Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-10-28 11:42

darkg skrev:Ohörbart brus är ju förträffligt!


Ja det är klart den bästa sortens brus!



Stefan66 skrev:Hej!

Angående den mystiska "pappbiten"... Tror du inte det är ett luftfilter för att hindra för mycket damm från att komma ner på kylflänsarna så det börjar lukta gammal rörradio vid hård drift? Man ser mönstret från öppningarna i chassiplåten på "pappbiten". Jag skulle gissa på att pappen är av ett luftgenomsläppligt filter material och inte vanligt papper.


Nog kan det vara så att pappbiten är till för att skydda kylflänsen från damm men jag tvivlar på att den släpper igenom luft då den är tjock och till synes helt tät förutom hålen. Det klart synliga damm-mönstret är gissningsvis från damm som fallit ner genom ventilationshålen så på så sätt fyller pappbiten sin eventuella funktion. Eftersom förstärkaren inte blir mycket mer än ljummen även vid långvarig användning så får den nog sitta kvar i alla fall! :)
Senast redigerad av jonaz81a 2017-10-28 11:44, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Nattlorden » 2017-10-28 11:44

glad att du länkade Bruce Willis en bit tillbaka.... mycket trevlig platta.... gillar framför allt Secret Agent Man (Johnny Rivers) och Under the boardwalk(The Drifters)... men hela plattan är skön... cool snubbe helt enkelt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-10-28 15:52

Nattlorden skrev:glad att du länkade Bruce Willis en bit tillbaka.... mycket trevlig platta.... gillar framför allt Secret Agent Man (Johnny Rivers) och Under the boardwalk(The Drifters)... men hela plattan är skön... cool snubbe helt enkelt...


Intressant ja, trevlig kanske, bra nej men ja Bruce Willis är skön. :)




Oscilloskop-frågan är löst! Det blev ett Tektronix 465B från Tradera för 1500kr vilket jag inte tror är ett överpris men ej heller särskilt billigt (det blir det aldrig på Tradera). Oscilloskopet är i optiskt bra skick och till synes fungerande men det är inte kalibrerat sen år 2000 och inte renoverat på något sätt. Har skiten fungerat i 35+ år kan så det med lite tur överleva några år till utan allt för mycket handpåläggning, det är i alla fall vad jag hoppas...
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-01 19:47

Innan tråden återgår till rolig musik och plastigt budgetljud så tänkte jag passa på att kasta in en aningen äldre pryl.

Då jag helt uppenbarligen är road av att först visa upp lite bilder utan att avslöja exakt vad objektet är så blir det så även denna gång.





Dagens pryl köpte jag enbart för att ha som prydnad även om den inte är något hopplöst fall på något sätt. Med lite nya kondensatorer och kanske ett nytt rör eller två så är jag övertygad att dagns objekt skulle vakna till liv. I dagsläget är maskinen mer eller mindre orörd sedan den lämnade fabriken för 80 år sedan. Modellen tillverkades enbart år 1937 och år 1938 enligt den enda källan jag har, d.v.s Internet men serienummret på mitt exemplar slutar på 39 vilket kan vara en slump eller ett tecken på att Internet inte är allvetande. Jag har inte testkört maskinen och har inga planer på att göra detta eftersom kondensatorerna med största sannolikhet förvandlats till motstånd vid det här laget.




Efter att ha pustat och frustat tillräckligt för att blåsa ur allt löst skräp så fanns det en hel del ingrodd smuts kvar i apparatlådan.

Ljudförmedlare årgång 1937 bild 1 small.jpg
Ljudförmedlare årgång 1937 bild 1 small.jpg (420.95 KiB) Visad 10677 gånger


Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Ljudfr ... gng193.jpg




Resterande bilder är tagna efter rengörning så man ser vad de föreställer.




Här är en bild som visar vad som gömde sig i lådan,

Ljudförmedlare årgång 1937 bild 2 small.jpg
Ljudförmedlare årgång 1937 bild 2 small.jpg (438.29 KiB) Visad 10677 gånger


Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/fa1Lju ... gng193.jpg




Apparaten verkar helt orörd med undantag för den stora feta elektrolytkondensatorn längst till vänster i bild, den är nog från 50-talet. Det måste vara ett satans ljud i denna maskin.

Ljudförmedlare årgång 1937 bild 3 small.jpg
Ljudförmedlare årgång 1937 bild 3 small.jpg (496.92 KiB) Visad 10677 gånger


Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/e1dLju ... gng193.jpg




Själva förstärkeriet sköts av ett 6N6G rör som är en "double triode" och kan leverera upp till 4 watt. Rörmodellen var ny för år 1937, detta var altså "cutting edge technology"!

