Hur fungerar ditt digitala musikbibliotek?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Hur fungerar ditt digitala musikbibliotek?

Inläggav Fostex » 2016-05-13 14:45

Vi verkar vara många här på forumet som spelar upp lagrad musik digitalt via någon form utav streaminglösning. En sådan kan ju byggas upp på en mängd olika sätt, och jag är lite nyfiken på hur det ser ut här hos faktisktanvändarna. Någon kanske sitter med en superbra lösning som kan vara intressant för flera?

Uppslag på frågor jag tycker är intressanta:
Hur ser din lösning ut? Var lagrar du musiken? Rippar du skivor själv? På vilken typ av enhet spelar du upp den? Sker detta trådlöst? Hur styr du t.ex. låt- och albumval?

Snack om olaglig nedladdning, upphovsrättslagar, vinyler och CD-skivor tar vi inte i denna tråd. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Hur fungerar ditt digitala musikbibliotek?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-13 14:50

* Lagring på disk hos en nätverksansluten egenbyggd PC med windows10 som agerar filserver för film och musik.
* Strömmas via trådbundet nätverk till en Intel NUC som agerar HTPC.
* Jag använder två stycken uppspelningsmjukvaror: Kodi för primärt film, men även musik ibland om projektorn är på. Vanligast om jag bara skall spela musik är att jag använder foobar2k.
* Kodi styrs via en MCE IR-fjärrkontroll och foobar2k via dess Android app.

HTPC är sedan kopplad via HDMI till en Oppo och sedan blir det analogbös av allt :lol:

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-13 14:52

Cool! Då har vi ungefär samma setup. Kör du foobar på samma dator som Kodi?

Nästan all min musik har jag lagrad på en NAS-server. Rippar ibland på min laptop, och har ett rätt välstädat bibliotek med artistmappar som innehåller alla album. Kan varmt rekommendera programmet "Tag 'n rename" som är skitbra för att namnge och tagga upp stora mängder album på ett snyggt och korrekt sätt.

I vardagsrummet står sedan en liten ASRock HTPC som jag kör Kodi på. Antingen skickar jag upp GUI't på min TV och bläddrar bland alla album från soffan via musen, eller så finns en remote-app (som heter Kore) till smartphone som passar bra när man inte vill att TVn ska störa upplevelsen. HTPC'n matar försteget/DAC'en digitalt. Tycker själv att det är jättesmidigt, men Kodi är lite ogenomtänkt på sina ställen, så användarupplevelsen är inte alltid helt klockren.

Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-05-13 14:55

Jag det var helt klart samma tänk. Jag tyckte inte riktigt om någon app till Kodi och vissa saker var lite problematiska så jag använder som sagt fortfarande foobar när det är musiklyssning.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-13 14:58

Körde själv Yatse som remote-app förut, men tycker att Kore är mest duglig hittills...
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2016-05-13 15:03

Netgear RedyNAS 202 med Logitech Media Server och Plex Media Server.

Rippar och taggar (Musicbrainz plugin) med Foobar2000 till flac.

Strömmar till flera olika Squeezeboxar både trådat och trådlöst. Styr dem med antingen en Harmonyfjärr, iPeng i iPhone\iPad eller med Soundicity i Windows 10.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-05-13 15:06

Jag har har löst streaming så här.

NAS som är trådkopplad till Mac mini som i sin tur distribuerar musiken via jRiver rakt in i recivern via HDMI.

jRiver styr jag med iPad. Funkar fantastiskt stabilt och lättkört.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-05-13 15:12

Jag kör också på liknande sätt.
Synology NAS i arbetsrummet som strömmar till min HTPC i vardagsrummet via trådat nätverk med diskret dragna kablar (hemmets stolthet ;) ).
Spelar endast upp musik på HTPC:n med Kodi. Nackdelen är ju att Kodi är dåligt utvecklat på musikfronten (hanteringsmässigt, inte ljudkvalitén), men de jobbar febrilt på det av vad jag läst.

