Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav peterh » 2020-06-27 20:16

domediskanter brukar sitta ihop med några skruvar mellan plattan och magneten. Lossa dessa och
lirka försiktigt loss plattan så har man domen och talspolen i ett stycke ( och kan enkelt pressa
ut en intryckt dome).
Vid återmonteringen kan man lägga på 400 hz och lyssna sig till när talspolen går fri.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-06-27 20:30

peterh skrev:domediskanter brukar sitta ihop med några skruvar mellan plattan och magneten. Lossa dessa och
lirka försiktigt loss plattan så har man domen och talspolen i ett stycke ( och kan enkelt pressa
ut en intryckt dome).
Vid återmonteringen kan man lägga på 400 hz och lyssna sig till när talspolen går fri.


Bra tips med att använda en 400Hz signal, samma metod som man använder när man kantar om högtalare.

Jag funderade på att demontera men tillverkaren har varit "vis nog" att förutom skruvar också använda stenhårt lim. Allt för att underlätta reparation antar jag! :evil:

Som tur är löste det sig ändå.
Presentation kommer

pajas
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-07-14
Ort: Norrköping

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav pajas » 2020-07-12 22:50

Tack Jonaz81a! Har precis avnjutit 24 sidor ren glädje! Har ingen koll på det tekniska, men nu förstår jag lite bättre och ditt sätt att skriva är smittande kul.T.o.m dina bildtexter är fantastiska! En ren njutning! Gracias, danke schön, merci beaucoup osv...

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-07-21 23:33

pajas skrev:Tack Jonaz81a! Har precis avnjutit 24 sidor ren glädje! Har ingen koll på det tekniska, men nu förstår jag lite bättre och ditt sätt att skriva är smittande kul.T.o.m dina bildtexter är fantastiska! En ren njutning! Gracias, danke schön, merci beaucoup osv...


Tackar tackar! :)








I månadsskiftet juni-juli tröttnade släkt och vänner på att Corona-isolera sig så det blev hastigt och lustigt dags att städa bort en massa HiFi-bråte och barnsäkra hela lägenheten (så långt det nu är möjligt). Jag hade hunnit testa flera skräphögtalare av golvmodell innan bortstädandet men har sedan varit för upptagen för att hinna logga in på faktiskt. Det är egentligen bara halva sanningen, jag hänger på Faktiskt för att jag tycker om att syssla med ljudrelaterade prylar och inte tvärt om så när det inte finns tid att pyssla så försvinner också en del av suget vad det gäller att kolla vad som händer på Faktiskt och att uppdatera tråden.

Min bror med familj skulle kommit på besök veckan som gick men de fick förhinder när det visade sig att deras flyg till Medelhavet var inställt och de därför behövde åka ett par dagar tidigare med bil. Min bror blir borta i en dryg månad och övriga som förväntar sig en helt städad lägenhet har redan prickats av så det finns nu en liten lucka att fylla med sunkig HiFi-bråte.

Jag har föga förvånande besökt en och annan secondhand-affär och loppis trots att jag i övrigt tagit semester från HiFi-pyssel. Det har inte blivit många köp då lejonparten av nöjespengarna har gått till en "ny" bil eftersom ett av de bakre stötdämpartornen slutligen kollapsade (igen) på min gamla snåldiesel. En gäng CD-skivor, en fin rörradio, ett par kassettdäck som behöver nya remmar och en Technics midi-stapel som någon annan redan snott åt sig förstärkardelen från och där equalizer-delen var märkt trasig är sommarens "fynd" så här långt. Nu när jag räknar upp "fynden" låter det helt plötsligt inte så lite.





Det senaste av fynden var Midi-stapeln utan förstärkardel med defekt equalizer, den införskaffades så sent som idag. Midi-stapeln bestod i övrigt av en radiodel som jag antar fungerar, en CD-spelare som fungerar och ett kassettdäck som är tämligen värdelöst eftersom den parasiterar ström från den saknade förstärkaren. Det jag egentligen ville åt var "system controll -sladdarna" och fjärrkontrollen som gömde sig underst i den trasiga flyttkartongen prylarna var nerslängda i, jag har nämligen redan en likadan i övrigt komplett fullt fungerande Technics-stapel.



Att equalizern skulle vara trasig gjorde den spännande! Jag var så klart tvungen att kolla om så verkligen var fallet så fort jag kommit hem. Trasig var den, helt död, inte ett livstecken.


Trasig Technics Stereo Sound Processor SH-E85.

Technics Stereo Sound Processor SH-E85 helt död.jpg
Technics Stereo Sound Processor SH-E85 helt död.jpg (556.95 KiB) Visad 4791 gånger





Någon service-manual som inte kostade pengar lyckades jag inte hitta men hur svårt kan det vara att hitta ett fel i en förmodat så gott som tom plåtburk? Med locket av visade det sig att lådan inte var helt tom, Matsushita Electric (Nu Panasonic Corp.) kunde verkligen bygga prydlig elektronik när det begav sig. Utan service-manual är det bara att peta runt med multimetern tills man hittar något intressant.

Technics Stereo Sound Processor SH-E85 med locket av.

Technics Stereo Sound Processor SH-E85 under skalet.jpg
Technics Stereo Sound Processor SH-E85 under skalet.jpg (629.7 KiB) Visad 4791 gånger




Efter att ha kollat säkringen kollade jag likriktarbryggans 4 dioder och de övriga två dioder som finns i nära anslutning, alla verkade okej. Sen mätte jag motstånden R701 och R754 som sitter direkt efter likriktarbryggan, över det ena mätte det 4.7ohm och över det andra öppen krets. Det troliga felet lokaliserat inom 3 minuter efter locket skruvats av, ibland har man tur!

Motstånden har förövrigt konstig färgkodning, de är märkta enligt standarden för motstånd med 4 band men de har jämnstora mellanrum mellan alla band och de har ett 5e vitt band med okänd betydelse. Extra band är vanligtvis temperatur-koefficient men knappast när färgen är vit, det kanske har något att göra med att det troligtvis är säkringsmotstånd?

R754, den felande länken.

4.7ohms -motstånd med förvirrande färgkoder.jpg
4.7ohms -motstånd med förvirrande färgkoder.jpg (640.24 KiB) Visad 4791 gånger




4.7ohms motstånd är inget jag har liggande, särskilt inte (vad som troligen är) säkringsmotstånd. Jag funderade på att ta två 10ohms motstånd och parallellkoppla men jag hittade inga såna heller. Jag har fortfarande kretskorten från Hitachi HA-7700 förstärkaren jag skrotade liggande i min elektronikskrot-låda, kanske fanns där lämpligt motstånd? I servicemanualen för Hitachi-förstärkaren var det närmsta jag hittade ett par 5.6-ohms effektmotstånd... perfekt att använda som säkringsmotstånd...

Service-manualen för Hitachi HA-7700 sida 22.

Servicemanuelen för hitachi HA-7700 sida 22.jpg
Servicemanuelen för hitachi HA-7700 sida 22.jpg (557.19 KiB) Visad 4791 gånger




Nu var det spännande, var det ett så enkelt fel som ett felande säkringsmotstånd?

Ja så enkelt var det.

Technics Stereo Sound Processor SH-E85 återuppstånden.jpg
Technics Stereo Sound Processor SH-E85 återuppstånden.jpg (632.89 KiB) Visad 4791 gånger




Att helt demontera denna equalizer utan service-manual var inget jag ville ge mig på. Precis allt måste isär för att man ska kunna plocka ur huvudkortet och det är inte helt enkelt att veta vilka kontakter man kan sära på och vilka som bara ser ut som att de går att sära på. Jag orkade inte jaga runt efter ett lämpligt motstånd heller, jag hade ju redan ett som till synes fungerade. Det fick bli ett temporärt (läs permanent) fulhack som kommer hålla lika länge som resten av enheten, det drygt 40år gamla effektmotståndet kommer i alla fall inte brinna av...

Fulhack. (dioderna som ser ut att ligga emot varandra gör inte det)

Fulhack med gammalt 5.6ohms effektmotstånd.jpg
Fulhack med gammalt 5.6ohms effektmotstånd.jpg (539.12 KiB) Visad 4791 gånger




Slutligen gjorde jag ett funktionstest för att se att equalizerns alla funktioner fungerade, allt fungerade.

Snabbt funktionstest.

Technics Stereo Sound Processor SH-E85 funktionstest.jpg
Technics Stereo Sound Processor SH-E85 funktionstest.jpg (659.45 KiB) Visad 4791 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav Beakungen » 2020-07-22 15:06

Vad roligt med lite liv i denna tråd igen! :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav petersteindl » 2020-07-22 15:47

+1

Kul att laga något med minimal arbetsinsats. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2020-07-22 23:55

Beakungen skrev:Vad roligt med lite liv i denna tråd igen! :D


Aktiviteten i tråden går lite i vågor. Corona-eländet innebar att jag hade ovanligt mycket tid för pyssel!





petersteindl skrev:+1

Kul att laga något med minimal arbetsinsats. :)

Mvh
Peter


Ja det är den bästa sortens fellösande, man får känna sig nöjd utan att egentligen gjort så mycket!








I köket har jag en ännu icke renoverad Radiola rörradio för att kunna lyssna på nyheter, närradion och sånt när jag lagar mat. Radiolan har mer än måttligt (vad det gäller DC) läckande kondensatorer och borde verkligen renoveras. Lämpliga estetiskt tilltalande polypropylen-kondensatorer kostar pengar och eftersom jag har ett helt gäng rörradios i behov av nya kondensatorer så skjuter jag det hela tiden på framtiden.

För att inte plåga Radiolan i onödan så har jag ofta tillfälligt haft mer moderna receivers och bokhyllehögtalare på bänken i köket, när det städas så städas dessa bort. Jag bestämde mig nu för en mer permanent lösning, en bergsprängare. "Moderna" radioapparater modell större har jag ett flertal så det var bara att hämta ner en från förrådet. Valet föll på en Hitachi TRK-3D95 vilket är en modell som för mig har ett visst sentimentalt värde.


Modellen Hitachi TRK-3D95 och dennes tre nästan identiska syskon lanserades våren 1990, de var då Hitachis toppmodeller när det gäller bergsprängare och var utrustade med Hitachis "3D bass" och surroundljud.

TRK-3D90. Analogt styrd radio, ingen CD-spelare.
TRK-3D95. Digitalt styrd radio, ingen CD-spelare.
CX-W700. Analogt styrd radio, CD-spelare.
CX-W750. Digitalt styrd radio, CD-spelare.

Förutom ovanstående skillnader är de 4 modellerna identiska.

Uteffekten är 2x3W + 8W RMS när maskinerna drivs av batteri. När det gäller effekten vid nätdrift beror den enligt servicemanualen på vilken nätdel maskinen har vilket i sin tur beror på vilken marknad den var avsedd för. Oavsett version så är effekten rimligtvis aningen högre vid nätdrift än vid batteridrift.

Versionerna med analogt styrd radio försvann relativt snabbt från marknaden det gjorde även TRK-3D95 som saknade CD-spelare men Hitachi CX-W750 fanns kvar i Hitachis modellprogram fram till 1994 eller kanske ännu längre. Denna modellserie räknas av vissa som några av de bästa bergsprängarna genom tiderna och de borde vara bekanta för många som gick i grundskolan under 90-talet eftersom det fanns en i var och varannan gymnastiksal.


År 1991 fick jag en Hitachi CX-W750 i 10-års-present. Jag uppgraderade relativt snabbt till farsans gamla Sony-förstärkare och morsans luggslitna Bose 301 (mk1) -högtalare men bergsprängaren levde kvar som CD-spelare en tid. Även om jag inte använde min Hitachi bergsprängare länge så var den min inkörsport till Hifi-träsket så modellen har därför ett sentimentalt värde.

Man ser ofta dessa Hitachi-modeller i secondhand-butikerna till relativt humana priser. Jag var länga sugen på att köpa en CX-W750 men valde till slut att förra året köpa en TRK-3D95, att den var snorbillig kan ha vägt in i det beslutet. Anledningen till det låga priset kan troligen ha att göra med det faktum att detta exemplar var riktigt smutsigt.



Hitachi TRK-3D95

Hitachi TRK-3D95W.jpg
Hitachi TRK-3D95W.jpg (653.13 KiB) Visad 4678 gånger






Den var som sagt otroligt smutsig. 30 år av flottiga fingrar sätter sina spår!

Hitachi TRK-3D95W inte direkt ren.jpg
Hitachi TRK-3D95W inte direkt ren.jpg (841.22 KiB) Visad 4678 gånger






Men efter lite (läs mycket) tvagande så ser maskinen betydligt bättre ut. Det är lite kul att skyddsplasten sitter kvar över radio-displayen och över nivå-indikatorn.

Hitachi TRK-3D95W nu renare.jpg
Hitachi TRK-3D95W nu renare.jpg (697.97 KiB) Visad 4678 gånger






Här är bergsprängarens nya hemvist i köket ovanpå den Radiola rörradio den ska avlasta. Här får man också en storleksjämförelse, Hitachi-radion är inte direkt liten.

Hitachi TRK-3D95W fyller sin funktion.jpg
Hitachi TRK-3D95W fyller sin funktion.jpg (490.42 KiB) Visad 4678 gånger


Hitachi-kasssettradion fyller sin funktion och jag har än så länge inte hittat några defekter förutom att "ASW" (Acoustic Super Woofer) -loggan inte lyser vilket jag tror är ett vanligt fel. Om jag kommer ihåg rätt så var det så att ASW-loggan inte lyste ens på det splitter nya Hitachi CX-W750-exemplar jag fick i 10-års-present. Som tur är bryr sig inte det lilla baselementet i det lilla bashornet det minsta om huruvida loggan lyser som tänkt eller ej.






Det var ett tag sen jag tipsade om riktigt dålig musik så det känns som om det är på tiden.


Stig Arne Söderman - Hästskit och fågelsång





Stig Arne Söderman - Hårväxtmedlet

Presentation kommer

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster