av Thomas_A » 2016-08-05 13:20
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Vad jag minns från min LP-tid så ger en resonansfrekvens på 15 Hz vertikalt ganska mycket höjning vid 20 Hz och en "blötare" bas än en lägre resonansfrekvens, ...säg kring 10 Hz.
Googlade snabbt och fann dessa kurvor.
[ Bild ]
Med dämpning kan det bli så här.
[ Bild ]
Det här är med Mörch tonarm som är synnerligen dämpad.
[ Bild ]
Och hur mycket bass har du vid 20 Hz på en genomsnittlig skiva? Basen är ju också monokopplad i gravering så det är ingen vertikal resonans. Se i övrigt:
http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdfOch min pickup med och utan borste, alldeles för låg resonansfrekvens enligt mig. Skulle alltså vilja upp på minst 10 Hz, och närmare 15 Hz. Se dock hur det ser ut vid 2-6 Hz där skivbukcligheterna har sitt maximum. Det är inte så roligt... även om borsten är effektiv i en riktning.
[ Bild ]
[ Bild ]
Ja 6 Hz har alltid ansetts vara för låg resonansfrekvens. Optimalt är nog 9 Hz som hamnar på 10 Hz med dämpning på tonarmen. Sedan skulle jag personligen vilja ha dämpbaljan längre ut vid pickupen istället för vid tonarmsfästet. Jag vill minnas att jag sett en sådan variant. Baljan med gucka var då ovanför tonarmen.
Jag vill påpeka att inte alla graveringar gjordes med mono i basen. Bertil Alving graverade alla sina inspelningar själv på den tiden han spelade in för Proprius och han kopplade ur monofunktionen.
Mvh
Peter
Jag är som sagt inte säker på att 9 eller 10 Hz är optimalt. Laadegaards papper hävdar högre än så, se bla Fig 7, 23 och 28 i hans papper.Jag känner inte till någon som undersökt saken noggrant på samma sätt och kommit fram till att 10 Hz är någon gold standard. Det är ganska få som kommer upp mellan 10-12 Hz i sina PU/arm-kombos och de flesta jag sett ligger snarare runt 6-10 Hz. Det är mindre fara för den horisontella att ha en låg frekvens men väl för den vertikala. Ser man på Mörchs graf ovan som du länkade till så ligger den snarare runt 12 Hz. Optimalt handlar det bla om att få pickupen att spåra så väl så som möjligt och bättre är väl att ha en signal på -15 dB vid 5 Hz än -7 dB vid 5 Hz för att minska rumble och intermodulation. Det kräver då att resonansfrekvensen hamnar uppemot 12-15 Hz snarare än 9-10 Hz, om man tänker sig 12 dB/oktav branthet.
Sedan kan det finnas ett fåtal skivor som skulle vinna på ha 6-10 Hz snarare än 10-15 Hz, men de är inte många.
Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.