Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34947
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-08-05 11:06

PerStromgren skrev:Den här diskussionen påminner mig om varför jag så intensivt såg fram emot CD:n introduktion! Jag har dock full respekt för att man kan vilja hålla på att finjustera sin skivspelare, med allt vad det innebär, som hobby.


Ikväll ska jag jämföra lite CD och LP-utgåvor.

Riktigt bra blir ju aldrig vinyl, men det är väl det som är tjusningen - jakten på förbättringar :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39825
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 11:28

Morello skrev::mrgreen: Ord och inga visor.

Kan man itne tänka sig att man använder breurs olja i SME-baljan?

http://www.ebay.co.uk/itm/SME-FD200-FLU ... SwbsBXmkLB


Själva vingen som SME använder är alldeles för liten för att göra nytta med den olja som Breuer använder och vice versa.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39825
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 11:30

Morello skrev:
PerStromgren skrev:Den här diskussionen påminner mig om varför jag så intensivt såg fram emot CD:n introduktion! Jag har dock full respekt för att man kan vilja hålla på att finjustera sin skivspelare, med allt vad det innebär, som hobby.


Ikväll ska jag jämföra lite CD och LP-utgåvor.

Riktigt bra blir ju aldrig vinyl, men det är väl det som är tjusningen - jakten på förbättringar :mrgreen:


Jamen vinyl är ju en kulinariskt anrättad oxfilé medans cd är en slafsig Maxburgare 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Svante » 2016-08-05 12:29

Men är det ingen som har prövat magnetisk dämpning av tonarmar? Det borde gå att göra motvikten av aluminium och placera den i ett kraftigt magnetfält från en neodymmagnet.

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39825
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-08-05 12:37

Svante skrev:Men är det ingen som har prövat magnetisk dämpning av tonarmar? Det borde gå att göra motvikten av aluminium och placera den i ett kraftigt magnetfält från en neodymmagnet.

[ YouTube ]


Jo jag har för mig att jag hört talas om magnetisk dämpning. Ditt förslag verkar jättebra att utnyttja virvelströmmar för något positivt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34947
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-08-05 12:48

Jag tycker paddel i olja verkar bra - då kan ju vinylentusiasten testa olika oljor. varför inte Moebius svindyra urmakeroljor? Dom kostar ungefär 100 SEK/ ml
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-08-05 13:20

petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:
petersteindl skrev:
Vad jag minns från min LP-tid så ger en resonansfrekvens på 15 Hz vertikalt ganska mycket höjning vid 20 Hz och en "blötare" bas än en lägre resonansfrekvens, ...säg kring 10 Hz.
Googlade snabbt och fann dessa kurvor.

[ Bild ]

Med dämpning kan det bli så här.

[ Bild ]

Det här är med Mörch tonarm som är synnerligen dämpad.

[ Bild ]


Och hur mycket bass har du vid 20 Hz på en genomsnittlig skiva? Basen är ju också monokopplad i gravering så det är ingen vertikal resonans. Se i övrigt:

http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf

Och min pickup med och utan borste, alldeles för låg resonansfrekvens enligt mig. Skulle alltså vilja upp på minst 10 Hz, och närmare 15 Hz. Se dock hur det ser ut vid 2-6 Hz där skivbukcligheterna har sitt maximum. Det är inte så roligt... även om borsten är effektiv i en riktning.

[ Bild ]
[ Bild ]


Ja 6 Hz har alltid ansetts vara för låg resonansfrekvens. Optimalt är nog 9 Hz som hamnar på 10 Hz med dämpning på tonarmen. Sedan skulle jag personligen vilja ha dämpbaljan längre ut vid pickupen istället för vid tonarmsfästet. Jag vill minnas att jag sett en sådan variant. Baljan med gucka var då ovanför tonarmen.

Jag vill påpeka att inte alla graveringar gjordes med mono i basen. Bertil Alving graverade alla sina inspelningar själv på den tiden han spelade in för Proprius och han kopplade ur monofunktionen.

