Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du rörbestyckade för- eller slutsteg?

Nej
55
64%
Ja, enbart försteg
1
1%
Ja, enbart slutsteg
8
9%
Ja, både för-och slutsteg
10
12%
Ja, integrerad rörförstärkare
12
14%
 
Antal röster : 86

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav petersteindl » 2019-11-24 23:23

Morello skrev:Kunde inte låta bli att kika på schemat till ett Audio Research-försteg, nämligen Ref II. Efter ingångsväljare landar signalen i en Maxim DS1666 (ohyggligt kostandseffektivt) - en digitalt styrd potentiometer, sedan kommer själva förstärkaren som består av ett JFET-bestyckad diffsteg och efter några andra steg kommer ett GK-steg byggt runt en triod och till sist en katodföljare. Rätt så festlig konstruktion. Andra ARC-försteg är helt annorlunda.


Japp, triodens överföringskarakteristik överallt. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26712
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav hifikg » 2019-11-24 23:38

Morello skrev:
Tangband skrev:En försiktig fråga- men kanske relevant ? I dagens läge behövs väl knappast nåt försteg ? Om musiken man använder är helt digital så är det väl snarast en kombinerad DAC/streamer med en BRA volymfunktion som är aktuellt ?

Varför ska man kontaminera signalen onödigt mycket , om ut och inimpedanserna samt utspänningen för att driva slutsteg är under kontroll ?


Klart man behöver ett försteg så att man kan ansluta alla källor. Jag har sex källor anslutna till mitt Sybarite Audio No1622-försteg. (Tre CD-spelare, en radio, en DAC och en vinylspelare)


Jag har hur många ingångar som helst på mitt kombinerade DAC/försteg o skulle jag skaffa ett försteg ansluter jag sannolikt DAC-en med alla prylar (för min del en eller två CD-spelare, dator och ibland någon besökares lur eller padda) anslutna till en enda ingång i försteget (förutom eventuella analoga källor, kanske skulle jag aktivera ett kassettdäck och även börja lira mer vinyl). Vad gäller "behov" av försteg tvistar väl de lärde, men när Frisk var här med sitt försteg häpnade jag över det jag hörde, jag blev smått chockad, på fullt allvar. Kunde knappt sätta på kaffe efteråt och håret stod i givakt på armarna, så någonting hände, eller så handlar det om suggestion, för jag saknar egentligen inget nu när jag spelar utan igen. Tror jag. Min DAC kan omvandla sig till en ren DAC där volymkontrollen bypassas i ett särskilt läge, så kanske är förstegsdelen inte det högsta kortet i stegen. Kanske.

Diskuterade försteg med en känd audioguru som inte vill att jag citerar rakt av men vederbörande såg försteg som något ganska omodernt och onödigt. Jag, som blivit lite sugen, tappade sugen, åtminstone för stunden, men nu har jag nya funderingar :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34935
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Morello » 2019-11-25 09:12

petersteindl skrev:
Morello skrev:Kunde inte låta bli att kika på schemat till ett Audio Research-försteg, nämligen Ref II. Efter ingångsväljare landar signalen i en Maxim DS1666 (ohyggligt kostandseffektivt) - en digitalt styrd potentiometer, sedan kommer själva förstärkaren som består av ett JFET-bestyckad diffsteg och efter några andra steg kommer ett GK-steg byggt runt en triod och till sist en katodföljare. Rätt så festlig konstruktion. Andra ARC-försteg är helt annorlunda.


Japp, triodens överföringskarakteristik överallt. 8)


Peter, det blir lite konstigt när du citerar folk och samtidigt tar dig friheten att justera inläggen genom att ändra färg på valda stycken. J
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav petersteindl » 2019-11-25 11:43

Du menar att inlägget blir justerat då man markerar vissa saker i inlägget som man citerar? Jag ser det som ett förtydligande av vilka saker man explicit menar i sitt svar gällande citatet. Du tycker det ser konstigt ut, jag ser det som ett förtydligande så andra direkt förstår utan att behöva läsa hela citatet.

Ibland klagas det om det enbart citeras fragment eller delar från ett inlägg. Ibland klagas det på att hela inlägg citeras som är långa. Det verkar inte vara helt ok oavsett hur citatet är gjort.
Jag har vid vissa tillfällen citerat ett inlägg i sin helhet och därefter i min löpande text med kommentarer även citerat en specifik mening som jag då använt citattecken runt och även detta klagades det på av vissa eftersom den meningen då citerades två gånger medans andra tyckte det var ok.
Ibland klagas det på att någon citerar ett inlägg som är precis inlägget dessförinnan och då menar den som klagar att det inte behövs något citat. Det tycks bli fel oavsett.

Hur menar du att jag istället borde ha gjort för att markera det jag syftar på?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34935
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Morello » 2019-11-25 12:10

Vad har DS1666 med trioder att göra? :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav petersteindl » 2019-11-25 12:22

Morello skrev:Vad har DS1666 med trioder att göra? :)


Precis . . . eller jfet. Det är ju det som jag försökte säga. För de som vill vara puristiska och undvika allt i den elektroniska signalkedjan som inte är rör kan sådant te sig som ljudförstörande.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Bill50x » 2019-11-25 20:12

petersteindl skrev:Jag ser det som ett förtydligande av vilka saker man explicit menar i sitt svar gällande citatet.

Min syn är att man a) antingen som du gör Peter, markerar det man kommenterar/svarar på eller b) tar bort den text som inte är relevant. Har någon skrivit ett kilometerlångt inlägg och man har en kommentar till en mening så känns det inte meningsfullt att replikera på hela inlägget. Det är mycket tydligare om man gör som a resp b. Att slentrianmässigt klicka på "redigera" och bara svara på en liten del är förödande.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Laila » 2019-11-25 22:05

Bill50x skrev: .....
Att slentrianmässigt klicka på "redigera" och bara svara på en liten del är förödande.
/ B

Kan inte annat än hålla med . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Vinylcalle » 2019-11-26 03:47

Bill50x skrev:
Morello skrev:Vill försiktigt inflika att olika modeller av försteg från Audio Research har få gemensamma nämnare - såväl konstruktionsmässigt som med avseende på prestanda - och kan därför inte likställas.

Så kan det vara, men AR-gänget har hela tiden haft samma filosofi, det är musik som ska förmedlas. Men visst har ljudet förändrats, den tidiga förförstärkaren (3a?) lät ganska såsigt men det svängde rätt bra ändå. Lite som ljudet på Red Norvo-skivan. Senare transistorsteg var mindre kul om än rätt kompetenta.

Jag tror att min kompis i Gbg hade ett L26 försteg (men minnet kanske sviker) och just nu minns jag inte vilket slutsteg han hade/har (måste installera Outlook innan jag kan kolla). Men det var ren magik!

/ B


Kan vi inte en gång för alla lära oss hur man förkortar Audio Research, nämligen ARC (Audio Research Corporation). AR var redan upptaget när Audio Research tillkom, då av Acoustic Research. :)

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Vinylcalle » 2019-11-26 03:49

Tangband skrev:
Harryup skrev:Testa ett försteg så kommer du tycka annorlunda.


Jag är ingen nybörjare på dethär med hifi :) . Har testat många apparater . Det du skriver stämmer om du går ett antal år bakåt i tiden. Så är det inte riktigt nu längre. De senaste fem åren verkar det gå att tillverka bra heldigitala försteg som låter riktigt bra , och är billiga, enligt min mening.

I princip håller jag med dig om att man alltid ska testa själv om det blir bättre eller sämre. Det finns gott om bra och dåliga försteg.


Blir ju väldigt märkligt att du först inte vill ha något försteg men sedan beskriver ett försteg i nästa mening även om det är digitalt.

Det spelar ju ingen roll om det är ett försteg som arbetar delvis digitalt, det är fortfarande ett försteg.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Tangband » 2019-11-26 08:36

Du har nog rätt angående definitionen. :oops: Det behövs ju ett slags försteg som anpassar nivåer och impedanser.
Digitalt eller analogt. Eller bådadera. Numera går det dock utmärkt att kombinera DAC med volym och digitala ingångar i en enda låda. I ESS fall är det tom en fördel att kombinera volymfunktionen med dac-chipet. Det behövs egentligen inga separata dacar i egna lådor.

Subjektiva åsikter:
Jag menade nog de äldre förstegen utan streamingfunktion och inbyggd DAC. De behövs inte* om man inte har andra analoga prylar man vill koppla in. Det är bättre att köpa en kombinerad streamer med inbyggd dac och digital volymkontroll i samma låda, som har digitala ingångar. Och hålla den analoga signalvägen så kort det går. Det är min bestämda åsikt, - medveten om att den åsikten kanske bara gäller mig 8)

* så länge in och utgångsimpedanserna och utnivån är tillräcklig.

Det sprids en massa felaktigheter om att digitala volymkontroller generellt inte är bra . I en del fall är de bra. :)
Det har hänt en hel del bra saker de senaste 5 åren. Läs länken.
https://small.linncdn.com/white-papers/ ... re-amp.pdf

Ni som inte sett föreläsningen- gör det :)
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34935
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Morello » 2019-11-26 09:18

Vinylcalle skrev:
Bill50x skrev:
Morello skrev:Vill försiktigt inflika att olika modeller av försteg från Audio Research har få gemensamma nämnare - såväl konstruktionsmässigt som med avseende på prestanda - och kan därför inte likställas.

Så kan det vara, men AR-gänget har hela tiden haft samma filosofi, det är musik som ska förmedlas. Men visst har ljudet förändrats, den tidiga förförstärkaren (3a?) lät ganska såsigt men det svängde rätt bra ändå. Lite som ljudet på Red Norvo-skivan. Senare transistorsteg var mindre kul om än rätt kompetenta.

Jag tror att min kompis i Gbg hade ett L26 försteg (men minnet kanske sviker) och just nu minns jag inte vilket slutsteg han hade/har (måste installera Outlook innan jag kan kolla). Men det var ren magik!

/ B


Kan vi inte en gång för alla lära oss hur man förkortar Audio Research, nämligen ARC (Audio Research Corporation). AR var redan upptaget när Audio Research tillkom, då av Acoustic Research. :)

Mvh Carl


Ordnung muss sein! Försteget i fråga från ARC heter LS26.
Senast redigerad av Morello 2019-11-26 10:58, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22721
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-11-26 09:32

Tangband skrev:Du har nog rätt angående definitionen. :oops: Det behövs ju ett slags försteg som anpassar nivåer och impedanser.
Digitalt eller analogt. Eller bådadera. Numera går det dock utmärkt att kombinera DAC med volym och digitala ingångar i en enda låda. I ESS fall är det tom en fördel att kombinera volymfunktionen med dac-chipet. Det behövs egentligen inga separata dacar i egna lådor.

Subjektiva åsikter:
Jag menade nog de äldre förstegen utan streamingfunktion och inbyggd DAC. De behövs inte* om man inte har andra analoga prylar man vill koppla in. Det är bättre att köpa en kombinerad streamer med inbyggd dac och digital volymkontroll i samma låda, som har digitala ingångar. Och hålla den analoga signalvägen så kort det går. Det är min bestämda åsikt, - medveten om att den åsikten kanske bara gäller mig 8)

* så länge in och utgångsimpedanserna och utnivån är tillräcklig.

Det sprids en massa felaktigheter om att digitala volymkontroller generellt inte är bra . I en del fall är de bra. :)
Det har hänt en hel del bra saker de senaste 5 åren. Läs länken.
https://small.linncdn.com/white-papers/ ... re-amp.pdf

Ni som inte sett föreläsningen- gör det :)
https://youtu.be/JYjHKv2_OqQ


Fast nu kan man mena lite olika saker med just digital volymkontroll. Det finns volymkontroller i den digitala domänen och det finns digitalat styrda volymkontroller som kan sitta i den analoga domänen. Tidigare hade inte DAC:arna så stort internt omfång och reglerades volymen i den digitala domänen förlorade man bitar, mera ju mera man reglerade ner. På min gamla Denon-spelare hamnade man ofta runt -14 dB om man körde rakt in i slutstegen. Försvann säkert några bitar där.


10 min in i den ESS-föreläsningen säger han ändå att den bästa analoga vinner över den bästa digitala volymkontrollen. Där hävdar han att deras DAC har en intern upplösning som ger ett brusgolv på 135 dB under maxnivån. Då finns det en hel del att ta av innan en 16 bitars signal börjas stympas! (Fast hur ofta håller programmaterialet 16 bitars verkligt djup?) Sitter sådana där chip i mitt försteg/DAC/CD-spelare. Beroende på vald ingång regleras tydligen antingen i den digitala eller analoga domänen.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Tangband » 2019-11-26 10:05

Tekniken har gått frammåt :)

http://www.esstech.com/files/3014/4095/ ... ontrol.pdf

Slut på OT nu :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26712
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav hifikg » 2023-04-05 15:10

Någon som har en länk till vilka rör som är utbytbara mot varandra?

Jag har ett par ECC88 rör och ett ECC81 som jag vill rulla i en liten EarMax. Tycker den låter bedrövligt o tänker att rören kanske är slut. Har rör med liknande beteckningar i min låda, men vill helst inte paja något.

Edit: Hittade en länk https://frank.pocnet.net/other/Philips/PhilipsInterschange1965_1.pdf
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3505
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav peterh » 2023-04-05 15:59

hifikg skrev:Någon som har en länk till vilka rör som är utbytbara mot varandra?

Jag har ett par ECC88 rör och ett ECC81 som jag vill rulla i en liten EarMax. Tycker den låter bedrövligt o tänker att rören kanske är slut. Har rör med liknande beteckningar i min låda, men vill helst inte paja något.

Edit: Hittade en länk https://frank.pocnet.net/other/Philips/PhilipsInterschange1965_1.pdf

ECC81 kan ersättas med 12at7 eller E81CC
ECC88 kan ersättas med E88CC 6DJ8 eller 6922
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Lasse-pin
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2011-11-19
Ort: HÄGERSTEN

Re: Rör-bestyckad elektronik På faktiskt, hur vanligt?

Inläggav Lasse-pin » 2023-04-06 09:16

Har :
The Fisher X-100-A
Challenger AC 120
World of Music .Egentligen till en radiogrammofon men jag har byggt lådor till den
samt ett par The Fisher tuners i källaren. Håller på med lådor till dom men har inte bestämt
om dom ska vara kvar. Kostar nog att få igång dom

Förresten var jag på en rörfelsökarkurs härom helgen i Göteborg .
Radiomuseet anordnar den kursen. Mycket intressant
Är en riktig rör rookie.Har samlat på mej ett antal rör, mest för att jag tycker
att förpackningarna är trevliga

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonasz och 11 gäster