Använder mycket sällan appar för att styra Kodi, men Kore är det bästa alternativet, saknade bara möjligheten att starta "Party mode" via den, dvs. slumpmässig uppspelning.
Annars är det bästa taggnings-programmet jag hittat MusicBrainz Picard, funkar i regel riktigt bra, använder även CDArt Manager add-on på Kodi för att ladda ner bandlogotyper, cd-tryck och omslag. Det är rätt snyggt att spela upp musik med bilder på artisterna och dessutom skivomslaget i ett case och en snurrande skiva med rätt CD-tryck på i ena hörnet :)

Omslag kan annars laddas ner med ett separat program som heter Album Art Downloader om man vill välja sina källor och få hög kvalitet, t.ex. Fanart.tv.
Mitt mål är att ha ett komplett och felfritt bibliotek med de artister som jag lyssnar på, med programmen ovan kommer man väldigt nära i alla fall.

Vad använder ni för skin i Kodi annars? Jag tror mig ha hittat den heliga gralen för mina egna ändamål - Aeon Madnox. Kan återkomma med bilder när jag är hemma.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-05-13 15:13

1. Rippar skivor - och i förekommande fall får musik av hyggliga kompisar - med mjukvara i min linuxmaskin på skrivbordet. Det har också hänt att jag köpt skivor i filformat på webben.
2. Lagring sker på linuxserver som har Squeezeboxservermjukvara. Servern står i köksfarstun och vare sig syns eller hörs någon annanstans.
3. Uppspelning via ett antal Squeezebox runt om i huset. Toslink till min Quad Vena i huvudanläggningen.

Helt fritt från Windows i hela kedjan! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-13 15:31

1. Rippad musik i MP3/320/CBR och FLAC.
2. Windows 2012 R2 Essentials som allserver inkl Plex Media Server.
3. Sonos för kök och vardagsrum.
4. Chromecast Audio för bibliotek, vardagsrum och uterum. Fler på gång...
5. Plex för allt i andra lägen än hemma.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-05-13 16:09

Rippar mina skivor med dbpoweramp eller EAC i datorn, köper en del FLAC via nätet (hdtracks).

För över de rippade skivorna till SSD:n i min Bryston BDP-2 (drag drop via nätverket), BDP-2 styrs via en app i telefonen.

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-13 16:29

Allt jag har i musikväg överfört till dator, det är enklare att blanda och bränna skivor till bilen då.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-13 16:47

Jag har inte direkt en lösning; diverse rippat och annat finns i säkert förvar på två hårddiskar, en fn i en kontorsdator en fn i en synology NAs och en på routern; alltså det blir tre, men det är ett systemskifte som liksom är på gång. Musiken är åtkomlig om andan faller på, vilket den aldrig gör. Jag kan tex komma åt den från pc eller android (tror jag) och chromecasta till teven som har en sällan motionerad utgång till sterion.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-05-13 17:21

Har rippat CD samlingen via DBPoweramp till HP Microserver som kör Windows 8 (eller 10?) Server mjukvara. Back upp till en QNAP NAS hos min kompis. Linn Kazoo Server sköter musikspelandet över trådbundet nätverk via en Linn DS. Styr lyssnandet trådlöst via Linn Kazoo app i iPhone 5s, från datorn eller via iPad2. Köper ny musik lossless från nätet (HD tracks, 7 digital, Qobuz eller annan affär) och så sällan som möjligt på fysiskt format. Strömmar via Tidal.

Fungerar helt klanderfritt, förutom att Kazoo blir seg/hänger sig med iPad2 när den ska rendera stora mängder grafik i appen. Och den begränsade funktionaliteten/flexibiliteten i Kazoo, där Linn skar bort en hel del trevliga funktioner när de bytte mjukvaruplattform nyss. Förhoppningsvis kommer den tillbaks. Vissa kompabilitetsproblem med Logitech Harmony multifjärr också. Men det stör resten av familjen mer än mig.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-13 17:44

Kör Roon och är glad för det.

/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-13 18:09

Använder iTunes. Funkar utmärkt. Styr lyssnandet med en iPad eller min iPhone när jag inte orkar ta mig de två metrarna fram till datorn som är kopplad till hårddisk/DAC.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-05-13 19:16

- Rippar med dbPoweramp eller handlar nedladdad musik från HDTracks, Gube, 7digital mm
- Lagrar på en WD MyCloud EX2
- Spelar upp med en Oppo BDP-95 EU

