Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-03-16 00:11

Idag tar vi ett litet oväntat besök i innanmätet av en Altec Lansing boombox med I-pod/pad/phone docka.




Först en bild på en fyndlåda jag köpt, annars har det inte blivit mycket intressanta köp den senaste tiden. Jag tyckte prylen med rattar för delningsfrekvens och nivå såg spännande ut och hoppades att det var ett aktivt delningsfilter. Det visade sig vara en mono-EQ från det kanadensiska bolaget WBS, jaja fyndlådan var i alla fall inte så dyr.


Fyndlåda.jpg
Fyndlåda.jpg (655.03 KiB) Visad 12622 gånger









Nu till dagens pryl som är den andra ljudrelaterade prylen jag köpt den sista månaden. Jag har passat när det gäller fina skivspelare, feta förstärkare och billiga B&W-högtalare, istället har jag köpt en trasig (visade det sig) Altec Lansing IMT800 boombox med äppeldocka. 90:-utan nätadapter för något fult som ser att att låta riktigt mycket (men troligtvis illa) för sin storlek och kan drivas med batterier kunde jag inte motstå.


Altec Lansing  IMT810.jpg
Altec Lansing IMT810.jpg (569.96 KiB) Visad 12622 gånger






Men varför saknades nätadaptern? För att boomboxen var död så klart! Finns ingen adapter kan den inte provas på plats och säljer man den i befintligt skick så slipper man ta tillbaka den... Jag sökte lite på Internet och det är tydligen vanligt med dåliga lödningar vid DC-jacket. Internet har också lösningen på hur man ska komma åt att laga detta eftersom enheten ska vara stört omöjlig att demontera på grund av att allt inte bara är skruvat och ihoppressat med jobbiga plast-"clips" utan också limmat med segt lim.


Altec Lansing IMT8x0 series internet how to fix.jpg
Altec Lansing IMT8x0 series internet how to fix.jpg (367.07 KiB) Visad 12622 gånger






Jag var inte alls sugen på att såga mig in. Hur svårt kan det egentligen vara att demontera en sån här pryl? Första steget gick lätt! Problemet är att DC-jacket sitter under förstärkarkortet som sitter inkilat...


Altec Lansing  IMT810 innsida.jpg
Altec Lansing IMT810 innsida.jpg (868.58 KiB) Visad 12622 gånger






För att komma längre måste vi ta till övertalning!


Altec Lansing  IMT810 demontering genom övertalning.jpg
Altec Lansing IMT810 demontering genom övertalning.jpg (776.57 KiB) Visad 12622 gånger






Sen är det rent våld som gäller!


Altec Lansing  IMT810 demontering genom våld.jpg
Altec Lansing IMT810 demontering genom våld.jpg (763.9 KiB) Visad 12622 gånger






Men till slut lyckades jag separera det inre och det yttre skalet vilket krävs för att man ska komma åt DC-jacket från insidan.


Altec Lansing  IMT810 ger med sig.jpg
Altec Lansing IMT810 ger med sig.jpg (828.03 KiB) Visad 12622 gånger






Vi fortsätter i nästa inlägg.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-03-16 00:22

Man ser på bilden att lödningen för DC-jackets pluspol till vänster är dålig och helt har släppt från kretskortet.


Altec Lansing  IMT810 DC-jack dålig lödning .jpg
Altec Lansing IMT810 DC-jack dålig lödning .jpg (472.97 KiB) Visad 12621 gånger






Min löd-station är inte flyttbar från där den nu står och jag ville inte flytta boomboxen i demonterat skick så jag hittade en gammal lödkolv med grov mejselspets som fick duga för att brygga det som skulle bryggas.


Altec Lansing  IMT810 DC-jack fixat.jpg
Altec Lansing IMT810 DC-jack fixat.jpg (450.18 KiB) Visad 12621 gånger






DC-jacket åter på plats. Den tunna tätningslisten som var limmad i spåret man ser på bilden är dock inte återmonteringsbar.


Altec Lansing  IMT810 DC-jack på plats igen.jpg
Altec Lansing IMT810 DC-jack på plats igen.jpg (638.25 KiB) Visad 12621 gånger






När jag skruvat ihop allt utan att få en enda skruv över upptäcker jag att jag glömt att lägga tillbaka sanitets-prudukten Altec Lansing använder som dämpmaterial...


Altec Lansing  IMT810 sanitetsprodukt.jpg
Altec Lansing IMT810 sanitetsprodukt.jpg (401.96 KiB) Visad 12621 gånger






Med dämpmaterialet på plats så var det dags att se om lagningen hade lyckats.


Altec Lansing  IMT810 nu fungerande.jpg
Altec Lansing IMT810 nu fungerande.jpg (611.58 KiB) Visad 12621 gånger







Slutet gott allting gott. Vid ett senare tillfälle ska vi undersöka hur illa den här boomboxen låter.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2019-03-16 11:19

Är det en dockning för I-pod? Precis över Altec märkningen.

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-03-16 11:41

nuffe skrev:Är det en dockning för I-pod? Precis över Altec märkningen.

Henrik


Ipod och Iphone kanske även nån Ipad om man använder en kabel. Jag vet inte om de senaste versionerna av Iphone använder samma typ av kontakt som de tidigare. Jag tror att den här modellen av boombox var aktuell 2010 till 2012.

Det finns även två 3.5mm AUX-in och som synes inbyggd FM-radio.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Perfector » 2019-03-16 12:06

jonaz81a skrev:
nuffe skrev:Är det en dockning för I-pod? Precis över Altec märkningen.

Henrik


Ipod och Iphone kanske även nån Ipad om man använder en kabel. Jag vet inte om de senaste versionerna av Iphone använder samma typ av kontakt som de tidigare. Jag tror att den här modellen av boombox var aktuell 2010 till 2012.

Det finns även två 3.5mm AUX-in och som synes inbyggd FM-radio.

Kontakten visar anslutning för Ipod 4 och eventuellt 5, den breda.
Senare Iphone har en liten vändbar kontakt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-03-18 19:50

Perfector skrev:Kontakten visar anslutning för Ipod 4 och eventuellt 5, den breda.
Senare Iphone har en liten vändbar kontakt.


Tack för informationen. :)








I morse när jag slängde helgens sopor stötte jag på ett par intressanta objekt jag var tvungen att lyfta in i bilen. (Jag hade verkligen inget val, armarna bara lyfte.)



En Technics SA-GX100L förstärkare som ska ge 2x40W vid 8 ohm enligt "The HiFi Engine". Jag har ingen aning om den funkar än men jag öppnade och blåste ur den på jobbet och allt såg bra ut.


Technics SA-GX100L dumpster find.jpg
Technics SA-GX100L dumpster find.jpg (703.61 KiB) Visad 12503 gånger






Det andra objektet jag hittade är en Sony MHC-BX5 midianläggning från år 2000. Dessa har inget större monetärt värde (gissningsvis därför den hamnat i soprummet) men de innehåller vanligtvis japanska hybridförstärkare vilka är förvånansvärt eftertraktade och därför dyra. Nu har jag inte hjärta att slakta fungerande Mid-Fi-anläggningar men denna skramlar en del. Den här modellen har CD-växlare så det är inte omöjligt att det som skramlar bara är ett par CD-skivor som hamnat där de inte ska vara. I vilket fall så ska anläggningen ge 2x80W DIN och 2x100W RMS vid 10% THD (max 0.07% THD <50W), om den fungerar lär vi bli varse.


Sony MHC-BX5 dumpster find.jpg
Sony MHC-BX5 dumpster find.jpg (723.17 KiB) Visad 12503 gånger






Medans vi spekulerar huruvida Sony-schabraket fungerar eller ej så kan vi njuta av ett par videoklipp där "People of Youtube" visar vad anläggningen går för!



Här visar min tyske vän "jurko110" vilket välljud man kan vänta sig. Det låter lite taskigt i början men håll ut till 30 sekunder in i klippet så låter det genast... ännu sämre! :D








Högtalarna till Sony MHC-BX5 är av "Hybrid Dual Woofer"-typ med "Super Woofer Integrated". (På svenska basreflex med dubbla 6" basar.)



Här visar "viiipeer" hur högtalaren ser ut (och låter) med den yttre plasten och den onödiga lilla diskanthögtalaren bortrationaliserade.








Denna Sony-anläggning verkar ha sålt i fantastiska mängder då Youtube kryllar av klipp med MHC-BX5 i huvudrollen, det finns till och med en "moddningsscen".



Här visar "Yetim Ali" från någonstans i Mellanöstern (eller kanske Asien vad vet jag) hur fet denna snart 20 år gamla anläggning kan bli med en enkel lysdiod-modd.













Igår hann jag med att spela lite bra skivor! Film blev kvällens tema!




Ghostbusters är en skiva som borde finnas i varje LP-samling av klass.


Ghostbusters the Album.jpg
Ghostbusters the Album.jpg (709.04 KiB) Visad 12503 gånger






Musiken till filmen Rocky III kan så klart inte mäta sig med Vince DiColas mästerverk som ackompanjerade Rocky IV men skivan håller ändå hög klass.


Rocky III the Album.jpg
Rocky III the Album.jpg (687.03 KiB) Visad 12503 gånger






Soundtracket till filmen Kellys Hjältar innehåller många fantastiska musikstycken.


Kellys Heroes the Album.jpg
Kellys Heroes the Album.jpg (775.24 KiB) Visad 12503 gånger







Kelly's Heroes - Theme (Burning Bridges)









Kelly's Heroes - Battle Hymn of the Republic


Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-03-18 21:51

Här kommer en uppföljningspost full av överraskningar!





Nu har jag hunnit med att titta lite närmre på Sony MHC-BX5 -anläggningen.



För att lista ut vad det är som skramlar inne i burken så bör man lämpligen öppna den. Här ser vi inget intressant förutom en tämligen stor transformator.


Sony MHC-BX5 inside.jpg
Sony MHC-BX5 inside.jpg (772.59 KiB) Visad 12473 gånger






När vi ändå är på insidan kan vi lika gärna ta en titt på förstärkaren. Sanyo STK, vilken överaskning! STK402-100S har enligt Sanyo en effekt på 2x60W (2x100W vid 10% THD) vid 35V matningsspänning men den tål mer.


Sony MHC-BX5 Sanyo STK402-100S.jpg
Sony MHC-BX5 Sanyo STK402-100S.jpg (645.03 KiB) Visad 12473 gånger

Sanyo-STK402-100S-datasheet.zip
(41.58 KiB) Nerladdad 153 gånger






Ännu en stor överraskning väntade under locket till CD-växlaren, 3st Absolute Disco-skivor huller om buller.


Surprise.jpg
Surprise.jpg (571.78 KiB) Visad 12473 gånger






Dags för "smoke test"! Absolute Disco måste väl innebära välljud?


Sony MHC-BX5 Absolute Disco.jpg
Sony MHC-BX5 Absolute Disco.jpg (776.14 KiB) Visad 12473 gånger






Ingen rök! Inte heller något som kan kallas välljud men det är kanske skivornas fel?


Sony MHC-BX5 playing CD.jpg
Sony MHC-BX5 playing CD.jpg (524.33 KiB) Visad 12473 gånger







Skulle någon mot förmodan vilja se ett dåligt klipp med snålkodat MP3-ljud inspelat med min snorbilliga Nikon kompaktkamera så finns ett i zip-filen nedan.

Sony MHC-BX5 in action.zip
(1.96 MiB) Nerladdad 160 gånger



Jag har fortfarande inte testat Technics-förstärkaren. Ska jag vara ärlig var jag mer nyfiken på skräpanläggningen.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Hoffen » 2019-03-21 22:35

Grymt underhållande tråd! :D

De där fem skivorna/låtarna som hade en gemensam nämnare, de var inte med i Kvart-i-två-dansen från "Så funkar det" med Anders och Måns?

Keep it up!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav DVD-ai » 2019-03-22 17:41

Jag följer tråden i ljudlig njutning men skrivande tystnad, oftast. :)
Jag vill bara ge glada tillrop!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-03-22 21:32

DVD-ai skrev:Jag följer tråden i ljudlig njutning men skrivande tystnad, oftast. :)
Jag vill bara ge glada tillrop!


:D

Hoffen skrev:Grymt underhållande tråd! :D

De där fem skivorna/låtarna som hade en gemensam nämnare, de var inte med i Kvart-i-två-dansen från "Så funkar det" med Anders och Måns?

Keep it up!


:D

Nej låtarna har alla spelat huvudrollen i en udda utdragen ceremoniliknande förberedelse som utspelar sig på samma plats vartannat år. Det borde vara statistiskt omöjligt att inte någon här har närvarat vid om inte den udda ceremonin så i alla fall festligheten den är en förberedelse för.





Det är fredag!

Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-04-08 20:51

Jag har varit förkyld den senaste veckan. Inte sjuk bara lite förkyld så där lagom så att man sover dåligt för att luftvägarna är defekta men ändå frisk nog för att gå till jobbet.

Mitt testande av mer eller mindre usla ljudlösningar för dator är lite "on hold". Skräpljudpryltestpausen beror dels på att jag för en månad sen hittade en lösning jag gillade och dels för att testdatorn råkade bli utbytt mot den strömsnåla speldator jag byggde för att använda som sommardator. Det är möjligt att denna speldator i framtiden även får agera ljudtestdator.




Trots förkylning har det spelats en och annan skiva.




Filmmusiken hörandes till filmen Moonraker är kanske inte samlingens bästa skiva men kul i alla fall.


Moonraker Soundtrack.jpg
Moonraker Soundtrack.jpg (729.23 KiB) Visad 12172 gånger






"The world is full of married men" är en film jag inte sett och som jag inte heller vill se men ett dubbelalbum med klassisk Discomusik kan jag definitivt lyssna på!


The World is Full of Married Men Soundtrack.jpg
The World is Full of Married Men Soundtrack.jpg (731.71 KiB) Visad 12172 gånger






Den av Michael Jackson och Lionel Richie skapade hitlåten "We are the world" framförd av supergruppen "United Support of Artists for Africa" har man hört till leda men skivan "We are the world" innehåller även andra låtar.


We Are The World.jpg
We Are The World.jpg (743.66 KiB) Visad 12172 gånger




Här har vi Michael Jackson som själv framför sagda hitlåt om och med världens barn, eller i alla fall ett gäng ungar ifrån Kalifornien. Det är kanske bäst att titta nu innan någon beslutar att det inte längre är lämpligt.







För de som inte vill titta på Michael Jackson (jag är själv inget stort fan) så har vi här även Stevie Riks betydligt bättre cover.









En skiva med omtalat omslag är "Lovehunter" från 1979 med fortfarande aktiva hårdrockbandet Whitesnake.


Whitesnake - Lovehunter.jpg
Whitesnake - Lovehunter.jpg (741.05 KiB) Visad 12172 gånger






Scotch är ett av mina favoritband i genren Italo disco som inte alls är någon av mina favorit genres. Skivan "Evolution" känns fortfarande förvånansvärt fräsch.


Scotch - Evolution.jpg
Scotch - Evolution.jpg (652.3 KiB) Visad 12172 gånger




Scotch låt "Delirio Mind" är av den sort som biter sig fast.









Tidigare i tråden länkade jag låten "Dear John" framförd av den Nederländska gruppen "Teach-In". Åter igen visade det sig att jag har en hel skiva med bandet i fråga, "Teach-In - Dinga-A-Dong"


Teach-In - Ding-A-Dong.jpg
Teach-In - Ding-A-Dong.jpg (615.49 KiB) Visad 12172 gånger




Skivans titellåt "Dinga-A-Dong" vann Eurovision Song Contest 1975. 8O Resten av startfältet kan inte ha varit direkt lysande...













Jag har testat Technics SA-GX100L förstärkaren jag hittade i soprummet, förstärkaren fungerade fint. På bilden syns också en CD-spelare i 350mm MIDI-format.


Technics SA-GX100L - Technics SL-PJ28.jpg
Technics SA-GX100L - Technics SL-PJ28.jpg (521.24 KiB) Visad 12172 gånger






På tal om soprumsfynd och delar till en Technics 350mm midi-stapel så har jag här ett tips. Ska du slänga delar till en sådan midi-stapel i elektronik-bingen så släng inte skivspelaren först så den hamnar underst och sen alla tyngre delarna ovanpå. Varför inte undrar den nyfikna... Jo det är nämligen så att när jag (eller någon annan) räddar dylika objekt så skulle jag (eller någon annan) vara tacksam om skivspelaren inte ser ut så här på grund av att den fått 10kg förstärkare slängd över sig. Det här är en Technics SL-J1 linar tracker och förutom att locket (nästan) är bortom räddning så verkar allt fungera. På grund av att "armen" är inbyggd i locket så måste det uppenbarligen stabiliseras upp och snyggas till men riktigt hur har jag inte än bestämt mig för än.


Technics SL-J1.jpg
Technics SL-J1.jpg (569.3 KiB) Visad 12172 gånger









Som avslutning kommer här ett musikstycke som inte kan kallas dåligt hur man än vänder och vrider på ordets betydelse.

Skyrim - The Dragonborn Comes - Swedish Radio Symphony Orchestra / Sabina Zweiacker

Presentation kommer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Nattlorden » 2019-04-09 10:17

jonaz81a skrev:Som avslutning kommer här ett musikstycke som inte kan kallas dåligt hur man än vänder och vrider på ordets betydelse.

Skyrim - The Dragonborn Comes - Swedish Radio Symphony Orchestra / Sabina Zweiacker

[ YouTube ]


Föredrar med Myrra, men framför allt Malukah. Stycket lika briljant oavsett, självklart!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-04-29 19:07

Nattlorden skrev:
jonaz81a skrev:Som avslutning kommer här ett musikstycke som inte kan kallas dåligt hur man än vänder och vrider på ordets betydelse.

Skyrim - The Dragonborn Comes - Swedish Radio Symphony Orchestra / Sabina Zweiacker

Föredrar med Myrra, men framför allt Malukah. Stycket lika briljant oavsett, självklart!


Ja när musikstycket är riktigt bra så gillar man (nästan) alla versioner per automatik.

I versionen jag länkade är det framförallt blåsjobbhet jag gillar! Sabina Zweiackers sånginsats är så klart också fin och så kan jag (lite otidsenligt) också erkänna att jag tycker att hon är grann att se på.






De senaste veckorna har jag haft fullt (icke ljudrelaterat) program så jag har inte ens haft tid att logga in för att hålla mig uppdaterat vad det gäller allt spännande som händer på Faktiskt. Således hade jag alltså missat både den senaste diskussionen om vinyl där jag inte har något att tillföra samt förvirringen kring "smarta nät" där jag nu kunde hjälpa till att bringa klarhet.

Vad värre är att jag också missat att Svante Grundberg dött. Alla vi som inte kände Svante kan trösta oss med att hans viktigaste livsgärning med lite tur finns bevarad i SVT:s arkiv, kanske kan en repris bli aktuell?




För att minnas Svante Grundberg och det utmärkta programmet "Nattsudd" så kommer här ett klipp från ett avsnitt som enligt uppgift kanske sändes 1987.

Enligt Björn Wallde "ett fint exempel på en dokumentärfilm med enorm visuell kraft i de scenografiska infallen". ("Brook Benton - Mother Nature Father Time")

Spola till 12m 55s eftersom inbäddning med tidskod inte verkar fungera. (Svante skulle troligen även tipsat om att ändra videoklippts upplösning till 480p om lägre är förvalt samt aktivera fullskärmsläge)

Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-05-03 19:49

Tack gode... ljudåtergivare att det är fredag!



Kvällen inleds med ett album som tar ett tag att lyssna igenom. Vanligtvis när det gäller film-soundtracks så brukar man inte behöva oroa sig över att skivor ska vara repade eller tummade eftersom de i 99% av fallen bara är spelade en endaste gång. Det här albumet verkar vara ett undantag, satans vad med tumavtryck! Som tur är så är skivorna i alla fall inte repiga eller smutsiga så ändå god valuta för de 5 kronor jag gav! :)






Thank XXX it's Friday - Motion Picture Soundtrack


Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack cover.jpg
Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack cover.jpg (716.32 KiB) Visad 11985 gånger





Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack cover back side.jpg
Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack cover back side.jpg (795.08 KiB) Visad 11976 gånger





Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack first inner sleve.jpg
Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack first inner sleve.jpg (720.06 KiB) Visad 11985 gånger





Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack first inner sleve back side.jpg
Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack first inner sleve back side.jpg (758.82 KiB) Visad 11985 gånger





Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack second inner sleve.jpg
Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack second inner sleve.jpg (770.39 KiB) Visad 11985 gånger





Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack second inner sleve back side.jpg
Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack second inner sleve back side.jpg (764.22 KiB) Visad 11985 gånger





Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack third inner sleve.jpg
Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack third inner sleve.jpg (708.06 KiB) Visad 11985 gånger





Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack third inner sleve back side.jpg
Thank God it's Friday - Motion Picture Soundtrack third inner sleve back side.jpg (663.61 KiB) Visad 11985 gånger






I denna stund lägger jag sida nummer 4 på Chuo Denki -karusellen.

Den tredje skivan innehåller 12" singeln "Donna Summer - Je T'Aime (Moi Non Plus) *BPM 112", den som är snabb får höra den före mig.


Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-05-12 19:06

Det senaste året har jag som skivspelare för min "lekanläggning" använt en remdriven Sanyo TP-625 tillverkad av den japanska tillverkaren Chuo Denki (C.E.C). Jag har varit mycket nöjd med denna skivspelare men jag har samtidigt varit lite sugen på att testa en annan (kanske ännu bättre) C.E.C skivspelare, vem tycker inte om uppgraderingar? De Chuo Denki -tillverkade skivspelare jag stött på under vinter och vår har varit Marantz-modeller, de är vanligtvis "lite" utanför min prisklass.

Igår hittade jag ett spännande objekt hos Erikshjälpen, en direktdriven Fisher MT.6225 från år 1977. Som vi alla vet var Fisher från mitten av 70-talet och framåt det varumärke Sanyo använde sig av för att sälja bättre på USA-marknaden. Skivspelaren är mycket riktigt precis som nästan alla andra Sanyo-skivspelare vid den här tiden tillverkad av Chuo Denki. Fisher -maskinen var inte direkt billig men skulle vara testad, fungera perfekt och (vad jag kunde se) var nålen på den tillhörande Ortofon VMS-20 EOS II pickupen (som lämpligt nog förvarades i kassan) också i gott skick så jag slog till.







Denna maskin åker alltså ut på avbytarbänken.


Sanyo TP-625.jpg
Sanyo TP-625.jpg (614.87 KiB) Visad 11888 gånger







I dess ställe var det tänkt att denna Fisher (= Sanyo = C.E.C) MT 6225 -skivspelare skulle ta plats.


Fisher (a.k.a Sanyo)  MT-6225.jpg
Fisher (a.k.a Sanyo) MT-6225.jpg (649.59 KiB) Visad 11888 gånger







Precis som nästan alltid när man köper begagnad elektronik uppstod problem. Problemet var att det som man kan se på bilden ovan bara producerades ljud i ena kanalen. Efter lite snabbt ha kollat att pickupens kablar satt där de skulle så föll misstanken på signalkabeln. Jag var vid det här laget lite småsugen på att lämna tillbaka denna skivspelare som skulle vara "testad och fullt fungerande" enligt den inte alls trevliga Indiern ansvarig över elektronikavdelningen på den lokala Erikshjälpen. I vanlig ordning valde jag istället att byta signalkabeln. Bara tanken på att skivspelaren kanske hamnat i en container skulle hållit mig vaken om nätterna i månader så jag hade inget val.





Så här ser Fisher MT-6225 ut när man skruvat loss botten. Minimalt med rörliga delar!


Fisher MT-6225 inside.jpg
Fisher MT-6225 inside.jpg (885.45 KiB) Visad 11888 gånger







Inget ser konstigt ut vid kabelterminalen, avlastnings anordningen fungerar som tänkt men kabeln är ju över 40 år gammal så ett kabelbrott kan ha skett var som helst.


Fisher MT-6225 solder terminal strip.jpg
Fisher MT-6225 solder terminal strip.jpg (781.33 KiB) Visad 11888 gånger







Den nya kabeln löddes på plats. Lödningarna ser lite småtaskiga ut men med tanke utrustning och förmåga samt att det inte fanns nåt att fästa kabeln i så är jag inte missnöjd.


Fisher MT-6225 shady looking soldering job.jpg
Fisher MT-6225 shady looking soldering job.jpg (798.42 KiB) Visad 11888 gånger







Den enda riktigt skapliga signalkabel med extra ledare jag kunde tänka mig att klippa sönder råkade vara turkos-blå och eftersom jag fortfarande i värsta fall ville kunna lämna tillbaka skivspelaren så blev det en...


This is wrong on so many levels.jpg
This is wrong on so many levels.jpg (654.33 KiB) Visad 11888 gånger







Ett litet klipp senare finns det inga bevis rörande kabelns härkomst kvar. Den ser nästan ut som originalkabeln.


Evidence eradicated.jpg
Evidence eradicated.jpg (806.74 KiB) Visad 11888 gånger







Slutligen var det dags för test. Tänk var mycket trevligare det är när det låter ur båda högtalarna, i stereo dessutom.


Fisher MT-6225 with two working channels.jpg
Fisher MT-6225 with two working channels.jpg (745.8 KiB) Visad 11888 gånger








Dagens lärdom blir, när du köper begagnade elektronikprodukter så lita aldrig på att säljaren/affären har testat varan ordentligt. Det är synd att jag aldrig lär mig, eller så är det tur... jag kan inte riktigt bestämma mig.
Presentation kommer

nigthdreamerssky
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2018-01-15

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nigthdreamerssky » 2019-05-12 19:30

Det beror väl lite också på vart man köper det begagnade hur pass seriöst/oseriöst det kan bli.. jag förstår mycket väl att det kan vara svårt att hitta bra ställen när man inte bor nära storstaden, vilket jag förmodar att du kanske inte gör.. Själv har jag egentligen bara drabbats en gång, men fick det åtgärdat på garanti; en skivspelare som hade oxiderat i kontaktytorna mellan tonarmsskal och tonarm.. fick samtidigt bytt till ny tonarmskabel på den, men sedan började den brumma konstigt och när jag väl öppnade den hittade jag inget synligt fel och sen funkade den utan brumm.. lustigt va!!

(Skivspelaren var förresten en direktdriven Akai AP-006)

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-05-12 20:56

nigthdreamerssky skrev:Det beror väl lite också på vart man köper det begagnade hur pass seriöst/oseriöst det kan bli.. jag förstår mycket väl att det kan vara svårt att hitta bra ställen när man inte bor nära storstaden, vilket jag förmodar att du kanske inte gör.. Själv har jag egentligen bara drabbats en gång, men fick det åtgärdat på garanti; en skivspelare som hade oxiderat i kontaktytorna mellan tonarmsskal och tonarm.. fick samtidigt bytt till ny tonarmskabel på den, men sedan började den brumma konstigt och när jag väl öppnade den hittade jag inget synligt fel och sen funkade den utan brumm.. lustigt va!!

(Skivspelaren var förresten en direktdriven Akai AP-006)


Nej. Jag bor inte i storstaden även om byn gärna vill låtsas som att den är en metropol. Vi har (minst) 5 stycken "second hand"-affärer med CD/DVD/LP/etc.-skivor, elektronik och annan bråte som jag känner till. Jag besöker de tre affärerna (alla oseriösa när det gäller att testa saker) som ligger längs den väg jag ändå åker till jobbet minst en gång i veckan för att se om det finns några nya kul skivor, ibland slutar det med att jag kommer hem med "annat". De andra två butikerna har jag inte besökt på åratal så jag vet inte med säkerhet om de är bättre eller sämre.

När jag var yngre brukade jag så fort jag hade möjlighet gå in och dregla lite över utbudet av begagnade stereoprylar på Reference Audio på Götgatan. Idag tror jag att mitt eget varmförråd har betydligt bättre utbud än Reference Audio när det gäller gammal elektronik. :D

Numer köper jag sällan elektronik för att jag verkligen vill ha den eller har användning för den. Jag köper mest sånt som jag finner intressant, om något är trasigt så är det automatiskt mera intressant. Skivspelare som säljs på Erikshjälpen är så gott som alltid trasiga och därför intressanta. Efter att ha fixat ett par tivoli-attraktioner (Garrard-skivspelare) så har jag dock tröttnat på engelska skivspelare där mekaniken knarrar värre än den i Blå Tåget om man inte badar hela eländet i fett eller olja. Japanska skivspelare är så gott som alltid säkra kort och som bonus slipper man bli kladdig när man servar dem.










Vid kabelbytet på Fisher MT-6225 så syntes ingen motor centralt på undersidan av skivspelaren där en motor på en direktdriven skivspelare logiskt borde befinna sig, den frågvise undrar varför då?

Jo det är så att maskinen använder sig av en typ av "Direct Drive" där skivtallriken även är motorns rotor. Denna lösning finner jag ganska fiffig och den är verkligen nästan helt ljudlös.


Fisher MT-6225 Direct Drive System.jpg
Fisher MT-6225 Direct Drive System.jpg (673.36 KiB) Visad 11859 gånger





Fisher MT-6225 platter.jpg
Fisher MT-6225 platter.jpg (481.02 KiB) Visad 11859 gånger










Som första testskiva körde jag "Top of the Pops #39". Skivan lever kanske inte riktigt upp till vad omslaget lovar...


Top of the Pops 39.jpg
Top of the Pops 39.jpg (727.2 KiB) Visad 11859 gånger






För att testa att maskinen även fungerade vid 45rpm så spelades Magnus Uggla -singeln "BABY BOOM".


Magnus Uggla - BABY BOOM (45 RPM MAXI SINGLE).jpg
Magnus Uggla - BABY BOOM (45 RPM MAXI SINGLE).jpg (731.26 KiB) Visad 11859 gånger






Slutligen spelade jag "Baccara - Baccara". Skivan är från 1977 precis som skivspelaren. :)


Baccara - Baccara.jpg
Baccara - Baccara.jpg (702.91 KiB) Visad 11859 gånger






Baccara sjunger förutom de mer kände låtarna även en Elvis-cover. :)











Jag är nöjd med mitt köp! Jag vet inte om Fisher MT-6225 egentligen är bättre på alla punkter än Sanyo TP-625, låter den bättre så är det säkert på grund av pickupen. En sak jag saknade på Sanyo TP-625 var en smidig "antiskate-kontroll", Sanyon använde en justerbar vikt. Utan att smidigt kunna justera antiskate under drift kan det vara jobbigt att ställa in den perfekt vilket kan resultera i kanalobalans har jag märkt.


Slutligen vill jag ösa en massa ovett över de som förordar att man gör ren LP-skivor med en kolborste istället för en fuktad fiberduk. "Man slipper torka ner smutsen i spåren", "vatten innehåller baggel" o.s.v hör man ofta. Vad man aldrig hör är att man med all sortens borstar bara viftar runt skiten på en skiva som dessutom blir mer och mer statisk även om borsten är av kol eftersom man gnuggar runt dammet. En fuktad fiberduk botar både damm och statisk elektricitet. Att använda batterivatten löser baggelproblemet om du bor där kranvattnet är mineralrikt. Jag blev frustrerad över att jag bara rörde runt dammet med kolborsten och blev lite oförsiktig, den supermjuka borsten bottnande och drog en stor repa rakt över min annars perfekta Magnus Uggla -singel. Repan är inte av den sort som tycks försämra ljudet nämnvärt men den är riktigt ful!

Jag tror att försök till rengöring med borste av valfri smak har skapat många repor på LP-skivor genom åren.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-06-15 20:47

Det är ju sommar så det finns mycket att göra som inte är direkt relaterat till skum elektronik och kass musik så tråden går lite på lågvarv.


Dagens tur förbi Stadsmissionen visade sig vara ett lyckokast. Vanligtvis är det ingen större ide att stanna till på lördagar om man inte är där vid öppning eller strax efter eftersom "horden" tenderar att plocka rent både vad det gäller köpvärda skivor och elektronik. Idag steg jag upp flera timmar senare än vanligt (det blev aningen sent igår) men jag valde ändå att stanna till på vägen till mataffären och jag är glad att jag gjorde det.




Jag har blivit med horn! Ett par Zachry EM-8 kvartsvågpipor med Coral Flat-8 element!


Jag har varit sugen på ett par horn i hanterlig (nåja) storlek länge och dessa skapelser från sent 70-tal är väl de jag sett som mest realistiskt att stöta på eftersom de är tämligen vanliga. Skicket verkade mycket gott och priset var... så lågt att jag nästan skämdes när jag betalade. Högtalarskydden har troligen vittrat sönder och kasserats men trots detta finns det inte ett märke på elementen så jag antar att högtalarna kommer från ett barn och djurfritt hem...




Så här såg det ut när jag provspelade.


Zachry EM-8 Quarter-wave Pipe.jpg
Zachry EM-8 Quarter-wave Pipe.jpg (593.21 KiB) Visad 11650 gånger





Högtalarna fungerar finfint! Det känns ovant att det räcker att vrida volymkontrollen till klockan 9 för att spela starkt nog för att störa grannarna mitt på dagen...



Skicket var som sagt bra...


Zachry EM-8 Quarter-wave Pipe close up.jpg
Zachry EM-8 Quarter-wave Pipe close up.jpg (562.37 KiB) Visad 11650 gånger







Jag har så klart lyssnat på en massa kass musik men jag har varit för lat för att föreviga och dela med mig. Nu känner jag lika stor ångest som en storstads-hipster som glömt fotografera sin lunch för Instagram...

En bild har det i alla fall blivit eftersom jag köpt en (enligt mig) spännande "allt i ett"-anläggning från mitten av 80-talet. Anläggningen har kassett, radio, skivspelare och matchande högtalare. Av en ren slump sprang jag samma dag på en tidsenlig CD-spelare som passar bra till systemet trots att det inte är samma tillverkare.

Det är dags att åter igen kolla hur bra koll Faktiskts medlemmar har på MidFi från 80-talet.



Så här ser den för er okända stereoanläggningen ut.


K-TEL's Pop Express aus der Rundfunk und Fernsehwerbung spelad på en kul 80-tals allt i ett anläggning.jpg
K-TEL's Pop Express aus der Rundfunk und Fernsehwerbung spelad på en kul 80-tals allt i ett anläggning.jpg (739.59 KiB) Visad 11650 gånger




Vad kan det tänkas vara för system?

Ledtrådar: Just den här modellen kom (även till Sverige) 1985 men modellserien lanserades året innan. Anläggningen var tämligen dyr (då).

Bonusfråga: Vilken är CD-spelaren?

Ledtråd: Modellen är från 1986.





Från skivan K-TEL's Pop Express känns "Chris Spedding - Jump In My Car" från 1976 som en passande avslutning.


Presentation kommer

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Hoffen » 2019-06-16 15:51

Grattis till högtalarna!

Det där är en modell jag gärna vill höra!

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Kurben » 2019-11-10 09:59

Denna tråd behöver en ordentlig bump!

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-11-11 09:29

Hoffen skrev:Grattis till högtalarna!

Det där är en modell jag gärna vill höra!


Tackar!






Kurben skrev:Denna tråd behöver en ordentlig bump!


Tråden är inte övergiven!


På sommaren går teknikintresset på sparlåga och nu under hösten har mycket överbliven tid ägnats åt ett annat intresse. Sen har ju ingen lyckats gissa på den enkla frågan i mitt förra inlägg där det undras vad det är för elektronik som förekommer på bilden! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Kurben » 2019-11-11 12:18

På den okända micro anläggningen gissar jag Denon... Du glömde maska nedre hörnet på CD spelaren DCD-1100. :D

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-11-11 12:59

Kurben skrev:På den okända micro anläggningen gissar jag Denon... Du glömde maska nedre hörnet på CD spelaren DCD-1100. :D


Allt ska ju inte vara svårt för den som har ögonen på skaft! :D

Micro-anläggningen som inte är särskilt mikro är inte en Denon. CD-spelaren matchar bara när det gäller tidsperiod och ursprungsland. Som ledtråd kan jag säga att den sökta tillverkaren är eller har varit verksam inom alla tre vitt skilda teknikområden som jag är särskilt intresserad av. Modellen eller i alla fall modellserien kan man nog söka sig fram till om man listar ut tillverkaren.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Tompa_39
 
Inlägg: 1412
Blev medlem: 2005-05-11
Ort: Söder om söder

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Tompa_39 » 2019-11-11 16:07

Kan det vara en Kenwood?
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav mangrove » 2019-11-12 00:11

jonaz81a skrev:
K-TEL's Pop Express aus der Rundfunk und Fernsehwerbung spelad på en kul 80-tals allt i ett anläggning.jpg


Det är en mycket uppenbar Mitsubishidesign men modellen känner jag inte till. De gjorde flera konstiga kassettväxlare (en har jag till och med sett i verkligheten) och den här har drag av en av dem men den här har ju något annat sammanbyggt på toppen också, skivspelare säger du, då är det förstås en tangentialsvarv som allt annat Mitsubishi gjorde på den tiden.

Jag har själv inte mindre än TVÅ Mitsubishi E-63P på vinden (med olika kassettdäck) och dessa är jag mycket förtjust i (fast de inte använts på femton år eller så).

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-11-12 12:00

Tompa_39 skrev:Kan det vara en Kenwood?


Näää :)



mangrove skrev:
jonaz81a skrev:
K-TEL's Pop Express aus der Rundfunk und Fernsehwerbung spelad på en kul 80-tals allt i ett anläggning.jpg


Det är en mycket uppenbar Mitsubishidesign men modellen känner jag inte till. De gjorde flera konstiga kassettväxlare (en har jag till och med sett i verkligheten) och den här har drag av en av dem men den här har ju något annat sammanbyggt på toppen också, skivspelare säger du, då är det förstås en tangentialsvarv som allt annat Mitsubishi gjorde på den tiden.

Jag har själv inte mindre än TVÅ Mitsubishi E-63P på vinden (med olika kassettdäck) och dessa är jag mycket förtjust i (fast de inte använts på femton år eller så).


Visst är det Mitsubishi med kassettväxlare och tangentialskivspelare. Just den här modellen som kom 1985 heter Mitsubishi System L 80 och kostade då en smärre förmögenhet.

Jag kommer posta lite bilder senare, just nu sitter jag på jobbet.
Senast redigerad av jonaz81a 2019-11-12 12:06, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Nattlorden » 2019-11-12 12:06

Nu vet jag ju att det är löst, men vill bara säga att baserat på texten på knapparna hade det lika gärna kunnat vara Sanyo - hade ett minisystem sådant vid samma tid eller lite innan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav mangrove » 2019-11-13 01:22

jonaz81a skrev:Visst är det Mitsubishi med kassettväxlare och tangentialskivspelare. Just den här modellen som kom 1985 heter Mitsubishi System L 80 och kostade då en smärre förmögenhet.


Coolt, otroligt ovanligt objekt. Grattis! Ser fram emot mer poster om denna klenod.

Nattlorden skrev:Nu vet jag ju att det är löst, men vill bara säga att baserat på texten på knapparna hade det lika gärna kunnat vara Sanyo - hade ett minisystem sådant vid samma tid eller lite innan.


Det som gör den så tydligt Mitsubishi är blandningen mellan material och stil på knapparna. Några i "metall", några i gummi, jag tror rentav kanalväljarknapparna är i hårdplast, olika form, och framför allt en blandning av knäppa färger. Några "farliga" knappar i rött, några i grått, några i brunt, några beiga. Mycket likt formspråket på min egen fjärrkontroll som nog ligger uppe på vinden (min huvudenhet har nästan inga knappar utan man "dockar" in fjärkan i stereon) annars hade jag fotat den. Internet har denna bild att bjuda på:

Bild

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-11-17 15:34

mangrove skrev:Coolt, otroligt ovanligt objekt. Grattis! Ser fram emot mer poster om denna klenod.


Tackar!

Ja, jag tvivlar på ett det finns särskilt många fungerande exemplar kvar, i alla fall inte i den här delen av världen.




mangrove skrev:Det som gör den så tydligt Mitsubishi är blandningen mellan material och stil på knapparna. Några i "metall", några i gummi, jag tror rentav kanalväljarknapparna är i hårdplast, olika form, och framför allt en blandning av knäppa färger. Några "farliga" knappar i rött, några i grått, några i brunt, några beiga. Mycket likt formspråket på min egen fjärrkontroll som nog ligger uppe på vinden (min huvudenhet har nästan inga knappar utan man "dockar" in fjärkan i stereon) annars hade jag fotat den. Internet har denna bild att bjuda på:


Har man en gång klämt på en sån här Mitsubishi-anläggning så känner man igen andra liknande system oavsätt hur suddiga bilderna är eller hur liten del av anläggningen som bilderna visar!





Här kommer en bild på hela systemet som nu får agera köksradio en tid framöver. Idag är det är nästan mörkt ute trots att det är mitt på dagen och utan dagsljus måste jag fota med blixt eftersom jag inte har tid att leta fram ett stativ. Bättre bilder samt kanske även ett Youtube-klipp kommer med lite tur i framtiden. Den här anläggningen är definitivt intressant nog för att dokumentera och föreviga för framtiden medans så gott som allt fortfarande fungerar. Att serva en sån här maskin är nog inte det lättaste föreställer jag mig så när något går sönder... är det sönder.

Modellserien bestod av System L-70 (1984) med skivspelare av slädtyp samt System L-80 och L-90 från 1985 med toppmatade skivspelare. Det som skiljer system L-80 och L-90 är endast att L-90 har en fjärrkontroll som kan kontrollera alla funktioner.



Mitsubishi System L-80 (1985) samt Philips CD460 (1986)

Mitsubishi system L 80.jpg
Mitsubishi system L 80.jpg (1.04 MiB) Visad 9578 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
mangrove
 
Inlägg: 1657
Blev medlem: 2008-12-25
Ort: oakustisk

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav mangrove » 2019-11-17 18:32

IT'S SO BEAUTIFUL

Min minnesbild av högtalarna är att de låter ganska bra. Tror nämligen det var likadana som följde med en av mina stereos. Jag körde i min ungdoms dagar de basarna ganska länge i ett par OA-14, eftersom de passar i dem, och det lät också bra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo och 19 gäster