Ljudförmedlare årgång 1937 bild 4 small.jpg
Ljudförmedlare årgång 1937 bild 4 small.jpg (537.62 KiB) Visad 10677 gånger


Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/313Lju ... gng193.jpg

Lite data på röret 6N6G: http://www.r-type.org/exhib/abi0041.htm




Kan någon lista ut vad det är för radiomodell bilderna visar? Eller i alla fall vilken tillverkaren är?
Presentation kommer

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav rolfzetterberg » 2017-11-01 20:30

Chansar på AGA Superb 741.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav petersteindl » 2017-11-01 20:43

741? Var det inte en OP-amp som hette så? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-01 22:08

rolfzetterberg skrev:Chansar på AGA Superb 741.


Det är helt korrekt! :)





Här kommer lite mer bilder. Ljuset från lysrören på min arbetsbänk stör lite.




Den saknade vinkeln på radion AGA Superb typ 741 utan lådan.

AGA SuperB  typ 741 naken small.jpg
AGA SuperB typ 741 naken small.jpg (427.99 KiB) Visad 10626 gånger


Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/AGASup ... 1naken.jpg




Jensen högtalaren som verkar vara i otroligt bra skick (i alla fall optiskt) med tanke dess ålder och mängden insekter som bodde i lådan.

AGA SuperB  typ 741 högtalare small.jpg
AGA SuperB typ 741 högtalare small.jpg (361.53 KiB) Visad 10626 gånger


Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/AGASup ... 1hgtal.jpg




AGA Superb typ 741 sedd bakifrån.

AGA SuperB  typ 741 back small.jpg
AGA SuperB typ 741 back small.jpg (470.91 KiB) Visad 10626 gånger


Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/AGASup ... 41back.jpg



Slutligen AGA Superb typ 741 sedd framifrån.

AGA SuperB  typ 741 small.jpg
AGA SuperB typ 741 small.jpg (388.41 KiB) Visad 10626 gånger


Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/AGASuperBtyp741.jpg
Presentation kommer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav petersteindl » 2017-11-01 23:45

Rena rama skönheten. :) Tippar att högtalarelement är med elektromagnet. Erik Andersson borde kunna få liv i apparaten om den i nuläget inte riktigt vill vara med.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-02 00:15

petersteindl skrev:Rena rama skönheten. :) Tippar att högtalarelement är med elektromagnet. Erik Andersson borde kunna få liv i apparaten om den i nuläget inte riktigt vill vara med.

Mvh
Peter


Jo den är riktigt snygg! Det stämmer bra, elementet har elektromagnet.

Kanske vill jag i framtiden få radion i fungerande skick, kanske lämnar jag det projektet till framtida ägare långt in i framtiden. Framtiden får helt enkelt utvisa det. :D


Jag har 3st feta 50-tals apprater jag tror jag skulle vilja ha i spelbart skick men det är lite synd att ingen av dessa har FM. FM verkar vara sällsynt på svensksålda maskiner före 1960 trots att sändningar startade tidigare än så.

Jag hade en stor riktigt fin rörradio med FM och stereo från tidigt 60-tal som jag fick av farmor när jag var i 9-10 års åldern. Denna sågade jag nästan genast sönder och byggde om till två små högtalare... Elementen var 5*7 tums bredbandare har jag för mig, dessa spräckte jag senare med farsans gamla Sony-förstärkare.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-05 22:20

Jag hade fel jag hade en 50-tals rörradio med FM, en Saba. Jag hade helt missat att denna radio hade FM.





Radion köpte jag för ett tid sedan som defekt för 150:- och ja defekt var den såklart.





Lite damm!

Saba small.jpg
Saba small.jpg (514.79 KiB) Visad 10487 gånger




Hmm den här kabeländen ska nog vara fastskruvad... Men se nu är det ström i maskinen och automagi-tuning-motorn fungerar men inget ljud. Motorn drar långsamt i väg till vänster på FM-tuning läget tills den når ändläget sen slirar den trots att reglaget (och mekaniken) bakom står i mittenläget, om man vrider till höger går dock motorn till höger. Läckande gamla kondensatorer som släpper igenom DC-spänning till där den inte hör hemma kan man anta. Konstigt nog drog inte motorn till vänster på kortvåg, mellanvåg eller långvåg (eller vad det nu är). I mittläget stod motorn still och den gick normalt åt båda hållen när man vred ratten som styr motorn, eller ja tills koppligen började slira på AM banden.

Saba nätplugg small.jpg
Saba nätplugg small.jpg (429.48 KiB) Visad 10487 gånger






Den misstänkte anledningen till avsaknaden av ljud var en trasig 160ma säkring som jag inte kunde hitta på kopplingsschemat... Eftersom jag inte hade en lämplig säkring tänkte jag se över motorn som verkade vara i skapligt skick men smörja lite skadar nog inte... satan vad men skit det var i vägen... Som väntat slirar kopplingen fortfarande på AM banden och motorn drar fortfarande till vänster på FM bandet men nu ljudlöst.

Saba motor small.jpg
Saba motor small.jpg (481.2 KiB) Visad 10487 gånger





Med en ny 200ma säkring köpt på Biltema och säkringen till auto-tuning-motorn demonterad så visade det sig att alla rör är hela och att de gamla kondensatorerna inte läcker mer än att radion faktiskt fungerar. Alla band fungerar men på AM banden får jag dra runt "tuning-kondensatorn" för hand, den går trögt. På FM bandet kan jag använde den vanliga tuning ratten och det går inte särtsklit trögt trots att nu strömlösa motorn så klart också dras runt. Elektromagneten som som sköter kopplingen mellan tuningratt, motor och de två tuning kondensatorerna går dessbättre inte på samma säkring som själva motorn.

Jag får undersöka "kopplingen" sen, jag är mest orolig att den ska börja slira på FM-bandet också om jag pillar för mycket. Det är nog bäst att jag ser till att tuning kondenstotorn på AM-bandet går runt lite lättare först. Byta den läckande kondensatorn eller ja alla gamla vaxkondensatorer borde jag också göra.

Saba spelar small.jpg
Saba spelar small.jpg (314.22 KiB) Visad 10487 gånger





Det är fantastiskt bra ljud i denna radio men det är lite synd den inte har stereo och att FM-bandet bara går upp till 100 MHz. Fast vem vill egentligen lyssna på reklamradio-kraffset över 100 MHz och dessutom är gamla klassiska skivor de spelar på P2 oftast i mono i vilket fall...


Kanske kan Rolf Zetterberg upplysa oss om vilken SABA-modell jag äger? :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav darkg » 2017-11-05 23:08

Jag tror att det var Kronblom som hade en trasig radio och därför önskade sig en ny, fick tre!
Så han hade en för varje kanal. Den trasiga behöll han och kunde knäppa på när han helst inte ville lyssna på något alls.
Don’t just do something, sit there.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav rolfzetterberg » 2017-11-06 00:48

Saba Freudenstadt 8,vielleicht?

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-06 01:11

rolfzetterberg skrev:Saba Freudenstadt 8,vielleicht?


Nästan rätt!

Min radio är så gott samma modell verkar det som fast med auto-tuning och då heter den Saba Konstanz Automatic 8.

Eftersom jag har kopplat ur auto-tuningen så kan man nog säga att just nu är det en Saba Freudenstadt 8! :D




darkg skrev:Jag tror att det var Kronblom som hade en trasig radio och därför önskade sig en ny, fick tre!
Så han hade en för varje kanal. Den trasiga behöll han och kunde knäppa på när han helst inte ville lyssna på något alls.


Nu för tiden finns det 4 kanaler!

Tur att jag har tillräckligt med radioapparater!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-13 22:40

Det där jag skrev om att det har lugnat ner sig lite på jobbet visade sig tyvärr vara "fake news". Det är nästan så jag längtar efter nästa lågkonjunktur.




Vi börjar med en skapligt färsk bild på mitt vardagsrum, inte för att det passar med resten av dagens inlägg utan för att det fanns en "slot" över. När Faktiskt begränsar oss till 4 bilder per post så är det lika bra att använde dessa. Jag tänkte posta bilden i lyssningsplats-tråden men det har inte blivit av... än.


Bild visandes mitt vardagsrum/lyssningsplats tagen för en månad sen eller två. Sweetspot är mitt i soffan bakom bråten som belamrar det stora soffbordet på den tjocka matten som inte syns i bild.

Vardagsrum small.jpg
Vardagsrum small.jpg (397.64 KiB) Visad 10362 gånger







Jag har hunnit pilla lite på min Saba Konstanz-Automatic 8. Nu slirar inte "kopplingen" på AM-banden längre, det visade sig vara ett "enkelt" fel. Pianoknapp-mekaniken kärvade så när man hade haft FM-knappen nedtryckt och sen valde ett annat band så följde inte mekaniken med fullt ut. Tuner-kopplingen visade sig vara rent mekanisk utan elektromagneter, apparaten är så komplicerad att det är svårt att få någon bra överblick.

Efter lite översyn av den högra inre ratten så går den nu faktiskt att dra ut så jag kan inaktivera motorstyrningen av tuningen med motorns säkring på plats. Tuning-motorn drar fortfarande konstant till höger på FM-bandet men fungerar bra på AM-banden. Jag har kollat motorns spänningar och lite komponenter i dens närhet och allt verkar okej, ska man tro diverse tyska forum så är det en inställningsfråga.

Jag har använt radion kanske 20 timmar eller så utan missöden men nu är den undanställd tills jag får arslet ur vagnen och beställer lite passande kondingar. EL84-röret började bli lite oroväckande svart så jag misstänker (utan att ha mätt) att röret får för hög "filament voltage" på grund av defekta kondingar eller eventuellt på grund av den höga nätspänningen. Jag kanske får ändra värdet på något motstånd sen om det inte löser sig när jag bytt eventuellt dåliga kondingar.


Saba Konstanz-Automatic 8 small.jpg
Saba Konstanz-Automatic 8 small.jpg (431.7 KiB) Visad 10362 gånger





Jag har också rotat fram lite fler spännande rör-radioapparater. Här är en bild som visar varför Rolf gissade på "Saba Freudenstadt 8" (jo altså... det är så att det visade sig att jag har en sådan också). Den är helt enkelt ganska väldigt lik min Saba Konstanz-Automatic 8, jag fattar inte varför de heter olika. Många andra Saba-modeller med automatik bär samma namn som modellerna utan fast följt av "Automatic".

Denna apparat fungerar inte men den har den saknade "mässingsknoppen" som fattas på Saba Konstanz radion och dessutom vad som verkar vara en så gott som ny uppsättning Telefunken-rör. Kanske försökte någon en gång i tiden laga appraten genom att byta rören.

Saba Freudenstadt 8 insida small.jpg
Saba Freudenstadt 8 insida small.jpg (458.65 KiB) Visad 10362 gånger







Mitt varmförråd är spännande att rota i, denna apparat hade jag nästan glömt att jag äger. Men vad är det för något? Tillverkare och modell serie räcker eftersom det finns en uppsjö modeller med liknande utseende.

Döljer sig i mörkret small.jpg
Döljer sig i mörkret small.jpg (122.15 KiB) Visad 10362 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav nuffe » 2017-11-14 08:53

Med den ljussättningen ser den ny ut. Frågan är då om den platsar i denna tråden :twisted:

Henrik

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav rolfzetterberg » 2017-11-14 15:58

Svår bild,men det ser ut att lysa en punkt i mörkret på den ljusskygge haremsägaren......men det är inte ett rödpunktssikte,så mycket är klart...
Hur många han har i sitt harem?Tja,4 eller 2320 eller 2420 eller...

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-14 18:05

nuffe skrev:Med den ljussättningen ser den ny ut. Frågan är då om den platsar i denna tråden :twisted:

Henrik

:D



rolfzetterberg skrev:Svår bild,men det ser ut att lysa en punkt i mörkret på den ljusskygge haremsägaren......men det är inte ett rödpunktssikte,så mycket är klart...
Hur många han har i sitt harem?Tja,4 eller 2320 eller 2420 eller...


På den tiden såg man ändå i svartvitt så det där med rätt färg på punkten var inte så viktigt! :D

Den blåögda (nåja) Sultanen har 2420 i sitt harem! :D




Blaupunkt Sultan 2420 (här avstängd)

Blaupunkt Sultan 2420 small.JPG
Blaupunkt Sultan 2420 small.JPG (376.17 KiB) Visad 10252 gånger




Insidan av Blaupunkt Sultan 2420

Blaupunkt Sultan 2420 insida small.jpg
Blaupunkt Sultan 2420 insida small.jpg (535.39 KiB) Visad 10252 gånger




Den här radion fungerar bra förutom att varenda lampa är pajj, strömbrytarknappen saknas och att elektrostatdiskanerna behöver en översyn. Jag bytte ut det aningen trötta Lorenz EL84-röret mot Telefunkten-röret från den trasiga Saba-radion. Egentligen skulle jag bara kolla att röret fungerade men eftersom det subjektivt gav bättre ljud så fick det vara kvar. Jag isolerade också den spännande gula lilla ledaren som man ser sticka upp ur chassit på den andra bilden.







Vi avslutar med lite viral musik från Kazakstan.

Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-26 21:58

Nu är det lite glest mellan mina uppdateringar här då min tid hela tiden tycks ätas upp av andra ofta irriterande men också betydligt viktigare aktiviteter. Jag har så klart inte kunnat hålla mig borta helt från ljud-relaterade prylar, dagens uppdatering som mest består av ett gäng bilder reflekterar detta.





Först ut är ett riktigt fynd!

Band huvud omvårdnads lösning medföljer small.jpg
Band huvud omvårdnads lösning medföljer small.jpg (392.9 KiB) Visad 9999 gånger





Svåra laster har vi alla?

Svår last small.jpg
Svår last small.jpg (467.28 KiB) Visad 9999 gånger





Mätutrustning.

Mätutrustning small.jpg
Mätutrustning small.jpg (376.28 KiB) Visad 9999 gånger







Jag har fastnat lite i det här med rörradios, dessa är helt enkelt ganska roliga samt lagom distande och därför trevliga. De Saba-radios jag äger är helt infesterade med (elektriskt) läckande papperskondensatorer som sträcker ut sina tentackler om vararndra i sanslösa ärgade ormbon. Jag har tittat en hel del på en italiensk radio-reparatör på Youtube som ofta ägnar sig åt att fixa rörradio-apparater där klåpare (som jag själv) har bytt läckande kondensatorer mot andra usla (men med lite tur mindre läckande) kondensatorer från "bra att ha lådan".

Efter att ha lyssnat på italienaren upprepa "oh dear... OH DEAR" om och om igen så har jag beslutat att vänta med att byta kondensatorer i Saba-maskinerna tills jag faktiskt beställt nya kondensatorer av bra kvalitet och byggt en ställning att skuva fast radiochassit i så jag slipper löda med chassit stående på högkant med bristfälliga lödningar som följd. De kondensatorer jag har tillgänliga nu (och som är användbara för detta syfte) är räddade ur trasiga lågenergi-lampor och skulle inte göra den pustande och stånkande italienaren på Youtube glad.




Jag vill ha en rörradio som kan stå och spela hemsk julmusik nu när det snart är tid för sådan och jag tycker inte min annars väl fungerande Blaupunkt Sultan duger. Sultanen är helt enkelt larvigt liten och är därför nästan svår att hitta på bordet och den klarar inte heller att fylla hela min stora lägenhet med stämmningsskapande brölande. Som tur är har jag hittat ett nytt objekt av mer rimlig storlek!

Precis som alla andra mer eller mindre orörda rörradios från 50-talet finns det gott om defekter men jämfört med Saba-modellerna finns här betydligt färre otäcka papperskondensatorer och de två som fanns på kritiska ställen verkar ha åtgärdats redan någon gång under det förra århundradet. Jag vet att en herre i grannbyn Mjölby köpte en radio av samma modell för några veckor sen men jag vet inte om han är aktiv här på Faktiskt.

Radion har spelat Julmusik hela helgen och det transformatorbrum som fanns i början är nu helt borta så gättringskondensatorn verkar så sakteliga ha vaknat till liv efter en troligtvis väldigt lång tids slummer. Jag borde så klart ha byggt en glödlamps mojäng för att sänka nätspänningen och på så sätt mjukstartat maskinen. Jag kom fram till att jag inte äger en enda hel glödlampa så jag nöjde mig med att kedja lite skavsladdar för att i alla fall få ner spänningen från 235V till 225V. Nättransformatorn har tyvärr inget läge för 240V utan bara lägen för 110V, 125V, 160V och 220V.





Bordsradio av mera rimlig storlek. Här tror jag inte Rolf har några större problem att känna igen modellen som är från 1955.

Nytt object small.jpg
Nytt object small.jpg (442.35 KiB) Visad 9999 gånger









Det är inte första advent förrens nästa söndag men vi tjuvstartar med lite Julmusik.

Boney M. - Mary's Boy Child / Oh My Lord (12'' version 1978)

Senast redigerad av jonaz81a 2017-11-26 22:58, redigerad totalt 13 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav darkg » 2017-11-26 22:05

"Mätutrustning small" :( alldeles nyinköpt också!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-26 22:11

darkg skrev:"Mätutrustning small" :( alldeles nyinköpt också!


Ja båda dessa mätmojänger är tämligen nyinskaffade! Du kanske var en av de konkurrerande spekulanterna på ett av eller rent av båda objekten?
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav darkg » 2017-11-26 22:31

jonaz81a skrev:
darkg skrev:"Mätutrustning small" :( alldeles nyinköpt också!


Ja båda dessa mätmojänger är tämligen nyinskaffade! Du kanske var en av de konkurrerande spekulanterna på ett av eller rent av båda objekten?


Näe, jag håller mig till de avslagna vitsarna.
Oscilloscopet står tyst (i köket!) i väntan på något spännande. Egentligen borde jag titta närmare på supraledningens teori, förresten. Jag verkar intuitivt begripa och i konkret handling applicera minsta motståndets lag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-26 22:34

darkg skrev:
jonaz81a skrev:
darkg skrev:"Mätutrustning small" :( alldeles nyinköpt också!


Ja båda dessa mätmojänger är tämligen nyinskaffade! Du kanske var en av de konkurrerande spekulanterna på ett av eller rent av båda objekten?


Näe, jag håller mig till de avslagna vitsarna.
Oscilloscopet står tyst (i köket!) i väntan på något spännande. Egentligen borde jag titta närmare på supraledningens teori, förresten. Jag verkar intuitivt begripa och i konkret handling applicera minsta motståndets lag.


Ikväll är jag är för trött för att förstå ordvitsar. :D

Vare sig mätutrustning eller mätobjekt har exploderat än så länge! Inga röksignaler heller, julefrid råder.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-28 20:17

Här kommer lite mera bilder på min nya stämningshöjare!







Maskinen är så klart en Grundig 4055 3D-Klang Fern Dirigent som var Grundigs toppmodell när det gäller bordsradioapparater modellåret 1955-1956.

Grundig 4055 3D klang Fern Dirigent small.jpg
Grundig 4055 3D klang Fern Dirigent small.jpg (405.11 KiB) Visad 9903 gånger





Här är en omaskerad bild på innsidan. Man ser min viktiga modifikation, två gummisnoddar.

Grundig 4055 3D klang Fern Dirigent innehåll small.jpg
Grundig 4055 3D klang Fern Dirigent innehåll small.jpg (477.82 KiB) Visad 9903 gånger





Vilka satans ormbon som gömmer sig i tyska 50tals-radios! Här ser man ett par Wima-kondensatorer som inte är orginal, det mesta andra ser ut att vara orginal.

Ormbo small.jpg
Ormbo small.jpg (491.48 KiB) Visad 9903 gånger











Allting blir bara bättre och bättre för varje år som går! Bilarna kör snart sig själva, naturen upplever vi digitalt i allt högre upplösning och med allt naturligare färger! Vi umgår med paddor eller "smarta" telefoner och allt ifrån bostäder till musikåtergivare blir med tiden allt mindre skrymmande.

Jag måste erkänna att den här jämförelsen har en brist! Den moderna apparaten är en Luxor (110) 9151 som fanns med i Luxors prislista för modellåret 1985-1986 men modellen är kanske ännu äldre. På Tradera kallas modellen "retro" och "vintage" vilket får mig att känna mig gammal. Jag hade ingen bordsradio av transistortyp utan jag fick helt enkelt gå ut till soprummet för att hämta en, detta var vad som fanns. Jag är dock glad att jag räddade Luxor-radion eftersom den har riktigt bra radiomottagning (minst sagt), ljudkvaliten lämnar däremot en del att önska.


Gammalt mot nytt.

Allting blir bara bättre och bättre small.jpg
Allting blir bara bättre och bättre small.jpg (411.47 KiB) Visad 9903 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Griff » 2017-11-28 21:01

jonaz81a skrev:Jag hade ingen bordsradio av transistortyp utan jag fick helt enkelt gå ut till soprummet för att hämta en, detta var vad som fanns. Jag är dock glad att jag räddade Luxor-radion


Jag är faschinerad över allt du hittar i soprummet, det måste alltså bo massor av människor i ditt hus som är f.d stereo/ljud/ elektronikintresserade :D

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-28 21:12

Griff skrev:
jonaz81a skrev:Jag hade ingen bordsradio av transistortyp utan jag fick helt enkelt gå ut till soprummet för att hämta en, detta var vad som fanns. Jag är dock glad att jag räddade Luxor-radion


Jag är faschinerad över allt du hittar i soprummet, det måste alltså bo massor av människor i ditt hus som är f.d stereo/ljud/ elektronikintresserade :D


Det bor en massa studenter här i området där jag bor, de slänger förvånansvärt mycket elektronik. :) Soprummen är dessutom gemensamma för de 4-6 hyreshus som också delar parkeringsplats

Det har blivit så att jag slänger "samhällsinformation", gratstidningar och matförpackningar på morgonen innan jobbet flera gånger i veckan vilket troligtvis ökar chansen att jag "av en händelse" ska träffa på spännande saker eftersom jag har sätt att andra också fyndar elektronik i soprummet. Radion låg visserligen i elektronikbingen ett bra tag innan jag fick för mig att den skulle göra sig bra på bild, det var väl ingen annan som ville ha den.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
BAMBAM
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 2005-08-15

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav BAMBAM » 2017-11-28 23:02

Bruna Wima kondensatorer var dåliga redan på 70 talet när jag praktiserade på radio tv verkstad.

Byt dem, de kan nästan fungera som batterier vid det här laget tror jag.

Bosse

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-29 00:13

BAMBAM skrev:Bruna Wima kondensatorer var dåliga redan på 70 talet när jag praktiserade på radio tv verkstad.

Byt dem, de kan nästan fungera som batterier vid det här laget tror jag.

Bosse




Tack för tipset!

Radion får först arbeta lite fram till efter jul för att på så sätt förtjäna bättre kondensatorer.

Att byta den ena stora bruna Wima-kondensatorn är enkelt, den andra kräver att jag tar ur chassit ur lådan vilket på den här maskinen tyvärr verkar innebära att löda loss en hel del kablar. Alla reparationer kan leda till följdproblem (ooops var tog den där lödtenns-loppan vägen?) så jag föredrar att utföra dessa när jag har en fullgod ersättare till hands eller så klart om reparationerna verkligen är akuta.

Radion fungerar bra, den har sammanlagt spelat i ungefär 30 timmar nu i min ägo utan jag observerat någon "red plating" eller liknande. De två EL84-rören ser helt enkelt ut att må ganska bra.





Fel jag däremot har observerat. Ett par av dessa är troligtvis transport-skador då förre ägaren fick radion skickad till sig.



Ferrit-antennens lim hade släppt, åtgärdat med gummisnoddar.

EM34 röret är svagt, riktigt svagt.

Lite trasiga glödlampor.

Det föll ur två skruvar och en bricka när jag vände radion upp och ner, en saknad bricka är kvar i radion eller har fallut ur innan jag blev ägare.

FM1 fungerar ej men surrar ganska friskt. (maskinen har dubbla FM-tuners och FM2 fungerar fint).

Flera rör-socklar var riktigt glappa, en till den grad att EABC80-röret kunde trilla ur när man vände på maskinen eftersom tidigare ägare troligtvis försökt fixa felet ovan genom att vicka på detta rör.

När det var glapp i EABC80-rörets socket kunde man genom att peta på röret hitta ett läge där helt plötsligt FM1 hoppade igång och fungerade men det innebar också att radion spelade på hög volym med volymkontrollen på noll och än högre om man vred upp, det distade även friskt. Efter det att jag fixade sockeln genom att trycka ihop "socket-hålen" så kan man nu knacka bäst man vill på röret utan att detta inträffar men det visade i alla fall att själva tuner-kretsen bör vara okej och att felet måste vara någonstans mellan denna och EABC80-röret, det visade också varför tidigare ägare varit så förtjust i att vicka på just detta rör. Jag har provat med ett annat EABC80-rör och jag har också (med viss försiktighet) petat runt lite på komponenterna runt sockeln för att se om jag på så sätt skulle kunna provocera fram symtomet men utan framgång. PÅ grund av att jag vill använda radion och att FM2 fungerar så har jag helt enkelt beslutat att detta fel får vänta. Det är säkert en felande resistor eller kondensator eller rent av flera men dessa verkar bara spela roll för FM1 och inte vara en del av kretsen när FM2 är inkopplat.

FM2-tunerns "indikatorpinne" som visar frekvens lyser med sin frånvaro, indikatorn för FM1 finns däremot och fungerar som tänkt. Tunern har 87 - 100 MHz och jag får in P1, P2, P3, P4, Linköpings "närradio" samt Lugna Favoriter (jul musik), dessa kan jag hålla reda på utan indikator.

Bas-kontrollens indikator är felkalibrerad, diskant-kontrollens indikator saknas (eller har i alla fall simmat helt utanför bild). Ton-kontollerna fungerar dock fint om än lite trögt, även här måste chassit ur för att jag ska kunna åtgärda.

Elektrostaterna behöver nog en översyn.




I övrigt fungerar (så vitt jag vet) allt! :D
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2017-11-30 22:32

Igår gjorde jag en nödvändig uppgradering av min julstämmningsskapande anläggning.


Med hjälp av två 6k-ohm motstånd, två tidsenliga banankontrakter, två mindre tidsenliga RCA-kontakter, en stump lakrissnöre och en CD-växlare från framtiden så kan nu min Grundig 4055 spela julmusik utan täta reklam-pauser. Jag har visserligen lärt mig för livet viktiga saker som t.ex att någonstans i Ljungsbro kan man slipa skridskor, att det är upprepningen som är grejen med radioreklam enligt någon som köper radioreklam och att en intrernet-leverantör "lyssnar på sina kunder" för att det tydligen är bra service att lyssna men jag känner ändå att nu får det vara nog.




Grundig-radion har flyttat till hedersplatsen på bokhyllan bakom datorskärmen. På bilden spelar närradion något icke julrelaterat men garanterat reklamfritt.

Grundig 4055 på plats small.jpg
Grundig 4055 på plats small.jpg (208.4 KiB) Visad 9736 gånger









Jag har även varit och handlat i en "second hand"-butik. Den senaste tiden har jag inte hittat mycket spännande, vare sig skumma LP-skivor eller roliga prylar (lugn förrådet riskerar inte att sina av vare sig det ena eller det andra) men i onsdags såg jag att de sänkt priset på en gammal Dell-subwoofer som medföljt ett hemdatorpaket från Dell något av 2000-talets första år.

Från början ville de ha 500:- för denna luggslitna skapelse med dubbla 6.5"-element vilket kändes väldigt magstarkt med tanke på att de 5 tillhörande satellit-högtalarna saknas. Nu var priset sänkt till 300:- vilket fortafarande är en hel del pengar för en ensam gammal dator-subwoofer, vanligtvis kostar ett komplett plastigt 5.1 system max en hundralapp.

Varför köpte jag då denna låda? Förutom Dell är den även märkt Altec Lansing samt THX och den inehåller som sagt förutom slutsteg för subben även 5st mindre steg för att driva satelliter. Lådan är dessutom tung, riktigt tung och den borde därför rimligtvis innehålla spännade saker för DiY-projekt. Vill man ha en fet nätdel för att bygga ett slusteg så är nog annars det bästa alternativet att köpa en begagnad hemmabioreceiver av en modell som man i förväg kollat upp att den har en lämplig nätdel, på så sätt får man lätt en 300-800 VA trafo för 100-500 kr.

Mitt problem är att jag inte har hjärta att döda fullt fungerande förstärkare. Jag har köpt ett par gamla "Pro Logic"-maskiner för småpengar med tanken att vid minsta tecken på problem så blir det slakt men efter att ha testat dessa som tvåkanal-system så har jag insett att inte fan kan jag bygga något som presterar bättre och låtit dessa vara. Denna Dell-burk kommer jag inte ha några problem att sätta yxan i om den nu inte mot förmodan skulle låta bra! Dessutom ger trafos från hemmabiomaskiner ofta lite för hög spänning för att passa till chipförstärkare, med lite tur passar trafon i denna bättre.



Dell (Altec Lansing) subwoofer tillhörande 5.1 systemet ADA995 från 2002 - 2003 (det fanns ett nästan identiskt system med en kanal mindre som kom nåt år tidigare).

Dell Subwoofer small.jpg
Dell Subwoofer small.jpg (333.26 KiB) Visad 9736 gånger




Baksidan.

Dell subwoofer baksida small.jpg
Dell subwoofer baksida small.jpg (699.71 KiB) Visad 9736 gånger





Jag hade tänkt att först plocka ner subwoofern i bitar för att se vad den innehåller, städa undan 15års damm-ackumulation och sen skruva ihop den igen för att provspela med en center och 4 satelliter. Efter att ha lossat 39! skruvar så sitter elektroniken och den stora kylflänsen fortfarande som berget! Det är kanske så att jag måste in bakom högtalarana för att lossa skruvar från det hållet också, jag ska göra ett försök senare i veckan. Det måste gå att utföra service denna skapelse utan att öppna den med yxa kan man tycka! I vilket fall så kommer lyssningsrapport och en redovisning vad lådan innehåller, frågan är bara i vilken ordning...









Jag köpte en sak idag också, ytterligare en fungerande rörradio!

Denna radio är en modell jag har velat köpa i månader och jag har bjudit på ett par på Tradera men priset + frakt har blivit för högt (inte FÖR högt men jag är snål). Lokalt hade jag tidigare bara sätt varianter av denna maskin med inbyggd skivspelare vilket inte riktigt var vad jag sökte efter.

Anledningen till att är sugen på just denna modell är många men inte fler än att jag kan räkna upp dem här. 1. Stereo-slutsteg ("single ended") med EL84 rör som är billiga och lätta att hitta. Lätt urkopplingsbara interna högtalare eftersom de använder samma banankontaktsanslutningar man ansluter de externa högtalarna till (annars är 3-poliga DIN-pluganslutningar med brytare vanliga). 3. Slutsteget stöder både 4 och 8 ohms högtalare. 4. kompakt eller i alla fall inte skitstor vilket är praktiskt om man ska använde den som enbart förstärkare. 5. Den är skitsnygg.

Slutsatsen är att man får en snygg "single ended" stereo-rörförstärkare med EL84-rör för ett pris inte ens kineserna kan slå! Jag gissar att de två Siemens EL84-rören och det extremt ljustarka EM84-röret mitt exemplar visade sig innehålla täcker inköpspriset.




Denna borde ni väl känna igen? Den stod i var och varannat vardagsrum på 60-talet! Det finns flera identiska modeller som bara skiljer i modellår men därför skiljer en siffra i modellnamnet.

Kompakt liten sak.jpg
Kompakt liten sak.jpg (205.53 KiB) Visad 9736 gånger
Presentation kommer

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav rolfzetterberg » 2017-12-01 00:13

Flera gissningstävlingar?
Made by Axel Holstensson.
Modell kan kanske vara 4295 eller någonting däråt.Har för mig att de alla delar samma chassie.Hade ett sånt för ett antal år sedan,men det är sålt.
Snyggaste varianten i mitt tycke är den med grön skala.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav darkg » 2017-12-01 00:25

Apropå radioreklam. Det slår mig att själva avbrotten möjligen inte är så förkastliga - vad säger egentligen att en obruten räcka låtar passar mänskan bäst! Små avbrott präglar väl många framgångsrikt genomlevda aktiviteter.

Bara innehållet inte var så dumt, repetitivt eller påfluget.

Så med en datoriserad uppspelning skulle man kunna ta kontrollen över avbrotten! De kanska kan bjuda på tystnad, eller någon intressant åsikt, en poetisk juvel eller torr fakta om någonting vetvärt.

Så går tankarna denna årets allra sista novembernatts sista darrande timma.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster