Jag gjorde misstaget att mäta upp mitt rum med en RadioShack ljudtrycksmätare och rives audio test-cd anpassad för denna, och resultatet blev ju ganska nedslående, det finns en bild på eländet med här under.
Det var iofs väntat att det inte skulle se perfekt ut eftersom jag inte ens har en matta på golvet (parkett) samt ganska kala (lättbetong fram+sidor, trä bak) väggar men att det skulle bli så där svajjigt var jag inte riktigt beredd på.
Så något måste göras åt akustiken, men kruxet är att det ska fungera som vardagsrum också, och med fungera menas både estetiskt och akustiskt.
Jag har sett att dämpning bakom högtlalarna ofta rekommenderas, finns det något alternativ till detta eftersom jag har svårt få den lösningen att fungera resnt estetiskt?
Jag funderar nämligen på att ställa en bokhylla som täcker upp i princip hela bakväggen och fylla upp den med böcker, det borde väl ge en hyffsat bra dämpning? Eventuellt kanske tillverka ett bakstycke till bokhyllan som kan fyllas med lämpligt dämpmaterial också. Isåfall kanske det kan vara ett alternativ tänkte jag.
Själv kan jag bara spekulera eftersom mina kunskaper i ämnet fortfarande är ganska begränsade, men jag tänkte att någon här kanske har lite bättre koll än vad jag har? :)

Mvh,
Johan Isacsson