Val av digitalingång på Hegel H80?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Val av digitalingång på Hegel H80?

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-12 23:49

Jag går i funderingarna kring att slå till på en Hegel H80 till mina piP Signatur. Provlyssnade H80:n med dessa högtalare för cirka 1 år sedan och då hade jag den inkopplad till datorn via en
Supra-USB kabel. Först efter att jag lämnat tillbaka den så såg jag att USB-ingången är begränsad till 24/96 upplösning. Optisk samt coax har 24/192.

Vilken ingång tycker ni lirar bäst på H80:n när det kommer till återgivning?
Är man dum som hänger upp sig på att USB:n är begränsad? Som jag har förstått det så måste man köra via USB ingången om man vill kunna växla låt via fjärrkontrollen.

Läst att USB-ingången är adaptiv istället för asynkron på Hegeln, vad innebär det?
Har hört att en del rekommenderar att köpa en USB till koaxialomvandlare som tex. M2Tech hiFace Two http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1688515
Vad är fördelen med det?

Många frågor i ett inlägg (hehe) men hoppas jag kan få svar på några :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Val av digitalingång på Hegel H80?

Inläggav sprudel » 2016-06-13 07:07

Jag tror inte 192 kHz innbär någon som helst bgränsning, inte 96 heller.
Dan Lavry förklarar väldigt bra hur det hänger ihop:
http://www.lavryengineering.com/pdfs/lavry-white-paper-the_optimal_sample_rate_for_quality_audio.pdf
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-13 08:20

sprudel skrev:Jag tror inte 192 kHz innbär någon som helst bgränsning, inte 96 heller.
Dan Lavry förklarar väldigt bra hur det hänger ihop:
http://www.lavryengineering.com/pdfs/lavry-white-paper-the_optimal_sample_rate_for_quality_audio.pdf

Intressant! Lite svårt att hänga med i engelskan men jag förstår i stora drag.
Sample rate över 96 kHz kan i vissa fall förstöra mer än det tillför i form av ökad distorsion. Har jag fattat det rätt?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-13 12:17

Toslink (optisk) är väl inte klassad för högre än 24/96 vad jag vet? Om nu inte Hegeln har asynkron USB skulle jag använda SPDIF-protokollet istället. Asynkron-USB betyder att mottagaren (DAC:en) taktar datat, är USB-överföringen adaptiv taktar sändaren (Datorn) datat.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-13 12:40

Toslink hanterar utan vidare 24/192 i stereo.
Man kör ju normalt 16/48 ADAT (8 kanaler) över toslink.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-13 13:05

Precis! Hegeln har stöd för 24/192 via optisk :)
Tror ni det är någon skillnad på den optiska ingången jämfört med
Digital koaxial?

Jag har ett asusljudkort i datorn med S/pdif ut så skulle kunna köra optisk isåfall.
Annars så finns det väl spdif till koaxialkonverterare att köpa?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-13 13:07

Då mindes jag fel eller att jag sett nån toslinkimplementation som bara kunde upp till 24/96. Ursprungligen kunde toslink bara upp till 20/48

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-06-13 13:09

Koaxial är också SPDIF. Från en dator hade jag kört optisk så att apparaterna är galvaniskt frånkopplade

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-13 13:34

Kan du förklara det där med galvaniskt frånkopplad?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-13 15:16

Rydberg skrev:Då mindes jag fel eller att jag sett nån toslinkimplementation som bara kunde upp till 24/96. Ursprungligen kunde toslink bara upp till 20/48

Du kan ha läst rätt. Det är inte alla toslink som klarar 192 kHz.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-13 20:22

Fredzz0rs skrev:Kan du förklara det där med galvaniskt frånkopplad?

Optiska kablar leder inte ström mellan apparaterna, endast ljus. (Finns säkert en o annan e- som tar sig fram men de är för få för att ställa till något)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-06-13 23:29

Optisk fiber skulle jag kalla det eller möjligen glas eller plastfiber.. ;)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-13 23:32

Harryup skrev:Optisk fiber skulle jag kalla det eller möjligen glas eller plastfiber.. ;)

mvh/Harryup

Haha! Ja, det kanske är mer rätt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-14 09:05

Så en sådan där Hiface two med Coaxkabel gör varken från eller till
Jämfört med vanlig toslink-kabel?

Det sägs ju att den där Hiface ska minimera brus men det kanske inte blir något brus vid optisk överföring?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-14 10:18

Fredzz0rs skrev:Så en sådan där Hiface two med Coaxkabel gör varken från eller till
Jämfört med vanlig toslink-kabel?

Det sägs ju att den där Hiface ska minimera brus men det kanske inte blir något brus vid optisk överföring?

Jag tror inte att man kan ge ett standardsvar på det. Det beror på hur de olika ingångarna är konstruerade, samt utgången från din källa. Du får helt enkelt prova. Det är i alla fall min erfarenhet.
Tycker att coax är lite fylligare i min anläggning än optiskt, än så länge, då jag håller på att prova mig fram efter att ha skaffat ett nytt försteg.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-14 13:08

har du gjort dig av med den där jätte-katodföljaren LS17?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-14 19:44

Rydberg skrev:Koaxial är också SPDIF. Från en dator hade jag kört optisk så att apparaterna är galvaniskt frånkopplade

+1, det är den stora vinsten (den enda?) med optisk överföring.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-06-14 22:10

Fredzz0rs skrev:Det sägs ju att den där Hiface ska minimera brus men det kanske inte blir något brus vid optisk överföring?

Nä just det inget brus (eller rättare sagt inga extra störningar p.g.a. strömmar i kabeln). Även koax är skild, genom trafo (som skall sitta i minst ena änden, men det kanske det fuskas med). I (på) koax så kan man dock tänka sig att högfrekvens störningar ändå hittar fram. Via optiska så är det svårt.

Sedan introduceras jitter i både koax och toslink, men om det påverkar slutresultatet är olika i olika apparater.

Jo visst asynchron USB, ja tack. Men då i dacen. Hänga utanför blir ju liksom fel tänk, om det sedan går via spdif. Det var ju liksom därför asynch kom till, för att slippa 'spdif'. Väl annan dac i sånt fall, om man är tekniker och vill ha en specific typ.

//Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-14 23:56

Morello skrev:har du gjort dig av med den där jätte-katodföljaren LS17?

Den stannar, tills jag hittar en Act2, eller CT 5. De får bli utmanare.
Men det är ett pyssel, och pussel att skaffa nya grejor. Idag har jag byggt om hela stereohyllan för att få till det. Fin ordning på kablaget fick jag i alla fall, äntligen. Bilder kommer kanske i morgon, nu firar jag med ett glas Valpolicella och lyssnar på The Animals via Spotify. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2016-06-15 21:11

Jag har nästan samma kombo, H80 & Guru Junior+ (har visserligen aldrig hört piP/piPs, men jag tar mig friheten att göra jämförelsen)

Jag har inte gjort några större jämförelsetester mellan de olika ingångarna men det jag har testat så har jag inte märkt någon skillnad mellan optisk eller koaxial kabel. USB har jag ännu inte testat, men ser fram emot att testa om reklambroschyrens anspråk stämmer att förstärkaren automatiskt ska installera sig själv som ljudkort. Tuta-och-kör helt enkelt :)

Vad jag däremot har konstaterat är att Hegelns DAC är bättre än CD-spelarens, men med hänsyn till ålders- och prisskillnad så hade annat varit märkligt.

EDIT: kan även tillägga att min cd-spelare enbart skickar ut 44/16 via optiskt, även när den spelar SACD. Om detta är ett tecken på att det inte spelar någon roll om man har CD eller SACD eller om det är ett tecken på att CDns DAC är dålig, det överlämnar jag till läsaren att tolka :)
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-15 22:11

JBjorkman skrev:Jag har nästan samma kombo, H80 & Guru Junior+ (har visserligen aldrig hört piP/piPs, men jag tar mig friheten att göra jämförelsen)

Jag har inte gjort några större jämförelsetester mellan de olika ingångarna men det jag har testat så har jag inte märkt någon skillnad mellan optisk eller koaxial kabel. USB har jag ännu inte testat, men ser fram emot att testa om reklambroschyrens anspråk stämmer att förstärkaren automatiskt ska installera sig själv som ljudkort. Tuta-och-kör helt enkelt :)

Vad jag däremot har konstaterat är att Hegelns DAC är bättre än CD-spelarens, men med hänsyn till ålders- och prisskillnad så hade annat varit märkligt.

EDIT: kan även tillägga att min cd-spelare enbart skickar ut 44/16 via optiskt, även när den spelar SACD. Om detta är ett tecken på att det inte spelar någon roll om man har CD eller SACD eller om det är ett tecken på att CDns DAC är dålig, det överlämnar jag till läsaren att tolka :)

Tack för inlägget :)

Återgå till Generellt om hifi