Ny högtalartillverkare i Sverige

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Ny högtalartillverkare i Sverige

Inläggav Kraniet » 2016-06-13 11:14

Såg denna på hifikits hemsida. Joka Speakers. Stiliga :)

Bild

http://www.jokaspeakers.se/1.php

Ganska smart stativ som roterar på plinten. Verkar även vara en avkopplad historia för mindre överföring av vibrationer.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cinder

Re: Ny högtalartillverkare i Sverige

Inläggav Cinder » 2016-06-13 11:22

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-13 12:48

Speciellt med tanke på att det inte sitter ett esoteriskt rörslutsteg i sockeln *gratis idé*.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-06-13 13:26

Vridbart stativ? Glapp? Sänker säkert prestandan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-06-13 13:34

sportbilsentusiasten skrev:Vridbart stativ? Glapp? Sänker säkert prestandan.

Tänkte samma sak. Det finns iofs sk svängkransar (samma typ av lager som sitter i tex lyftkranar) men det är tveksamt om sådana sitter i stativet.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-13 14:36

Ser ut att vara hög finish. Lägg därtill att allt är handmonterat etc. Jag tycker inte priset är orimligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2016-06-13 14:43

Luktar gillestuga, varför tar man inte hjälp av en duktig designer?!
Det "måste" brytas av något mot allt trä!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-13 14:49

42 Hz - ohörbart... kräver nästan en subba dessutom va? Och i det prisläget, 80000+ finns det en djungel av spännande alternativ. Himla glad e jag som inte behöver fundera på sådant, jag skulle aldrig kunna välja en gång till.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-06-15 10:49

Tycker allt fotografen skulle kunna dammsugit under stativet jag, samlas lite råttor vid spikesen! :)

Priset är ju ganska så högt men inget konstigt om man vill driva ett företag och kunna leva på det. Konkurrensen är dock stenhård och för priset mycket att välja på.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-06-15 11:00

Evil_Homer skrev:Luktar gillestuga, varför tar man inte hjälp av en duktig designer?!

Ja, jag håller nog med om att det inte är helt lyckat. Foten och stativet ger vibbar av något vandringspris för distriktmästerskapet i bowling.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-06-15 17:03

Cinder skrev:Fina men lite... dyra :D

http://www.hifikit.se/serie-1-mkii

Beror väl på hur dom låter i första hand. Men att dom sedan är handgjorda i Sverige gör ju att priset kan förstår även om det ligger i överkant. Men som sagt, låter dom riktigt bra så tycker jag priset är absolut rimligt.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

JM

Inläggav JM » 2016-06-15 17:56

Alla nya tillverkare av högtalare bör uppmuntras. Fler entreprenörer behövs. Skulle inte förvåna mig om konstruktören hänger på detta forum.
Men vad är det som gör att just den här klonen av lådhögtalare kommer att sälja?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-06-15 18:41

Almen skrev:
Evil_Homer skrev:Luktar gillestuga, varför tar man inte hjälp av en duktig designer?!

Ja, jag håller nog med om att det inte är helt lyckat. Foten och stativet ger vibbar av något vandringspris för distriktmästerskapet i bowling.

Ja verkligen! 8O Murrigt 70-tal.
De borde kunna kapa stativet och därmed priset.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-15 18:43

Jag hittar lite småsaker att anmärka på, på hemsidan. Den som stör mig mest är:

"Effekttålighet: 200W, Kraftfull förstärkare rekommenderas för att få ut full potential!"
Vanföreställningen att en förstärkares maxeffekt skulle vara direkt kopplad till ljudkaraktären eldas på...

Vad tror ni förresten, skulle det kunna vara dessa element: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 71-u18rnxp ? Själva designen på kon/fasplugg ser ut att vara samma, men Seas kan ju iofs ha andra mer exotiska varianter.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2016-06-16 12:00

hammarn_2 skrev:Jag hittar lite småsaker att anmärka på, på hemsidan. Den som stör mig mest är:

"Effekttålighet: 200W, Kraftfull förstärkare rekommenderas för att få ut full potential!"
Vanföreställningen att en förstärkares maxeffekt skulle vara direkt kopplad till ljudkaraktären eldas på...

Vad tror ni förresten, skulle det kunna vara dessa element: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 71-u18rnxp ? Själva designen på kon/fasplugg ser ut att vara samma, men Seas kan ju iofs ha andra mer exotiska varianter.

Jag håller med om att vanföreställningen om maxeffektens påverkan på ljudkvaliten inte bör eldas på, men samtidigt kan det finnas andra orsaker till att man bör ha en kraftufll förstärkare. Högtalaren kanske dippar i impedansen någonstans till långt under 4 ohm, och det kan bli synnerligen hörbart om man har en klen förstärkare som inte levererar vid dessa impedanser (det är i alla fall min uppfattning). Så av den orsaken kan det vara befogat att rekommendera kraftfulla förstärkare, men det har ju inte nånting att göra med maxeffekten hos förstärkaren såklart (mer än att en förstärkare som levererar mer effekt ofta också är mer kapabel att hantera låga impedanser, men det är ju en generalisering).
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-06-16 15:44

Är dom tillverkade eller monterade i Sverige? Stativ och lådor kanske kommer ifrån ett helt annat land och därmed fås till rimligt pris och sedan monteras här med innanmätet.

Ser väl i design ut som lite "gamla" om man skall vara positiv.

/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-06-16 20:50

Joka skrev:Alla komponenter som ingår i dessa högtalare är tillverkade i norden, och ihopbyggda av oss förhand för att garantera hantverk, med nordisk kvalitet och svensk unik hantverkarglöd!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-06-16 22:17

Misstänker nog att "dammet" är lite tveksam photoshopping

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2016-06-17 07:32

Bongo skrev:
hammarn_2 skrev:Jag hittar lite småsaker att anmärka på, på hemsidan. Den som stör mig mest är:

Jag håller med om att vanföreställningen om maxeffektens påverkan på ljudkvaliten inte bör eldas på, ...

Det är inte någon vanföreställning, utan ett oomkullrunkligt faktum.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-06-17 14:56

Ett faktum är att det krävs mer effekt ju starkare man vill spela. Därutöver är det mer eller mindre vidlyftiga generaliseringar och hittepå-förklaringar som tillämpas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-17 15:36

Almen skrev:
Joka skrev:Alla komponenter som ingår i dessa högtalare är tillverkade i norden, och ihopbyggda av oss förhand för att garantera hantverk, med nordisk kvalitet och svensk unik hantverkarglöd!

Den där formuleringen har jag säkert läst tio gånger och är fortfarande lika tveksam till vad som avses/vad det betyder. "Alla komponenter" behöver väl inte betyda själva trälådan. Och finns det över huvud taget svensk tillverkning av komponenter till delningsfilter? Jag tror mest man syftar på högtalarelementen (tillverkar SEAS i Norge?).

Nåja, JoKa skriver ju att han är möbelsnickare så det ligger väl en viss sanning i det som skrivs, men att "byggas ihop av oss" kan ju innebära att man har kontroll över montaget, men att det utförs på lego i annat land. Mina spekulationer :) .

JM

Inläggav JM » 2016-06-17 16:15

Kanske inte så viktigt men hur låter högtalarna?

JM
Senast redigerad av JM 2016-06-17 16:42, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-17 16:16

Det första jag tänkte när jag såg bilden var Aha, en rokoko-piP.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-17 23:01

Tja, klippande stärkare är inget kul, så de är inte utan poäng. 200W är i mitt tycke ganska rimligt som minimieffekt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-17 23:09

Flint skrev:Det första jag tänkte när jag såg bilden var Aha, en rokoko-piP.

Det är inget fel på högtalarens utseende. Det är väl bara stativet som inte ser ut att vara riktigt up-to-date?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-17 23:16

paa skrev:
Flint skrev:Det första jag tänkte när jag såg bilden var Aha, en rokoko-piP.

Det är inget fel på högtalarens utseende. Det är väl bara stativet som inte ser ut att vara riktigt up-to-date?

Man kan nog påstå att låda och stativ spretar i stil.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-18 10:00

84kkr? Ordinarie pris 99.999kr (?) (så Svenson urk!) får man verkligt fina högtalare för så konkurrensen blir nog tuff. Skulle vara intressant att se vilka komponenter som ingår. Är det Duelund i hela delningfiltret så är ju summan relevant. Utseendet är inget jag går igång på, se på konkurenterna i denna prisklass Sonus faber, Wilson, JM mm. Det finns lite att jobba på.......
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-19 23:23

Nattlorden skrev:

Tja, klippande stärkare är inget kul, så de är inte utan poäng. 200W är i mitt tycke ganska rimligt som minimieffekt.
Du saknar verklighetsförankring.

Men undrar om de har besvärlig impedans, och det egentligen är det som behöver hanteras?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-20 07:02

Det verkar finnas lite mer info på deras Facebook-sida:
https://www.facebook.com/pages/JoKa-Spe ... 9723253467

Diskanten är Scanspeak R2604 och basar, som redan påpekats, från SEAS. Står inget om elementen är moddade för Joka men det låter ju som att verksamheten bedrivs i liten skala så det är väl förmodligen standardprylar.

Där finns också bilder från montering och det står att lådorna är byggda i Sverige. I kommande varianter (deluxe) blir det finare komponenter i delningsfiltret. I första varianten kan man alltså anta att det sitter standardkomponenter.

Alltså en "vanlig" WTW-stativare med mellanklasskomponenter, men i en lite exklusivare/välbyggd förpackning. Värderar man det senare och inte vill bygga sina högtalare själv kan det väl finnas de som vill slanta upp några månadslöner för lite välljud... 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-20 08:31

Det är mycket svårt för nya okända tillverkare att slå sig in på marknaden med produkter i så höga prisklasser, oavsett hur bra de är.
Nån som kommer ihåg Kantzy Cynosure från några år tillbaka?
Och vad hände med Wavelit Direkt?
Marten Design har jobbat sig uppåt i prisklasserna genom många års träget arbete, men det har säkert inte varit lätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi