Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Flint » 2016-07-26 12:58

Svante skrev:
Thomas_A skrev:
Svante skrev:
Utan att veta något om detaljerna tycker inte jag att det vore så himla osannolikt att det skulle kunna bli rejält varmt väldigt lokalt. Kanske är detta för att jag associerar med sträng-stråke där det faktiskt blir så varmt att hartset på stråken smälter kortvarigt. Det finns mycket övertygande bevis för det.

En pickupnål drabbas av mycket mindre effekt, men är å andra sidan mycket mindre.

Temperatur och värme är som bekant helt olika saker.

Så; för att veta hur det är måste det undersökas, och det verkar ju som att ni vet folk som har gjort det. Och då får man tro på de resultaten. Men självklart hur det är är det som sagt inte för mig.


Vad jag minns från beräkningarna och diskussionerna blir nålen lite varmare eftersom den är konstant utsatt, spåret blir det inte. Men några särkilt höga temperaturökningar rör det sig inte om.


Det måste bli en balans mellan tillförd effekt (P=F*v) och värmeavledningsförmåga i K/W. Misstaget man skulle kunna göra är att anta att hela nålspetsen får samma temperatur, det är inte självklart för mig. Och pratar man om små strukturer kan de hettas upp (och kylas av) extremt snabbt.

Javisst, det handlar om mycket små ytor som ev hettas upp och som troligen också kyls ner lika snabbt. Inget försvar för hypotesen som helhet men teorin verkar inte orimlig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-26 13:15

Som en bara gissning så kan jag inte tänka mig att nålen i anläggningsytan kan bara bli 2-3° varmare. Att det finns uträkningar som visar det kan jag däremot mycket väl tänka mig.

Har du kontakt med VdH fortfarande Peter? Han har säkert mätt på det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-07-26 13:42

Harryup skrev:
Som en bara gissning ...

mvh/Harryup




Harryup skrev:
Att det finns uträkningar som visar det kan jag däremot mycket väl tänka mig.

mvh/Harryup


Hög nivå på debatten nu. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-07-26 13:55

Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-26 14:52

Morello skrev:
Harryup skrev:
Som en bara gissning ...

mvh/Harryup




Harryup skrev:
Att det finns uträkningar som visar det kan jag däremot mycket väl tänka mig.

mvh/Harryup


Hög nivå på debatten nu. :mrgreen:


Absolut, med tanke på så olika nålgeometrier och olika lämpliga nåltryck, effektiv massor hos armar, buckliga skivor och med tydligt olika friktion enligt mätningar i Thomas tidigare post så kan jag tänka mig att det är väldigt lätt att förbise alla faktorer. Så 2-3 grader extra känns väldigt modest om man stannar en tallrik 4-5 sekunder tidigare beroende på pickup. Blir säkert märkbart varmt bara man trycker fingret lagon hårt mot sidan för att stanna tallriken efter 25 sekunder i testen.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Laila » 2016-07-26 17:19

Spela ett ytterspår i ett par minuter, lyft snabbt som attan över nålen mot/på t.ex. pekfingret, hur varmt
känns det . . . någon som har bränt sig . . . typ ? :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-26 18:46

Det är inte samma sak. Om nålen hettas upp lika snabbt som den kyls av så ser jag inte det som ett bevis på hur stor temperaturskillnad det verkligen är i anliggningsytan vid avspelning.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Laila » 2016-07-26 18:52

Harryup skrev:Det är inte samma sak. Om nålen hettas upp lika snabbt som den kyls av så ser jag inte det som ett bevis på hur stor temperaturskillnad det verkligen är i anliggningsytan vid avspelning.


Klart att det inte är något bevis min käre Harryup, bara en fingervisning . . . typ. 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-07-26 19:01

Rörande friktion så räknade jag och Luckydog på det i två spelare med OM5 och SAS:

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... &start=240
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav petersteindl » 2016-07-26 19:33

Morello skrev:
Harryup skrev:
Som en bara gissning ...

mvh/Harryup




Harryup skrev:
Att det finns uträkningar som visar det kan jag däremot mycket väl tänka mig.

mvh/Harryup


Hög nivå på debatten nu. :mrgreen:


Är du helt säker på att det är korrekt det som tidigare nämnts angående 2-3 grader?

Jag tror Svante har mycket rätt i det han säger. Jag ifrågasätter deras beräkningar.

Jag citerar det som står skrivet i länken tidigare.

flavio81 skrev:Yes, those tales of vinyl melting are MYTHS. In this forum it was mathematically calculated, using the vertical tracking force, the stylus contact area, the groove linear speed, and the friction coeficient of both surfaces, that the energy involved would not be able to raise the temperature by more than 2 degrees Celsius!!

Science!!


Det kanske tillhör science, men är det korrekt uträknat?

flavio81 skrev:his is part 1, how much heat is generated. Source of heat is friction between groove and stylus.

From yosh's recspecs page citing JVC and other figures:
F = b*VTF

F is total friction force
b is coefficient of friction, 0.22 - 0.55 range
VTF is vertical tracking force

For typical b=0.4 and VTF=1.5gf, F=0.6gf=0.006N
For typical stylus velocity = 33cm/s =0.33m/s (inc rotation)
In one second, heat Q=0.006N*.0.33m=0.002 joules
Heat flow from stylus/groove friction P =0.002 joules per second = 2mW
Conclusion from part 1 is that typical heat flow rate at stylus/vinyl contact is of the order of 2mW.


flavio81 skrev:Part 2 is a discussion of physics of what happens to the heat generated at the contact area.
(...)Whatever the temperaure of the contact region, some 2mW * 0.0005 = 1uW is conducted by the vinyl. This is a very small heat flow !


flavio81 skrev:Here's part 3 of my calcs on temperature of stylus and vinyl.
Assume contact region has a surface radius of 3um, stylus/vinyl velocity = 0.33m/s. (...)
In one second, heat flow = 1 uJ
Specific heat of vinyl is close to 1J/gK
Then average temperature rise T of vinyl groove wall skin to thickness of 0.1um
T = 1 uJ / 0.1ug = 10 deg K (celsius)
(...) Point is, there is not significant heating of the vinyl groove wall skin, not enough to melt or deform.


I deras beräkningar utgår de från en typisk hastighet om 0,33 m/sec. Vad är en typisk hastighet?

Varför används inte acceleration i beräkningarna? Är det inte mer naturligt att accelerationen borde vara med i ekvationen. Jag bara undrar. I spåret är trycket en kraft (F=m*a) per ytenhet. Trycket P=m*a/ytan. Massan borde vara den rörliga massan som är nålens + cantileverns massa där man räknar ut den effektiva rörliga massan där den ligger an i spåret. Sedan införs anliggningsytan för båda spårväggarna. Nål + nålarm rör sig runt kantileverns upphängningspunkt. Sedan är det 2 anliggningsytor som rör sig i 45/45 grader. Hur stor är accelerationen av den rörliga massan i spåret? Den borde vara mycket större vid höga frekvenser och större utstyrning. med en typisk hastighet på 0,33 m/s fås väl en acceleration vid 10 kHz på 3300 m/s2? Det är i så fall 3,3 km per sekund2. Nu vet jag inte om det beräknas på det sättet, men friktion och temperatur borde skilja sig beroende på graverad frekvens, eller?

Jag har inte ägnat så mycket tid åt att sätta mig in i problematiken. Dock kan jag säga att di gamle avrådde från att spela en skiva flera gånger i snabb följd eftersom slitaget då ökar dramatiskt. Vad är skivslitage? På något sätt borde plastisk deformation komma in, eller? Nålspetsen kan ju också gravera om skivan. Men om det endast förekommer elastisk deformation och ingen omgravering så bör skivan inte slitas. Frågan blir, vad är det som sliter på skivorna och varför? Om ingen temperaturhöjning finns och ingen plastisk deformation finns, kan du då förklara varför skivor slits i betydligt högre grad på man i snabb följd spelar samma spår flera gånger.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Laila » 2016-07-26 19:59

petersteindl skrev:.....

Jag har inte ägnat så mycket tid åt att sätta mig in i problematiken. Dock kan jag säga att di gamle avrådde från att spela en skiva flera gånger i snabb följd eftersom slitaget då ökar dramatiskt. Vad är skivslitage? På något sätt borde plastisk deformation komma in, eller? Nålspetsen kan ju också gravera om skivan. Men om det endast förekommer elastisk deformation och ingen omgravering så bör skivan inte slitas. Frågan blir, vad är det som sliter på skivorna och varför? Om ingen temperaturhöjning finns och ingen plastisk deformation finns, kan du då förklara varför skivor slits i betydligt högre grad på man i snabb följd spelar samma spår flera gånger.

