Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-06-03 08:09

Vinylcalle skrev:
Morello skrev:Låter intressant och kul, men jag hänger nog inte rikitgt på vad du menar. Utveckla gärna litet. :)


Hmm ok. Jag spelar in någon test signal låt säga sinus ton 1000 Hz ifrån en test skiva med några olika pickuper. Sen skickar jag den till dig som säkert har program för att kika på distorsion och annat som kan vara av intresse.

MvH Carl


Kanon, kör på ba :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Vinylcalle » 2016-06-05 01:12

Morello skrev:
Vinylcalle skrev:
Morello skrev:Låter intressant och kul, men jag hänger nog inte rikitgt på vad du menar. Utveckla gärna litet. :)


Hmm ok. Jag spelar in någon test signal låt säga sinus ton 1000 Hz ifrån en test skiva med några olika pickuper. Sen skickar jag den till dig som säkert har program för att kika på distorsion och annat som kan vara av intresse.

MvH Carl


Kanon, kör på ba :)


Kul. Så fort jag får tid och ork i värmen så ska jag ordna det. Återkommer.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-06-05 15:06

Jag hämtade nyss testskivan på posten. Sannolikt den dyraste LP jag anskaffat, men nu ska det grävas djupt i vinyldjungeln!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

adagio
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2004-02-05
Ort: Östergötland

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav adagio » 2016-06-06 11:07

En liten tanke bara: det är ju inte bara PUns signal som kommer mätas utan kombon av arm/PU. Det är ju viktigt att de tillsammans hamnar i ca 9-11hz resonans bla? Annars säger ju mätningen inget om själva PUn, utsignalen är ju resultatet av helheten, Arm/PU utgör ju mer en enhet än att armen skulle vara en optimal bas för alla olika pu. Tänker jag fel?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15193
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Harryup » 2016-06-06 11:18

Ja, i den bemärkelsen att enheten slutar vid tonarmen. Det som man får signal ur är helheten med pickupen+armen+skivspelaren+underlaget. Sen kan du lägga till injusteringen av densamma förstås individuellt för varje pickup + alla ingående delars skick. Sen kan du lägga till RIAA'ns anpassning och kvalité. Och i slutändan kommer man inte få veta hur just den sortens pickuper mäter utan just hur detta ex mätte just i detta ex av arm på just detta ex av skivspelare osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-06-06 11:48

adagio skrev:En liten tanke bara: det är ju inte bara PUns signal som kommer mätas utan kombon av arm/PU. Det är ju viktigt att de tillsammans hamnar i ca 9-11hz resonans bla? Annars säger ju mätningen inget om själva PUn, utsignalen är ju resultatet av helheten, Arm/PU utgör ju mer en enhet än att armen skulle vara en optimal bas för alla olika pu. Tänker jag fel?


Nu är det framförallt beteendet vid höga frekvenser (där problemen ofta finns) jag är intresserad av.
I huvudsak:

1. Spårningsförmåga, horisontelt och vertikalt
2. Linjäritet/distorsion

Dessa parametrar kommer inte i någon större utsträckning att påverkas av armens tröghetsmoment eller beskaffenhet i övrigt. Däremot är såklart den geometriska injusteringen väsentlig.

Det vore kul om folk kunde spela in litet exempel från LP - alltså sådant man tycker låter extra bra.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15193
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Harryup » 2016-06-06 15:55

Morello skrev:
1. Spårningsförmåga, horisontelt och vertikalt
2. Linjäritet/distorsion

Dessa parametrar kommer inte i någon större utsträckning att påverkas av armens tröghetsmoment eller beskaffenhet i övrigt. Däremot är såklart den geometriska injusteringen väsentlig.

Det vore kul om folk kunde spela in litet exempel från LP - alltså sådant man tycker låter extra bra.


Jo, det är en jäkla skillnad på pickupers möjligheter att spåra beroende på arm och verk. Och lägg till skicket på 30-40 år gamla grejor där folk kanske bytt pickuper och dragit till skruvarna hårt fast med armen monterad så får lagren sig riktiga påfrestningar. Ett kabelbyte kan räcka för att en arm skall funka sämre också. Så skicket påverkar klart mycket.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-06-06 16:03

Kan du peka på en mätning av samma pickup men med olika verk där det "är en jäkla skillnad på pickupers möjligheter att spåra"?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Thomas_A » 2016-06-06 20:55

Signalkvalitetens beroende av resonansfrekvensen är avhandlad bl a här

http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf

Länkad ett antal ggr på forumet. Sammanfattningen är intressant tycker jag.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav petersteindl » 2016-06-06 22:08

Morello skrev:
adagio skrev:En liten tanke bara: det är ju inte bara PUns signal som kommer mätas utan kombon av arm/PU. Det är ju viktigt att de tillsammans hamnar i ca 9-11hz resonans bla? Annars säger ju mätningen inget om själva PUn, utsignalen är ju resultatet av helheten, Arm/PU utgör ju mer en enhet än att armen skulle vara en optimal bas för alla olika pu. Tänker jag fel?


Nu är det framförallt beteendet vid höga frekvenser (där problemen ofta finns) jag är intresserad av.
I huvudsak:

1. Spårningsförmåga, horisontelt och vertikalt
2. Linjäritet/distorsion

Dessa parametrar kommer inte i någon större utsträckning att påverkas av armens tröghetsmoment eller beskaffenhet i övrigt. Däremot är såklart den geometriska injusteringen väsentlig.

Det vore kul om folk kunde spela in litet exempel från LP - alltså sådant man tycker låter extra bra.


Vad gäller spårningsförmåga så brukar de testskivor som har graverade spår för att testa spårningsförmåga ofta använda 1000 Hz. Andra vanligt förekommande testfrekvenser för olika mätändamål är 315 Hz och 3150 Hz. Här är några testskivor.

https://www.discogs.com/Ortofon-Tivoli-Symphony-Orchestra-Ortofon-Pick-Up-Test-Record-Direct-Cut/release/4314437

Vill du mäta svaj så kan denna testskiva kanske vara användbar:

https://www.discogs.com/No-Artist-DIN-45545-Gleichlauf-Me%C3%9F-Schallplatten-f%C3%BCr-33-13-und-45-Umin-LAB-075/release/2639592

Det finns även en DIN skiva för kontroll av spårningsförmåga. Jag hittar inte den på nätet, men den hade 50 µm, 60 µm, 70 µm, 80 µm, 90 µm, 100 µm och 110 µm.

Jag kan säga att en och samma pickup spårade olika beroende på skivspelare och tonarm. Jag har ställt in många pickuper under mina dagar. Jag minns speciellt en gång i Tyskland då jag ställde in pickuper åt Tyska High End distributörer. Det var en Koetsu som av någon orsak kunde fås att spåra 110 µm i en spelare. Hur man än provade så klarade den pickupen att spåra 70 µm eller max 80 µm i alla andra kombinationer jag provade. Dessutom mäter man inte spårningsförmåga, man lyssnar.

Här är en annan testskiva
https://www.discogs.com/Test-Record-Lab-Din-45-549-Abtastf%C3%A4higkeits-Mess-Schallplatte/release/5741747

Då det gäller att ställa in VTA + antiskating + andra parametrar var denna skiva absolut bäst.

https://www.discogs.com/No-Artist-Stereo-Test-And-Demonstration/release/4322688

Här har du ett utbud.

http://www.liedderzeit.de/Platten/Sonderproduktion/Messschallplatten.htm

Pick your choice.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-06-06 22:36

"Hur man än provade så klarade den pickupen att spåra 70 µm eller max 80 µm i alla andra kombinationer jag provade. Dessutom mäter man inte spårningsförmåga, man lyssnar. "

Eller så mäter man - det du hör syns även i en enkel THD_mätning.

Tackar för tipsen, men har redan fått hem HIFI News testskiva.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15193
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Harryup » 2016-06-07 00:59

Morello skrev:Kan du peka på en mätning av samma pickup men med olika verk där det "är en jäkla skillnad på pickupers möjligheter att spåra"?


Absolut inte, bara personliga erfarenheter av sätta upp skivspelare i princip dagligen under 11 år i butik och distributionsled. Vet inte av att jag någonsin sett mätningar på olika ex av någonting i nån test inom hifi där man kan befara individuella skillnader. Tyvärr.
Men det räcker med att t.ex. släppa ner innertallriken för snabbt på en Linn eller en Systemdek för att man kan åstadkomma skador även om det inte är vanligt. Eller frakta den med innertallriken kvar i sitt nedersta läge. Men man kan absolut ha problem med ett lager utan att det för den skull låter som ett "lagerljud" ifrån en spelare. Olika tyngd på armar i förhållande till flytande upphängningar och även kabelavlastningens justering ger olika ljud. Olika vobblande eller snyggt gungande fjädringar ger olika ljud.
Finns ju inget magiskt i detta men väl en massa omständigheter. Peter och jag hade stora fördelar eftersom vi hade tillgång till både Van Den Huls, Audio Note och Goldrings kunnanden. Och som varandes generalagent så kunde vi selektera pickuper på ett annat sätt än om man bara haft tillgång till ett ex som en kund hade beställt. Och det förekom definitivt returer på alla nivåer av pickuper. SÅ för min del så är pickuptester gjorda av andra av ringa värde då man inte vet om det är ett "bra", ett "normalt" eller kanske ett "dåligt" ex. som man mätt på. Om jag minns rätt så provade väl Stig ett antal olika verk innan han köpte ett. Minns du Peter?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav petersteindl » 2016-06-07 02:42

Morello skrev:"Hur man än provade så klarade den pickupen inte att spåra 70 µm eller max 80 µm i alla andra kombinationer jag provade. Dessutom mäter man inte spårningsförmåga, man lyssnar. "

Eller så mäter man - det du hör syns även i en enkel THD_mätning.

Tackar för tipsen, men har redan fått hem HIFI News testskiva.


Morello, av ditt svar kan jag enkelt förstå att det här gebitet är nytt för dig. Du får gärna hålla på att mäta då en pickup inte spårar om du tycker det är ballt men det är helt meningslös sysselsättning.

I citatet har jag korrigerat min text såsom det borde stått d v s jag har lagt till ordet inte med blå text. Sorry för att jag inte fick med ordet inte. Tyvärr kan jag inte ändra i mitt tidigare inlägg.

I all välmening, då pickupen inte spårar så graverar den skivan och nästa pickup med samma nål kommer att ha benägenhet att antingen gå i det omgraverade spåret d v s misstracka eller också återge omgraveringen d v s klara att spåra den tidigare misstrackingen. Det betyder i klartext att du kan slänga skivan i närmaste sopcontainer och köpa en ny. Jag vet att mätning tar viss tid och att man vill mäta då man har ett repeterbart resultat för annars är mätning meningslös och infantil sysselsättning av korkade ingenjörer, men då pickupen inte spårar så finns det inget entydigt. Pickupen kan spåra begynnelsen på spåret men misstracka strax efter och vice versa. Då man lyssnar hör man direkt och kan direkt lyfta nålen ur spåret för att förhoppningsvis/troligtvis rädda skivan. Man kan korrigera pickupens inställning och prova på nytt om den kan spåra det spår den tidigare inte klarade. Är man van lyssnare och monterare av pickuper så vet man oftast i förväg om pickupen klarar nästa spår med något högre utstyrning. Morello, använd öronen, så djävla dåliga är de inte.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35537
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav paa » 2016-06-07 09:12

petersteindl skrev:... Jag minns speciellt en gång i Tyskland då jag ställde in pickuper åt Tyska High End distributörer. Det var en Koetsu som av någon orsak kunde fås att spåra 110 µm i en spelare. Hur man än provade så klarade den pickupen att spåra 70 µm eller max 80 µm i alla andra kombinationer jag provade.
...
Med vänlig hälsning
Peter

Vad var det för spelare och arm som passade så bra ihop med Koetsun?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Thomas_A » 2016-06-07 23:22

Jag har både lyssnat och mätt på flera pickuper och ser fram emot Morellos resultat.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-06-16 08:57

Någon som vet vad referensnivån är för vinyl, dvs vad betyder tex +15 dB. Hur definieras 0 dB?

Trimmade in spelaren en del igår och den spårar utan konstigheter 300 Hz vid +15 dB(vad det nu betyder)

Hifi News testskiva är för övrigt inte att rekommendera, då den saknar testtoner vid olika nivå och frekvens.

Money for nothing på 45 RPM-vinyl låter acceptabelt, men långt från CD-kvalitet! Skulle gissa att signal-störförhållandet är max 60 dB (RIAA-steget per se har ett A-vägt SNR om 98 dB, vilket är extremt)

Jag kan spela in en snutt av den om intresse finns.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32052
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Bill50x » 2016-06-16 09:14

Morello skrev:Jag kan spela in en snutt av den om intresse finns.

Ja tack!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22771
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-16 09:41

Morello skrev:Någon som vet vad referensnivån är för vinyl, dvs vad betyder tex +15 dB. Hur definieras 0 dB?

Trimmade in spelaren en del igår och den spårar utan konstigheter 300 Hz vid +15 dB(vad det nu betyder)



Inte för att jag vet men denna information finns baktill på den direktgraverade LP:n med Gugge Hedrenius Big Blues Band:

Bild

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-06-16 10:37

Det verkar som att 0dB motsvarar 5 cm/s RMS vid 1 kHz.
Detta motsvarar 5*1,41/2pi/300=37 µm topp
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav petersteindl » 2016-06-16 11:33

Morello skrev:Det verkar som att 0dB motsvarar 5 cm/s RMS vid 1 kHz.
Detta motsvarar 5*1,41/2pi/300=37 µm topp


Jag får det till att 0 dB = 4 cm/s RMS och 5,6 cm/s peak. I så fall blir det 29,7 µm topp.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-06-16 13:53

Var hittar du uppgiften om att 0 dB motsvarar 4cm/s vid 1 kHz?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav petersteindl » 2016-06-16 18:32

Skalorna ligger bredvid varandra och verkar vara frekvensoberoende.

Hu får du fram att 0dB motsvarar 5 cm/s RMS vid 1 kHz?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-06-16 18:47

petersteindl skrev:Skalorna ligger bredvid varandra och verkar vara frekvensoberoende.

Hu får du fram att 0dB motsvarar 5 cm/s RMS vid 1 kHz?

Med vänlig hälsning
Peter


Olika källor på nätet, men jag skulle gärna ha ett riktigt dokument att referera till.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39872
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav petersteindl » 2016-06-16 21:17

Det refereras vid 0 dB till RCA-12-5-49.

Jag sökte på google och denna blev ett resultat. Jag vet inte om det är till någon hjälp men det finns fler sidor på nätet som tar upp RCA-12-5-49.

http://lcweb2.loc.gov/master/mbrs/recording_preservation/manuals/Pultec%20Model%20PC-10%20Record%20Compensating%20System.pdf

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7354
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Thomas_A » 2016-06-20 00:02

Jag brukar hänvisa till Yosh sidor som har en del fakta.

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/recspecs.htm
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22771
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-20 12:05

Thomas_A skrev:Jag brukar hänvisa till Yosh sidor som har en del fakta.

http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/recspecs.htm


Där fanns mycket fakta!

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10336
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav distad » 2016-06-26 21:27

Morello skrev:Någon som känner till ett seriöst pickup-test?
Alltså där man mätt olika paramterar - i synnerhet distorsion vid litet högre signalnivå.

Lyssna-och-dricka-vin-tester är utan intresse.


Jag har utvecklat någon typ av allergi mot LP-avspelning - det låter aldrig riktigt bra; varken hos mig eller hos andra.
Jag stör mig nästan alltid på orenheter när nivån stiger samt givetvis den sedvanliga innserspårsdistorsionen.

Trodde att du blindtestade dina vinval också och varför inte göra det pickuper också, allt annat blindtestar ni ju så varför inte, den kan ju annars låta färgad och det skulle ju vara en katastrof :o
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Seriöst pickup-test

Inläggav Morello » 2016-07-12 18:15

Någon som lyckas spåra +18dB-spåret på någon testskiva?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34973
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-07-12 20:13

Trimmade LP-spelaren lite och spelade in en snutt:
Från albumet Roxy Music "Avalaon".

http://user.faktiskt.io/Morello/Roxy-mu ... sample.wav
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Chaconne
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2016-02-02

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Chaconne » 2016-07-12 20:22

Morello skrev:Trimmade LP-spelaren lite och spelade in en snutt:
Från albumet Roxy Music "Avalaon".

http://user.faktiskt.io/Morello/Roxy-mu ... sample.wav


Vad använder du för snurra och arm?

Mvh

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster