Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2018-12-19 09:38

Lihkören :lol:, var hittar du allt. Sen måste jag säga att musiken o inspelning verkar väldigt bra, trots att det är Youtuben.

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-12-20 22:58

Perfector skrev:Hette inte dom BigMouth och McNeal från början?
Tycker mig ha ett vagt minne av det?


Eftersom Big Mouth var det artistnamn Mouth använde sig av på 60-talet så låter det rimligt. :)





nuffe skrev:Lihkören :lol:, var hittar du allt. Sen måste jag säga att musiken o inspelning verkar väldigt bra, trots att det är Youtuben.

Henrik


:D

Alla borde ha ett par (gärna 10+) hyllmeter med slumpmässigt utvalda skivor! Problemet med strömningstjänster som Youtube och Spotify är att du bara blir tipsad om musik tjänsten tror att du gillar utifrån vad du redan lyssnat på. Skivbacken med slumpmässigt utvalda skivor diskriminerar inte. Jag själv diskriminerar visserligen dansband, de hamnar direkt hos närmsta välgörenhetsställe.










Idag lär vi oss Break Dance med hjälp av den här fina affischen!


Come n do Electric Boogie Break Dance poster.jpg
Come n do Electric Boogie Break Dance poster.jpg (696.71 KiB) Visad 11384 gånger






Musik behöver man kanske också, "Come n do Electric Boogie Break Dance" passar bra!


The Electric Sound Group - Come n do Electric Boogie Break Dance.jpg
The Electric Sound Group - Come n do Electric Boogie Break Dance.jpg (720.17 KiB) Visad 11384 gånger






Två "bra" låtar från skivan!


"George Kranz - Din Daa Daa"








"Fun Fun - Happy Station" (1983). (Ej samma version som på skivan.)













Nästa skiva är "EURO HITS - 20 Top-Hits International" (1979). En skiva fylld med internationella topplåtar kan ju inte va fel!


EURO HITS - 20 Top-Hits International.jpg
EURO HITS - 20 Top-Hits International.jpg (723.39 KiB) Visad 11384 gånger






På den här skivan finns det hits som...


"Teach In - Dear John" (Hur kan det här klippet bara ha 65k "views"?)








"Luv - Trojan horse"








"Tutti Frutti - We Love America, We Love China" (Tillsammans har alla klipp med den här låten på Youtube knappt 3000 views! Top Hit!)














Kvällens tredje skiva blev cover-skivan "Once Upon a Juke Box" med "The Stylistics".


The Stylistics - Once Upon a Juke Box.jpg
The Stylistics - Once Upon a Juke Box.jpg (658.88 KiB) Visad 11384 gånger






"The Stylistics ~ The Great Pretender"








"The Stylistics - Only You and You Alone" (Mitt exemplar av skivan knastrar mindre.)














Efter "Once Upon a Juke Box" avslutas kvällen med skivan "Once upon a Christmas" med "Kenny & Dolly". Det är ju trots allt Jul!


Kenny & Dolly - Once upon a Christmas.jpg
Kenny & Dolly - Once upon a Christmas.jpg (665.11 KiB) Visad 11384 gånger






"Kenny & Dolly - Once upon a Christmas"


Presentation kommer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav STDI » 2018-12-20 23:32

jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Hette inte dom BigMouth och McNeal från början?
Tycker mig ha ett vagt minne av det?


Eftersom Big Mouth var det artistnamn Mouth använde sig av på 60-talet så låter det rimligt. :)
...

Googlar jag så hittar jag inget om BigMouth & McNeal. Däremot att den manliga deltagaren kallade sig Big Mouth och att han senare bildade en annan duo som hette Big Mouth & Little Eva.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-12-21 22:29

STDI skrev:
jonaz81a skrev:
Perfector skrev:Hette inte dom BigMouth och McNeal från början?
Tycker mig ha ett vagt minne av det?


Eftersom Big Mouth var det artistnamn Mouth använde sig av på 60-talet så låter det rimligt. :)
...

Googlar jag så hittar jag inget om BigMouth & McNeal. Däremot att den manliga deltagaren kallade sig Big Mouth och att han senare bildade en annan duo som hette Big Mouth & Little Eva.


Det låter också rimligt. :)











Det blev tid för ett par skivor den här kvällen också. Efter jul blir det tid över för mera spännande besök i HiFins utmarker.

Idag är det vintersolstånd, det måste vi vi fira med lite passande skivor!





Solstollarna tittade jag på när jag var liten! Nu har jag också lyssnat på skivan "Solstollarna" (1985) med musik från första säsongen.


Solstollarna - Ola Ström - Per Dunsjö m.f.jpg
Solstollarna - Ola Ström - Per Dunsjö m.f.jpg (635.36 KiB) Visad 11339 gånger

https://www.discogs.com/Ola-Str%C3%B6m-Per-Duns%C3%B6-Carina-Carlsson-Solstollarna/release/2229671





För er som inte minns hur det lät så kommer här ett par smakprov. Upplevde man inte 80-talet när det begav sig så är nog svenskt 80-tal en svår tidsepok att förstå.


Anna Book var som ung med i alla avsnitt av första säsongen av Solstollarna. Här framför hon låten "John".








Anna Book framförde också låten "Killsnack" som av någon outgrundlig anledning tydligen blev en hit.








En annan som medverkade i alla avsnitt var Martyna Lisowska. Hon framförde bland annat den ena varianten av signaturmelodin "Sommarnatt kom".














En annan skivade med passande tema, I alla fall på omslaget är cover-skivan "Bingos Nya" (1976).


Bingos Nya.jpg
Bingos Nya.jpg (588.41 KiB) Visad 11339 gånger

https://www.discogs.com/Bingos-Bingos-Nya/release/1716229





Eftersom ingen av cover-versionerna från skivan finns på Youtube så nöjer jag med att länka "Harry Belafonte - Banana Boat Song". Versionen på skivan är trogen originalet.














Jag har också lyssnat på skivan "El Africano" av den dominikanska bandledaren (tänk Frank Valdor) Wilfrido Vargas.


Wilfrido Vargas - El Africano.jpg
Wilfrido Vargas - El Africano.jpg (657.95 KiB) Visad 11339 gånger






"Wilfrido Vargas - El Africano"








"Wilfrido Vargas - El Hombre Divertido"














Ingen julmusik? Värst vad ni tjatar! Här kommer låten "Dansa nu då, tomtejävel" med gruppen EkoBrottsMyndigheten.


Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-12-22 21:47

Jag trodde inte att det skulle bli tid över idag men jag lyckades köpa de sista klapparna och slå in dem redan på eftermiddagen! Julen firas på annan ort så övrigt julstök hoppar jag över helt.






På sidan 11 i den här tråden så lyssnade jag på "Super Disco Party" Vol. 2, idag lyssnade jag på Vol. 3. Detta är en trevlig och underhållande samling låtar.


Super Disco Party Vol. 3.jpg
Super Disco Party Vol. 3.jpg (688.71 KiB) Visad 11296 gånger







Första låten på skivan passar bra vid Jul! "Boney M. - Hooray! Hooray! It's a Holi-Holiday"









Första sidans sista låt "ZAZU (Frank Zander) - Captain Starlight" är riktigt skön!









Chris Denning - Jamaica Farewell









"Sarah Brightman & Hot Gossip - I Lost My Heart To A Starship Trooper" :D













K-Tel's samlingsalbum brukar vara fulla av spännande låtar... "K-Tel's Hit Machine" är undantaget som bekräftar regeln...


K-Tel's Hit Machine .jpg
K-Tel's Hit Machine .jpg (665.44 KiB) Visad 11296 gånger






"Paul Davidson - Midnight Rider" är i alla fall lyssningsvärd.













Dagens julskiva blev "Agnetha* & Linda – Nu Tändas Tusen Juleljus"


Agnetha & Linda - Nu Tändas Tusen Juleljus.jpg
Agnetha & Linda - Nu Tändas Tusen Juleljus.jpg (692.33 KiB) Visad 11296 gånger

https://www.discogs.com/Agnetha-Linda-Nu-T%C3%A4ndas-Tusen-Juleljus/release/1525966





"Agnetha & Linda - Nu Tändas Tusen Juleljus"








"Agnetha & Linda - Mössens Julafton"















Slutligen vill vår Amerikanska vän Scuzz Twittly önska oss alla en riktigt god (och självklart pk) jul genom att läsa "Scuzz, the Night Before Christmas".


Presentation kommer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Max_Headroom » 2018-12-23 00:46

Huff huff! Videon till Fun Fun's gamla klassiska "Happy Station" var bland det värsta jag har sett. Ja ja, italo discon tillkom ju för att spara pengar...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Nattlorden » 2018-12-24 21:30

Agneta & Lindas julskiva har gått mycket under alla jular här hemma. :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-12-29 21:39

Max_Headroom skrev:Huff huff! Videon till Fun Fun's gamla klassiska "Happy Station" var bland det värsta jag har sett. Ja ja, italo discon tillkom ju för att spara pengar...


Den videon är ju en riktig kvalitetsproduktion rakt igenom! :D





Nattlorden skrev:Agneta & Lindas julskiva har gått mycket under alla jular här hemma. :)


Ja den är riktigt trevlig! På släktens julfirande försökte jag att med hjälp av Youtube spela den för mina brorsbarn men de ville bara titta på Babblarna och Daniel Tiger.












Julfirandet är tack och lov avklarat utan missöden! Förkylningen släkten generöst delade med sig av får jag nog dras med några dagar till men det hindrar mig inte från att pyssla lite med fin och (framför allt) fulljud. Tråden "Bättre ljud från datorn" påminde mig om att projekt jag hade tänkt mig pyssla med i den här tråden på det temat.

För lite drygt ett år sen tänkte jag testa lite olika datorhögtalare, gamla och nya mikroanläggningar samt några bluetooth högtalare för att se vilket billigt alternativ som gav minst dåligt ljud vid datorn. Jag tänkte även testa lite olika ljudkort och jämföra mot moderkortets inbyggda ljud och så vidare. Det hela rann ut i sanden eftersom jag inte orkade bråka med ljudet till min dator hela tiden

Lösningen är lika självklar som enkel, en dedikerad testdator för att testa det skräp som ska testas! Som testmusik används FLAC-filer och CD-skivor, bland annat Beethoven, Joan Baez, Dire Straits, Kizz, Alison Krauss, Jean-Michel Jarre, Infected Mushroom mm.






Testdatorn består av en dator från soprummet. Innehållet bestod ursprungligen av något billigt AM2+ mATX-moderkort med dåliga kondensatorer så jag bytte ut det mot ett lika gammalt men mera väl fungerande Asus P5K-VM s775 moderkort som någon troligtvis anförtrodde åt mig för att förpassa till elektronikåtervinningen när jag hjälpte till med en uppgradering. Datorn är helt passivt kyld, den enda fläkten är den i det enklare Corsair-nätaggregatet och den är så gott som ljudlös eftersom agget går på tomgång.

Processorn är en C2D E8400@3.6 vilket räcker för att streama Youtube 720p. Grafikkortet är den Intel GMA3100-lösning som finns inbyggt i moderkortets G33 chipset. För ljudet står moderkortets Realtek ALC 883 -krets som ska ha jämförbar ljudkvalitet med Creatives XiFi (EMU20K1) så länge man håller sig till 16 bitar, dåliga implementeringar kan dock ge störningar, brus och "crosstalk". Som operativsystem används Windows XP för att undvika drivrutinsstrul.

Eftersom lagringen består av en gammal Intel SSD så går det inte att höra datorn över det extremt diskreta brus hyreshusets ventilation avger.





En bild på eländet. Ljudkortet i nedre högerkant kanske testas senare.

Testdator.jpg
Testdator.jpg (729.83 KiB) Visad 11139 gånger












Dagens testobjekt som jag hittade i soprummet sommaren 2017 är ett aningen defekt Philips DCM292 kompaktsystem från år 2010. CD-spelaren är ur funktion, Ipod-dockan verkar trasig och väggbulan saknas.

Effekten är angiven till 2x10W RMS, frekvensomfånget till 80-16000Hz (+-3dB), och SNR till >60dB. Enheten ska dra 15W under drift och den nätbula som ska följa med ger 12V (1.5A). Nätdelen jag använder för test är klart överkvalificerad.

Senhösten 2017 demonterade jag detta system, testade hur mycket effekt systemet gav med mitt då nyinhandlade oscilloskop och tog lite bilder, bland annat närbilder på alla kretsar. Jag hittar inte närbilderna (togs med en annan kamera), ej heller anteckningarna från lasttestet men jag har för mig att systemet gav någonstans mellan 3W och 4W @8ohm vid klippning när jag testade med 1kHz sinus våg. Jag orkade inte plocka isär systemet och löda loss högtalarna igen så vi får nöja oss med mitt kanske inte helt perfekta minne och de kort jag hittat som togs med min vanliga kamera.







Philips DCM292. (Bild från 2017)


Philips DCM292.jpg
Philips DCM292.jpg (545.36 KiB) Visad 11139 gånger







På insidan hittar vi en massa skrot. (Bild från 2017)


Philips DCM292 inside.jpg
Philips DCM292 inside.jpg (535.13 KiB) Visad 11139 gånger







Högtalarelementen är ett par 3" bredbandare. (Bild från 2017)


Philips DCM292 3 inch 10W 4 ohm full range speaker.jpg
Philips DCM292 3 inch 10W 4 ohm full range speaker.jpg (599.17 KiB) Visad 11139 gånger








Tillbaka i nutid! Så här såg det ut när systemet testades med min nya testdator. Platsen är inte så kal som den ser ut då det finns fyllda bokhyllor både till höger ur bild och bakom kameramannen.


