Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-05-29 20:54

Idag testade jag lite snabbt en Pioneer "stable platter" CD-spelare för att se om de är (mäter) så bra som de sägs vara (göra).





Först en snabb redovisning av två Sony-maskiner som jag testade förut i samma batch som den lilla Yamaha CD-spelaren. Den första av maskinerna är en modell är lite intressant för mig eftersom en av CD-spelarna i mitt föräldrahem under min uppväxt och även i dagsläget är om inte just en sådan i alla fall från samma serie. Föräldrarna tycks gilla Sony. Förutom min mors gamla Nikko-receiver så är så gott som all deras elektronik Sony.



Sony CDP-311 från 1993. 1000Hz sinus THD med 12 övertoner inkluderade: 0.003%. Utnivån är 2.1VRMS

Sony CDP-311 1000Hz THD.jpg
Sony CDP-311 1000Hz THD.jpg (609.01 KiB) Visad 9665 gånger






Sony CDP-311 20000Hz sinus THD : 0.012%

Sony CDP-311 20000Hz THD.jpg
Sony CDP-311 20000Hz THD.jpg (645.04 KiB) Visad 9665 gånger









Sony CDP-XE220 från 1998. 1000Hz sinus THD med 12 övertoner inkluderade: 0.004%. Utnivån är 2VRMS

Sony CDP-XE220 1000Hz THD.jpg
Sony CDP-XE220 1000Hz THD.jpg (632.2 KiB) Visad 9665 gånger






Sony CDP-XE220 20000Hz sinus THD : 0.011%

Sony CDP-XE220 20000Hz THD.jpg
Sony CDP-XE220 20000Hz THD.jpg (621.36 KiB) Visad 9665 gånger



Sony CD-spelarna presterade båda som flertalet vad det gäller THD+N ofiltrerat och ovägt, d.v.s runt 0.07%-0.08% med 1000Hz sinus och aningen sämre med 20000Hz sinus.

Jag har även en Sony CDP-XE330 från 1999, jag tänker anta att den presterar identiskt med XE220. Enhetens nuvarande hemvist en bit ner i traven med stereoprylar till höger bakom min datorskärm, jag orkar helt enkelt inte gräva fram den.





Nu till den mer intressanta Pioneer PD-S601 "stable platter" CD-spelaren. Jag hade egentligen tänkt testa den nyare "stable platter"-maskinen PD-S505. När jag insåg att den spelaren är en del av samma Babels torn -bygge som Sony CDP-XE330 så gick jag istället ut i vardagsrummet och hämtade min PD-S601 som det senaste året stått för uppspelning av kompaktskivor där.

Tidigare ägare har inte behandlat denna CD-spelare varsamt utan det fanns djupa repor här och var. Jag passade på att slipa bort alla repor men plasten behöver nu poleras, så långt orkade jag inte. Nu när jag tittade tillbaka i tråden så ser jag att detta är den CD-spelare som jag lagade genom att limma dit linsen som hade lossnat med vitlim så testet blir också en verifiering på huruvida trälim gör sig bra för att fästa optiska linser.



Pionner PD-S601 från 1992. 1000Hz sinus THD med 12 övertoner inkluderade: 0.003%. Utnivån är 2.31VRMS

Pioneer PD-S601 1000Hz THD.jpg
Pioneer PD-S601 1000Hz THD.jpg (609.75 KiB) Visad 9665 gånger






Pionner PD-S601 20000Hz sinus. Värdet för THD pendlar mellan 0.000% och 0.002%

Pioneer PD-S601 20000Hz THD.jpg
Pioneer PD-S601 20000Hz THD.jpg (614.1 KiB) Visad 9665 gånger






Pionner PD-S601 1000Hz sinus THD+N : ~0.06%.

Pioneer PD-S601 1000Hz THD+N.jpg
Pioneer PD-S601 1000Hz THD+N.jpg (619.35 KiB) Visad 9665 gånger






Pionner PD-S601 20000Hz sinus THD+N : ~0.09%.

Pioneer PD-S601 20000Hz THD+N.jpg
Pioneer PD-S601 20000Hz THD+N.jpg (596.92 KiB) Visad 9665 gånger



När det gäller THD+N ofiltrerat och ovägt så når Pioneer PD-S601 i princip golvet för min mätmetod i nuvarande mät-miljö där mätobjekt och ojordade mätverktyg delar elkrets med bland annat lysrör. Oskärmade kabelstumpar som via sockerbitar är kopplade till mätprober är en annan bruskälla.

Om jag först skickar signalen genom en bra förstärkare och förstärker den till t.ex 8VRMS så kan jag få bättre THD+N-värden. Det är dock inte så enkelt som att det bara är min "Keithley 2015" som har ett högt brusgolv eftersom jag får ett fint THD+N värde med 1000Hz sinus när jag mäter direkt på min batteridriva Technics "CD-Walkman".

Gissningsvis är det en kombination av störningar som kommer från/in via mätobjektet, yttre brus-källor som tar sig in via kablarna och mätverktygets brusgolv i nuvarande miljö som gör det nästan hopplöst att nå ett lägre (ofiltrerat) mätvärde för THD+N när jag mäter direkt på CD-spelare kopplade till elnätet. Jag gissar att ut-impedans-skillnader på lågnivå och högnivå också kan vara en del av förklaringen men jag har inte orkat sätta mig in hur impedans påverkar benägenheten att plocka upp störningar än.
Senast redigerad av jonaz81a 2020-05-29 21:11, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav peterh » 2020-05-29 21:08

Intressant. Jag har en sådan och dessutom en pds801. Skall jämföra vid tillfälle.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-02 15:43

Det har varit mycket snack om bas den senaste tiden. Ett spännande men ganska tragiskt ämne för oss som bor i miljonprojekt-lägenhet.




En Audio Pro B2.27 subwoofer testade jag nyligen med Pianocraft-systemet. kombinationen fungerade skapligt men integreringen kändes kanske inte helt hundra. Jag har inte tillräckligt med plats i "datorrummet" för att flytta runt subwoofern för att optimera dennes position så istället väljer jag att testa olika subbar jag samlat på mig genom åren på den enda plats som är möjlig.

Pianocraft-systemet spelar "full range" och det går inte enkelt att göra någonting åt om man ska koppla in subwoofern med lågnivå. Sub-utgången delas med ett första ordningens filter vid 100Hz enligt specifikationen för systemet. Ingen subwoofer är den andra lik och för någon måste den optimala placeringen vara nära ett vattenburet element precis nedanför höger högtalare i detta rum samtidigt som den accepterar att samsas med pianocraft-systemets högtalare i det frekvensområde som överlappar.






Först ut av trion detta inlägg var en tämligen potent kandidat jag fyndade i soprummet förra sommaren, en Canton AS 30 med dubbla 8-tummare.

Canton-basen hamnade först i mitt kallförråd eftersom jag inte gärna släpar containerfynd direkt in i lägenheten, särskilt inte om det inte enkelt går att undersöka vad för spännande fauna de innehåller. Efter snart ett år i först kallförråd och sedan varmförråd borde eventuella ovälkomna gäster krupit ut, men kanske andra tillkommit...


Canton AS 30. Med frontskyddet av så står det klart att denna bas har varit i lång och trogen tjänst bakom någons soffa.

Canton AS 30.jpg
Canton AS 30.jpg (780.48 KiB) Visad 9581 gånger







Canton AS 30 förstärkardel.

Canton AS 30 amp.jpg
Canton AS 30 amp.jpg (687.76 KiB) Visad 9581 gånger


Denna subwoofer fungerade bäst med fas-ratten ställd på 0 grader och delningen på ~70Hz. Resultatet var inte helt övertygande men Canton-basen kan få rutorna att skallra ordentligt.









Nästa subwoofer snattade jag på återvinningsstationen för något år sedan när jag var där och kastade en gammal tjock-TV. Det är en Centrum "Rana 1" med en nedåtriktad 10" bas.

Det finns inte mycket information om denna subwoofer på nätet eftersom den var en del av ett "Centrum Rana" 6.1 högtalarpaket som enligt Internet kostade 2000:- i början av 2000- talet. Hela systemet fanns men på återvinningsstationen gäller det att vara snabb och diskret om man ska lyckas rädda något. Jag var ändå inte det minsta intresserad av de rangliga plasthögtalarna som utgjorde resten av paketet. Subwoofern är ganska lik Centrum "Jupiter 200" men med en annan förstärkardel.


Centrum "Rana 1". Här ser vi också platsen där alla subwoofers testas.

Centrum Rana 1.jpg
Centrum Rana 1.jpg (777.62 KiB) Visad 9581 gånger







Centrum "Rana 1" baselement.

Centrum Rana 1 woofer.jpg
Centrum Rana 1 woofer.jpg (741.25 KiB) Visad 9581 gånger







Centrum "Rana 1" insida och baselementets baksida.

Centrum Rana 1 insida.jpg
Centrum Rana 1 insida.jpg (548.86 KiB) Visad 9581 gånger







Centrum "Rana 1" förstärkardel.

Centrum Rana amp.jpg
Centrum Rana amp.jpg (789.61 KiB) Visad 9581 gånger


Subwoofern från Centrum (då varumärke för Kina-prylar hos NetonNet) integrerade klart bättre med pianocraft-systemet än Canton-subben. Delning vid runt 50Hz och fas-inställningen på "normal" lät bäst. Efter att ha testat flera skivor lät det mesta skapligt förutom att jag fick en diffus känsla av dubbeltramp i basslagen när jag spelande viss elektronisk musik med "snabb bas".









Sist ut är ett "fynd" från en av de lokala secondhandbutikerna. Den här Energy Encore 8 subwoofern har garanterat tidigare varit någon annans containerfynd då ett hörn är avslaget, frontens fästen helt trasiga (och upprepat limmade) och RCA-kontakten för den av de två lågnivåingångarna som går via det inbyggda lågpassfiltret helt avsliten.

För två år sen fanns subwoofern i alla fall till salu för det fantastiska priset 79:- "I befintligt skick" hos den lokala butiken Hjärta till Hjärta. Veckorna gick men ingen nappade och slutet för denna Encore 8 var nog nära. Till slut blev frestelsen för stor och jag kom på mig själv med att stå i kassan med åbäket under armen trots att jag tidigare bestämt mig för att låta den vara.


Energy Encore 8. En ful subwoofer med ett 8-tumms -element.

Energy Encore 8.jpg
Energy Encore 8.jpg (764.08 KiB) Visad 9581 gånger







Energy Encore 8 förstärkardel. Lite o-intuitivt så är den bortslitna ingången "sub" den som går igenom delningsfiltret och den som heter "XOVER" den som är helt odelad.

Energy Encore 8 amp.jpg
Energy Encore 8 amp.jpg (754.91 KiB) Visad 9581 gånger


Jag hade inte så mycket val när det gällde delningen så den här subwoofern kördes utan eget filter och filtrerades således bara av pianocraft-systemets första ordningens lågpassfilter med specificerad delningsfrekvens vid 100Hz.

Det finns inget "alltid på" -läge utan "ON" -läget är standby (utan lysdiod) och subben vaknade inte till liv förrns den fick en inte obetydlig nivå på insignalen, sen höll den sig igång även med svag insignal. Gissningsvis är det detta faktum som gjorde att subwoofern såldes i "befintligt skick" vilket den här butiken använder som en synonym för defekt. Det visade sig att slutsteget i denna fula tingest är specificerat till 150 RMS och 600W "peak" så för 79:- kan jag inte klaga...

Energy Encore 8 integrerade bättre med pianocraft-systemet än de tre andra subwoofers jag testat med systemet tidigare, kanske för att den inte kördes via dubbla lågpassfilter. Det fanns egentligen inte så mycket att klaga på och hade det inte varit för att jag hittade en ännu bättre lösning en stund senare så hade jag kunnat leva med den här subben, i alla fall tills jag tröttnat på pianocraft-systemet.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-06 13:10

Igår slaktade jag den den Hitachi HA-7700 förstärkare som länge upptog all plats på mitt arbetsbord i i mitt arbetsrum (där riktigt arbete aldrig utförs).




Jag hade redan bestämt mig för att kassera förstärkaren eftersom den troligen blivit uppgrävd ur en "landfill" innan jag hittade den och släpade hem den. Efter att ha blåst ur den, dränkt den i elektronikrengöring och sen torkat rent så visade det sig att det var så mycket rost under all skit att det skulle behövts blästring och lackering för att rädda förstärkaren. Skalets dåliga skick samt att ett stort antal komponenter troligen behövde bytas gjorde att slakt för att rädda användbara komponenter blev den enda rimliga lösningen.

I det skick förstärkaren nu var fungerade förförstärkaren hjälpligt men reläet som kopplar slutsteget till högtalarutgångarna ville inte aktivera. Innan slakt roade jag mig med att se om jag kunde lösa problemet.


Efter att ha petat runt lite och mätt spänningar så hittade jag ett felande säkringsmotstånd (R737) nära reläet. Motståndet som ska vara på 12ohm mätte helt "öppet". Den här typen av små säkringsmotstånd felar ofta utan annan uppenbar anledning än ålder och detta kan mycket väl vara orsaken till att förstärkaren en gång kasserades.



På bilden ser allt skapligt rent ut men det går inte att beskriva hur skitigt allt var när jag hittade denna Hitachi HA-7700.

Inte alls 12 ohm över det här säkringsmotståndet.jpg
Inte alls 12 ohm över det här säkringsmotståndet.jpg (904.31 KiB) Visad 9484 gånger







Hur många skruvar behövde lossas för att komma åt säkringsmotståndet för att löda av det? Cirka 80 skulle det visa sig, alla skruvarna på båda hyllorna på bilden samt MOSFETs och kylflänsar.

Över 80 skruvar.jpg
Över 80 skruvar.jpg (676.55 KiB) Visad 9484 gånger







Här är det felande motståndet. Jag roade mig med att ersätta det med ett vanligt 10ohms motstånd och då slog reläet till som det skulle även utan MOSFETs på plats.

Verifierat verkligen inte 12 ohm.jpg
Verifierat verkligen inte 12 ohm.jpg (588.77 KiB) Visad 9484 gånger







Samtliga MOSFETs visade sig vara hela. Detta set med 4 matchade eftertraktade Hitachi MOSFETs borde betinga ett värde av cirka 500:- så väl värda att rädda.

Hitachi 2SJ48 och Hitachi 2SK133.

Hitachi 2SJ48.jpg
Hitachi 2SJ48.jpg (619.78 KiB) Visad 9484 gånger


Hitachi 2SK133.jpg
Hitachi 2SK133.jpg (604.25 KiB) Visad 9484 gånger







Jag kollade även om de 4 Nippon Chemi-Con 12000uf 63V kondingarna var okej. Efter 40 år mätte de fortfarande utmärkt, de två som ej är avbildade mätte i princip likadant.

Hitachi (Nippon Chemi-Con) CEW series 12000uf 63V 85C 40 år gammal kondensator nr1.jpg
Hitachi (Nippon Chemi-Con) CEW series 12000uf 63V 85C 40 år gammal kondensator nr1.jpg (645.17 KiB) Visad 9484 gånger


Hitachi (Nippon Chemi-Con) CEW series 12000uf 63V 85C 40 år gammal kondensator nr2.jpg
Hitachi (Nippon Chemi-Con) CEW series 12000uf 63V 85C 40 år gammal kondensator nr2.jpg (666.06 KiB) Visad 9484 gånger

De håller även spänning länge märkte jag... "Fan vilken jädra smäll" som Dynamit Harry skulle sagt. Den här förstärkaren hade uppenbarligen ingen "bleeder resistor".







Detta är vad som blev kvar av denna Hitachi HA-7700. Strömförsörjnings-delen fungerar utmärkt och huvudspänningarna är +-55V vilket kan vara användbart i något framtida projekt.

Vad som finns kvar av Hitachi HA-7700.jpg
Vad som finns kvar av Hitachi HA-7700.jpg (867.77 KiB) Visad 9484 gånger


Här där man ser en yta som jag inte tidigare kom åt att göra ren kan man ana hur skitigt allt en gång var.
Senast redigerad av jonaz81a 2020-06-06 13:27, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2020-06-06 13:26

Du är ett mirakel av lekfullhet.
Att sitta och pilla så där gjorde jag vid 20-30 års ålder innan jag ledsnade och bara skrotade hela objekt istället för att försöka laga.
Fortsätt att leka och visa oss hur mycket skoj man kan ha.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2020-06-08 10:57

Plus många!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Almen » 2020-06-08 11:05

jonaz81a skrev:De håller även spänning länge märkte jag... "Fan vilken jädra smäll" som Dynamit Harry skulle sagt. Den här förstärkaren hade uppenbarligen ingen "bleeder resistor".

:D "Discharge capacitor before measuring"

Ja, jättekul att läsa. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-11 21:11

Perfector skrev:Du är ett mirakel av lekfullhet.
Att sitta och pilla så där gjorde jag vid 20-30 års ålder innan jag ledsnade och bara skrotade hela objekt istället för att försöka laga.
Fortsätt att leka och visa oss hur mycket skoj man kan ha.


Det var inte mycket till lagning här heller den här gången men räddning av användbara pottar, MOSFETS och en komplett strömförsörjning blev det i alla fall.

Här är en bild på skalet som visar vilket generellt skick objektet var i. Det var ett under att förförstärkardelen fortfarande (mer eller mindre) fungerade.

Hitachi HA-7700 yttre skick.jpg
Hitachi HA-7700 yttre skick.jpg (933.41 KiB) Visad 9319 gånger




nuffe skrev:Plus många!
:)



Almen skrev:
jonaz81a skrev:De håller även spänning länge märkte jag... "Fan vilken jädra smäll" som Dynamit Harry skulle sagt. Den här förstärkaren hade uppenbarligen ingen "bleeder resistor".

:D "Discharge capacitor before measuring"

Ja, jättekul att läsa. :)


Själva metoden för urladdning kanske behöver förbättras! :D









Vanligtvis räddar jag mest trasiga saker och sånt som ingen annan vill ha när jag då och då köper elektronik under veckans skivrunda i secondhand-affärerna. Nu för tiden är det sällan får jag med mig saker hem som vare sig är defekta eller mer eller mindre omöjliga att sälja.

Inköp av fina fungerande prylar jag inte behöver på begagnatmarknaden ger mig nästan dåligt samvete eftersom de eventuella "fynd" jag gör är fynd någon annan mer behövande missar.



Den subwoofer jag köpte under tisdags skivrunda på väg hem från jobbet är precis ett sådant onödigt inköp av ett fint objekt som jag borde lämnat till en mer behövande men som jag ändå inte kunde motstå. En Audio Pro Mondial Sub S.1 med 6.5"-element i en liten pytteliten basreflex-låda för det helt orimligt låga priset 65:- väckte min nyfikenhet.

Audio Pro S.1

Audio Pro S.1 orimligt bra pris.jpg
Audio Pro S.1 orimligt bra pris.jpg (735.07 KiB) Visad 9337 gånger






Jämfört Med Energy Encore 8 som har 8-tums-bas är Audio Pro Mondial Sub S.1 verkligen liten.

Audio Pro S.1.jpg
Audio Pro S.1.jpg (716.28 KiB) Visad 9337 gånger






Förstärkardelen är enligt osäker källa på 175W och inställningsmöjligheterna är de vanliga.

Audio Pro S.1 förstärkardel.jpg
Audio Pro S.1 förstärkardel.jpg (830.64 KiB) Visad 9337 gånger


Denna subwoofer är väldigt imponerande med tanke på storleken och spelar riktigt kontrollerat, inget bröl här inte. Den inställning som fungerade bäst tillsammans med Yamaha pianocraft-systemet var delning vid runt 60Hz och fas-inställningen på normal.

Audio Pro S.1 integrerade skapligt med Yamaha-mikrostereon men inte lika bra som den lösning jag funnit bäst och inte heller lika bra som den fula Energy Encore 8. Jag äger en och annan mikrostereo med sub-utgång så jag är övertygad om att jag hittar en annan lämplig partner för denna näpna mikrosubwoofer.







Den lågbas-lösning som jag funnit fungerar bäst och integrerar perfekt med Yamaha-pianocraft systemet är den Audio Pro B1-20 jag köpte som defekt 2017 och som tidigare förekommit i tråden. Denna subwoofer är extremt lättplacerad och ger bra resultat nästan var den än står, således även vid det vattenburna elementet nedanför höger högtalare.

När det gäller basens integrering med Yamaha-systemet låter det precis lika bra när jag sitter vid datorn strax till vänster ur bild som när jag sitter i sweetspot där bilden är tagen (i sittande midjehöjd). Enligt Audio Pro så är det här den subwoofer som sålt bäst i Sverige någonsin och den var i produktion under 20 års tid.

Just nu delas subwoofern vid 50Hz men det låter bra och naturligt även med högre delning. En icke namngiven medlem här på Faktiskt tyckte att lösningen för B1-20 där basen och lådans port spelar ner i slutstegets låda inte var värd att kallas ACE-Bass utan snarare skulle kallas "skramlande elektronik", jag tvivlar på att han faktiskt hört ett fungerande exemplar! :D


Audio Pro B1-20

Audio Pro B1-20.jpg
Audio Pro B1-20.jpg (707.63 KiB) Visad 9337 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-12 18:51

Eftersom jag ändå var och handlade igår så stannade jag till på vägen vid en av stans secondhandbutiker för att se om det dykt upp nya skivor av intresse eller någon nytt reparationsobjekt med lite större potential än den sorgliga Hitachi HA-7700 förstärkaren. Det blev både skivor och ett nytt objekt!



Objektet i fråga en NAD 7150 receiver är högintressant för de som gillar NAD-förstärkare från sent 70-tal eller tidigt 80-tal, jag hör till dessa. Nad 31x0-serien ersatte 1982 NADs ursprungliga "grå serie" (30x0) förutom den väldigt populära 3020 som fortsatte vara instegsmodell i princip under hela 80-talet. Seriens toppmodell NAD 3150 var förhållandevis blygsamt specificerad till 2x50RMS men man kan utan att överdriva säga att NAD tog begreppet underspecificering till en helt ny nivå.

Den integrerade förstärkaren NAD 3150 fanns även som slutsteg i form av NAD 2150 och i en variant med radiodelen NAD 4150 inbyggd i form NAD 7150 som jag alltså köpt. Alla modellerna är identiska vad det gäller slutsteget med Sanken 2SA1215 och 2SC2921 trissor och dubbla transformatorer. NAD 7150 har en tredje transformator som endast försörjer tunerdelen.


Här kommer ett utdrag från Hifi Classic's test av NAD 7150. Det är inte många förstärkare som officiellt är specificerade till 2x50W 8ohm som ger siffror som dessa.

NAD 2150 3150 7150 power measurements.jpg
NAD 2150 3150 7150 power measurements.jpg (244.48 KiB) Visad 9283 gånger







Den NAD 7150 som jag hittade hos den värsta av de lokala secondhand-skojarna hade några uppenbara defekter. Knapparna för radiodelen fungerade inte, de gick att trycka in men gav inget som helst motstånd och verkade inte interagera med några brytare på insidan. Knappskalet för knappen som dämpar insignalen med 20dB saknades och AM-antennen var impotent. Inget att dessa fel skulle enligt min erfarenhet ha hindrat affären från att sälja denna apparat som "testad fungerar" och eftersom receivern såldes som "i befintligt skick" förväntade jag mig fler fel.

NAD 7150 "I befintligt skick".

Nad Stereo Receiver 7150.jpg
Nad Stereo Receiver 7150.jpg (739.96 KiB) Visad 9283 gånger


Nad Stereo Receiver 7150 baksida.jpg
Nad Stereo Receiver 7150 baksida.jpg (819.14 KiB) Visad 9283 gånger


Det förväntade felet av lite allvarligare art visade sig direkt vid ett snabbt funktionstest. Volymkontrollen ger ganska precis full volym där den inte borde ge någon. Tack och lov hade jag av en slump tryckt in knappen (den utan skal) som dämpar insignalen med 20dB och min bärbara CD-spelare som jag använde som källa ger bara ~0.7VRMS ut. Gissningsvis måste den i secondhand-affären som testat denna NAD fått en hjärtattack när han sköt talspolar över halva lokalen... "I befintligt skick" jo jag tackar...

Volymkontrollen fungerade aningen bättre på de övre 85% av skalan men den verkade full av oxid med de vanliga symtomen som knaster och kanalbortfall. Samtliga knappar, potentiometrar och vippomkopplare verkade i akut behov av rengöring.





Under skalet fanns i vanlig ordning damm, puppor, insektsskal och frö från lind och björk. Plastöverdraget på en filter-konding var spräckt. Detta är ytterligare en gammal verkstads/maskinhall-radio om jag får gissa.

Nad Stereo Receiver 7150 insida.jpg
Nad Stereo Receiver 7150 insida.jpg (914.76 KiB) Visad 9283 gånger







Om man flyttar kamerans fokus mot baksidan av enhetens front blir det lätt att se varför radiodelens knappar inte fungerar. Alla "plastpinnar" som fixerar knapp-panelen har lossnat, en syns fastkilad nedanför hålet till höger.

Nad Stereo Receiver 7150 knapp-panel för radio.jpg
Nad Stereo Receiver 7150 knapp-panel för radio.jpg (994.2 KiB) Visad 9283 gånger







I jakten på de saknade plastpinnarna och för att rengöra brytare och potentiometrar lossade jag radiokortet, under kan man se att det varit varmt. Kanske har receivern stått på dygnet runt i ett soligt verkstadsfönster?

Nad Stereo Receiver 7150 under radiokortet.jpg
Nad Stereo Receiver 7150 under radiokortet.jpg (1 MiB) Visad 9283 gånger







Alla saknade plastpinnar återfanns (på bilden saknas fortfarande en). Jag hittade också en liten plastbricka som jag inte riktigt vet var den hör hemma.

Nad Stereo Receiver 7150 plastpins.jpg
Nad Stereo Receiver 7150 plastpins.jpg (677.58 KiB) Visad 9283 gånger


Dessa platspinnar sitter ordentligt fast när de väl klickat på plats vilket jag fick erfara eftersom jag blev tvungen att demontera knapp-panelen en gång för att jag satt fast fel panel först och båda panelerna senare när jag märkte att glaset som sitter framför "VFD-displayen" var smutsigt på insidan. Jag har ingen aning om hur tidigare användare lyckats få dessa pinnar att lossna, de måste hamrat på radioknapparna som om de vore 8-tums spik. Ingen annan har i vilket fall varit innanför skalet på denna förstärkare, alla skruvar var orörda.






Vid funktionstest fungerar nu allt fint även volymkontrollen. Eftersom receivern uppenbarligen har varit välanvänd och stått placerad så att den blivit onödigt varm vid drift så bör kanske en del kondensatorer och motstånd bytas men om jag inte upptäcker något konstigt när jag senare gör ett effekt och distorsion-test så lämnar jag det till framtiden. Om någon annan som inte är medveten om att "I befintligt skick" betyder defekt köper en sån här förstärkare är risken stor att den hamnar i soprummet så jag är glad för de jag lyckas rädda.

Nad Stereo Receiver 7150 spelar.jpg
Nad Stereo Receiver 7150 spelar.jpg (808.87 KiB) Visad 9283 gånger
Senast redigerad av jonaz81a 2020-06-12 19:13, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2020-06-12 18:58

Kul att läsa om NAD.
Jag byggde en gång om en 3020 med större kondingar och nya slutsteg.
Den gav så mycket effekt att 35 Watt dioden lös med fast sken vid volym klockan 1 och därefter blev det bara mer musik utan dist.
Undrar om NAD fick nys om den för den starkare som du nu har verkar vara utbyggd från den jag lekte med.
Men det är antagligen bara jag som sitter och drömmer.
En förbannat trevlig sak var det i alla fall.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Bill50x » 2020-06-12 19:20

Perfector skrev:Kul att läsa om NAD.
Jag byggde en gång om en 3020 med större kondingar och nya slutsteg.
Den gav så mycket effekt att 35 Watt dioden lös med fast sken vid volym klockan 1 och därefter blev det bara mer musik utan dist.
Undrar om NAD fick nys om den för den starkare som du nu har verkar vara utbyggd från den jag lekte med.
Men det är antagligen bara jag som sitter och drömmer.
En förbannat trevlig sak var det i alla fall.

Byggde om en 3020 till en 3040 (om jag minns rätt) med delar från Septon som var generalagent vi den tiden. Kan inte påstå att det blev bättre men det var ju kul att meka lite...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Griff » 2020-06-12 20:48

Perfector skrev:Kul att läsa om NAD.
Jag byggde en gång om en 3020 med större kondingar och nya slutsteg.
Den gav så mycket effekt att 35 Watt dioden lös med fast sken vid volym klockan 1 och därefter blev det bara mer musik utan dist.
Undrar om NAD fick nys om den för den starkare som du nu har verkar vara utbyggd från den jag lekte med.
Men det är antagligen bara jag som sitter och drömmer.
En förbannat trevlig sak var det i alla fall.

Jag antar att du mätte upp den m.a.p effekt och distortion. Vad fick du för siffror? Ökade spänningen efter din ombyggnad?
Om inte, hur höjde du effekten?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2020-06-12 21:15

Griff skrev:
Perfector skrev:Kul att läsa om NAD.
Jag byggde en gång om en 3020 med större kondingar och nya slutsteg.
Den gav så mycket effekt att 35 Watt dioden lös med fast sken vid volym klockan 1 och därefter blev det bara mer musik utan dist.
Undrar om NAD fick nys om den för den starkare som du nu har verkar vara utbyggd från den jag lekte med.
Men det är antagligen bara jag som sitter och drömmer.
En förbannat trevlig sak var det i alla fall.

Jag antar att du mätte upp den m.a.p effekt och distortion. Vad fick du för siffror? Ökade spänningen efter din ombyggnad?
Om inte, hur höjde du effekten?

Helt ärligt, nej till båda. Men ägaren gjorde visst och servicen kunde inte för sitt liv fatta vad som gjorts.
Nya större kondingar som lämnar mer ström och nya trissor.
Original sitter 2N3055 och mj-trissa som inte är parkompatibel.
Byte mot BDW-51 och 52 C-klassade som var matchade och helt jämna.
Byta nätdel var det aldrig tal om då den ordinarie hade 3 eller 4 olika lindningar som jag inte ville gröta i.
Jag byggde även om Inertior på ungefär samma sätt och fick mer effekt än som är riktigt vettigt för hemmabruk.

Men det är en parentes.
Nu lämnar vi tillbaks tråden till Jonaz så den inte grötar till sig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Lassej » 2020-06-12 22:08

Kul med NAD. Hur många har inte börjat sin hifi-resa med en NAD. Jag köpte en NAD 3150 när den var ny typ 1982 eller 1983 någon gång. Butiken hette väl Ljudkällaren om jag minns rätt. En trång liten butik på Norrlandsgatan i Stockholm. Jag var riktigt nöjd med den och har den faktiskt kvar.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-13 00:30

Perfector skrev:Kul att läsa om NAD.
Jag byggde en gång om en 3020 med större kondingar och nya slutsteg.
Den gav så mycket effekt att 35 Watt dioden lös med fast sken vid volym klockan 1 och därefter blev det bara mer musik utan dist.
Undrar om NAD fick nys om den för den starkare som du nu har verkar vara utbyggd från den jag lekte med.
Men det är antagligen bara jag som sitter och drömmer.
En förbannat trevlig sak var det i alla fall.


Bill50x skrev:Byggde om en 3020 till en 3040 (om jag minns rätt) med delar från Septon som var generalagent vi den tiden. Kan inte påstå att det blev bättre men det var ju kul att meka lite...
/ B


Lassej skrev:Kul med NAD. Hur många har inte börjat sin hifi-resa med en NAD. Jag köpte en NAD 3150 när den var ny typ 1982 eller 1983 någon gång. Butiken hette väl Ljudkällaren om jag minns rätt. En trång liten butik på Norrlandsgatan i Stockholm. Jag var riktigt nöjd med den och har den faktiskt kvar.


Jag tror att nästan alla som gillar HiFi och inte är jätteunga någon gång har ägt en NAD förstärkare. Eftersom de var så populära (och ofta prisvärda) nya så kryllade det av dem även på begagnatmarknaden, nu för tiden är de inte alls lika vanliga.

Gamla Technics, Pioneer och Yamaha -förstärkare från tidigt 80-tal tycks hållt bättre än NAD-förstärkarna så fina effektkuber har sitt pris.









Jag mätte precis lite på min NAD 7150.

Jag kör med den lägre matningsspännings-inställningen för slutstegen trots att jag mäter vid 8 ohm. Eftersom förstärkaren är 38 år gammal och inte renoverad så vill jag ogärna ta några risker. "Soft clipping" är inaktiverat och jag mäter med båda kanalerna drivna.


Effekten vid 1000Hz sinus strax innan det klipper med 8 ohm last och båda kanalerna drivna var 72.5W.

NAD 7150 effekt vid 8 ohm båda kanalerna drivna.jpg
NAD 7150 effekt vid 8 ohm båda kanalerna drivna.jpg (876.22 KiB) Visad 9218 gånger





Jag mätte även distorsion men mätningarna visar mest hur signalkällan som är en bärbar Technics CD-spelare mäter, förstärkaren tillför inte mycket...


THD mätt med 12 övertoner med 1000Hz sinus vid 2x8VRMS/8ohm/8W: 0.009%

NAD 7150 THD vid 1000 Hz 8W båda kanalerna drivna.jpg
NAD 7150 THD vid 1000 Hz 8W båda kanalerna drivna.jpg (836.92 KiB) Visad 9218 gånger






THD mätt med 12* övertoner med 20000Hz sinus vid 2x8VRMS/8ohm/8W: 0.015% (*I praktiken färre, taket går troligen vid ~100000Hz)

NAD 7150 THD vid 20000 Hz 8W båda kanalerna drivna.jpg
NAD 7150 THD vid 20000 Hz 8W båda kanalerna drivna.jpg (821.77 KiB) Visad 9218 gånger






THD+N (ovägt, ofiltrerat) med 1000Hz sinus vid 2x8VRMS/8ohm/8W: 0.02%

NAD 7150 THD+N vid 1000 Hz 8W båda kanalerna drivna.jpg
NAD 7150 THD+N vid 1000 Hz 8W båda kanalerna drivna.jpg (828.25 KiB) Visad 9218 gånger





Att mäta THD+N vid 20000Hz blir meningslöst för här mäter signalkällan tämligen illa.

Resultaten är rimliga med givna förutsättningar. För att komma närmre sanningen skulle jag behöva en bättre signalkälla och när det gäller THD+N kanske även en bättre mät-mackapär. Ingenting i mätningarna av vare sig effekt eller distorsion tyder på att denna receiver inte presterar som den ska.

Hade jag vågat använda slutstegets inställning för högre matningsspänning hade jag säkert fått ett liknande resultat när det gäller effekt som det jag tidigare postade från Hifi Classic's test.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-14 19:20

Här kommer en titt på en annan förstärkare, denne är lite mer "lagom distande" och därför verkligen "on topic". Det är en Sanyo JA-1400 köpt "i befintligt skick" i samma secondhand-affär som NAD-förstärkaren med skillnaden att denna köpte jag runt 2012 - 2013 innan jag riktigt förstått att allt affären säljer "i befintligt skick" är defekt på ett eller annat sätt.


Sanyo JA-1400 från ~1984.

Sanyo JA-1400.jpg
Sanyo JA-1400.jpg (766.66 KiB) Visad 9141 gånger


Sanyo JA-1400 baksida.jpg
Sanyo JA-1400 baksida.jpg (756.89 KiB) Visad 9141 gånger


Sanyo JA-1400 insida.jpg
Sanyo JA-1400 insida.jpg (832.76 KiB) Visad 9141 gånger






Jag minns att jag testade förstärkaren med en dator som källa och att 100Hz brum nästan överröstade insignalen så jag antog att den behövde nya filterkondensatorer. Jag tyckte då inte det var värt att beställa två stycken 4700uf 50V kondensatorer till förstärkaren eftersom frakt skulle bli lika dyrt som kondensatorerna så jag tänkte att det tar jag sen när jag beställer nåt annat. Som så ofta med saker man skjuter på framtiden blev beställningen av kondensatorer inte av men nu när jag snokade runt i förrådet stötte jag på förstärkaren ingen.

Nu för tiden har jag en variac + isoleringstrafo så jag tänke att om jag smyger upp spänningen långsamt över en dag så kanske kondensatorernas filtreringsförmåga förbättras. Att använda en vridtrafo är så klart inte bästa sätt att väcka trötta kondensatorer till liv men det kostar ju inget att försöka.

Sagt och gjort efter att ha ökat spänningen i steg över dagen så testade jag förstärkaren direkt kopplad till elnätet med min bärbara Technics CD-spelare som källa och inget 100Hz brum alls kunde höras . Så filterkondensatorernas vigör var återställd? Det var så klart vad jag hoppades men som vi kommer att se i en framtida post så var verkligheten inte så fantastisk, de var gissningsvis aldrig ens dåliga.




Förstärkaren fungerade så då var det lika bra att testa den. Innan förstärkaren kunde testas så behövdes alla kontroller göras rent, ett pilligt jobb särskilt att tråckla alla löst hängande små knappar genom frontens små hål vid återmontering.

Sanyo JA-1400 småplock.jpg
Sanyo JA-1400 småplock.jpg (802.89 KiB) Visad 9141 gånger


Sanyo JA-1400 småplock 2.jpg
Sanyo JA-1400 småplock 2.jpg (846.71 KiB) Visad 9141 gånger






Förstärkaren har en Sanyo STK4191II hybridförstärkare specificerad till >2x50W och en rejäl trafo. Eftersom jag inte har en servicemanual så mätte jag upp matningsspänningen som visade sig vara +-48V vilket bör räcka långt.

Sanyo JA-1400 STK4191II matningspänning.jpg
Sanyo JA-1400 STK4191II matningspänning.jpg (724 KiB) Visad 9141 gånger





I nästa inlägg så blir det lite mätresultat och en början på en jakt efter en bättre signalkälla. En jakt som blottade den här förstärkarens största tillkortakommande.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
SD_Card
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-10-31

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav SD_Card » 2020-06-15 00:56

Om Second Hand-köp...

Hejsan!
Angående de i början upptäckta defekterna. Att du klarade den "inverterade" volymregleringen tack vare spontant intryckt dämpknapp, och tog batteridrivna Technics-spelaren som signalkälla var nog undermedveten skepsis. Ett exempel på att "Med vetandet växer tvivlet" (Goethe).

Du nämner om secondhand-skojarna... Jag har själv råkat ut för sådana, även om jag håller till i annat distrikt (Stockholms län). Tror dock att skojeriet i flesta fall inte är med avsikt, snarare okunskap om elektronik och för "ytlig testning". Ibland mindre bra grepp om produkternas värde, i de fallen gör vi ju fynd :)

Ibland går det att få tillbaka insatsen vid retur av defekt apparat. I slutet av förra året köpte jag en CD-spelare Technics SL-PG460A som i alla fall såg snygg ut. Kunde provspela den vid ett hittat eluttag. Spelaren verkade fungera bra, hittade valda skivspår snabbt.

Vid inkoppling hemma var första intryck "Ja! bra ljud". Men efter någon minut uppträdde spårningsproblem. Kunde "hoppa" 20 till 30 sekunder i tid flera gånger under en tre-minuters låt! :(

Beslutade mig för att öppna spelaren och kolla om laserlinsen behövde rengöring. Gjorde så men det hjälpte inte. Torkade rent även "undersidan" mellan linsen och lasern i sig. Hjälpte inte. Uppträdde likdant med alla provade skivor. Jag kunde inte heller se några trimpotentiometrar för laserns hantering.

