Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-15 19:23

nuffe skrev:Jag har också tittat o lyssnat, kanske inget under av välljud genom dator högtalare...

Henrik


Det kan nog tänkas att vare sig min kompaktkameras mikrofon eller diverse Youtube-nissars kamerors mikrofoner är några underverk när det gäller inspelningskvalitet. Lägg på snål MP3-kodning och uppspelning i datorhögtalare så säger slutresultatet inte så mycket mer än vad en bild gör. :D






ErikAndersson skrev:

Inget ont om papperskondensatorer typ Farad, ERO, Vima mfl de gav mig en stadig inkomst på den tiden när jag var Radio & TV-reparatör! Då blev det fel på apparaterna flera gånger per år. Små småningom började fabrikanterna med plastfilmskondensatorer som nästan aldrig krånglade. De tog maten ur mun på mig! En annan bra inkomstkälla var kolmassamotstånd från div fabrikanter.


Den enes död är den andres bröd!


Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-19 21:40

Efter 40 arbetsdagar i följd... så ska jag jobba den här helgen också! Lite tid över för att spela skivor och testa lite gammal bråte bör det dock bli.







Ikväll snurrar lite disco-skivor på "Chuo Denki"-svarven.


Chuo Denki spårar Discohits.jpg
Chuo Denki spårar Discohits.jpg (379.05 KiB) Visad 10804 gånger







Först spelades "Hit Lights'79".


Various - Hit Lights'79.jpg
Various - Hit Lights'79.jpg (511.08 KiB) Visad 10804 gånger







Det är svårt att välja bara en låt från "Hit Lights'79" men här är i alla fall "You Make Me Feel" med Sylvester.

















Sen så behövde jag testa ett par nya CD-skivor så skivspelaren fick flytta upp en våning för att göra plats åt en inte allt för spännande Pioneer-apparat. Jag passade även på att rota fram ett par högtalare jag tänkt testa! Högtalarna kan nog vara en av Sveriges vanligaste modeller som man konstant stöter på om man besöker loppmarknader, annonsmarknader eller secondhandaffärer. De nämnda högtalarna syns på var sida om Karl Alfred som bidrog genom att presentera lite heta discovax, Pioneer-spelaren gömmer sig bakom.


Popeye Presenterar Heta Discovax.jpg
Popeye Presenterar Heta Discovax.jpg (455.65 KiB) Visad 10804 gånger







På skivan "Popeye Presenterar Heta Discovax" finns en annan låt från Sylvester, den heter "I". Låten är kanske ingen höjdare men videon är intressant.









Ytterligare en låt som vinner stilpoäng för de tillhörande rörliga bilderna är "How Could This Go Wrong" med Exile.

















Jag har idag även bytt ut de små JVC-högatalarna med 3" bredbandselement som jag haft vid datorn det senaste året mot ett par svenska budgethögtalare från runt år 2000.


Vissa skivor kräva dessa drycker!.jpg
Vissa skivor kräva dessa drycker!.jpg (537.31 KiB) Visad 10804 gånger







Om någon vill gissa vilka högtalare jag har rotat fram så kan jag ge (ytterligare) ett par ledtrådar. Den sista ledtråden är en rebus.

De första paret som syns vid sidan av Karl Alfred har vunnit (delat) första pris i en tävling här på Faktiskt. Det andra (mindre) paret som nu står på skrivbordet är av extra grov kaliber och ämnade för den professionella ljudscenen.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-10-20 18:26

jonaz81a skrev:Efter 40 arbetsdagar i följd... så ska jag jobba den här helgen också!


Var rädd om dig!! Det tar mer på krafterna än man tror att jobba länge i följd, även när man är ung.

Kul musik du hittat, känner igen soundet från min ungdom :D


Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-20 22:02

nuffe skrev:
Var rädd om dig!! Det tar mer på krafterna än man tror att jobba länge i följd, även när man är ung.

Kul musik du hittat, känner igen soundet från min ungdom :D


Henrik


Bortsett från en vecka i Grekland vid månadsskiftet augusti - september så har jag jobbat varje dag sen mitten på Juli. Semestrar, pappaledigheter, sjukskrivningar och ett otroligt tryck från våra kunder ger mig inte mycket till val. Vid nästa lågkonjunktur får det bli två månader semester vid hav och värme för att väga upp.









Ikväll lyssnade jag på soundtracket till Rocky IV och påmindes om att Vince DiCola är ett geni!


Original Motion Picture Soundtrack Rocky IV.jpg
Original Motion Picture Soundtrack Rocky IV.jpg (432.09 KiB) Visad 10716 gånger





Vince DiCola - War







Vince Dicola - Training Montage









Jag har också lyssnat på Starship-plattan "No protection".


Starship - No Protection.jpg
Starship - No Protection.jpg (423.66 KiB) Visad 10716 gånger





"Nothing's Gonna Stop Us Now" ligger troligen på topp 100 listan när det gäller låtar som spelats mest i radio genom tiderna.







Låten "Set the night to music" tror jag däremot inte jag hört sedan ett skoldisco för mer än 25 år sedan.







Utvärderingen av de prisvinnande högtalare fortsätter, gissningarna däremot, de uteblir!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-21 21:31

Efter en lång arbetsdag var det dags att sätta sig i fåtöljen i datorrummet för att lyssna på lite musik.






1812 Overture borde väl visa vad de prisvinnande högtalarna går för? Nja den här versionen är mesig men som tur var hade jag en bättre version på en privatkopierad CD.


1812 Overture and others.jpg
1812 Overture and others.jpg (426.04 KiB) Visad 10659 gånger





På den här skivan är "Overture to William Tell" det klart bästa stycket, eller i alla fall bästa tolkningen. På Youtube kunde jag inte hitta exakt samma version så här kommer en med Mike Oldfield istället.










Sen försökte jag spela ABBA - Arrival men fy satan vad sönderspelade ABBA-skivor ofta är. Jag har 3 identiska skivor, de två första bedömde jag snabbt som olyssningsbara och det är egentligen oklart om den tredje verkligen var så mycket bättre eller om det var för att det var den sista Arrival-skivan jag hade som jag helt enkelt bara accepterade det taskiga ljudet. Det är inte så att skivorna är överdrivet repade utan det verkar snarare som de spelats många hundratals gånger på usla skivspelare med 10+ grams nåltryck.


ABBA - Arrival.jpg
ABBA - Arrival.jpg (420.99 KiB) Visad 10659 gånger





Från skivan Arrival väljer vi naturligtvis låten Arrival... Mike Oldfield remix!








Här kommer även första spåret!











Nu spelas "The Alan Parsons Project - Pyramid" som kanske är aningen för bra för att passa in i detta sammanhang.


The Alan Parsons Project - Pyramid.jpg
The Alan Parsons Project - Pyramid.jpg (445.24 KiB) Visad 10659 gånger





Här är de två första låtarna. Jag valde mest dessa för att detta Youtube-klipp verkade ha duglig ljudkvalitet, hela skivan är skitbra.








Jag har börjat komma fram till att de små svenska stativhögtalarna i lägsta prisklass jag testar med datorns hjälp låter bättre än de på Faktiskt prisvinnande märkeshögtalarna jag testar i den nästan riktiga anläggningen. Jag antar att det fortfarande inte är någon som vågar gissa vilka de ena eller andra högtalarparet kan vara? :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2018-10-21 21:40

Alla Parsons plattor är bra, jag vet för jag har allihop.
Det var han som roddade ihop Dark Side of the Moon åt Pink Floyd som fortfarande säljer massor varje år.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Rishna
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2005-08-31

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Rishna » 2018-10-21 21:45

Audio Pro Stage 44?

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-21 21:52

Perfector skrev:Alla Parsons plattor är bra, jag vet för jag har allihop.
Det var han som roddade ihop Dark Side of the Moon åt Pink Floyd som fortfarande säljer massor varje år.


Det är mycket trevlig musik! :)




Rishna skrev:Audio Pro Stage 44?



Grattis! Du vinner ära och berömmelse... eller i alla fall ära! :D




Dessa låter inte alls så illa som jag först misstänkte att de skulle göra!

Audio Pro Stage 44 baksida.jpg
Audio Pro Stage 44 baksida.jpg (370.36 KiB) Visad 10653 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Ted_B » 2018-10-22 00:23

Hm, vi verkar ha samma musiksmak. Alla skivorna du spelade är sådant jag mer än gärna spelar här hemma :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-10-22 07:55

Håller med dig Ted, det absolut en hel del bra musik i den här ...dålig musik tråden :D

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-24 22:05

Ted_B skrev:Hm, vi verkar ha samma musiksmak. Alla skivorna du spelade är sådant jag mer än gärna spelar här hemma :)



nuffe skrev:Håller med dig Ted, det absolut en hel del bra musik i den här ...dålig musik tråden :D

Henrik



Jag får kanske skärpa mig och se till att spela sämre dålig musik! :D

Jag har ganska bred musiksmak och är det något jag inte tycker är direkt bra aå brukar jag i många fall få ut någon form av behållning av musiken ändå. All musik behöver inte ge haksläpp! Jag föredrar att blanda in stampa takten skrål och låtar som jag ser som ren underhållning i blandningen även utanför den här tråden. Den enda musiken jag har riktigt svårt för är svensk dansbandsmusik... och dragspel detta "djävulens instrument med vidriga harmonier". Tysk Schlager där svenska dansband verkar få mycket av sin inspiration kan dock vara riktigt underhållande på ett lagom pinsamt sätt precis som t.ex buskis av Stefan och Krister sort.



För att ta ett enkelt exempel. Detta klipp är underhållande. Svenska dansbands svenska covers på samma låt är inte underhållande alls.








Den här är också ganska kul.











Eftersom vi fick rätt svar när det gäller Audio Pro Stage 44 högtalarna ska vi titta lite närmre på dessa. Något slutgiltigt omdöme får vänta eftersom de just nu drivs av en JVC UX5500R micro-stereo som troligen hittar på en del fuffens för att jämna ut frekvensgången på de medföljande små 3-tums bredbandshögtalarna. Jag nöjer mig med att säga att Stage 44 duger fint för att lyssna på musikklipp eller annan digital underhållning på Youtube och liknande plattformar.





Så här ser Audio Pro Stage 44 ut med frontskyddet avlägsnat. Vi ser en 6.5" bas och en 1" skrikare, båda ser billiga ut.


Audio Pro Stage 44.jpg
Audio Pro Stage 44.jpg (380.5 KiB) Visad 10529 gånger






För att lossa basen behövde jag lossa på högtalarterminalen och trycka bakifrån, något våld behövdes dock inte. Basen ser ut som ett typisk billig 6.5"-element med plåtkorg.


Audio Pro ST-44B woofer back.jpg
Audio Pro ST-44B woofer back.jpg (446.74 KiB) Visad 10529 gånger






Tittar vi från sidan så kan vi se att basen heter Audio Pro ST-44B på "Audio Pro"-språk.


Audio Pro ST-44B woofer side view.jpg
Audio Pro ST-44B woofer side view.jpg (337.68 KiB) Visad 10529 gånger






Basen såg ju inte så kul ut men hur ser det ut i högtalaren? Finns ett riktigt delningsfilter och dämpningsmaterial? Ja och nja.


Audio Pro Stage 44 inside.jpg
Audio Pro Stage 44 inside.jpg (325.23 KiB) Visad 10529 gånger






Delningsfiltret ser riktigt seriöst ut men mera dämpningsmaterial kanske hade varit bra, eller kanske inte vad vet jag.


Audio Pro Stage 44 crossover.jpg
Audio Pro Stage 44 crossover.jpg (285.94 KiB) Visad 10529 gånger






Diskanthögtalaren ville inte lossna utan våld. Vill inte skrikaren komma ut så får vi krypa in! Diskantelementet visade sig heta Audio Pro ST-4D.


Audio Pro ST-4D tweeter.jpg
Audio Pro ST-4D tweeter.jpg (398.66 KiB) Visad 10529 gånger








Jag gjorde ett nytt försök med ABBA, den här gången en samlingsskiva. Samlingsskivor burkar sällan vara lika sönderspelade som album, kanske de ofta köps av människor som inte har tid att lyssna på musik?


Abba Greatest Hits 2.jpg
Abba Greatest Hits 2.jpg (395.21 KiB) Visad 10529 gånger









Vågar någon nu gissa vilka högtalare som står på var sida om skivspelaren? Modellen vann delat första pris i vad som kan ha varit detta forums största högtalartävling någonsin. Någon ytterligare ledtråd borde ej behövas! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-10-25 10:07

Det undre eller övre paret??

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-10-25 12:19

nuffe skrev:Det undre eller övre paret??

Henrik


Det övre paret. Det undre paret är ett par Proson-högtalare med tveksamma ljudkvalitéer som här används som referens.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-11-03 21:06

Förra helgen var jag bortrest och under veckan har jag haft fullt upp med jobb men på grund av en tämligen välkommen förkylning så jobbar jag inte denna helg och har således tid över för meningslöst strunt! :D




Nu har jag testat Audio Pro Stage 44 högtalarna med en riktig förstärkare! Den här skönheten som ska leverera massor av wattar, volter och ampere i trådarna... är det tänkt.