Med vänlig hälsning
Peter


Har för mig att iö säger sig ha testat saken genom att spela samma spår ett otal gånger(mer än flera timmar) i följd på sin Dual 5000 med Ortofon OM40 utan att kunna finna något som helst slitage på varken nål eller skiva.

Skitig/sliten nål och/eller skitiga skivor samt illa injusterade avspelare tror jag personligen är den största orsaken till skivslitage då jag själv inte är helt övertygad om att just rapiditeten på/av spåravspelandet är den största boven när allt annat är tillfredsställande injusterat å rent . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-07-26 20:19

petersteindl skrev:
Morello skrev:
Harryup skrev:
Som en bara gissning ...

mvh/Harryup




Harryup skrev:
Att det finns uträkningar som visar det kan jag däremot mycket väl tänka mig.

mvh/Harryup


Hög nivå på debatten nu. :mrgreen:


Är du helt säker på att det är korrekt det som tidigare nämnts angående 2-3 grader?

Jag tror Svante har mycket rätt i det han säger. Jag ifrågasätter deras beräkningar.

Jag citerar det som står skrivet i länken tidigare.

flavio81 skrev:Yes, those tales of vinyl melting are MYTHS. In this forum it was mathematically calculated, using the vertical tracking force, the stylus contact area, the groove linear speed, and the friction coeficient of both surfaces, that the energy involved would not be able to raise the temperature by more than 2 degrees Celsius!!

Science!!


Det kanske tillhör science, men är det korrekt uträknat?

flavio81 skrev:his is part 1, how much heat is generated. Source of heat is friction between groove and stylus.

From yosh's recspecs page citing JVC and other figures:
F = b*VTF

F is total friction force
b is coefficient of friction, 0.22 - 0.55 range
VTF is vertical tracking force

For typical b=0.4 and VTF=1.5gf, F=0.6gf=0.006N
For typical stylus velocity = 33cm/s =0.33m/s (inc rotation)
In one second, heat Q=0.006N*.0.33m=0.002 joules
Heat flow from stylus/groove friction P =0.002 joules per second = 2mW
Conclusion from part 1 is that typical heat flow rate at stylus/vinyl contact is of the order of 2mW.


flavio81 skrev:Part 2 is a discussion of physics of what happens to the heat generated at the contact area.
(...)Whatever the temperaure of the contact region, some 2mW * 0.0005 = 1uW is conducted by the vinyl. This is a very small heat flow !


flavio81 skrev:Here's part 3 of my calcs on temperature of stylus and vinyl.
Assume contact region has a surface radius of 3um, stylus/vinyl velocity = 0.33m/s. (...)
In one second, heat flow = 1 uJ
Specific heat of vinyl is close to 1J/gK
Then average temperature rise T of vinyl groove wall skin to thickness of 0.1um
T = 1 uJ / 0.1ug = 10 deg K (celsius)
(...) Point is, there is not significant heating of the vinyl groove wall skin, not enough to melt or deform.


I deras beräkningar utgår de från en typisk hastighet om 0,33 m/sec. Vad är en typisk hastighet?

Varför används inte acceleration i beräkningarna? Är det inte mer naturligt att accelerationen borde vara med i ekvationen. Jag bara undrar. I spåret är trycket en kraft (F=m*a) per ytenhet. Trycket P=m*a/ytan. Massan borde vara den rörliga massan som är nålens + cantileverns massa där man räknar ut den effektiva rörliga massan där den ligger an i spåret. Sedan införs anliggningsytan för båda spårväggarna. Nål + nålarm rör sig runt kantileverns upphängningspunkt. Sedan är det 2 anliggningsytor som rör sig i 45/45 grader. Hur stor är accelerationen av den rörliga massan i spåret? Den borde vara mycket större vid höga frekvenser och större utstyrning. med en typisk hastighet på 0,33 m/s fås väl en acceleration vid 10 kHz på 3300 m/s2? Det är i så fall 3,3 km per sekund2. Nu vet jag inte om det beräknas på det sättet, men friktion och temperatur borde skilja sig beroende på graverad frekvens, eller?