Åkte några dagar senare tillbaka till butiken, med en utförlig felbeskrivning tejpad på spelarens ovansida. Butiken tog tillbaka spelaren och jag fick åter de c:a 150 kr jag betalat.

Ett par veckor senare vid återbesök på butikens elektronik-avdelning 'hajade jag till'. Där stod en SL-PG460A igen!! Jag tror faktiskt att det var samma, även om jag inte har bevis. Jag tog inte upp saken med personalen, tyckte att jag informerat tillräckligt...

Roligare tillfälle var hos en "konkurrent" när jag hittade en Pioneer PD-4550 för samma pris. "Testad och fungerar" stod det. Mitt intresse fångades av att spelaren såg snygg ut och skyltade med 20-bit DLC! Sådan hade jag aldrig haft.

Hemma visade sig spelaren bara "gilla" ungefär varannan till var tredje skiva! Grrr. Produkten som var i så fint skick, medföljande original fjärrkontroll och audiokabel!

Såg först läsproblemet som möjlig ålderdomssvaghet. Apparaten var 29 år gammal. Men fick den att fungera bra! Med viss taktik gav jag mig på att justera Focus Offset och Track Alignment. Material: Ohmmeter, trimmejsel och mer eller mindre svårspelade CD-skivor. Tack vare Ohm-mätning av trimpotarnas original-lägen har man koll. Kan påverka och vid behov återställa till utgångsläget. Justeringsordningen blev:
1) Focus Offset
2) Track Alignment

Sedan spelas även CD-R med normalbra reflektion!

/SD_Card

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2020-06-15 08:32

Lassej skrev:Kul med NAD. Hur många har inte börjat sin hifi-resa med en NAD. Jag köpte en NAD 3150 när den var ny typ 1982 eller 1983 någon gång. Butiken hette väl Ljudkällaren om jag minns rätt. En trång liten butik på Norrlandsgatan i Stockholm. Jag var riktigt nöjd med den och har den faktiskt kvar.


Samma för mig, fast det blev en NAD 3125, tror det var 1984-85 ca. Kul är att den fortfarande är i drift hos sonen.

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-17 00:23

SD_Card skrev:Om Second Hand-köp...

Du nämner om secondhand-skojarna... Jag har själv råkat ut för sådana, även om jag håller till i annat distrikt (Stockholms län). Tror dock att skojeriet i flesta fall inte är med avsikt, snarare okunskap om elektronik och för "ytlig testning". Ibland mindre bra grepp om produkternas värde, i de fallen gör vi ju fynd :)
...
Ibland går det att få tillbaka insatsen vid retur av defekt apparat. I slutet av förra året köpte jag en CD-spelare Technics SL-PG460A som i alla fall såg snygg ut. Kunde provspela den vid ett hittat eluttag. Spelaren verkade fungera bra, hittade valda skivspår snabbt.

Vid inkoppling hemma var första intryck "Ja! bra ljud". Men efter någon minut uppträdde spårningsproblem. Kunde "hoppa" 20 till 30 sekunder i tid flera gånger under en tre-minuters låt! :(
...
Åkte några dagar senare tillbaka till butiken, med en utförlig felbeskrivning tejpad på spelarens ovansida. Butiken tog tillbaka spelaren och jag fick åter de c:a 150 kr jag betalat.

Ett par veckor senare vid återbesök på butikens elektronik-avdelning 'hajade jag till'. Där stod en SL-PG460A igen!! Jag tror faktiskt att det var samma, även om jag inte har bevis. Jag tog inte upp saken med personalen, tyckte att jag informerat tillräckligt...

/SD_Card


Skojarna som sköter elektroniken i den här relativt stora secondhand-butiken är just skojare. Visst ibland så märker de säkert prylar de inte förstår sig på som "otestat" och/eller "i befintligt skick" (komplicerade hembio-receivrar t.ex) men även saker som de vet är defekta. När det gäller att inte testa prylar de säljer som "testad ok" ordentligt så kan jag dra en anekdot från i höstas.

När jag stod i kön till kassan en dag så kom det in en man och lämnade tillbaka en Yamaha AX-890 förstärkare som var död på en kanal. Han hade köpt den som "testad ok" för 900:- vilket hade varit ett väldigt bra pris om den hade fungerat. Affären bråkade inte och mannen hade redan fått sina pengar tillbaka när det några minuter senare var min tur att betala. Veckan efter var förstärkaren tillbaka på hyllen men nu märkt "i befintligt skick"... för samma 900:-...

Affären i fråga tar inte tillbaka något de sålt som "otestat" och/eller "i befintligt skick". Jag har absolut ingenting emot att man säljer defekt elektronik men då märkt som defekt och gärna med en felbeskrivning eller med returrätt om det är otestat. Det stör mig att människor som antagligen ofta redan har dåligt med pengar luras att chansa på en garanterad nitlott. När jag köper ett sådant defekt föremål så känner jag mig nöjd vare sig jag lyckas fixa prylen eller ej. Jag håller mig dock till grejer av ringa kostnad så min elektronikskrot-hobby inte påverkar "huskontot".

En annan mer hederlig secondhand-butik i byn är medvetna om att de inte hinner testa saker ordentligt så de säljer all elektronik med en veckas öppet köp. Jag köper ibland misstänkt defekta saker där också, mest hyllvärmare som ingen annan vill ha så de inte hamnar i containern.

Fint att du fick igång Pioneer CD-spelaren och att du fick lämnade tillbaka Technics-maskinen som inte gick att fixa.



nuffe skrev:
Lassej skrev:Kul med NAD. Hur många har inte börjat sin hifi-resa med en NAD. Jag köpte en NAD 3150 när den var ny typ 1982 eller 1983 någon gång. Butiken hette väl Ljudkällaren om jag minns rätt. En trång liten butik på Norrlandsgatan i Stockholm. Jag var riktigt nöjd med den och har den faktiskt kvar.


Samma för mig, fast det blev en NAD 3125, tror det var 1984-85 ca. Kul är att den fortfarande är i drift hos sonen.

Henrik


Kul att höra att din gamla NAD-förstärkare fortfarande fungerar!






Idag blir det ett småtråkigt inlägg med lite mätresultat på Sanyo-förstärkaren.

Det positiva med denna förstärkare är att den ger en massa effekt för att vara ett lättvikts-"flat pack" från första halvan av 80-talet. Det negativa är resten.



Med båda kanalerna driva så lyckades förstärkaren klämma ur sig 2x 66.7 Watt innan den klippte. (1000Hz 8 ohm)

Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus max effekt vid 8 ohm med två kanaler drivna.jpg
Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus max effekt vid 8 ohm med två kanaler drivna.jpg (852.12 KiB) Visad 8980 gånger






Med effekter på över 50W per kanal så kommer kylflänsen från Hitachi HA-7700 förstärkaren väl till pass.

Kylflänsen från Hitachi HA-7700.jpg
Kylflänsen från Hitachi HA-7700.jpg (827.74 KiB) Visad 8980 gånger






THD med 1000Hz sinus såg inte allt för illa ut och höll sig runt 0.05%. Jag mätte allt vid 2x 8VRMS/8ohm/8W för enkelhetens skull.

Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD vid 8VRMS 8ohm 8W.jpg
Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD vid 8VRMS 8ohm 8W.jpg (825.32 KiB) Visad 8980 gånger






Vid 20000Hz ser THD fortfarande okej ut och instrumentet visar 0.07%.

Sanyo JA-1400 20000Hz Sinus THD vid 8VRMS 8ohm 8W.jpg
Sanyo JA-1400 20000Hz Sinus THD vid 8VRMS 8ohm 8W.jpg (778.22 KiB) Visad 8980 gånger






1000Hz sinus ger höga 0.66% THD+N med den bärbara Technics-spelaren som källa.

Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD+N vid 8VRMS 8ohm 8W.jpg
Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD+N vid 8VRMS 8ohm 8W.jpg (850.35 KiB) Visad 8980 gånger



Ett uselt resultat men förutom ett väldigt diskret 100Hz-brum som inte överröstar övrigt bakgrundsbrus dagtid i en lägenhet när ingen musik spelas om man inte vrider upp volymen ordentligt eller befinner sig inom några decimeter från högtalarna (troligtvis ~86dB känslighet) så är det inget som riktigt stör. Det är möjligt eller till och med sannolikt att brummet skulle störa med känsliga högtalare.

Varför stör inte detta brum nu när det brummade outhärdligt när jag för länge sen först testade förstärkaren? Beror det vara på lägre känslighet på högtalarna eller är det något annat? När jag åter igen testade förstärkaren med högtalare så drog jag ur signalkablarna för att testa en annan ingång utan att först dra ner volymen, det blev knäpptyst. Så fort jag kopplade in kablarna så var det diskreta brummet tillbaka.

Nästa steg blev att testa en annan signalkälla, valet föll på den tidigare testade Pioneer PD-S601 CD-spelaren.




1000Hz sinus med Pioneer CD-spelaren som källa, THD+N var nu 0.4% med allt annat som förut.

Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD+N vid 8VRMS 8ohm 8W med Pioneer PD-S601 som källa.jpg
Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD+N vid 8VRMS 8ohm 8W med Pioneer PD-S601 som källa.jpg (666.64 KiB) Visad 8980 gånger


Det riktigt konstiga är att med Pioneer-spelaren som källa kan vi se en 100Hz kurva bakom 1000Hz kurvan på oscilloskopet men inte höra den, absolut inget hörbart brum. Musik lät bra när jag provade att spela en skiva.



Jag beslutade mig för att testa med världens sämsta CD-spelare, PHilips CD 692

1000Hz sinus med världens sämsta CD-spelare som källa, THD+N var fortfarnde ~0.4%. 100Hz kurvan syns tydligt även med denna källa.

Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD+N vid 8VRMS 8ohm 8W med världens sämsta CD-spelare som källa.jpg
Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD+N vid 8VRMS 8ohm 8W med världens sämsta CD-spelare som källa.jpg (658.02 KiB) Visad 8980 gånger


Hur kan den sämsta CD-spelaren jag mätt på ge ett bättre resultat än den i alla fall skapliga bärbara Technics-spelaren och precis samma resultat som den utmärkta Pioneer CD-spelaren?

Att mycket av det "noise" som kommer från den usla Philips-spelaren ligger väldigt högt i frekvens har vi redan undersökt tidigare i tråden så det kan förklara varför de två stationära CD-spelarna nu mäter "lika" vad gäller THD+N när signalen måste passera genom Sanyo-förstärkarens förmodade begränsningar. Att Technics CD-spelaren mäter sämre kan kanske bero på att den har 0,7VRMS signalstyrka mot 2+ VRMS för de stationära men är det så enkelt?



Nu bestämde jag mig för att testa ytterligare en signalkälla, en bärbar MP3-spelare som fungerar "okej" med andra förstärkare. Här orkade jag inte kopiera över några testfiler utan nöjde mig med att lyssna på musik... Lyssna och lyssna, så fort jag kopplade in MP3-spelaren så började förstärkaren brumma ljudligt även med volymkontrollen nedvriden till 0. Det är samma symtom som fick mig att tro att förstärkarens glättrings-kondensatorer var sopslut när jag för många år sen testade den med en bärbar dator som källa direkt efter jag köpt den.


På bilden ligger sladden rakt över hybridförstärkar-modulen, det är inte därför det brummade utan det var lika illa med MP3-spelaren i handen och sladden vid sidan av.

Sanyo JA-1400 med MP3-spelare.jpg
Sanyo JA-1400 med MP3-spelare.jpg (831.36 KiB) Visad 8980 gånger




Förstärkaren är uppenbarligen känslig när det gäller val av signalkälla. En hypotes började smyga sig på om att det kunde vara så att förstärkaren tycker bättre om signalkällor som har samma jord-referens via nät-nollan som gissningsvis är kopplad mot jord i elskåpet någonstans. I nästa inlägg tittar vi med hjälp av ytterligare ett par signalkällor hur fantastiskt dåligt det kan mäta när förstärkaren inte trivs.
Senast redigerad av jonaz81a 2020-06-17 01:41, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
SD_Card
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-10-31

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav SD_Card » 2020-06-17 01:22

"Ett uselt resultat men förutom ett väldigt diskret 100hz-brum som inte överröstar övrigt bakgrundsbrus dagtid i en lägenhet när ingen ton eller musik spelas om man inte vrider upp volymen ordentligt eller befinner sig inom några decimeter från högtalarna (troligtvis ~86dB känslighet). "

Hej,
Vilka utförliga tester! Om dina resonemang kring distorsion kan jag inget tillägga... Däremot 100 Hz -brummet. Förstärkarens inre design påminner om en Technics SU-Z22 jag använde för några år sedan, kom fullt fungerande från ett grovsoprum :)

Enda lilla olägenheten hos apparaten var c:a 3 mV 100 Hz -brum på högtalarutgångarna. Märktes hos mina lättdrivna högtalare (92 dB känslighet / 1 Watt).

Liksom du misstänkte jag glättnings-kondensatorerna, här 2x 6800 uF. Dessa visade sig felfria. Brummet var inducerat
Med att koppla loss egna nät-trafon och mata med extern så försvann brummet. Försökte skärma den inbyggda med en my-metallplåt men det hjälpte bara delvis.

/SD-Card

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-17 01:36

SD_Card skrev:
Hej,
Vilka utförliga tester! Om dina resonemang kring distorsion kan jag inget tillägga... Däremot 100 Hz -brummet. Förstärkarens inre design påminner om en Technics SU-Z22 jag använde för några år sedan, kom fullt fungerande från ett grovsoprum :)

Enda lilla olägenheten hos apparaten var c:a 3 mV 100 Hz -brum på högtalarutgångarna. Märktes hos mina lättdrivna högtalare (92 dB känslighet / 1 Watt).

Liksom du misstänkte jag glättnings-kondensatorerna, här 2x 6800 uF. Dessa visade sig felfria. Brummet var inducerat
Med att koppla loss egna nät-trafon och mata med extern så försvann brummet. Försökte skärma den inbyggda med en my-metallplåt men det hjälpte bara delvis.

/SD-Card


Ja det är inte omöjligt att den här förstärkaren lider av liknande problem. Glättnings-kondensatorerna ser fina ut, jag tror inte felet ligger där. Om förstärkarens botten hade gått att lossa hade jag nog testat kondensatorerna i alla fall men eftersom det inte går blir det för mycket jobb.

Det troligtvis endast delvis relaterade felet/problemet/egenheten när det gäller förstärkarens petighet vad det gäller signalkällor gör den tämligen oattraktiv för faktisk användning. Kanske var Sanyo nöjda med att den fungerar ihop med andra enheter ur samma serie... eller så testade de inga okonventionella signalkällor.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
SD_Card
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2011-10-31

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav SD_Card » 2020-06-17 17:04

jonaz81a skrev:
SD_Card skrev:
Hej,
Vilka utförliga tester! Om dina resonemang kring distorsion kan jag inget tillägga... Däremot 100 Hz -brummet. Förstärkarens inre design påminner om en Technics SU-Z22 jag använde för några år sedan, kom fullt fungerande från ett grovsoprum :)

Enda lilla olägenheten hos apparaten var c:a 3 mV 100 Hz -brum på högtalarutgångarna. Märktes hos mina lättdrivna högtalare (92 dB känslighet / 1 Watt).

Liksom du misstänkte jag glättnings-kondensatorerna, här 2x 6800 uF. Dessa visade sig felfria. Brummet var inducerat
Med att koppla loss egna nät-trafon och mata med extern så försvann brummet. Försökte skärma den inbyggda med en my-metallplåt men det hjälpte bara delvis.

/SD-Card


Ja det är inte omöjligt att den här förstärkaren lider av liknande problem. Glättnings-kondensatorerna ser fina ut, jag tror inte felet ligger där. Om förstärkarens botten hade gått att lossa hade jag nog testat kondensatorerna i alla fall men eftersom det inte går blir det för mycket jobb.

Det troligtvis endast delvis relaterade felet/problemet/egenheten när det gäller förstärkarens petighet vad det gäller signalkällor gör den tämligen oattraktiv för faktisk användning. Kanske var Sanyo nöjda med att den fungerar ihop med andra enheter ur samma serie... eller så testade de inga okonventionella signalkällor.


Ok, så kan det vara. Inte heller Technics SU-Z22 hade öppningsbar botten, alltså svår-servat även där.
Kom i övrigt på att brummet i dennas fall bör ha varit 50 Hz, som ju transformatorn jobbar med. Jag tänkte nog på att vid helvågs likriktning brukar ripplet bli 100 Hz.

/SD_Card

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-17 23:06

Det är lika bra att vi får en avslutning på mina fruktlösa försök att förstå varför denna Sanyo-förstärkare inte bara mäter tämligen dåligt utan även är extremt kräsen när det gäller signalkällor.



Eftersom försöket med MP3-spelaren som signalkälla gav samma usla resultat som jag en gång fick när jag efter köp först testade förstärkaren med en bärbar dator som signalkälla så tänkte jag att ett test med en annan bärbar dator kanske kunde vara intressant för att se om det finns ett mönster i förstärkarens kräsenhet.

Som bonus gav ett test med en bärbar dator mig en chans att se om en enkel Realtek-krets kan vara ett alternativ till den bärbara CD-spelaren som signalkälla vid framtida tester.



Vi börjar med att testa hur Realtek-kretsen mäter med signalen rakt in i min Keithley 2015 THD.

Ljudkretsens ALC888S-VC:s specifikation på DACen när det gäller THD är <0.0032% 20Hz - 22KHz. Jag mätte 1000Hz och 20KHz. Implementationen i denna 12 år gamla Acer 5838g (från soprummet) gav 0.002% THD (mätt med 12 övertoner inkluderade) vid 1000Hz och signalstyrkan var 0.63VRMS.

Vid 20000Hz var THD 0.01% vilket är lite för högt men om resultaten när det gäller THD+N är skapliga så kan denna lösning kanske i alla fall vara en uppgradering från den bärbara Technics CD-spelaren.


THD+N för Realtek ALC888S-VC med 1000Hz sinus rakt in i "Keithley 2015" : 0.014%. Inte allt för illa.

Realtek ALC888S-VC 1000Hz sinus THD+N rakt in i keithley 2015 THD.jpg
Realtek ALC888S-VC 1000Hz sinus THD+N rakt in i keithley 2015 THD.jpg (731.34 KiB) Visad 8845 gånger






THD+N för Realtek ALC888S-VC med 18000Hz sinus rakt in i "Keithley 2015" : 0.019%. På målrakan mäter det fortfarande okej.

Realtek ALC888S-VC 18000Hz sinus THD+N rakt in i keithley 2015 THD.jpg
Realtek ALC888S-VC 18000Hz sinus THD+N rakt in i keithley 2015 THD.jpg (723.11 KiB) Visad 8845 gånger






THD+N för Realtek ALC888S-VC med 20000Hz sinus rakt in i "Keithley 2015" : 2.719%. Snubblade på målsnöret, satan!

Realtek ALC888S-VC 20000Hz sinus THD+N rakt in i keithley 2015 THD.jpg
Realtek ALC888S-VC 20000Hz sinus THD+N rakt in i keithley 2015 THD.jpg (703.12 KiB) Visad 8845 gånger




20Hz - 18KHz med <0.02% THD+N är med råge bra nog för att se om Sanyo-förstärkaren tycker lika illa om en dator som signalkälla nu som den gjorde för ungefär 8 år sen.


Nej, NEJ detta går icke! Denna Sanyo JA-1400 gillar verkligen inte Realtek-kretsar. 7% THD+N.

Realtek ALC888S-VC 1000Hz sinus THD+N omväg via en förstärkare till keithley 2015 THD.jpg
Realtek ALC888S-VC 1000Hz sinus THD+N omväg via en förstärkare till keithley 2015 THD.jpg (745.46 KiB) Visad 8845 gånger





Kanske fungerar det bättre med ett externt USB-ljudkort? Jag hittade ett M-audio Fasttrack USB i elektronik-bingen för ett par år sedan. Detta är egentligen ett "interface" för att spela in elgitarr. Signalstyrkan är ställbar men prylen mäter bäst runt 1VRMS.


Först ett snabbt funktions test av M-audio -grunkan. Vid 1000Hz med signalen matad rakt in i min Keithley 2015 mäter THD+N 0.04%.

M-Audio FastTrack USB 1000Hz sinus THD+N rakt in i keithley 2015 THD.jpg
M-Audio FastTrack USB 1000Hz sinus THD+N rakt in i keithley 2015 THD.jpg (765.96 KiB) Visad 8845 gånger






Med M-audio Fasttrack USB som källa och förstärkaren i signalkedjan mäter det... illa... 5.2% THD+N...

M-Audio FastTrack USB 1000Hz sinus THD+N omväg via en förstärkare till keithley 2015 THD.jpg
M-Audio FastTrack USB 1000Hz sinus THD+N omväg via en förstärkare till keithley 2015 THD.jpg (767.02 KiB) Visad 8845 gånger






Fungerar kanske denna M-audio-sak bättre som källa om jag isolerar förstärkaren från elnätet? 9.4% THD+N, förstärkaren är riktigt upprörd!

M-Audio FastTrack USB 1000Hz sinus THD+N omväg via en isoleringstrafo-kopplad förstärkare till keithley 2015 THD.jpg
M-Audio FastTrack USB 1000Hz sinus THD+N omväg via en isoleringstrafo-kopplad förstärkare till keithley 2015 THD.jpg (834.2 KiB) Visad 8845 gånger






Vi avslutar med att kolla om resultatet med en signalkälla som tidigare fungerat med förstärkaren blir bättre eller sämre om signalkällan isoleras från elnätet. Signalkällan är så klart världens sämsta CD-spelare som tidigare gav resultatet 0.42% THD+N med en 1000Hz signal.


Isolerad Philips CD 692 1000Hz via JA-1400 till Keithley 2015 THD+N: 0.44%. Värdet varierade lite vid båda mätningarna så det är inom felmarginalen.

Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD+N vid 8VRMS 8ohm 8W med världens sämsta CD-spelare kopplad genom isoleringstrafo som källa.jpg
Sanyo JA-1400 1000Hz Sinus THD+N vid 8VRMS 8ohm 8W med världens sämsta CD-spelare kopplad genom isoleringstrafo som källa.jpg (847.7 KiB) Visad 8845 gånger



Jag blev inte klokare men episoden fick mig att börja söka efter en bättre signalkälla vilket nog är en bra ide. Jag tog några steg på stället men står i alla fall med ett ben i luften eller hur man nu ska uttrycka det.

Jag tror vi tar en paus i mätandet och ägnar lite uppmärksamhet åt golvhögtalare som jag grävde fram under utgrävningarna jag gjorde i varmförrådet när jag förut letade efter 3-vägshögtalare att testa.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Griff » 2020-06-18 20:02

Så jäkla rolig tråd! Här skiljs agnarna från soptunnorna!
/Anders

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-19 16:00

Griff skrev:Så jäkla rolig tråd! Här skiljs agnarna från soptunnorna!
/Anders


Ja det finns nog med andra trådar som avhandlar vetet!

Musik och musikåtergivarnas maskrosor, kirskål och tistlar förtjänar också en stund i ljuset.








Idag innan nubbe, öl och grillning så tar vi en titt på ett par allt för vanliga högtalare av absolut sämsta kvalitet!

Dagens ämne är ett par Eltax Concept 200, en tornhögtalarmodell med dubbla 6,5"-basar som för 15-år sedan kunde köpas för det ringa priset av 800:- i allehanda elektronik-lador.


Så här såg Eltax Concept-serie av högtalare ut, de fanns i flera färger på både högtalare och element.

Eltax Concept-serien.jpg
Eltax Concept-serien.jpg (284.77 KiB) Visad 8722 gånger


Här är en länk till lyriska användaromdömen från ägare av just Eltax Concept 200.

https://www.reviewcentre.com/reviews84324.html



Så här lyder Elgigantens beskrivning av högtalarmodellen. Det låter väl inte så illa för 799:- ?

"Mycket kraftfulla 2-vägs basreflexhögtalare med effekttålighet på upp till 200 W short-term (100 W long term).
Uppbygdda av dubbla 165 mm baselement och en 25 mm soft dome diskant.
Frekvensomfång på 45-20 000 Hz och känslighet på 88 dB.
Välljudande och mycket kraftfulla högtalare gör dem perfekta både som stereohögtalare eller som fronthögtalare i ett hemmabiosystem.
Skruvkontakter för smidig anslutning av högtalarkabel."



Det är värt att notera att både Eltax själva och Elgiganten lyfter fram de fina skruvterminalerna för anslutning av högtalarkabel som en av de främsta egenskaperna. Högtalarterminalernas polskruvar var huvudanledningen till att jag köpte mina luggslitna exemplar av denna högtalarmodell för 50kr. Fyra liknande polskruvar kostar annars som billigast 80:- (Biltema 84-568) och de är bra att ha för att t.ex ersätta terminaler av klämlist-typ på äldre förstärkare. En bonus är att avlägsnande av skräp från begagnatmarknaden styr andra spekulanter på jakt efter billiga högtalare mot bättre modeller.

Exemplaren jag köpte hade båda egenheten att skramla som om någon fört in främmande föremål genom basreflexportarna...


Mina exemplar av Eltax Concept 200.

Eltax Concept 200.jpg
Eltax Concept 200.jpg (612.75 KiB) Visad 8722 gånger


Eltax Concept 200 baksida.jpg
Eltax Concept 200 baksida.jpg (561.17 KiB) Visad 8722 gånger







De omskrivna och eftertraktade högtalarterminalerna med polskruvar.

Eltax Concept 200 det värdefulla.jpg
Eltax Concept 200 det värdefulla.jpg (471.93 KiB) Visad 8722 gånger







Högtalarnas filter. Jag var tvungen att lossa dessa för att kunna pressa ut baselement från insidan så jag kunde avlägsna främmande föremål.

Eltax Concept 200 filter.jpg
Eltax Concept 200 filter.jpg (483.66 KiB) Visad 8722 gånger







Ett baselement och högtalarens insida. Det finns absolut inget dämpmaterial av någon sort i dessa högtalare.

Eltax Concept 200 baselement.jpg
Eltax Concept 200 baselement.jpg (715.45 KiB) Visad 8722 gånger







Högtalarna uppställda för test med de föremål jag avlägsnat ur deras innanmäten placerade ovanpå.

Eltax Concept 200 inkopplade.jpg
Eltax Concept 200 inkopplade.jpg (745.12 KiB) Visad 8722 gånger




Förstärkaren som användes vid testet och som troligen kommer användas för att testa högtalare en tid framåt är min Kenwood KA-1100D från 1986. Anledningen till att jag som egentligen inte tror att jag kan höra skillnad på hyggliga transistorförstärkare med vettigt designade högtalare använder en så kapabel förstärkare är just att billiga högtalare ofta inte alls är vettigt designade. Jag testade först förstärkaren med mina Proson Stratego Top 10 SAH (v.2) med gott resultat för att få en färsk referens av hur en budgethögtalare modell större kan tänkas låta.

Mina Proson "partyskåp" som har potential att låta i alla fall skapligt och som med rätt förutsättningar kan välta bokhyllor har med förstärkare som inte är strömstarka nog tämligen svampig och o-distinkt bas. Gissningsvis är Proson-högtalarna svårdrivna trots sin höga känslighet på grund av att de har parallellkopplade kinesiska 10"-basar med okända impedans-kurvor. Utan att riktigt veta så antar jag att impedansen är rent otäckt låg någonstans i basområdet.

Kenwood KA-1100D är specificerad till 2x150W RMS vid 8 ohm men har vid test (som jag nu inte hittar länk till) visat sig ge 2x400W dynamiskt vid 2ohm. Den höga dynamiska effekten vid låg impedans tillsammans men en dämpfaktor på smått otroliga 1000 gör att förstärkaren hanterar även riktigt knepiga högtalare. Att ge förmodat usla högtalare så goda förutsättningar som möjligt undanröjer tvivel om huruvida högtalarna kanske kan låta bättre med en annan förstärkare.




Hur lät då Eltax Concept 200. Svaret är att de helt enkelt lät uruselt! Dome-diskanten väste som en piezo-diskant av billigaste sort, basen som enligt specifikationen ska nå ner till 45Hz var tunn och och o-distinkt. Siffran 45Hz kan kanske stämma om man med den menar punkten där frekvenssvar-kurvan når -15dB, detta med högtalarna placerade så att de har stöd från vägg drygt 3 decimeter bakom. Det enda som lät uthärdligt var manliga röster medans kvinnliga dito lät gällt och skar i öronen. Det är också värt att notera att högtalarna är oväntat tungdrivna, 83-85 dB/W är närmre sanningen än specificerade 88dB/W.

Jag önskar jag kunde säga att jag tror att högtalarna är defekta men nej det är nog helt enkelt så här illa den här modellen låter. Nåja 4st polskruvar, 4-spolar, två BRIO-vagnar och en uppsättning hårklämmor för 50kr måste fortfarande anses vara en god affär!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2020-06-19 16:31

Jag har precis gjort i ordning ett par av dessa högtalare, 6½ bas x 2 samt diskant.
Nya diskanter då dom gamla ruttnat och 2 paket fårull, en per låda samt anpassning av diskanterna med 5 db dämpning.
Resultat?
Jo tack, dom som fick dom i sommarpresent har aldrig sett så glada ut.
Det finns ju massor av välljud om man tar i lite.
Prova ull i mängd så kanske dom vaknar till liv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-19 16:45

Perfector skrev:Jag har precis gjort i ordning ett par av dessa högtalare, 6½ bas x 2 samt diskant.
Nya diskanter då dom gamla ruttnat och 2 paket fårull, en per låda samt anpassning av diskanterna med 5 db dämpning.
Resultat?
Jo tack, dom som fick dom i sommarpresent har aldrig sett så glada ut.
Det finns ju massor av välljud om man tar i lite.
Prova ull i mängd så kanske dom vaknar till liv.


Ja helt andra diskanter, anpassade filter och en massa dämpning som ur basarnas synvinkel ökar lådans volym kan säkert göra underverk. Kvaliteten på själva lådorna är okej med tanke på segmentet och baselementen säkert inte sämre än de som sitter i andra billiga högtalare.

För egen del är det dock tveksamt om jag tycker det är värt att lägga tid och pengar på något utan något som helst monetärt värde när det finns så mycket bättre högtalare i behov av tillsyn att köpa för småpengar och som efter renovering i alla fall kan säljas vidare när man tröttnat på dem för ett pris som med råge täcker det som man lagt ner.

Jag förstår att denna högtalarmodell primärt var avsedd att ersätta inbyggda högtalare i TV-apparater och att de då ofta faktiskt var en uppgradering men utan modifikation är de absolut inte goda återgivare av musik.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav darkg » 2020-06-22 16:39

RIktigt dåliga högtalare kan få ett värdigt andra liv som basfällor, har jag förstått :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-25 17:32

darkg skrev:RIktigt dåliga högtalare kan få ett värdigt andra liv som basfällor, har jag förstått :-)


Ja det är en ide!

En annan ide är att när jag väl skaffat hus så kanske de kan hjälpa till med uppvärmningen! :D










När jag höll på och testade (förmodat) usla golvhögtalare så började höger kanal på min Kenwood KA-1100D krångla. Kanalobalans och distorsion är inte direkt idealiskt när man testar högtalare likt bilden nedan.


Exempel på testuppställning.

Testuppställning.jpg
Testuppställning.jpg (745.38 KiB) Visad 8455 gånger




Kenwood-förstärkaren har krånglat förut men fixades till synes av lite "deoxit" i pottar och andra reglage. Jag gjorde då ingen noggrannare rengöring vilket egentligen behövdes eftersom tidigare ägare som antagligen var en musikstudio dränkt den stackars förstärkaren i vad jag antar är "faderlube" men som nu på pricken liknar öronvax.

Jag tog ingen bild innan jag nu först gjorde rent ytligt och sedan sköljde igenom alla knappar och pottar 10 gånger med Biltema elektronikrengöring för att sen avsluta med en omgång deoxit. Jag tog istället en bild av ett par skjut-omkopplare på baksidan av enheten som jag inte har gjort rent för att visualisera geggan som tidigare täckte alla brytare och potentiometrar.


Faderlube eller öronvax?

Kenwood KA-1100D gammal faderlube.jpg
Kenwood KA-1100D gammal faderlube.jpg (602.34 KiB) Visad 8455 gånger





Med hjälp av oscilloskopet kunde jag se att problemet inte löstes av rengöringen. Troligen är det här ett problem som kommit och gått länge och antagligen anledningen att tidigare ägare dränkt alla reglage i faderlube/öronvax. Jag borde så klart tagit en pedagogisk bild på problemet som syntes på oscilloskopet som varierande, tidvis kraftig distorsion och kanalobalans, mestadels på höger kanal.

Genom att lägga lite tryck på volymkontrollens kretskort kunde jag få felet att tillfälligt försvinna så jag antog att det var dåliga lödningar. Nu hoppades jag verkligen att de dåliga lödningarna var på volymkontroll-kortet och inte på "frontpanalens" kretskort som volymkontrollkortet direkt utan kabel ansluter till via kontaktdon.

Jag kunde inte se några uppenbart dåliga lödningar ens med förstoringsglas men eftersom det är mycket jobb att montera loss kretskortet volymkontroll-kortet sitter anslutet på så valde jag ändå att löda om samtliga lödningar på volymkontrolls-kortet. Vid funktionstest hade alla problem försvunnit så jag hoppas att trollen som gömde sig i denna förstärkare nu blivit avhysta.


Volymkontrolls-kortet med nu funktionella men kanske inte supersnygga lödningar.

Kenwood KA-1100D volymkontrolls-kort.jpg
Kenwood KA-1100D volymkontrolls-kort.jpg (665.53 KiB) Visad 8455 gånger







Snabb funktionstest när det gäller THD vid 1000Hz. (sista siffran rörde lite på sig men det är signalkällan)

Kenwood KA-1100D snabb funktionskoll vad det gäller THD.jpg
Kenwood KA-1100D snabb funktionskoll vad det gäller THD.jpg (751.86 KiB) Visad 8455 gånger






Jag gjorde även ett snabbt test av förstärkarens effekt. Jag hade förstärkaren kopplad till min Variac som inte ger mer än 3.1A och spänningen var ställd till ~215V. Mina effekt-motstånd som jag använder som konstlast är inte bultade till en stor kylfläns utan ligger bara löst på kylflänsen som jag plockade ur den skrotade Hitachi-förstärkaren så jag fegade lite när jag snabbt mätte effekt. Förstärkaren gav ändå sin märkeffekt och mer därtill med båda kanalerna drivna.


Kenwood KA-1100D effekt vid 8 ohm last med 1000Hz sinus en bit under klippningsgränsen med båda kanalerna drivna. 2x166W.

Kenwood KA-1100D snabb funktionskoll vad det gäller effekt.jpg
Kenwood KA-1100D snabb funktionskoll vad det gäller effekt.jpg (750.85 KiB) Visad 8455 gånger


Ett bra resultat med tanke att nätspänningen var ~215V och att det var klart under klippningsgränsen. Med 230V och fint injusterad så nära klippningsgränsen som möjligt så gissar jag att resultatet hade blivit bra nära 2x200W.


Jag borde kanske testa de usla Eltax 200 högtalarna igen för att utesluta att uselheten inte delvis berodde på troll i förstärkaren. (dubbelt nekande, men ni fattar)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-27 20:02

På nya äventyr i välljudets tassemarker. Vi börjar med lite elektronikåtervinning.

De senaste dagarna har jag inte kunnat lyssna på musik utan hörlurar, eller det kunde/kan jag så klart men inte avgöra huruvida det låter bra. Det är dessbättre ingen influensa eller rent av Corvid-19 som drabbat mig utan det är värmen. Min luftkonditionering som endast klarar att kyla ett rum väsnas så förfärligt att lyssning utan lurar är plågsamt men som tur är finns det annat att göra.

Jag var nyligen på besök hos mina föräldrar på midsommardags-middag. Min far ville (som så ofta) packa på mig diverse elektronik de bytt ut. Efter att jag förklarat att jag inte ville ha deras gamla satellitmottagare och att jag ser liknande bråte i soprummet hela tiden och min far i sin tur svarade med att då åker även dessa i soporna så ändrade jag mig.

Varför ändrade jag mig? Satellit/Kabel-tv-mottagare byter man vanligtvis lika ofta som man förnyar sitt tv-kanals-abonnemang, i mina föräldrars fall var tredje år. Kondensatorerna i dylika mottagare är alltså nästan oanvända och dessutom har de inte varit utsatta för någon värme att tala om. Snål som jag är tänkte jag att dessa måste vara kandidater för elektronik(komponent)återvinning.



Så här såg två av de tre kandidaterna jag fick med mig hem ut.

Föräldrarnas elektronikskrot.jpg
Föräldrarnas elektronikskrot.jpg (577.76 KiB) Visad 8396 gånger






Efter mycket svärande och ett par nya oplanerade tatueringar (lödtenn utan bly är ett satans påfund) så hade jag en hög användbara kondensatorer.

Elektronikåtervinning.jpg
Elektronikåtervinning.jpg (806.26 KiB) Visad 8396 gånger






Efter ännu mer svärande var även de mindre kondensatorerna som egentligen inte är värda det arbete som krävdes för att löda av dem räddade.

Små kondensatorer.jpg
Små kondensatorer.jpg (714.34 KiB) Visad 8396 gånger









Trots värmen blev veckans skivrunda av som planerat. Det blev inga skivor men väl en gammal Dolby Pro Logic -receiver som funnits till salu i ett halvår utan att någon nappat och som nu efter att tillsynens ha trillat i golvet fått ett kraftigt reducerat pris samt ett par bokhyllehögtalare där någon liten illbatting varit där med fingret och petat in en domediskant.

Nu på eftermiddagen så gav jag mig på att försöka åtgärda den intryckta domediskanten. Domen har en hård yta utanpå textillagret så det gick inte att massera ut den med fingrarna.


Så här såg diskanten ut innan åtgärd.

Illbattingar som inte kan hålla sina fingrar borta.jpg
Illbattingar som inte kan hålla sina fingrar borta.jpg (494.09 KiB) Visad 8396 gånger






Dammsugaren lyckades inte suga ut bucklan trots att jag allt eftersom höjde effekten till max.

Försök 1.jpg
Försök 1.jpg (603.76 KiB) Visad 8396 gånger






Silvertejp från Biltema kanske fungerar bättre?

Försök 2.jpg
Försök 2.jpg (209.66 KiB) Visad 8396 gånger






Ja silvertejp kan man alltid lita på!

Lyckat resultat.jpg
Lyckat resultat.jpg (212.28 KiB) Visad 8396 gånger






Om man inte vet om att diskanten varit intryckt så lägger man inte märkte till det. När jag med luftkonditioneringen tillfälligt avstängd efter "reparationen" kollade om jag kunde höra någon skillnad avseende diskantåtergivningen på höger och vänster högtalare så kunde jag inte det vilket jag i alla fall inbillade mig att jag kunde innan.


Nästan som ny eller i alla fall bra nog för att göra en ersättningsdiskant för 40 euro plus frakt tämligen ointressant.

Tillbaka på banan.jpg
Tillbaka på banan.jpg (524.93 KiB) Visad 8396 gånger
Senast redigerad av jonaz81a 2020-06-27 20:19, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tian och 26 gäster