Mvh
Peter


Jag är som sagt inte säker på att 9 eller 10 Hz är optimalt. Laadegaards papper hävdar högre än så, se bla Fig 7, 23 och 28 i hans papper.Jag känner inte till någon som undersökt saken noggrant på samma sätt och kommit fram till att 10 Hz är någon gold standard. Det är ganska få som kommer upp mellan 10-12 Hz i sina PU/arm-kombos och de flesta jag sett ligger snarare runt 6-10 Hz. Det är mindre fara för den horisontella att ha en låg frekvens men väl för den vertikala. Ser man på Mörchs graf ovan som du länkade till så ligger den snarare runt 12 Hz. Optimalt handlar det bla om att få pickupen att spåra så väl så som möjligt och bättre är väl att ha en signal på -15 dB vid 5 Hz än -7 dB vid 5 Hz för att minska rumble och intermodulation. Det kräver då att resonansfrekvensen hamnar uppemot 12-15 Hz snarare än 9-10 Hz, om man tänker sig 12 dB/oktav branthet.

Sedan kan det finnas ett fåtal skivor som skulle vinna på ha 6-10 Hz snarare än 10-15 Hz, men de är inte många.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-08-05 13:25

Morello skrev:Någon av herrarna som vet något om Thorens TD160 SUPER?

Jag har sedan jag var grabb velat ha en SME 3009-arm och det finns en TD160 med denna arm till salu.


Har haft 166an och den har lite mer bas eller sväng i basen som gör att den känns mer drag i än Linn Axisen. Men osäker på vad det betyder, tror inte det är mer korrekt. Snarare någon resonans.

Du vill inte ha en series III (5 g off massa)?

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34947
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-08-05 13:35

Nej, jag vill ha e SME 30 med Seri V-arm.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-08-05 13:40

Det är ju något helt annat det.
Då har man lämnat det värsta träsket bakom sig.
Och då får du ju din dämpbalja också och kan pröva oljor långt in på nätterna.
Kanske enklast att köpa 2 så du kan jämför förbättringarna med en mera korrekt utvärdering.
Lycka till.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34947
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-08-05 13:44

Vad menas?

Vad har du för spelare, harryup?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-08-05 13:47

Morello skrev:Nej, jag vill ha e SME 30 med Seri V-arm.


Förstår. :D
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2004-02-09

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav PekkaJohansson » 2016-08-05 13:54

petersteindl skrev:
Svante skrev:Men är det ingen som har prövat magnetisk dämpning av tonarmar? Det borde gå att göra motvikten av aluminium och placera den i ett kraftigt magnetfält från en neodymmagnet.

[ YouTube ]


Jo jag har för mig att jag hört talas om magnetisk dämpning. Ditt förslag verkar jättebra att utnyttja virvelströmmar för något positivt.

Med vänlig hälsning
Peter


Bild

Magnetisk dämpning används av firman Schröder i Berlin. Fler bilder finns här: http://www.schroeder-tonarme.de/album.html.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-08-05 15:30

Morello skrev:Vad menas?

Vad har du för spelare, harryup?


Menade att om du vill ha en SME30 med en V så är det ju riktiga grejor.

Jag har en Pink Triangle med Helius Orion och audio Note IO som jag inte använt på evigheter, en Technics SP-1000F tror jag den heter ifrån SVT med ett Ortofonhuvud och kanske en OM-30 nål och en Linn LP-12 med Akito och Addikt. Den senare är den som är spelbar. Pinken behöver en översyn, Technicsen är verkligen inget vidare men köptes för skojs skulle av nån anledning. Kommer nog aldrig ur garderoben.

/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav MichaelG » 2016-08-05 15:45

PerStromgren skrev:Jag har dock full respekt för att man kan vilja hålla på att finjustera sin skivspelare, med allt vad det innebär, som hobby.


Du är en fin och generös människa.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-06 00:17

Morello skrev:Någon av herrarna som vet något om Thorens TD160 SUPER?

Jag har sedan jag var grabb velat ha en SME 3009-arm och det finns en TD160 med denna arm till salu.


Det är en bra spelare. Inte ultimat på något vis, t.ex. så är svaj och hastighetsprecisionen inte helt 100% (men inte något stort problem). Ska du ha något nytt bättre bör du nog vara bredd att lägga 20-30 kkr.

Men skivspelare, tonarmar och pickuper är individer. Och ett dåligt exemplar av en Thorens TD 160 Super är inte bättre än en välskött väldigt enkel spelare.

Sme 3009 serien består av åtminstone 7 stycken olika modeller med ganska olika egenskaper. Ska man ha en lätt arm är det Series III (s), S2 Improved (med eller utan fast skal) som gäller i första hand. Tidiga 3009 är ganska tunga och den sista versionen 3009R är medium (runt 12-13 gram).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-06 00:19

petersteindl skrev:
Thomas_A skrev:
petersteindl skrev:
Vad jag minns från min LP-tid så ger en resonansfrekvens på 15 Hz vertikalt ganska mycket höjning vid 20 Hz och en "blötare" bas än en lägre resonansfrekvens, ...säg kring 10 Hz.
Googlade snabbt och fann dessa kurvor.

[ Bild ]

Med dämpning kan det bli så här.

[ Bild ]

Det här är med Mörch tonarm som är synnerligen dämpad.

[ Bild ]


Och hur mycket bass har du vid 20 Hz på en genomsnittlig skiva? Basen är ju också monokopplad i gravering så det är ingen vertikal resonans. Se i övrigt:

http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf

Och min pickup med och utan borste, alldeles för låg resonansfrekvens enligt mig. Skulle alltså vilja upp på minst 10 Hz, och närmare 15 Hz. Se dock hur det ser ut vid 2-6 Hz där skivbukcligheterna har sitt maximum. Det är inte så roligt... även om borsten är effektiv i en riktning.

[ Bild ]
[ Bild ]


Ja 6 Hz har alltid ansetts vara för låg resonansfrekvens. Optimalt är nog 9 Hz som hamnar på 10 Hz med dämpning på tonarmen. Sedan skulle jag personligen vilja ha dämpbaljan längre ut vid pickupen istället för vid tonarmsfästet. Jag vill minnas att jag sett en sådan variant. Baljan med gucka var då ovanför tonarmen.

Jag vill påpeka att inte alla graveringar gjordes med mono i basen. Bertil Alving graverade alla sina inspelningar själv på den tiden han spelade in för Proprius och han kopplade ur monofunktionen.

Mvh
Peter


Mes berömd med dämpbalja fram är Townshend.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Vinylcalle » 2016-08-06 00:22

petersteindl skrev:
Svante skrev:Men är det ingen som har prövat magnetisk dämpning av tonarmar? Det borde gå att göra motvikten av aluminium och placera den i ett kraftigt magnetfält från en neodymmagnet.

[ YouTube ]


Jo jag har för mig att jag hört talas om magnetisk dämpning. Ditt förslag verkar jättebra att utnyttja virvelströmmar för något positivt.

Med vänlig hälsning
Peter


Återigen väljer jag att hänvisa till min Dynavector DV-505 som dämpar tonarmen via eddy current i horisontell ledd. Dvs man gjorde detta redan 1976 (eller var det 77?).

Finns säkert någon mer också.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Laila » 2016-08-06 00:44

Morello skrev:Nej, jag vill ha e SME 30 med Seri V-arm.


Om vi bortser spelaren så är ena Jelco ett utmärkt alternativer* te dä mässta . . . typer.

*Istället för att fungera med en begränsad kategori av puppar så mejkar den här
sens med de flesta på marknaden förekommande, å dessutom med bravur . . .
ena tips från coachen sisådär. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav leffe » 2016-08-06 08:01

Då får jag ju skamset dra ner brallorna och erkänna att jag gått omkring och varit nöjd på helt felaktiga grunder, inte fattat ett jota - undrar om jag behöver professionell hjälp, medicin eller om det bara är nödslakt som återstår...!? :roll:

Jag har ju nämligen använt en AT oc9 ml tror jag den heter, i en Transcriptor Vestigial arm, trots att jag vet att puppan är flera gram för tung för den armen.

Vad är det som händer rent praktiskt och teoretisk med en sådan ohemul missmatchning?

Jag vet ju att många tycker armen är en bastard, men jag har ju haft den i 40 år och gillar den faktiskt - trots uppenbara brister i användarvänlighet...... 8)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-08-06 09:01

leffe skrev:Då får jag ju skamset dra ner brallorna och erkänna att jag gått omkring och varit nöjd på helt felaktiga grunder, inte fattat ett jota - undrar om jag behöver professionell hjälp, medicin eller om det bara är nödslakt som återstår...!? :roll:

Jag har ju nämligen använt en AT oc9 ml tror jag den heter, i en Transcriptor Vestigial arm, trots att jag vet att puppan är flera gram för tung för den armen.

Vad är det som händer rent praktiskt och teoretisk med en sådan ohemul missmatchning?

Jag vet ju att många tycker armen är en bastard, men jag har ju haft den i 40 år och gillar den faktiskt - trots uppenbara brister i användarvänlighet...... 8)

Om du är nöjd med det du hör så har du väl ingen anledning att skämmas?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32031
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Bill50x » 2016-08-06 09:40

leffe skrev:Då får jag ju skamset dra ner brallorna och erkänna att jag gått omkring och varit nöjd på helt felaktiga grunder, inte fattat ett jota - undrar om jag behöver professionell hjälp, medicin eller om det bara är nödslakt som återstår...!? :roll:

Jag har ju nämligen använt en AT oc9 ml tror jag den heter, i en Transcriptor Vestigial arm, trots att jag vet att puppan är flera gram för tung för den armen.

Vad är det som händer rent praktiskt och teoretisk med en sådan ohemul missmatchning?

Jag vet ju att många tycker armen är en bastard, men jag har ju haft den i 40 år och gillar den faktiskt - trots uppenbara brister i användarvänlighet...... 8)

En för tung pu ger en lägre egenresonans i systemet vilket kan resultera i att armen "gungar omkring" på oplana/ocentrerade skivor. Med ett system som går djupt i basen kan man då råka ut för fladder i baselementen. Kan alltså. Men om du under alla år inte upplevt några problem är det säkert OK.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Svante » 2016-08-06 09:47

Ja, det är ju skillnad på "kan ge problem" och "ger problem". I hifivärlden är det inte helt ovanligt att någon identifierar ett potentiellt problem, och att någon annan tycker sig höra problem vid tillfällen när de inte finns. Ett annat exempel är avslutningar i högtalarkablar som potentiellt löser problem med självsvängande förstärkare. Sedan utvärderas kabeln med stabila förstärkare. Placebotrollet har goda chanser där.

... och allt kommer ifrån att man inte vill ha villkorade svar på frågan: "Är det där bra?".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-08-06 10:20

leffe skrev:Då får jag ju skamset dra ner brallorna och erkänna att jag gått omkring och varit nöjd på helt felaktiga grunder, inte fattat ett jota - undrar om jag behöver professionell hjälp, medicin eller om det bara är nödslakt som återstår...!? :roll:

Jag har ju nämligen använt en AT oc9 ml tror jag den heter, i en Transcriptor Vestigial arm, trots att jag vet att puppan är flera gram för tung för den armen.

Vad är det som händer rent praktiskt och teoretisk med en sådan ohemul missmatchning?

Jag vet ju att många tycker armen är en bastard, men jag har ju haft den i 40 år och gillar den faktiskt - trots uppenbara brister i användarvänlighet...... 8)


Jag har inte hittat någon uppgiven effektiv massa för den armen men den påstås vara låg så varför tror det är en felmatchning?

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=20905
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-08-06 10:28

Bill50x skrev:
leffe skrev:Då får jag ju skamset dra ner brallorna och erkänna att jag gått omkring och varit nöjd på helt felaktiga grunder, inte fattat ett jota - undrar om jag behöver professionell hjälp, medicin eller om det bara är nödslakt som återstår...!? :roll:

Jag har ju nämligen använt en AT oc9 ml tror jag den heter, i en Transcriptor Vestigial arm, trots att jag vet att puppan är flera gram för tung för den armen.

Vad är det som händer rent praktiskt och teoretisk med en sådan ohemul missmatchning?

Jag vet ju att många tycker armen är en bastard, men jag har ju haft den i 40 år och gillar den faktiskt - trots uppenbara brister i användarvänlighet...... 8)

En för tung pu ger en lägre egenresonans i systemet vilket kan resultera i att armen "gungar omkring" på oplana/ocentrerade skivor. Med ett system som går djupt i basen kan man då råka ut för fladder i baselementen. Kan alltså. Men om du under alla år inte upplevt några problem är det säkert OK.

/ B


Det går ju alltid att pressa till de extrema när mismatchning är ett faktum, tung arm i högkompliant pickup:

https://www.youtube.com/watch?v=Tvne7oypwiQ

Poängen är att det går att minska distorsionen än mer även om man inte upplever dessa problem som filmen visar. Problemet är ju inte "på" eller "av" utan en gradvis förbättring som funktion av resonansfrekvensen.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-08-07 01:20

En vestigal arm gjordes för typ Sonus Blue och OM-40 i original. Dvs runt 30-40 i fjädringsmjukhet.
Gillar man armen så är det ju bra, men det kommer vara ohyggligt svårt att hitta passande pickuper idag.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7349
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-08-07 02:20

Harryup skrev:En vestigal arm gjordes för typ Sonus Blue och OM-40 i original. Dvs runt 30-40 i fjädringsmjukhet.
Gillar man armen så är det ju bra, men det kommer vara ohyggligt svårt att hitta passande pickuper idag.


Varför svårt att hitta pickuper? Om en ATOC9 fungerar borde väldigt många fungera. Kan tänka mig att DL103 blir lite för hög i en lätt arm.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15192
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-08-07 04:43

Om man har använt en vestigal så inser man att det är lite tur inblandat om den ens fungerar som den ska. Den gjordes i en tid då Infinity Black Widow och Sme III gjordes då man trodde att skivslitaget skulle minska om allt var extremt lätt. Sen kom nya nålslipningar och man övergav de lättaste armarna eftersom de helt enkelt var för lätta för att funka bra.

Användarvisningsbild
leffe
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 2009-01-31
Ort: fjollträsk

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav leffe » 2016-08-07 08:57

Enligt transcriptors specar bör puppans maxvikt vara 8gram - ursprungligen rekommenderades ADC xlm/zlm
Sonus blue och OM40 tror jag inte existerade på den tiden, men jag kan minnas fel.

Armen är ju udda i konstruktionen eftersom den inte är ledad i horisontellt, utan det är bara p-u skalet som kan röra sig - så buckliga skivor funkar ju inte alls.
Dynavector DV 507 är ju lite samma tänk

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39825
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-08-07 10:09

leffe skrev:Enligt transcriptors specar bör puppans maxvikt vara 8gram - ursprungligen rekommenderades ADC xlm/zlm
Sonus blue och OM40 tror jag inte existerade på den tiden, men jag kan minnas fel.

Armen är ju udda i konstruktionen eftersom den inte är ledad i horisontellt, utan det är bara p-u skalet som kan röra sig - så buckliga skivor funkar ju inte alls.
Dynavector DV 507 är ju lite samma tänk


Sonus Blue fanns i alla fall på 70-talets mitt och i Sverige såldes transcriptor och transcriber, tror jag den hette, med Sonus Blue. Det var Thore Wallenstrand som importerade Sonus Blue. På den tiden var en falang för låg massa och lättrörligt. Förutom Empire så fanns det 2 kända märken till med lättrörliga pickuper. Det kan ha varit AT men jag har för mig att det var amerikanskt. Butiken High Fidelity piratimporterade dessa på den tiden, även Roger Sperrling sålde dessa fast i modifierat skick. AKG hade också lättrörliga pickuper.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andreas och 4 gäster