Förstärkare i fint skick.jpg
Förstärkare i fint skick.jpg (904.87 KiB) Visad 10402 gånger




Bilden är tagen efter jag vänt förstärkaren upp och ner och medelst pustande och frustande fått bort det mesta av spåren efter flera av för vetenskapen okända pälsklädda arter samt en liknande mängd "människohår". Jag är inte allergisk men satan vad jag nös... Prisvinnande högtalare vågar ingen gissa på men kanske någon känner igen modellen på förstärkaren? :)






Slutsatsen blev nog att jag tycker riktigt bra om Audio Pro Stage 44 men det är knappast en bra högtalare. Ett frekvenssvep avslöjar att nivån faller brant under 70Hz och under 50Hz hörs absolut ingenting även med en "riktig förstärkare". Detta tillkortakommande doldes av JVC-mircon som troligtvis boostar nivån runt 65 Hz för att tillsammans med vad som gissningsvis är ett elektroniskt högpass filter vid 50 Hz hjälpa de små 3" JVC bredbandshögtalarna att få en acceptabel botten utan att bottna. Ingen högtalare producerar något ljud under 50Hz kopplad till denna JVC micro-stereo.

Jag upplever (utan mätningar) att Audio Pro Stage 44 i övrigt spelar rent och utan extrema toppar eller delar i frekvenskurvan. De är trevliga och grannvänliga högtalare som lämpar sig till datorn eller extra-TV:n i sovrummet men knappast som frontar i vardagsrummet.









Här har vi ytterligare ett par små budet-högtalare i (ny)prisklassen runt 1500kr, ett par Gale 3020. Gale var HiFi-Klubbens budgetmärke under tidigt 2000-tal, senare bytte de namn till Argon men innehållet i burkarna är gissningsvis fortfarande mer eller mindre det samma.


Gale 3020.jpg
Gale 3020.jpg (373.57 KiB) Visad 10402 gånger







Vad innehåller då dessa? En 5.25"-woofer med plåtkorg så klart!


Gale 3020 5.25 inch 4ohm woofer G5W-3R5.jpg
Gale 3020 5.25 inch 4ohm woofer G5W-3R5.jpg (421.06 KiB) Visad 10402 gånger







Och en 1" dome-diskant med rejäl magnet (nåja, den har nog magnetbreddare, a.k.a avskärmning).


Gale 3020 1 inch 8ohm dome tweeter G1T-5R6.jpg
Gale 3020 1 inch 8ohm dome tweeter G1T-5R6.jpg (313.74 KiB) Visad 10402 gånger







Delningsfiltret är av första ordningen och således ganska komponentfattigt men lådan är bättre byggd jämfört med Audio Pro Stage 44.


Gale 3020 inside of cabinet and crossover.jpg
Gale 3020 inside of cabinet and crossover.jpg (371.67 KiB) Visad 10402 gånger








Hur är det med ljudet då? Nja dessa högtalare spelar subjektivt mindre "rent" jämfört med Stage 44 men de faller inte alls av lika extremt under 70 Hz som Audio Pro-högtalarna. Det är till och med så att de lyckas producera klart hörbar bas även vid riktigt låga frekvenser utan att jag behöver vrida upp volymen...


Gale 3020 20Hz test.jpg
Gale 3020 20Hz test.jpg (218.13 KiB) Visad 10402 gånger




Kanske tycker jag bättre om Gale-högtalarna om några dagar när jag glömt bort första intrycket...









För testande används högkvalitativ musik med audiofila kvalitéer! Här kommer ett par exempel!




Silent Circle - Touch In The Night








Supermax - Lovemachine


Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-11-04 22:23

En del av den bråte jag samlat på mig genom livet är inte värd att spara på!





Dessa högtalare är eventuellt de sämsta högtalarna i världen, eller i alla fall de sämsta jag stött på. Tillåt mig presentera HP-Surround, tillverkad i Finland av Olavi Räsänen (OR-Loudspeakers). Dessa högtalare är troligtvis tänka som surroundhögtalare i ett Dolby Pro Logic system men de duger inte ens till den enkla uppgiften. Vid test låter högtalarna riktigt riktigt illa. Det är inte bara det att de är begränsade i sitt frekvensomfång, det förväntar man sig av surroundhögtalare utan det förhåller sig som så att inga frekvenser eller ljud låter bra.

Högtalarna låter som om man har tagit ett par typiska passiva >1W PC högtalare (sådana som följde med de första multimedia-paketen för PC), skruvat ur elementen, lagt dessa i en kakburk i plåt, satt på locket och sen borrat lite hål här och var som ljud släpps ut igenom. Eller det är faktiskt fel, lösningen med kakburken hade troligen producerat diskant av usel kvalité men ändå diskant. Olavi Räsänens högtalare producerar ingen diskant alls, inte heller något ljud under 200Hz. Att topp och botten saknas på en surroundhögtalare är så klart inget problem om ljudet däremellan återges klart och tydligt men nu är det istället så grötigt att man inte ens kan höra vad artisterna sjunger...


Världens sämsta högtalare.jpg
Världens sämsta högtalare.jpg (394.68 KiB) Visad 10358 gånger







Varför låter då dessa så illa? Kanske för att Olavi Räsänen tyckte att det var en bra ide att trycka in två 5.25"-woofers i en liten liten låda?


HP-Surround.jpg
HP-Surround.jpg (474.27 KiB) Visad 10358 gånger






Dämpmaterial har han i alla fall kostat på sig.


HP-Surround fluff.jpg
HP-Surround fluff.jpg (415.33 KiB) Visad 10358 gånger






Delningsfilter är det kanske tänkt att Dolby Pro Logic -receivern ska stå för...


HP-Surround övrigt innehåll.jpg
HP-Surround övrigt innehåll.jpg (417.38 KiB) Visad 10358 gånger






Lådorna åkte raskt ut i soprummet med lite inkråm blev kvar. Fluffet, skruvarna och terminalerna borde kunna användas, 5.25"-elementen är jag mera tveksam till.


HP-Surround finns ej mer.jpg
HP-Surround finns ej mer.jpg (463.02 KiB) Visad 10358 gånger











Jag har börjat gilla de billiga Gale 3020 högtalarna allt mer, det gäller bara att lyssna på rätt musik... Jag har lyssnat på albumet Time med Electric Light Orchestra 4 gånger idag, det låter bara bättre och bättre.













Ni som är så bra på att gissa på förstärkare och högtalare får här flera ledtrådar när den mystiska, kraftfulla, skamfilade Japanen som introducerade sig i förra inlägget nu väljer att visa hela härligheten.


Japan visar the full monty.jpg
Japan visar the full monty.jpg (449.68 KiB) Visad 10356 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav STDI » 2018-11-04 22:44

Det ursprungliga Dolby Prologic var begränsat till max 7kHz. Och inget delningsfilter behövs. Om högtalarna är gjorda bara för det så är det inte så konstigt om de låter dåligt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-11-04 22:50

STDI skrev:Det ursprungliga Dolby Prologic var begränsat till max 7kHz. Om högtalarna är gjorda bara för det så är det inte så konstigt om de låter dåligt.


Jo det är nog en del av sanningen men det betyder inte att de inte är usla. Jag testade att med hjälp av datorn filtrera så att de bara spelade mellanregister för att höra hur röster lät men det lät inte bättre för det. Jag har även testat högtalarna som surround med just en tidig Pioneer Dolby Pro Logic -receiver med tveksamt resultat...

Jag har en matchande center-högtalare, den låter också illa. I framtiden får jag köra en shootout mellan usla center-högtalare så jag kan kasta skräpet!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav RobotKeso » 2018-11-05 15:55

Fick ett par av dom dära HP högtalarna av en bekant. Lämnade dom till myrornas efter en lyssning. :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav rolfzetterberg » 2018-11-05 17:44

KA3300D?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-11-05 18:27

Nu har du alldeles för bra musik igen :wink:
Jag började lyssna på ELO här ovan, och är fast :!:

Med bästa musik hälsningar
Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-11-05 19:51

RobotKeso skrev:Fick ett par av dom dära HP högtalarna av en bekant. Lämnade dom till myrornas efter en lyssning. :)


Jag tänkte bespara andra detta bottennapp!







rolfzetterberg skrev:KA3300D?


Det får du så klart rätt för!

Modellen är Kenwood KA-1100D men de är i princip identiska både sätt till prestanda och utseende bortsett från att Kenwood KA-3300D också har inbyggd DAC.


Det verkar som den första förstärkaren med detta yttre utseende var Kenwood Ka-2200 från 1983. 1984 kom KA-1100SD som är en "cost reduced" KA-2200 med bland annat mindre trafo. 1986 eller 1987 (källorna är inte ense) kom Kenwood KA-1100D och KA-3300D med en radikalt uppdaterad mindre plottrig invändig design och åter igen rejälare trafo samt större kondensatorbank.


Alla dessa modeller har så gott som identiska specifikationer. 2x150W 8ohm med obefintlig distorsion.

KA-2200 ----> KA-1100SD samma spec, mindre vikt (trafo) ----> KA-1100D uppdaterad design med bland annat mer vikt (trafo) ----> KA-3300D typ samma med inbyggt DAC.



Kenwood KA-1100D


Kenwood KA-1100D.jpg
Kenwood KA-1100D.jpg (417.85 KiB) Visad 10274 gånger





Jag borde ha tagit en ny bild efter rengöring... Det är i alla fall en riktigt prydlig konstruktion!


Kenwood KA-1100D innsida.jpg
Kenwood KA-1100D innsida.jpg (535.45 KiB) Visad 10267 gånger





Som referens här är innsidan av Kenwood KA-3300D. Gissningsvis bor DACen på kortet under plåten i mitten...


Kenwood KA-3300D innsida.jpg
Kenwood KA-3300D innsida.jpg (361.07 KiB) Visad 10262 gånger








nuffe skrev:Nu har du alldeles för bra musik igen :wink:
Jag började lyssna på ELO här ovan, och är fast :!:

Med bästa musik hälsningar
Henrik


Förlåt!

Jag kan inte låta bli! :)
Senast redigerad av jonaz81a 2018-11-05 20:51, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Lassej
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2013-12-22
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Lassej » 2018-11-05 20:49

Hej,

Jag skriver inte ofta alls och nu är det första gången i din tråd. Måste bara få framföra att den är en av forumets behållningar. Kul skrivet och kul att följa och kul att du har tagit upp skrivandet igen. Tumme upp!

Håller även med nuffe. Att först lyssna på galet dåliga Supermax (vilka med råge lever upp till din trådtitel :D ) och så blir man nästan chockad med ELO :D, va, plötsligt bra musik!

vänligen
Lasse

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-11-05 21:27

Lassej skrev:Hej,

Jag skriver inte ofta alls och nu är det första gången i din tråd. Måste bara få framföra att den är en av forumets behållningar. Kul skrivet och kul att följa och kul att du har tagit upp skrivandet igen. Tumme upp!

Håller även med nuffe. Att först lyssna på galet dåliga Supermax (vilka med råge lever upp till din trådtitel :D ) och så blir man nästan chockad med ELO :D, va, plötsligt bra musik!

vänligen
Lasse


:)


Jag tvingas åter igen till bot och bättring! :D

Här kommer två låtar som har något gemensamt, vad?



Lennart Grahn och Shanes - Doktor E Munk









Jigs - Min jojo


Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-11-10 22:59

Det blev tydligen lite för svårt att gissa vad de två fina musikstyckena ovan har gemensamt så här kommer ytterligare en bra låt som på något sätt hör ihop med de andra.

Vad har dessa 3 låtar gemensamt?




Jan Öjlers - Mustaschen












I början på tråden beskrev jag hur jag år 2010 letade efter ett microsystem som kunde driva mina "Kina-QLN"-stativare jag hade till datorn, jag fick prova bra många system innan jag hittade ett som dög. Det "vinnande" systemet har vi redan tittat på, även högtalarna som hörde till men nu har jag återfunnit flera av systemen jag köpte. Jag var som jag tidigare nämnt inte helt överens med min granne vid den här tiden när det gäller ljud och det resulterade något senare i att jag även ville ha ett par betydligt mindre högtalare att ha på skrivbordet. Det är fullt möjligt att jag skulle ha nöjt mig med något av de högtalarpar jag fått med microsystemen jag köpt men nu var dessa undanställda i vindsförrådet som men inte gräver i om man inte måste

Summan av det hela är att ett gäng små högtalare inhandlades, testades och diskvalificerades av en eller annan anledning. Jakten fortsatte och har nog egentligen aldrig tagit slut även om det varit många och långa uppehåll efter jag antingen hittat något jag står ut med tillfälligt eller åter igen kopplat in "Kina-QLN"-stativarna. JVC-mircoanläggningen, Audio Pro Stage stativarna, Gale 3020 högtalarna och en hel del andra har med åren inhandlats av denna anledning. Nu är kanske jakten på något billigt skräp som ändå låter bra mera intressant än att faktiskt hitta något som inte är billigt skräp och därför låter bra. För en tid sen sprang jag på ett par Dali Concept 1 högtalare i perfekt skick för ett par 100-lappar men dessa lämnade jag åt någon annan. Jag tvivlar inte på att Concept 1 låter skapligt men vad är sporten men att köpa (förhållandevis) säkra kort?






Jag tänkte vi skulle titta på tre par högtalare som en gång hört till olika microsystem men som ägarna funnit så usla att de skänkts till stadsmissionen, Erikshjälpen eller liknande och ersatts med bättre högtalare. Två av dessa hinner vi med idag, det tredje får nog vänta tills imorgon. Jag har ingen aning om exakt när dessa högtalare inhandlats men prislapparna sitter kvar så vi kör i prisordning med de billigaste först för att se om varje steg upp i pris ger mer fantastiskt välljud och bättre byggda högtalare med mera påkostade element...







Först ut är ett högtalarpar som kostade hutlösa 30kr.


jävligt billiga högtalare.jpg
jävligt billiga högtalare.jpg (362.43 KiB) Visad 10165 gånger






Högtalarna är av märket Hitachi men är inte märkta med namn eller modellnummer, de hör garanterat till ett microsystem.


Hitachi Speaker System 8ohm 50W.jpg
Hitachi Speaker System 8ohm 50W.jpg (449.07 KiB) Visad 10165 gånger






Woofern har plåtkorg och även ett namn, YD135-53. Woofern har inget filter alls men vi ser diskantens konding (under tejpen) som är av okänt värde.


Hitachi Speaker System Woofer YD135-53.jpg
Hitachi Speaker System Woofer YD135-53.jpg (407.58 KiB) Visad 10165 gånger






Diskanten är en liten gullig öppen historia med en egen kavitet. Det är inte ordentligt tätat där sladden går igenom till resten av lådan.


Hitachi Speaker System Tweeter.jpg
Hitachi Speaker System Tweeter.jpg (412.64 KiB) Visad 10165 gånger






Lådan är i övrigt helt kal och saknar dämpningsmaterial men den känns skapligt välbyggd. Lådan är ganska tung för storleken (och klassen).


Hitachi Speaker System innsida.jpg
Hitachi Speaker System innsida.jpg (358.55 KiB) Visad 10165 gånger






Vid test låter högtalaren skapligt med bra botten och en diskant som jag uppfattar som ganska trevlig. Högtalaren är förvånansvärt tungdriven viket var ett problem för det lilla JVC-systemet som bara ger ca 2x 6W RMS vid 8ohm (specen säger 2x10W vid 4ohm och 10% THD) men så klart inte ett problem för den Pioneer SA-940 förstärkare jag också testade med.


Hitachi Speaker System test.jpg
Hitachi Speaker System test.jpg (373.46 KiB) Visad 10165 gånger











Nu till det andra högtalarparet, detta kostade tydligen 45kr.


väldigt billiga högtalare.jpg
väldigt billiga högtalare.jpg (303.92 KiB) Visad 10165 gånger






De något luggslitna högtalarna är ett par Sony SS-CCPX11 och kommer ursprungligen från ett Sony CMT-CPX11 microsystem från 2004.


Sony SS-CCPX11.jpg
Sony SS-CCPX11.jpg (405.57 KiB) Visad 10165 gånger






Baselementet har gjuten korg! :) ... I fjäderlätt plast! 8O Woofern saknar delningsfilter men den billiga diskanten delas med 0.22 Kohm samt 1.8 uf.


Sony SS-CCPX11 element.jpg
Sony SS-CCPX11 element.jpg (386.67 KiB) Visad 10165 gånger






Lådan är riktigt tung och känns välbyggd. Dämpningsfluff finns i sparsam mängd.


Sony SS-CCPX11 innsida.jpg
Sony SS-CCPX11 innsida.jpg (396.74 KiB) Visad 10165 gånger






Någon har bestämt att man max får ladda upp 10 bilder i ett inlägg, snålt! Vi får föreställa oss hur det ser ut med dessa högtalare uppställda för provlyssning... Jag tycker inte dessa högtalare låter särskilt bra med den utmärkta Pioneer SA-940 förstärkaren jag använde vid test. Det är möjligt att de låter trevligare med microsystemet de hör till. Det är också fullt möjligt att jag har förutfattade meningar som påverkar efter att ha inspekterat högtalarelementen tillverkade i finaste plast.
Senast redigerad av jonaz81a 2018-11-10 23:15, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-11-10 23:06

De är riktigt dåliga alla tre musikstyckena. Nu lever tråden upp till namnet :D

Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav petersteindl » 2018-11-10 23:15

Att du har tid och ork att fixa alla grejer. Det är din sanna entusiasm som gör att det blir en kulinarisk och intressant soppa av allt bråte. :)

Tummen upp
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-11-10 23:16

Element korgar i plast är oftast ingen nackdel på små element.
Dimensions och styvhet blir oftast väl så bra som plåt chassin.
Så ha inte någon förutfattad mening mot plasten.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-11-10 23:17

petersteindl skrev:Att du har tid och ork att fixa alla grejer. Det är din sanna entusiasm som gör att det blir en kulinarisk och intressant soppa av allt bråte. :)

Tummen upp


Håller med, en fröjd att läsa dina inlägg :!:

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-11-10 23:33

nuffe skrev:De är riktigt dåliga alla tre musikstyckena. Nu lever tråden upp till namnet :D

Henrik



Fel! Fel! Fel! Eller ja det är så klart sant, låtarna är riktigt usla alla tre men det är inte den sökta lösningen.


nuffe skrev:Element korgar i plast är oftast ingen nackdel på små element.
Dimensions och styvhet blir oftast väl så bra som plåt chassin.
Så ha inte någon förutfattad mening mot plasten.

Henrik


Nu genast låter högtalarna bättre! :D :wink:






petersteindl skrev:Att du har tid och ork att fixa alla grejer. Det är din sanna entusiasm som gör att det blir en kulinarisk och intressant soppa av allt bråte. :)

Tummen upp



Det är nog så att jag har tid att fixa alla prylar för att jag jobbar så mycket och därför för närvarande inte har så mycket tid över. Det kan låta som en paradox men när det inte är lika hektiskt på jobbet och jag inte konstant jobbar 7-dagars -vecka så tenderar tiden att gå åt till annat än reparera gammal elektronik eller lyssna på mer eller mindre fantastisk musik. När jag som idag jobbat lördag 07:00 - 16:00 och även ska jobba imorgon orkar man inte med annat än att lyssna på lite musik, kanske skruva på en gammal förstärkare eller dissekera ett par högtalare.






Ikväll lyssnar jag på "hårdrock för tjejer" med hjälp av de fina (på Faktiskt) prisvinnande högtalarna som ingen vågar gissa på.


Europe - The Final Countdown.jpg
Europe - The Final Countdown.jpg (506.63 KiB) Visad 10157 gånger



Det låter ganska illa, nasalt och basfattigt!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-11-11 20:32

Här kommer ännu en fantastisk låt som hör ihop med de tre tidigare låtarna! Hur?





Hej Schweiz - Sten Carlsson och salta mandlar.















Då var det dags att titta på det dyraste paret högtalare av de tre paren i klassen "tämligen usla högtalare som följde med billiga microsystem i mitten på 2000-talet".




Dagens objekt kostade 55kr på Erikshjälpen. Nuförtiden har Erikshjälpen dyra skivor och aldrig någon kul elektronik så det var säkert ett år sedan jag var där sist.


billiga högtalare.jpg
billiga högtalare.jpg (289.52 KiB) Visad 10104 gånger






Högtalarna är ett par Sony SS-CCP333 och hörde ursprungligen till microsystemet Sony CMT-CP333 från år 2003.


Sony SS-CCP333.jpg
Sony SS-CCP333.jpg (408.18 KiB) Visad 10104 gånger






Här har vi ett 5.25" element från Sony med plåtkorg! Detta tyder på att Sony började använda plastkorgar för basarna i microsystemen år 2004.


Sony SS-CCP333 element.jpg
Sony SS-CCP333 element.jpg (395.33 KiB) Visad 10104 gånger






I lådan är det tomt sånär på en konding med värdet 2 uf som delar av diskanten. Dessa lådor väger inte mycket...


Sony SS-CCP333 innsida.jpg
Sony SS-CCP333 innsida.jpg (338.83 KiB) Visad 10104 gånger






Vid test så fann jag att högtalarna spelar helt okej så dessa får stå för datorljudet tills jag rotar fram något bättre, kanske redan nästa helg.


Sony SS-CCP333 test.jpg
Sony SS-CCP333 test.jpg (209.19 KiB) Visad 10104 gånger






Vi avslutar titten på Sony SS-CCP333 med en Youtube-video där en skum fransman lyssnar på skum fransk musik.











Slutsatsen blir att för 15 år sedan höll högtalare som följde med microsystem i 2000kr-klassen inte riktigt audiofilklass. Hifi kan man ändå helt klart kalla dessa högtalare, jämfört med högtalare som följde med billiga kompaktsystem på 70-talet är dessa ett riktigt lyft. Fortsatte billiga microsystems högtalarna att förbättras? Hur ser det ut idag?








Det har också lyssnats på Rod Stewart - Vagabond Heart, en skiva jag måste erkänna att jag skaffade både på CD och kassett när den kom 91.


Rod Stewart - Vagabond Heart.jpg
Rod Stewart - Vagabond Heart.jpg (466.81 KiB) Visad 10104 gånger







Min musiksmak är uppenbarligen inte helt statisk, detta tyckte jag lät mycket bättre när jag var 10 år gammal.


Rod Stewart - The Motown Song

Presentation kommer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster