Det snackas redan om SACD2. Men hitils har jag bara sett ryckten på Nätet, ingenting av substans. Är det någon här som faktiskt vet något vad det är och när det ev kommer?
Jag vet inte om det är på riktigt. Men SACD kan man ju inte ha speciellt länge med tanke på dess brister. Jag hade tänkt att övervintra i CD-formatet till det dyker upp nåt bättre. Det kan kanske gå med tanke på att en massa folk fortfarande sitter och spisar vinyl.
Med lite tur kanske DVD-A repar sig och det börjar släppas skivor på det formatet. Det är ju helt överlägset SACD, med eftersom både Sony och philips är i skivbolagsbranchen kan formatet få det motigt.
Men jag skulle gissa att det kommer minst ett format till innan det kommer en övergång till helt mjukvarubaserade system där man inte använder fysiska skivor alls. Då kanske det också bara blir prenumeration på musiken, med fungerande kopieringsskydd. Gamla analoga rullbandare kommer plötsligt att bli svindyra eftersom folk kommer att vilja banda sin prenumerations-musik...
Den vanliga CD-skivan kommer nog aldrig gå i graven tror jag. Den är här för att stanna. Vad den stora massan istället behöver, är bättre INSPELADE skivor, bättre mixade och "mastrade" osv.. osv..
Och ett större kunnande/medvetande hos studioanställda
Jag tror inte det är kunnandet hos studiopersonalen som är problemet med månag av dagens dassiga insåpelningar. Jag tror det är marknadsavdelningen och ljudstylister som säger åt dom att anpassa för "vanligt folks" lyssningssituation. Det ska höras bra i radio, bilradio etc.
Tur att det finns så mycket gamla, väl inspelade skivor med bra musik på som man kan spela.