 gånger


För er som tvivlar på att detta är en riktig 3-vägshögtalare (det gör jag också) så är här specifikationen ur instruktionsboken.

Sony SS-BX5 spec.jpg
Sony SS-BX5 spec.jpg (115.89 KiB) Visad 8297 gånger








Nästa Sony-skapelse är inte alls lika dålig. Sony SS-RX707 spelar till skillnad från SS-BX5 musik och det låter inte allt för illa. Även denna modell kan skapa ett för storleken imponerande ljudtryck men når så klart inte upp till världens sämsta högtalare på någon punkt.

Sony SS-RX707.jpg
Sony SS-RX707.jpg (650.95 KiB) Visad 8297 gånger







Närmast av denna trio kommer denna Philips-låda "FB MZ7 PH". Ljudet är förvånansvärt bra med tanke på att trots att jag verifierat att det faktiskt går ett par sladdar från kondiskanten till den lilla domen så tvivlar jag starkt på att den är riktig.

JBL TLX8 vs Philips FB MZ7 PH.jpg
JBL TLX8 vs Philips FB MZ7 PH.jpg (601.21 KiB) Visad 8297 gånger




JBL TLX8 må vara världens sämsta riktiga högtalare men så dåliga som rent skräp är de inte, det känns ändå bra.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-20 17:37

Yamaha Pianocraft är dagens ämne.


CD-spelaren vi såg i förra inlägget tillhör en mikrostereo som även innehåller förstärkare och ett par högtalare. Jag gillar ju att hitta (eller köpa billigt) defekta elektronikmojänger för att se om det går att laga, så var även fallet med dessa prylar. Jag hittade den här Yamaha E100 mikrostereon hos stadsmissionen märkt som defekt för ett väldigt rimligt pris.

CD-spelaren fungerade och redan där var mikrostereon gott och väl betald men att även högtalarna enkelt kunde fixas stod tämligen klart redan i butiken. Ett basreflexrör hade lossnat.



Yamaha NX-E100

Yamaha NX-E100 finn 1 fel.jpg
Yamaha NX-E100 finn 1 fel.jpg (764.73 KiB) Visad 8154 gånger






Yamaha NX-E100 baselement med plastkorg.

Yamaha NX-E100 baselement.jpg
Yamaha NX-E100 baselement.jpg (722.51 KiB) Visad 8154 gånger






Basreflexröret monterat.

Yamaha NX-E100 limmad och klar.jpg
Yamaha NX-E100 limmad och klar.jpg (542.64 KiB) Visad 8154 gånger







Förstärkaren Yamaha RX-E100 hade två fel. Den saknade skalet till volymkontrollknoppen och den spelade bara på en kanal. Det senare oroade mig men det löste sig av sig självt när jag vred upp volymen till klockan 12. Felet har inte återkommit så det var nog bara ett relä som spökade efter det att maskinen inte använts på riktigt länge. Både högtalare och förstärkare har rejält med repor och en del färgstänk så systemet har gissningsvis agerat verkstads eller garagestereo. CD-spelaren har troligen stått skyddad under förstärkaren och mellan högtalarna.



Yamaha RX-E100

Yamaha RX-E100.jpg
Yamaha RX-E100.jpg (636.18 KiB) Visad 8154 gånger






Yamaha RX-E100 under skalet. Belysningen över arbetsbänken är väldigt gul, därför använder jag oftast blixten...

Yamaha RX-E100 locket av.jpg
Yamaha RX-E100 locket av.jpg (779.39 KiB) Visad 8154 gånger






Här ser vi transistorerna Sanken 2SA1694 och 2SC4467, vi ser också en massa damm fastklibbat i vad som verkar vara sopsaft eller kanske olja...

Yamaha RX-E100 dammklegg.jpg
Yamaha RX-E100 dammklegg.jpg (518.77 KiB) Visad 8154 gånger






Här är "sopsaften" och dammet bortstädat med tops och Biltema elektronikrengöring. Kameran ville inte riktigt fokusera...

Yamaha RX-E100 mindre dammklegg.jpg
Yamaha RX-E100 mindre dammklegg.jpg (570.98 KiB) Visad 8154 gånger






Slutligen var det bara det irriterande problemet med volymkontrollknoppen kvar. Vänta nu jag är ju CNC-tekniker... Jag trodde inte riktigt jag skulle få till samma nyans som på de andra rattarna i matt metallic-målad plast så jag snodde ihop ett blankt rattskal i stål istället för "aluminium". Det är lika bra att det syns att någon tillverkat ett nytt metallskal så jag försökte inte ens matcha originalrattens design.



Ny ratt.

Yamaha RX-E100 ny volymknopp.jpg
Yamaha RX-E100 ny volymknopp.jpg (672.75 KiB) Visad 8154 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-21 20:09

Vi fortsätter med Yamaha Pianocraft.



En tid efter jag köpt Yamaha mikrosystemet ovan dök det upp ett till defekt pianocraft-system hos Stadsmissionen. På detta CDX-E150 -system var CD-spelaren ur funktion. Även här finns en del repor och skrapmärken, några på högtalarna så djupa att de går rakt igenom pianolacken. Som tur är det inga större skador på enhetens frontpanel. Högtalarnas element och skydd är också felfria.

Om denna mikrostereo härrör från samma ställe (med för elektronik dålig miljö) som det andra pianocraft-systemet vet jag inte, det har inga färgstänk. Det kan inte uteslutas att just reporna och skrapmärkena på sakerna uppkommit på Stadsmissionens lager där jag antar att defekt elektronik inte alltid hanteras varsamt. Stadsmissionen ska i vilket fall ha en eloge för att de inte bara märker defekta saker som defekt utan ofta även noterar exakt vad som inte fungerar. Andra secondhand-butiker i byn använder ett annat ord istället för defekt nämligen "otestat".

Vid en snabb funktionstest så vill CD-spelaren mycket riktigt inte fungera. Den läser skivor men hoppar än hit en dit i i låtarna och mellan låtar.



Yamaha CDX-E150.

Yamaha CDX-E150.jpg
Yamaha CDX-E150.jpg (692.72 KiB) Visad 8075 gånger







När man lyfter av skalet får man direkt en indikation av vad som kan vara problemet. Rakt under den (tidigare) dammiga kylflänsen för slutsteget ser man rakt ner i CD-spelaren.

Yamaha CDX-E150 skalet av.jpg
Yamaha CDX-E150 skalet av.jpg (745.65 KiB) Visad 8075 gånger







Ventilationshålen ger inte CD-spelaren mycket skydd, ingen annan del av enheten var lika dammig som just CD-spelaren. På bilden ovan har jag redan blåst ur det värsta.

Yamaha CDX-E150 ventilationshål.jpg
Yamaha CDX-E150 ventilationshål.jpg (635.73 KiB) Visad 8075 gånger







För att serva CD-spelaren som fortfarande trilskas tycker Yamahas servicemanual att jag först ska plocka ner hela maskinen i sina minsta beståndsdelar för att kunna få ur CD-enheten. Sedan ska man tydligen montera ihop allt med CD-enheten utanför maskinen för att kunna serva och funktionstesta för att slutligen plocka isär och ihop allt igen vid återmontering av CD-spelaren.

Så kul hade jag jag inte alls lust att ha så jag tog burken med Biltema elektronikrengöring (grön burk på bilden) och guidade ner röret till där jag inte kunde se men antog att laser-pickupen var och sprutade rikligt. Man kanske inte ska ta Biltemas ord om att "lämnar inga rester" som sanning men rengöringssprayen verkar i alla fall inte lämna något som är problematiskt för en optisk lins efter sig eftersom sprutandet löste problemet. Med lite tur spolades inte all smörjning för mekaniken under bort tillsammans med damm och smuts.



Nu fungerande Yamaha CDX-E150

Yamaha CDX-E150 fixad.jpg
Yamaha CDX-E150 fixad.jpg (693.83 KiB) Visad 8075 gånger







CD-spelaren kanske fungerar men hur bra? Bra nog för att läsa den här gamla sönderrepade hembrända skivan utan problem! (På bilden ligger skivan upp och ner i demonstationssyfte).

Repad CD.jpg
Repad CD.jpg (572.12 KiB) Visad 8075 gånger







Högtalarna till denna mikrostereo heter logiskt nog Yamaha NX-E150 och identiska med de tidigare visade NX-E100 förutom att de är en storlek mindre.

Yamaha NX-E150.jpg
Yamaha NX-E150.jpg (676.71 KiB) Visad 8075 gånger







Slutligen en bild som visar slutstegets trissor. Det är småsyskonen till Sanken 2SA1694 och 2SC4467 från RX-E100 vi ser i CDX-E150 systemet, d.v.s Sanken 2SA1693 och 2SC4466.

Yamaha CDX-E150 trissor.jpg
Yamaha CDX-E150 trissor.jpg (610.26 KiB) Visad 8075 gånger



För den som gillar datablad finns sådana för alla 4 modeller av trissor i denna Zip-fil. Trissorna finns även tillgängliga hos Digikey för den som vill köpa.

Yamaha Pianocraft MCR-E100 och CDX-E150 trissor.zip
(78.16 KiB) Nerladdad 92 gånger




Lite mätande av effekt och distorsion på Pianocraft-enheterna kommer säkert ske i framtiden efter det att jag har provat och lyssnat både med systemens egna högtalare och med världens sämsta.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Maccis » 2020-05-21 21:03

Forumets mysigaste tråd.

Är med stor glädje jag läser dina inlägg Jonaz.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Beakungen » 2020-05-21 22:59

+1 på ovanstående!

Troligtvis forumets bästa tråd någonsin :D

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-23 22:43

Maccis skrev:Forumets mysigaste tråd.

Är med stor glädje jag läser dina inlägg Jonaz.


Beakungen skrev:+1 på ovanstående!

Troligtvis forumets bästa tråd någonsin :D


Lill Lindfors - Musik skall byggas utav glädje :D








Nu när jag lyssningstestade de båda Yamaha Pianocraft -systemen så lade jag märke till att dessa har en utgång för en så kallad subwoofer. Efter lite lite letande i förråd och skrubbar så hittades en dylik mackapär, en Audio Pro B2.27 närmare bestämt.

Denna subwoofer har som så mycket annat vid något tillfälle köpts in som defekt hos Stadsmissionen för en struntsumma och sedan blivit liggande i brist på tid. Defekten visade sig endast bestå av att någon (välj valfritt okvädingsord här) barnsäkrat subwoofern genom att limma fast skydden över de två 6.5" stora baselementen, det ena skyddet vänt 90 grader åt fel håll som bonus.



Audio Pro B2.27 Subwoofer.

Audio Pro B2.27.jpg
Audio Pro B2.27.jpg (689.61 KiB) Visad 7958 gånger






Fästena på den sida jag demonterade är dessbättre inte trasiga. Limmet i två hörns fästen gav med sig och på de andra följde båda halvorna med ut, de ska nog kunna delas med mer våld.

Audio Pro B2.27 baselement.jpg
Audio Pro B2.27 baselement.jpg (715.03 KiB) Visad 7958 gånger






Förstärkaren har ett inbyggt delningsfilter som ej kan kopplas förbi. Delningsfrekvensen går att justera mellan 50Hz och 100Hz men brytare för fasvändning saknas.

Audio Pro B2.27 förstärkare.jpg
Audio Pro B2.27 förstärkare.jpg (770.03 KiB) Visad 7958 gånger






Dokumentationen när det gäller Pianocraft-enheternas subwoofer-utgångar är bristfällig minst sagt, i manualen står inget nyttigt alls. I servicemanualen kan man dock utläsa att subwoofer-utgången delas vid 100Hz med 6dB per oktav. Nivån anges som 2V och impedansen 730 ohm, båda vid 50Hz.

Eftersom lågpassfilter inte är går att koppla ur i någon ände så blir det kaka på kaka. Information som avhandlar huruvida detta är ett problem och om så hur man bäst mitigerar detta sökte jag efter här på Faktiskt, det skulle jag inte gjort.

Dagen har ägnats åt att läsa teori i ämnet "Problem som du inte visste att du hade men som du nu när du vet om dem vill lösa. Ofta utan att någon enkel lösning står att finna.". Jag talar så klart om problem som uppstår när flera element spelar samma frekvensområde men ur fas.



Pianocraft systemens högtalare har 2:a ordningens delningsfilter som vänder fasen 180 grader. Högtalarna är av basreflex typ och vänder därför relevanta frekvensområden ytterligare 180 grader.

När det gäller Subwoofern så har vi först 90grader i pianocraft-enhetens inbyggda filter av 1:a ordningen. Sedan har vi ytterligare 180 grader i Subwooferns lågpassfilter som är av 2:a ordningen. Slutligen har vi ytterligare en 180 graders vändning eftersom subwooferns låda också är av basreflex typ.

Ett teoretiskt 90 graders fasfel i det överlappande frekvensområdet <40 - 100++ Hz borde inte vara någon fara kan man tycka men nu när jag läst alla skräckhistorier om dålig subwoofer-integrering så var jag ändå sugen på att ta reda på mera.

Först funderade jag på att koppla högnivå till subwoofern och låta dennes inbyggda första ordningens högpassfilter dela Yamaha-högtalarna. Det blir mindre överlapp men med flacka filter och en fasvridning som fortfarande är 90grader är det kanske inte en perfekt lösning. Det hela föll slutligen på att Faktiskt var rörande överens om att så kan man ABSOLUT inte koppla.




Nästa steg var att med service manualens hjälp lista ut exakt vad som händer med signalen till subwoofer utgången.



Blockdiagrammet visar att subwoofer-signalen tas efter slutstegen och högtalar-reläerna för att sen slås ihop, attenueras och delas.

Yamaha RX-E100 subwooferutgång blockdiagram.jpg
Yamaha RX-E100 subwooferutgång blockdiagram.jpg (212.61 KiB) Visad 7958 gånger






Kopplingsschemat visar att signalen slås ihop och attenueras med ett voltdelarnätverk och delas med en 2.2 uF konding.

Yamaha RX-E100 subwooferutgång schema.jpg
Yamaha RX-E100 subwooferutgång schema.jpg (204.73 KiB) Visad 7958 gånger






Kretskortsritningen visar så gott jag kan se att kopplingsschemat stämmer.

Yamaha RX-E100 subwooferutgång kretskort.jpg
Yamaha RX-E100 subwooferutgång kretskort.jpg (264.49 KiB) Visad 7958 gånger




Typ nåt sånt här.

-+--------R1-----------.------------.-------------
mmmmmmmmmm|mmmmm|mmmmm
mmmmmmmmmmCmmmmmR2mmmm
mmmmmmmmmm|mmmmm|mmmmm
----------------------------------------------------
(Det behövdes tydligen en massa "m" för att "skissen" skulle se ut som innan jag postade...)


R1 bör vara 15000 ohm eftersom det är två separata signaler som var och en inte kan dela upp sig mellan de två 15K motstånden (annars hade R1 blivit 7500K och alla siffror närmre specifikationen.)

R2 är 1200 ohm

C är 2.2uF

Alltså minskas signalen med en faktor av 1200/(15000+1200) = 0.074 Alternativt uttryckt i dB 20*log0.074 = 22.6dB

Eftersom förstärkaren förväntas ge 16V (16*16/6 = drygt 40W) och 16*0.074 så är "subout" signalen vid märkeffekt ~1.2V.

Nu kan det tänkas att förstärkaren kan ge mer dynamiskt men det ska bra mycket till innan man når 2V på sub-utgången.



Om vi räknar på brytningsfrekvensen (fc) för lågpassfiltret som nog inte riktigt är samma sak som delningsfrekvensen så får vi fram mer irrelevant information.

R = 1/(1/15000)+(1/1200) [eller så enkelt som R1 * redan uträknade 0.074]

R = 1111.111

fc = 1 / (2 * pi * 1111.111 * C)

fc = ~65.1 Hz Detta är nog som sagt inte riktigt samma sak som delningsfrekvensen.


Räknandet var mest för att jag som är småtrög bara ville fräscha upp suddiga minnen av enkel fysik. Någon mer insatt får gärna inflika hur den specificerade delningsfrekvensen på 100Hz för lågpassfiltret hänger samman med det hela. Jag misstänker att formeln blir mera obegriplig än den tämligen hanterbara högstadiefysiken ovan. :D




Vid lyssningstest med subwoofern inkopplad via "subout" från Yamaha RX-E100 så lät det hela bra och inte alls farligt "bumligt".

Annars låter båda Yamaha-systemen tämligen bra utan subwoofer, kanske till och med riktigt bra för att vara mikrosystem. Jag ställde systemen på det sätt som bör göra minst skillnad mellan högtalarplaceringarna, kopplade CD-spelaren till båda med hjälp av en RCA y-splitt och växlade mellan systemen.

Bortsett från att det större systemet är just större, har en kraftigare förstärkare och kan spela starkare så finns det ingen direkt skillnad. Logiskt med tanke på att de använder liknande kretslösningar och liknande högtalare med liknande högtalarelement.




Allt kraffs på samma bild. CRX-E150, RX-E100, CDX-E100 och Audio Pro B2.27.

Yamaha CRX-E150 RX-E100 CDXE100 Audio Pro B2.27.jpg
Yamaha CRX-E150 RX-E100 CDXE100 Audio Pro B2.27.jpg (689.24 KiB) Visad 7958 gånger




Här finns även en liten och extremt snålkodad filmsnutt där allt spelar på samma gång. Det är inspelat med en gammal kompaktkamera som inte direkt är bra och vars mikrofon är skitdålig, d.v.s helt i trådens anda.

Yamaha Pianocraft.zip
(1.98 MiB) Nerladdad 108 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Nattlorden » 2020-05-24 10:22

jonaz81a skrev:Högtalarna till denna mikrostereo heter logiskt nog Yamaha NX-E150 och identiska med de tidigare visade NX-E100 förutom att de är en storlek mindre.


Påminner en del om NHT SuperZero faktiskt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-26 22:27

Nattlorden skrev:
jonaz81a skrev:Högtalarna till denna mikrostereo heter logiskt nog Yamaha NX-E150 och identiska med de tidigare visade NX-E100 förutom att de är en storlek mindre.


Påminner en del om NHT SuperZero faktiskt.


Ja det är ganska likt.

Jag gissar dock att Yamaha-högtalarna har bättre lågfrekvens-resurser eftersom de är basreflex och NHT SuperZero sluten. Bland de som håller till på ormolje-forumet Audiokarma så tycks högtalarna som såldes med pianocraft-systemen vara väldigt populära eftersom nästan alla träffar var därifrån när jag gjorde en snabb sökning.








Idag undersöker vi vad som eventuellt (förhoppningsvis) är världens sämsta CD-spelare nämligen Philips CD 692 från 1993.

Om Philips CD 692 inte är världens sämsta CD-spelare så är den i alla fall den störningskänsligaste CD-spelaren jag stött på. Den är faktiskt helt orimligt känslig för störningar och man får intrycket av att hela enheten agerar som en enda stor antenn.



Först kommer lite THD-siffror för att få en ide om enhetens prestanda med allt "noise" borträknat. Denna CD-spelare har en utnivå på 2.14VRMS vid 1000Hz (-0dB)


Philips CD 692 THD mätt med 12 övertoner inkluderade vid 1000Hz (-0dB): 0.016%

Philips CD 692 1000Hz THD.jpg
Philips CD 692 1000Hz THD.jpg (539.35 KiB) Visad 7814 gånger






Philips CD 692 THD mätt med 12 övertoner inkluderade vid 20000Hz (-1dB): 0.024%

Philips CD 692 20000Hz THD.jpg
Philips CD 692 20000Hz THD.jpg (596.55 KiB) Visad 7814 gånger



Man kan sammanfatta prestandan med att Philips CD 692 mäter som bäst (0.01% THD) vid låga frekvenser. THD stiger med ökande frekvens och når 0.025% vid 20000Hz.

Prestandan är inte bra men ändå ganska acceptabel. Hur kan detta vara världens sämsta CD-spelare? Vänta bara...



Nu ska vi titta på THD+N helt ofiltrerat. Det ska kanske sägas att jag fått ganska dåliga THD+N värden uppe vid 20000Hz med så gott som samtliga CD-spelare jag testat och även vid mätning av 1000Hz är det få spelare som mäter bättre än 0.06% THD+N. Radiobrus, lysrörsarmaturer och störningar från elnätet är väl de huvudmisstänkta. Philips CD 692 är dock i en helt egen klass när det gäller att suga åt sig störningar samt skapar vad det verkar en hel del egna.


Philips CD 692 THD+N vid 1000Hz (-0dB): 0.275%

Philips CD 692 1000Hz THD+N.jpg
Philips CD 692 1000Hz THD+N.jpg (595.48 KiB) Visad 7814 gånger






Philips CD 692 THD+N vid 8000Hz (-1dB): 2.0%

Philips CD 692 8000Hz THD+N.jpg
Philips CD 692 8000Hz THD+N.jpg (639.73 KiB) Visad 7814 gånger






Philips CD 692 THD+N vid 20000Hz (-1dB): 16.5%

Philips CD 692 20000Hz THD+N.jpg
Philips CD 692 20000Hz THD+N.jpg (620.18 KiB) Visad 7814 gånger



Detta är en CD-spelare jag använt för att testa saker... Visserligen hör jag inte ett smack över 15000Hz men 16.5% THD+N vid mätning med 20KHz sinus...


Här blir man lite nyfiken... Är det så att allt detta baggel är så högfrekvent att det är mer eller mindre irrelevant eller hör jag riktigt illa... För att ta reda mer filtrerar vi signalen enligt standarden ITU-R 468 CCIR-1k.

"Noise" under 1000Hz dämpas, "Noise mellan 1000Hz och 12500Hz förstärks med som mest 12.2 dB vid 6300Hz och baggel över 12500Hz dämpas, kurvan når -5.3dB redan vid 14000Hz.

ITU- R 468 CCIR1K.jpg
ITU- R 468 CCIR1K.jpg (267.96 KiB) Visad 7814 gånger






Philips CD 692 THD+N CCIR-1K (ITU-R 468 ) -weight vid 1000Hz (-0dB): 0.064%

Philips CD 692 1000Hz THD+N CCIR-1K (ITU-R 468 ) -weight.jpg
Philips CD 692 1000Hz THD+N CCIR-1K (ITU-R 468 ) -weight.jpg (618.1 KiB) Visad 7814 gånger






Philips CD 692 THD+N CCIR-1K (ITU-R 468 ) -weight vid 20000Hz (-1dB): 0.27%.

Philips CD 692 20000Hz THD+N CCIR-1K (ITU-R 468 ) -weight.jpg
Philips CD 692 20000Hz THD+N CCIR-1K (ITU-R 468 ) -weight.jpg (640.77 KiB) Visad 7814 gånger



Det hela ser ju i alla fall lite bättre ut nu även om jag mer och mer lutar åt att Philips CD 692 verkligen är världens sämsta CD-spelare.

Till mitt försvar så kanske det bör tilläggas att jag bara använt denna CD-spelare för att funktionstesta förstärkare tillsammans med usla högtalare från ett Sharp kompaktsystem. Jag måste erkänna att jag under de förutsättningarna aldrig ens tänkt på att den här CD-spelaren skulle vara sämre än någon annan, ett nytt lyssningstest känns befogat.

Jag ska också ta en titt med hjälp av Oscilloskopet och se om jag kan få någon klarhet i vad allt baggel består av och var det kommer ifrån. Att resultatet för THD+N stiger så extremt kraftigt med ökande fundamental frekvens är ganska konstigt. Jag har svårt att se logiken i det hela vare sig störningarna kommer från radiosignaler eller om det är nätstörningar som tar sig igenom CD-spelarens (och eventuellt mätinstrumentets) nätdel(ar).
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-27 21:31

Att visualisera bruset som letar sig in i mina THD+N mätningar visar sig vara svårt. Jag ser en del av störningarna som myrornas krig på oscilloskopet men det är svårt att få med på bild, annat är störningar från elnätet som vi kunnat ana som 100hz kurvor på en del bilder med 1000Hz sinus som redan finns i tråden. De fasansfulla THD+N siffrorna vi såg för Philips CD 692 är dessbättre inte alls representativa.

Philips CD 692 har en massa hyss för sig. Det kan till exempel inte vara kosher för en CD-spelare att när en 20000Hz -1dB signal spelas upp så varierar amplituden kraftigt i en intervall om 4000Hz.


Spår med 20000Hz sinus -1dB testton med konstant nivå varierar i amplitud med 4000Hz när spelad i Philips CD 692.

Philips CD 692 20000Hz fundamental med varierande amplitud i 4000Hz.jpg
Philips CD 692 20000Hz fundamental med varierande amplitud i 4000Hz.jpg (702.41 KiB) Visad 7771 gånger


Philips CD 692 20000Hz fundamental med varierande amplitud i 4000Hz 2.jpg
Philips CD 692 20000Hz fundamental med varierande amplitud i 4000Hz 2.jpg (727.93 KiB) Visad 7771 gånger





Det är kanske dags att släppa Philips CD 692 för en stund och mäta på något annat för att verifiera att inte mätinstrumenten fått tokspel.

Min första DVD-spelare inköpt under förra årtusendets sista år var en Philips DVD-710. Philips-apparaten räknades redan då som ett billigt budgetalternativ, hur står den sig när det gäller att spela upp CD-skivor idag?



Philips DVD-710 spelar upp testspår med 1000Hz sinus. THD med 12 övertoner inkluderade är 0.004%. Utnivån är 1.87VRMS.

Philips DVD-710 1000Hz THD.jpg
Philips DVD-710 1000Hz THD.jpg (652.42 KiB) Visad 7771 gånger






Vid 20KHz Hz är mängden THD 0.000% - 0.002%. För den som undrar hur THD kan vara lägre vid 20KHz än vid 1KHz så är det nog för att "Keithley 2015 THD" inte får med lika många övertoner vid den högre frekvensen.

Philips DVD-710 20000Hz THD.jpg
Philips DVD-710 20000Hz THD.jpg (673.81 KiB) Visad 7771 gånger






THD+N vid 1000 Hz för Philips DVD-710 hör inte till de bättre av de jag mätt men stannar vid 0.1% vilket i alla fall är ett klart bättre resultat än för Philips CD 692.

Philips DVD-710 1000Hz THD+N.jpg
Philips DVD-710 1000Hz THD+N.jpg (595.98 KiB) Visad 7771 gånger






Vid 20000Hz är THD+N fortfarande 0.1%. Philips DVD-710 har inte ens en hundradel av den icke harmoniska distorsionen Philips CD 692 uppvisar vid denna fundamental frekvens.

Philips DVD-710 20000Hz THD+N.jpg
Philips DVD-710 20000Hz THD+N.jpg (694.57 KiB) Visad 7771 gånger



Tanken att köpa en gammal DVD-spelare istället för en CD-spelare kanske inte är så dum ändå...





I dessa tider när folk (alltså de, absolut inte vi :D ) sitter instängda och gottar sig i den ena skandalen efter den andra så kör vi ett par träffande låtar adresserade av ett par andra betraktare.


Magnus Uggla - Jag mår illa






Eddie Meduza - Pitten flaxar och pitten står

Presentation kommer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav peterh » 2020-05-27 22:27

Jag njuter av att läsa fördomsfria och elaka mätningar på sådant som "alla trodde" var perfekta.

Fortsätt !!
( jag har kopierat CD'n och skall mät apå en pioneer cds60x vilken dag som helst. Vad skall jag kika efter ? )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-27 23:02

peterh skrev:( jag har kopierat CD'n och skall mät apå en pioneer cds60x vilken dag som helst. Vad skall jag kika efter ? )


Jag vet inte riktigt än, jag har inte hunnit undersöka någon Pioneer CD-spelare. :)

Det absolut elakaste man kan göra med en CD-spelare borde vara att koppla den till "line in" på ett skapligt ljudkort och köra någon spektrumanalys-programvara. Jag gissar att om man bara tittar tillräckligt nära men samtidigt brett hittar man allehanda fel som är svåra att upptäcka med ett analogt oscilloskop. Jag funderar på att göra detta men då behöver jag skaffa ett skapligt externt ljudkort eftersom jag inte vill ha en stationär dator i mitt arbetsrum* (*andra lekrum).

Klart är i alla fall att svagheterna ofta börjar krypa fram i ljuset när man testar med en 20KHz sinus.

I kombination med DAC:arna användes "noise shaping"-tekniker för att flytta skräp upp ovanför 20KHz, inte hörbart för oss men förstärkarna måste ändå förstärka och diskanterna återge. Jag har än så länge mätt THD+N utan lågpassfilter så jag får med all skit upp till någonstans runt 100KHz tror jag.
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny och 16 gäster