Jag har inte ägnat så mycket tid åt att sätta mig in i problematiken. Dock kan jag säga att di gamle avrådde från att spela en skiva flera gånger i snabb följd eftersom slitaget då ökar dramatiskt. Vad är skivslitage? På något sätt borde plastisk deformation komma in, eller? Nålspetsen kan ju också gravera om skivan. Men om det endast förekommer elastisk deformation och ingen omgravering så bör skivan inte slitas. Frågan blir, vad är det som sliter på skivorna och varför? Om ingen temperaturhöjning finns och ingen plastisk deformation finns, kan du då förklara varför skivor slits i betydligt högre grad på man i snabb följd spelar samma spår flera gånger.

Med vänlig hälsning
Peter


Slitage måste ske och det är beroende av många saker, bla nåltrycket där vinylens deformation blir permanent om trycket är alltför högt. Men också orenheter i skivspår/nål, vinylkvalitet och nålens polering påverkar slitaget. Om nålen är hel och ren, skivan är ren och nåltrycket inte överskrider 2-3 gram så är slitaget extremt lågt.

Det finns en hel del trådar på vinylengine om ämnet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-26 20:52

Skulle inte säga att det är så enkelt som att ökat nåltryck alltid ger större slitage på skivorna. Sämre skivspelare med enklare pickuper kan ge mycket högre slitage än t.ex. en SPU med ett högt nåltryck i en lämplig arm på en lämplig skivspelare ger ett mycket lågt slitage. Innan VdH-nålen så slet runda nålar och så kallade elliptiska en hel del för att dom inte passar i spåret som graverhuvudet har gjort. En SPU med VdH-nål sliter nog en hel del mindre än en elliptisk av lite enklare sort i en dålig arm.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Svante » 2016-07-26 21:01

petersteindl skrev:
Morello skrev:
Harryup skrev:
Som en bara gissning ...

mvh/Harryup




Harryup skrev:
Att det finns uträkningar som visar det kan jag däremot mycket väl tänka mig.

mvh/Harryup


Hög nivå på debatten nu. :mrgreen:


Är du helt säker på att det är korrekt det som tidigare nämnts angående 2-3 grader?

Jag tror Svante har mycket rätt i det han säger. Jag ifrågasätter deras beräkningar.

Jag citerar det som står skrivet i länken tidigare.

flavio81 skrev:Yes, those tales of vinyl melting are MYTHS. In this forum it was mathematically calculated, using the vertical tracking force, the stylus contact area, the groove linear speed, and the friction coeficient of both surfaces, that the energy involved would not be able to raise the temperature by more than 2 degrees Celsius!!

Science!!


Det kanske tillhör science, men är det korrekt uträknat?

flavio81 skrev:his is part 1, how much heat is generated. Source of heat is friction between groove and stylus.

From yosh's recspecs page citing JVC and other figures:
F = b*VTF

F is total friction force
b is coefficient of friction, 0.22 - 0.55 range
VTF is vertical tracking force

For typical b=0.4 and VTF=1.5gf, F=0.6gf=0.006N
For typical stylus velocity = 33cm/s =0.33m/s (inc rotation)
In one second, heat Q=0.006N*.0.33m=0.002 joules
Heat flow from stylus/groove friction P =0.002 joules per second = 2mW
Conclusion from part 1 is that typical heat flow rate at stylus/vinyl contact is of the order of 2mW.


flavio81 skrev:Part 2 is a discussion of physics of what happens to the heat generated at the contact area.
(...)Whatever the temperaure of the contact region, some 2mW * 0.0005 = 1uW is conducted by the vinyl. This is a very small heat flow !


flavio81 skrev:Here's part 3 of my calcs on temperature of stylus and vinyl.
Assume contact region has a surface radius of 3um, stylus/vinyl velocity = 0.33m/s. (...)
In one second, heat flow = 1 uJ
Specific heat of vinyl is close to 1J/gK
Then average temperature rise T of vinyl groove wall skin to thickness of 0.1um
T = 1 uJ / 0.1ug = 10 deg K (celsius)
(...) Point is, there is not significant heating of the vinyl groove wall skin, not enough to melt or deform.


I deras beräkningar utgår de från en typisk hastighet om 0,33 m/sec. Vad är en typisk hastighet?

Varför används inte acceleration i beräkningarna? Är det inte mer naturligt att accelerationen borde vara med i ekvationen. Jag bara undrar. I spåret är trycket en kraft (F=m*a) per ytenhet. Trycket P=m*a/ytan. Massan borde vara den rörliga massan som är nålens + cantileverns massa där man räknar ut den effektiva rörliga massan där den ligger an i spåret. Sedan införs anliggningsytan för båda spårväggarna. Nål + nålarm rör sig runt kantileverns upphängningspunkt. Sedan är det 2 anliggningsytor som rör sig i 45/45 grader. Hur stor är accelerationen av den rörliga massan i spåret? Den borde vara mycket större vid höga frekvenser och större utstyrning. med en typisk hastighet på 0,33 m/s fås väl en acceleration vid 10 kHz på 3300 m/s2? Det är i så fall 3,3 km per sekund2. Nu vet jag inte om det beräknas på det sättet, men friktion och temperatur borde skilja sig beroende på graverad frekvens, eller?

Jag har inte ägnat så mycket tid åt att sätta mig in i problematiken. Dock kan jag säga att di gamle avrådde från att spela en skiva flera gånger i snabb följd eftersom slitaget då ökar dramatiskt. Vad är skivslitage? På något sätt borde plastisk deformation komma in, eller? Nålspetsen kan ju också gravera om skivan. Men om det endast förekommer elastisk deformation och ingen omgravering så bör skivan inte slitas. Frågan blir, vad är det som sliter på skivorna och varför? Om ingen temperaturhöjning finns och ingen plastisk deformation finns, kan du då förklara varför skivor slits i betydligt högre grad på man i snabb följd spelar samma spår flera gånger.

Med vänlig hälsning
Peter


Nu syftar ju beräkningen till att ta fram tillförd friktionseffekt, och jag skulle tro att friktionen momentant ökar med någon enkel 1/cos(alfa) där alfa är vinkeln mellan spår och spårets huvudriktning. Det är överslagsberäkningar och om man tänker sig att spårvinkeln inte överstiger 45 grader så blir felet en faktor 1,4, vilket i sammanhanget inte är så mycket. Om de dessutom har gjort mätningar på hur stor friktionen är med ett musikspår så blir felet mindre.

Att en lokal temperaturhöjning skulle "ligga kvar" till nästa spelning, om det så bara vore nästa varv på skivan - på skivan - på skivan pga ett hack, det känns väldigt otroligt. Den temperaturhöjning jag pratar om skulle vara väldigt lokal och pga sakers litenhet vara koncentrerad till nålens yta och försvinna i stort sett omedelbart som man lyfter nålen ur spåret. Och att spela om samma spår eller ett nytt spår borde vara helt ekvivalent; den lokala temperaturhöjningen i spåret försvinner nog omedelbums.

Enda chansen att den lilla friktionseffekt som tillförs skulle kunna ge höga temperaturer är just att effekten utvecklas i en väldigt liten struktur, dvs nålens yta. Med detta följer att förloppen blir snabba, dvs blir det en hög temperatur i nålens yta så svalnar det också omedelbums när effekten försvinner.

Nu argumenterar jag som om jag visste att det verkligen blir en hög temperatur, men det vet jag inte alls. Jag bara försöker resonera kring mekanismerna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-07-26 21:03

Harryup skrev:Skulle inte säga att det är så enkelt som att ökat nåltryck alltid ger större slitage på skivorna. Sämre skivspelare med enklare pickuper kan ge mycket högre slitage än t.ex. en SPU med ett högt nåltryck i en lämplig arm på en lämplig skivspelare ger ett mycket lågt slitage. Innan VdH-nålen så slet runda nålar och så kallade elliptiska en hel del för att dom inte passar i spåret som graverhuvudet har gjort. En SPU med VdH-nål sliter nog en hel del mindre än en elliptisk av lite enklare sort i en dålig arm.


Ja, nålform påverkar men nåltryck är en klar faktor enligt de studier som gjorts.

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... hp?t=12931
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-26 21:33

Jösses vad mycket gammalt junk de håller på med där och tror att de får ut något universiellt av.

Det som de får fram i en sådan tråd orkar jag inte ens läsa tyvärr. Gamla ointressanta pickuper, trötta skivspelare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7328
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Thomas_A » 2016-07-26 21:52

Harryup skrev:Jösses vad mycket gammalt junk de håller på med där och tror att de får ut något universiellt av.

Det som de får fram i en sådan tråd orkar jag inte ens läsa tyvärr. Gamla ointressanta pickuper, trötta skivspelare.

mvh/Harryup


Det är ju synd att du inte orkar läsa, det finns flera trådar och massor av bra information i ämnet.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-26 22:00

Det tror jag absolut men just det tråden såg inte vidare lovande ut.
EN av de största problemen med skivspelare och tester av armar och p-u när de inte är sprillans nya är att man kan inte veta skicket. Redan gamla grejor skilde väldigt mycket mellan olika exemplar som nya så det är svårt att se generella resultat ifrån ett exemplar. Man skulle behöva i vart fall tester ifrån 3 likadana äldre spelare för att veta vilken spridning man har till hands. Bara att byta pickup och dra fast den hårt med armen sittande fast i spelaren kan seriöst påverka framtida resultat. Och hur många pickupbyten gör entusiaster? En spelare som några år gammal kan ha varit med om mycket utan att man varit medvetet varit vårdslös.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Laila » 2016-07-26 22:16

Harryup skrev:Jösses vad mycket gammalt junk de håller på med där och tror att de får ut något universiellt av.

Det som de får fram i en sådan tråd orkar jag inte ens läsa tyvärr. Gamla ointressanta pickuper, trötta skivspelare.

mvh/Harryup


Nej, jag orkar inte läsa igenom allt heller, men fysikens lagar har välan inte ändrats nämvärt på sistone. Vore kanske önskvärt om Thomas kunde smalna av länkarna till de mer prexisa/relevanta inläggen så att man slapp all tjolahejta textmassa . . . typ. Men Harryup, "Don't be so negative"*. 8)

* Donald Sutherland i "Kellys Hjältar".
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-26 23:00

Självklart funkar naturlagarna.
Men material, nålslipningar, gamla trötta spelare för mycket osäkra okända faktorer. Vet man att det ex man testar ens är felfritt? Läser man några inlägg så känns det som en del har väldigt begränsade möjligheter till att producera repeterbara resultat.

/Harryup

"Vadå jag dyster?" Alfred E. Neuman

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Laila » 2016-07-26 23:16

Harryup skrev:Självklart funkar naturlagarna.
Men material, nålslipningar, gamla trötta spelare för mycket osäkra okända faktorer. Vet man att det ex man testar ens är felfritt? Läser man några inlägg så känns det som en del har väldigt begränsade möjligheter till att producera repeterbara resultat.

/Harryup

"Vadå jag dyster?" Alfred E. Neuman*


Vadå gamla trötta spelare, min Lenco är från 1968/69. Det är f.ö. den bästa spelare jag någonsin ägt,
å även jag har ägt ett par . . . typ.


* :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3623
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav HenrikTornquist » 2016-07-26 23:59

Perfector skrev:
Morello skrev:
Perfector skrev:
Fel, plattan blir ren hela vägen ner i botten på spåret just för att den är mjuk och formbar.
En hård svamp graverar nya spår i plattan.


Inte en en chans att en svamp tränger ned i spårens botten.
Det är lika sannolikt som att en gammal Opel bromsas från 100 kmph på 17 meter.

Det gör den inte, de tar 18 meter :-)
Men prova mjuka svampen och resten av mitt recept då istället för att anlägga moteld.

Samma gamla retorik...
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Harryup » 2016-07-27 01:56

Laila skrev:
Harryup skrev:Självklart funkar naturlagarna.
Men material, nålslipningar, gamla trötta spelare för mycket osäkra okända faktorer. Vet man att det ex man testar ens är felfritt? Läser man några inlägg så känns det som en del har väldigt begränsade möjligheter till att producera repeterbara resultat.

/Harryup

"Vadå jag dyster?" Alfred E. Neuman*


Vadå gamla trötta spelare, min Lenco är från 1968/69. Det är f.ö. den bästa spelare jag någonsin ägt,
å även jag har ägt ett par . . . typ.


* :mrgreen:


Hade en L75 fram till 1975. Har inte varit det bästa jag har ägt dock. Är min Pink Triangle med Helius Orion och Audio Note IO som är min favorit. Står i förrådet.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Conan » 2016-07-27 07:43

Svante skrev:Enda chansen att den lilla friktionseffekt som tillförs skulle kunna ge höga temperaturer är just att effekten utvecklas i en väldigt liten struktur, dvs nålens yta. Med detta följer att förloppen blir snabba, dvs blir det en hög temperatur i nålens yta så svalnar det också omedelbums när effekten försvinner.


Det är ju dessutom så att diamant är en god värmeledare att fördela uppkommen friktionsvärme till nålröret.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-07-27 08:22

Conan skrev:
Svante skrev:Enda chansen att den lilla friktionseffekt som tillförs skulle kunna ge höga temperaturer är just att effekten utvecklas i en väldigt liten struktur, dvs nålens yta. Med detta följer att förloppen blir snabba, dvs blir det en hög temperatur i nålens yta så svalnar det också omedelbums när effekten försvinner.


Det är ju dessutom så att diamant är en god värmeledare att fördela uppkommen friktionsvärme till nålröret.


Nej, diamant är en mycket dålig termisk ledare jämfört med metaller. Lite styvt två tiopotenser sämre än koppar tex.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5176
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Conan » 2016-07-27 08:42

Morello skrev:Nej, diamant är en mycket dålig termisk ledare jämfört med metaller. Lite styvt två tiopotenser sämre än koppar tex.


Jämfört med koppar ja, men diamant är ändå en god värmeledare i förhållande till sina andra egenskaper. Diamant används för kylning av elektroniska komponenter när kylplattan också måste vara elektriskt isolerande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-07-27 08:46

Conan skrev:
Morello skrev:Nej, diamant är en mycket dålig termisk ledare jämfört med metaller. Lite styvt två tiopotenser sämre än koppar tex.


Jämfört med koppar ja, men diamant är ändå en god värmeledare i förhållande till sina andra egenskaper. Diamant används för kylning av elektroniska komponenter när kylplattan också måste vara elektriskt isolerande.

Samtidigt är det ju så att diamanten tål enorma värmetal utan att bli förstörd.
Så den kan nog klara värmen om den uppstår.
Jag tror fokus bör ligga på hur vinylen beter sig vid olika värmetal.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-07-27 10:10

Conan skrev:
Morello skrev:Nej, diamant är en mycket dålig termisk ledare jämfört med metaller. Lite styvt två tiopotenser sämre än koppar tex.


Jämfört med koppar ja, men diamant är ändå en god värmeledare i förhållande till sina andra egenskaper. Diamant används för kylning av elektroniska komponenter när kylplattan också måste vara elektriskt isolerande.


Nej, diamant är en sämre termisk ledare än många keramer och leder ungefär lika dåligt som glas.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Morello » 2016-07-27 10:11

Perfector skrev:
Conan skrev:
Morello skrev:Nej, diamant är en mycket dålig termisk ledare jämfört med metaller. Lite styvt två tiopotenser sämre än koppar tex.


Jämfört med koppar ja, men diamant är ändå en god värmeledare i förhållande till sina andra egenskaper. Diamant används för kylning av elektroniska komponenter när kylplattan också måste vara elektriskt isolerande.

Samtidigt är det ju så att diamanten tål enorma värmetal utan att bli förstörd.
Så den kan nog klara värmen om den uppstår.
Jag tror fokus bör ligga på hur vinylen beter sig vid olika värmetal.


Definiera värmetal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Perfector » 2016-07-27 10:42

Morello skrev:
Perfector skrev:
Conan skrev:
Jämfört med koppar ja, men diamant är ändå en god värmeledare i förhållande till sina andra egenskaper. Diamant används för kylning av elektroniska komponenter när kylplattan också måste vara elektriskt isolerande.

Samtidigt är det ju så att diamanten tål enorma värmetal utan att bli förstörd.
Så den kan nog klara värmen om den uppstår.
Jag tror fokus bör ligga på hur vinylen beter sig vid olika värmetal.


Definiera värmetal.

Spårfriktion, både i graverade musikspår och släta slutspår ger upphov till värme.
Det exakta talet vet jag inte men det kan nog bli så varmt att bitar av vinylen värms upp och mjuknar tillräckligt för att fastna på nålspetsen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster