signalsplitter frågor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

signalsplitter frågor

Inläggav dawelito » 2016-06-20 18:17

hejsan, skall koppla in 3st slutsteg till basar snart och tänkte skaffa mig en signalsplitter:
http://www.thomann.de/se/behringer_mx88 ... nk_pro.htm

Tänkte först köra massa Y-adaptrar (xlr) men detta borde väl vara bättre? Det är ju main IN på splittern. På main IN kopplar jag väl in utgående signal från delningsfiltret (låga frekvenserna givetvis) men sen? Kommer allt ljud ut på alla Out kanaler på splittern då eller varför finns det ytterliggare main IN vid varje kanal på splittern? Det finns ju även 2st main out på splittern, varför?..

Svårt att förklara när man inte riktigt förstår men hoppas att ni hajjar :) Kanske missförstått hela grejen med den där splittern.

Kanske bäst att formulera allt till en fråga i slutet fall ni inte skulle förstå vad jag menar:
Jag vill helt enkelt koppla 3st slutsteg efter mitt aktiva delningsfilter (på low-output) hur splittar man enklast och bäst signalen?
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: signalsplitter frågor

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-20 18:59

Om du inte måste ha möjlighet att nivåjustera de olika slutstegen så funkar det utmärkt med Y-adaptrar. Annars är en Ultralink Pro helt ok för denna uppgift.
Mer intressant fråga är om du verkligen vill mata samma signal till flera högtalare. Är det exakt likadana högtalare? Annars kan man ana att de olika högtalarna behöver olika eq-inställningar för att trivas ihop.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-06-21 07:55

Okej! Ja alla basar får bli styrda av samma signal. Hur kopplar jag Isåfall splittern? Från low out på delningsfiltret till main in på splittern. . Vilka utgångar på splittern får den ut signalen då?
Verkar ju vara massa olika kanaler och alla verkar ha en egen in/output?

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2016-06-21 21:20

Den kan fungera både som en mixer och en splitter, så ingångarna för varje kanal skulle användas ifall du ville mixa ihop flera kanaler och skicka till main out.
Som splitter använder du som du själv skriver main in och ser till att de utgångskanaler du vill använda är i split-läge (knapp för varje kanal på framsidan)

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-06-22 16:31

Tack då förstår jag :) !!

Återgå till Generellt om hifi