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2016-05-13 20:36

Kör en windows hs2011-maskin med ett antal diskar och säkerhetskopiering.
Används även som ripstation med EAC till FLAC komprimerat.
Filerna ligger enhet:\musik\artist\album\spår.flac
Har strax över 40000 låtar i ca 4300 mappar.
Sköter taggar med ID3tag, vilket behövs ibland.
Spelar upp med ett antal Sonos-enheter i huset, samtliga trådanslutna.
Använder styrsystem som gränssnitt via telefon eller surfplatta, eller vanlig fjärrkontroll vid finlyssning.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-05-13 20:55

Lagrar på en egenbyggd PC som mer och mer börjar likna en ren server. Har i huvudsak FLAC, men också lite mp3 och Waw. Kör trådad NFS till min gamla mediaspelare PopCornHour C-200. Nätverket är brutal overkill för musik (maxar ut 10/100), men kan komma till användning med 4k video. C-200 har ett ganska ok gränssnitt för musik. Jag styr det hela med en Logitech Harmony One fjärr. Den känns mycket bättre än telefonen när man ser film eller lyssnar på musik.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Hamster

Inläggav Hamster » 2016-05-14 07:14

I lägenheten ligger all musik i Flac och nån enstaka mp3 på en 4 TB USB hårddisk, spelas upp av en MacMini till en Emotiva Stealth DAC med programvarorna Cog, Songbird eller Audioirvana. iTunes skyr jag som pesten, hatar när programvaror lägger sig i och dribblar med "fysisk" placering av filer. Macen styrs antingen av trådlöst tangentbord/styrplatta med TV som skärm eller med iPad, iPhone eller bärbar dator. Allt backas upp med Time Machine på en annan USB disk. Svagheten i denna setup är väl att jag bara kan komma åt just detta bibliotek i vardagsrummet. Fundering pågår för att kunna placera en hörlursstation i ett annat rum.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-14 08:25

Endast rippning av egen ägd musik, lagead på egenbyggd server (win) där Asset mediaserver ör installerad.
Dedikerat nätverk för musiklösningen, uppspelning på Linn streamer som skickar ut 2-kan analog signal.
Styrs med Linn app på iPhone, Macbook, padda o PC

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-14 08:37

Pinsamt nog så är det sedan 3år tillbaka enbart spotify via Sonos som gäller hemma hos mig :oops:

Dock så har det inte än varit en flaskhals värd att bry sig om jämfört med annat så OERHÖRT mycket mer störande saker som har tagit tid att åtgärda, nu är det mesta gjort :)
Så jag har en ide om en HTPC till allting i stället, med bra mjuk/ hårdvara och fan vad skönt att kunna spela upp ljud och bild från exakt vad jag vill på TV/ stereo :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-05-14 11:56

Rippar själv eller köper på nätet.

Lagras på min Synology NAS, i lossless-format. NASen styrs från datorn via web-baserat gränssnitt. Finns även en app till mobilen så att mobilen fungerar som fjärrkontroll.

USB från NASen till d/a-omvandlaren.

Fungerar kanonbra och är så smidigt. Finns en applikation (Audio Station) i NASens operativsystem som läser informationen från hårddiskarna och skickar iväg till min Wadia d/a-omvandlare. Stödjer även högupplöst.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-14 13:34

Hamster skrev:...iTunes skyr jag som pesten, hatar när programvaror lägger sig i och dribblar med "fysisk" placering av filer. ...

Hur menar du? Filerna som rippas hamnar i en mapp med artistens namn, samtidigt som sorteringsbegrepp läggs till, typ jazz, pop, classical o allt vad det är. När jag någon gång testat andra program har de direkt kunnat använda de mappar som iTunes skapat. Skulle jag göra det själv, för hand, skulle jag antagligen göra likadant. Det enda lilla kruxet är att en del musik hamnar i iTunes music, en del i en mapp som heter "compilations" och någon variant till. Har inte klurat på varför det blir så, men vill man så är det bara att flytta ihop alla till en och samma mapp och sedan uppdatera iTunes. Jag märkte det när jag bytte till en ren musikdator. Ingenting försvann, men jag fick uppdatera en del "manuellt" i den ena datorn när jag rippat på den andra och vice-versa. Fast det var mest tillfälligt medan bytet pågick så att säga.

Så här råkar det se ut i min arbetsmaskin då jag rippade några CD direkt till den utan att tänka på att jag bytt maskin (och så ser förstås stora biblioteket också ut, fast nååååågot mer omfattande)
Bilagor
Skärmklipp 2016-05-14 13.33.02.png
Skärmklipp 2016-05-14 13.33.02.png (58.04 KiB) Visad 4429 gånger

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-05-14 15:03

Kör OS X. Rippar mina skivor med XLD, sparar dem som ALAC på min iMac. Spelar i iTunes över wifi till Airport Express. Styr oftast via iMac, men då och då via appen Remote som jag har i iPhone samt iPad Mini.

----------

Gillar inte riktigt att musiken förs över via wifi, det blir ovillkorligen avbrott i överföringen då och då. Skulle hellre se att endast kommandon skickades över wifi och musiken förs över trådad, men kan inte riktigt bestämma mig för en lösning. Lockas lite av tanken på en Mac Mini, men de kostar för mycket sett till den lilla lagringsvolymen de har. NAS känns bökigt (kanske för att jag inte kan/förstår dem), men de verkar begränsade till sin egen programvara. Vill ju bara ha program (iTunes, Spotify, Swinsian) för att spela upp musiken på från en separat burk + lagring.

---------

iTunes vara eller icke vara
Kör man PC förstår jag om man skyr iTunes som pesten. Har iofs inte testat iTunes på en PC sedan Windows 98 eller något sådant, men då var det rena rama döden. Kör man OS X förstår jag inte riktigt varför man skulle behöva vara sååå fientligt inställd till iTunes, om det inte är av en anledning kopplad till handhavandet eller utseendet på iTunes. Programmet gör ingenting med filstrukturen på hårddisken om man inte säger till den att göra det. Lite segt och laggigt blir det om musikbiblioteket är stort och det är anledningen till att jag nu letar ny programvara (trots att jag faktiskt är nöjd med de flesta saker i iTunes) och har köpt en licens på Swinsian.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-05-15 12:32

Förrut körde jag Kodi/XBMC genom en Apple TV 2 och den fick sköta allting i vardagsrummet. Streamade mestadels FLAC från min dator som alltid stod på när jag var hemma.
Idag har jag en Raspberry Pi 2 som agerar NAS och när jag vill kolla film kopplar jag helt enkelt in min dator. Musikbiblioteket finns inte längre kvar, det gav mig mest problem och huvudbry om vad som skulle sparas och ej när utrymmet sinade.
Om jag har datorn på för tillfället så får den sköta Spotify, men oftast tar jag bara 3,5 mm ur luren och kör den vägen.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-05-15 13:44

Jag lagrar allt på datorn som flac. Sedan alternerar jag mellan kodi, groove music och foobar som mediaspelare. Från datorn skickas ljudet optiskt till stereon och bilden via hdmi till tv'n.
Jag styr det hela med en trådlös mus ifrån soffan.
När jag spelar Spotify, så styr jag detta via datorn med min surfplatta från tidigare nämnda soffläge 8) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-05-15 15:51

Jag spelar CD-skivor i CD-spelaren och ibland musik från en bärbar PC som ansluter till en extern USB-DAC av egen konstruktion.
Men det är mest CD somm gäller.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-05-15 16:10

shifts skrev:...Lite segt och laggigt blir det om musikbiblioteket är stort och det är anledningen till att jag nu letar ny programvara (trots att jag faktiskt är nöjd med de flesta saker i iTunes) och har köpt en licens på Swinsian.

Dit har jag inte kommit än, med bara 2,3 TB musik på disken. När börjar det lagga?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-15 17:20

Jag har en "server" (en vanlig w10-dator) där jag har all min musik. På en annan dator (också w10) har jag den musik som jag mest lyssnar på. Och det är från denna som jag lyssnar, trådlöst till en Squeezebox som sedan matar stereon. Denna "andra" dator är den jag huvudsakligen använder för arbete och fritid, "servern startas bara upp när jag för över musik till lyssningsdatorn.

Trådlöst är inte så stabilt men fungerar normalt även på 24/192-filer, om än inte alltid. Tyvärr har jag ingen möjlighet att dra tråd genom huset. Planen är dock att sätta ihop en liten passivt kyld NAS (trådkopplad till SB'n) med SSD (med typ 2TB) som står vid stereon och att flytta över filer dit sker trådlöst. Om överföringen sker långsamt eller med korta avbrott spelar mindre roll. För tillfället ligger lite drygt 1TB på lyssningsdatorn, "servern" innehåller ungefär 7TB musik. All musik på servern är fö uppbackad på en separat lagringsenhet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi