Jag kör också på liknande sätt.
Synology NAS i arbetsrummet som strömmar till min HTPC i vardagsrummet via trådat nätverk med diskret dragna kablar (hemmets stolthet

).
Spelar endast upp musik på HTPC:n med Kodi. Nackdelen är ju att Kodi är dåligt utvecklat på musikfronten (hanteringsmässigt, inte ljudkvalitén), men de jobbar febrilt på det av vad jag läst.
Använder mycket sällan appar för att styra Kodi, men Kore är det bästa alternativet, saknade bara möjligheten att starta "Party mode" via den, dvs. slumpmässig uppspelning.
Annars är det bästa taggnings-programmet jag hittat MusicBrainz Picard, funkar i regel riktigt bra, använder även CDArt Manager add-on på Kodi för att ladda ner bandlogotyper, cd-tryck och omslag. Det är rätt snyggt att spela upp musik med bilder på artisterna och dessutom skivomslaget i ett case och en snurrande skiva med rätt CD-tryck på i ena hörnet

Omslag kan annars laddas ner med ett separat program som heter Album Art Downloader om man vill välja sina källor och få hög kvalitet, t.ex. Fanart.tv.
Mitt mål är att ha ett komplett och felfritt bibliotek med de artister som jag lyssnar på, med programmen ovan kommer man väldigt nära i alla fall.
Vad använder ni för skin i Kodi annars? Jag tror mig ha hittat den heliga gralen för mina egna ändamål - Aeon Madnox. Kan återkomma med bilder när jag är hemma.