Philips DCM292 testas.jpg
Philips DCM292 testas.jpg (550.23 KiB) Visad 11139 gånger









Resultatet av testet är inte så upplyftande, detta lilla kompaktsystem låter riktigt illa. Vid ett frekvenssvep så tyckte jag nog att nivån var skapligt jämn enda ner till 70Hz men vid 65 Hz är nivån minst 15dB lägre och därunder försvinner signalen helt, troligtvis med hjälp av ett elektroniskt "brick-wall"-filter.

Enkel gles musik som Dire Straits låter inte allt för illa på lägre volym men elektronisk musik som Jean-Michel Jarre eller Infected Mushroom är i princip olyssningsbar, det samma gäller t.ex Kizz. Allt som allt är ljudet jämförbart med plastiga datorhögtalare i 200-300kr klassen. Detta system kommer återförpassas till soprummet. Jag kanske behåller förstärkarkortet och högtalarelementen för att se om ljudet förbättras om jag slänger in de små bredbandarna i ett par riktiga lådor.












I början på den här tråden visade jag en hemmabränd CD-skiva jag hittat i ett av de bilvrak jag köpt för att ha som pendlarbil (jag köper/kör bara vrak). Skivan var märkt "Tyska Schlagerhits" och med hjälp av låtarna på skivan hittade jag snabbt en bild på orginalskivan. Efter att ha sökt i "second hand"-butikerna under två år har jag nu äntligen hittat ett eget alldeles äkta exemplar! Detta får nog bli den nya referensskivan!


Tyska Schlager Hits.jpg
Tyska Schlager Hits.jpg (484.15 KiB) Visad 11139 gånger






Skivan innehåller hits som...


"Die Flippers - Der kleine Floh in meinem Herzen "









"Kristina Bach - Hey, ich such' hier nicht den groessten Lover" (Ungen som visas vid 1.37 undrar varför tanten "sjunger playback" och varför mastringen är så dålig.)









"Wolfgang Petry - Bronze Silber und Gold" (Kolla, typ ungefär en miljon miljarder tyskar i publiken! 8O )









"Heino - Die schwarze Barbara "





...och många många fler.
Senast redigerad av jonaz81a 2018-12-29 22:02, redigerad totalt 2 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav petersteindl » 2018-12-29 21:57

Här är lite mer Düskt. Prost!

Karneval ist es.



Kan det bli bättre?



God fortsättning och Gott Nytt!
Der Eierman
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2018-12-29 22:08

petersteindl skrev:Här är lite mer Düskt. Prost!

Karneval ist es.

Kan det bli bättre?

God fortsättning och Gott Nytt!
Der Eierman


Nej, herre mitt högre väsen de två låtarna går nog inte att toppa!

God fortsättning och Gott Nytt år på er alla!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Lasse-pin » 2018-12-30 12:25

Nog är tyskar bättre på att klappa händerna i takt än svenskar...........................................

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav sladdbarn » 2019-01-02 15:58

Nattlorden skrev:Agneta & Lindas julskiva har gått mycket under alla jular här hemma. :)


Här med :)

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-01-02 21:50

Lasse-pin skrev:Nog är tyskar bättre på att klappa händerna i takt än svenskar...........................................


Jag tycker vi skyller på att ljud färdas långsammare i kall luft!



sladdbarn skrev:
Nattlorden skrev:Agneta & Lindas julskiva har gått mycket under alla jular här hemma. :)


Här med :)


Uppenbarligen är skivan väldigt populär men på radio spelas faktiskt till och med Bosse Larssons julskiva mera... Ja det är sant, två låtar från den hemska Bosse Larsson -skivan (tidigare avhandlad här i tråden) på SR P4 under de kanske 6 timmarna jag lyssnade på kanalen veckorna innan jul jämfört med 0 låtar med Agneta & Linda.













Idag tittar på två ljudlösningar för datorn!




Först ut är Datorhögtalarna Labtec LCS-1070 "Spin 70". Dessa plastiga tingestar är specificerade till 2x6W RMS, ska ha ett frekvensomfång på 55-20000Hz och använder sig av basreflex-princip. Dessa köptes av mig för runt 20 år sedan, oklart varför.


Labtec LCS-1070


Labtec LCS-1070.jpg
Labtec LCS-1070.jpg (332.39 KiB) Visad 11013 gånger







Så här stod de uppställda när de testads. (Ja, bilden ovan är ett urklipp ur denna bilden eftersom jag glömde att ta en närbild...)


Labtec LCS-1070 playing.jpg
Labtec LCS-1070 playing.jpg (470.37 KiB) Visad 11013 gånger







Med hjälp av hammare, bräckjärn och en vinkelslip kunde högtalarna monteras isär.


Labtec LCS-1070 inside.jpg
Labtec LCS-1070 inside.jpg (633.79 KiB) Visad 11013 gånger



Bilden kan vara svår att tyda men den gömda förstärkarkretsen heter TDA2005 och ska kunna ge 2x10W vid 2 ohm 10% THD. Högtalarelementet är ett 3" stort bredbands-element specificerat till 10 Watt och 4 ohm.

STMicroelectronics TDA2005.zip
(435.67 KiB) Nerladdad 140 gånger
Att lägga till PDF-filer som en godkänd filtyp på forumet kunde vara en ide.





Hur lät då dessa? Helt otippat så lät "Labtec Spin 70" riktigt bra med tanke på att de är ett par typiska plastiga datorhögtalare från andra halvan av 90-talet. Vid ett frekvenssvep når högtalarna när ner till de 55Hz specifikationen anger även om det snarare är -9dB än -3dB, ~50Hz är den lägsta frekvensen meningsfull volym uppnås. Mellanregister och diskant låter förvånansvärt bra och mellanbas finns det som sagt också, men ingen djupbas. All typ av musik går att lyssna på med dessa högtalare så länge volymen hålls på en lagom nivå. Med ett 3" bredbandselement måste man ha rimliga förväntningar men det går att spela högre än vad man kunde tro. Det här var inte alls var det resultat jag förväntat mig.














Dagens andra testobjekt är en "portabel högtalare" (modellen saknar batteri så flyttbar är kanske en bättre beskrivning) tillverkad av Altec Lansing, modellen heter T612 och släpptes vintern 2007-2008. Enligt specifikationen ska den vara på 2x30W RMS (120W MAX) men eftersom nätadaptern bara ger 36W så uppstår ett visst tvivel... Frekvensomfånget ska vara på 60-20000Hz och lådprincipen är sluten. Denna högtalare är nog ett "loppisfynd".


Altec Lansing T612. Genom gallret ser vi 2st 3" woofers och två 1" diskanter.


Altec Lansing T612.jpg
Altec Lansing T612.jpg (887.32 KiB) Visad 11013 gånger







Så här var högtalaren uppställd vid test.


Altec Lansing T612 playing.jpg
Altec Lansing T612 playing.jpg (459.62 KiB) Visad 11013 gånger







Denna enhet går inte att öppna... inte ens med våld så här är istället en spännande bild på baksidan.


Altec Lansing T612 back.jpg
Altec Lansing T612 back.jpg (652.15 KiB) Visad 11013 gånger






Modellen T612 låter inte illa men den låter konstigt nog inte bättre än de plastiga Labtec-högtalarna. Visst den har lilla saken kan spela väldigt starkt för sin storlek utan att låta riktigt illa men det är på grund av att de lägre frekvenserna saknas helt. Vid ett frekvenssvep så når den ner till de specificerade 60Hz även om det åter igen snarare är -9dB än -3dB men därunder försvinner signalen snabbt och lägsta användbara frekvens är ~55 Hz. Förutom att den inte når lika djupt som Labtec-högtalarna så har den här typen av högtalare av naturen ett klart sämre stereoperspektiv. All musik går att lyssna på men inte utan att låta "tunt", ett bättre resultat kan man nästan kräva av en högtalare som tydligen kostat 1500 - 2000kr när kronan ännu var stark.














En skiva hann jag också med. "Alan Caddy ‎– 20 smash Hits of ´72". Det är en coverskiva där flera av låtarna även i originalutförande är helt instrumentella...


20 smash Hits of ´72.jpg
20 smash Hits of ´72.jpg (667.12 KiB) Visad 11013 gånger







"I'd Like To Teach The World To Sing - Cover". Det är inte exakt samma cover som på skivan men nära nog...









"Alone again naturally - cover" ...









"Popcorn". Original eller cover kvittar, de låter exakt lika.









God fortsättning alla.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-01-08 22:09

I förra inlägget nämnde jag att jag inte visse varför jag köpt Labtec-datorhögtalarna trots att de lät helt okej. Anledningen till detta är att jag i slutet av 90-talet redan hade ett par andra dugliga datorhögtalare som jag köpt vintern 1996 - 1997. Dessa högtalare hängde med och användes mycket och länge när det inte var praktiskt att ha datorn kopplad till förstärkare och riktiga högtalare. De ärvdes av mina föräldrar som använde högtalarna tills jag år 2009 fixade en mikrostereoanläggning till deras dator istället. Sedan hamnade de i min polares uthus tills de tillsammans med all övrig bråte räddades av mig vid den här trådens början.





Högtalarna är ett par Vikings G-650, eller som de egentligen heter "Power Electronics CO., LTD. G-650 Hercules". Ett par 2-vägs "noname"-högtalare i prisklassen runt 300kr (vintern 1996-1997). Exakt hur mycket plast och plåt man fick för 300:- under 90-talets andra hälft ska vi idag titta lite närmre på.


"Vikings" Hercules G-650 från plastens rike.


Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650.jpg
Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650.jpg (645.28 KiB) Visad 10902 gånger






Som vi kan läsa på baksidan så ska de ha ett frekvensomfång ner till 20Hz... Vikings-högtalarna har inte med effekten Hercules G-650 vanligen är märkt med på etiketten men det är i alla fall 180W P.M.P.0, också kallad "when lightning strikes"-effekt.


Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 back.jpg
Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 back.jpg (454.08 KiB) Visad 10902 gånger






PÅ insidan hittar vi ett litet slutsteg, ett litet försteg med tonkonroller, en transformator samt två högtalarelement på 4" respektive 2".


Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 inside.jpg
Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 inside.jpg (690.13 KiB) Visad 10902 gånger






En närbild på slutsteget där vi ser de två STMicroelectronics TDA 2030 förstärkarna som ska kunna ge 14W var.


Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 poweramp.jpg
Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 poweramp.jpg (677.36 KiB) Visad 10902 gånger

STMicroelectronics TDA 2030.zip
(252.21 KiB) Nerladdad 127 gånger






En närbild på förförstärkaren och dennes operationsförstärkare KEC KIA 4558P.


Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 preamp.jpg
Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 preamp.jpg (547.73 KiB) Visad 10902 gånger






Så här stod högtalarna uppställda under testandet, deras lutning gjorde det svårt att ha de stående där de andra högtalarna har stått.


Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 playing.jpg
Power Electronics CO., LTD. Hercules G-650 playing.jpg (599.08 KiB) Visad 10902 gånger





Dessa högtalare låter trots deras ålder och inte allt för fräscha skick klart bättre än de tre tidigare testade ljudlösningarna. Vid ett frekvenssvep når de ner ungefär lika långt som Labtec-högtalarna men dessa kan spela betydligt starkare utan att låta särskilt ansträngda. Diskant och mellanregister håller tämligen god klass men visst hörs det när man spelar musik med generös bas att högtalaren är tillverkad i inte allt för tjock plast från Kina. Jag skulle inte använda dessa högtalare för någon seriös musiklyssning men jag misstänker att det finns många på detta forum som har (ännu) sämre ljud vid sin dator.











Vi avslutar med en enkel och en klurig fråga.



Här är 5 bärbara CD-spelare. Någon har jag "ärvt" av en inneboende runt år 2000, ett par är soprumsfynd, en är ett loppisfynd och en har jag köpt ny. Ingen hade troligtvis varit igång på minst 15 år när jag nu ikväll fick för mig att göra ett funktionstest.


En sorglig samling.jpg
En sorglig samling.jpg (574.76 KiB) Visad 10902 gånger


jWin JX-CD940 från 1998-1999 tror jag.
Technics SL-XP150 från 1993.
Sony D-25 (D-250) från 1989.
Mark HAC9511 från andra halvan av 90-talet.
Plastic fantastic från Thailand, köpt av mig i Bangkok 2003, bara använd på den resan 2003.




Vid test fungerade 3 CD-spelare i princip direkt utan ingrepp, en fungerade efter lite service och en fungerade inte alls. Den som inte fungerade alls är inte helt död, displayen och knappar fungerar men skivan vägrar att snurra och laserpickupen vill inte röra sig trots service.


Den enkla frågan: Av dessa 5 CD-spelare är det bara en som duger till att ta med på en rask promenad eller lättare joggingtur, vilken?

Den kluriga frågan: Vilken av dessa CD-spelare vägrar fungera trots handpåläggning?
Presentation kommer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2019-01-09 10:29

Skulle tro att det bara är Sonyn som klarar en promenad.
Köpte en gång för längesen en bärbar Cd-spelare, det stämde att den vara bärbar men nån musik kom inte ur den såvida man inte var helt stilla.

Henrik

PS tror det är "mp3" spelaren som inte fungerar.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-01-20 13:06

nuffe skrev:Skulle tro att det bara är Sonyn som klarar en promenad.
Köpte en gång för längesen en bärbar Cd-spelare, det stämde att den vara bärbar men nån musik kom inte ur den såvida man inte var helt stilla.

Henrik

PS tror det är "mp3" spelaren som inte fungerar.


Fel fel fel! :)



Dessa 4 portabla CD-spelare fungerade.


Portabla CD-spelare.jpg
Portabla CD-spelare.jpg (510.46 KiB) Visad 10731 gånger



Sony D-25 (D-250) använder inte vanliga batterier så den testades med en AC-adapter. Den är inte död, display och knappar fungerar men den vill inte starta spindelmotorn och inte heller flytta laserpickupen trots like snabb rengöring och smörjning. Jag tror att man måste plocka isär allt och rengöra betydligt noggrannare men det är inget jag orkar göra nu eftersom jag ändå inte har ett fungerande batteri.

Utav de fungerande spelarna är Technics SL-XP150 den enda som inte har "skakminne", den är också den enda som skulle fungera att promenera med eller till och med jogga om man har lätt löpsteg.











Idag tittar vi på ett gäng usla datorhögtalare! Innan vi kan ta reda på vad som är (förhållandevis) bra måste vi också veta vad som är riktigt dåligt!





Ett par Creative A60 från soprummet. Denna modell går att köpa ny idag för runt 250kr men annars kan jag tipsa om att det snart finns ett par som är helt gratis i mitt soprum igen.


Creative A60.jpg
Creative A60.jpg (486.66 KiB) Visad 10731 gånger



Dessa låter riktigt illa. En egenhet är att volymkontrollen går bakläges, med nästan full utstyrning från ljudkortets linjeutgång och vad jag trodde var minimal volym så började testet på bästa sätt. Vid frekvenssvep börjar ljudstyrkan dala påtagligt vid runt 80 Hz och lägsta frekvens med någon volym att tala om är 60 Hz. Ingen musik är njutbar med dessa högtalare, inte ens på låg volym. Högtalarna går inte helt enkelt att plocka isär och ärligt talat är jag inte det minsta nyfiken på vad de innehåller.







JUSTer AC-691N är en av många namn denna typ av högtalare från cirka 1995 har. De var nog de billigaste aktiva datorhögtalarna man kunde köpa vid den tiden.


JUSTer AC-691N.jpg
JUSTer AC-691N.jpg (494.58 KiB) Visad 10731 gånger





Plockar vi isär högtalarna hittar vi en Sanyo LA4192 krets som vid 9V matningsspänning ska ge 2x 2.3W 4 ohm och 10% THD.


JUSTer AC-691N inside.jpg
JUSTer AC-691N inside.jpg (761.33 KiB) Visad 10731 gånger

Sanyo la4192.zip
(317.25 KiB) Nerladdad 148 gånger



Ljudet som dessa högtalare producerar är inte riktigt så dåligt som man kan tro, bara nästan. De distar mindre märkbart på låg volym jämfört med Creative A-60 men så fort man höjer volymen det minsta så märks det tydligt att högtalarelementet är litet och uselt. Vid frekvenssvep börjar nivån falla redan vid 100 Hz men inte så brant och högtalarna når liksom Creative A-60 ner till runt 60Hz. Ljudet är jämförbart med det från en kompakt radio/kassettbandspelare, det duger för tal men inte så mycket mer.








Vikings VK4-80 liknar JUSTer-högtalarna men har inte inbyggd trafo utan använder istället en 9V nätbula.


Vikings VK4-80.jpg
Vikings VK4-80.jpg (444.17 KiB) Visad 10731 gånger





På innsidan hittar vi en TDA2822 förstärkare som med 9v matningsspänning ska ge 2x 1W vid 8ohm med 10% THD.


Vikings VK4-80 inside.jpg
Vikings VK4-80 inside.jpg (694.25 KiB) Visad 10731 gånger

TDA2822.zip
(396.1 KiB) Nerladdad 130 gånger



Fy satan! Dessa högtalare låter obeskrivligt illa! De är sämre än många lösningar inbyggda i kompakta bärbara datorer och mobiltelefoner. Vid ett frekvenssvep börjar nivån falla redan vid 200 Hz och under 120 Hz är det helt tyst. Även tal på låg volym låter tunt och ihåligt så vad användningsområdet för dessa högtalare var när de såldes nya på 90-talet har jag svårt att förstå eftersom man lika gärna kunde ha kopplat ljudkortet till datorns inbyggda "PC-speaker" för att uppnå liknande resultat.









Jag tänker mig en subjektiv "upplevd ljudkvalitet"-skala med 12 steg från 0 till 11.

"0" på skalan är den sämsta sortens inbyggda laptop/mobiltelefon-högtalare spelandes i en gymnastikhall.

"11" är ett par piP placerade på var sida om skärmen 15cm från vägg i ett för ändamålet väl anpassat rum.





så här långt är resultatet som följande.


0. Vikings VK4-80
1. Creative A60, JUSTer AC-691N
2.
3. Philips DCM292
4. Labtec LCS-1070, Altec Lansing T612
5. Vikings Hercules G-650
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2019-01-20 14:17

jonaz81a skrev:
nuffe skrev:Skulle tro att det bara är Sonyn som klarar en promenad.
Köpte en gång för längesen en bärbar Cd-spelare, det stämde att den vara bärbar men nån musik kom inte ur den såvida man inte var helt stilla.

Henrik

PS tror det är "mp3" spelaren som inte fungerar.


Fel fel fel! :)




Jaha, nu vågar man inte skriva mer i den här tråden...... :cry:



Kan nog inte låta bli att skriva i den BÄSTA tråden!

Henrik

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-01-20 15:20

nuffe skrev:[

Jaha, nu vågar man inte skriva mer i den här tråden...... :cry:

Henrik


:D

Sony D-25 skulle nog hålla bättre om den inte vore så "over engineered". På 80-talet var en Sony Discman en dyr pryl och det märks när man skruvar isär den.









Vi fortsätter att utforska ämnet ljudlösningar för datorn.



Logitech X-140 är precis som Creative A-60 ett par billiga datorhögtalare man kan köpa nya idag, de kostar t.ex 295:- hos Dustin. Mitt par kostade 50:- på Erikshjälpen och inköptes av ren nyfikenhet.


Logitech X-140.jpg
Logitech X-140.jpg (494.97 KiB) Visad 10709 gånger



X-140 går inte att plocka isär utan att ta bort högtalargallren vilket riskerar att ge bestående men. De är specificerade till 2x 5W RMS och de undre elementen är slavbasar. De låter inte fruktansvärt men inte heller bra. Med tanke på de har slavbasar och att de är en 20 år nyare konstruktion så kunde man nästan tro att de skulle låta bättre än Labtec LCS-1070 men de låter faktiskt sämre. Vid ett frekvenssvep når de ner till ungefär 60 Hz. I stort så är ljudkvalitén jämförbar med det kassa kompaktsystemet Philips DCM292.









Som vi alla vet är Clas Ohlson är ett stort namn i Hi-fi-kretsar. Bluetooth-högtalaren ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646) kommer också från Erikshjälpen. Baselementet är 4" och dome-diskanten är 1".


ALLLike B100 (Clas Ohlson  38-5646).jpg
ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646).jpg (459.73 KiB) Visad 10709 gånger

Alllike ALK-B100 Clas Ohlson 38-5646.zip
(865.19 KiB) Nerladdad 118 gånger





På baksidan hittar vi en basreflexport, en strömbrytare och en aux-ingång. På ovan sidan finns volymkontroll samt ett par knappar för att via blåtand styra en mediaspelare.


ALLLike B100 (Clas Ohlson  38-5646) back.jpg
ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646) back.jpg (544.94 KiB) Visad 10709 gånger






På insidan hittar vi ett kretskort med ljudprocessorn PT7313E och "klass D"-förstärkarkretsen tpa3130 som vid 18V matningsspänning ger 2x 18W vid 4 ohm med låg dist (2x 24W vid 10% THD).


ALLLike B100 (Clas Ohlson  38-5646) inside 1.jpg
ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646) inside 1.jpg (639.02 KiB) Visad 10709 gånger

PT7313E plus TPA3130 .zip
(1.8 MiB) Nerladdad 153 gånger





Vi hittar även en switchad nätdel med två utgångar på 18V.


ALLLike B100 (Clas Ohlson  38-5646) inside 2.jpg
ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646) inside 2.jpg (556.55 KiB) Visad 10709 gånger






Otroligt nog finns det ett riktigt delningsfilter! Dämpningsmaterial (ej i bild) har Clas i sjön också kostat på sig.


ALLLike B100 (Clas Ohlson  38-5646) inside 3.jpg
ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646) inside 3.jpg (593.75 KiB) Visad 10709 gånger



Det är inte allt för ofta jag blir riktigt positivt överraskad men jag måste erkänna att jag inte alls hade förväntat mig att dessa små kinesiska byggen skulle låta så (förhållandevis) bra som de gör. Jag använde högtalarna att par veckor med min vanliga dator utan att störa mig på dåligt ljud, brus eller liknande. De fungerar bra till all musik även elektronisk sådan eller skränig rock. Jag har inte testat bluetooth anslutningen eftersom jag har tappat bort min USB-"blåtandsplupp" men anslutna via linjeingången finns det inte mycket att klaga på med tanke på deras storlek och förmodade prisklass. Högtalarnas frekvensomfång är gott, de når ner till 55 Hz innan de börjar falla av ordentligt och ner till 45 Hz innan signalen blir oanvändbart låg. Ska man klaga på något så är den digitala volymkontrollen på mitt par lite dålig och man får veva som en tok för att den ska reagera. Jämfört med tidigare testade ljudlösningar så är dessa helt klart flera steg i rätt riktning!





Resultatet så här långt på skalan inbyggd laptop-högtalare till piP.


0. Vikings VK4-80
1. Creative A60, JUSTer AC-691N
2.
3. Logitech X-140, Philips DCM292
4. Labtec LCS-1070, Altec Lansing T612
5. Vikings Hercules G-650
6.
7. ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646)
8.
9.
10.
11.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav darkg » 2019-01-20 15:46

Clas' kostade 800 kr enligt välunderrättat forum: viewtopic.php?f=4&t=58417&full=1
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-01-20 15:54

darkg skrev:Clas' kostade 800 kr enligt välunderrättat forum: viewtopic.php?f=4&t=58417&full=1


Ja den källan kan man ju inte argumentera mot. :)

800:- för dessa tycker jag är mer än rimligt, det är samma prisklass som Creative T20 och Clas B100 låter subjektivt bra mycket trevligare. Nu har väl Clas ersatt dem med en sämre variant med bättre marginal kan man gissa.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-01-22 21:56

Idag ska vi titta på sopor i ordets rätta bemärkelse.




Jag bor i ett miljonprogramsområde där någonstans mellan 50 till 100 lägenheter delar på samma soprum och följaktligen samma plastcontainer där det är tänkt att oönskad elektronik ska dumpas i väntan på att deponeras i Afrika för att eldas upp av fattiga människor i jakt på ädla metaller. Ibland vägrar elektroniken att samarbeta och följa planen utan väljer istället att backa bandet och kastas således baklänges upp ur containern och istället för att hamna i Afrika så hamnar den t.ex bak under kåpan på flaket i min pickup. Anledningen till att saker hamnar på bilens flak är att jag vanligtvis slänger sopor på morgonen på väg till jobbet och inte gärna vill släpa in prylar i lägenheten utan "avlusning". Inte bara jag återvinner ur återvinningsrummet utan att det händer att jag ser samma för mig ointressanta pryl i elektronikcontainern flera gånger med någon eller några veckors, ibland månaders mellanrum.









Dagens första ljudlösning för datorn är inte allt för spännande. Jag har hittat tre av dessa genom åren som jag av någon outgrundlig anledning räddat. Alla fungerar med nätadapter men gissningsvis är batterierna helt döda.


Produkten i fråga är denna "fantastiska" portabla högtalare som heter Logitech Pure-Fi Anywhere 2. Dessa måste sålts i otroliga mängder.


Logitech Pure-Fi Anywhere 2.jpg
Logitech Pure-Fi Anywhere 2.jpg (501.24 KiB) Visad 10626 gånger



Vi håller omdömet om denna kort. Den låter tunt, under 100 Hz faller frekvenskurvan brant och under 80 Hz är det knäpptyst. På låg volym låter det som faktiskt hörs inte helt illa och duger i alla fall för tal.












Dagens andra ljudlösning för datorn är det första av två stycken 2.1 system jag hittade i elektronikbingen vid samma tillfälle i somras. De blev liggande under kåpan på pickupflaket ett bra tag och den här baslådan hamnade tydligen längst bak vid luckan som inte tätar alls och blev således fuktskadad. Jag väntade mig kanske inte att systemen skulle vara fullt fungerande utan jag tänkte mest skörda nån spännande chipamp, transformator eller annat kul.


Systemet som lanserades år 2002 heter "Creative i-Trigue 2.1 3300" inte att förväxla med det aningen billigare 2.1 systemet "Creative I-Trigue 3330" som säljs än idag. Creative är kreativa när det gäller namn.


Creative I-Trigue 2.1 3300.jpg
Creative I-Trigue 2.1 3300.jpg (666.04 KiB) Visad 10626 gånger



Nordic Hardware testade systemet våren 2003 och tyckte tydligen att det lät bra. https://www.nordichardware.se/test/multimedia/creative-i-trigue-21-3300-2.html





Fuktskada var det. Det visade sig att här läckte det luft.


Creative I-Trigue 2.1 3300 fuktskada.jpg
Creative I-Trigue 2.1 3300 fuktskada.jpg (701.7 KiB) Visad 10626 gånger






Eftersom systemet annars verkade fungera så var det värt att fixa felet temporärt så att testandet kunde fortskrida. Jag gillar trälim.


Creative I-Trigue 2.1 3300 trälim.jpg
Creative I-Trigue 2.1 3300 trälim.jpg (616.7 KiB) Visad 10626 gånger






24 timmar senare var limningen både bättrad och torr och baslådan nu tät. Jag testade att ha högtalarna både på hyllan och på var sida om skärmen, baslådan är på golvet under skrivbordet som tänkt.


Creative I-Trigue 2.1 3300 test.jpg
Creative I-Trigue 2.1 3300 test.jpg (604.64 KiB) Visad 10626 gånger






Jag var även nyfiken på baslådans innehåll. Här en är bild som visar det 6.5" stora baselementet.


Creative I-Trigue 2.1 3300 baselement.jpg
Creative I-Trigue 2.1 3300 baselement.jpg (662.7 KiB) Visad 10626 gånger






Högtalarkabeln var kort och lödd på ena högtalarterminalen samt limmad på förstärkarkortet så vi får nöja oss med att titta på elektroniken på avstånd.


Creative I-Trigue 2.1 3300 förstärkarkort.jpg
Creative I-Trigue 2.1 3300 förstärkarkort.jpg (661.5 KiB) Visad 10626 gånger




Jag kunde i alla fall läsa på förstärkarkretsarna att de var två identiska "Creative CT1975-SAM". Problemet är att någon sådan krets inte finnas och lite sökande visade att detta är vad Creative kallade en uppsjö olika förstärkarkretsar och chipamps de använda i sina system. Genom att jämföra utseende och av Creative angivna specifikationer så kan jag med 99% säkerhet säga att CT1975 i det här fallet är stereoförstärkarkretsen ST TDA7360. Den ena kretsen är bryggkopplad för att ge runt 20W vid 4 ohm och den andra ger ungefär 2x 9W vid 2 ohm båda vid 13.5V matningsspänning, detta stämmer skapligt med vad Creative anger. Systemet använder en extern nätbula som ger 5000mA vid 13.5V.


Creative CT1975-SAM = ST TDA7360.zip
(280.41 KiB) Nerladdad 132 gånger




Hur låter då detta system? Svaret är att det inte låter så bra som det borde och det borde inte låta särskilt bra. Baslådan låter som man kan förvänta sig. Denna typ av små billiga baslådor spelar sällan särskilt kontrollerat utan brölar mest, speciellt om man drar på lite. Nu är baslådan det minsta problemet, diskanten som Nordic Hardware hyllade tycker jag är påträngande och vass, mellanregistret är däremot tillbakadraget och anonymt. Till filmtittande kan nog systemet fungera hjälpligt och baslådan som tappar kraftigt under 40Hz når faktiskt med nöd och näppe ner till de av Creative angivna 30Hz. Jag kan även tänka mig att systemet kan fungera till datorspel om man inte har så höga krav men till musik står det sig slätt jämfört med de billiga blåtandshögtalarna från Clas Ohlson.

Ett annat problem jag ser som gäller nästan alla 2.1 system (ämnade för datorer) och i än större grad 4.1, 5.1 och 6.1 system är alla satans kablar.







0. Vikings VK4-80
1. Creative A60, JUSTer AC-691N
2. Logitech Pure-Fi Anywhere 2
3. Logitech X-140, Philips DCM292, Creative I-Trigue 2.1 3300
4. Labtec LCS-1070, Altec Lansing T612
5. Vikings Hercules G-650
6.
7. ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646)
8.
9.
10.
11.
Senast redigerad av jonaz81a 2019-01-22 23:16, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav JB » 2019-01-22 23:12

Tror jag aldrig hört några 2.1 datorhögtalare (oavsett prisklass, även lite dyrare som tex Logitech Z-5500) som faktiskt spelar något i det lägre mellanregisterområdet, allt man verkar få är bumlig midbas och diskant... ALLTID!

Antar att ett problem är att satelliterna alltid har små fjantiga midbaselement som sitter i underdimensionerade plastlådor och därmed inte klarar att återge frekvenser hela vägen ner till subens frekvensområde..

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-01-22 23:47

JB skrev:Tror jag aldrig hört några 2.1 datorhögtalare (oavsett prisklass, även lite dyrare som tex Logitech Z-5500) som faktiskt spelar något i det lägre mellanregisterområdet, allt man verkar få är bumlig midbas och diskant... ALLTID!

Antar att ett problem är att satelliterna alltid har små fjantiga midbaselement som sitter i underdimensionerade plastlådor och därmed inte klarar att återge frekvenser hela vägen ner till subens frekvensområde..


Jag kan bara hålla med. Jag kan inte påminna mig att jag har hört något 2.1 system eller flerkanalsystem för datorer som jag verkligen gillat. De faller alla någonstans mellan medioker och inte fullt så dålig.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-02-09 17:01

Släkt och vänner har tagit upp min lediga tid de senaste veckorna men den här helgen är kalendern tom så i alla fall en del av tiden kan ägnas åt ljudrelaterade saker.







Det här är ytterligare ett inlägg fyllt av mer eller mindre usla ljudlösningar för dator.




Vi börjar med det andra av de två 2.1-systemen jag hittade i soprummet vid samma tillfälle i somras. Systemet i fråga är Logitech Z523. Baslådan har ett 5.25" baselement och en slavbas, satelliterna har dubbla 2" element varav det ena är riktat bakåt.


Logitech Z523.jpg
Logitech Z523.jpg (625.42 KiB) Visad 10448 gånger






På grund av obefintligt kabelslack både på förstärkarsidan och högtalarelement sidan samt svårigheter att lossa gallret över slavbasen utan att göra åverkan på lådan så blir det inte mera spännande än så här.


Logitech Z523 baselement samt anslutningar.jpg
Logitech Z523 baselement samt anslutningar.jpg (666.63 KiB) Visad 10448 gånger






Eftersom satelliterna har ett elment som spelar bakåt så tror jag inte riktigt det här datorbordet är helt optimalt. Kanske hade de låtit bättre om de fått stå på bordet med enbart en vägg och inte en "låda" bakom.


Logitech Z523 test .jpg
Logitech Z523 test .jpg (465.6 KiB) Visad 10448 gånger






Hjärtat i Logitech Z523 är kretsen ST STA540 som är en "4 x 13 W dual/quad power amplifier". Vi kan anta att två kanaler är bryggade för att driva basen.

ST STA540.zip
(266.44 KiB) Nerladdad 148 gånger



Logitech Z523 känns som en mindre dålig ljudlösning än "Creative I-Trigue 2.1 3300" men det betyder att den är särskilt bra. Satelliterna låter inte lika vasst som de i Creative-systemet men här är istället det övre mellanregistret överbetonat på bekostnad av det lägre mellanregistret och diskant. Bashögtalaren lider av det för billiga 2.1-system vanliga problemet att den mest brölar halvt okontrollerat. Vid ett frekvenssvep börjar basen tappa kraft vid 40 Hz och dör ut runt 30 Hz precis som basen i Creative I-Trigue -systemet. Vill man ha en ljudlösning att koppla till sin bärbara dator för att förbättra ljudet vid filmtittande och spelande så duger säkert Logitech Z523 för många men det är inte ett system jag själv skulle vilja använda för musiklyssnande.













Nu till ett Logitech Z4 2.1-system som kommer också från soprummet. Jag hittade detta Logitech-system runt år 2010 i defekt skick. Baslådan använder sig av 5e ordningen lösning med en 8" slavbas istället för basreflexrör. Satelliterna har ett "riktigt" 2" element samt dubbla slavelement.


Logitech Z-4.jpg
Logitech Z-4.jpg (603.67 KiB) Visad 10448 gånger






Defekten var att ingen signal tog sig igenom kontrollenheten. Jag lyckades fixa felet men det återkom. Efter lite mer trixande ger volymkontrollen på "min" full utstyrning på enbart vänster kanal och "max" ger full utstyrning på båda kanalerna...


Logitech Z-4 fortfarande defekt.jpg
Logitech Z-4 fortfarande defekt.jpg (738.1 KiB) Visad 10448 gånger






Vid en tidigare undersökning tog jag den här bilden på den lilla 4"-basen.


Logitech Z-4 woofer.jpg
Logitech Z-4 woofer.jpg (585.43 KiB) Visad 10448 gånger






Full utstyrning är klart bättre än ingen signal och volymen kan man ju lämpligtvis reglera med datorn. Så här såg det ut vid testet.


Logitech Z-4 test.jpg
Logitech Z-4 test.jpg (521.78 KiB) Visad 10448 gånger




Tittar man på specifikationerna är effektsiffrorna för Logitech Z4 och Z523 nästan identiska, inte så konstigt då även Z4 använder sig av samma STA540 krets (källa: Internet).




Mitt lyssningsintryck när det gäller Logitech Z4 är tämligen gott. Satelliterna är inte direkt något under av välljud och visst är det undre mellanregistret väl tunt även här men det låter i alla fall inte särskilt illa. Den lilla 4"-basen som är instängd i bandpasslådan är istället det stora utropstecknet! Basen spelar (för klassen) rappt och välljudande utan att sakna botten och lyssnar man på elektronisk musik så är det svårt att gissa att man lyssnar på ett litet sunkigt 2.1-system i billigaste prisklass (så länge man inte spelar starkt). Ett frekvenssvep avslöjar att basen har skapligt med energi ner till 40Hz men sen faller den brantare än Z523 och I-Trigue-systemet och dör helt redan vid 35 Hz. För spelande eller film-tittande (för en person vid datorn) duger detta lilla 2.1-system bra. För musik finns det mycket bättre lösningar men jämfört med de två andra liknande 2.1-systemen jag just testat är Logitech Z4 klart bättre.






0. Vikings VK4-80
1. Creative A60, JUSTer AC-691N
2. Logitech Pure-Fi Anywhere 2
3. Logitech X-140, Philips DCM292, Creative I-Trigue 2.1 3300
4. Labtec LCS-1070, Altec Lansing T612
5. Vikings Hercules G-650, Logitech Z523
6. Logitech Z4
7. ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646)
8.
9.
10.
11.



Det värsta är över, nu är det nedförsbacke!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2019-03-03 20:46

Jag skrev att det värsta var över och jag trodde verkligen det.





Nu när jag efter önskemål från nära släkt håller på att iordningställa ett gästrum så stötte jag på en kartong... Flera av dessa högtalare har jag genom åren tagit i beslag från vänner och bekanta när jag sett till att de skaffat bättre datorhögtalare eller helt enkelt när jag skaffat bättre högtalare åt dem.


En kartong.jpg
En kartong.jpg (616.5 KiB) Visad 10327 gånger











Eftersom allt i kartongen är skräp håller jag det kort. Med frekvensomfång menas här det spann av frekvenser där något ljud alls produceras.




Sony SRS-A201. Låter skit. Frekvensomfång 110Hz - 12600Hz. 4.5V nätbula.


Sony SRS-A201.jpg
Sony SRS-A201.jpg (556.45 KiB) Visad 10327 gånger






Logitech LS11. Låter ganska illa. Frekvensomfång 60Hz - 14000+Hz . 10V nätbula.


Logitech LS11.jpg
Logitech LS11.jpg (513.4 KiB) Visad 10327 gånger






Kye Systems Corp. Genius SP-S110. Låter fruktansvärt. Frekvensomfång 60Hz - 14000+Hz. Inbyggd trafo.


Kye Systems Corp Genius SP-S110.jpg
Kye Systems Corp Genius SP-S110.jpg (603.32 KiB) Visad 10327 gånger






Logitech passiva högtalare (etikett skadad). Låter riktigt illa. Frekvensomfång 110Hz - 11500Hz. Passiva.


Logitech passiva högtalare, namn oläsligt.jpg
Logitech passiva högtalare, namn oläsligt.jpg (575.82 KiB) Visad 10327 gånger






Logitech passiva högtalare som jag (efter att ha testat dem) tror måste vara bakkanaler i ett 5.1 system trots att de har gemensam 3.5mm stereoplugg. Det som hörs låter... Frekvensomfång 200Hz - 11000Hz. Passiva.


Logitech passiva högtalare, kanske kan höra till ett 5.1 system..jpg
Logitech passiva högtalare, kanske kan höra till ett 5.1 system..jpg (583.01 KiB) Visad 10327 gånger






Nu är det slut på plastiga skithögtalare (hoppas jag)! Nästa gång börjar jag titta på vad man istället kan använda om man inte är självplågare.




0. Vikings VK4-80, Sony SRS-A201, Kye Systems Corp Genius SP-S110
1. Creative A60, JUSTer AC-691N, Logitech LS11
2. Logitech Pure-Fi Anywhere 2
3. Logitech X-140, Philips DCM292, Creative I-Trigue 2.1 3300
4. Labtec LCS-1070, Altec Lansing T612
5. Vikings Hercules G-650, Logitech Z523
6. Logitech Z4
7. ALLLike B100 (Clas Ohlson 38-5646)
8.
9.
10.
11.









The Boppers har figurerat tidigare i tråden. Jag hade tydligen en skiva till med dessa herrar. Jag tycker också att det börjar bli dags för någon att gissa rätt på högtalarmodellen i bild som vunnit delat första pris i Faktiskts största högtalartävling.


The Boppers - Fan Pix.jpg
The Boppers - Fan Pix.jpg (654.35 KiB) Visad 10327 gånger







"The Boppers – Gotta Get You Near Me Blues" (En riktig hit! Hela 142 visningar på tuben!)














Efter skithögtalare och The Boppers så behövs något för att så att säga väga upp. Så här önskade jag att livemusiken på mina grillfester lät! I verkligheten har jag inte ens plats för grillfest.


Presentation kommer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-03 21:25

Jäkla dominant sista video där, alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Tarzan » 2019-03-04 02:31

Ja den där videon fick mig att vilja ha en trädgård. Som ett första steg, liksom.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Bill50x » 2019-03-04 12:08

Tarzan skrev:Ja den där videon fick mig att vilja ha en trädgård. Som ett första steg, liksom.

Har trädgård men kan inte spela gitarr. Hur gör man?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav spiii » 2019-03-04 15:07

Jag har både trädgård och gitarr, men det vill sig inte riktigt ändå.
Har klänning och plankstaket med saken att göra tro?
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2019-03-04 16:54

Hon kunde hantera strängarna.
Har både plank, trädgård o gitarr men det funkar inte ändå :?

Henrik

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], hifikg och 21 gäster